Tuliko tehtyä tonnin renkaanvaihto?

Aloittaja tallikärpänen, 02.04.22 - klo:14:45

« edellinen - seuraava »

tallikärpänen

Olen kyllä tietoinen näistä TFSI:n jakoketjuongelmista, mutta... Hyppääkö jako tosiaan noin helposti. Kiristin vas. puolen eturengasta sen ollessa irti maasta ja konehuoneesta kuului rapsaus, ajattelin, että vaihdelaatikosta kuului. Ketjun hyppääminen kävi kyllä mielessä, vaan en uskonut. Vaihteen piti olla vapalla, mutta en ole nyt varma, että oliko. Jokatapauksessa auton otin ajamalla talliin ja nyt startti pyörittää kuin tulpatonta mopoa ja ei lupaakkaan käyntiin. Jakoketjulla on ajettu n. 100tkm. Ketjun vaihtoon olen kyllä varautunut, ostin auton kolaroituna ja oli tarkoitus saada se ensin liikenteeseen ja seurata myös mahdollinen öljyn kulutus, että puranko koko moottorin vai vaihdanko vain ketjun. Taitaa mennä purkuun nyt koko vi...n pata >:( . Ei tosiaan kannata jättää vaihde päällä ikinä mihinkään parkkiin, voi tulla taksikyyti kaupasta kotia. Auto siis 2009 Audi A3 1,4 TFSI. Pojalle meinasin ensiautoksi, vaan en taida uskaltaa antaa, sehän särkyy jo ihan normikäytöllä. Varmaan jättää joskus vaihteen päälle ja taas poks...

miz

Tosissaanko kysyt?
Silloinhan se ketju hyppisi joka moottorijarrutuksessakin?

ConD

On siinä semmoinen ero, että kone käydessä öljypumppu tekee hydrauliselle ketjunkiristäjälle painetta siinä missä renkaita vaihtaessa ko. painetta ei ole ja ketjun laahaimet ei pidä ketjua niin tiukalla. Onhan näistä tarinoita kuulunut että parkissa ilman kässäriä, vaihde päällä, olisi jako voinut loikatakkin tästä syystä.

Mahdollista, mutta... todennäköistä? En tiedä - kannattaa ehkä aloittaa vikakoodit lukemalla mikä tuossa on hätänä.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

-karppa-

No jos nyt se ketju pomppasi, niin tuskin muuta tarvitse tehdä, kuin jakoketjun vaihto, joka oli jo suunnitelmissa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tallikärpänen

Lainaus käyttäjältä: miz - 02.04.22 - klo:15:43
Tosissaanko kysyt?
Silloinhan se ketju hyppisi joka moottorijarrutuksessakin?
Tuota... Mielestäni kone pyörii "eteenpäin" myös moottorijarrutuksessa, mutta ko. pyörää kirissä kone pyrkii pyörimään "taaksepäin" ja kun ketjun kiristimessä ei ole räikkää niin ketju voi löystyä. Ja ei ole sitä öljyn painetta kirimässä ketjua.

tallikärpänen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.04.22 - klo:16:08
No jos nyt se ketju pomppasi, niin tuskin muuta tarvitse tehdä, kuin jakoketjun vaihto, joka oli jo suunnitelmissa.
Joo ei se olekaan ongelma. Mutta olisi ollut tarkoitus hieman kartoittaa öljyn kulutusta, josko sitte olis samalla vaihtanut männän renkaat. Pitänee kuitenkin raapasta kansikin pois ja tarkastaa myös venttiilit mahdolliselta mäntäosumalta. Pitää tietysti nyt ensin vielä tutkia se jako, että hyppäsikö se.

miz

Lainaus käyttäjältä: tallikärpänen - 02.04.22 - klo:17:42
Tuota... Mielestäni kone pyörii "eteenpäin" myös moottorijarrutuksessa, mutta ko. pyörää kirissä kone pyrkii pyörimään "taaksepäin" ja kun ketjun kiristimessä ei ole räikkää niin ketju voi löystyä. Ja ei ole sitä öljyn painetta kirimässä ketjua.

Totta, pahoittelut turhasta kommentista.
Toisaalta jos se ketju hyppää renkaita kiristettäessä niin hurjalta kuulostaa kunto.

Larmatin

vanha venynyt ketju ei kestä yhtään väärään suuntaan pyöritystä.

volkkarin ketjuntarkistusohjeessa lukitaan nokat paikalleen ja kampuraa pyöritetään taaaksepäin. se saa mennä tietyn matkan esim 20ast. ja sitten ohjeess lukee että jos kuuluu rasahdus niin ketju hyppäsi ja on purettava.

Sulla pitää tulle vikakoodi siitä ketjusta. Ehkä yhden pykälän antaa ventiilit arvoa mutta 2napsua on jo melkein liikaa.
purkaamalla selviää.
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

tallikärpänen

#8
Kiitos, kyllä sieltä mielestäni rasahti. Pöljyyksissäni tietysti starttasin ja se mitään käynnistyny. No eikun räikkä avaus suuntaan ja purkamaan ;D. Seisokoot nyt tuossa pihassa siihen asti, että joutaa purkamaan. Ja onhan se jo satkun ajettu ketju, vaihdon tarpeessa.

taski63

#9
Muistelen nähneeni Audifoorumilla juttua, taisi olla parikin joille kävi noin: auton lyhyt siirto, ja seuraavana päivänä ei lupaakaan käyntiin. Jaon hyppäämisestä ei ollut niissä kyse, mutta en kerta kaikkiaan muista lopputulemaa. Ei kuitenkaan koneremonttia tarvinnut.

edit: tässä keskusteluketju https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/moottori-ja-voimansiirto/102305-a8-4-2-2004-liimaventtiili-ongelma
A1 TFSI 1.0 S-Tronic 2019
Smart fortwo 0.8 CDI 2010

tallikärpänen

Joo, eli perinteinen liimaventtili juttu. Sekin kävi mielessä ja vielä en ole sen enempää tutkinut. Pitää tässä jossain vaiheessa taas mennä pellin alle.

taski63

Jos otit sen ajamalla talliin sen rasahduksen jälkeen, etkä siinä vaiheessa huomannut ihmeempiä, ei jaon pomppaaminen kuulosta edes mahdolliselta. Itse kokeilisin starttailla niin pitkään kuin akkua riittää, niinhän näkyivät niitä saaneen lopulta käyntiin. Tuskin siinä enempää vahinkoa saa tehtyä.
A1 TFSI 1.0 S-Tronic 2019
Smart fortwo 0.8 CDI 2010

harakka

Näin saattaa käydä kun kylmän moottorin käynnistää ja ajaa muutaman metrin ja sammuttaa. Moottorin ohjaua jättää " ryypyn " rikatuksen " päälle ja tulpat kastuu. Tästä on esim. Toyotan ohjekirjassa varoitus ja minulla on käynyt Golfissa näin. VW huollossa kertoivat näin käyvän joskus. Lähtee kyllä käymään kun starttaa tarpeeksi pitkään, jos häiriö toistuu kannatta vaihtaa moottorin lämpömittarin anturi.

migis2

Lainaus käyttäjältä: harakka - 04.04.22 - klo:08:31
Näin saattaa käydä kun kylmän moottorin käynnistää ja ajaa muutaman metrin ja sammuttaa. Moottorin ohjaua jättää " ryypyn " rikatuksen " päälle ja tulpat kastuu.

Sama kävi itsellä Coltissa, siirsin talkoiden takia muutaman metrin. Sen jälkeen ei käynnistynyt, ei edes luvannut, mutta bensa haisi. Otin bensapumpun sulakkeen veke, ja jolloin meinasi käynnistyä. Sulake takaisin, ja lähti käyntiin normaalisti.
Skoda Octavia Combi PHEV Style 2024 (11/2023)

Larmatin

Lainaus käyttäjältä: taski63 - 04.04.22 - klo:07:58
Jos otit sen ajamalla talliin sen rasahduksen jälkeen, etkä siinä vaiheessa huomannut ihmeempiä, ei jaon pomppaaminen kuulosta edes mahdolliselta. Itse kokeilisin starttailla niin pitkään kuin akkua riittää, niinhän näkyivät niitä saaneen lopulta käyntiin. Tuskin siinä enempää vahinkoa saa tehtyä.

Pakonokka jos hyppää hampaan niin voi toimia vielä. En muista onko tuossa motissa molemmissa nokissa anturit.
Itse lähtisin siitä että jos rasaus kävi konehuoneessa niin tarkistaisin jaon. jostain se rasaus on tullut

Ja sitten siihen yhdistettynä lyhyt siirto sisään. Oliko moottori kylmä kun siirsin sen lyhyesti sisään?. lämmin motti ei tee liima venttiiliä.
Korjaamolla tuo on yleinen murhe kun ottaa auton kylmänä pihalta sisään niin sitten ei tahdo lähteä käymään enään ja pyörii kuin tulpaton mopo.
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

taski63

Lainaus käyttäjältä: Larmatin - 04.04.22 - klo:11:26
Pakonokka jos hyppää hampaan niin voi toimia vielä. En muista onko tuossa motissa molemmissa nokissa anturit.
Itse lähtisin siitä että jos rasaus kävi konehuoneessa niin tarkistaisin jaon. jostain se rasaus on tullut. ---
No tarkoitin kyllä, ettei se niin paljoa voinut muuttua ettei sen vuoksi käyntiin lähtisi (jos on jo kerran lähtenyt).
A1 TFSI 1.0 S-Tronic 2019
Smart fortwo 0.8 CDI 2010

tallikärpänen

Siis sen rasahduken jälkeen ei ole enää lähtenyt käyntiin. Kylmästä siirsin talliin, jossa oli pari päivää. Tallissa starttasin jo aika reilusti. Nyt on pihalla, akku oli latingissa ja tänään koitin uudemman kerran aika pitkän starttauksen, ei lupaakkaan ja pyörii kun kantta ei olisi ollenkaan. Kyllä se jakopäältä haiskahtaa. Otan talliin kunhan saan sinne tilaa ;D. Liimaventtiileihin olen itsekkin toisinaan törmännyt ja pitkällä startilla yleensä yskien lähtevät käyntiin.

mruotz

Ei taida olla puristuksia ollenkaan..
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

tallikärpänen



No näinhän siinä oli sitten käyny.

mruotz

Onpas tutun näköinen torrakko..





Ennen kuin pistät kasaan niin tarkista myös pakoventtiilit.. itse kun pistin palotilan täyteen diiseliä niin valui silmissä alas vaikka pakoset näytti ehjiltä.. ei ne olleet..seetin kohdalla alareunassa hieenon hieno kopsu ja pääsi sieltä valumaan alas.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

tallikärpänen

 ;D Pajalla käy kansi ja tarkastetaan myös pakoventtiilit. Vaihdoitko venttiilinnostajat? Vaihdan myös männänrenkaat,vaikka ihan hyvä alakerta oli. Ei ollu renkaat jumissa.

mruotz

Ei ollut tarvetta vaihtaa. Rinkulat vaan vaihtoon samalla… ja kk-laakeriliuskat.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

tallikärpänen

Eiköhän tästä vielä kulkine tule.

mruotz

Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

tallikärpänen

Kumpaako uskoa? Autodata antaa kannen kiristykseen 10Nm->20Nm->90°->90°. Ja tiivisteen mukana tuli lappu 30Nm->90°->90°->90°. Eli tulisi riskin ysikymppisen tiukempaan? Kone siis 2008 CAXC.

M_M

Audin oma ohje sanoo, että 30Nm + 90 + 90 + 90 astetta.

Tekisin sen mukaan, ainakin jos pultit ovat OEM.

Jos pultit ovat joltain tarvikevalmistajalta (tiivisteen mukana?) niin sitten menisin niiden ohjeen mukaan koska pulttihan sen lopulta määrittelee miten se venyy ja mikä on oikea kiristystapa. Audin oman ohjeen voi varmuudella olettaa pitävän paikkansa vain käytettäessä alkuperäisosia.



VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

tallikärpänen

Jep, Kiitos M_M. Eli paketissahan on just tuo 3x90 astetta. Sillä mennään, vaikka osat ei ole OEM. Ihmetytti vain tuo Autodatan paljon pienempi kiristys. Vaikka mielestäni Autodatan pitäisi antaa OEM arvot.

tallikärpänen

Kiitos kaikille juttuseuralaisille. Kone kasassa ja pyörii jälleen hienosti. Imuventtiilit, männänrenkaat, kk- laakerit, vesipumppu ja jakopää tuli laitettua. Laitoin vielä samalla turboon uuden keskiosan, kun imusarjasta sai kaataa ihan kaatamalla öljyä pois. Ja alakerta tai kansi ei ollut mielestäni niin huono, että olisi huohottanut öljyt imusarjaan. Nyt vaan loput kolariin liittyvät asiat kuntoon, niin pääsee ottamaan kunnon tuntumaa ajokkiin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy