Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

peksinaattori

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 16.07.22 - klo:11:17
Eikös tuo ole se kallis huolto missä vaihdetaan laatikkoöljyt ja tulpat? Saattaapa tulla sanomista jos laatikon kanssa tulee myöhemmin ongelmia ja takuuseen meinaa saada.
Kyllä, laatikko, tulpat, öljyt ja määräaikaishuolto. Huollonhan myyjäliike maksaa, se ei ole tässä ongelma vaan juurikin tuo good will jatkoa ajatellen. Maahantuojahan kyllä osaa kätensä pestä jos vaan paikka annetaan.

Wiiseli

Koska on kyseessä tuonti- auto ei maahantuojalta tule mitään goodwilliä/ vastaantuoloa takuun jälkeen. Tehdas on ainoa joka voi tulla vastaan takuuajan jälkeen tuonti- autojen kanssa. Tehdas ja maahantuoja pitää erottaa toisistaan näissä goodwill- vastaantuloissa.
PASSAT GTE VM. 2020

vekaas

onko kellään ollut maalipinnan kanssa probleemaa? alkanut maali kupruilemaan takahelmasta, takapuskurin ja metallipaneelin kohdilta. Mitähän tuollasen korjaaminen maksaa?
Seat Leon FR phev -21

ex:
Passat GTE -16
Volvo XC70 -13
Peugeot 308 -16
BMW 318d -07
Volvo S60 -02
Volvo S90 -97
Volvo 960 3.0 -96

Milu

Lainaus käyttäjältä: Tippi - 16.07.22 - klo:17:09
Nyt on autolla tullut pari viikkoa ajeltua ja range tosiaan näyttää aina täydellä akulla 40-45km mutta todellisuudessa en kertaakaan tätä matkaa ole päässyt, 38km taitaa olla parhaimmillaan mihin päässyt.
Tänään pääsin n.32km ja keskikulutus oli 19.2kWh/100km keskinopeudella 59km/h. Mitä muitten kuvia katsellut niin keskikulutukset on paljon matalemmalla, ajeletteko te vain suoraa alamäkeä aina vai mistä tämä johtuu? :D Tänään tuli ajeltua hieman kaupungissa ja sitten maantietä/hiekkatietä ja mäki oli toki matkalla jonkin verran.

Tuskin akussa on tapahtunut mitään normaalista poikkeavaa vanhentumista. Tuossa ajossasi akku antoi laskennallisesti ulos 19,2x0,32=6,144 kWh. Tuo on samaa luokkaa mitä itse saan 2018 115000 ajetulla GTE:llä. Keskikulutuksen vaikuttaa rengaspaineet, renkaan merkki ja tyyppi, ajotapa, lämmityksen/ilmastoinnin säädöt yms. Akku vaan on turhan pieni näissä pre-facelit-malleissa.

Tippi

Lainaus käyttäjältä: Milu - 17.07.22 - klo:13:12
Tuskin akussa on tapahtunut mitään normaalista poikkeavaa vanhentumista. Tuossa ajossasi akku antoi laskennallisesti ulos 19,2x0,32=6,144 kWh. Tuo on samaa luokkaa mitä itse saan 2018 115000 ajetulla GTE:llä. Keskikulutuksen vaikuttaa rengaspaineet, renkaan merkki ja tyyppi, ajotapa, lämmityksen/ilmastoinnin säädöt yms. Akku vaan on turhan pieni näissä pre-facelit-malleissa.

Ok, hyvä tietää että ollaan samoissa lukemissa suurinpiirtein. Itsellä kanssa 2018vm 119tkm ajettu auto. GTE hommattiinkin vaan kotikaupungissa pyörimiseen koska suurimmalti osin ajot ovat sitä joten tuo kantama kyllä riittää toistaiseksi ainakin, samalla myös tutustutaan sähköautoiluun. :D

mattix

Lainaus käyttäjältä: Tippi - 16.07.22 - klo:17:09
Nyt on autolla tullut pari viikkoa ajeltua ja range tosiaan näyttää aina täydellä akulla 40-45km mutta todellisuudessa en kertaakaan tätä matkaa ole päässyt, 38km taitaa olla parhaimmillaan mihin päässyt.
Tänään pääsin n.32km ja keskikulutus oli 19.2kWh/100km keskinopeudella 59km/h. Mitä muitten kuvia katsellut niin keskikulutukset on paljon matalemmalla, ajeletteko te vain suoraa alamäkeä aina vai mistä tämä johtuu? :D Tänään tuli ajeltua hieman kaupungissa ja sitten maantietä/hiekkatietä ja mäki oli toki matkalla jonkin verran.
Täysin normaali kulutus pre-facelift mallille. Oikein nuukalla ajolla pääsee noin 15-17 ja raskaalla kaasujalalla 22-25 kWh/100km tasoon. Pre-fl pääsee noin 20-30 km talvella ja 30-40 km kesällä.

peksinaattori

Onko kukaan törmännyt missään netin syövereissä latausluukun kromilistaan?
Olisi yhdelle tarve,eikä kiinnostaisi koko luukkua vaihtaa.

m4x1mu5

Lainaus käyttäjältä: Tippi - 16.07.22 - klo:17:09
Nyt on autolla tullut pari viikkoa ajeltua ja range tosiaan näyttää aina täydellä akulla 40-45km mutta todellisuudessa en kertaakaan tätä matkaa ole päässyt, 38km taitaa olla parhaimmillaan mihin päässyt.
Tänään pääsin n.32km ja keskikulutus oli 19.2kWh/100km keskinopeudella 59km/h. Mitä muitten kuvia katsellut niin keskikulutukset on paljon matalemmalla, ajeletteko te vain suoraa alamäkeä aina vai mistä tämä johtuu? :D Tänään tuli ajeltua hieman kaupungissa ja sitten maantietä/hiekkatietä ja mäki oli toki matkalla jonkin verran.

Ennakoiva ajotapa, rullaukset käyttöön ja oikeat rengaspaineet niin pääsee helposti 55km kesäkelissä pre-faceliftilläkin. Tämä vaatii tutun reitin että osaa ennakoida ja hyödyntää alamäet jne. GTE rullaa todella hyvin, kotipihastakin kun lähtee ja edellä ei ole tupeskelijoita niin 2 km 1. liikennevaloihin pihalta lähdön jälkeen vapaalla ja pidemmällekkin jos ajoitus on sopiva.
Passat B8 GTE -16
Passat 3C 2.0 TDI -10

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: m4x1mu5 - 24.07.22 - klo:20:40
Ennakoiva ajotapa, rullaukset käyttöön ja oikeat rengaspaineet niin pääsee helposti 55km kesäkelissä pre-faceliftilläkin. Tämä vaatii tutun reitin että osaa ennakoida ja hyödyntää alamäet jne. GTE rullaa todella hyvin, kotipihastakin kun lähtee ja edellä ei ole tupeskelijoita niin 2 km 1. liikennevaloihin pihalta lähdön jälkeen vapaalla ja pidemmällekkin jos ajoitus on sopiva.

Käyttäisin aika varovasti tuota "helposti" sanaa kun isompiakkuisellakaan ei pääse juuri mitenkään tuota matkaa. Oma ennätys 51km ilmastointi sammuksissa näillä kesäkeleillä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

mattix

Lainaus käyttäjältä: m4x1mu5 - 24.07.22 - klo:20:40
Ennakoiva ajotapa, rullaukset käyttöön ja oikeat rengaspaineet niin pääsee helposti 55km kesäkelissä pre-faceliftilläkin. Tämä vaatii tutun reitin että osaa ennakoida ja hyödyntää alamäet jne. GTE rullaa todella hyvin, kotipihastakin kun lähtee ja edellä ei ole tupeskelijoita niin 2 km 1. liikennevaloihin pihalta lähdön jälkeen vapaalla ja pidemmällekkin jos ajoitus on sopiva.
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 24.07.22 - klo:22:18
Käyttäisin aika varovasti tuota "helposti" sanaa kun isompiakkuisellakaan ei pääse juuri mitenkään tuota matkaa. Oma ennätys 51km ilmastointi sammuksissa näillä kesäkeleillä.
Samaa mieltä, että helposti-sanan voi unohtaa ja ilman vahvasti alamäkipainotteista ajoa 55 km matkaan sähköllä ei pre-fl passatilla pääse.

Olen tällaisia ajoja yrittänyt ihan mielenkiinnosta kahdella eri omistamallani passatilla ja yhdellä golfilla. Lisäksi muutamalla kaverillakin pre-fl passatit.

Kyllä se range on siellä 45 km maksimissaan totaalihiivistelyllä ja ilman ilmastointia ja lämmitystä. Muuten reitti on poikkeuksellinen eikä mikään normaalia suomalaista tiestöä.

JJT

Schuko laturi sano sopimuksen irti, johtu varmaan kun latasin muutaman kerran e-golffin sillä. Nyt palaa punainen valo siinä keskimmäisessä merkissä, onko muilla ollut vastaavaa?
Millaisia latureita porukka on ostanut ja todennut hyväksi?

siige

Lainaus käyttäjältä: peksinaattori - 24.07.22 - klo:09:36
Onko kukaan törmännyt missään netin syövereissä latausluukun kromilistaan?
Olisi yhdelle tarve,eikä kiinnostaisi koko luukkua vaihtaa.
Voin myydä 20â,¬ hintaan.
Näitä ei saa ostettua erikseen . Myyvät koko luukun tai maskin.

tet

Lainaus käyttäjältä: JJT - 26.07.22 - klo:06:40
Schuko laturi sano sopimuksen irti, johtu varmaan kun latasin muutaman kerran e-golffin sillä.

Tuskin se latauslaite nyt siitä hajoaa, että sillä vierasta automallia lataa. Sehän ei edes ole mikään laturi, vaan pelkkä keskivertoa älykkäämpi töpseli. Laturi on autossa sisällä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Carl0s

Noi johdot on ihan ristiinsopivia kunhan päässä on vain oikea plugi - vähän niinkuin USB-C plugi tietokoneissa / puhelimissa, eli ei se e-golffin lataaminen eroa gte:n lataamisesta mitenkään.

Johto on myöskin vain hieman glorifioitu jatkojohto erikoisella plugilla (vaikka noita kansankielessä kutsutaan laturiksi / matkalaturiksi). Tuo johdon välissä oleva mökkylä sisältää pistotulpan lämmön monitoroinnin, vikavirtasuojauksen sekä virran rajoituksen. Varsinainen laturi on (AC/DC muunnin) on asennettu aina itse autoon.

Tilalle voi ostaa minkä vain Type2 "matkalaturin". Jos nyt tarttisin uuden kaapelin niin ostaisin sellaisen jossa virran rajoitus on säädettävissä 5-16A. Jos saatavilla on sinisiä ns. supersukoja voi niistä hyvillä mielin ottaa tuon 16A pihalle ja saada akun täyteen kahdessa tunnissa. Muualla ladatessa pudottaa sitte virran 10A.

EDIT: esim https://www.motonet.fi/fi/tuote/4502431/Deltaco-e-Charge-kannettava-sahkoauton-laturi-10-16-A-Schuko---Type-2-5-m-36-kW

Jos latauskohteen sulakkeet ei kestä edes tuota 10A kuormaa, voi autosta aina rajoittaa pienemmäksi.

Tippi

Nyt kun aiheeseen ollaan päästy niin onko kellään mitään edukasta Type2 uros-naaras johtoa suositella? Ja lisäski mikähän tuossa GTE:ssä on se maksimi latausvirta? Ilmeisesti laturista kun laturista voi ladata mutta auto rajottaa virran sitten johonkin?

makelja

Maksimivirta on 16A. Ainakin näin sanoo mun kotilaturi latauksen ollessa käynnissä.

tet

Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 26.07.22 - klo:10:48
Tilalle voi ostaa minkä vain Type2 "matkalaturin". Jos nyt tarttisin uuden kaapelin niin ostaisin sellaisen jossa virran rajoitus on säädettävissä 5-16A.

Lienee typo kyseessä, mutta kommentoin silti: ihan noin alas ei pääse mikään sukojohto. Minimi on 6 ampeeria, sen alle pääsee vain katkaisemalla latauksen kokonaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JJT

Lainaus käyttäjältä: tet - 26.07.22 - klo:10:10
Tuskin se latauslaite nyt siitä hajoaa, että sillä vierasta automallia lataa. Sehän ei edes ole mikään laturi, vaan pelkkä keskivertoa älykkäämpi töpseli. Laturi on autossa sisällä.
E-golffin lataus kestää sen n.18h ja passatin n.5,5h , voisko se olla syy? Voi tietysti olla ettei liity mitenkään vaan huonoa tuuria.

Carl0s

Lainaus käyttäjältä: tet - 26.07.22 - klo:13:38
Lienee typo kyseessä, mutta kommentoin silti: ihan noin alas ei pääse mikään sukojohto. Minimi on 6 ampeeria, sen alle pääsee vain katkaisemalla latauksen kokonaan.

Johtojen osalta en osaa sanoa, ainakin auton päästä antaa säätää 5,10,13 ja MAX (16). Periaatteessa riittää että olis vaan 16A johto ja auton päästä rajoittaa sitten pistorasiaan sopivaksi. Yli 16A tai useammat vaiheet menevät hukkaan, GTE:ssä kun on vain 1-vaihe laturi.


JJT

Resetoin johdon ja alkoi homma pelittämään, olisko jotenki kuumentunu liikaa viime kerralla kun E-golffia latailin ::)

mattix

Lainaus käyttäjältä: tet - 26.07.22 - klo:13:38
Lienee typo kyseessä, mutta kommentoin silti: ihan noin alas ei pääse mikään sukojohto. Minimi on 6 ampeeria, sen alle pääsee vain katkaisemalla latauksen kokonaan.
Avaisitko perustetta tälle?

VW GTE-autoissa voi latauksen säätää 5A ja en ymmärrä edes sähköteknisessä mielessä, miksi minimi olisi 6A.

tigeli

Lainaus käyttäjältä: mattix - 26.07.22 - klo:17:54
Avaisitko perustetta tälle?

VW GTE-autoissa voi latauksen säätää 5A ja en ymmärrä edes sähköteknisessä mielessä, miksi minimi olisi 6A.

IEC 61851 - standardi määrittelee minimi latausvirran (6A) jota pitää tukea. Auton laturi voi tosin poiketa standardista ja tukea myös pienempää virtamäärää, mutta normaalisti 6A on siis se minimi jonka alle mentäessä lataus katkeaa.

Hesani

Eilen laitettiin uudet renkaat 2018 gte:hen rengasliikkeessä. Ajoin auton Nosturille, käsijarru päälle ja vaihdon jälkeen dsg taas jumissa. P ei mene kunnolla päälle ja Pakki pitää kovaa kolinaa, muut vaihteet toimii. Edellisen kerran sain jumin pois renaamalla vaihdekeppiä, nyt ei onnistu. Onko niin, että käsijarru vaikuttaa takapyöriin ja eturenkaita vaihtaessa vaihteisto pääsee siihen jumiasentoon? Auto menee nyt huomenna huoltoon tutkittavaksi, suoraan eivät osanneet sanoa mitään syytä.

mattix

Lainaus käyttäjältä: tet - 26.07.22 - klo:13:38
Lienee typo kyseessä, mutta kommentoin silti: ihan noin alas ei pääse mikään sukojohto. Minimi on 6 ampeeria, sen alle pääsee vain katkaisemalla latauksen kokonaan.
Lainaus käyttäjältä: tigeli - 27.07.22 - klo:01:48
IEC 61851 - standardi määrittelee minimi latausvirran (6A) jota pitää tukea. Auton laturi voi tosin poiketa standardista ja tukea myös pienempää virtamäärää, mutta normaalisti 6A on siis se minimi jonka alle mentäessä lataus katkeaa.
Ok, ymmärrän. Kiitos tarkennuksesta. Johdon pitää tukea tuota 6A latausta ja varmaan siis autonkin. Eikös tuo standardi ole hiljan päivitetty ja tuliko silloin tuo vaatimukseksi 6A? Nimittäin GTE-autoissa (ainakin pre-fl) minimi latausvirran asettelu on 5A.

heller

Onkos tuo IEC 61851 edes täysin valmis vielä. Missä siellä sanotaan että auton sisäiselle laturille riittäisi 6A minimi?

Seat Mii Electricissä saa myös 5A virran alimmillaan. Kerran sitä on jopa tarvinnut.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

tet

Lainaus käyttäjältä: mattix - 27.07.22 - klo:10:53
Ok, ymmärrän. Kiitos tarkennuksesta. Johdon pitää tukea tuota 6A latausta ja varmaan siis autonkin. Eikös tuo standardi ole hiljan päivitetty ja tuliko silloin tuo vaatimukseksi 6A? Nimittäin GTE-autoissa (ainakin pre-fl) minimi latausvirran asettelu on 5A.

Kyse ei ole auton säädöistä, kyllä varmaan joistain autoista voi säätää vaikka kuinka pienen virran. Kyse on kommunikaatiosta, jolla latauslaite kertoo autolle suurimman sallitun virran, jonka auto saa siitä latauslaitteesta ottaa. Tässä kommunikaatiossa pienin mahdollinen asetus on 6 A, eli latauslaite ei pysty autolle kertomaan 5 A virtarajasta. Auton ei milloinkaan tarvi ottaa niin paljoa virtaa mitä latauslaite sille mainostaa, mutta enempää se ei saa koskaan ottaa.

Eli kun edellä esitettiin, että kaupasta löytyy sukojohtoja, joissa voi säätää 5 A - 16 A, niin tämä ei ole mahdollista. Johdosta tehtävän säädön alaraja on aina vähintään 6 A.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Bondator

Mulla olis autoon tulossa 120 000 km huolto, eli just se johon kuuluu DSG-öljyn vaihto. Kysyin K-Autolta mitä hommaan kuuluu ja mitä maksaa. Vastauksena sain tämän listan:

Tarkastushuolto moottorinöljynvaihdolla, jarrunesteiden vaihto (joka toinen vuosi), vaihteistoöljynvaihto (60tkm), moottorin ilmansuodattimen vaihto, sytytystulppien vaihto(60tkm), huollon kustannus 990â,¬

Hintahan on aika suolainen, se ei yllättänyt. Pistin Autojerryyn tarjouspyynnön, ja tällä hetkellä sinne on tullu 2 tarjousta n. 750â,¬ ja 2 tarjousta n. 470â,¬. Aika selvä homma, että tätä huoltoa en hoida K-autossa, mutta onkohan tuollaisessa alle 500â,¬ huollossa jotain sudenkuoppia? Tarjouksissa on kuitenkin listattuna työt ja niistä löytyy kyllä kaikki mitä K-Auto minulle listasi.

heller

Lainaus käyttäjältä: Bondator - 31.07.22 - klo:10:55
Mulla olis autoon tulossa 120 000 km huolto, eli just se johon kuuluu DSG-öljyn vaihto. Kysyin K-Autolta mitä hommaan kuuluu ja mitä maksaa. Vastauksena sain tämän listan:

Tarkastushuolto moottorinöljynvaihdolla, jarrunesteiden vaihto (joka toinen vuosi), vaihteistoöljynvaihto (60tkm), moottorin ilmansuodattimen vaihto, sytytystulppien vaihto(60tkm), huollon kustannus 990â,¬

Hintahan on aika suolainen, se ei yllättänyt. Pistin Autojerryyn tarjouspyynnön, ja tällä hetkellä sinne on tullu 2 tarjousta n. 750â,¬ ja 2 tarjousta n. 470â,¬. Aika selvä homma, että tätä huoltoa en hoida K-autossa, mutta onkohan tuollaisessa alle 500â,¬ huollossa jotain sudenkuoppia? Tarjouksissa on kuitenkin listattuna työt ja niistä löytyy kyllä kaikki mitä K-Auto minulle listasi.

Ehkä varmistaisin että myös osaavat tehdä sen laatikon huollon. Yritä selvittää paljonko pelkät aineet maksaa, ja mieti siitä onko tuo alle 500e mistään kotoisin.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

mattix

Saksasta tilaamalla olen DSG-öljyt saanut noin 110â,¬. Suomessa noin 200â,¬ luokkaa.

Bondator

Lainaus käyttäjältä: mattix - 31.07.22 - klo:13:25
Saksasta tilaamalla olen DSG-öljyt saanut noin 110â,¬. Suomessa noin 200â,¬ luokkaa.

Mikäs öljyn noin paljon maksaa? Tätä nuo monet korjaamotkin vissiin käyttää: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590334/Comma-AQDCTP-5-l-DSG-automaattivaihteistooljy

Lainaus käyttäjältä: heller - 31.07.22 - klo:13:18
Ehkä varmistaisin että myös osaavat tehdä sen laatikon huollon. Yritä selvittää paljonko pelkät aineet maksaa, ja mieti siitä onko tuo alle 500e mistään kotoisin.

-DSG-öljy 50â,¬
-Moottoriöljy 50â,¬
-Tulpat 60â,¬
-Jarrunesteet 10â,¬
-Moottorin ilmansuodatin 20â,¬

Pari sataa euroa, eli työlle jäisi luokkaa 250-300â,¬. Ei kai tuo mahdoton ole. Aika vaikea kyllä arvioida näitä juttuja.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy