Polttomoottoriauton pitkäaikaissäilytys

Aloittaja Zarhan, 04.07.22 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

Zarhan

Bensan kallistuttua on tullut huomattua että talon toinen auto, bensavekotin mallia Ibiza vuodelta 2012 on ja pysyy seisontavakuutuksessa ja edellisen kerran on liikahtanut pitemmän matkan huhtikuussa (ja sitä ennen tammikuussa). Autossa on sinänsä kaikki mahdollinen kunnossa, mutta mitä kannattaisi ottaa huomioon kun tuo seisoo pitkään jotta tuo selviäisi mahdollisimman hyvin? Kokonaan ei viitsi vielä luopua jos tarvitsee joskus vähän enemmän tavaratilaa tai oikeasti kulkea pitkää matkaa niin eipä tuo hirveästi kuluta pihassa seisoessaan ja kyseessä on kuitenkin lähes 200000 kilometriinsä nähden hyväkuntoinen yksilö eli ei ole oikeastaan mitään vikoja.

Mitään lämmitettyä sisätilaa tai tallia ei ole käytettävissä.

Toistaiseksi on tehnyt lähinnä sellaiset perusjutut että
- Tankannut edellisen tieliikennekäytön aikana auton 98-bensalla kun väittävät säilyvän pidempään
- Käyttänyt autoa kerran kuussa kymmenkunta minuuttia, ja ajellut hieman parkkialueella (yleiselle tielle kun ei oikein voi mennä), ja siinä yhteydessä
- ...käytön aikana ilmastointi päällä säästä riippumatta jotta sekin liikahtaa
- ...kiihdytellyt ja jarrutellut tehokkaasti tuon pikkupyöräytyksen aikana jotta pintaruoste lähtee jarrulevyistä ja -paloista
- ...tarkistanut rengaspaineet

Akku hyvässä kunnossa ainakin sen perusteella että huhtikuussa kun lähti tuota edellistä pitempää matkaa tekemään niin hörähti kyllä käyntiin vaikka välissä oli kolme kuukautta talvipakkasia. Tähän asti tosiaan oli mielessä että kyllä tässä ainakin muutaman kuukauden välein tulee käyteltyä niin ei mitään oikeaa ongelmaa tule tuosta, mutta nyt alkaa näyttää siltä että varmaan voi mennä pidempäänkin ennen kuin tulee otettua taas ajoon.

12V ylläpitolaturi on harkinnassa, tuollaisia näyttää saavan Puuilosta reilulla parilla kympillä. Olisiko muita pienellä vaivalla tehtäviä juttuja? (En laske mitään akun irrottamista ja kantamista varastoon pieneksi vaivaksi..)

Jultsu

Aikalailla nappisuoritus, eipä tuossa mitään muuta enää tarvi tehdä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SIB

Tankki täyteen bensaa ja sitten vielä kausisäilytysainetta perään.

o.b.

Akun miinuskenkä vielä irti, niin akku purkaantuu hitaammin. Ylläpitolaturia en laittaisi jatkuvasti päälle.

Akun kytkeminen takaisin aiheuttaa pari vikavaloa, mutta ne poistuu kun ajaa pienen matkan mutkitellen.

Oikeasti sitä liikennekäytöstä poistettua autoa ei saa ajaa parkkiksella tai edes omalla pihalla. Alueen pitäisi olla liikenteeltä suljettu. No, maalaisjärkeä saa ja pitää käyttää. Tosin jos siellä parkkiksella sattuu joku ruttu, niin sitten voi tulla seuraamuksia…

Jultsu

Minä en itse kyllä päästäisi autoa sähköttömäksi, lukenut liikaa tarinoita noista ohjainlaitteista (moottorinohjain/abs-purkki jne) jotka ovat kuolleet sen myötä kun käyneet pidemmän aikaa sähköittä ja konkat tyhjentyneet.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Turbokiisseli

Kesällä oikeastaan auto kuin auto voi seisoa akku kiinni ja ihan normaalit polttoaineet tankissa eikä siitä koidu suurempia ongelmia. Renkaisiin vaan vähän lisää painetta niin eivät ole neliöt kun lähdet ajamaan. Välillä käyttämiselläkään ei tunnu olevan hirveästi hyötyä. Oma kesäauto saattaa kesälläkin seisoa viikkoja ongelmitta.

Jälkiasenteiset varusteet saattaa tyhjätä akkua, esim. Webasto, radio, yms.

Talvella sitten on toinen asia:
- kosteudenpoisto tärkeää. Sisälle esim. Veneisiin tarkoitettu kosteudenpoistaja on hyvä vaikka auto olisi katoksessa
- 98 tankkiin tai säilöntäainetta kaveriksi
- rengaspaineet
- akun napa irti tai varautuu ajoittain lataamaan ylläpitolaturilla
- Ulkokäyttöön tarkoitettu peite
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Suberb 2012

Muutaman vuoden nyt kesä/talviauto leikkiä kun olen pelannut, niin olen tullut tulokseen ettei ole isompaa merkitystä pienillä asioilla. 98 on ihan hyvä, mutta toisaalta saab seisoo viina tankissa eikä sen ”vieläkin huonommalla” säilyvyydellään ole vaikuttanut mitään käynnistyvyyteen keväällä. Paikallinen jobbari mainitsi että hänellä jotkut korjausta odottavat, jo ehkä kauan seisseet, autot on ihan normaalisti lähtenyt viina tankissa käymään jos vaan virtaa on akussa.
Jos auto seisoo vuoden tai pidempään, kannattaa miettiä noita tarkemmin. Esim nostaa pukeille, niin renkaat ja jouset pääsee vähemmällä.

1,8tsi Ocu on nyt jököttänyt tallissa laturissa huhtikuusta, koska männäsuvena en muistanut/huomannut/jaksanut välillä käydä latuuttamassa. Nuo paremmat (ctek) viikon lataamisen jälkeen huilaa ja sitten ”haistelee” tilannetta ja lataa jos/kun jännite tippuu jollekin tasolle. Eli ei se tee sen kummempaa kuin auton laturi. Eli ei hajoita akkua, uskon että pahempi on päästää tyhjäksi (tai ottaa akku pois). En tiedä onko mutta voisin kuvitella että piirikorteissa tmv on joku paristo/akku joka latautuu autosta ja kestää pitkään. Jos tuo hajoaa tai pääsee tyhjäksi voi tapahtua (en tiedä) jotain?

Tuo välillä käyttäminen ”lämpimäksi” on imho kanssa vähän siinä-tässä. Joka käynnistyksellä öljynsekaan pääsee hiukan bensaa(tai sen viinaosaa) joka sitten moottirin lämmetessä haihtuu/huohottuu sieltä pois. Paljon pätkäajoakin voi kerryyttää tuota öljyyn enemmän ja voi aiheuttaa enemmän onkelmia (ja lyhyemmän öljynvaihtovälin) kun se että auto seisoo kylmänä. Moottori tai lisälaitteet ei seisonnasta ”jäykisty” jos ne on muuten kunnossa ja rasvattu asianmukaisesti.

Eli itse olen eniten huolissani sähköistä, akkulaturi kiinni, niin akku pysyy kunnossa eikä esim talvella ole riskiä että se jäätyy ja halkee. Talvella myös katto päällä ei ole huono. Pressut tmv helposti ruostuttaa enemmän ja kerää kosteutta kun hyvin tuulettuva tila. Rengaspaineilla (normaalit) en ole havainnut merkitystä neliskanttisuuteen. Hiukan ajoa niin ne muotoutuu taas pyöreäksi.

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 05.07.22 - klo:08:16
Jos auto seisoo vuoden tai pidempään, kannattaa miettiä noita tarkemmin.

Jos seisoo vuoden yhtäjaksoisesti niin sitten kärry lähtee kyllä myyntiin :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy