Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Passova

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 09.12.21 - klo:10:22
Webastoa ei voi käyttää ajon aikana eli aivan kuten tuossa aiemmin mainittiin, on nestekierto jostain insinöörin keksimästä järkevästä syystä päinvastainen kuin kone käynnissä.
Miten sitten kun webastolla lämmitetään auton sisätilat, lämmittäkä se myös bensamoottorin samalla? Jos ei lämmitä, niin bensakone käynnistyy todella kylmänä? Entä sitten kun ajetaan hybriritilassa ja bensakone käy, lämpiääkö sisätilat moottorin hukkalämmöllä vai lämpiääkö se aina sähköllä?

Banned

Lainaus käyttäjältä: Passova - 09.12.21 - klo:15:20
Miten sitten kun webastolla lämmitetään auton sisätilat, lämmittäkä se myös bensamoottorin samalla? Jos ei lämmitä, niin bensakone käynnistyy todella kylmänä? Entä sitten kun ajetaan hybriritilassa ja bensakone käy, lämpiääkö sisätilat moottorin hukkalämmöllä vai lämpiääkö se aina sähköllä?

Webasto ei lämmitä moottoria. Moottori lämmittää sisätiloja. Siellä on venttiili, joka sulkee kierron moottorille, kun webastoa käytetään. Ja tosiaan pyörittää väärään suuntaan.
Passat GTE

akk

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 09.12.21 - klo:10:22
Webastoa ei voi käyttää ajon aikana eli aivan kuten tuossa aiemmin mainittiin, on nestekierto jostain insinöörin keksimästä järkevästä syystä päinvastainen kuin kone käynnissä.

Näillä pakkasilla polttomoottorin käynnistyminen aamun ensimmäisissä lähdöissä on osittain "sattuman varaista". Varmasti siellä jokaisen koodauksen bitti ja sen hetkinen arvo siihen vaikuttaa, mutta käytännössä yksi aamu oli -16, jolloin lähdettiin sähköllä ja tänään -12 ja polttis lähti heti käyntiin. Lataustapa ja lähtöajat samat kummallakin kerralla.

....

Samaa ihmettelin tuonne Seatin ketjuun. Moneen päivään ei ole onnistunut sähköllä ajo, kun pakkasta on ollut yli - 15 C. Sitten eilen illalla, kun pakkasta oli yli -17 C ja, niin noin 1 1/2 tunnin ulkona kylmänä seisomisen jälkeen, auto lähti sähköllä liikkeelle kuin palmun alta. Pakkanen kiristyi vielä matkan aikana -19 C,  mutta sain ajettua akun lähes tyhjäksi (20 km ajoa), ennenkuin polttomoottori käynnistyi. Lataisin sitten akun heti täyteen kotona, mutta tänä aamuna vaikka pakkasta oli vain - 12 C, ei sähköajo onnistunut, ennenkuin olin ajellut polttomoottorin varassa vajaa puoli tuntia. En kyllä käsitä tätä logiikkaa ollenkaan  >:(
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Immunity

Suurin vaikuttava tekijä on tuo akun lämpö ja paljon tehoa vaaditaan käynnistys hetkellä. Ilmastointi Off asentoon jo edellisessä parkkeerauksessa, mahdollisimman paljon jättää ajastuksella ladattavaa akulle ennen lähtöä ja sisätilojen esilämmitys.

Viime talvena ajoi -30 asteen pakkasissa sähköllä koko akun, kun lähti +5 tallista ja sähköajoa oli koko ajan eli pysyi akku lämpimänä.

Pitää ehkä myös muistaa, että ei näitä pakkaspäiviä niin järjettömän montaa ole vuodessa ja sähkö avustaa polttomoottori käynnissäkin eli kulutus on pienempi kuin kovalla pakkasella pelkän polttisauton. Kurittaa se pakkanen sitäkin.  ::)

akk

^ Kaikissa tapauksissa en ole ladannut autoa ennen lähtöhetkeä, mahdollisen latauksen loppumisesta on ollut aikaa vähintään pari tuntia, joten olettaisin että akun lämpötila on ollut lähtöhetkellö sama kuin ulkolämpötila. Sähköä en ole käyttänyt esilämmitykseen, vain webastoa. Mainittuna eilisiltana, jolloin sähköajo onnistui, en edes esilämmittänyt webastolla, eikä se siis ollut edes piuhan päässä.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Ohituskaista

Sanoisin myös että eniten vaikuttaa akkujen lämpötila, enemmän kuin ulkolämpötila. -18 asteessa pääsee sähköllä jos akku on juuri täyteen ladattu. -12 asteessa ei pääse vaikka olisi kylmät akut täynnä ja auto esilämmitetty sisältä. Nämä kokemukset tältä viikolta.

ZimKork

Itse olen päässyt yli -20° pelkällä sähköllä. Täysin kylmänä, edellispäivänä ladattu akku. Ainoa mitä olen tehnyt on lämmittänyt sisätilan piuhan päässä ennen lähtöä.

akk

^ Tuollainen ”ihme” minulla onnistunut siis vain kerran, ja vielä ilman esilämmitystä. Esilämmityksenkään (ja täyden akun) kanssa en ole normaalisti päässyt sähköajoon edes -12 C pakkasella.

Yksi teoria tuli mieleen tuosta omaasta ”ihmetyksestä”. Polttoainetankki oli aika tyhjä (ennustettu range kuitenkin n. 200 km, ja polttoainemitarissa kaksi palkkia näkyvissä…ei siis ollut vielä ”punaisella”) , niin olisko tuo logiikka päätellyt että kannattaa varmuuden vuoksi ajaa sähköllä, ettei polttoaine lopu heti ?. Kun pääsin kotipuoleen, tankkasin auton varmuuden vuoksi, ja silloin huomasin että tankissa olisi ollut enää n. 5 litraa polttoainetta. Tuolla ei olisi varmaan pitkälle pötkitty (no ehkä se  100 km hyvällä tuurilla)
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Hesani

Webastosta vielä sen verran, että mitähän mahtaa tarkoittaa käyttöohjekirjassa oleva maininta.
"Seisontalämmitystä voidaan käyttää vain, kun virta on katkaistuna. Jos seisontalämmityksen käytön aikana virta kytketään päälle, seisontalämmitys jatkaa toimintaansa lisälämmityksenä"
Minulla ainakin Webasto sammuu heti, kun lähtee liikkeelle. Periaatteessa sähköllä ajaessa tuo lisälämmitys olisi varmaan mahdollista.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Hesani - 13.12.21 - klo:14:43
Webastosta vielä sen verran, että mitähän mahtaa tarkoittaa käyttöohjekirjassa oleva maininta.
"Seisontalämmitystä voidaan käyttää vain, kun virta on katkaistuna. Jos seisontalämmityksen käytön aikana virta kytketään päälle, seisontalämmitys jatkaa toimintaansa lisälämmityksenä"
Minulla ainakin Webasto sammuu heti, kun lähtee liikkeelle. Periaatteessa sähköllä ajaessa tuo lisälämmitys olisi varmaan mahdollista.

On myös paljon autoja joissa ei ole webastoa ja seisontalämmitys hoidetaan pelkästään sähköllä niin silloin toi teksti ainakin on ihan järkevän oloinen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Hesani

Tuo mainitsemani teksti on nimenomaan polttoainekäyttöistä lämmitintä koskevassa osassa.

Topjanne

"The optional “Thermo Top Evo” heater unit from WEBASTO is used as an auxiliary heater. The auxiliary heater can
only be used when the vehicle is stationary (with ignition off). If you switch on the ignition while the heater unit is
running, it will be switched off immediately and continued circulation begins in the auxiliary heater circuit. The
indicator LED on the air conditioning operating unit goes out and any remaining run time is cancelled. A
supplementary heater function is not available."

Eli olisiko vaan vähän huonosti suomennettu.

Turbokiisseli

Liittynee EURO-päästönormeihin tuo ettei lämmitin ole ajon aikana päällä. Typerä systeemi täällä pohjolassa, mutta minkäs teet.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Hesani

Lainaus käyttäjältä: Topjanne - 14.12.21 - klo:08:05
"The optional “Thermo Top Evo” heater unit from WEBASTO is used as an auxiliary heater. The auxiliary heater can
only be used when the vehicle is stationary (with ignition off). If you switch on the ignition while the heater unit is
running, it will be switched off immediately and continued circulation begins in the auxiliary heater circuit. The
indicator LED on the air conditioning operating unit goes out and any remaining run time is cancelled. A
supplementary heater function is not available."

Eli olisiko vaan vähän huonosti suomennettu.

Siltähän se tuon ylläolevan tekstin mukaan näyttäisi. Mulla on sekä Suomen että Ruotsinkieliset käyttöohjeet ja niissä molemmissa on tuo ilmeisen väärä tieto.

akk

^ Onhan tuo aika kökösti ilmaistu. Kuitenkin jos tuo boldattu osuus tarkoittaa sähkövastuksilla tapahtuvaa lämmitystä ?
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Immunity

Onkohan kukaan asennellut blindspottia & risteävän liikenteen varoitinta GTE:hen jälkikäteen?

Topjanne

Itse ymmärrän tuon niin, että lämmitys loppuu, mutta lämmitettyä vettä kierrätetään lämmityspiirissä edelleen ns. jälkilämpönä. Varmaan sähkövastukset tulee apuun, kun lämpö laskee riittävästi.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 14.12.21 - klo:20:57
Onkohan kukaan asennellut blindspottia & risteävän liikenteen varoitinta GTE:hen jälkikäteen?

Ei GTE:hen mutta Tiguaniin kyllä, siinä samat palikat kuin Passatissa. Samoin Leoniin mutta siinä on eri palikat.

Passattiin kun sen asentaa niin vaatii uudet peilinkuoret, valot peileihin, johtosarjan vaikka Aliexpressiltä, ohjainlaitteet joissa itsessään tutkat ja pidikkeet niille.
Asennusta varten autosta pitää purkaa takapuskuri irti, tehdä reikä läpivientikumiin kontin pohjassa jotta saa johdot läpi, vetää johdot oikeaa puolta vänkärin ovelle ja kuskin ovelle, purkaa ovipahvit, midbassot ovista ja peilit irti jotta saa johdot sinne.

Ohjainlaitteissa on komponenttisuojaus eli vaatii online yhteydellä noiden poiston, ohjainlaitteet pitää myös parametrisoida jos eivät ole Passatista alunperin ja sen lisäksi vaativat vielä kalibroinnin. Kalibrointiin joko merkkarin doppler laite tai sitten rakentelet tangentiaali puhaltimesta sen itse.

Immunity

Kiitos selvennyksestä! Kuulostaa siltä, että ei kyllä oma aika riitä tuohon tässä perhe-elämä tilanteessa siinä määrin, että omalla osaamisella tuo viikonlopussa tehtäisiin. Ja autokin kun tarvitaan ajoon jatkuvasti, niin ei voi parin viikon aikana pikku hiljaa tehdä.

Tekeeköhän jotkut liikkeet näitä "jälkivirityksiä" tai sopivasti innostuneet harrastajat?   :D

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 15.12.21 - klo:09:52
Kiitos selvennyksestä! Kuulostaa siltä, että ei kyllä oma aika riitä tuohon tässä perhe-elämä tilanteessa siinä määrin, että omalla osaamisella tuo viikonlopussa tehtäisiin. Ja autokin kun tarvitaan ajoon jatkuvasti, niin ei voi parin viikon aikana pikku hiljaa tehdä.

Tekeeköhän jotkut liikkeet näitä "jälkivirityksiä" tai sopivasti innostuneet harrastajat?   :D

Voi sen tehdä osissakin. Niin tein itsekin. Takapuskurin irrotus, johtojen veto sinne takakontista ja ohjainlaitteiden kiinnikkeiden ja itse ohjainlaitteiden asennus menee illalla helposti. Yhtenä päivänä johdon veto eteen, sitten yksi ilta yhteen oveen ja toinen ilta toiseen oveen. Siinähän se jo melkein sitten onkin.

Se asennus on se helpoin osuus. Sitten sopivien diagnostiikkavermeiden etsintä jotta saa parameterit ja komponenttisuojauksen poistettua, siinä on sitten hommaa. Tuota ei nimittäin VCDS:llä eikä OBD11 tehdä.
Merkkari ei voi online yhteydellä parametreja ja koodausta tehdä koska sun autossa ei tehtaalta lähtiessä tuota kaistanvaihtoavustinta ollut. Ainoastaan komponenttisuojauksen poisto ja kalibrointi onnistuu heiltä.

Wiiseli

Ihan mielenkiinnosta kysyn onko komponenttisuojaus eri asia kuin sfd- suojaus?
PASSAT GTE VM. 2020

matoma

Tuossa kun oli aiemmin keskustelua GTEn ajastetun latauksen ongelmista, niin onko muille tullut vastaan vastaavaa kun omassa: Ajastus toimii kotona mallikkaasti matkalaturilla sukorasiasta, mutta työpaikalla kiinteästä ABBn latausasemasta (kokeiltuna useammasta eri latausasemasta) ei ajastettu lataus toimi millään. Lataa kyllä määritetylle alemmalle lataustasolle kun johton laittaa autoon kiinni, mutta ei täyteen tai lämmitä autoa ajastuksen mukaisesti. Akun saa noista ABBn latureista ladattua täyteen vain pakottamalla keulalta latauksen tapahtumaan täyteen asti.

Matkalaturin kanssa ei ole mitään ongelmaa, joten eikö volkkarin ajastus vain keskustele ABB:n latausaseman kanssa? 2017 mallinen ruotsintuonti kyseessä, käyttöönotettuna 2016 puolella.

Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: matoma - 15.12.21 - klo:21:19
Tuossa kun oli aiemmin keskustelua GTEn ajastetun latauksen ongelmista, niin onko muille tullut vastaan vastaavaa kun omassa: Ajastus toimii kotona mallikkaasti matkalaturilla sukorasiasta, mutta työpaikalla kiinteästä ABBn latausasemasta (kokeiltuna useammasta eri latausasemasta) ei ajastettu lataus toimi millään. Lataa kyllä määritetylle alemmalle lataustasolle kun johton laittaa autoon kiinni, mutta ei täyteen tai lämmitä autoa ajastuksen mukaisesti. Akun saa noista ABBn latureista ladattua täyteen vain pakottamalla keulalta latauksen tapahtumaan täyteen asti.

Matkalaturin kanssa ei ole mitään ongelmaa, joten eikö volkkarin ajastus vain keskustele ABB:n latausaseman kanssa? 2017 mallinen ruotsintuonti kyseessä, käyttöönotettuna 2016 puolella.
Käytätkö sovellusta, rfidiä tms latauksen aloitukseen?
PASSAT GTE VM. 2020

matoma

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 15.12.21 - klo:22:30
Käytätkö sovellusta, rfidiä tms latauksen aloitukseen?

En kumpaakaan, vain auton omaa ajastusta.

Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: matoma - 15.12.21 - klo:22:40
En kumpaakaan, vain auton omaa ajastusta.
Eli riittää, kun työnnät piuhan päät kiinni? Ei vaadi tunnistautumista? Meillä vaimo käyttää plugitin maksullista latauspistettä töissä. Kysyin Plugitin asiakaspalvelusta miten ajastettu lataus toimii heillä ja vastaus oli, että rfidiä käyttämällä lataus jatkuu tauon jälkeen , mutta sovellusta käyttäessä tolppa katkaisee latauksen eikä jatka enää vaikka auto pyytäisi. Käsittääkseni on toiminut ihan hyvin.
PASSAT GTE VM. 2020

matoma

#4645
Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 15.12.21 - klo:22:48
Eli riittää, kun työnnät piuhan päät kiinni? Ei vaadi tunnistautumista?
Juu, tuolla menetelmällä lataa alempaan lataustasoon, taikka nappia painamalla täyteen heti. Ei vaadi tunnistautumista.

Immunity

Käytätkö samaa ajastusohjelmaa kotona sekä töissä? Jos sulla on omat ajastukset kummallekin, niin tarkista, että työpaikan ajastuksen akun latauksen ylempi taso on 100%.

Toki olet tämän saattanut tarkistaa. Se on ainut, mikä itsellä tuli mieleen,  mistä voisi tuo joutua.

matoma

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 16.12.21 - klo:11:58
Käytätkö samaa ajastusohjelmaa kotona sekä töissä? Jos sulla on omat ajastukset kummallekin, niin tarkista, että työpaikan ajastuksen akun latauksen ylempi taso on 100%.

Toki olet tämän saattanut tarkistaa. Se on ainut, mikä itsellä tuli mieleen,  mistä voisi tuo joutua.

On tarkistettu useamman kerran, eikä siinä pitäisi olla vikaa. Laturi on allaolevan mukainen. Sisätilan lämmitys/ilmastointikaan ei toimi ajatetusti, joten viittaa siihen että nuo ei nyt jotenkin juttele keskenään.





Immunity

Voisiko tuo ABB:n laturi toimia niin, kun ensimmäinen katkaisu tulee (auto pysäyttää latauksen alempaan varaustasoon), niin se ei sitten enää myöhemmin anna uudestaan virtaa. Jonkinlainen suojaus ylilataukselle tms.

Nyt jos kävisi siinä välissä irrottamassa laturin päästä piuhan ja kytkemässä takaisin, kun se eka lataus alimpaan varaustasoon on tehty ja katsoo onnistuuko se seuraava ajastettu ylempään tasoon.

passo_s

Passat -20 GTE
Kolme päivää on ollut autossa SOS puhelimessa häiriö päällä, kuulemma ei olisi auton vika vaan jokin serveri ongelma.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy