Passat B8, kokemusperäistä faktaa

Aloittaja Mr Vice, 22.01.15 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

Mikkeller

Lainaus käyttäjältä: Allroadi - 11.01.21 - klo:11:48
Omaan silmään vaikuttaisi tuontiautolta, sitä komppaa myös suomalaisen rekisteritunnuksen puuttuminen ilmoituksesta, joka siis tarkoittaa ettei ole suoraan verrattavissa suomalaiseen comfort- ja highline -varustelutasoon. Autoliikkeet nyt vain valitettevasti tuntuvat ilmoittavan autojensa tietoja väärin todella usein. Tosiaan suomi-comfortlinessä ei ole kiiltäviä listoja ovien alareunoissa/puskureissa, ja käsittääkseni comfortlineen ei ole voinut Suomessa valita näitä heijastinumpioisia LEDejä. (vakiona siis halogeenivalot, tai lisävarusteena dynaamiset LEDit)

Noniin, juuri tämäntyyppistä tietoa olinkin vailla, niin ymmärtää itekin paremmin nuita varuste-eroja.
VAG:lla vuodesta 1999.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Mikkeller - 07.01.21 - klo:10:57
Kysellään faktaa, että mitäs pinnan alla piileviä eroja 2016 Passatissa on Comfortline ja Highline varustetasojen välillä?

https://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/11630218

Tuohan on muuten näppärä paketti nahkaistuimineen, enkä autoa vähemmän tuntevana äkkiseltään erottaisi Highlinestä, mutta puuttuuko tuosta jotain pikkuhienouksia vrt. Highlineen?

Auto näyttää high linelta, siinä on led-takavalotkin. Autosta puuttuu navigointi, mutta se ei liity varustetasoon.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

M_M

Lainaus käyttäjältä: ai75 - 11.01.21 - klo:16:19
Kun sais jotenkin pakotettua tuon tuulilasin lämmittimen pysymään päällä pitempään kuin 10 min.

Saa sitä adaptaatiokanavien kautta muutettua... Mulla pysyy lämmitin päällä tunnin putkeen. En tullut kokeilleeksi kuinka pitkäksi sen ajan enimmillään voi laittaa, mutta tuntiin ainakin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

peped

Lainaus käyttäjältä: peped - 04.12.20 - klo:20:02
Tuohon Lurkin viestiinkin viitaten, on nämä kyllä hienoja vehkeitä. Parin asteen pakkanen, webasto 10-15min päällä, käynnistän auton (joskus muuten starrtauskin "sahaa" tuotakin luvattoman kauan kuin joku 30v vanha rotisko), vaihteistoon R ja lähden kevyellä kaasulla peruuttamaan autoa katoksesta --> auto sammuu liikuttuan parikymmentä senttiä. Kyllähän se tuon jälkeen normaalisti käynnistyy, mutta käsittämätöntä että tuollainenkin ominaisuus autosta löytyy aiheuttaen harmaita hiuksia ja yhden turhan auton käynnistyksen. Ja kyllä, ominaisuus se taitaa olla kun merkkiliike nostaa vain kädet pystyyn. Teki tätä jo viime talvena ja sama näemmä jatkuu. Jos lämmittää pidempään tai ei lämmitä ollenkaan, ei ongelmaa esiinny. Varmaan siellä joku anturi haistelee lämmöt väärin tai ohjelmisto muuten bugaa tms.

Tässähän voi lainata itseään. Tänä talvena alkoi sitten näemmä tekemään sellaista, että käynnistyy (vai käynnistyykö?) ja sammuu samantien. Kojetauluun tulee "käynnistä auto manuaalisesti" --> lähtee kuin palmun alta käyntiin napista tai vaikka kaasua painamalla. Viimeksi tänään näin, vaikka pakkasta oli vain -7 tms ja webasto pöhissyt 15-20min. Voi vittu mitä vehkeitä  >:(  ;D

Joo, voihan sitä webastoa pöhöttää vaikka 60min mutta aina se nyt vaan ei mene niin. Liekkö nuo nykyajan hienoudet tosiaan luulee että moottori on lämpöisempi kun oikeasti onkaan ja sitten käy tuollaisia lapsuksia. Onhan tuo ihan perseestä että auto sammahtelee ja sen myötä tulee turhia käynnistyskertoja, eli joka kerta esim. syö turhaan akkua (ja hermoja).
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

ophaa

Kolinaa kolinan perään...

Allekirjoituksen Alltrackissa on kuulunut nyt parin kuukauden ajan kolahtelua kuskin puolelta etupäästä. Kyseessä siis terävä kolahtelu vedon mennessä päälle/pois (eli kun painaa kaasua tai nostaa kaasun ylös). Kolahtelu ilmenee ainoastaan vasemmalle käännettäessä (esimerkiksi loivempi mutka tai risteys). Kun ratti ja auto suoristuu, ei kolahtelua kuulu. Leudommilla keleillä ääni on ehkä aavistuksen vaimeampi, mutta viimeistään nyt -30 pakkasilla kolahtelu on jo melko kuuluvaa.

Muilla kokemuksia?

Topjanne

Lainaus käyttäjältä: ophaa - 15.01.21 - klo:11:07
Kolinaa kolinan perään...

Allekirjoituksen Alltrackissa on kuulunut nyt parin kuukauden ajan kolahtelua kuskin puolelta etupäästä. Kyseessä siis terävä kolahtelu vedon mennessä päälle/pois (eli kun painaa kaasua tai nostaa kaasun ylös). Kolahtelu ilmenee ainoastaan vasemmalle käännettäessä (esimerkiksi loivempi mutka tai risteys). Kun ratti ja auto suoristuu, ei kolahtelua kuulu. Leudommilla keleillä ääni on ehkä aavistuksen vaimeampi, mutta viimeistään nyt -30 pakkasilla kolahtelu on jo melko kuuluvaa.

Muilla kokemuksia?

Onko pyörän pultit kireällä?

Parviainen

Kokemuksia aiheesta?

-16 2.0tdi Passat alko herjaamaan eilen AD blue vikaa ja että auto ei käynnisty 1000 km jälkeen. Ainetta oli ja vein auton luottokorjaajalle ja vikakoodia ja testiä ajettuaan diagnoosi oli että paine ei nouse järjestelmässä. Pumppu pyörii. Otettiin nosturille ja sieltähän sitä kusta näytti vuotaneen tankin luota putkesta. Vasta oli -30 astetta pakkasta eli eiköhän pakkanen sen ole hajottanut.

Nyt lähinnä mietin että onkohan valmistajalta toivoakaan saada mitään vastaantuloa vai meneekö kaikki omasta pussista? Ja lähinnä mietityttää että onko sama homma taas seuraavien pakkasten kanssa... Kalliiksi tulee talvet tällä menolla jos osien kestävyys tätä luokkaa.

Mietin sitäkin että onko kenelläkään tiedossa että volkkarilla ois olemassa päivityksiä näihin ongelmiin?

111 tkm mittarissa ja ruotsin tuonti.

Passat -16 2.0TDI 190hv DSG 4Motion

ptrs57

Onko muilla ollut farkun kanssa ongelmaa, että tankkausluukku jäätyy kiinni talvella?
Viime talvena en tähän törmännyt, mutta tänään ekaa kertaa! Sama oire oli Golf Mk7 joka takuuaikana ratkaistiin vuolemalla luukusta muoveja.

Nyt sadellut lunta ja auto ollut taivasalla. Jää joka sulaa, valuu tietty tankkaussyvennykseen ja näemmä estää tankkiluukun liikkumisen tarpeeksi sisäänpäin, että se aukeisi ulospäin.

Olisi mielenkiintoinen tietää, onko kyseessä yhtä yleinen vaiva kuin Mk7 Golfissa.


VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

Jebu

Konepelti jäätyy myös, varsinkin valojen kohdalta pellin ja tiivisteen väli on täynnä jäätä niin konepeltiä ei saa auki ilman apuvälineitä ja voimaa.

VG

Tankin luukku jäätyy, latausluukku jäätyy. Lisäksi ovien sisämekanismit jäätyy niin ettei ne pysy enää avaamisen jälkeen kiinni...

passo_s

Passat GTE-20
Tankkausluukku jäätyy, olenkin vakioasiakas Prisman painepesuri pisteellä.Työsuhdeauto kun on,ostin firman piikkiin 15 min tee se itse pesupisteeltä pesuaikaa, painepesurilla päästän vetta tankin luukkuun. Ajan sitten luukku auki hallista ulos tankkaamaan. On Prismalla paineilma kuivurikin, olen sillä tankin luukun ja korkin syvennyksen kuivannut, ongelma itsellä on enempi se että luukun ja korin välinen rako vetää umpijäähän, koko matkaltaan. Aurauskulmat menee herkällä, tai no 70 tkm ja nyt on ratti vinossa. Sama oli edeltävässä B8:ssa, siinä meni kesärenkaatkin aurauskulmien takia vaihtoon.Renkaissa ei ollut kyljissä osuma jälkiä, eli ei voi oikein vaimoakaan syytää että miten oikein ajelet :)

jppetteri

Tankkausluukun olen pari kertaa sulatellut auki kotipihassa hiustenkuivaajalla, pari minuuttia lämmintä ilmaa luuukua kohti puhallettuna riittää.

 

MSivanen

Viime kesästä lähtien omistanut bensavariantin ja takana 20 tkm (2017 vm, 100 tkm, 125hv, DSG) ja muutamia huomioita:

- Bensatankin luukku on herkkä jäätymään ja pari kertaa meinannut käydä ohraisesti

- Kuskin ovessa ääntää joku koliseva. Mielestäni oven ja lukon vastinkappaleet kolahtavat - muilla ollut samaa? Vinkkejä miten voisi korjata?

- Ritinää vasemman takaoven kuulokkeen osalta tietyssä nopeudessa.

- Takaluukussa molemman puolen muoviosat rallattavat ja rämisevät kilpaa toistensa kanssa. Kellään ollut samaa tai muita vinkkejä, miten saisi konsertin hiljentymään?

- Nyt pakkasilla alkanut lukot pelleillä ja yhtenä aamuna ei repsikan ovi mennyt enää kiinni. Hetken kun antoi kuumaa ilmastoinnista niin aukesi lukko ja pysyi kiinni. Nyt toistunut. Vinkkejä? Ilmeisesti se vaijeri saattaa olla loppu (?), mutta nyt tuntuu jokainen ovi olevan aika jäässä lukoista. Käytin pesussa auton tosin nyt pakkasilla ja annoin työpaikan lämpöimässä tallissa kuivua n. 7h ja samalla kuivasin tiivisteet..... mutta liekkö sitten tämä aiheuttanut....

Mielestäni Passat on hyvä ja vakaa ajaa, mutta ihan ei sana premium näihin VAG:n vempeleisiin vaan osu. Klokswagen omien kokemusteni perusteella, aina joku ripisee tai rapisee muuten hiljaisessa autossa.


vwmies

Sukulaisellani jätti 2015 vm. disuka (5v. reilusti alle 100tkm) käynnistymättä parkkiksella. Ei mennyt p-a pumpun ohjainlaite töineen, kustari n. 500â,¬ goodwilliin sen enempää maahantuojan kuin myyjänkään puolesta. Paras vastaus oli lähinnä "emme ota kantaa".

Jokaisessa omassa ja lähipiirin VWssä 2008->> on ollut jokin omituinen vika, ruostekuplia, viallinen laturi (taas alle 100tkm, mutta >2v.), katkeilevia etujousia, päästöhuijaussofta =>> viallinen NOx anturi ym. muuta mukavaa itse maksettavaa. Ruosteet maalin alla (3C) menivät auton mukana vaihtoon.  >:(

Ei oikein vakuuta, valitettavasti.  :(
Yritetään pärjätä.

Herr K

Itselläni yhteinen taival Passatin kanssa päättyi neljän vuoden ja 56 tkm jälkeen. Kyseessä oli siis Variant 1.4 TSI DSG ja kyseessä siis se kesympi 125 hv versio.

1. Huoletonta menoa oli koko matka. Ainoa vika koko aikana oli lampunpesurin kannen rikkoutuminen. Tuo meni takuuaikana ja korjattiin takuuseen mukisematta.

2. Taloudellisuus oli myös kunnossa. Kulutus oli koko ajan 6 l/100 km molemmin puolin tankkauksista laskettuna. Kesällä vähän vähemmän ja talvellla vähän enemmän. Varsinkin maantiellä kulutus oli kunnossa ja parhaimmillaan päästiin jopa vähän alle 5 l/100 km pidemmillä maantiesiirtymillä. Oma ajotyyli on kyllä aika rauhallinen, mutta reippaasti kuitenkin mennään liikennevirran mukana ilman erityisiä säästökikkailuja. Omat ajot olivat aika sekalaisia työmatka-ajosta kauppareissuihin ja pidempiin maantie/moottoritiematkoihin.

3. Auto oli myös mukava ja matkaa taittoi tuolla mielellään. Vakio 16-tuumaisilla pullarenkailla oli myös suhteellisen hiljaista menoa. DSG vaihtaa pääasiassa hyvin, vaikka välillä niitä arpomisiakin sattuu (esim. kun hidastaa punaisiin valoihin ja sitten vaihtuukin vihreäksi ja painaa uudelleen kaasua). Kaupunkiajossa ehkä voisi olla ketterämpikin, mutta toisaalta auto on melko iso. Jälkikäteen ajateltuna olisi kyllä pitänyt ostaa auto tehokkaammalla 150 heppaisella koneella, sillä tietynlainen alaväännön puuttuminen oli ajossa läsnä jatkuvasti. Myös GTE-versiota saa vähän käytettynä jo aika hyvään hintaan.

4. Käytettävyys oli kunnossa. Infotainment oli hieman ehkä vanhanaikainen (Discover Media), mutta hoiti hommansa hyvin ja oli selkeä käyttää. Mittaristossa oli vanhanaikainen karkearesoluutioinen mustavalkonäyttö, joka olisi kyllä tuonhintaisessa autossa saanut olla värillinen vakiona. Lisävarusteena olisi toki värillisenkin saanut ja toki digimittaritkin. Myös suomenkielisen navigoinnin puute oli vähän tylsä juttu. Englanninkielinenkin on ihan ok, mutta lausuu suomalaiset tiennimet kummallisesti  ;D

5. Tilaa riitti nelihenkiselle perheelle hyvin paria poikkeustilannetta lukuunottamatta. Sekä matkustamo että tavaratila ovat isot ja hyvin käyttökelpoiset. Tavaratilassa on hyvät koukut esim. ostoskasseille ja isommatkin lastenrattaat mahtuvat helposti kyytiin.

6. Oma auto oli perus Comfortline parilla lisävarusteella. Järkiratkaisu auto oli kaikenkaikkiaan ja hieman ehkä tylsänpuoleinen. Siinä lienee syykin, että päädyin vaihtamaan ongelmitta toimineen auton. Hyvin tuolla olisi voinut jatkaakin ja facelift-Passat R-Line varusteilla olisi varmasti hyvin korjannut tylsyyden vaikutelmaa. Toisaalta osa tylsyyttä oli myös se, että ongelmia ei ollut matkan varrella.

Vaihdossa sain mielestäni hyvän hyvityksen eli arvonalenema oli kohtuullinen. Voisin hyvin suositella Passattia perheautoksi muillekin. Itsekin harkitsin GTE:tä seuraavaksi, mutta kotilatausmahdollisuuden puute vesitti tuon. Lopulta myös tulin siihen tulokseen, että toista samanlaista en viitsi hankkia. Katsotaan sitten taas, kun seuraava malli tulee (ilmeisesti 2023). Tilalle tuli nyt Kodiaq eli saman konsernin tuotteella jatketaan.
VW Passat Variant GTE

pete1976

Moi

Ostin elokuussa 2020 vanhan liisari Passatin vm 2016 89tkm ajettuna. Kone oli 2.0 TDI.  Passat alkoi ilmoitella huoltotarpeesta kun oli 103tkm mittarissa. No minähän tilaamaan huoltoa. Hiukan arvoin mistä huollon otan, mutta koska Sah oli palvellut hyvin päätin tilata huollon heiltä.  Autoon tuli siis 12kk/20 000km takuu.

Huoltoa kun oli tilaamassa ja miettimässä niin hajosi takaluukun lukko. No ilmoitin tästä samalla huoltoon sekä kylmänä kuuluvasta äänestä "jakopään suunnalla". Lupasivat tutkia molemmat samalla.   Huollon aika kun tuli niin vein Passatin huoltoon illalla ja lupasivat ottaa heti aamusta hoitoon/huoltoon.

Huoltopäivänä N. klo 11.00 tuli puhelu huollosta. Vaihteiston öljyjen vaihdon yhteydessä oli huomattu merkittävää vuotoa vaihdelaatikon seudulla. Luvattiin pestä laatikko ja sovin ajavani sillä päivän tai pari ja uudelleen huoltoon että nähdään vuotopaikka. Jäkopään puolella oli huomattu pientä kostumaan mutta autolla voisi kuulemma ajaa. Jakopää tutkittaisiin samalla kun aletaan korjaamaan vuotoa vaihdelaatikosta. Auto on siis manuaalilaatikolla varustettu. Tästä meni n. 3h kun tuli puhelu. Jakopää on siirtynyt sivuittaissuunnalla paikaltaan eikä huoltomies uskalla antaa ajolupaa. Moottorin rikkoutumisen vaara on ilmeinen.  Nyt näyttää siltä, että jakopään ja vaihteiston korjaus (laatikossa oli kuulemma öljyä normaalisti) menee ostoliikkeen piikkiin. Takaluukku heidän piikkiin jo korjattiinkin. Nyt täytyy hiukan ihmetellä kun luulin Passatin olevan luotettava peli, mutta edellisen pumppusuutin Volkkarin jäljiltä ei oikein siltä vaikuta. Muuten olen autooni tyytyväinen ja kulutus matka-ajossa on kohdillaan.  Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?

CRM

Lainaus käyttäjältä: peped - 12.01.21 - klo:10:01
Tässähän voi lainata itseään. Tänä talvena alkoi sitten näemmä tekemään sellaista, että käynnistyy (vai käynnistyykö?) ja sammuu samantien. Kojetauluun tulee "käynnistä auto manuaalisesti" --> lähtee kuin palmun alta käyntiin napista tai vaikka kaasua painamalla. Viimeksi tänään näin, vaikka pakkasta oli vain -7 tms ja webasto pöhissyt 15-20min. Voi vittu mitä vehkeitä  >:(  ;D

Joo, voihan sitä webastoa pöhöttää vaikka 60min mutta aina se nyt vaan ei mene niin. Liekkö nuo nykyajan hienoudet tosiaan luulee että moottori on lämpöisempi kun oikeasti onkaan ja sitten käy tuollaisia lapsuksia. Onhan tuo ihan perseestä että auto sammahtelee ja sen myötä tulee turhia käynnistyskertoja, eli joka kerta esim. syö turhaan akkua (ja hermoja).

Mulla on ihan sama vika. Onko löytynyt mitään ratkaisua tähän?
Passat B8 TDI 4Motion

peped

Lainaus käyttäjältä: CRM - 04.02.21 - klo:19:13
Mulla on ihan sama vika. Onko löytynyt mitään ratkaisua tähän?

Käynnistää auton kylmänä ilman lämmitystä tai pöhöttää webastoa kolme varttia...  >:( Eipä nuo ainakaan viime talvena merkkihuollossa osanneet mitään sanoa vietyäni auton sinne, kun teki siis alunperin sitä että sammui (lyhyen) lämmityksen jälkeen aina kun käynnistyksen jälkeen lähti peruuttamaan autoa katoksesta. No tänä talvena sitten tehnyt tuota mainitsemaani, eli sammuu samantien eli ei ehdi edes vaihdetta kytkeä päälle tms. Kuulemma kondenssivesiongelman ei ole todettu tuota 140kw mallia koskevan eikä siis löytynyt mitään päivityksiä tms kyseiseen autoon.

Taitaa olla ominaisuus...
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

CRM

Itse kutsuisin tätä tyyppiviaksi. Onhan toi kohtuullisen koomista, että kovilla pakkasilla ei voi käyttää webastoa, koska auto ei käynnisty  >:(   
Passat B8 TDI 4Motion

Urmas

Onko muilla ollut, ettei ACC halua yli -15 asteen pakkasessa toimia vaan herjaa vikaa? Muutamana aamuna laittanut moottoritiellä päälle ja herjaa vikaa. Palaa kyllä myöhemmin toimivaksi, mutta ärsytäväähän tuo on.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Urmas - 18.02.21 - klo:08:29
Onko muilla ollut, ettei ACC halua yli -15 asteen pakkasessa toimia vaan herjaa vikaa? Muutamana aamuna laittanut moottoritiellä päälle ja herjaa vikaa. Palaa kyllä myöhemmin toimivaksi, mutta ärsytäväähän tuo on.

Täällä ainakin ACC toiminut moitteettomasti. Tänäänkin aamulla -25,5c ja toimi ihan normaalisti. Kaksi kertaa koko talvena ollut pois käytöstä, molemmilla kerroilla konepellille satanut lumi on sulanut ja valunut VW logon päälle ja jäätynyt siihen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

ovipormestari

Lainaus käyttäjältä: MSivanen - 02.02.21 - klo:15:40
Viime kesästä lähtien omistanut bensavariantin ja takana 20 tkm (2017 vm, 100 tkm, 125hv, DSG) ja muutamia huomioita:

- Bensatankin luukku on herkkä jäätymään ja pari kertaa meinannut käydä ohraisesti

- Kuskin ovessa ääntää joku koliseva. Mielestäni oven ja lukon vastinkappaleet kolahtavat - muilla ollut samaa? Vinkkejä miten voisi korjata?

- Ritinää vasemman takaoven kuulokkeen osalta tietyssä nopeudessa.

- Takaluukussa molemman puolen muoviosat rallattavat ja rämisevät kilpaa toistensa kanssa. Kellään ollut samaa tai muita vinkkejä, miten saisi konsertin hiljentymään?

- Nyt pakkasilla alkanut lukot pelleillä ja yhtenä aamuna ei repsikan ovi mennyt enää kiinni. Hetken kun antoi kuumaa ilmastoinnista niin aukesi lukko ja pysyi kiinni. Nyt toistunut. Vinkkejä? Ilmeisesti se vaijeri saattaa olla loppu (?), mutta nyt tuntuu jokainen ovi olevan aika jäässä lukoista. Käytin pesussa auton tosin nyt pakkasilla ja annoin työpaikan lämpöimässä tallissa kuivua n. 7h ja samalla kuivasin tiivisteet..... mutta liekkö sitten tämä aiheuttanut....

Mielestäni Passat on hyvä ja vakaa ajaa, mutta ihan ei sana premium näihin VAG:n vempeleisiin vaan osu. Klokswagen omien kokemusteni perusteella, aina joku ripisee tai rapisee muuten hiljaisessa autossa.

Ollut samaa ongelmaa kolinoiden kanssa. Yritin joskus asiaa selvitellä enemmänkin ennen kuin alkoi hoitotoimet. Huonolla menestyksel. Mulla vaihdettiin lukkomekanismia ja vaikka mitä autooni, mutta edelleen kuulen mielestäni ovesta sellaisen metallisen ärsyttävän kolinan. Korjailujen jälkeen se kyllä helpotti. Alkuun kolina oli aikan pientä, mutta muutamassa vuodessa alkoi häiritsemään.
Tiedä sitten onko vika jossain muualla kuin oven lukkomekanismissa. Ã,,rsyttäviä vikoja räminät, kun vikaa vaikea etsiä, pitäisi purkaa ja testailla autoa.  >:(

Jos voit rajata räminät vain talveen niin eiköhän ne kesän tullen hiljene.

MSivanen

Lainaus käyttäjältä: ovipormestari - 22.02.21 - klo:22:24
Ollut samaa ongelmaa kolinoiden kanssa. Yritin joskus asiaa selvitellä enemmänkin ennen kuin alkoi hoitotoimet. Huonolla menestyksel. Mulla vaihdettiin lukkomekanismia ja vaikka mitä autooni, mutta edelleen kuulen mielestäni ovesta sellaisen metallisen ärsyttävän kolinan. Korjailujen jälkeen se kyllä helpotti. Alkuun kolina oli aikan pientä, mutta muutamassa vuodessa alkoi häiritsemään.
Tiedä sitten onko vika jossain muualla kuin oven lukkomekanismissa. Ã,,rsyttäviä vikoja räminät, kun vikaa vaikea etsiä, pitäisi purkaa ja testailla autoa.  >:(

Jos voit rajata räminät vain talveen niin eiköhän ne kesän tullen hiljene.

Itselläni oli Passat juuri merkkihuollossa myyjäliikkeen piikkiin vielä tutkimuksissa.

Isoin oire siis kuskin ovessa mielestäni ikkunan / ovenreunan vasemmassa yläosassa jännähkö metallimainen kalke. Merkkihuolto tottakai (vinkvink) kuuli myös äänen ja suoritti seuraavat toimet:

- Ovipahvi irti ja tsekkasivat kiinnikkeet, ei erityistä
- Vaihtoivat kaikki tiivisteet sekä kuskin ovi että auto
- Varmistivat, että ovi oikein säädetty kohdalleen, ei viilaustarvetta

Kuittasivat, että ääni nyt ohi ja kaksi mekaanikkoa todennut. Lähdin ajamaan pihasta ja heti huomasin, että metallimainen kalke/napina kuuluu oven yläosasta.

Aiemmin kuulin sen enemmän tuohon lukkoon ja sen vastakappaleeseen, mutta ei merkkihuolto tähän ainakaan mitään vikaa löytänyt.

Kaikenkaikkiaan ärsyttävä ja suuri kiitos sille, joka keksii tähän syyn. Merkkihuolto ei selkeästi osaa edes "piikkiauki".

mainzeri

Itsellä ollut nyt Tammikuun puolesta välistä -16, 2.0TDI (140kw), Variant 4motion. Aika kelpo peli tuo on ja liikkuu hyvin loskassakin. Itsellä ei vielä ole tullut vastaan mitään ovien kolisemisia jne.

Ei tuo kuitenkaan ihan ongelmaton ostos ollut, sillä viime viikon se tuossa huollon pihassa odotteli uutta AdBlue-syöttöputkea. Kyseinen varaosa oli loppu ilmeisesti koko Euroopasta kun osalla itsessään kesti yli viikon tulla paikalle. Autoliike onneksi maksoi tuon syöttöputken ja vaihdon (700â,¬). Samalla tehtiin jakopääremppa, koska ureaa oli vuotanut aika reilusti jakopääkoteloon. Tuosta rempasta jäi hieman maksettavaa itselle autoliikkeen vastaantulon jälkeen, mutta pääosin olen kyllä tyytyväinen autoliikkeen toimintaan. Jakopää olisi jokatapauksessa tullut vaihdettavaksi vajaan vuoden päästä.

Tuo AdBlue-homma on kyllä aika iso fiasko näissä ja suosittelen jokaista jolla tulee virheilmoitusta alhaisesta paineesta niin tarkastamaan tuon heti. Itsellä kävi hyvä onni siinä, että oli noheva huoltomies ja tajusi raottaa jakopääkoteloa, että näki siellä olevan ureaa aikalailla.

Nyt vain kovaa ajoa ja onnittelut kaikille jotka tuollaisen omistaa, hieno peli!

Sirman

Tere, piti kirjautua kun meni itsellä hermo. Ostin 2016 (my2017) 1.4 TSI Passatin. Kilometrejä on nyt taulussa 80tkm ja onkohan mennyt turbo? Sellaista erikoista suhinaa pitää ja kaasun vaste on todella huono. Alkuun luulin että johtuu dsg viiveestä mutta eipä taida olla... onko kenelläkään ollut ongelmia turbon kanssa?

b1mpo

Suhina vaikuttaisi ahtovuodolta. Onhan putket tiiviit?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

TWBE

Lainaus käyttäjältä: MSivanen - 23.02.21 - klo:18:56
Itselläni oli Passat juuri merkkihuollossa myyjäliikkeen piikkiin vielä tutkimuksissa.


Kuittasivat, että ääni nyt ohi ja kaksi mekaanikkoa todennut. Lähdin ajamaan pihasta ja heti huomasin, että metallimainen kalke/napina kuuluu oven yläosasta.

Aiemmin kuulin sen enemmän tuohon lukkoon ja sen vastakappaleeseen, mutta ei merkkihuolto tähän ainakaan mitään vikaa löytänyt.

Kaikenkaikkiaan ärsyttävä ja suuri kiitos sille, joka keksii tähän syyn. Merkkihuolto ei selkeästi osaa edes "piikkiauki".

Oven ulkokahvaan kiertää lukolta vaijeri, samoin sisäkahvaan kiertää vaijeri. Semmonen suojan sisällä oleva vaijeri vähän kuin polkupyörän jarrussa. Jos se vaikka rämisee siellä ovea vasten sopivasti kun ajat menemään?

Parviainen

Onkohan kellään kokemusta tai tietoa vastaavasta laatikon käyttäytymisestä:

Eli 2.0tdi dsg6 kyseessä, tietääkseni dq250.

Eli kun esimerkiksi tullaan risteykseen aikomuksena kääntyä pysähtymättä, tuntuu että autossa esiintyy tympeä vaimea kolahdus/kumahdus siinä vaiheessa kun laittaa jalan takaisin kaasulle ja lähtee kiihdyttämään.

Eli, ajelee vaikka 4 vaihteella, jalkaa jarrulle ja hiljentäessä risteykseen käy 3. vaihde, sitten menee päälle 2. vaihde ja sitten kun se hetki kun laitetaan jalka kaasulle, tuntuu että auto onkin ollut vapaalla ja ikäänkuin veto kytkeytyisi ja tuntuu se kyseinen kolahdus/kumahdus. Täysin samalta tuntuu kun ajaa manuaaliautolla ja tulee kytkin pohjassa risteykseen ja kytkintä nostaessa kytkeytyy veto.

Ihmettelen vaan että onko tuo DSG:lle normaalia käytöstä koska se ei tee sitä koskaan missään muussa tilanteessa. Aina on 2. Vaihde päällä ja aina jokin vastaava kääntymistilanne.

En tiiä, jotenkin kauhean hankala selittää.

Laatikon toiminnassa ei ole muutoin mitään ongelmia missään tilanteessa. Pehmeää menoa on. Ajettu reilu 114 tai jotain.
Passat -16 2.0TDI 190hv DSG 4Motion

MSivanen

Lainaus käyttäjältä: TWBE - 28.02.21 - klo:19:43
Oven ulkokahvaan kiertää lukolta vaijeri, samoin sisäkahvaan kiertää vaijeri. Semmonen suojan sisällä oleva vaijeri vähän kuin polkupyörän jarrussa. Jos se vaikka rämisee siellä ovea vasten sopivasti kun ajat menemään?

En usko, että napina on tässä.

Huomasin tänään, että mikäli painan ajaessa epätasaiselle tielle kädellä vain tästä ovipahvin vasemmasta yläosasta niin koko napina katoaa. Heti kun vapautan käden ovipahvin yläosasta paineen niin pienikin epätasaisuus ja ovi kloksahtaa.

Merkkihuollon mukaan ovi säädetty oikein kohdilleen ja ovipaneelissa ei mikään rikki.... Hmm... Mikähän voisi olla?

Foxit

Lainaus käyttäjältä: MSivanen - 02.03.21 - klo:15:17
En usko, että napina on tässä.

Huomasin tänään, että mikäli painan ajaessa epätasaiselle tielle kädellä vain tästä ovipahvin vasemmasta yläosasta niin koko napina katoaa. Heti kun vapautan käden ovipahvin yläosasta paineen niin pienikin epätasaisuus ja ovi kloksahtaa.

Merkkihuollon mukaan ovi säädetty oikein kohdilleen ja ovipaneelissa ei mikään rikki.... Hmm... Mikähän voisi olla?
Miksi et vain vie autoa takaisin huoltoon ja reklamoi asiasta? Sulla oli selkeästi vaiva, eikä se tullut kuntoon. Otat mieluusti huollon mekaanikon koeajolle mukaan ja osoitat millainen ääni on ja mistä se kuuluu, siten että mekaanikko tunnustaa kuulevan äänen. Eikä sinun tarvitse maksaa enää ylimääräistä mielestäni koska eivät ole onnistuneet aiemminkaan. Siinä vaiheessa jos he toteavat että pitää laittaa lisää tunteja tutkumuksiin joka maksaa sinulle lisää niin veisin jo toiseen paikkaan. Aika monesti noissa merkkiliikkeissä joissa on myynti samassa yhteydessä, on osaaminen valitettavasti näissä asioissa aika huonolla tasolla, koska mekaanikot vaihtuvat tiuhaan tahtiin ja mukana on paljon vasta uraansa aloittelevia työntekijöitä. Sen lisäksi näissä takuunalaisissa autoissa vaihdetaan sitten poissulkemismenetelmällä osia eikä viitsitä ajan kanssa pureutua aikaa vievään (kalliiseen) juurisyyn selvittelyyn vaikka se olisi yleensä tyydyttävän lopputuloksen perusedellytys.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy