Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Wekotin

#1
Lainaus käyttäjältä: Higu - 09.01.21 - klo:22:11



Paljon on aikaa kulunut sitten tästä, mutta iskipä sama vika uudestaan! Autossa nyt mittarissa jo hitusen alle 250000km ja edellisen ketjuvaihdon jälkeen tullut se 140000km lisää! Siis onko edessä nyt toinen uusi ketju osalle jonka piti olla huoltovapaa ja kestää auton käyttöiän. Korvataankohan näin vanhasta autosta enää mitään vai vienkö suoraan merkkiliikkeen sijaan halvemmalle pajalle?


Auto siis hankittu 2010 ja edellinen ketjuremontti tehtiin 111000km kohdalla 2014 joulukuussa! Huollot tehty aina huoltoväli ilmoitusten mukaan!


Kuulostaa suurinpiirtein oikealta. Itsellä venyi 1.4 TSI CAVD alkuperäinen ketju 118tkm ajettuna ja uudestaan parannetuilla osilla n. sata tonnia myöhemmin. Ja itsehän huollatin vielä tihempää mitä huoltoväli olisi vaatinut, esim. väliöljynvaihdot.
#2
Lainaus käyttäjältä: Beetle - 19.05.20 - klo:20:34
Jotta asia ei olisi ihan näin yksinkertainen, voi saman viskositeettiluokan öljyjen välillä olla suuriakin keskinäisiä eroja haihtuvuudessa.

Juu asia ei ole ihan niin yksinkertainen tietenkään. Raaka-aineiden ominaisuudet, tyyppi ja laatu luonnollisesti vaikuttavat haihtumiseen. Synteettiset vähemmän, mineraalipohjaiset enemmän. Tuo on tuollainen yleispätevä suuntaa-antava ohje, että jos on esimerkiksi kaksi tasalaatuista perusöljyä PAO 4 ja PAO 8, näistä PAO 4 ohuempana haihtuu enemmän. Valmiissa tuotteissa homma menee hankamammaksi ja NOACK Volatility -testi on yksi mittari, jolla haihtuvuutta mitataan. Höyrynpainekin tietysti kertoo haihtuvuudesta, mutta valmiilla moottoriöljyillä arvo taitaa aina olla liki sama kaikilla 40°C asteessa, joten siitä ei saada samanlaista hyötyä. Moottorivalmistajien OEM-, ACEA- ja API -luokitukset määrittelevät max. arvon NOACK -testissä esim. VW504.00/507.00 se on 11p%, 1h 250°C.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 19.05.20 - klo:20:38
Eikös silloin korkeamman viskositeetin öljy pitäisi kestää kauemmin ja nämä litkut vähemmän aikaa, mutta nythän on juuri toisin päin? Eli ohuempi öljy on pidempi-ikäinen? Noh, käytännön kokemuksella ei öljyn kulutuksessa ole ollut eroa itsellä, että onko 5w30 vai 0w20. Eli aikalailla vaihtoväli menee lisäilemättä ja tikkuun katsomatta.

Noh,  en ole nyt ihan varma mitä tässä nyt vertailtiin, mutta jos kyseessä TSI-moottori, en kauheasti laittaisi painoarvoa öljynkulutukselle eri öljyjen välillä. Pari vuotta sitten TM:ssä oli juttu missä TSI purettiin ja öljyrenkaat olivat niin karstassa, että öljy ei päässyt renkaan taakse painamaan rengasta kohti sylinterin seinään. Mutuna sehän voi olla, että ohuempi öljy pääsee, mutta paksumpi ei ja täten paksummalla öljyä pääsee palotilaan. Ehjä moottori ei kuluta litratolkulla havaittavia määriä huoltovälillä öljyä, sehän on selvä. Esim. muijan Camryssä vanhanaikaisella öljytikulla ei pysty havaitsemaan 0W-16 -öljyn syöntiä huoltovälillä tikusta.
#3
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 19.05.20 - klo:17:09
En kyllä ymmärrä sitä, että viskositeetti olisi syy öljyn ylimääräiseen kulumiseen. Jos notkeamman öljyn huuhteluvaikutus kasvaa, vaikuttaa se moottorin tiiviyteen positiivisesti. Öljy itsessään ei ole tiiveyden takana, vaan oikein toimivat männänrenkaat ja muut tiivisteet yhdessä oikein toimivan öljyn kanssa. Lisäksi öljyllä on lukuisia muitakin tehtäviä, kuin voitelu.

Mitä ohuempi öljy, sitä suurempaa on haihtuminen, koska ohut öljy sisältää enemmän kevyempiä hiilivety-yhdisteitä, jotka haihtuvat helpommin. Ehjässä moottorissa n. 70% öljyn luonollisesta kulumasta tapahtuu haihtumalla. Nyt siis puhutaan ehjistä moottoreista, joihin ei huoltovälillä tarvi lisätä öljyä litratolkulla.
#4
VW504.00/507.00 -luokitus on päivittynyt 2020. Voipi selittää tuon tuoreen muutoksen. Toki voihan se olla vain SEAT:n oma päätös.
Uusi 2020 -versio on parempi tai yhtä hyvä kuin VW508/509 joka osa-alueella paitsi polttoainetaloudellisuudessa.



#5
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
21.08.19 - klo:15:45
Lainaus käyttäjältä: TDiih - 21.08.19 - klo:14:21
En nyt sanoisi että 1.4TSI kaksoisahdettu aivan marginaalikone olisi ollut, valmistettu 2005-2009 ja sen on saanut lähes kaikkien poikittais vitos- ja kutoskoristen vaginoiden keulalle. Jotain pieniä eroja matkan varrella on saattanut olla, mutta Eaton on käsittääkseni pysynyt koko ajan samana.

Juu kaksoisahdettuja oli tosiaan ensin alkuperäisenä 103kW versiona ja sitten myöhemmin tuli 118kW CAVD -moottori.
#6
Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 16.12.17 - klo:15:39
Minulle maahantuoja pesi kätensä asiassa heti. Olen toinen omistaja ja ilmoitti kylmästi että jos olisin ensimmäinen niin menisi suurin piirtein takuuseen. Autolla ajettu vasta 56tkm. Käskivät kääntyä auton myyneen liikkeen puoleen asiassa.

Kulutus seurannassa ajettu melkein 400km ja mielestäni öljynpinta ei ole laskenut nimeksikään. Olisikohan tässä ollut nyt syynä öljymerkin vaihto ja laadun. Aikaisempi öljy oli longlife öljyä 5w-30 nyt synt 5w40.

Mo toivottavasti otit opiksesi ja oli viimeinen VAG? ,,änestämällä lompakolla on ainoa tapa vaikuttaa.
#7
Lainaus käyttäjältä: TTO - 30.10.17 - klo:14:46
Jos mäessä tekee tuon N:llä käsijarrulle ja sitten jarrupolkimen vapautuksen, niin auto selkeästi "nytkähtää/valuu" käsijarrun varaan (vaikka se olisi miten kireälle vedetty). Eli jos tuota ei tee, niin tuo "valuminen" menee suoraan vaihteiston varaan eikä auton paino jää käsijarrulle. Tuon huomaa sitten siinä vaiheessa, kun lähtee liikkelle ja vaihde pitää repiä P:ltä pois. Kannattaa testata.

Joo ja  se P-lukko vain virittyy kun lykkäät kahvan P:lle. Riippuen rattaan asennosta, joko lukittuu hampaiden väliin tai jää hampaan päälle. Sitten kun tulee pieni liike niin kynsi osuu hampaiden väliin ja lukitsee pyörät. Kyllähän noista katkenneista lukituskynsistä täälläkin juttua aiemmin oli. Mäkeen pysäköity ilman kässäriä pistetty vaan P:lle ja nostettu jarrupoljin.
#8
Siitä miten auto pyytää huoltoon tai tarkistamalla VCDS:llä. Jos auto vinkuu huoltoon 15tkm/1v välein niin todennäköisesti kiinteälle huoltovälille koodattu. Jos taas antaa mennä reippaasti yli tuon niin LL-huoltoväli kyseessä. Joskus ainakin Volkkareissa oli kuskin ovenpielessä myös tarra, josta tämä selvisi.
#9
Oliko auto koodattu LL- vai kiinteälle huoltovälille? Jos haluaa noudattaa valmistajan ohjeita niin LL-huoltovälille käy vain VW504/507, joka määrää viskositeetiksi 0W/5W-30. Jos menee kiinteällä huoltovälillä, siinä käsittääkseni voi käyttää joko VW504/507 tai VW502/505 -öljyä. Jälkimmäinen luokitus määrää viskositeetiksi 0W/5W/10W - 30/40.

Luokitusten väliset muut erot ovat noiden välillä aika minimaaliset. Eroa on lähinnä polttoainetaloudellisuus- ja haihtuvuusvaatimuksissa. Kulumistesteissä molemmilla identtiset rajat. Mitä nyt VW504/507 saa hieman kovempaa runtua osakseen. Mitään ”helvetinlientä” et saa aikaiseksi noita kahta luokitusta sekoittamalla. Toki kukaan ei pysty varmistamaan, että kyseinen sekoite täyttäisi enää kummankaan luokituksen vaatimukset. Ihan vaan, koska ko. komboa suhteilla x ja y ei kukaan ole oikeasti testannut, mutta todennäköisyydet ovat kuitenkin puolellasi.
#10
Huoltaminen / Vs: Castrol vai Mobil ?
01.11.17 - klo:20:14
Tottakai öljyissä on eroja. Ovathan ne kymmenien eri komponenttien sekoituksia eivätkä kaikki valmistajat käytä samoja raaka-aineita. Ja vaikka käyttäisivätkin, siitä tulisi siltikin hieman erilaista. Ei joka purkissa samaa maitoakaan ole, viimeistään se tulee eri lehmästä.

Kysymys on vain siitä onko tuote tuoterajoissa, specseissä. Öljyjen kohdalla puhutaan luokituksista. Luokitukset pitävät sisällään sarjan labra- ja moottoritestejä, jotka öljyn on läpäistävä hyväksytysti. Luokitus määrittelee mm. viskositeetin, kuumakeston, kulumat eri moottorin osille testimoottorissa, polttoainesäästöt, kylmäliman muodostusta jne, elastomeeriset ominaisuudet. Lista on pitkä kuin nälkävuosi.

Systeemin haaste on siinä, että esim. VW:n luokitus on voimassa aina 3v kerrallaan yhdelle reseptille ja kun VW:lle sitten on lähetetty näyte tuotteesta ja he sen hyväksyneet, kukaan muu paitsi öljyvalmistaja itse ei valvo laatua tuona aikana. Teoreettinen mahdollisuus pistokokeisiin on mahdollista ACEA:n toimesta, mutta eipä ainakaan oman 15 vuoden työrupeaman aikana ole näkynyt.
Käytännössä on ihan valmistajan oman laadunvalvonnan käsissä kuinka laadukasta tavaraa purkkiin päätyy.

Tästä päästääkin siihen Tekniikan Maailman testiin, joka muuten oli 2006. Eli siitä on jo tovi vierähtänyt ja kaikki siinä olleet öljyt ovat kokeneet useita muutoksia sen jälkeen. Ko. vertailussahan muuan Eurol 5W-50 -öljyhän ei saavuttanut 5W-öljylle vaadittua CCS-viskoa 6600cP/-30C. Eli purkkiin ei olisi edes saanut merkitä 5W. Voi olla, että kyse oli vain yhden erän ongelmasta ja kävi vain huono säkä tai sitten Eurolin laadunvalvontaprosesseissa olisi ollut tuohon aikaan parannettavaa. Lopputulos kuitenkin, että siellä sekin vaan oli kaupan hyllyllä myytävänä.
#11
Lainaus käyttäjältä: Leader dog - 27.05.17 - klo:17:56
Wekotin,

Kysyisin yleisesti öljyistä, kun nähtävästi niistä on sinulla mutua tanakampaa hajua.

Itseäni kiinnostaa tuon 0W-20 öljyn tarina, onko sitä suunniteltaessa ollut targettina mahdollisimman pieni mekaaninen kitka. Onko tämä öljy kopromissi, vai ns. parasta laatua suurimmalla kitkan pienentämisellä?. Ja noista pienistä firmoista olen tiettyihin "laitteisiini" hommannut RedLinen öljyjä jotka ovat esteri pohjaisia....

Suuntaus on kohti ohuita öljyjä. Tämähän on suora seuraus päästöjen pienentämisestä. Ohuet öljyt tarjoavat pienempää kitkaa ja sen seurauksena pienentynyttä polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Nykyinen SAE J300 -standardi tuntee jo SAE 16 ja SAE 8 -luokat joten on vain ajan kysymys kun hyllyllä näkyy 0W-8 -öljyjä. Se on sitten vaan moottorin suunnittelusta ja materiaalivalinnoista kiinni toimiiko voitelu. Ja kyllä kipinä muutokselle lähtee aina autovalmistajalta, joka keksii uuden luokituksen ja siihen ruvetaan sitten kehittämään öljyä.

Moniasteöljyt on tavallaan aina tasapainoilua eri ominaisuuksien välillä. Sitä enemmän mitä laajemmasta viskositeettialueesta kysymys. Jos halutaan hyviä kylmäominaisuuksia on käytettävä ohuita perusöljyjä, samalla kuitenkin öljy ei saisi lämmetessään ohentua entisestään jolloin täytyy käyttää viskositeetti-indeksinparantajia, jotka puolestaan kuluvat käytössä. Jos käytetään luonnostaan paksumpia perusöljyjä saadaan kestävämpää kuumapäätä, mutta sitten tarvii taas kylmäpäätä varten jähmepisteenalentajia. Paras tilanne olisi, että keksittäisiin öljy jota ei tarvi lisäaineistaa, mutta joka olisi joka lämpötilassa optimiviskositeetissa moottorille. Unohtamatta myöskään rahallisen motivaattorin tuomia kompromisseja raaka-ainevalintojen muodossa. Ei isoilla toimijoilla ole intressejä valmistaa 100% PAO tai esteriöljyjä jos samaan specsit täyttävään laatutasoon päästään halvemmillakin tuotteilla ja asiakas ei erikseen muuta vaadi. Profit.
#12
Lainaus käyttäjältä: Geoman - 27.05.17 - klo:13:12
Perusasia on kuitenkin, että monet oljyt ovat kauppanimiä ja varsinkin "tuntemattomat" öljyt

Toki. Hyvä myös tiedostaa, että edes tunnetuimmat eivät valmista kaikkia omia tuotteitaan itse. Osa tuotteista ostetaan samalla tavalla ulkopuoliselta kuten esim. Motonet ostaa Motox-öljynsä. Erittäin yleistä on ostaa raaka-aineita kilpailevalta firmalta. Esim. nimiä mainitsematta GTL-perusöljyä ei tällä hetkellä pysty toimittamaan kuin yksi valmistaja maailmassa tarvittavassa mittakaavassa.

Eurooppa on täynnä isompaa ja pienempää öljyvalmistajaa. Useimmat täysin tuntemattomia useimmille. Mersun Bevo-listasta saa käsitystä hyväksytyistä valmistajista.

http://bevo.mercedes-benz.com/bevolistenmain.php?navigation_path=bevolisten&blatt=229.51&content_action=show


#13
Lainaus käyttäjältä: Geoman - 27.05.17 - klo:12:41
Kyllä ne olivat/ovat aitoja öljyjä. Raaka-aineina olevissa raakaöljyissä on tunnetusti suuria eroja. Venäjältä tullut öljy oli mm. parafiinipitoisempaa kuin Lähi-Idän öljy.

Olet oikeassa raakaöljyjen eroista, mutta raakaöljy ei ole voiteluaineiden raaka-aine vaan perusöljy. Perusöljyt ovat raakaöljyjalostuksen yksi sivutuote, joita edelleen jatkokäsittelemällä saadaan nykyään hyvinkin tasalaatuista tavaraa (esim. API Group III). Synteettiset PAO:t ja esterit puolestaan valmistetaan raakaöljystä riippumattomilla menetelmillä.

Mutta aiemmasta viestistäsi en ymmärtänyt mitä "purkitettiin" ja missä? Mobilia Haminassa? Never happened!
#14
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.05.17 - klo:12:04
Tokmanni, kärkkäinen tai puuilo ei ollut tuolla listalla! Honkkari oli ainoa ns. Halvalla öljyä myyvä ketju, joka tuota oli myynyt.
Tullin tiedote totesi vain, että Honkkari(nimiä mainitsematta) ei ollut ainoa joka myi.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.05.17 - klo:12:04
Tämän lisäksi huoltoasemaketjujen, joku järjestö teki asiasta vielä oikaisun.
Mitäs oikaisussa sanottiin? Linkkiä?

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.05.17 - klo:12:04
Ja öljynlaatu ei ollut 5w-30w!
Väärennösepäily koski vain  Mobil 1 Peak Life 5W-50 -tuotetta.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.05.17 - klo:12:04
Isot pojat kertoi, että teboilin ja castrolin öljyt tuli samasta hanasta, mutta lisäaineistus oli sitten eri. Tiedä sitten ;).

Väitän, että isot pojat ovat väärässä. Castrol uittaa myytävät öljyt Saksan Hampurista, jonka voi varmistaa purkin mustesuihkuprintistä.
#15
Lainaus käyttäjältä: Geoman - 27.05.17 - klo:11:54
Osa tunnetuista voiteluaineista "purkitettiin" Haminassa. Eikös tämän tehtaan teknologia tullut aikanaan Gulf:lta ja sittenpä siellä purkitetiin Teboil. Mobil ja mahdollisesti muitakin moottoriöljyjä. Todellisuudessa joidenkin öljyjen nimi on markkinointinimi ja alkuperä jotain muuta. Kaikki öljy ei tule Amerikan Texasista?

Puhutko nyt piraattiöljyistä vai aidoista?
#16
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.05.17 - klo:22:13
..
Honkkari oli ainoa kauppa missä tuota väärennettyä öljyä oli, mutta näin tarinoilla tehdään hyvää katetta.

Ei pidä paikkaansa.

"Tullin esitutkinnassa selvisi lisäksi, että suomalaisessa kauppaketjussa myytyä väärennettyä moottoriöljyä oli myyty Suomessa kuluttaja-asiakkaille samalla eränumerolla ja tuotenimellä myös muissa kauppaketjuun kuulumattomissa kaupoissa ja huoltoasemilla."

http://tulli.fi/artikkeli/-/asset_publisher/tulli-on-tutkinut-laajaa-vaarennetyn-moottorioljyn-maahantuontia-ja-myyntia

#17
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 25.05.17 - klo:13:12
Aitoo Toyotaa. Kukahan lienee valmistanut. https://www.moottorioljy24.fi/Moottorioeljy/Toyota/Advanced-Fuel-Economy-0W-20/p-OIL-1517#

Jättäisin ehkä noi tuntemattomat merkit pois. Mobil 1 löytyy tohon sopiva öljy, ja myös Castrolilta. Sit vaan etsii halvimman paikan mistä saa kuluineen halvimmalla. Castrol kandee tilaa ulkomailta. Se kallista Suomessa. Tuplahinta. Mobilia nyt saa jo kohtuuhintaan.

ExxonMobil valmistaa Toyota TGMO 0W-20:n.

Comma:n historia:

"Comma perustettiin vuonna 1965 yksityisomisteisena öljyseosten valmistajana, ja sen maine kasvoi nopeasti tuotettujen tuotteiden ja palveluiden korkean laadun ansiosta. 1970- ja 1980-lukujen öljy- ja energiakriisien myötä yritys myytiin vuonna 1989 Esso Petroleum Company Ltd:lle. Tämä kauppa takasi Commalle varman ja jatkuvan laadukkaan perusöljyn saannin synteettisiä moottorien voiteluaineita varten, jotka olivat korvaamassa mineraalituotteita. Vuonna 1999 Esso Petroleum Company Ltd:stä tuli fuusion myötä osa ExxonMobilia.

Comma jatkoi kasvuaan ja laajensi nopeasti omien tuotteidensa markkinaosuutta ja kehitti ja jakeli samalla premium-voiteluaineita ja kemikaalituotteita Esson ja Mobilin puolesta. Myös liittoutumat kauppojen omien merkkien ja jälkimarkkinoiden suurten ostoryhmien kanssa vauhdittivat Comman vaikuttavaa vuosittaista kasvua.

Uuden vuosisadan ensimmäisten vuosien aikana investoinnit tuotekehitykseen, asiakaspalveluun ja markkinointiohjelmiin jatkuivat Comma-tuotemerkkiä rakennettaessa. Soveltuvuuden määritysjärjestelmien, koulutuksen ja edistyksellisten digitaalisten liiketoimintatyökalujen alalla tehtyjen mullistavien innovaatioiden avulla Commasta tuli huomattava toimija kohdemarkkinoillaan.

Heinäkuussa vuonna 2012 ExxonMobil myi Comman Etelä-Amerikassa toimivalle lisenssinhaltijalleen, Moove Lubrificantes e Especialidades S.A:.lle, jonka päätoimipaikka sijaitsee São Paulossa, Brasiliassa. Mooveilla oli käynnissä pitkäkestoisia kansainvälisiä laajennusohjelmia, ja se tuki voimakkaasti Comman pyrkimystä tulla maailmanlaajuisesti johtavaksi jälkimarkkinoiden tuotemerkiksi"

http://www.fi.commaoil.com/about/history
#18
Lainaus käyttäjältä: vipperi - 11.12.16 - klo:22:37
Tuohon on sitä paljon kehuttua GTL öljyä jota mainostetaan huomattavasti puhtaampana kuin raakaöljystä jalostettua öljyä. GTL öljy siis valmistetaan maakaasusta. Täyttääköhän tämä Saksalaisten täyssynteettisyyden määritelmän?

Ei täytä. GTL-öljyt kuuluvat API Group III -luokkaan. Saksalaisille kelpaa täyssynteettiseksi vain eteenikaasusta jalostettu polyalfaolefiinipohjainen (PAO) API Group IV ja/tai Group V -pohjaiset öljyt.
#19
Lainaus käyttäjältä: vipperi - 27.11.16 - klo:19:33
Ei näytä olevan enään oikein taloudellista hyötyä tilata öljyä ulkomailta. Vai onko tässä takana se saksan "aito" täyssynteettisen öljyn halu?

Eikä tuokaan tuote täytä saksalaisten täyssynteettisyyden määritelmää.
#20
Huoltaminen / Vs: Castrol vai Mobil ?
14.07.16 - klo:09:29
Lainaus käyttäjältä: snuff - 13.07.16 - klo:20:34
0W-30 Löytyy myös Shelliltä: http://goo.gl/qt6i1g
Pennzoilin öljy lienee samaa kamaa, sillä eikös Shell omista Pennzoilin

Kyllä. SOPUS (Shell Oil Products US) omistaa Pennzoilin. Formuloinneista silti paha sanoa onko "samaa kamaa", uskoisin, että on. Molemmat käyttävät Qatar GTL:ää ja markkinoivat sitä PurePlussana. Tosin Shell on myynyt sitä ulos jo pari vuotta muillekin niin sitä voi olla missä merkissä tahansa vaikka siitä sen kummempia meuhkata.
#22
Huoltaminen / Vs: Castrol vai Mobil ?
11.07.16 - klo:12:19
Lainaus käyttäjältä: SNG - 11.07.16 - klo:11:48
Mielenkiintoisia lukuja!

Tietääkö kukaan miksi ainakin ainakin itse bongaamani 507-luokitellut öljyt ovat kylmänpään viskositeetiltaan 5w-öljyjä?

Suomen talvessa varmasti toimisi parhaiten 0w-luokan öljy. Heti kylmäkäynnistyksen jälkeenhän öljyn nopea pumppaus moottoriin aina kanteen asti on haaste. Mitä notkeampi öljy, sitä nopeammin pumpattava.

Jos kuumanpään viskositeettiä ei nosteta, öljy ei mene liian notkeaksi kesähelteillä tai rankassa kuormituksessa.

Eli onko markkinoilla  olemassa vähätuhkaisia longlife luokiteltuja 0w30 laatuöljyjä?

Tulee suoraan VW504/507 -luokituksesta. Tai ilmeisesti siellä on optio 0W30:lle. Mutta luulen, että todellinen syy, että käytännössä löytyy vain 5W30 VW504/507 on tuon luokituksen haastavuus. Varsinkin tuo haihtuvuus max. 11% on tiukimpia mitä on. Tämä vaatii vähän haihtuvia perusöljyjä (lue paksumpia). Tuo VW 5W30 on liki SAE 40 -puolella eli paksua kolmekymppistä. Pieni haihtuvuus taas liittyy omalta osaltaan tuohon pitkähköön LL-huoltoväliin.

Tosin Shellin GTL-öljyt voivat tulevaisuudessa tarjota mahdollisuuden näihin, mutta sitten tulee myös hintakysymys.
#23
Huoltaminen / Vs: Castrol vai Mobil ?
11.07.16 - klo:00:41
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 11.07.16 - klo:00:35
Parikymmentä vuotta ainakin. Virallisesti olisko ollut 1998, 1999.
Se mitä yksittäinen merkkipaja lykkää huolloissa auton moottoriin ei liity mitenkään moottorivalmistajan ja öljy-yhtiöiden kehityspuuhiin. Paikallinen merkkipaja ostaa öljynsä sieltä mistä halvimmalla saa luokituksen mukaista ja minkä firman kanssa sopparit. Tässä on kaksi eri maailmaa; tehtaan ensitäyttö-öljyt (first fill) ja huoltamoöljyt (service fill). GM:n Dexos-luokitukset jopa erottelevat nämä kaksi toisistaan.

Aiemminkin tuonut esille, että mm. Mobil (ja muutkin) aiemmin kustansi merkkiliikkeeille nämä vuokrapöntöt ja pumput plus muuta pientä kivaa nosturia kun käyttivät Mobilia. Pari vuotta sitten lopettivat tämän kun siirtyivät tukemaan vain MobilExpress-pikahuoltoa. Moni merkkiliike vaihtoi luonnollisesti öljymerkkiä kun kilpailijat jatkoi vanhaan malliin kuluihin osallistumista.

Saa poistaa.
#24
Huoltaminen / Vs: Castrol vai Mobil ?
11.07.16 - klo:00:35
Lainaus käyttäjältä: rami - 10.07.16 - klo:22:01
Mitä minä olen ajellut VAG autolla kymmeniä vuosia niin ei Castrol ole ollut kovinkaan kauan VAG:in kuvioissa.
Kyllä merkkipajalla on miltei aina laitettu Mobilia joskus laitettiin Shelliä.

Parikymmentä vuotta ainakin. Virallisesti olisko ollut 1998, 1999.
Se mitä yksittäinen merkkipaja lykkää huolloissa auton moottoriin ei liity mitenkään moottorivalmistajan ja öljy-yhtiöiden kehityspuuhiin. Paikallinen merkkipaja ostaa öljynsä sieltä mistä halvimmalla saa luokituksen mukaista ja minkä firman kanssa sopparit. Tässä on kaksi eri maailmaa; tehtaan ensitäyttö-öljyt (first fill) ja huoltamoöljyt (service fill). GM:n Dexos-luokitukset jopa erottelevat nämä kaksi toisistaan.

Aiemminkin tuonut esille, että mm. Mobil (ja muutkin) aiemmin kustansi merkkiliikkeeille nämä vuokrapöntöt ja pumput plus muuta pientä kivaa nosturia kun käyttivät Mobilia. Pari vuotta sitten lopettivat tämän kun siirtyivät tukemaan vain MobilExpress-pikahuoltoa. Moni merkkiliike vaihtoi luonnollisesti öljymerkkiä kun kilpailijat jatkoi vanhaan malliin kuluihin osallistumista.
#25
Huoltaminen / Vs: Castrol vai Mobil ?
10.07.16 - klo:21:01
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.07.16 - klo:19:16
Uskon minäkin tuon. Valmistaja suosittelee autoihinsa vain hyvää öljyä, mutta se ei tarkoita sitä, että muut kuin Audin kanssa diilin tehneet valmistajan tekemät öljyt, olisivat yhtään sen huonompia. Markkinoilla on paljon hyviä öljyjä.

Kun moottori asennetaan Skodan keulalle, niin suositus on Skodan tarra öljypurnukan kyljessä. Audi suosittelee samaan moottoriin Castrollia ja Porsche Mobilia. Ei Procter & Gamble ole ainoa joka ymmärtää markkinoinnin päälle eikä Gillette ole paras partahöylä. Vaikka varaa olisikin maksaa markkinointihömpästä, niin mieluimmin käytän rahaani melkein mihin tahansa muuhun.

Näinhän se on. Vaakakupissa painaa myös paljon öljy-yhtiöiden ja autovalmistajien teknologia- ja kehitysprojektit. Esim. Castrollilla on pitkät perinteet Fordin ja VW Groupin kanssa toimimisesta. Mobililla taas AMG:n ja Porschen kanssa. Öljyjen kehitys ja testaus on piiiitkä prosessi ja kallis. Eikä se mikään tae ole, että moottorissa on tehtaalta ulos valuessa Shellin öljyä vaikka Shellin tarra komeilisi konehuoneessa. Jokainen tehdas ei ole edes hyväksytty toimittamaan öljyjä autotehtaille vaan tämäkin vaatii erillisen sertifioinnin, ns. ISO/ TS ja autovalmistajan auditoinnit. Esim. Toyota on aika tunnettu vaatimuksistaan. On siis eri asia valmistaa automerkin X omaa öljyä merkkihuolloille kun toimittaa öljyä suoraan merkin X autotehtaalle.
#26
Huoltaminen / Vs: Castrol vai Mobil ?
09.07.16 - klo:21:49
Meinaatteko nyt noita STR Tecoileja ja L&T puhdistuslaitoksia. Okei siinä tapauksessa niitä on > 2. Minusta ne ei silti ole "oikeita" jalostamoita.
#27
Huoltaminen / Vs: Castrol vai Mobil ?
09.07.16 - klo:19:04
Suomessa on tasan kaksi öljyjalostamoa Nesteen Naantalin ja Porvoon jalostamot ja niissä ei voiteluaineita valmisteta vaan nimensä mukaisesti jalostetaan raakaöljyä erinäköisiksi polttoaineiksi, polttoöljyiksi ja bitumiksi. Sekä valmistetaan perusöljyjä muiden teollisuusalojen käyttöön, esim. voiteluainetehtaille. Tosin Nesteen perusöljyjä ei tiemmä käytä kumpikaan Suomessa toimivasta voiteluainetehtaasta. Nesteen omatkin voiteluaineet valmistaa firma nimeltä Ashland Hollannissa. Joku saattaa tunnistaa puljun Valvoline-öljyjen takaa.

Castrolilla taas ei Suomessa ole mitään tuotantotoimintaa ja lähin valmistuspaikka on Saksan Hampuri.
#28
Huoltaminen / Vs: 1.8T:n öljyistä...
28.03.16 - klo:11:44
Lainaus käyttäjältä: Jonde - 27.03.16 - klo:21:04
Joku kunnollinen synteettinen 0w-40 öljy joka ei täytä 507.00.  Noita pirun 507.00 LL öljyjä 5w-30 viskositeetilla ei kannata sinne työntää, ovat puolisynteettisiä ja ominaisuudet loppuu kesken jopa suomen sääoloissa.

Yksikään 0W-40 -öljy ei täytä 507.00. Ja ainakin oman kokemukseni mukaan VW 504/507 -öljyt sisältävät jopa enemmän synteettisiä öljyjä kuin tavalliset 0W/5W -40 -öljyt. Kuumana kesäpäivänä Ahvenistolla saattaa ominaisuudet loppua kesken, mutta yhdestäkään öljystä ei taatusti lopu tavallisessa liikennekäytössä normaaleilla huoltoväleillä.
#29
Lainaus käyttäjältä: rami - 14.02.16 - klo:13:19

...Totuushan on sellainen,että jollakin silitysrautalämppärillä joka on öljypohjassa ei ole juurikaan lämmitysvaikutusta kun pakkanen menee -25 C. Öljyt vähän haalistuu jotta käynnistyminen on helpompaa. On nuita lättyjä ollut kahdessakin Golfissa. Tehottomia varsinaiseen lämmittämiseen.
Järjestys on sellainen ettei polttoainekäyttöistä lämmitintä mikään  voita. Toisena tulee lokin kylkeen laitettava lämmitin  joka lämmittää suoraan nestettä lokissa. (suurimmassa osassa nykyautoista mahdotonta asentaa erilaisten ongelmien vuoksi,harmi)  Letkulämppäri tulee sitten ja silitysraudat huonon lämmitystominaisuuksien kanssa viimeisenä...


No tuollahan sitä mitattua totuutta oli edellisellä sivulla monesta autosta ja eri lämmittimillä. Ei tarvi olla omien uskomuksien varassa. Silitysrauta oli sähkökäyttöisistä paras lämmittämään öljyt mihin se on tarkoitettukin.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy