Passat B8, kokemusperäistä faktaa

Aloittaja Mr Vice, 22.01.15 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

petaso

Hiphei! Täällä Kainuussa -10c pakkasta ja toinen takaovista ei aukea lukosta. Ei siis kuulu surinaa ollenkaan siitä. Kajarit toimii ja ikkunakin ja valot välkkyy kun lukkoja aukoo ja sulkee. Lienee aiheesta keskusteltu aiemminkin, liekö ollut toteamus että lukko sökö vai oliko muita ratkaisuja? Vcds.ää ei ole tähän hätään.

Sakari62

Ekan kerran liikkeellä liukkaalla kelillä. ESP-valo syttyy, kun etupyörät meinaavat sutia. Pienessä varovaisessa sivuluisussa (kiertoliittymissä) ei ESP valo kuitenkaan vilku, eikä mikään muukaan. Pitäisikö ehkä? Vai onko luisun oltava ihan selvä, ennenkuin ajonvakausjärjestelmä puuttuu peliin merkkivalon sytyttäen? Ensimmäinen autoni, jossa on luistonesto ja ajonvakausjärjestelmä. Siksi kyselen..

jppetteri

Joo, ei se ESP välttämättä vilkuta mitään, jos on kyse tuollaisesta lievästä puskemisesta risteyksissä, kuten kuvasit.



Allroadi

Lainaus käyttäjältä: Sakari62 - 04.12.21 - klo:11:11
Ekan kerran liikkeellä liukkaalla kelillä. ESP-valo syttyy, kun etupyörät meinaavat sutia. Pienessä varovaisessa sivuluisussa (kiertoliittymissä) ei ESP valo kuitenkaan vilku, eikä mikään muukaan. Pitäisikö ehkä? Vai onko luisun oltava ihan selvä, ennenkuin ajonvakausjärjestelmä puuttuu peliin merkkivalon sytyttäen? Ensimmäinen autoni, jossa on luistonesto ja ajonvakausjärjestelmä. Siksi kyselen..

Mittaristossa vilkkuva oranssi auto sivuluisussa on siis ASR:n valo, joka ilmoittaa vetopitoon puuttumisesta. ESP eli ajonvakautusjärjestelmä taas ei ilmoita toiminnastaan mittaristossa millään tavalla, kuten kuvailemassasi tilanteessa.
Volkswagen Passat 2.0 TSI Alltrack 4Motion -16

psy

Onko muilla ollut ongelmia polttoaineluukun avaamisen kanssa? Minulla on toisinaan ongelmia saada luukkua painettua auki ja se on vaatinut monesti useamman kerran ovien avaamisen ja sulkemisen renkkaamista avaimesta. Käsijarru on päällä ja vaihde P:llä, joten kyllä sen pitäisi ihan normaalisti aueta. Ongelma on esiintynyt kesällä ja talvella, joten pakkasella ei ole vaikutusta asiaan. Tänään luukku ei auennut ollenkaan ja tankkaaminen jäi välistä. Löytyyköhän Passatista jokin tapa saada luukku auki "manuaalisesti"? Kai tässä täytyy kohta huoltoon kurvata jos ei luukku aukea. Sen verran kulkua rajoittava vika kyseessä.

Herr K

Lainaus käyttäjältä: psy - 14.12.21 - klo:08:42
Onko muilla ollut ongelmia polttoaineluukun avaamisen kanssa? Minulla on toisinaan ongelmia saada luukkua painettua auki ja se on vaatinut monesti useamman kerran ovien avaamisen ja sulkemisen renkkaamista avaimesta. Käsijarru on päällä ja vaihde P:llä, joten kyllä sen pitäisi ihan normaalisti aueta. Ongelma on esiintynyt kesällä ja talvella, joten pakkasella ei ole vaikutusta asiaan. Tänään luukku ei auennut ollenkaan ja tankkaaminen jäi välistä. Löytyyköhän Passatista jokin tapa saada luukku auki "manuaalisesti"? Kai tässä täytyy kohta huoltoon kurvata jos ei luukku aukea. Sen verran kulkua rajoittava vika kyseessä.

Omassa ex-Passatissa ei neljän vuoden aikana ollut ongelmia, mutta sitä edeltäneessä Golf 7:ssa oli ekana talvena. Kävin liikkeessä näyttämässä ja tekivät ilmaiseksi ja mukisematta jonkinlaisen herkistyksen, jonka jälkeen ei ollut ongelmia. Sain sellaisen käsityksen, että oli "tyyppivika" ja tuttu juttu huollolle.
VW Passat Variant GTE

ptrs57

Lainaus käyttäjältä: psy - 14.12.21 - klo:08:42
Onko muilla ollut ongelmia polttoaineluukun avaamisen kanssa? Minulla on toisinaan ongelmia saada luukkua painettua auki ja se on vaatinut monesti useamman kerran ovien avaamisen ja sulkemisen renkkaamista avaimesta. Käsijarru on päällä ja vaihde P:llä, joten kyllä sen pitäisi ihan normaalisti aueta. Ongelma on esiintynyt kesällä ja talvella, joten pakkasella ei ole vaikutusta asiaan. Tänään luukku ei auennut ollenkaan ja tankkaaminen jäi välistä. Löytyyköhän Passatista jokin tapa saada luukku auki "manuaalisesti"? Kai tässä täytyy kohta huoltoon kurvata jos ei luukku aukea. Sen verran kulkua rajoittava vika kyseessä.
Mk7 golffista vuoltiin tankin luukun muoveja, ettei tankin täyttöaukon alapuolelle jäätyvä vesi estä luukun menemistä sisäänpäin tarpeeksi, jotta aukeisi.

Passatissani viime talvena oli kerran ongelmaa, koska täyttöaukon alapuolella oli jäätä. Tankin luukun kolo, ja luukku on tyystin erilaiset Passatissa, joten sama kikka ei ainakaan auta.

Jos avausmekanismi takkuaa, ei ole kallis osa ebaysta ostaa. Jettaan (mk6) ostin pari vuotta sitten ja vaihdoin itse.
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

illapa

Lainaus käyttäjältä: psy - 14.12.21 - klo:08:42
Onko muilla ollut ongelmia polttoaineluukun avaamisen kanssa? Minulla on toisinaan ongelmia saada luukkua painettua auki ja se on vaatinut monesti useamman kerran ovien avaamisen ja sulkemisen renkkaamista avaimesta. Käsijarru on päällä ja vaihde P:llä, joten kyllä sen pitäisi ihan normaalisti aueta. Ongelma on esiintynyt kesällä ja talvella, joten pakkasella ei ole vaikutusta asiaan. Tänään luukku ei auennut ollenkaan ja tankkaaminen jäi välistä. Löytyyköhän Passatista jokin tapa saada luukku auki "manuaalisesti"? Kai tässä täytyy kohta huoltoon kurvata jos ei luukku aukea. Sen verran kulkua rajoittava vika kyseessä.
Polttoainesäiliön luukun keskuslukitusmoottori alkaa olla lopuillaan. Passatissa ei ole manuaalista luukun vapautusta, suosittelen lämpimästi vaihtamaan tuon ennen kuin tulee eteen isompi ongelma. Moottori maksaa merkkiliikkeellä muistaakseni n. 35 euroa ja pyydä mukaan vaihto-ohje tulostettuna ellet vaihdata paikan päällä. Vaihtoon ei tarvitse kuin ruuvimeisseleitä ja puolisen tuntia aikaa. Varaosanumero on 510.810.773.

duke7

Pari kertaa käynyt tuon tankin luukun kanssa niin että ei olekaan mennyt kiinni vaan pitänyt käydä painamassa avausnappia ovesta. Sillä kääntänyt aina tapin takaisin oikeaan asentoon. Onkohan se hajoamassa myös?

a_jaba

Kun noita tankkausluukkuja ihmettelette niin muistakaa että GTE:ssä ja ei-GTE:ssä on erilainen lukitus siinä tankkausluukussa.

GTE:ssä on sähkö vapautus ja muissa perinteinen VW tyylinen eli aukeaa painamalla luukkua sisäänpäin.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Sakari62

Terve,
tulinpa mitanneeksi Volkkarin (B8, 1.8tsi 2017) akun varaustilan. Autolla on ajeltu lyhyitä matkoja. Muutaman päivän seisonnan jälkeen akun jännite oli 12,10 V, eli on kait hiukka alhainen. Ohjekirja suosittelee akun latausta vain huollon toimesta. Mutta kuinka on, eikös akun kuin akun voi huoleti ladata Ctek "älylaturilla", vai voiko siitäkin koitua jotain ongelmaa? ONko jollakulla kokemusta?

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Sakari62 - 22.12.21 - klo:11:41
Terve,
tulinpa mitanneeksi Volkkarin (B8, 1.8tsi 2017) akun varaustilan. Autolla on ajeltu lyhyitä matkoja. Muutaman päivän seisonnan jälkeen akun jännite oli 12,10 V, eli on kait hiukka alhainen. Ohjekirja suosittelee akun latausta vain huollon toimesta. Mutta kuinka on, eikös akun kuin akun voi huoleti ladata Ctek "älylaturilla", vai voiko siitäkin koitua jotain ongelmaa? ONko jollakulla kokemusta?

Voit huoletta ladata Ctekillä kunhan laitat laturin minus(-) kaapelin suoraan auton runkoon niin auton akunhallinta osaa ottaa ulkopuolisen latauksen huomioon.

Onko sinun autossa akku takakontissa vai konehuoneessa? Jos takakontissa niin konehuoneessa on "apuvirta" pisteet helposti saatavilla ja niihin kun kytkee laturin niin kaikki pitäisi mennä kuten strömssössä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba



Tässä vielä kuva missä latauspisteet. Punaisen nuolen kohdalla plus(+) piste muovikannen alla suojassa. Sinisen nuolen kohdalla minus(-) piste suoraan rungossa kiinni ja näkyvillä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Sakari62

Kiitti tosi seikkaperäisestä vastauksesta. Kyseessä on sedan. Jos siinä ei ole vastaavaa miinus (-) kohtaa tarjola, niin mihin kohtaan "runkoa" miinusjohto kannattaisi kiinnittää? Olen edellisissä autoissani ladannut akun kiinnittämällä plusjohdon akun plusnapaan ja sitten miinusjohdon miinusnapaan.

Sakari62

Jatkanpa höpinääni. Ennen latausta päätin mitata akun jännitteen vielä uudelleen ja tällä kertaa uudehkolla Fluken mittarilla. Tulos oli 12.5V. Melkoinen ero vanhan kiinalaisen mittarin näyttämään lukemaan joka oli 12.1V. Ei muuta kuin vanha mittari roskikseen... Sedanissakin on samanlainen korvake (a_jaban lähettämä hyvä kuva edellä) mikä loogista ja hyvä onkin. Eipä tarvitse etsiä maalaamatonta rungon kohtaa.

Immunity

Lainaus käyttäjältä: Banned - 22.11.21 - klo:08:08
Takakontin jalkaheilautus herkesi toimimasta. Olisiko vinkkiä millä korjaantuu?

Itsellä muutaman kerran lakannut toimimasta tai toiminut satunnaisesti välillä. Syy oli itsellä ainakin auton  kuraisuus. Aina kun auton oli pessyt, niin pelasi täysin ongelmitta.

makelja

Sama juttu. Likaisuus vaikuttaa siihen.

petaso

Onko kukaan huomannut mitään merkittävää muutosta auton käytökseen muuttamalla auton ajomodeja. Eli kun moottorin käytöstä muutetaan Eco, Normal tai Sport asetuksille, miten se vaikuttaa manuaalilaatikolla olevassa autossa. Minä en ole huomannut muutoksia vaikka olen autoa pitänyt pysäytyksissä. Normi vakkari niin eipä juuri siinäkään ole mitään eroa huomannut. Ilmeisesti DSG:llä vaikuttaa lähinnä vaihteiston käyttöön?

o.b.

Tytöllä on tuo mode näppäin DSG autossa ja Eco tilassa auto rullaa "vapaalla" kun kaasun nostaa. Pienikin jarrun painaminen sitten laittaa moottorijarrutuksen päälle.

Manuaalissa tuo ei tietenkään voi toimia noin. Ehkä kaasupolkimen vaste noissa jotenkin muuttuu?

Herr K

Moodeissa myös kaasuvaste muuttui ainakin omassa ex-Passatissa. Ecolla vaste kaasun painallukseen oli aika hidas ja Sportilla taas selvästi herkempi. Sportilla myös ohjaus oli raskaampi.
VW Passat Variant GTE

petaso

En juuri ole kaasun vastetta huomannut millään asennolla. ACC:llä varmaan manuaalissakin herkemmin vaikuttaisi siihen miten kaasuttaa ja jarruttaa toisen auton perässä. Taitaa toki tällähetkellä olla individual ja moottori ja ohjaus sportille säädettynä. Muut normaaleja.

ZimKork

Kaasun ja ohjauksen herkkyys muuttuu itsellä. Sportissa kaasu on herkempi ja ohjaus raskaampi. Moottorijarrutus muuttuu automaatissa. Eco kai himmaa myös esim ilmastointia hiljemmalle.

Onko autossa individual vaihtoehto? Siitähän ne säädöt näkyy mihin voi vaikuttaa.

Banned

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 23.12.21 - klo:11:20
Itsellä muutaman kerran lakannut toimimasta tai toiminut satunnaisesti välillä. Syy oli itsellä ainakin auton  kuraisuus. Aina kun auton oli pessyt, niin pelasi täysin ongelmitta.

Juu alkoi itsestään pelittämään. Ei tosin heti pesun jälkeen, mutta pääasia, että alkoi kuitenkin.
Passat GTE

ECOisti

Tulipa tämän ketjun innoittamana testattua talvikelillä ajomoodia ECO. Lähtee muuten paljon (tai ainakin aavistuksen) nätimmin liukkaalla pinnalla liikenteeseen. Itsehän olen tuskaillut GTE:n kanssa sillä, että sutii niin vietävästi ja tuntuu muutenkin pidottomalta autolta. ECO-moodi auttaa ainakin lähdöissä vähän, esim. heittää kakkosta silmään melkein heti.

Herr K

Passat sedanin valmistus on lopetettu, mutta Variantin valmistus jatkuu edelleen:

https://www.motor1.com/news/559465/volkswagen-passat-sedan-production-ends/

Suomen Volkkarin sivuillakin lukee jo sedanin hinnastoissa, että ei uusia tehdastilauksia.
VW Passat Variant GTE

ptrs57

Talvi 2021-2022 tuottanut Passatin kuskin paikalla harmitusta kun tuulilasi alkaa huurtua kesken ajon climan AUTO  asennossa.
Vikakoodeja ei ole, läpät resetoitu, yksi kojelaudan uumenissa olevan läppä tai sen moottori narisee, kun ohjaa AUTO-> tuulilasille. Sama narina kun laittaa takaisin AUTO asentoon.
Sekin moottori ainakin testerin mukaan toimii. Vaatisi kojelaudan purun mihin itsellä on heikosti aikaa ja ainakin merkkihuollossa satasten juttu.

Ongelma yleensä ilmenee kun on ajettu jonkin aikaa , ja usein lasin yläreuna-silmien väli aloittaa huurtumisen, etenkin matka-ajossa. Mielestäni mulla on climassa se kolmiasentoinen puhallusnopeuden esisäätö maksimilla jo, pitää tarkistaa.
Pääsen ongelmasta eroon laittamalla puhallusnopeutta korkeammalle ja manuaalisäätö tuulilasi+jalkatila.
Onko muilla samaa ongelmaa vai joudutaanko todeta että ominaisuus?
Ex ex mk4 golfin climan kanssa oli usein sama juttu että manuaalisäätöä oli pakko käyttää.

Toinen kyssäri, onko B8 Passattia saanut takalasien puhaltimilla (B-pilareista taaksepäin) varustettuna ikinä?
Jos ei, sinänsä hassua koska Superb mk2 vaikuttaa olevan tuo lähes vakiovaruste, mk3 en ole niin tsekannut asian suhteen. Myös Audi A6 C7 autoissa on hajontaa, joissakin on, joissakin ei.
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

Iro

On joskus huurtunut samalla tavalla...
Mulla on maksimilla automaatti ja käsisäädöllä poistanut huurteen ja sen jälkeen se on pysynyt loppumatkan poissa.

Mites noi läpät resetoidaan?
Pelkääjän puoli puhaltaa sivulasille vähemmän.
VCDS löytyy.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

Joelm

Nyt alkaa huumori loppumaan tuon kulutuksen nousun kanssa. Auto ollut minulla vuodesta 2018, jolloin ajopäiväkirjojen mukainen keskikulutus talven ajan n. 6.5L/100km. Parhaimmillaan olen 2018 talvella päässyt 6.0L/100km matka-ajossa. Siitä sitten kulutus on pikkuhiljaa alkanut nousemaan. Tänä talvena keskikulutus on mitattuna 9.4L/100km!  100% matka-ajossa olen tänä talvena päässyt 7.2L/100km. Keskimääräinen ajosuorite on 15km siivu kaksi-neljä kertaa päivässä. Tästä 13km on 80kmh rajoituksella olevaa pikitietä.

Minulla oli vastaava auto vastaavalla tekniikan lainassa viikon ajan ja ajoin samat ajosuoritteet. Keskikulutus n. 2,6L pienempi eli vastaava kulutus mitä olen omalla aikoinaan päässyt. Kaikki kulutukset ovat tankkauksista laskettuja.

Auto huollettu huolto-ohjelman mukaisesti. Vikavaloja ei ole ikinä palanut, ei vikakoodeja.. 2.0Bitdi 4motion 2015

Mitäs tuolle keksisi?

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Joelm - 18.02.22 - klo:11:34
Nyt alkaa huumori loppumaan tuon kulutuksen nousun kanssa. Auto ollut minulla vuodesta 2018, jolloin ajopäiväkirjojen mukainen keskikulutus talven ajan n. 6.5L/100km. Parhaimmillaan olen 2018 talvella päässyt 6.0L/100km matka-ajossa. Siitä sitten kulutus on pikkuhiljaa alkanut nousemaan. Tänä talvena keskikulutus on mitattuna 9.4L/100km!  100% matka-ajossa olen tänä talvena päässyt 7.2L/100km. Keskimääräinen ajosuorite on 15km siivu kaksi-neljä kertaa päivässä. Tästä 13km on 80kmh rajoituksella olevaa pikitietä.

Minulla oli vastaava auto vastaavalla tekniikan lainassa viikon ajan ja ajoin samat ajosuoritteet. Keskikulutus n. 2,6L pienempi eli vastaava kulutus mitä olen omalla aikoinaan päässyt. Kaikki kulutukset ovat tankkauksista laskettuja.

Auto huollettu huolto-ohjelman mukaisesti. Vikavaloja ei ole ikinä palanut, ei vikakoodeja.. 2.0Bitdi 4motion 2015

Mitäs tuolle keksisi?
Alkasko mennä tukkoon? Jos on kylmästä 15km ja sitten tauko jolloin taas kone ehtii kylmetä ja takas kylmänä 15km. Varmaan menee tukkoon paikat.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Sokka

Joku siellä ahistaa. Jos ei ole tukossa, niin yksi tarkistuksen kohde on jarrut. Huollossa niitä ei oletuksena herkistellä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy