Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - pasila

#1
Skoda / skoda ohjelmistopäivitys?
06.01.24 - klo:16:49
Miten tuon ohjelmistopäivityksen saa tehtyä? Kyseessä on amundsen infotainment ja auto on Scala. Todennäköisesti kaikissa noissa amundsen infotainment järjestelmissä on samanlainen päivitys. Skoda ID on määritetty, autolla on pääkäyttäjä ja katossa on vihreä valo. Ilmoituksissa näkyy, että päivitys olisi saatavilla, mutta "päivitä" nappi on aina harmaana, eikä päivitystä voi käynnistää. Skodan sivujen mukaan OTA päivitykset pitäisi aina olla ilmaisia? Tarvitseeko tuo siis kuitenkin jonkun aktiivisen maksullisen palvelun taustalle, että päivityksen saa tehtyä? Pitäisikö tuo onnistua WLAN yhteyden kautta?
#2
Huoltaminen / 1,5 TSI huoltoväli?
27.11.23 - klo:12:11
Ostettiin tuollainen -20 vuosimallin scala, jossa 1,5 TSI kone. Ajotietokoneen mukaan tarkistushuoltoon on 14tkm ja öljynvaihtohuoltoon 28tkm. Onko noissa siis tuo huolto-ohjelma nykyisin  muuttunut 15tkm välein tehtäväksi? Tottunut tuohon VAG 30tkm huoltoväliin aiemmin.
#3
Onko siis tuo DQ200 laatikko jotenkin päivittynyt nyt näissä uudemmissa vag autoissa? Mistä tuon tietää, että onko autossa päivitetty versio vai vanhempi? Onko esim. näissä kaikissa 1.5tsi koneissa jo tuo päivitetty laatikko? Mitäköhän siihen on päivitetty, olisko siitä tehty kestävämpi? Vääntömomentti taitaa olla edelleen rajoitettu (250nm), vaikka olisikin jotenkin päivitetty.
#4
onko joku maalaillut noita Motonetin väreillä? esim. B8 pure white pitäisi olla tämä

https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000424/CAR-REP-Korjausmaali-CR111400-400ML

Nuo Motonetin maalit ei ainakaan ole pahan hintaisia, mutta onko väri oikean sävyinen?
#5
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
01.09.22 - klo:15:37
Jos GTE:tä lämmittää sähköllä talvella, niin lämmittääköhän se muuten sitä koneen jäähdytysnestettäkin? Eikös normaalissa polttomoottorissa lämpö kapiiniin oteta jäähdytysnesteen kautta? Siis todennäköisesti se jäähdytysneste ei kierrä, kun lämpö toteutetaan sähkövastuksella, mutta lämmin ilmahan kiertää todennäköisesti sen kanavistossa, jota se jäähdytysnestekin lämmittää.
#6
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
29.08.22 - klo:13:10
Eli se raja taitaa mennä noin 70snt/kwh, jos ajelee sähköllä oikein pihisti. Tällöin bensalla ja sähköllä ajo on suunnilleen saman hintaisia. Pörssisähkön viimeisen 7vrk keskihintahan on ollut noin 46snt/kwh ja päivisin hinnat käyneet jopa yli 90snt/kwh.
#7
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
29.08.22 - klo:11:36
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 29.08.22 - klo:10:57
Toi on aika helppo laskea, itsellä karkeasti näin

Sähköllä ajo: 0,23,/kwh x 20kWh/100km = 4,60,/100km
Bensalla ajo: 2,100,/L x 6,8L/100km = 14,28,/100km

Muutat vaan omat sähkönhinnat ja oman auton kulutukset niin hinta per 100km muodostuu aika helposti.

Mutta vastaako tuo 20kwh/100km todellisuutta vai teoriaa? Eli sillä pre facelift passatin 10kwh akulla pääsee 50km? tuo 6,8l/100km bensakulutus taitaa kuitenkin olla aika lähelle todellista. Jos sillä akulla pääseekin sen noin 30km, niin silloinhan 100km maksaakin jo 7,7,. Tosin onhan sekin vielä puolet halvempi kuin bensalla. Eli kun sähkönhinta alkaa lähennellä 50snt, niin silloin alkaa olla jo aika sama ajeleeko bensalla vai sähköllä.
#8
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
29.08.22 - klo:10:39
Onko joku jo laskenut, että missä menee sähkön hinnassa raja, että kannattaa sähköllä vielä ajella? Aletaan olla meinaan aika lähellä, jos sähkön hinta on lähelle 30snt/kw. Tällöinhän passatin lataus taitaa tyhjästä täyteen maksaa noin 3,?
#9
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
22.06.22 - klo:09:21
Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 20.06.22 - klo:16:30
Nyt on dsg:n öljyt(Comman öljyt), tulpat ja jarrunesteet vaihdatettu. Hinta oli ihan maltillinen 417, ja korjaamo pystyi myös tekemään merkinnän sähköiseen huoltokirjaan.

Ei ollu sitten vissiin merkkiliikkeessä tuo? Pystyykö ne noissa pikkukorjaamoissa tarkistamaan sitä sähköpuoltakin näissä hybrideissä?
#10
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
02.05.22 - klo:20:08
Näiden gte passattien hinnat on kyllä käytettynä nousseet aikalailla. Väkisinkin  tulee mieleen, että koska noi käytetyt alkaa jäämään kauppoihin, kun esim. uuden plugari octavian saa noin 40t, hintaan ja tohon hintaan se ei ole edes perus varustuste tasolla. Onkohan noissa skodissa muuten sama hybridi tekniikka kuin näissä passateissa? Ainakin superbeista on joskus mainittu, että niissä olisi enemmän ongelmia kuin passateissa.
#11
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
02.05.22 - klo:13:17
Lainaus käyttäjältä: Leksa_ - 01.05.22 - klo:08:30
En löytänyt haulla vastausta mutta miten paljon ajettuja gte passatteja teillä on?

Onko mitään järkeä ostaa n 200tkm GTE passattia? ja ylipäätään mitä kannattaa ottaa huomioon ostaessa?

Niinkuin täälläkin jo vihjattiin, niin tuo jakohihna kannattaa varmistaa. Tyypillinen vaihtoväli taitaa olla 6v tai 160tkm. Kyseessä kuitenkin tyypillisesti noin 1000, tuo hihnan vaihto, niin siinä säästää pitkän pennin. Laajempi huoltohan näissä taitaa olla 60tkm välein, jolloin vaihdetaan DSG laatikon öljyt. Sekin lisää huollolle tyypillisesti hintaa noin 400-600,.
#12
Mun passattiin vaihdettiin nuo kusiletkut vuosi sitten, kun alkoivat vuotamaan. Epäilivät pikahuollossa, että vika vain takaletkussa, joka vaihtoineen olisi ollut noin 600e. Korjauksen yhteydessä yllättäin vikaa löytyi myös etuletkusta. Auton keskivaiheilla oleva liitin oli rikki, kun tutkin letkuja jälkikäteen. Hintaa tulikin sitten se reilu tonni. Autolla oli siis ajettu tuolloin 130tkm. Lohduttelivat silloin hakiessa tiskillä, että on näitä vaihdettu 30tkm ajettuihin autoihinkin. Tuntuu olevan kyllä aika yleinen vika näissä vag kulkineissa nuo kusiletkut. No onhan näillä vuoden vanhoilla letkuilla vielä vuosi takuuta jäljellä.
#13
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
07.02.22 - klo:20:35
Järkevintähän noita ylläpitokuluja olisi verrata saman merkin lähes vastaavan tehoiseen bensa tai diesel kulkineeseen. Passatillahan on 2L diesel kulkineita teholuvuilla 190hp ja 240hp. Onko passatilla vielä 1,8L bensakone, josta otetaan se noin 180hp? Käytännössä noissa kaikissa tyypillisesti on märkä dsg. No nuo diesel passatit on tyypillisesti nelikkoja, joten niiden kustannukset ainakin merkittävästi isommat kuin hybridissä.
#14
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
07.02.22 - klo:10:01
Lainaus käyttäjältä: mattix - 07.02.22 - klo:09:08
Kannattavuudessa on paljon muuttujia:
- ajoprofiilin myötä polttoainejakauma
- ajoneuvovero
- vakuutukset
- huollot
- korjaukset
- arvonalenema

Dieselautoon nähden lataushybridi on aika selvästi kustannustehokkaampi, jos ei jatkuvasti pitkää matkaa suhaa. Esim. isokoneiseen saksalaiseen dieseliin nähden GTE Passatilla säästää vuodessa 600-650, käyttövoimaverossa, 500, vakuutuksissa ja 1000-2000, polttoainekustannuksissa. Sitten vaikka huoltoja on useammin, ovat ne halvempia ja korjaukset lähtökohtaisesti edullisempia pl. ajoakku.

Arvonalenema on oma juttunsa, mutta aika hyvin tuntuvat arvon pitävän. Tällä hetkellä pyytävät tonnin tarkkuudella saman kuin 2v sitten oli ostohinta käytetyllä pasuunallani ja tässä välissä mittariin on tullut 35tkm lisää. Jos myisin suoraan, tulisi arvonalenemaa todennäköisesti noin 1000-1500,/vuosi sis. 17tkm ajot.

Pidän varsinkin käytettyä GTE Passattia aika kustannustehokkaana hankintana isojen ja laadukkaiden autojen kategoriassa.

Ajoneuvoverolaskurin mukaan käyttövoimaveron erotus on noin 400, GTE:n hyväksi ja vakuutuksissa säästää if:in laskurin mukaan noin 130, GTE:n hyväksi. Siis verrattuna 2 litraiseen diesel passattiin
#15
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
07.02.22 - klo:08:36
Onko täällä muuten tehty laskelmia, että paljonko on todellinen säästö polttoainekustannuksissa näillä hybrideillä? Minä tein karkean nopean laskelman, että mikäli pääset ajamaan noin 70% sähköllä ja loput bensalla, niin säästö vuositasolla on noin 1000, (bensa 1,8,/l, sähkö 14snt/kwh, 15000km/vuosi). Tuo ero normi bensa kulkineeseen on kyllä aika pieni, kun hybridin lähtöhinta on todennäköisesti korkeampi ja sitä pitää huoltaa useammin. Todennäköisesti hybridi on käyttökustannuksiltaan edullisempi kuin normi bensa passat, mutta todellisuudessa se ero taitaa olla aika pieni?
#16
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
03.02.22 - klo:12:04
Ainakin -16 vuosimallin normi passatissa lähtee, kun painaa pitkään sitä luistoeston painiketta. Kokonaanhan sitä ei saa, eli taustalle jää vielä luistonesto päälle, mutta se puuttuu peliin vasta tosi ääritilanteissa..
#17
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
18.01.22 - klo:10:52
Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 14.01.22 - klo:13:15
No oli kyllä aikasen kallis korjaus, jos miettii et meni reilu yks työpäivä ja piuha. Marmorilla hinnat kohillaan. Tietääkö joku mistä löytyis tietopaketti mitä siihen akkutakuuseen kuuluu?

Tämä on muuten aika oleellinen kysymys, että mitä tuon akkutakuun piiriin kuuluu, jos siihen ei esim. tuo PTC-vastuksen johto kuulu? Aika erikoista kyllä, koska tuskin on kyseistä johtoa normi diesel pasuunassa. Kuinkahan yleistä näissä GTE:ssä on nuo hybridijärjestelmän viat, kun ainakin tänne foorumille niitä on nosteltu jonkinverran? Jos diesel pasuunan kanssa saa olla varpaillaan, että milloin hajoaa egr, hiukkasuodatin tai ADblue, niin jännittääkö GTE:n omistajat sitten hybridijärjestelmän vikavaloa..  :) Nuo Dieselin viat pystyy ehkä korjaamaan jokin nyrkkipajakin, mutta hintahan niille on tyypillisesti silti noin 1000,/kpl. Hybridijärjestelmän vian pystyy varmaankin korjaamaan ainoastaan merkkiliike ja hintahaitari korjaukselle taitaa olla aika iso?
#18
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
20.12.21 - klo:21:38
Lainaus käyttäjältä: akk - 20.12.21 - klo:20:12
^^ Kyllä diesel-versio on varmaan varmempi talviautona. Mutta useat mainitsemasi (jäätymis) seikat yms. taitatavat koskea passatteja yleensä. Auton lämmitys täydellä teholla (n. 6 kW) vaatisi 32 A virran, ja jos vielä toivoisi että 16 A: lla sekä ladataan että lämmitetään autoa, ei n. 3,7 kW:n teho riitä oikein kumpaakaan. Siksi kai tuo ”töpselistä” lataaminen + lämmitys on jätetty lapsen kenkiinsä. Tuo sähköllä ajo logiikka on jäänyt minullekin epäselväksi, välillä pääsee kovallakin pakkasella (~ -20 C) kylmänä liikenteeseen (esilämmitys webastolla) mutta joskus -12 C on jo liikaa, ja nämä siis lähes täydellä akulla.

Ei se diesel-versiokaan nykypäivänä ole ihan fiksuimpia talviautoja. Polttoainetta palaa varmaan enemmän tai saman verran kuin gte:ssä. Nykypäivän volkkareissa adblue järjestelmää ei ole rakennettu Suomen talveen ja se kun hajoaa, niin se on marmorilla pahimmillaan 1000, lasku. Hiukkassuodatin tai EGR ovat myös niitä jokapäivä jännitettäviä komponentteja, jotka saattavat joku kaunis päivä hajota. No voihan se GTE:n akustokin joskus hajota ja sillä vasta kova hintalappu onkin.
#19
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
20.12.21 - klo:17:45
Voiko se webasto tosiaan olla gte:ssä niin tyhmä, että sillä ei voi lämmittää kuin auton sisätilan ennen ajoon lähtöä? Mitä hyötyä siitä webastosta siis on, jos sisätilan voi lämmittää sähkölläkin? Webastohan lämmittää jäähdytysnestettä, joten luulisin sen kyllä lämmittävän moottorinkin, kun sitä käyttää? Ihmettelen myös tuota ajonaikaista mahdottomuutta käyttää webastoa. Kyseinen ominaisuushan löytyy jokaisesta pelkällä polttomoorilla varustetusta webasto autosta. Väkisinkin tulee mieleen, että kuinkahan kylmä tuo gte on talviautona, jos moottoria ei saa mitenkään lämmitettyä 20 asteen pakkasessa?
#20
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
24.11.21 - klo:12:03
Noita mankan versioitahan taitaa olla B8 passatissa MIB2, MIB2.5 ja MIB3. Mitään fiksua sivustoa en noiden eroista kyllä nopella googlettamisella löytänyt. Ulkonäkö tietty muuttuu kaikissa. Mutta voiko joku GTE:n ominaisuus puuttua jostain noista mankka versioista? Jos olen oikein käsittänyt, niin eikös esim. WEconnect toimi nimenomaan tuon mankan kautta? Mulla kokemusta (ei gte) tuosta MIB2 (discover pro) ja siinä ainakin esim. android auto toimii narulla ihan nätisti siinä mankan ruudulla.  Tuossa GTE:ssähän yksi plussa on sen auton "etäkäyttö" (ilmastointi, lämmitys ja muu data) mahdollisuus. Onko se siis hyödynnettävissä, oli mankka mikä tahansa?
#21
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
24.11.21 - klo:08:38
Eli onko nuo Wiiselin kertomat ominaisuudet/parannukset ainoastaan siinä facelift mallissa, joka tuli silloin 2019?
#22
Mulla nyt takana noin 60tkm btdi passatilla. Tässä kyseisessä kulkineessahan vaihdetaan nokkahihna hiukan useammin (120tkm välein) kuin niissä perus passateissa, eli se kannattaa ainakin huomioida. 60tkm välein tosiaan vaihdetaan vaihteistoöljyt ja haldex öljyt pitäisi olla vaihdettu 3 vuoden välein. Mulla ei ainakaan vaihdelaatikon kanssa ole ollut ongelmia. Kestävä vaihdelaatikko tuo pitäisi minun käsitykseni mukaan olla, mekatroniikasta en tiedä. Näissähän tulee sitten se ADblue järjestelmä ja mulla ainakin vm16 autossa jo kerran vaihdettiin ne letkut. Kyseinen letkujen vaihto on aina noin 1000, remontti. Niiden liittimet haurastuu ajanmyötä ja sen nesteen pakkaskestokin on hiukan kyseenalaista.
#23
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
24.11.21 - klo:08:17
Näissä passateissahan vaihtuu se mediakeskuksen ulkonäkö (versio) siinä 2017-2018 vaihteessa. Päivittyykö autossa jotain muutakin GTE:n näkökulmasta, eli kannattaako mielummin valita 2018 vuosimalli, jos on käytettyä etsimässä? Tuskin pelkästään sen mediakeskuksen takia kannattaa metsästää 2018 vuosimallia vai onko se huomattavasti parempi kuin se vanha versio?
#24
Onneksi ei mitään tapahtunut, mutta jos korjaamo luovuttaa asiakkaalle sellaisen auton, joka ei ole tieliikennekelpoinen ja autolla on suuri vaara aiheuttaa ihmisvahinkoa, niin en minä ainakaan tuollaista katsoisi ihan sormien läpi. Todellisuudessahan ei edes tiedä mitä vahinkoa auton nivelille ja laakereille on tapahtunut, kun sillä on pari viikko ajeltu ilman alatukivarren tukea.
#25
Yleinen VAG-keskustelu / Huollon virheet?
04.09.21 - klo:07:00
Onko täällä tapahtunut muilla huoltoliikkeen toimesta asennusvirheitä ja minkälaista korvausta olette saaneet kyseisestä virheestä? Meillä kävi Fabia etupyörien laakereiden vaihdossa ja asentaja oli unohtanut kiristää molempien puolien alatukivarsien pultit. Ne oli siis laitettu ainoastaan sormilla alkuun. Minkälainen korvaus tuollaisesta virheestä olisi kohtuullinen?
#26
Hiukan jäi kyllä kysymysmerkkejä tuosta minun huollon kusiletkujen vaihdosta. Siis auto meni alunperin  kanssa etuletkun vaihtoon ja sitten kesken huollon soitettiin, että takaletkun kiinnityskin on rikki ja vaihdettava. Pyysin letkut itselleni ja totesin, että takaletkun liitin siihen etuletkuun oli täysin poikki. Siis etuletku ei käytännössä enää pysynyt kiinni siinä takaletkussa. Jotenkin vaan tuli sellainen fiilis, että olisko asennuksessa hajonnut. Lisäksi kokeilin kompuralla laittaa ilmanpainetta siihen etuletkuun. Ei se kyllä hirveästi mistään vuotanut ainakaan ilmaa.
#27
Talvi on ollut vissiin aika tukala tuolle kusiletkustolle. Volkkarilta ilmoittivat nyt sitten, että se on koko letkusto rikki. Etuletkussa reikä ja takaletkun liitin rikki siellä auton alla. Koko letkusto vaihtoon ja hintalappu 1000,. Aika kallis päivitys tuolle letkustolle, kun ainakin väittävät, että se olisi jotenkin kehittynyt parempaan suuntaan. No nytpähän on sitten letkuilla ainakin kahden vuoden takuu.
#28
Volkkarin liikkeessä tehtiin nyt virallinen vika-analyysi autolle ja etuputkea epäilevät rikkinäiseksi. Sen korjaamiseksi viikon päästä huolto, jonka hintaarvio 620e. Letkun hinta 315e ja tarvikkeena sitä ei vielä mistään saa. Vika todettiin muuten takaisinkutsukampanjan yhteydessä, jossa päivitettiin infortainment järjestelmä. Ei kyllä tietoa mitä siihen päivitettiin, mutta siitäkin jossain vaiheessa ollut kampanja käynnissä. Koko kampanjasta en tietäisi vieläkään mitään, jollen tuon vian takia olisi yhteyttä ottanut volkkarille. Mitään muuta kautta ei infoa ainakaan mulle ole tullut tuosta kampanjasta.
#29
Nyt on vikaa rajattu niin, että auto niin sanotusti pissii alleen. Auton alla on siis se etu- ja takaputken liitos ja siitä kyseisestä liitoksesta valuttaa tallin lattialle, kun auto käynnissä. Mistäs sen nyt sitten tietää, että onko vika etu- vai takaletkussa?
#30
No tuohan leikkaantui mielenkiintoisesti. Vielä alkukin tuosta koodista.. :)

Reductant
          P20E8 00 [237] - Pressure too Low
          MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 168770 km
                    Date: 2021.02.23
                    Time: 07:42:32
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy