Passat B8, kokemusperäistä faktaa

Aloittaja Mr Vice, 22.01.15 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

MSivanen

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 02.03.21 - klo:15:34
Miksi et vain vie autoa takaisin huoltoon ja reklamoi asiasta? Sulla oli selkeästi vaiva, eikä se tullut kuntoon. Otat mieluusti huollon mekaanikon koeajolle mukaan ja osoitat millainen ääni on ja mistä se kuuluu, siten että mekaanikko tunnustaa kuulevan äänen. Eikä sinun tarvitse maksaa enää ylimääräistä mielestäni koska eivät ole onnistuneet aiemminkaan. Siinä vaiheessa jos he toteavat että pitää laittaa lisää tunteja tutkumuksiin joka maksaa sinulle lisää niin veisin jo toiseen paikkaan. Aika monesti noissa merkkiliikkeissä joissa on myynti samassa yhteydessä, on osaaminen valitettavasti näissä asioissa aika huonolla tasolla, koska mekaanikot vaihtuvat tiuhaan tahtiin ja mukana on paljon vasta uraansa aloittelevia työntekijöitä. Sen lisäksi näissä takuunalaisissa autoissa vaihdetaan sitten poissulkemismenetelmällä osia eikä viitsitä ajan kanssa pureutua aikaa vievään (kalliiseen) juurisyyn selvittelyyn vaikka se olisi yleensä tyydyttävän lopputuloksen perusedellytys.

Niin siis tässä on jo kaksi kertaa saman mekaanikon kanssa ajeltu. Toista kertaa ei olisi tullut, mutta myyjäliike edellytti käyttämään samaa merkkihuoltoa kun oli jo "kokemusta viasta".

Nyt tämä merkkihuolto (AutoCenter) nosti kädet pystyyn ja totesi, että eivät yksinkertaisesti osaa tehdä enempää ja suositteli sitten miettimään toista merkkihuoltoa. Mielestäni tässä näkyi juurikin tämä poissulkemismenetelmä, vaihdeltiin tiivisteitä ym. kun ei muutakaan keksitty.

Taidan viedä auton johonkin paikalliselle pajalle ja maksaa viulut itse, näin ehkä saadaan asia jopa kuntoon.

Jotenkin käsittämätöntä kun a) ääni helppo kuulla ja kohdistaa ja b) painamalla ovipahvia tietystä kohtaa kovaa se lakkaa ettei merkkihuolto saa 1.500 euron tms. työllä ääntä pois. Tämä meni siis myyjäliikkeen piikkiin, itse en ole vielä maksanut euroakaan.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Parviainen - 28.02.21 - klo:20:52
Onkohan kellään kokemusta tai tietoa vastaavasta laatikon käyttäytymisestä:

Eli 2.0tdi dsg6 kyseessä, tietääkseni dq250.

Eli kun esimerkiksi tullaan risteykseen aikomuksena kääntyä pysähtymättä, tuntuu että autossa esiintyy tympeä vaimea kolahdus/kumahdus siinä vaiheessa kun laittaa jalan takaisin kaasulle ja lähtee kiihdyttämään.

Eli, ajelee vaikka 4 vaihteella, jalkaa jarrulle ja hiljentäessä risteykseen käy 3. vaihde, sitten menee päälle 2. vaihde ja sitten kun se hetki kun laitetaan jalka kaasulle, tuntuu että auto onkin ollut vapaalla ja ikäänkuin veto kytkeytyisi ja tuntuu se kyseinen kolahdus/kumahdus. Täysin samalta tuntuu kun ajaa manuaaliautolla ja tulee kytkin pohjassa risteykseen ja kytkintä nostaessa kytkeytyy veto.

Ihmettelen vaan että onko tuo DSG:lle normaalia käytöstä koska se ei tee sitä koskaan missään muussa tilanteessa. Aina on 2. Vaihde päällä ja aina jokin vastaava kääntymistilanne.

En tiiä, jotenkin kauhean hankala selittää.

Laatikon toiminnassa ei ole muutoin mitään ongelmia missään tilanteessa. Pehmeää menoa on. Ajettu reilu 114 tai jotain.
Vaikea tietysti arvioida kuvauksen perusteella miten voimakas ilmiö on mutta on se ihan tuon laatikon ominaisuus. Sillä kestää hetken kun kelaa vaihteita alas ja siinä kuski ehtii jo painaa kaasua lisää kun mitään ei tapahdu ja sitten paukauttaa kun kytkee vaihteen. Ja jossain määrin tuo tapahtuu vaikka miten rauhallisesti ottaisi kaasun kanssa.

Parviainen

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 02.03.21 - klo:15:40
Vaikea tietysti arvioida kuvauksen perusteella miten voimakas ilmiö on mutta on se ihan tuon laatikon ominaisuus. Sillä kestää hetken kun kelaa vaihteita alas ja siinä kuski ehtii jo painaa kaasua lisää kun mitään ei tapahdu ja sitten paukauttaa kun kytkee vaihteen. Ja jossain määrin tuo tapahtuu vaikka miten rauhallisesti ottaisi kaasun kanssa.

Okei, ei se voimakas ilmiö ole, tullut vaan kiinnitettyä huomiota siihen kun muu toiminta on niin huomaamatonta ja eleetöntä. En siis mieti asiaa sen enempää. Kiitoksia.
Passat -16 2.0TDI 190hv DSG 4Motion

Hööpöö

#1263
Lainaus käyttäjältä: MSivanen - 02.03.21 - klo:15:17
En usko, että napina on tässä.

Huomasin tänään, että mikäli painan ajaessa epätasaiselle tielle kädellä vain tästä ovipahvin vasemmasta yläosasta niin koko napina katoaa. Heti kun vapautan käden ovipahvin yläosasta paineen niin pienikin epätasaisuus ja ovi kloksahtaa.

Merkkihuollon mukaan ovi säädetty oikein kohdilleen ja ovipaneelissa ei mikään rikki.... Hmm... Mikähän voisi olla?

Omassa pasuunassa kuskin oven lednauhan liitin oli väljä ja pääsi heilumaan sen verran että piti mystistä metallimaista sirinää/kalkatusta epätasaisella ajettaessa. Jos painat siitä lednauhan alapuolelta alumiinin värisestä listasta ja ääni hiljenee, niin veikkaan että kyse samasta ongelmasta. Huopanauhaa ja ääni poissa.

Passat Variant B8 Highline, 1.4TSI ACT, DSG7.

Turbokiisseli

Hyvä vinkki, kiitos! Täytyy kesällä tsekata omastakin kuskin takaovi. Sieltä kuuluu ~diskantin kohdilta välillä vaimeaa sirinää, joka harmittaa isosti!
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

MSivanen

Lainaus käyttäjältä: Hööpöö - 02.03.21 - klo:22:40
Omassa pasuunassa kuskin oven lednauhan liitin oli väljä ja pääsi heilumaan sen verran että piti mystistä metallimaista sirinää/kalkatusta epätasaisella ajettaessa. Jos painat siitä lednauhan alapuolelta alumiinin värisestä listasta ja ääni hiljenee, niin veikkaan että kyse samasta ongelmasta. Huopanauhaa ja ääni poissa.


Iso kiitos tästä! Pitääkin tsekata. Tosiaan jos äänen voi paikallistaa ja ennen kaikkea kun painaa verhoilua tietystä kohdasta niin ääni katoaa -> luulisi olevan korjattavissa....

Tosin mielestäni omassani ei ole lednauhaa (?) ovessa kun ei ole Highline kuten sinulla, mutta silti pitää varmaan nyt itse ottaa tuo ovipahvi vaan irti ja eliminoida nämä tämäntyyliset. Netissä varmasti hyvät ohjeet.

Hööpöö

Lainaus käyttäjältä: MSivanen - 03.03.21 - klo:11:40
Iso kiitos tästä! Pitääkin tsekata. Tosiaan jos äänen voi paikallistaa ja ennen kaikkea kun painaa verhoilua tietystä kohdasta niin ääni katoaa -> luulisi olevan korjattavissa....

Tosin mielestäni omassani ei ole lednauhaa (?) ovessa kun ei ole Highline kuten sinulla, mutta silti pitää varmaan nyt itse ottaa tuo ovipahvi vaan irti ja eliminoida nämä tämäntyyliset. Netissä varmasti hyvät ohjeet.

Juutuubista löytyy apuja, esim. https://youtu.be/MiTns5-9iQA
Ei ole ihmeellinen homma.

Ovipahvi irti ja koputtelua ympäriinsä, niin isommat äänilähteet löytyy kyllä helposti.

Laitoin itse tarralla olevaa huopanauhaa ( kun ei ollut muutakaan ) vähän joka puolelle varuiksi, kun pahvissa on useampi paikka mikä voisi alkaa rämisemään, kun pasuunaan tulee lisää ikää ja kilometrejä.
Passat Variant B8 Highline, 1.4TSI ACT, DSG7.

Japi_

#1267
Lainaus käyttäjältä: peped - 09.02.21 - klo:11:15
Käynnistää auton kylmänä ilman lämmitystä tai pöhöttää webastoa kolme varttia...  >:( Eipä nuo ainakaan viime talvena merkkihuollossa osanneet mitään sanoa vietyäni auton sinne, kun teki siis alunperin sitä että sammui (lyhyen) lämmityksen jälkeen aina kun käynnistyksen jälkeen lähti peruuttamaan autoa katoksesta. No tänä talvena sitten tehnyt tuota mainitsemaani, eli sammuu samantien eli ei ehdi edes vaihdetta kytkeä päälle tms. Kuulemma kondenssivesiongelman ei ole todettu tuota 140kw mallia koskevan eikä siis löytynyt mitään päivityksiä tms kyseiseen autoon.

Taitaa olla ominaisuus...

Tätä samaista ongelmaa on myös täällä havaittu kovina pakkasaamuina. Eli käynnistyminen on tuskaista jos Webastoa pitää päällä sen 15-20min. Auto itsellä siis pyörittää pikaisesti ja kierrokset nousee n. 800rpm ja sitten sammuu. Ei käynnisty kunnolla ollenkaan. Tänään esimerkiksi sain n. 10 kerran jälkeen sitten auton käyntiin.
Oma mututuntuma on siis, että auto kuvittelee moottorin lämpimämmäksi kuin mitä todellisuudessa on. Onko asia oikeasti näin vai herjaako joku anturi asiasta?
Ongelma esiintyy yleensä jos pakkanen tippuu -20 asteen tietämille ja autolla ei ole pariin päivään ajettu.
Jos ei webastoa pidä päällä niin auto lähtee kuin palmun alta käyntiin.

Oletteko keksineet asiaan mitään ratkaisua?

Oma passatti 140kW 4motion -15.

duke7

Tuleeko se pieni, nopeataajuinen kolina edestä koiranluista yleensä? Oikealta edestä alkanut kuulua hitaasti ajettaessa kun on epätasaisuutta.

KARHUA

Kokeilkaas ensi kerralla kun Weban käytön jälkeen auto sammuu niin älkää startatko siitä napista vaan siirtäkää sammumisen jälkeen vain jalka jarrulta kaasulle, kevyesti kun painaa kaasua niin auto starttaa ja käynnistyy hyvin. Näin siis ainakin itselläni. Minäkin alkuun koitin vaikka kuinka monesti siitä napista, mutta aina sammui. Sain käyntiin vain kun siirsin jalan äkkiä kaasulle.

Japi_

Lainaus käyttäjältä: KARHUA - 10.03.21 - klo:15:38
Kokeilkaas ensi kerralla kun Weban käytön jälkeen auto sammuu niin älkää startatko siitä napista vaan siirtäkää sammumisen jälkeen vain jalka jarrulta kaasulle, kevyesti kun painaa kaasua niin auto starttaa ja käynnistyy hyvin. Näin siis ainakin itselläni. Minäkin alkuun koitin vaikka kuinka monesti siitä napista, mutta aina sammui. Sain käyntiin vain kun siirsin jalan äkkiä kaasulle.

Kiitos tiedosta, pitääpä testata. Kuulostaa vaan oudolta, että mistä tuo johtuisi. B7 version passatissa ei aikaisemmin itsellä ollut mitään vastaavia ongelmia.

Iro

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 10.03.21 - klo:14:46
Tuleeko se pieni, nopeataajuinen kolina edestä koiranluista yleensä? Oikealta edestä alkanut kuulua hitaasti ajettaessa kun on epätasaisuutta.

Ehkä.

Itselläni oli aika kovaa kolinaa ja vaihdoin koiranluut, rauhottui mutta, pieni kolina jäi jäljelle.
Iskarien yläpäät voisi olla vielä mahdollisuus?

Halpa ne koiranluut on ainakin vaihtaa.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

duke7

Lainaus käyttäjältä: Iro - 10.03.21 - klo:19:05
Ehkä.

Itselläni oli aika kovaa kolinaa ja vaihdoin koiranluut, rauhottui mutta, pieni kolina jäi jäljelle.
Iskarien yläpäät voisi olla vielä mahdollisuus?

Halpa ne koiranluut on ainakin vaihtaa.
Joo, ne on jo ostoskorissa 😁
Mietin vain otanko samalla alatukivarret. Jossain sanottiin että ne vois vaihtaa myös.

peped

Lainaus käyttäjältä: KARHUA - 10.03.21 - klo:15:38
Kokeilkaas ensi kerralla kun Weban käytön jälkeen auto sammuu niin älkää startatko siitä napista vaan siirtäkää sammumisen jälkeen vain jalka jarrulta kaasulle, kevyesti kun painaa kaasua niin auto starttaa ja käynnistyy hyvin. Näin siis ainakin itselläni. Minäkin alkuun koitin vaikka kuinka monesti siitä napista, mutta aina sammui. Sain käyntiin vain kun siirsin jalan äkkiä kaasulle.

Kaasun painaminen on tosiaan ratkaisu, tai sitten jättää webaston käyttämättä kokonaan... Itse laitan, jos muistan, jo nappia painaessa toisen jalan jarrulle ja toisella painan kevyesti kaasua niin tällöin ei auto sammu.

On helvetin hieno ominaisuus!
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

Iro

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 10.03.21 - klo:19:14
Joo, ne on jo ostoskorissa 😁
Mietin vain otanko samalla alatukivarret. Jossain sanottiin että ne vois vaihtaa myös.

Alapallot voisi kolista, nuo alatukivarren puslat ei mielestäni ole sellaiset jotka kolisisi.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

Pesola

En tiedä onko puu täysin oikea, mutta mielessä olisi B8 Passat Variantin osto, tai asian vahva harkinta. Ajatuksissa olisi 190 hp diesel-versio, mieluiten nelikkona, tomaattina ja paremman luokan (mieluiten Highline) varustein. Kilsoja voisi olla rullattu noin 100-150 tkm ja noin 20 kâ,¬ (liukuvalla) budjetilla liikkeellä. Kymmenen vuotta sitten minuun iski vastaava Passat-kuume ja tuolloin siirryin vanhoista (suht viattomista) bemareista "luotettavaan ja tuoreeseen aikuisen miehen autoon". No tuli sitten hankittua BKP-koneella oleva Variant Highline 2.0 TDI 80 tkm ajettuna ja loppu onkin historiaa. Vuoden sisään meni 3 pumppusuutinta, tasapainoakselisto, turbo ja öljypumppu. Jäin siis vuoden sisään 4 krt tien päälle ja korjauskulut ilman merkkihuollon mitään vastaantuloa näistä noin 8000 â,¬ omasta pussista, kun alla oli noin 4 vuotta ja noin 100 tkm rullattu auto. Auto seisoi lisäksi pajalla viimeisimmässä remontissa merkkihuollossa osia odottamassa toista kuukautta, jona aikana tuli talouteen hankittua vanhempi Bemari, jonka lopulta päätin pitääkin remontin valmistuttua. Lisäksi vauhtipyöräkin alkoi Passatissa vuoden aikana oireilla (enkä ole mikään heavy-user, enkä autoa lastutellut tms.), joten auton myynnissä raksuttavan vauhtipyörän kanssa tuli vielä nokkaan muistaakseni noin 6 kâ,¬ arvonalentumana, kun lopulta 9 kk kauppaamisen jälkeen ostajan löysin. Tuolloin vannoin, että tämän konsernin autot saavat minun osaltani olla rauhassa loppuikäni ja sittemmin ajeltu taas vanhemmilla bemareilla. Mielipide johtui remonttien lisäksi nimenomaan heikosta jälkimarkkinoinnista ja siitä että kaikki viat menivät täysimääräisesti omasta pussista suht tuoreessa ja vähän ajetussa autossa, jossa oli muistaakseni vielä täysi merkkiliikkeen huoltohistoria.

Nyt kuitenkin jostain syystä tuo Passat näyttäytyy nettiautossa hinta/laatu-suhteeltaan hyvänä vaihtoehtona ja aina olen kuitenkin VAGien ajettavuudesta ja ajotuntumasta pitänyt. VAGeillahan on ollut "tietty maine" suurenkin yleisön keskuudessa, mm. termit "DSG" ja "jakopää" ovat huomiota keränneet vuosien mittaan. Työkaveri kuitenkin vinkkasi, että oli tutuilta korjaamoilta kuullut että noin 2016 vuodesta alkaen VAGien luotettavuus olisi parantunut selkeästi ja päätyikin itse ostamaan tuoreehkon Octavian. Saan varmasti tähän viestiin jokusen vastauksen "GVI", tai "lue foorumia", mutta ruuhkavuosina valitettavasti ei ole hirveästi aikaa, vaikka toki hieman selailin jo. Mutta tuosta mainitusta kulkineesta kiinnostaisi niiden luotettavuus ja oleellisimmat tyyppiviat mitä pitäisi varoa jos autoa lähtisi ostamaan. Alla muutama kyssäri aiheeseen liittyen:

- Onko tuo 2 litran diesel 190 hp versiona ns. "perusluotettava", vai onko vikoja esiintynyt? Jos ei, niin onko joku muu moottoriversio selkeästi luotettavampi? Kilsoja tulee vuoteen vajaat 20 tkm., joten diesel ei ole must ja se lähinnä ajo-ominaisuuksien myötä valikoitunut ensisijaiseksi vaihtoehdoksi. Nykyisestä 286hp/620 Nm Bemarista voi olla jonkunlainen kynnys vaihtaa aivan nuhaisimpiin versioihin, mutta tänä päivänä enemmän kuitenkin luotettavuus mielessä, jos tuo 190 hp kone erityisen epäluotettava.
- Onko olemassa tietyn ikäisiä autoja/moottoreita, jotka olisivat selkeästi muita enemmän/vähemmän luotettavia konsernilla? Myöskin saman hintaluokan Audi, tai Skoda toimisivat aivan hyvin, jos jokin tietty malli esim. muita luotettavampi, tai Passat vähemmän luotettava tms.? Kunhan perusmukavuus ja ennen kaikkea penkit ovat kohdallaan autossa.
- Minulle tärkeää ovatkin siis selkävaivojen vuoksi hyvät penkit ja nykyisen autoni (BMW 530 E61 xd Comfort-penkeillä) olenkin juuri penkkien takia valinnut ja autolla niiden takia rullannut reilut 5 vuotta, vaikka Bemarin ajettavuudessakaan "ei moitittavaa". Nyt kuitenkin tuntuu että "kilsat on täynnä" tietyiltä osin. Onko Passatin/konsernin penkeissä jotain erityisen hyviä penkkejä, mitä löytyisi kohtuullisen luotettavaan autoon tuolla noin 20 kâ,¬ budjetilla? Muistelen, että siinä 2006 vuoden Highlinessä oli aivan asialliset penkit, joskaan eivät toki "aivan" samalla sivulle Bemarin Comforttien kanssa. Toki penkkien soveltuvuus aina myös hieman yksilöllistä, mutta jonkunlainen konsensus asioista ehkä olemassa(?).
- Mikä on tämän päivän DSG:n luotettavuus, uskaltaako niitä ottaa ja onko jotain tiettyjä malleja mitä pitäisi kiertää? Millainen huolto-ohjelma (/kulut) tuossa DSG:ssä (vs. manuaali)?
- Esiintyykö noita jakopääongelmia (tai muita vastaavia vikoja) vielä tuon ikäluokan (B8) kulkineissa, joissain koneista toisia enemmän/vähemmän?
- Millainen huolto-ohjelma ja kulut autossa on (linkkiä)? Eniten mietityttää hihnanvaihdot, eli kuinka usein niitä on? Kaveri pelotteli että viime vuosien 190 hp liisari- Superbissaan ja Touranissaan (vaihtunut auto siis Superbista Touraniin samalla koneella) nauha on vaihdettu lähes jokaisessa 30 tkm huollossa ja jälkimmäisessä autossa 60 tkm kohdalla jakopää tosissaan kitissyt, nauha löysällä ja nokkapyörä ruostunut jo pahaan kuntoon. Kuulostaako normaalilta noissa vehkeissä ja onko samat oireet ja nauhanvaihdot odotettavissa ylipäätään noissa 190 hp dieseleissä?
- Onko tuosta nelivedosta erityisesti luotettavuus-näkökulmasta jotain mainittavaa? Etuvetokin olisi vaihtoehto, jos luotettavuusperusteet painavat sinne päin.
- Onko olemassa jokin järkisyy miksi markkinalla näyttää olevan valtava määrä kohtuullisesti hinnoiteltuja Passatteja? Esim Superbeja ei samoihin hintoihin löydä ollenkaan ja Octaviatkin vastaavalla koneella tuntuvat olevan aika samoissa hinnoissa Passatin kanssa. Onko noita Passatteja uitettu maahan reilusti, tai onko luotettavuudessa jotain vikaa vai miksi noinkin hyvän oloista autoa saa markkinalta varsin kohtuulliseen hintaan?
- Miten yleensä jälkimarkkinointi merkillä toimii jos noita suurempia vikoja autoissa tulee? Onko jotkut tietyt suuntaviivaat jonka mukaan merkkihuolto/maahantuoja tänä päivänä pahempi vikoja korjaa? Jos asiaan jotain vaikuttaa, niin itse asustelen Oulussa, joten Pörhön kanssa asiointi varmaankin näissä asioissa sujuisi (tai sitten ei sujuisi).

Toivottavasti VAG-ihmiset eivät ota viestiäni mitenkään Volkkarien mollaamisena tms. Siitä ei ole kyse, vaan nimenomaan VAGien ajettavuus yhdistettynä hinta/laatu-suhteeseen (olettaen että luotettavuus takavuosista kohentunut) vetäisi puoleensa. Hieman olen toki guuglannut, mutta ajattelin että täällä porukalla paras asiantuntemus ja kokemus asioista. Bemariin olen aikoina päätynyt juuri ystävällisen ja auliin foorumin takia ja taisipa muinoin kiinnostus Audin ostoon lopahtaa juuri audiclubin vastaanoton vuoksi, kun suunnilleen vastaavan postin siellä menin esittämään. BTCF:llä sen sijaan muutama foorumilainen ohjeisti varsin tarkasti pahimmat karikot bemarien hankinnoissa aikoinaan ja osin tuon takia merkkiin olen joskus päätynyt. Vikoihinkin löytyy nopeasti hyvät ja avuliaat arvaukset bemarin foorumilta, toivottavasti täällä olisi sama meininki(?).  8)

b1mpo

Passateissa tuntuu olevan eniten ongelmia korin maalipinnan kestävyydessä ja vastaavasti golffeissa myös, jos skodaan vertaa. Muutenhan ne on melko laadukkaan oloisia pirssejä ja asettaisin hitusen skodaa ylemmäs statukseltaan ja fiilikseltään. Sitten tietysti varusteet on passateissa tarkemman syynin alla. Esimerkiksi taustapeilien himmennys vain toispuoleisesti ei mahdu omaan järkeen ja monesti se vaatii jonkun varustepaketin/lisävarusteen, jotta ominaisuus löytyy.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

M_M

Jos haluaa minimoida vikapaikkoja ja ostaa dieselin, niin kannattaa koettaa etsiä sellainen moottoriversio jossa ei ole urearuiskutusta.

Neliveto on perustoimiva, joskin vaatii säännöllisen putsauksen haldex-pumpun imusuhdille toimiakseen. Kyseinen puhdistus EI kuulu huolto-ohjelmaan, joten valtaosaan autoja sitä ei koskaan tehdä. Lopulta sitten katoaa neliveto ja hajoaa pumppu.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

passo_s

Passat GTE-20
Aino pieni miinus on sisäilman lievä tunkkaisuus. Joka kerta kun on Audi A4 -20 lähes samoilla kisoilla alla kiinnittää huomiota kuinka raikkaanoloista on sisälle tuleva ilma Audissa. En sitten tiedä mistä Passatin tunkkaisuus johtuu, kerran olen ylimääräisenä työnä raitisilmasuodattimen vaihdattanut, ei tullut vaihdolla mitään muutosta tunkkaisuuteen. Aircarella leikkiminen ei tuota tulosta.Tunkkaisuus oli myös aiemman Passat  -17 ikävyys. Olisiko siten sisällä käytetyissä materiaaleiassa audiin verattuna erona se että passatin sisämatskut jonkin verran haisee.

Pesola

Lainaus käyttäjältä: M_M - 11.03.21 - klo:10:02
Jos haluaa minimoida vikapaikkoja ja ostaa dieselin, niin kannattaa koettaa etsiä sellainen moottoriversio jossa ei ole urearuiskutusta.

Kiitos tästä. Löytyykö mistään listausta missä koneissa tuo urearuiskutus on? En ainakaan nopealla guuglaamisella löytänyt.

Ilmeisesti lootat ovat samoja noissa 150 ja 190 hp malleissa, joten aloin miettimään että onko itse myllyissä muuten paljon eroa? Luotettavuus edellä mennään, mutta tuli mieleen että jos padat muuten samat, niin saako tuon 150 hp ohjelman korjattua rivakammaksi ilman murheita, vai kaivaako siinä ohjelmoidessa verta nenästään? Jos moottoreissa muuten suurempaa eroa, niin pitää varmasti suosilla valikoida tuo 190 hp versio, jos mikään ei raskauttavasti sitä vastaan puhu. Sen mitä tässä ehtinyt asiaan perehtyä, niin ei isompaa turn offia ole vielä vastaan tullut, mutta kuuntelen foorumilaisten kantoja kyllä vielä mielelläni!

Tuosta jakopäästä vielä sen verran, että kaveri (kuten minäkin) oululainen ja täällähän noita jakopäitä rapsahdellut enemmänkin, mutta käsittääkseni eniten VW-konsernin autoista. Tässä yleistä aiheesta, jos asia ei porukalle tuttu: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1d0c5f2d-005c-42d1-92b5-aedbde8dca1e

PS. Tuota GTE:täkin mietin, mutta olen kuullut että jälleenmyytävyys noissa saattanut olla hyvinkin haasteellista ja esim. autoliikkeet ei meinaa käytettyjä hybridejä välttämättä ottaa vaihdossa ollenkaan, tai hyvittävät hyvin niukasti. Ja ehkä hieman arveluttaa näitä alkupään malleja ostaa, kun ei tiedä mitä niissä tulee vastaan - ja kun tietää että moni varmasti miettii samaa ja jopa sitä akkupaketin jonain päivänä vastaan tulevaa päivitystä.

finnman

Olen tänne kirjoitellut kokemuksiani Passatista ja ne voi halutessaan lukaista(en ala niitä tänne pasteamaan).

Mutta mitä tulee "b1mpo":n mainitemaan maaliongelmiin, niin mistä sellaiset olet keksinyt? Itse olen no. ihmetellyt(ja kehunutkin) Passatin hyvää maalipintaa ja en ole sitä kertaakaan edes vahannut saatika tehnyt jotain muuta kiillotusta sille. Edelleen kyseinen maalipinta on pesun jälkeen erittäinkin hyvässä kunnossa, kun autolla on kohta sata tonnia ajettu. Aiemmin oli käytössö 4 Octaviaa(perusvärillä ja metallilla) ja ei edes metalliväri ollut Octaviassa yhtä laadukas, kun tämä volkkarin perusväri.
Jos vielä jotain lisään tähän "Volkswagen - Skoda vertailuun", niin volkkari kasaa auton koriltaan hyvin (saumat, listat ym.) mitä Skodassa ei oltu tehty samoin. Teknisesti merkit on kasattu samoista komponenteista, joten kestävyys mm. moottorin ja vaihteiston osalta perustuu kyllä silkkaan tuuriin kenen kohdalle se rikkoutuminen sattuu tulemaan?

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Pesola - 11.03.21 - klo:12:43
Kiitos tästä. Löytyykö mistään listausta missä koneissa tuo urearuiskutus on? En ainakaan nopealla guuglaamisella löytänyt.

Ilmeisesti lootat ovat samoja noissa 150 ja 190 hp malleissa, joten aloin miettimään että onko itse myllyissä muuten paljon eroa? Luotettavuus edellä mennään, mutta tuli mieleen että jos padat muuten samat, niin saako tuon 150 hp ohjelman korjattua rivakammaksi ilman murheita, vai kaivaako siinä ohjelmoidessa verta nenästään? Jos moottoreissa muuten suurempaa eroa, niin pitää varmasti suosilla valikoida tuo 190 hp versio, jos mikään ei raskauttavasti sitä vastaan puhu. Sen mitä tässä ehtinyt asiaan perehtyä, niin ei isompaa turn offia ole vielä vastaan tullut, mutta kuuntelen foorumilaisten kantoja kyllä vielä mielelläni!

Tuosta jakopäästä vielä sen verran, että kaveri (kuten minäkin) oululainen ja täällähän noita jakopäitä rapsahdellut enemmänkin, mutta käsittääkseni eniten VW-konsernin autoista. Tässä yleistä aiheesta, jos asia ei porukalle tuttu: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1d0c5f2d-005c-42d1-92b5-aedbde8dca1e

PS. Tuota GTE:täkin mietin, mutta olen kuullut että jälleenmyytävyys noissa saattanut olla hyvinkin haasteellista ja esim. autoliikkeet ei meinaa käytettyjä hybridejä välttämättä ottaa vaihdossa ollenkaan, tai hyvittävät hyvin niukasti. Ja ehkä hieman arveluttaa näitä alkupään malleja ostaa, kun ei tiedä mitä niissä tulee vastaan - ja kun tietää että moni varmasti miettii samaa ja jopa sitä akkupaketin jonain päivänä vastaan tulevaa päivitystä.

Vaihteistot 150hp ja 190hp malleissa voi olla sama tai eri, riippuu ainakin vuosimallista ja vetotavasta. 150hp malliin on ainakin DQ250 ja DQ381 laatikoita, 190hp version vaihtoehdot DQ250, DQ381 ja DQ500.

Tätä foorumia kun seuraa niin väkisin tuntuu että Passat GTE (ja vielä ruotsin tuontina) on samaan aikaan halutuin ja epäluotettavin VAG tuote tällä hetkellä :D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Pesola

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 11.03.21 - klo:12:53
Vaihteistot 150hp ja 190hp malleissa voi olla sama tai eri, riippuu ainakin vuosimallista ja vetotavasta. 150hp malliin on ainakin DQ250 ja DQ381 laatikoita, 190hp version vaihtoehdot DQ250, DQ381 ja DQ500.

Tuolla mun budjetilla vuosimalli asettunee tuonne 2016 tietämille, mitä jostain syystä todella reilusti tarjolla kohtuulliseen hintaan. Sen verran foorumia ja muuta nettiä selasinkin, että löysin nuo lootat per vuosimallit. Mutta koneista en ole päässyt jyvälle, että onko jotain merkittäviä muutoksia tullut tuossa B8:n taipaleen aikana. Tosiaan joku tornari osasi kertoa, että nimenomaan 2016 jälkeen VAG-inoissa olisi luotettavuus parantunut. Voi olla ihan silkkaa tuuleen huuteluakin, mutta korjaamoilta kuulemma tätä tieto peräisin. Ilmeisesti tämä 190 hp kone kuitenkin luotetavampi kuin se aiempi 177 hp pata (vai oliko sekään nyt mikään susi)?

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Pesola - 11.03.21 - klo:14:39
Tuolla mun budjetilla vuosimalli asettunee tuonne 2016 tietämille, mitä jostain syystä todella reilusti tarjolla kohtuulliseen hintaan. Sen verran foorumia ja muuta nettiä selasinkin, että löysin nuo lootat per vuosimallit. Mutta koneista en ole päässyt jyvälle, että onko jotain merkittäviä muutoksia tullut tuossa B8:n taipaleen aikana. Tosiaan joku tornari osasi kertoa, että nimenomaan 2016 jälkeen VAG-inoissa olisi luotettavuus parantunut. Voi olla ihan silkkaa tuuleen huuteluakin, mutta korjaamoilta kuulemma tätä tieto peräisin. Ilmeisesti tämä 190 hp kone kuitenkin luotetavampi kuin se aiempi 177 hp pata (vai oliko sekään nyt mikään susi)?
Naapurini ajelee tuollaisella 2 -litraisella TDI Passatilla jossa on DSG, ainakaan hän ei ole puhunut että tuossa olisi ihmeempiä ongelmia ollut, tosin ei hänellä kyllä ole muutenkaan tapana huudela tuollaisista asioista :). Nuo huhupuheet kannattaa varmaan jättää omaan arvoonsa. Tälläkin foorumilla ja maahantuojan suustahan on toistunut juuri tämä teema että aina juuri pari kolme vuotta sitten hommat on laitettu kuntoon, joten ei hätää. No, vuodet kuluu ja ongelmat jatkuu, ja edelleen samat selitykset vain vuosilukuhaarukkaa siirretään.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Woeboe

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 10.03.21 - klo:14:46
Tuleeko se pieni, nopeataajuinen kolina edestä koiranluista yleensä? Oikealta edestä alkanut kuulua hitaasti ajettaessa kun on epätasaisuutta.

Täällä GTE:ssä on tuntunut mukulakivillä tms ajaessa pientä kolinanpoikasta varsinkin ratissa, mutta myös kuulunut hiukan sisälle, lähes siitä asti kun on mulla ollut. Nyt sitten jäi menemättä läpi katsastuksesta oikeenpuolen alapallonivelen väljyyden vuoksi. No vaihtelin itse ja eipä tunnu kolinat enää.

passo_s

Passat GTE-20, 77 tkm
Peruutustutkat takana ovat puhtaana ja silti vetää htäjarrua peruutuksessa, onpa tympeä vika mutta nyt pärjä kun tiedostaa ja kytkee ensimmäisenä liikkeenä parkkitutkat pis päältä. Takaluukun avamaaminen jalkaa heilauttamalla ei enä toimi. Olisikos johtosarja vika, auto on jo menossa pajalle.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Woeboe - 11.03.21 - klo:18:33
Täällä GTE:ssä on tuntunut mukulakivillä tms ajaessa pientä kolinanpoikasta varsinkin ratissa, mutta myös kuulunut hiukan sisälle, lähes siitä asti kun on mulla ollut. Nyt sitten jäi menemättä läpi katsastuksesta oikeenpuolen alapallonivelen väljyyden vuoksi. No vaihtelin itse ja eipä tunnu kolinat enää.
Ok, pitää nuo tarkistaa myös. Onkos se alapallo ihan oma osansa että ei tarvitse koko tukivartta vaihtaa? Täytyisi jaksaa ladata ohjeet tähän autoon kyllä..

Iro

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 12.03.21 - klo:11:38
Ok, pitää nuo tarkistaa myös. Onkos se alapallo ihan oma osansa että ei tarvitse koko tukivartta vaihtaa? Täytyisi jaksaa ladata ohjeet tähän autoon kyllä..

On erillinen, kolmella pultilla.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Pesola - 11.03.21 - klo:14:39
Tuolla mun budjetilla vuosimalli asettunee tuonne 2016 tietämille, mitä jostain syystä todella reilusti tarjolla kohtuulliseen hintaan. Sen verran foorumia ja muuta nettiä selasinkin, että löysin nuo lootat per vuosimallit. Mutta koneista en ole päässyt jyvälle, että onko jotain merkittäviä muutoksia tullut tuossa B8:n taipaleen aikana. Tosiaan joku tornari osasi kertoa, että nimenomaan 2016 jälkeen VAG-inoissa olisi luotettavuus parantunut. Voi olla ihan silkkaa tuuleen huuteluakin, mutta korjaamoilta kuulemma tätä tieto peräisin. Ilmeisesti tämä 190 hp kone kuitenkin luotetavampi kuin se aiempi 177 hp pata (vai oliko sekään nyt mikään susi)?
Itse päädyin -16 150 heppaseen 2.0TDi DSG:hen sillä perusteella, että laatikko on kestävä (kop, kop) märkä kutonen ja moottorissa ei ole urearuiskutusta. Käsittääkseni noissa tehokkaammissa on ureajärjestelmä, joka ei välttämättä tykkää pakkaskeleistä ???

Moottorikoodi CRLB ja vaihteisto PZN.

Woeboe

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 12.03.21 - klo:11:38
Ok, pitää nuo tarkistaa myös. Onkos se alapallo ihan oma osansa että ei tarvitse koko tukivartta vaihtaa? Täytyisi jaksaa ladata ohjeet tähän autoon kyllä..

Erillinen osa. Neljällä pultilla kiinni. 31â,¬ oem laatu Motonetista. Rengas irti, pultit auki (3x 16mm + 1x 18mm). Eka alaosa pois paikaltaan ja sitten yläosa joko pallonivelen ulosvetäjällä tai pallonivelhaarukalla naputtamalla. Oli yksinkertainen homma tehdä itse.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy