Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Herr K

#1
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
09.01.24 - klo:12:17
Itselläni ei auto suostunut yli -20 asteen pakkasilla kulkemaan ollenkaan sähköllä. Jonkin verran sähköä kuitenkin kului, mutta olisikohan mennyt sitten lämmitykseen tai oliko polttomoottorin apuna. Esim. yhdellä reilun 50 km maantieajolla ei digimittariston vihreää regen-palkkia tullut näkyviin ollenkaan. Nyt pakkasten lauhduttua toimii taas normaalisti.
#2
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
11.12.23 - klo:15:40
Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 11.12.23 - klo:13:01Tähän rangeen ja enemmänkin talviautoiluun liittyen olen havainnut (tai luullut havaitsevani), että polttomoottori lähtee nykyään herkemmin käyntiin kuin ennen kylmässä kelissä. Siis ihan vaikka pihasta lähdettäessä tai jos yhtään polkaisen kaasua ajossa liikaa, niin polttomoottori hörähtää käyntiin.

Muistan, että huollossa olisi sanottu, että jos akuston lämpötila on -10 astetta tai vähemmän, niin ottaa polttiksen käyttöön. Ihmettelin tätä silloin ekana talvena, että ei kyllä ota, mutta nyt tuntuu tuo lause pitävän paikkansa jotakuinkin.

Onkohan joku softan päivitys voinut muuttaa tätä? Tai sitten muistan asiat aivan väärin. Tai aiemmin akku on oikeasti ollut kunnolla aina esilämmitetty, tms. En tiedä.
Pitihän ne talvirenkaatkin viime talvena paremmin...  :D

Samanlainen tuntuma on itselläkin, että polttomoottori käynnistyisi nyt herkemmin kuin aikaisempina talvina. Vaikea kyllä sanoa onko vain omaa tuntumaa, kun olosuhteet vaihtelee...
#3
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
29.11.23 - klo:08:45
Eilen illalla kokeilin vielä kaapelin kytkemistä ilman mitään toimenpiteitä ja nyt kaapeli lukittui paikalleen. Varmaankin pakkasen lauhtuminen auttoi asiaan... Pitää kuitenkin käydä hankkimassa vaikka tuota aseöljyä ja suihkauttaa sitä vastaisen varalle.
#4
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
28.11.23 - klo:11:54
^^
Kiitos vinkistä! Kokeillaan tuota ja katsotaan miten käy. Edellisinä talvina ei ole ollut ongelmia liittimen kanssa, mutta johan toi auto on kolme vuotta vanha, niin kai se alkaa hajoamaan  ::)
#5
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
28.11.23 - klo:11:12
Viikonloppuna iski oikeastaan ensimmäinen isompi vika omaan autoon. Lauantaina piti lähteä illalla kauppaan, mutta latauskaapeli ei suostunut irtoamaan. Koitin availla ja lukita autoa, mutta kaapeli ei suostunut irtoamaan. Konepeltikin oli loskakelien ja nopean pakastumisen jäljiltä jäätynyt kiinni ja oli vähän kiire, joten annoin asian olla ja lähdin vaimon autolla kauppaan. Mittaristossa oli virheilmoitus latausjärjestelmän viasta.

Sunnuntaiaamuna menin kokeilemaan uudelleen. Edelleenkään kaapeli ei suostunut irtoamaan. Mittaristossa oli sama virheilmoitus ja lisäksi valitteli 12 V -akun varauksen olevan alhainen. Sain pienellä muovilastalla hivutettua konepellin auki ja pääsin vapauttamaan kaapelin lukituksen hätävapautuksen luukun kautta. Ajatuksena oli lähteä ajamaan ja lataamaan akkua, mutta mittaristossa oli punainen kolmio ja  ilmoitus, että hybridijärjestelmän häiriö ja auto ei suostunut liikkumaan. Auto ei myöskään reagoinut lukitukseen, vaan jäi piippaamaan ja vilkuttamaan häiriötä mittaristossa. Lueskelin ohjekirjaa sisällä ja hetken kuluttua kun palasin autolle, oli auto ihan mykkänä eli virrat loppu 12 V akusta. Otin yhteyttä liikkumisturvaan ja parin tunnin jälkeen saapuikin apu paikalle. 12 V akulle annettiin virtaa ja kaikki lähti toimimaan. Kävin ajelemassa pitemmän lenkin, jotta akku latautuisi. Ilmeisesti 12 V -akku oli sitten purkautunut jonkin vikatilan takia, kun olin yrittänyt kaapelia irrottaa. Täältä luinkin sitten, että ilmeisesti muillakin on 12 V akun tyhjeneminen on aiheuttanut mitä erikoisempia virheilmoituksia kuten esim. toi hybridijärjestelmän vika.

Kaikki näytti jo olevan kunnossa, mutta nyt auto ei suostu lukitsemaan latauskaapelia. Kun kaapelin laittaa paikalleen, kuuluu pieni surina ja auto ikäänkuin yrittää lukitusta, mutta lukitus ei onnistu ja punainen häiriövalo syttyy latausliittimen viereen. Onkohan kellään ollut tätä ongelmaa? Pitääkö kaapelin hätävapautuksen jälkeen tehdä jotakin, jotta lukitus taas onnistuu? Ohjekirjassa ei ollut muuta, kuin että suojaluukku takaisin paikalleen.
#6
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 10.07.23 - klo:08:33
Golffissa edellisessä päivityksessä tuo piti käydä käsin vaihtamassa sieltä radion asetuksista.
Kannattaa tuolta koittaa hakea passatin soittimen osanumerolla, jos siinä on eroa?

Bassoradiolle ja easyhits ei tosiaan ole vieläkään päivitystä

Hain ton paketin oman Passatin osanumerolla ja päivitys onnistui ainakin järjestelmän ilmoituksen mukaan. Koitin käsin käydä vaihtamassa logoja, mutta Kasarille oli tarjolla vain Helmiradion logo,joten mennään ilman logoa. Ihme juttu, nutta olkoon. Ei jaksa säätää enempää  ;D
#7
Itsekin asensin ton uuden päivityksen ja asennus näytti onnistuvan hyvin. Jostain syystä uudet logot ei ilmesty näkyviin. Kasari-kanavalle tyrkyttää vaan edelleen Helmiradion logoa, vaikka kuinka koittaisi vaihtaa.
#8
Täältä voi ostaa: https://shop.volkswagen-we.com/ ja hintaa taitaa olla 149 â,¬/1 vuosi tai 249 â,¬/ 2 vuotta. Saattaa tosin olla, että hinnoissa on eroja mallista riippuen
#9
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
13.06.23 - klo:14:46
Mulla ei ole missään vaiheessa ollut We Connect Plus -tilausta, mutta reilun vuoden ajan auton hankinnasta sähköinen toimintamatka kyllä näkyi. Voihan se olla, että Volkkari on päättänyt, että ton näyttäminen vaatii jatkossa tilauksen
#10
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
13.06.23 - klo:12:15
Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 13.06.23 - klo:11:45
meilläkin hävisi sähkörange. Eipä ole yllätys volkkarin ohjelmoijilta!

Sama vika siis ilmeisesti muillakin. Tai eihän tämä varmaankaan ole vika, vaan ominaisuus, jos ohjelmoijilta kysytään  ;D
#11
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
13.06.23 - klo:11:19
Kysymys We Connectista GTE-omistajille: Näyttääkö We Connect teille edelleen jäljellä olevan sähköisen toimintamatkan? Itselläni näyttää kyllä nätisti kuinka pitkälle bensalla vielä pääsee, mutta jo muutaman viikon sähkön osalta on näyttänyt pelkästään kolmea viivaa.
#12
Octavia IV (20-) / Vs: Radiologot
15.05.23 - klo:13:08
Lainaus käyttäjältä: Herr K - 11.05.23 - klo:12:48
Ok, mikähän lienee sitten mennyt pieleen. Ehkä pitää kokeilla vielä uudelleen...

Viikonloppuna tuli vielä tutkittua lisää. Koitin käydä vaihtamassa logoja, vaan eipä sitä Kasaria ja muutamaa muuta löytynyt. TOP 51-kanavalle löytyi logo ja olikohan joku muukin. En taida jaksaa ihmetellä enempää tällä kertaa, vaan koitan vaikka uudelleen sitten, kun on taas uusi versio saatavilla. Classic Hits ja Easy Hits taitaa olla niin uusia kanavia, että eivät voineet edes olla tossa helmikuulle päivätyssä 1.31.42 versiossa mukana. Passattiin toi versio asentui kyllä ihan ongelmitta, mutta Skodan version ongelmista ei ole tietoa (sikäli kun noissa on eroa)
#13
Octavia IV (20-) / Vs: Radiologot
11.05.23 - klo:12:48
Ok, mikähän lienee sitten mennyt pieleen. Ehkä pitää kokeilla vielä uudelleen...
#14
Octavia IV (20-) / Vs: Radiologot
11.05.23 - klo:09:39
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 09.05.23 - klo:12:30
Näihin uusiin logoja ei saa kuin päivityspakettina.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=52329.0

Tuo sama v1.31.42 pelaa todennäköisesti myös skodassa

Eilen tuli omaan Passattiin ladattua tuo v1.31.42 päivitys. Ainakin järjestelmä ilmoitti, että päivitys onnistui, mutta aika vanhat logot tuolla ilmeisesti on, kun esim. Kasari-kanavan logoa ei näytä löytyvän. Onkohan muilla toiminut paremmin?
#15
ID.4 / Vs: ID.4
04.04.23 - klo:14:06
Lainaus käyttäjältä: Herr K - 04.04.23 - klo:08:52
Tämä kuulostaa aika huolestuttavalta. Tekniikan maailman talviautovertailussa ID. Buzzissa oli myös isoja ongelmia jarrutuskokeessa liukkaalla ja ilmeisesti uusintatesti useammalla ID. Buzzilla on tulossa. Toivottavasti tieto näistä ID-mallien jarrutusongelmista liukkaalla menee tehtaalle asti, jotta selvittävät ja tarpeen mukaan korjaavat asian.

Id.Buzzin TM-uusintatesti taisikin liittyä vain lämmityslaitteeseen
#16
ID.4 / Vs: ID.4
04.04.23 - klo:08:52
Lainaus käyttäjältä: Epes - 01.04.23 - klo:11:34
Kuukauden verran olen nyt ajellut ID.4 GTX:llä. Ei mitään ongelmia tähän asti mutta eilen pelästytti kunnolla. Tultiin jonossa kuivalla asfaltilla n. 40km/h erittäin loivaa alamäkeä liikennevaloille. Reilu 100m ennen valoja alkoi varjoinen osuus ja siinä jarrua painaessa totesin heti, että eihän tämä pysähdy. Varjopaikka oli ihan peilijäässä. ABS:t hakkasivat mutta vauhti ei hidastunut. Onneksi viereinen kaista oli tyhjä ja sain auton käännettyä sinne. Sielläkin mentiin ABS:t rytisten eteenpäin ohi aikaisemmalla kaistalla edelläni ajaneen auton. Hemmetti sentään. Onhan näistä ID eri versioiden jääjarrutuksista ollut puhetta mutta nyt tuli omakohtaisesti koettua. Renkaina Contin IC3 nastat.

Tämä kuulostaa aika huolestuttavalta. Tekniikan maailman talviautovertailussa ID. Buzzissa oli myös isoja ongelmia jarrutuskokeessa liukkaalla ja ilmeisesti uusintatesti useammalla ID. Buzzilla on tulossa. Toivottavasti tieto näistä ID-mallien jarrutusongelmista liukkaalla menee tehtaalle asti, jotta selvittävät ja tarpeen mukaan korjaavat asian.
#17
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
31.03.23 - klo:10:17
Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 30.03.23 - klo:12:08
We connectista taas ihmetys. Minulla meni lisenssi tuossa taannoin umpeen ja satuin tänä aamuna pitkästi aikaa katsomaan sovelluksen näyttämiä tietoja. Kaikki näyttäis muuten olevan kohdillaan, mutta akun tila näyttää 0 %. Vaikka se on tosiasiassa lähes täynnä.
Johtuuko tämä nyt lisenssin puuttumisesta vai onko joku muu bugi päällä....?

Mulla on sama tilanne eli näyttää aina 0% akun lataustasosta riippumatta. Kun "klikkaa" siitä 0% lukeman päältä, niin näyttää kuitenkin sitten normaalisti jäljellä olevan toimintamatkan kilometreinä. Erikoinen juttu... Lisenssi on ummessa minullakin
#18
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
06.02.23 - klo:12:09
Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 06.02.23 - klo:11:14
Tuli talvisesta sutimisesta mieleen, että miksei tässä autossa ole talviasetusta. Vanhassa Golffisani oli valittavana Winter-moodi, joka teki mm. sen, että lähti liikenteeseen kakkosvaihteella. Auttoi hyvin tämän herkän DSG:n kanssa.

Testasin laittaa autoa (siis nykyistä autoa) manuaalisesti kakkoselle, muttei se näytä onnistuvan paikallaan ollessa...

Osassa Passateistakin on Driving Mode Selection. Laittamalla sen Eco-asetukselle muuttuu kaasunvaste rauhallisemmaksi ja se ehkä hieman auttaa tuohon sutimiseen liikkeelle lähdössä. Itse ongelma on kuitenkin tuo heikko mekaaninen pito, kuten VG tuossa edellä kirjoitti. Kyse ei ole pelkästään GTE:n viasta/ominaisuudesta, vaan samaa on ollut omissa aiemmissa autoissakin (bensa-Passat ja etuveto-Kodiaq).
#19
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
03.02.23 - klo:12:50
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 02.02.23 - klo:10:16
Huono on vetopito liukkaalla. Paljon varmasti johtuu painojakaumasta mutta tuntuu myös että luistonesto toimii huonosti eli ei ala jakamaan voimaa molemmille pyörille kun sutiminen alkaa.

Saman olen huomannut eli vetopito on aika heikko liukkaalla tässä GTE:ssä. Tosin aika lailla yhtä huono se oli tavallisessa 1.4 TSI Passatissa ja etuvetoisessa Kodiaqissakin.
#20
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
17.01.23 - klo:15:33
Lainaus käyttäjältä: markun - 17.01.23 - klo:14:57
2020 mallissa on nyt navi ja radio poissa toiminnasta ja näytössä teksti "Komponenttisuojaus aktiivinen". Merkkiliikkeessä sanotaan, että koko systeemi täytyy vaihtaa ja hintaa tulee 4150â,¬. Tehdas ei kuulema tule tässä vastaan. Onko muilla kokemuksia tai saako tätä jossakin korjattuna edullisemmin?

Eivätkö merkkiliikkeessä suostuneet tulemaan yhtään vastaan kustannuksissa?
#21
ID.3 / Vs: VW ID.3
12.12.22 - klo:15:18
Täällä on vähän lisätietoa faceliftistä:

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/the-new-id3-is-ready-and-raring-to-go-15348

Lisäksi Ilta-Sanomien jutussa sama tiivistettynä Suomeksi ja Saksan auto-motor-und-sportin fiilistely facelift-mallista pikaisen tutustumisen jälkeen:

https://www.is.fi/autot/art-2000009250218.html
https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/vw-id3-facelift-2023/

Uutta softaversiota ainakin lupaillaan ja sen myötä pitäisi käytettävyyden ja nopeudenkin parantua. Aika näyttää kuinka käy.
#22
Täältä pitäisi pystyä lataamaan VIN-koodilla oman auton manuaali ja pystyy hakemaan myös mallin ja vuosimallin perusteella:

https://www.skoda.fi/palvelut-omistajalle/kayttoohjeet

Edit: Kyse olikin PDF:stä ja sitä ei tuolta tosiaan saa uudemmista vuosimalleista

#23
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
18.11.22 - klo:15:59
Lainaus käyttäjältä: Mitorah - 17.11.22 - klo:09:41


Tuossa on eilisen ajotulos täyteen ladatulla akulla. Näytti 38km lähdöstä. Jäljelle jäi alle 10km ja uskon että se riittäis puoleen. Pitääköhän huolestua akun kunnosta, kun tuntuu muilla olevan huomattavasti parempia tuloksia? Tuntuu että muilla on kuitenkin pidempi kantama.

Aika lailla samanlaisia kulutuslukemia itsellä eilisiltana, kun kävin parissa kaupassa pyörähtämässä ja lämpötila oli nollassa. Omassa facelift-mallissa range on näillä keleillä reilut 30 kilsaa, etenkin jos on pysähdyksiä välissä. Jos ajaa tasaisesti maantietä ilman taukoja, niin saattaa päästä vähän päälle 40 km.
#24
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
18.11.22 - klo:15:54
Mulla ei myöskään aamulla toiminut WeConnect, mutta päivityksen jälkeen toimi taas normaalisti. Omassa Android-puhelimessa olen huomannut, että sovellukset päivittyvät kyllä automaattisesti, mutta eivät välttämättä aivan heti, kun uusi versio tulee saataville Play-kauppaan. Joskus Play-kauppaan mennessä näyttää, että useisiin sovelluksiin on päivityksiä saatavilla ja joskus taas näkyy, että kaikki ovat ajan tasalla.
#25
Ainakin omissa Golf V ja Golf VI oli tämä ominaisuus ja ihan Suomi-autoja olivat. Nykyisessä en ole testannut, mutta veikkaan ominaisuuden löytyvän siitäkin
#26
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
19.09.22 - klo:11:28
Lainaus käyttäjältä: Luotoant - 19.09.22 - klo:11:10
Ulkoilman lämpömittari on näyttänyt jo pitkään mitä sattuu ja nyt tasaisesti 5 astetta kylmempää kuin oikeasti. Onko joku vaihtanut anturin siihen itse, koska siinä varmaan vikä piilee? Jos vaan on antaa infoa anturin sijainnista ja varaosan numerosta, niin otan kiitollisena vastaan.

Tuolta löytyy ainakin vähän apua:

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=47601.0
#27
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
19.09.22 - klo:10:31
Mitenkäs muilla GTE:n omistajilla polttomoottori käy kylmänä? Kelien viilennyttyä kiinnittänyt huomiota, että omassa polttomoottorin käyntiääni on varsin "karkea" ja jopa vähän dieselmäinen matalilla kierroksilla ja tyhjäkäynnillä. Jopa pientä värinää olen havainnut tyhjäkäynnillä esim. kun lähtee liikkeelle akun ollessa täysin tyhjä. Aiemmissa autoissa (1.4TSI ja 1.5 TSI) moottorin ääni oli paljon hiljaisempi ja värinöitä ei ilmennyt. Sinänsä moottori kyllä toimii normaalisti.
#28
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
14.09.22 - klo:09:20
Lainaus käyttäjältä: Bondator - 13.09.22 - klo:16:21
Mitäs nyt? Mistäs näitä läppiä saisi? "Passat B8 washer cover" löytää kyllä mm. Ebaystä, mutta vain värittöminä.


Maalamattomia nuo taitavat olla maahantuojan varastossakin ja ne sitten maalataan tarpeen mukaan oikean värisiksi, kun joku uuden tarvitsee. Näin meni ainakin omalla kohdalla muutama vuosi sitten, kun edellisessä Passatissa toiselta puolelta lähti läppä irti. Itselläni oli tuolloin takuu voimassa, joten en tiedä paljonko tuo maksoi.
#29
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
10.09.22 - klo:13:42
Kelien viilennyttyä olen omalla kohdalla jälleen huomannut, että GTE tykkää lämpimistä keleistä. Kesän lämpimässä säässä pääsin muutaman kerran 64 km yhdellä latauksella rauhallisessa maantieajossa (60-80 km rajoitusalueella) omalla facelift-mallilla ja range oli säännöllisesti sekalaisessa ajossa 50-60 km välillä. Kelien viilennyttyä 50 km alkaa olla samanlaisessa ajossa haastava saavuttaa. Ilmeisesti lämmitys vie sen verran virtaa, että range lyhenee. Samahan se taitaa täyssähköautoissa olla, että talvella range on n. 60-70 prosenttia kesän rangesta. Toki kesälläkin moottoriellä 120 km/h ja päälle ajaminen kuluttaa akun myös tyhjäksi nopeasti.
#30
Briskodan foorumilla oli useampikin ketju tähän aiheeseen liittyen, mutta valitettavasti ei ratkaisua ongelmaan. Tässä yksi ketju:

https://www.briskoda.net/forums/topic/300415-rear-wiper-sweep-on-start/

Ilmeisesti takalasinpyyhin pyyhkäisee kerran käynnistyksen yhteydessä satunnaisesti. Ainakaan noissa ketjuissa kukaan ei ollut keksinyt logiikkaa milloin pyyhkäisee ja milloin ei tai miten sen saisi pois. Softabugilta vaikuttaa tuon perusteella.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy