Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Arcca

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.07.16 - klo:11:09
En oikein usko, että akun lataaminen polttomoottorilla on kannattavaa taloudellisuutta ajatellen.

Tästä oli jossain lehdessäkin, en nyt vaan muista missä hybrid koeajossa. Eli olet oikeassa, akun lataaminen polttomoottorilla oli huono vaihtoehto.

Voin muistaa väärinkin, mutta tuon latausmoodin idea taisi olla siinä, että jos esimerkiksi jossain kaupungin keskustassa ei saa ajaa polttomoottorilla, tuolla saa pakon edessa akkuihin virtaa mutta taloudellista se ei ole.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

fleetwood

E-mode on paras kaupungissa, mutta jos akkuajokilometrit ei riitä, niin kannattaa laittaa ajoissa hybrid-tila, jolloin auto käytännössä säilyttää jäljellä olevan sähkön käyttämällä ja kuluttamalla sähköä hieman koko ajan. Loppumatkasta voi sitten laittaa taas e-moden päälle ja käyttää lopun sähkön ennen uutta latausta. GTE tila on periaatteessa vähän kuin hybriditila, mutta en oikein ole päässyt vielä selville sen syvemmästä sielunelämästä/sähkönkäyttölogiikasta.
Passat GTE Variant

SPK

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.07.16 - klo:11:09
Saan omani vasta perjantaina

Milloin laitoit tilauksen sisään?
Myyjän lupailemat 3kk alkaa kohta itsellä olla odoteltu.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: SPK - 13.07.16 - klo:19:37
Milloin laitoit tilauksen sisään?
Myyjän lupailemat 3kk alkaa kohta itsellä olla odoteltu.
Toukokuun ekalla viikolla.

SPK

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.07.16 - klo:20:15
Toukokuun ekalla viikolla.

Jaaha, sitä ollaan paremmassa seurassa.. 8)
Itsellä tilaus meni sisään huhtikuun lopulla ja auto ilmeisesti perillä elokuun puolivälissä.

teräksenharmaa

#65
Nyt on pari päivää otettu tuntumaa GTE:hen. Suurin yllätys on se, kuinka hyvin laatikko pelaa. Autohan sammuttelee polttomoottoria ja vaihtelee moottoreiden välillä koko ajan. Jos ei katsele mittaristoon, niin on tosi hankala sanoa minkä voimalla mennään tai tuntea vaihteiden ja moottoreiden vaihtoja. En tiedä onko laatikko kehittyneempi kuin muut DSG6:t vai auttaako sähkömoottori todella paljon laatikon toimintaa, mutta vertailussa edelliseeni eli Ocu3 RS:ään, veto on paljon tasaisempaa. Sähkömoottori tekee myös ihmeitä Start&Stopin toiminnalle. Auto lähtee liikkeelle pehmeästi ja välittömästi  sähkömoottorilla ja polttomoottori tulee saumattomasti mukaan vasta kun ollaan jo liikkeellä.

DCC 215/55 renkain saa myös täältä kiitosta. Oktaavin jälkeen koko ajan yllättää se, kuinka lujaa voi laskea mukulakivillä ja ratikan raiteiden yli mukavasti, eivätkä päällysteen katkeamatkaan enää iske näpeille. Alustan comfort-asetus kallistelee ja keinuu niin vähän, että ajelen pääosin tällä moodilla. Muutamat muutkin asiat ovat merkittävästi paremmin kuin Ocussa. Esimerkiksi adaptiivinen vakkari ja valoautomatiikka eivät jätä enää kovinkaan paljon syitä pitäytyä käsikäytössä.

Kaupungissa mukava alusta ja nollasta asti hyvin vetävä voimalinja loistavat. Maantiellä auto menee hyvin vakaasti, mukavasti ja ohi pääsee varsin vaivattomasti tällaiseksi ekokipoksi. Melutasokaan ei ole paha. Mulle osui alle itsepaikkautuvat Pirellin P7:t koossa 215/55 R17. Joku tuossa veikkaili, että ilman sähkön lataamista kulutus olisi normimalia suurempi, mutta uskallan kyllä epäillä tuota. Hybridimoodilla ajettaessa kulutus pysyy varsin maltillisena.

Ainoa asia joka tympii, on Suomen maahantuojan tuotepäällikön halu olla ottamatta GTE:n tilaajien rahoja hyväkatteisesta Dynaudion äänentoistosta. Vakioäänentoisto on parempi kuin odotin, mutta silti olisin hemmetisti tyytyväisempi, jos olisin saanut ruksia Dynaudion (ja vähän muutakin) lisävarustelistan jatkoksi. Nyt olen vähän kahden vaiheilla: vakiokajarit toimivat yllättävän hyvin ja äänentoiston  parantamisen hinta nousee aika kovaksi näin jälkeenpäin. Kiitoksia vit#$ti siitä, että päätit puolestani vakioäänentoiston olevan minulle tarpeeksi hyvä - arvon Herra Tuotepäällikkö! Toivottavasti palkan maksajasi saa jo mielestään riittäävästi tulosta ison viivan alle, eikä silläkään suunnalla ole halukkuutta saada yhtään enempää rahojani.




teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: SPK - 14.07.16 - klo:07:48
Jaaha, sitä ollaan paremmassa seurassa.. 8)
Itsellä tilaus meni sisään huhtikuun lopulla ja auto ilmeisesti perillä elokuun puolivälissä.
En yhtään tiedä, paljonko oma aktiivisuus vaikuttaa, mutta parhaani tein yrittäessä motivoida myjääni 8). Tílapäisesti autottomana mulla oli tarve saada auto käyttöön kesälomalle. Vaihtoehtona olisi ollut vuokrata joku karvalakki-Fabia sillä välin, kun oma kattavasti mukavuusvarusteltu Passat odottelee tuotanto-slottiaan.

Omalla kohdallani oli onnellinen loppu: arviot alitettiin ja näin loman juuri aloittaneena Passatin avaimet ovat tuossa pöydällä laadukasta viskiä sisältävän lasin vieressä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 13.07.16 - klo:12:40
GTE tila on periaatteessa vähän kuin hybriditila, mutta en oikein ole päässyt vielä selville sen syvemmästä sielunelämästä/sähkönkäyttölogiikasta.
Ei kai tuossa tilassa mitää kovin syvällistä ole mukana. Kompromissit on säädetty vain suorituskyvyn suuntaan ja molemmat moottorit antavat kaiken tehonsa mahdollisimman vähäisellä houkuttelulla.

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 20.07.16 - klo:01:40
Ei kai tuossa tilassa mitää kovin syvällistä ole mukana. Kompromissit on säädetty vain suorituskyvyn suuntaan ja molemmat moottorit antavat kaiken tehonsa mahdollisimman vähäisellä houkuttelulla.

Ilmeisesti näin. Eräällä toisella foorumilla olivat vaan kovasti sitä mieltä, että edellisen vuosimallin Golf GTE:ssä auto kulutti vähemmän ja latasi enemmän akkua GTE-modella kuin Hybridillä. Mutta, voimanlähdeprofiileja on selvästi muutettu '16-mallissa, ei ole enää esim. erillistä Hold-modea, eikä tuo juttu päde ainakaan omien kokemusteni osalta. Hybrid-tilassa auto menee pienemmällä, mikä onkin loogisinta.
Passat GTE Variant

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 20.07.16 - klo:01:24
En yhtään tiedä, paljonko oma aktiivisuus vaikuttaa, mutta parhaani tein yrittäessä motivoida myjääni 8). Tílapäisesti autottomana mulla oli tarve saada auto käyttöön kesälomalle. Vaihtoehtona olisi ollut vuokrata joku karvalakki-Fabia sillä välin, kun oma kattavasti mukavuusvarusteltu Passat odottelee tuotanto-slottiaan.

Omalla kohdallani oli onnellinen loppu: arviot alitettiin ja näin loman juuri aloittaneena Passatin avaimet ovat tuossa pöydällä laadukasta viskiä sisältävän lasin vieressä.
Onnellinen loppu? ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

teräksenharmaa

Miten käytätte noita vaihdekepillä valittavia D- ja B-tiloja? Itse ajelen yleensä maantiellä D-tilassa ja kaupungissa voimakkaan rekuperaation B-tilaa. Kaupungissa ei tarvitse juurikaan jarrutella tuossa B-tilassa. Onko kukaan eroja kulutuksessa noiden välillä?

fleetwood

Itse ajelen hyvin pitkälti D:llä, myös kaupungissa. D on lähtökohtaisesti taloudellisempi. Joskus ruuhkassa vaihdan B:lle.

Hidastuksissa käytän hyvin aktiivisesti jarrupolkimen regen-ominaisuutta eli kun aloittaa hidastamisen tarpeeksi ajoissa, ei tarvitse käyttää varsinaisia jarruja ollenkaan. Virtuaalimittaristo auttaa tuossa, se näyttää regen-käyttömahdollisuuden ja käytön aika fiksusti. Eli niin kauan kuin Power-mittarin viisari on vihreällä, niin varsinaisia jarruja ei käytetä. Onneksi tuli ruksittua AID, se on tässä mallissa yksi tärkeimmistä lisäjutuista...

Yksi kätevä tapa hidastaa esim. liikennevaloihin on nykäistä jommasta kummasta vaihtoläpyttimestä, se saa aikaan sen että auto menee hetkeksi B-tilaan ja hetken kuluttua palaa taas D:hen.
Passat GTE Variant

JAK

Jos jarruja ei käytetä niin eikö ne jumiudu? Ja levyt ruostu? Olen tuota miettinyt näiden hybridien jarrusysteemien kanssa.

fleetwood

Normaaleja jarruja tulee tosiaan käytettyä paljon vähemmän kuin normaalisti. Aika ajoin toki, kun akku on täynnä tai pitää jarruttaa vähän voimakkaammin. Tosin en ihmettelisi vaikka tuossa olisi joku systeemi, joka herkistelisi jarruja samaan tapaan kuin esimerkiksi edellinen autoni lämmitteli jarruja automaattisesti sateella.
Passat GTE Variant

Takapainoinen Taapertaja

Terve.

Ensimmäinen viesti foorumille.

Aikaisempaa VAG-kokemusta on yhden A4:n (2002), yhden Passatin (2006) ja kahden Skodan (Superb 2010 ja Octavia 2014) verran. Nyt ajelen vm. 2015 diesel-Mondeolla.

Kesäloman ratoksi menin kokeilemaan uutta A4 quattroa ja samalla naapuriin Passattia. A4:hän oli huippuajettava, mutta arkikäyttöisyyden haasteet ja lisävarusteiden tolkuttomat hinnat lannistivat intoa.

VW-kaupassa olisin halunnut ajoon BiTurbo dieselin, mutta kun ei löytynyt pyörähdin hetken perus 150 heppaisella. Ei kyllä herättänyt mitään autonvaihtohaluja edes päikseen ilman välirahaa.

Huomasin latauksessa myös uuden GTE:n ja kysäisin sitä ajoon. Tunnelma muuttui edellisestä koeajosta täysin. Sähkömoottorilla kaupunkikruisailu oli hieno kokemus. Todellinen hymy levisi naamalle, kun lähdin motarille ja painoin laatan pohjaan. Bensakone lähti perinteisesti kelaamaan kierroksia, mutta sähkömoottori laittoi välittömästi "All in" ja sitten mentiin.   8)

Tuo sähkömoottori tehostaa kyllä hienosti polttomoottorin työtä tarjoten tosiasiassa enemmän kuin numeroiden perusteella samantehoinen pelkkä polttomoottori tarjoaisi. Sähkökoneesta ei etsiä optimaalista kierrosaluetta, vaan tehoa tulee heti pyydettäessä.

Muutoinkin tuon Passatin ajettavuus, nykyaikaisuus kaikkine teknisine yksityiskohtineen, ja erityisesti diginäyttöineen, vei mennessään. Nyt on vaihtotarjous edessä ja mietintä päällä. Ajattelin ensin odotella V90:n ilmestymistä koeajettavaksi, mutta en taida malttaa. Olen aikas myyty tuolle hybriditekniikalle. Mielestäni selvästi edellä pelkkää polttomoottorivaihtoehtoa.

Tuo Passatin GTE-konsepti sopisi itselle kuin nenä päähän, kun tyypillisen arkipäivän ajot ovat noin 40 km ja autotallin seinästä pystyisi öisin lataamaan.

Mitäs hankintaohjeita ja käyttökokemuksia autonsa jo ajoon saaneet voisivat antaa?


fleetwood

Onhan tuo tosiaan ihan eri auto, sähkömoottori muuttaa auton luonteen kokonaan.

GTE:tä ajatellen Active info display on ihan pakko juttu, ruudun sisältö muuttuu ajomoodien mukaan ja... onhan se hieno. Toinen on sitten polttoainelämmitin talveksi. Ehdottomasti. Auton sähkölämmitin lämmittää kyllä kabiinin, mutta ei moottoria.

Muut onkin sitten miten osuu omiin mieltymyksiin. Mukautuva vakionopeudensäädin, dynaamiset valot ja avaimeton lukitus ovat olleet ihan kivoja. Mutta riippuu ihan henkilökohtaisista mieltymyksistä ja ajoprofiilista.
Passat GTE Variant

teräksenharmaa

Olen pitkälti samaa mieltä - sähkömoottori tekee Passatista paljon miellyttävämmän ajaa. Varustelistalle lisäisin säätyvän alustan, tuplalasit ja vakiokoon renkaat. Nuilla varusteilla Passatti tuntuu tosi mukavalta.

Takapainoinen Taapertaja

Kiitos vastauksista.

Latausaseman asentamisesta omakotitaloon vielä kyselisin. Tiedän, että auton voi ladata ns. tilapäislataukseen tarkoitulla johdolla, mutta ilmeisesti varsinaiseen latausasemaankin olisi hyvä investoida? Miten olette hoitaneet tämän puolen ja millaisilla kustannuksilla? Itse asun omakotitalossa ja lataus tapahtuisi erillisestä autotallista.

http://www.sahkoinenliikenne.fi/oppaat/kotilatauspisteella-lataat-sahkoauton-helposti-ja-turvallisesti

"Koska suurin osa sähköauton latauksesta tapahtuu kotona, on sen helppouteen ja turvallisuuteen kiinnitettävä erityistä huomiota. Vaikka automallien mukana tulee yleensä latausjohto, jolla sähköautoa voi ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, on johdon käyttö tarkoitettu vain tilapäiseen lataukseen ja silloinkin vain tarkastetuista pistorasioista. Sähköauton lataaminen kuormittaa talouksien sähköverkkoa sen verran huomattavasti, että esimerkiksi vanhojen omakotitalojen vanhat sähköviennit voivat vioittua ja aiheuttaa näin palovaaran talon asukkaille. Tämän takia on oman turvallisen kotilatauspisteen hankkiminen  osa auton ostoa. Lisäksi kotilatauspisteen avulla säästyt vaivalloiselta latausjohdon jokapäiväiseltä kaivamiselta auton takakontista. Myös lataaminen tapahtuu nopeammin."

fleetwood

Jätin latausaseman hankkimatta ja sen sijaan tilasin briteistä 16A schuko-/matkalaturin, joka on normaalisti auton takakontissa. Sillä saa ladattua auton täydellä nopeudella tavallisesta 16A pistorasiasta, jollainen on oman tallin lisäksi monessa julkisessakin latauspaikassakin. Hassu juttu muuten, tuo tilaamani laturi on identtinen auton mukana tulleen kanssa, paitsi että on 16A ja latausjohto on keltaisen sijasta musta.

Auton mukana tullut 10A laturi on minulla aina tallissa, joten riittää kun laitan johdon kiinni autoon. Tuo 10A latausteho (latausaika 4h) riittää minulle yleensä kotona mainiosti, mutta tarvittaessa voin käyttää tuota kontissa olevaa 16A laturia, joka lataa auton täydellä nopeudella (2,5h). Tuo toki vaatii sen, että latauspaikassa on asianmukaisessa kunnossa olevat 16A pistorasiat, mutta sieltä tulee kotikäynnille maahantuojan maksama latauspaikkakartoittaja, joka tekee nuo pistorasioiden mittaukset ja varmaan myy mielellään sulle sen kotilatauslaitteenkin.
Passat GTE Variant

SPK

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 30.07.16 - klo:12:04
Olen pitkälti samaa mieltä - sähkömoottori tekee Passatista paljon miellyttävämmän ajaa. Varustelistalle lisäisin säätyvän alustan, tuplalasit ja vakiokoon renkaat. Nuilla varusteilla Passatti tuntuu tosi mukavalta.

Vakiokoon renkailla meinaat 17" kiekkoja?
Itse otin perusrenkaat ja funasin että jos kiinnostaa niin täytyy sitten päivittää ne myöhemmin.
Kummastutti että renkaat on ainoa varuste joka vaikuttaa päästöihin ja näin ollen autoveroon ja käyttömaksuun.

Taky

Lainaus käyttäjältä: SPK - 01.08.16 - klo:17:57
Kummastutti että renkaat on ainoa varuste joka vaikuttaa päästöihin ja näin ollen autoveroon ja käyttömaksuun.

Vaikuttaa suoraan kulutukseen, muut ei.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

SPK

Lainaus käyttäjältä: Taky - 02.08.16 - klo:09:16
Vaikuttaa suoraan kulutukseen, muut ei.

Kummasti autoissa vaan painoa pyritään säästämään.
Vararengastahan GTE:ssä ei ole.
Kohtuullisen paljon painoa tuo esim kattoikkuna ja tuplalasit.

Taky

Lainaus käyttäjältä: SPK - 02.08.16 - klo:10:34
Kohtuullisen paljon painoa tuo esim kattoikkuna ja tuplalasit.

Non labrassa ajetaan rullien päällä ei painolla ole merkitystä, mutta renkaan vierinnällä on.
Otetaanko se laskennellisesti sitten huomoiin en tiedä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: SPK - 01.08.16 - klo:17:57
Vakiokoon renkailla meinaat 17" kiekkoja?
Itse otin perusrenkaat ja funasin että jos kiinnostaa niin täytyy sitten päivittää ne myöhemmin.
Kummastutti että renkaat on ainoa varuste joka vaikuttaa päästöihin ja näin ollen autoveroon ja käyttömaksuun.
Jep 215/55 R17 kokoa tarkoitin. Tuo tuntuu oikein sopivalta kompromissiltä. Auto menee vakaasti ja todella mukavasti noilla kumeilla rengasmelun pysyessä maltillisena.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Taky - 02.08.16 - klo:11:13
Non labrassa ajetaan rullien päällä ei painolla ole merkitystä, mutta renkaan vierinnällä on.
Otetaanko se laskennellisesti sitten huomoiin en tiedä.
Ei kulutusta voi arvioida ilman massan huomioimista. Normitestissä huomioidaan myös auton ilmanvastus, vaikka ei siellä laboratoriossa pahemmin ilmaa tarvitse halkoa. Paino vaikuttaa muuten suoraan myös renkaan vierintävastukseenkin.

teräksenharmaa

Näkeekö muuten jostakin näytöstä "tankatun" sähkön määrän?

fleetwood

Ei näe, valitettavasti.
Passat GTE Variant

teräksenharmaa

#87
Kuinka hyvin muilla kulutusnäyttö vastaa todellisuutta? Itse olen kerran laskeskellut tuota ja laskennallisesti sain 5,46 ja näytön mukaan 5,4 l/100 km. Tuolla kertaa meni näyttö oli siis harvinaisen lähella laskettua,  mutta yhden kerran perusteella ei vielä kovin paljoa voi päätellä.

Tuo sähkön käyttö tuntuu vähän oudolta. Kuvan tapauksessa käytin kahdesti noin 80 prosettia akusta eli yhteensä 160 prosenttia. Jos akku on kooltaan 9,9 kWh, niin tuostahan tulisi 16 kWh. Näytön mukaan sähköä on kuitenkin kulunut noin 6 kWh. Mikä tässä menee väärin? Onko tuo kulutettu sähkömäärä ilmoitettu viimeisestä bensan tankkauksesta vai sähkön latauksesta?

https://drive.google.com/file/d/0Bw_SS0qTFufnVWUxc0F6T2lkRnM/view?usp=sharing

Takapainoinen Taapertaja

GTE Variant tilattu.  :)

Kolme kuukautta pitäisi kuulemma jaksaa odotella. Kiitokset kommenteista.

fleetwood

Onnea uudelle hankinnalle, minkäslainen konfiguraatio tuli?

Hm, auto saapuu siis loppuvuodesta. Ei ihan parhaimpaan sähköajoaikaan, mutta tuo aika vuodesta on vielä itselläkin kokematta tällä autolla. Maaliskuusta lähtien olen tuolla ajellut ja todella positiiviset fiilikset, hyvin on pelkällä sähköllä päässyt. Ilmastointikaan ei ole juurikaan akkuajomatkaa verottanut.
Passat GTE Variant

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy