Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - pasila

#1
Skoda / skoda ohjelmistopäivitys?
06.01.24 - klo:16:49
Miten tuon ohjelmistopäivityksen saa tehtyä? Kyseessä on amundsen infotainment ja auto on Scala. Todennäköisesti kaikissa noissa amundsen infotainment järjestelmissä on samanlainen päivitys. Skoda ID on määritetty, autolla on pääkäyttäjä ja katossa on vihreä valo. Ilmoituksissa näkyy, että päivitys olisi saatavilla, mutta "päivitä" nappi on aina harmaana, eikä päivitystä voi käynnistää. Skodan sivujen mukaan OTA päivitykset pitäisi aina olla ilmaisia? Tarvitseeko tuo siis kuitenkin jonkun aktiivisen maksullisen palvelun taustalle, että päivityksen saa tehtyä? Pitäisikö tuo onnistua WLAN yhteyden kautta?
#2
Huoltaminen / 1,5 TSI huoltoväli?
27.11.23 - klo:12:11
Ostettiin tuollainen -20 vuosimallin scala, jossa 1,5 TSI kone. Ajotietokoneen mukaan tarkistushuoltoon on 14tkm ja öljynvaihtohuoltoon 28tkm. Onko noissa siis tuo huolto-ohjelma nykyisin  muuttunut 15tkm välein tehtäväksi? Tottunut tuohon VAG 30tkm huoltoväliin aiemmin.
#3
Yleinen VAG-keskustelu / Huollon virheet?
04.09.21 - klo:07:00
Onko täällä tapahtunut muilla huoltoliikkeen toimesta asennusvirheitä ja minkälaista korvausta olette saaneet kyseisestä virheestä? Meillä kävi Fabia etupyörien laakereiden vaihdossa ja asentaja oli unohtanut kiristää molempien puolien alatukivarsien pultit. Ne oli siis laitettu ainoastaan sormilla alkuun. Minkälainen korvaus tuollaisesta virheestä olisi kohtuullinen?
#4
Passat B8 (14-) / Takajarrusatula?
27.04.19 - klo:12:01
Edellisessä passatissa tuo jarrusatula irroitettiin lenkkiavaimilla. B8 mallissa on näköjään tuollaiset kumitutit, joiden sisällä on 7mm kuusiokolo. Kokeilin avata kyseistä pulttia, mutta sehän piti vain naksumista, kun sitä väänti. Onko tuohon joku erikoistyökalu vain millä nuo liukutapit on tarkoitus irroittaa?
#5
onko väliä mitä adblue:tä tankkiin laittaa? Noita valmistajia taitaa olla aika monta, niin onkohan niissä laatueroja? Tuotahan saa esim. Biltemasta nykyisin kohtuu hintaan vai onko jossain vielä halvempaa? Saakohan sitä jostain suoraan mittarista henkilöautoon?
#6
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuo App Connect tuli VAG autoihin vuoden 2016 malleissa. Kyseinen ominaisuus on siis ilmestynyt autoihin jo 2015 vuoden puollella, mutta voiko tuota ominaisuuttaa erottaa mitenkään mankasta päällepäin? Pitää kyseinen mankka nähdä aina fyysisesti, että varmistuu kyseisestä ominaisuudesta? Tuo App Connect on käsittääkseni eri asia kuin MirrorLink. Tarviiko tuo App connect oman aktivoinnin? MirrorLink vissiin vaatii. Ajatuksena siis korvata auton oma navi tuolla android auto:n tuomilla navi mahdollisuuksilla.
#7
Aika moni on maininnut tuon biturbon olevan "tehoton" tai tehoa ei vain tunne. Huomaakaan eron käytännössä tuohon 190hp koneeseen? Mielenkiintoista olisi nähdä noiden koneiden tehokäppyrät vierekkäin? Kuinka tuo toinen turbo vaikuttaa tuon koneen luonteeseen? Onko noissa autoissa muuten muuta eroja esim. alustassa? DSG taitaa olla erilainen molemmissa?
#8
Onko joku kokeillut noihin commonrail koneisiin (cffb) noita puhdistusprayta liqui moly yms? Pitäisikö niiden vaikuttaa myös egr:ään? Jos haluaisi puhdistaa egr:ää noilla puhdistusaineilla, niin pitäisikö käyttää dieseliin laitettavia lisäaineita vai noita imuilmaan sumutettavia?
#9
Uudemmissa Skodissa takuu puhkiruostumista vastaan on jopa 12 vuotta. Kuinkahan tuota takuuta tulkitaan, jos autoa ei käytä merkkihuollossa?

Ohjekirjassa taitaa olla seuraava maininta "Edellytys ŠKODA-takuuseen kuuluvalle suoritukselle on, että kaikki huoltotyöt on
tehty valmistajan ohjeiden mukaisesti oikeaan aikaan ja ammattitaitoisesti. Huoltotöiden asianmukainen täytäntöönpano valmistajan ohjeiden mukaan on dokumentoitava ŠKODA takuun vaatimusten toteuttamiseksi. Jos kyseessä on epäonnistunut huolto tai huolto, jota ei ole suoritettu valmistajan ehtojen mukaan, on takuu edelleen voimassa, jos voit osoittaa, että epäonnistunut huolto tai valmistajan ehtojen noudattamatta jättäminen ei ollut syynä vikaan."


Taitaa olla siis aika tulkinnan varaista, että onko takuu voimassa vai ei. Pienemmät korjaamot eivät ainakaan tee huoltokirjan koritarkistuksia samaan tapaan kuin merkkihuolto.
#10
mikä noista kiinan kaapeleista on toimivin vai toimiiko niistä mikään? Tarkoitus olisi siis tutkia superb2 auton asetuksia vcds lite softalla, mutta ainakaan näillä halppis vag kkl kaapeleilla en ole saanut yhteyttä toimimaan.
#11
Minkälaisiin kulutuslukemiin olette päässeet tehdas-webaston kanssa? Tarkoitan siis laskennallisia kulutuksia, en ajotietokoneen lukemia. Minulla kokemusta 2.0tdi 103kw koneesta farkkuna noin 1000km matkalta, joka on ollut pääasiassa 12km suuntaansa työmatkaa (taajama-ajoa, kahdet liikennevalot). Ensimmäisellä tankillisella laskennallinen kulutus oli 7,3l/100km, ajotietokone näytti 5,8l/100km. Minulle kyseessä on ensimmäinen diesel auto ja yllätyin kyllä tuosta todellisesta laskennallisesta kulutuksesta ja tietysti tuosta ajotietokoneen heitostakin verrattuna todelliseen kulutukseen. Edellinen autoni oli bensa RS ja sillä pääsin samoilla matkoilla noin 8,5l/100km, eli ero tähän diesel:iin on reilu litra.

Eikö tuota automaatti webastoa saa tosiaan mitenkään pois päältä? Auttaisiko se Ventilation mode (tuuletus) talvella, joku kokeillut? Onko oikeasti taloudellisempaa lämmittää moottori ajonaikana mahdollisimman nopeasti normilämpöön webaston avulla? Kuluttaako kylmä diesel moottori muka, näin nollan molemmin puolin olevassa kelissä, merkittävästi enemmän kuin lämmin moottori.

#12
onko tuo +/-5% sääntö renkaan vierintäkehän muutoksessa täysin laillinen? Pitäisikö kaikkien katsastusasemien siis noudattaa tuota sääntöä? Joillain rengas sivuilla on maininta tästä säännöstä, joillain sivuilla puhutaan 2% säännöstä ja joillain sivuilla ei mainita koko sääntöä.
#13
Milloin Super II malliin tuli common rail (yhteispaineruiskutus) 2.0 tdi koneisiin? 170 heppaista konetta on aina mainostettu common rail:inä, mutta onko 140 heppainen konekin ollut aina common rail? Mikäli ei, niin mistä sen tietää, onko pumppusuutin vai common rail? Moottorin koodista?
#14
Kiinnostaisi noiden kahden koneen eroavaisuus käytännössä? Huomaako tehoeron käytännön ajossa, jos ei tiedä kumpi kone on nokalla? Onko joku löytänyt netistä fiksua dyno käyrää, jossa molempien koneiden käppyrät päällekkäin? Speksien mukaahan tehoero on hevosvoimissa tuo 30hp ja väännöissäkin taisi olla 30nm. Lähtökiihdytyksessä 140hp taitaa jäädä noin yhden sekunnin tehokkaammalle. Paljonkohan eroa tulee 60km/h-120km/h kiihdytyksessä, joka ohitustilanteessa on varmasti tärkeämpi?
#15
Octavia II (04-13) / Ilmastoinnin viat?
31.07.12 - klo:11:06
Skoda Octavia RS (2.0 tfsi) vuosimalli -07. Pari päivää sitten ilmastointi vielä toimi ja eilen ei sitten enää toiminut. Tutkin jo netistä, että aika kalliitta laskuja tullut, jos kompura on hajonnut. Eilen avasin konepellin ja aloin tutkimaan, että näkyiskö päällisinpuolin mitään vikaa. Siihen kompressoriinhan tulee vissiinkin korkeapaine ja matalapaine putket. Ainakin RS:ssä kompressorista lähtee lauhduttimelle sellainen alumiiniputki, jonka puolessa välissä on sellainen ohut t-haara, jonka päässä töröttää jokin anturi. Anturista lähtee sähköjohto. Tuon t-haaran juuressa oli aika selkeä merkki siitä, että nesteitä on tullut pihalle. Putki oli tuosta kohdalta kostea ja samoin moottorin alla olevat muovikatteet olivat tuosta kohdalta kosteat. Neste ei kuitenkaan haissut oikein millekään, joten epäilin, että voisi tuo olla kondensiovettä. Mistä kohdalta RS:ssä ilmastointi tiputtaa kondensioveden? Ei kait se sitä niille moottorin muovikatteiden päälle tiputa? Jos ilmastoinnin laittaa nyt päälle niin flektit alkaa huutamaan heti täysillä, mikä taitaa olla merkki siitä, että olematonta kylmäainetta yritetään viilentää urakalla?  Climatronic koodeilla kun tutki asiaa 19.4 valikosta, joka kait on kompressorin kierrosluku, niin se näyttää kokoajan nollaa. Pyöriikö kompura, jos ei ole kylmäainetta? Climatronic näytti myös vikakoodia OE5, O2H. Onko muilla ollut vastaavanlainen vika ja minkälaisen tuomion korjaaamo on antanut? Onko kuinka moni saanut maahantuojalta hyvitystä osista, jos ilmastointi on hajonnut? Käsitykseni mukaan kompressorilla on kait 4 vuoden takuu.
#16
Fabia II (07-14) / Fabian maaliviat?
24.07.12 - klo:21:13
2007 vuosimallin HB Fabia väriltään vaalean sininen. Havaitsin alkukesästä katon molemmin puolin syvennyksissä maalipinnassa halkeamat koko katon matkalla. Lisäksi huomasin karttturin ovessa muutaman pienen ruostekukkasen. Onko muilla ollut Fabian maalipinnan kanssa ongelmia ja onko maahantuoja suostunut niitä korjaamaan veloituksetta takuuajan ulkopuolella?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy