Seat Leon 5F Facelift

Aloittaja -ruoska-, 19.10.16 - klo:20:38

« edellinen - seuraava »

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 24.01.18 - klo:16:50
Tarjoaa, itellä on, ei tosin asennettuna vielä.

Koskas meinasit laitella alle, kesärenkaiden vaihdon yhteydessä?
Kovasti polttelis tilata. Ennen ja jälkeen kuvat olis kivoja  :)

Edit: Eibach Sportline jousista siis kyse.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

dwntime

Kovasti kiinnostaisi minuakin kokemukset madalluksesta pelkkien jousien vaihdolla.

Edelliseen Golf Plussaan vaihdoin Eibachin Sportline jouset ja ihan jämy ajettavahan siitä tuli. Juuri sopivan jämäkkä. Aavistuksen nypytystä nuo pelkät jouset toi ja en tiedä olisko tilanne ollut sitten parempi jos olisi vaihtanut myös iskarit sopivammaksi.

Eniten Leonin kohdalla hidastanut tuo front assist tuota asennusta. En jaksaisi uudelleen alkaa kalibroimaan kameraa ja ACC tutkaa vaihdon jälkeen.

Edit :

Ai niin, Vekkulalle pointsit hauskasta allekirjoituksesta :)

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 02.03.18 - klo:13:30
Koskas meinasit laitella alle, kesärenkaiden vaihdon yhteydessä?
Kovasti polttelis tilata. Ennen ja jälkeen kuvat olis kivoja  :)

Edit: Eibach Sportline jousista siis kyse.

Piti jo syksyllä laittaa mutta tuli kaikennäköistä. Nyt taas vähän mietinnässä että joutuuko luopumaan kokonaan autosta, niin saa nähä mitä tuolle tekee.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Vekkula

No jos käy niin että et tuota asenna ja setti on E20-15-021-03-22 niin laittele viestiä jos vaikka ostaisin sen sinulta pois.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 02.03.18 - klo:15:28
No jos käy niin että et tuota asenna ja setti on E20-15-021-03-22 niin laittele viestiä jos vaikka ostaisin sen sinulta pois.
Tuo sarja se on. Voin ilmoitella kun tulee jotain varmuutta.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

-ruoska-

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 02.03.18 - klo:13:40
Kovasti kiinnostaisi minuakin kokemukset madalluksesta pelkkien jousien vaihdolla.

Tuossa löytyy lyhyt kokemuskuvaus pre-fl -mallista. Hyvä ja jämäkkä oli kyllä ajaa eikä pintakovuudesta tietoakaan.

dwntime

^

Kiitos. Sulla ei ilmeisesti ollut kameraa eikä ACC:ta? Nehän tässä aiheuttaa hiukan jumppaa lisää tuon madalluksen myötä.

Mutta, noita voisi oikeasti kesällä miettiä. Pitää jokatapauksessa etuiskarit ja ja iskareiden yläpään laakerit uusia niin siinä samallahan nämä tulee vaihdettua.

jopi

Onko leon business varustelun 8" näytön kieli päivitettävissä suomeksi? Mitä kustantaa?
Vakiona ilmeisesti enkku ja saksa.
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

Kjimi

Lainaus käyttäjältä: jopi - 05.03.18 - klo:19:18
Onko leon business varustelun 8" näytön kieli päivitettävissä suomeksi? Mitä kustantaa?
Vakiona ilmeisesti enkku ja saksa.
Minulla on vm. 2017 Facelift Business FR, joka varustettu on 8" näytöllä ja navilla. Kaikki näytön (sekä mittariston keskinäytön) tekstit ovat suomeksi jo ihan tehtaalta.
Skoda Octavia III LB Style Business 1.5 TSI DSG '20
Seat Leon FR 1.4 TSI '14

Ex: Seat Leon FR Business 1.4 TSI ACT DSG '17
      Seat Leon FR 1.8 TSI DSG '13
      VW Golf 1.6 FSI Sportline '05

mfroberg

Sama omassa 2017 Leonissa. Vain rouva navigaattori ja liikennetiedotteet tulee ääneen englanniksi, ruudulla kaikki on suomeksi. Eikö valikosta kielen kohdalta tosiaan löydy kuin kaksi kieltä, englanti ja saksa?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

jopi

Selvisi myös myyjältä tämä, että tosiaan valikot suomeksi, mutta navi puhuu enkkua.
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

Jumppis

Oman Leonin FL-mallin tilaustarina:

Tässä edellinen Leon 5F alkoi lähetä viittä vuotta ja kilometrit 120 tuhatta niin aloin vähän katselemaan ympärilleni, että mitäs nyt, pitääkö auto vielä 3-5 vuotta vai vaihtaako toiseen.

Kovin oli pohdinnan alla uusi Ibiza ja Aronakin mietittiin. VW:tä ja Skodaakin netissä surffattiin. Vanhan Bemarinkin renkaita potkittiin. Päädyttiin kuitenkin "tylsästi" facelift Leoniin, kun edellinenkin oli sen verran tarkoituksiin sopiva kärry.

Tämänhetkinen siis 1.4 TSI 122HP Style manuaali. Hieman arvelutti 1.0 TSI 115HP, kun oli pienempitehoinen ja 3-sylinterinen eli harvemmalla käynnillä tarvinnee suurempia kierroksia tasaiseen toimintaan jne. epäilyksiä. Toisaalta esim. 0-100km/h kiihtyvyys kuitenkin oli alle 10 sek. niin olin toiveikas. Koeajon (1.0 TSI DSG:llä) jälkeen päädyin siihen, että on ihan autoon sopiva paketti tuolla DSG:llä.

Ensin lähdin manuaalivaihteisesta Stylestä konfiguroimaan haluttuja ominaisuuksia. Koska haluttiin kaksialueinen ilmastointi, parkkitutka eteen ja parempi radio CD-soittimella niin pitihän sitten tarkistaa tuo Style Businesskin. Lisähinta vastaavaan omaan Style-konfiguraatioon DSG:lle, Naville että LEDeille oman laskentakaavan mukaan oli 2000e (DSG pelkästään 1400e).

Mietin että nyt voisi jo olla DSG:n aika, kun on aika paljon vettä virrannut Vantaankoskessa laatikon ilmestymisestä, 5 vuoden takuukin autossa. Ja onhan se tylsä ostaa "samanlainen" auto eli LEDit sentään vähän uudistavat ulkonäköä. Hyvä erillinen "connected" navi jo olikin mutta ei kai se navi siinä autossakaan haittaa, jos olisikin hyvä tai edes riittävä.

Tuli siis tilattua järkevä Seat Leon 1.0 TSI DSG Style Business.

Lisävarusteissa sitten vähän ehkä alkoi järki vähenemään:

- PML Seat Full Link, jos saisi luuria näppärämmin käytettyä, tämä kohtuu perusteltu valinta. Jännä nähdä toimiiko tämänhetkiset luurit vai pitääkö alkaa vaihtamaan, sen näkee sitten. Vai olisiko jopa syytä olla autossa oma luurinsa jostain syystä. Jos kännyn navisofta onkin parempi/enemmän connected kuin auton oma? Tai saisi vaikka autokameran kuvat ulos samalla? (ei kameroita vielä edes pohdittuna vielä). Tulee ainakin päästyä ajan hermolle tässäkin asiassa sitten.

- PFK Seat Digital Cockpit eli LCD-mittaristo. Tälle nyt ei kauheaa perustetta ollut, ehkä sama kuin LEDeillä että jos enemmän tuntuisi uudelta autolta... ja saahan siihen kivasti sen navinkin kuvan sitten. Ans kattoa onko oikeasti hyötyä vai ihan vain kivaa eyecandyä.

- PNB Beats audio - Voikos tätä jotenkin perustella? Keskikaiuttimella? Ilmankin subbaria vanhassa 6-kaiutinsysteemissä oli tarpeeksi bassoja hiljaiseen taustakuunteluun. Mutta nämäkin olisi kai saanut jo Seat Sound Systemillä eli sekin olisi varmaan riittänyt oikein mainiosti eikä olisi edes vienyt säilytyslokeroa kuskin penkin alta. Olisikohan tässä jotain DSP:tä sitten kaverina kompensoimaan kaiuttimien toistoja, ohjaamon ja/tai ajamisen meluja, sitten senkin näkee. Toivottavasti edes on eri kaiutinelementit kuin Seat Sound Systemillä, jos ei muuta! Pelkkä vahvistimien tehonlisäys ei varmaan olisi tarpeen parempaan äänenlaatuun. En tiedä mikä meni... Ehkä vähän lapsetti :)

Mitä olisin halunnut muuttaa konfiguraatiossani, on se, että olisin saanut oikean varapyörän mutta sitä ei näemmä saa 1.0 TSI Ecomotiveen subbarilla eikä ilman. Täytyy tutustua, kunhan auton saa, että voisiko kuitenkin sinne sen 18" kärrynpyörän jotenkin laittaa subwooferin kaveriksi.

Olisi myös ollut kivaa saada ACC tai ruuhka-avustin mutta näihin pikkumoottorisiin ei niitä näemmä saanut.

Kevättä ja autoa odotellessa :)

- J

mfroberg

Joo, näiden pikkumottien kaveriksi ei saa ihan kaikkea mitä haluaisi. Itse olisin myös mahdollisesti ottanut tuon ACC:n mutta aivan varmasti ainakin tehdaswebaston.

Ihan uteliaisuudesta, mikä oli tilauspäivä ja mitä luvattiin toimitusajaksi?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Pihistelijä

Olisi hyvä, jos tuon Business varustelun myös manuaalina. Varusteet on hyviä ja ne saa edullisemmin kuin erikseen raksittuna.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

s-mod

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 17.03.18 - klo:19:31
Olisi hyvä, jos tvuon Business varustelun myös manuaalina. Varusteet on hyviä ja ne saa edullisemmin kuin erikseen raksittuna.
Manuaalit häviää sitä mukaan kuin käteisenkin käyttö. Eli 4v päästä manuaalivaihteinen auto on kalliimpi uutena, kuin joku vaihdevoimansiirtosekoittaja.
LIIKENTEESS,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Pihistelijä

#885
Lainaus käyttäjältä: s-mod - 17.03.18 - klo:20:29
Manuaalit häviää sitä mukaan kuin käteisenkin käyttö. Eli 4v päästä manuaalivaihteinen auto on kalliimpi uutena, kuin joku vaihdevoimansiirtosekoittaja.

En jaksa uskoa tuohon. Katsotaan vaikka tilanne Japanissa. Siellä lähes kaikki autot ovat automaatteja. Automaatteja ruokkii myös se, että vain harva enää hankkii manuaalilla oikeuttavan ajokortin. Japanilaisia autohinnastoja kun katsoo, on manuaali kuitenkin aina edullisempi tai korkeintaan saman hintainen, vaikka niitä myydään niin vähän. Kyllä manuaali tulee aina säilymään automaattia edullisempana.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Ukko

Suomessa myydyistä uusista autoista automaatteja on jo 80%, joissakin maissa vielä enemmän. Kyllä manuaalivaihteet jää viimeistään sähköautojen tulon myötä.

Itse en enää ikinä vaihda manuaaliin, sen verran helppoa ja mukavaa automaatilla ajaminen on.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 18.03.18 - klo:10:33
Kyllä manuaalivaihteet jää viimeistään sähköautojen tulon myötä.

Niin jää automaatitkin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 18.03.18 - klo:10:33
Itse en enää ikinä vaihda manuaaliin, sen verran helppoa ja mukavaa automaatilla ajaminen on.

Itse pyrin nykyään välttämään "en enää ikinän" sanomista etenkin kun automaattien jälkeen kaksi viimeisintä uutena hankittua autoa olivat paluu manuaaleihin.

Edelleen molemmissa järjestelmissä on omat hyvät puolensa. Nykyään mukavaa on se että hintaeroa ei juurikaan ole niin valinnan voi tehdä puhtaasti omien tarpeiden ja mieltymysten mukaan.

Golfaaja

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 18.03.18 - klo:10:33
Suomessa myydyistä uusista autoista automaatteja on jo 80%, joissakin maissa vielä enemmän. Kyllä manuaalivaihteet jää viimeistään sähköautojen tulon myötä.

Itse en enää ikinä vaihda manuaaliin, sen verran helppoa ja mukavaa automaatilla ajaminen on.

Onko tuo 80 % oikeasti fakta ? Hieman tuntuu korkealta prosentilta.

jukkanen

https://yle.fi/uutiset/3-10049244

"Viime vuonna rekisteröidyistä uusista henkilöautoissa enää 35 prosentissa oli käsivalintainen vaihteisto."

Jumppis

Kuun vaihteessa tuli Leon tilattua ja arvio luovutukselle kesäkuu. Eli semmoinen 3kk-4kk arvio tällä perusteella. Riippunee varmaan vähän siitäkin mitä moottoria, vaihteistoa tai varusteita tulee (?).

Sökö

Tere,

Sain menneellä viikolla autoni (SEAT Leon ST 1.8 TSI 180 FR DSG ) vihdoinkin omiin käsiini tehtaalta. Auton ostin jo marraskuussa, mutta varmaan sen takia venähti toimituspäivä kun halusin tft-mittariston. Kuitenkin nyt voin sanoa, että sitä kannatti kyllä odottaa. On huomattavasti parempi kuin oletin. Enkä myöskään pettynty BEATSeihin.

Ainoa mikä ihmetyttää autossa on tuo Driver Mode(?). Kun vaihdat Ecolle tai Sportille, niin se pysyy kyllä ja toimii oikein hyvin sekä mittaristossa lukee E1-E7 tai S1-S7 eli mode+vaihde.
Sitten alkaa se ihmettely itellä, kun sammutan vaikka auton ja lähden hetken päästä ajamaan, mittaristossa lukee vaihteena D1-D7, eli ilmeisesti vaihtaa takaisin normal-modeen? Kun katsoo MODE napilla ajoprofiilia, niin silti siellä lukee/näkyy aikaisemmin valittu valittuna, eli ECO tai SPORT?

Onko muilla moista tullut eteen? Ymmärtäsin hyvin, jos mode vaihtuisi Normal moodiin joka paikassa. Ehkä nyt en vain tajua ongelmaa tai tuossa ei ole ongelmaa ollenkaan.
Muuten olen ollut oikien tyytyväinen saamaani autoon ja varsinkin tuohon DSG-lootaan


s-mod

Lainaus käyttäjältä: Sökö - 18.03.18 - klo:19:18
Tere,

Sain menneellä viikolla autoni (SEAT Leon ST 1.8 TSI 180 FR DSG ) vihdoinkin omiin käsiini tehtaalta. Auton ostin jo marraskuussa, mutta varmaan sen takia venähti toimituspäivä kun halusin tft-mittariston. Kuitenkin nyt voin sanoa, että sitä kannatti kyllä odottaa. On huomattavasti parempi kuin oletin. Enkä myöskään pettynty BEATSeihin.

Ainoa mikä ihmetyttää autossa on tuo Driver Mode(?). Kun vaihdat Ecolle tai Sportille, niin se pysyy kyllä ja toimii oikein hyvin sekä mittaristossa lukee E1-E7 tai S1-S7 eli mode+vaihde.
Sitten alkaa se ihmettely itellä, kun sammutan vaikka auton ja lähden hetken päästä ajamaan, mittaristossa lukee vaihteena D1-D7, eli ilmeisesti vaihtaa takaisin normal-modeen? Kun katsoo MODE napilla ajoprofiilia, niin silti siellä lukee/näkyy aikaisemmin valittu valittuna, eli ECO tai SPORT?

Onko muilla moista tullut eteen? Ymmärtäsin hyvin, jos mode vaihtuisi Normal moodiin joka paikassa. Ehkä nyt en vain tajua ongelmaa tai tuossa ei ole ongelmaa ollenkaan.
Muuten olen ollut oikien tyytyväinen saamaani autoon ja varsinkin tuohon DSG-lootaan
No mulla sama (Polo Gti) tuon moden vaihdossa, ainakin tuossa ecossa, uudelleen käynnistyksessä joutuu valitsemaan econ uudestaan, jotta saisi rullaustoiminnon. Eivät osanneet sanoa huollossa onko ominaisuus vai vika (no en kyllä pyytänyt tekemään selvitystäkään maahantuojalta). Mutta onhan tuonne huoltoon vielä ennen kesää yksi käynti ainakin, tiin tarvii selvittää.
Mutta saattaa liittyä päästö juutuihinkin, että halutaan auto pitää normaalina joka lähdössä????
LIIKENTEESS,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Jumppis

Hyvä kuulla positiivista digi-mittaristosta että Beats Audiosta!
Mittairistosta jonkun videon Youtubessa näinkin mutta Beatsista en löytänyt oikein mitään. Tuliko mukana mitään paremmin Beatsia selvittävää?

Sökö

Lainaus käyttäjältä: Jumppis - 18.03.18 - klo:21:52
Hyvä kuulla positiivista digi-mittaristosta että Beats Audiosta!
Mittairistosta jonkun videon Youtubessa näinkin mutta Beatsista en löytänyt oikein mitään. Tuliko mukana mitään paremmin Beatsia selvittävää?

Jos meinaat jotain ohjeita, niin ei mitään. Toisaalta niitä ei tuohon tarvitsekkaan. Vähän voi säätää equlla ja bassoa voi vääntää +- ääntä

Jumppis

Jotain tarkempaa sisältöä Beatsista kiinnostaa eli teknistä speksiä. Esim. onko siinä samat kaiuttimet kuin Seatin omassa 10-kajarisetissä, onko keskikaiutin joku keskiarvotus oikeasta ja vasemmasta vai joku hienompi "Dolby Surround for Car" vai onko erona vain vahvistin ja b:n kuvat. Mutta tällaista tietoa ei taida pahemmin olla liikenteessä.

jopi

Männäviikolla Exeo ST 1.8Tsi manuaali vaihtui Leon ST:ksi 1.0 padalla ja DSG:llä. Mukavaa kyytiä ollut tähän mennessä!

Moottorin vaihtuminen pienemmäksi ei ole tuntunut negatiivisesti ainakaan vielä missään. Suurimman osan ajosta ajan yksin + jotain tavaraa kyydissä, joten suorituskyky riittää itselle.

Lisätään kokemuksia ajan myötä  ;)
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 02.03.18 - klo:18:12
Tuo sarja se on. Voin ilmoitella kun tulee jotain varmuutta.

Joko olet päättänyt asennatko jouset?
Sormi on täällä tilausnappulalla jo  ;D
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

sambolo

Ai hitto unohtu tää juttu, kyllä se alle menee :D autodocista saa halvalla tilattua.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy