Superb II 1.4 TSI (2012) käynnistymisongelmaa

Aloittaja Jerkka, 31.12.22 - klo:21:45

« edellinen - seuraava »

Jerkka

Vähän kaipailisin ideoita ja ehdotuksia seuraavanlaiseen tilanteeseen.

Reilu viikko sitten auto lopetti yhteistyön ihan yks-kaks. Kävin autolla aamulla asioilla ja se toimi aivan normaaliin tapaansa eikä esittänyt mitään oireita lähtiessä taikka palatessa. Kuitenkin saman päivän iltana kun piti lähteä taas autolla liikkeelle, ei mokoma halunnutkaan käynnistyä lainkaan.

Tässä vaiheessa mitä nyt testailin niin kaikki muu autossa toimii paitsi että se ei käynnisty ja sillä ei voi lähteä liikkeelle. Käytännössä siis keskuslukitus, puhaltimet, radio, valot, ikkunoiden laskeminen jne toimivat normaalisti. Alla linkki videoon käynnistämisyrityksestä.

https://www.youtube.com/watch?v=gl0ZlaSmETY

Oma havainto oudosta toiminnasta yllä olevassa tilanteessa oli se, että auto jäi "ikuisesti" pyörittämään starttia ellei itse käännä avaimesta tuota pois.

Sulakkeet on käyty läpi, releistä nyt lähinnä bensapumpun rele tsekattu (toki laittaessa virrat niin olen kuulevinani että bensapumppu tekee työnsä).

Akku on myös nyt käytetty irti ja sisällä lämpöisessä latauksessa.

Oirekuva hieman kuitenkin muuttui kun tarpeeksi olin koittanut autoa käynnistellä. Nyt siis avainta kääntäessä ihan kuin vetäisi oikkariin, ja aikaisempaan liittyen kun avain jäi ns starttiasentoon jumiin, niin nyt avain palautuu takaisin aloitusasentoon automaattisesti. Auto ei vain koita edes startata. Alla video nykyhetkestä:

https://www.youtube.com/shorts/aVPIQnFXdIU

Ihan arvan kanssa koitettu jo mm. virtalukon pohja vaihtaa toiseen, mutta ei muuttanut tilannetta jälkimmäisen videon käyttäytymisestä.

Myös nyt jälkimmäisessä tilanteessa muuten kaikki sähkölaitteet tuntuvat kyllä toimivan, autolla vain olisi kiva päästä myös liikkeelle...

Rakkaudestalajiin

Ekassa videossa pyörii tosi herkän kuuloisesti. Onkohan puristuksia? Onko jakoketjua koska vaihdettu? Olisiko voinut hypätä? Tokassa videossa on luultavasti vain akku loppu tai sit joku akunkenkä löysällä niin virta loppuu.

Jerkka

Jakopääremppa tehty autoon 128tkm kohdalla, autolla ajettu nyt n. 350tkm. Viimeisin matka mitä autolla taitettiin ei ollut mitään ongelmia taikka merkkejä tulevista ongelmista. Samana päivänä tilanne oli ensimmäisen videon mukainen eli ei hörähdä moottori käyntiin. Mitään ylimääräistä kilinää tai kolinaa tms ei missään vaiheessa kuulunut.

Toisen videon aikana akku täynnä, juuri ladattu täyteen ja ainakin akun päästä kyllä kunnolla paikoillaan.

Melkein kyllä sanottava että itseltä neuvot lopppuu nyt kesken. Täytynee hinauttaa auto jonnekin tutkittavaksi :/

Jerkka

Tämä edelleen "työn alla". Akun kävin hommaamassa uuden sillä vanha (jopa 1,5v kesti..) ei enää lataa sisätiloissakaan laturilla kunnolla, ja käynnistysyrityksillä vaikkei startti edes pyöri hörppäsi akun varausta aika isosti.

Luultavasti starttia koitettava tuolta irroitella että voi sen toimivuuden todeta. Jos se on ok niin mahd. virtalukko sitten syypää, tai jokin ihan muu satunnainen sähkövika.. :(

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Jerkka - 09.01.23 - klo:15:58
Tämä edelleen "työn alla". Akun kävin hommaamassa uuden sillä vanha (jopa 1,5v kesti..) ei enää lataa sisätiloissakaan laturilla kunnolla, ja käynnistysyrityksillä vaikkei startti edes pyöri hörppäsi akun varausta aika isosti.

Luultavasti starttia koitettava tuolta irroitella että voi sen toimivuuden todeta. Jos se on ok niin mahd. virtalukko sitten syypää, tai jokin ihan muu satunnainen sähkövika.. :(
Katso nyt kuitenkin se jakoketjun tilanne tarkastusluukun kautta, jos se ketju on poikki tms ja nyt sitten jumissa rattaiden välissä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Jerkka

Päivitystä:

Tutkittiin nyt kuitenkin vielä oman "suunnitelman" mukaan ja käytettiin startti irti ja testattiin sen toiminta yksinään, sehän tosiaan toimii kaikilta osin, asenneltiin uudelleen paikalleen --> sama ongelma jatkuu.

Mitään ns tarkistusluukkua ketjun tarkistamiseen en nyt kyllä tuolta keksinyt eikä omassa pihassa oikein mahdollisuutta lähteä isommin tuota purkamaan.

Testattiin kuitenkin nyt moottorin kyljestä räikän kanssa tuota hieman pyörittää: tuntuma sekä ääni joka väännöllä hieman rouhea ja muutaman käännön jälkeen lakkasi pyörimästä joten eiköhän siellä nyt tosiaan ole sitten ketju A. poikki B. jumissa.

Sitä kyllä ihmettelen miten se on noinkin sitten mennyt juuri kotipihassa, eli suoraan ajosta omaan parkkiruutuun, normaali sammutus, ja sitten ei enää starttaa. Hyvä tuuri sinäänsä että ei suoraan ajosta tuota tehnyt kun voisi olla sitten enemmänkin tuhoa.

Täytyypä siis viedä auto pajalle tarkemmin tutkittavaksi..  :'(

Rakkaudestalajiin

Sammutus ja käynnistys on venyneelle ketjulle myrkkyä. Silloin ei ole öljynpainetta kiristämässä ketjua. Onko manuaali vaihteiden ja piha Mäkinen? Joskus kun jättää mäkeen ja vähän nytkähtää auto taaksepäin vaihdepäällä nii jako pääsee hyppäämään ku moottori pyörähtää väärään suuntaan.

Räiskis

Ja kokeilemalla eri konsteja ja pyörittämällä moottoria lisää vaan tuhoa jos jako sekasin!


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy