VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Golf IV (97–03) => Aiheen aloitti: suru - 21.05.19 - klo:16:23

Otsikko: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: suru - 21.05.19 - klo:16:23
Tämä on vähän siltä väliltä, neuvon kysyminen sekä jorinaa. Nuorempana, kolmisenkymmentä vuotta sitten korjasin autot itse. Silloin oli syynä se, että opiskelijana "hyvä kun oli rahaa varaosiin". Nyt taas tekninen mielenkiinto ja ei viitsisi hassata rahaa turhaan :).

Golf 2003 meni katsastuksesta läpi huomautuksella "ei tarvitse jälkitarkastusta, mutta tuulilasi vaihdettava 1 kk sisään". No, alle 200 euroa vaihdettuna. Mutta, katsastushuollossa korjaamo, "edellisestä jakoremmin vaihdosta aikaa, huoltokirjan mukaan remmillä ajettu yli 200 tonnia". No, remmin vaihto töineen on päälle viisi sataa, ja jos aletaan pistää 700 euroa tuon ikäisen auton remontteihin- no. Toisaalta, toinen, mitä ei ole, niin aika. Anyway. Etc. Jne. Tuo on siis Golf IV, 1.6 litrainen kone, "tavallinen vapaasti hengittävä".

Lähdin kuitenkin vaihtamaan remmiä, ja oikeastaan ainoa, mikä oli sieltä 30 vuoden takaa unohtunut, oli sen kampiakselin päässä olevan mutterin avaaminen. Eihän sitä saa millään auki. Lisäksi silloin 30 vuotta sitten autot oli rautaa...

Doh, opaskirjan mukaan autoa purkamaan. Lopulta pääsin siihen herkkään hetkeen, kun aloitin sen pultin avaamisen. Yläkuolokohta oli helppo asettaa. Näyttää, että jopa vauhtipyörässä oli YKK-merkki, ja siinä siivapyörässä, joten YKK oli erittäin helppo asettaa. Venttiilien hammaspyöriin oli joku friendly soul pistänyt ykk-merkit- en tiedä, oliko tehdasmerkki vai asentajan laittama, mutta selkeä rasti. Eli: Kampiakselin päässä oleva siivapyörä, vauhtipyörä ja venttiilien hammasrattaiden merkit osoittivat yläkuolokohdan löytyneen. Eiku tapit niihin reikiin. Varmistelin vielä, ja merkitsin vielä pitkällä tussilla oman ykk-merkin vauhtipyörään, siinä kun on se kurkistusreikä- tunnistan varmasti.

Sitten alkoikin se varsinainen Iso Työ. Ohjekirjassa mainittiin se wanha kikka, iso vaihde päälle ja avustaja painamaan jarrua kuin -no. Ensin yritin omatoimisesti, eli viritin laudanpalan jarrupolkimen päälle ja tuin sen kaasun ja kytkimen alle- no, tuo toimi silloin kun autot oli vielä rautaa. Onnistuin katkaisemaan kaasupolkimen!!!! No ku... ei käynyt mielessä, että se kaasupoljin on muovia :D. Ok... 50 euroa, eka tappio hommassa :D.

Sitten pyysin avustajaa painamaan jarrua, iso vaihde. Avustaja painoikin jarrua niin, että poljin tuli läpi latt- ainiin, eihän tämä olekaan nada lada. Ok. Muistetaan, että vanhan muisti toimii loistavasti, sen kesto on vain sekunteja, ei 30 vuotta. Eihän vanhassa autossa tuo keino toimi, jos kytkin olisi uusi, ehkä.

Noh, mitä luulette käyneen? No, nuo venttilien hammaspyörien tapit pitivät kyllä ne paikallaan liikahtamatta. Mutta, kun väänsin sitä pulttia kahden metrin varrella, niin tottakai se pultti pyöri. Samalla tietenkin pyöri myös kampiakseli. Remmi pomppasi tuntemattoman määrän hampaita, ja jako sekaisin.

LOPULTA sain sen tuhannen pultin irti- virittelin rautatangosta ja parista paksusta pultista värkin, jonka sain sen tuhannen siivapyörän reikiin, ja sitten se lopulta se pultti aukeni.

Nyt tulee sitten KYSYMYS NUMERO 1. Miten ihmeessä tuon pultin ylipäätään saa auki? Ja yhtälailla, miten sen saa kiristettyä takaisin siihen tuhanteen nyyttonmetriin? Tuo konsti, että pitää astalolla kiinni siivapyörästä voi toimia, tosin en tiedä, miten pahasti se siivapyörä vääntyy. Tuo "seiso jarrupolkimen päällä" voi toimia, jos ensin vaihtaa kytkimen. Mielessä kävi jopa konsti, jota ei saa tehdä- no, tiedätte mikä.

Sitten kysymys  2: Nyt sitten tuo jako on sekaisin. Alan koota sitä. Yläpää on ehkä helppo: siinä on ensinnäkin ne lukitustapit, ja toisekseen, siinä on ne apumerkinnät, joten sanoisin, että sen saa ehkä täysin kohdalleen. Vaikka sitä yläpäätä pyörittelisikin ilman remmiä (siis niitä molempia hammasrattaita), niin siinä on sekä ne tappien paikat että nuo tarkat merkinnät (jotka vielä, kaukoviisaasti merkitsin itse terävällä tussilla, eli saan ainakin ne YKK mukaisiksi). Alapäänkin saan käännettyä YKK: a) siivapyörän merkki, b) vauhtipyörän ykk-merkki ja c) tulpanreijästähän näen, että jos kohdat a ja b on kohdallaan, niin silloin kyllä se mäntäkin on ylhäällä...

Mutta siis. Kysymys 2 on siis: "Mikä tuossa voisi mennä pieleen?". Itse asiassa, en oikeastaan kaipaa sitä vakiota forum-vastausta, että "jos evotat, älä tee". Yleensä tässä iässä kyseisellä asialla ei ole enää väliä :D. Onko ajatuksia? Eli "jos kerran saan sen yläpään hammasrattaat aseteltua tarkalleen kohdalleen, alfamer kertoo kiristelyt sun muu..." niin "ja sitten saan sen alapään tuolleen ajoitusmerkkien mukaan YKK"... niin mikä tuossa sitten menee pieleen? Mitä en ole huomioinut? Ja kysymys 1, saako tuollaisessa vanhassa autossa moottoria mitenkään lukittua niin, että sen pultin ylipäätään saa kiristettyä?
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: o.b. - 21.05.19 - klo:16:58
Yleensä sitä isoa pulttia ei tarvitse avata. Varsinkaan jos sen ympärillä on neljä pienempää pulttia kuusiokolokannalla pitämässä hihnapyörää paikallaan. Mikä mahtaa olla moottorin tyyppi?

Kampiakselin saa lukittua vauhtipyörän hammaskehältä jos moottori on irti. Toinen vaihtoehto on ne hammaspyörän neljä pulttia. Sopiva laippa pitkällä varrella ruuvataan hihnapyörän tilalle.

Toivottavasti ei mennyt venttiilit solmuun :o

Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: suru - 21.05.19 - klo:17:26
Hmm... VW GOLF IV Variant (1J5) 1.6 16V 2003 105hv, moottorityyppi "BCB". Ei siinä kyllä ole... siis se moniurahihnaa pyörittävä hihnapyörä on sellainen peltinen stanssattu, ja ei siinä kyllä ole mitään ruuveja ja pultteja. On vain se keskipultti, joka on tajuttoman tiukalla. Periaatteessa.. hmm... joo. Jos sen muovikehyksen olisi paloitellut, niin luultavasti sinne olisi päässyt. Se muovikehys ei kyllä lähde, aukko sen verran pieni.

Saa nähdä mitä venttiileille kuuluu, koska sen huomasi että männät otti venttiileihin kiinni kun se "irtosi".

Mutta, moottori toki on paikallaan. Ehkä sittenkin se järkevin tapa lukita moottori on pistää jotain tulpanaukoista, vaikka riskinä onkin mäntien hajoaminen :D. Ei viitsisi irroittaa moottoria vain sen takia, että sen saa lukittua :).

(Ps. tuo varmistus on kauhea- yleensä vanhan silmät alkaa erottaa vasta kolmannenennen kymmenennen kuvan... todella tehokas.)
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: M_M - 21.05.19 - klo:18:10
Kai se tuossa moottorissa tosiaan pitää irrottaa. Oikeaoppisesti se kampura lukitaan paikoilleen volkswagenin työkalulla T10028, joka lienee se järkevin tapa. Sitä en osaa sanoa mikä mahtaa olla toiseksi järkevin, ilman tuota työkalua toteutettava menetelmä.

(https://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk4/images/golf-mk4-9565.png)
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: suru - 21.05.19 - klo:21:57
Ensikokeilut positiivisia. Käsin pyörittämällä ei kuulu ylimääräisiä ääniä. YKK-merkkien mukaan näyttäisi olevan kohdallaan. Hämärin oli niiden remmien kiristyspyörä asento-osoittimineen. Pistin sen ison siivapyörän kiinni, ja kokeilin ilman tulppia pyöräyttää lopulta starttimoottorillakin- ei kuulunut kolinoita :).

Tuo vastaanhangoittelutyökalu, pitää vielä miettiä millä ihmeellä se onnistuu. Motonetissä https://asset.motonet.fi/img/8/804129/300/804129.jpg näyttäisi kyllä sopivalta, MUTTA MUTTA milloinkas minä tuota seuraavan kerran tarvitsen.... :D. 90 euroa.... not. Alkaa olla kohta remmin vaihto liikkeen hinnoissa. Momenttiavain maksaisi pari kymppiä motonetissä, mutta "saldo joensuu = 0 kpl".

Kun vain tietäisi, miten tarkkoja nuo momentit on, esim tuo hihnapyörä "90 Nm, sitten 90 astetta". En ole noita oikein koskaan ymmärtänyt: eihän tuollainen momenttiavain ole tarkkuustyökalu, joten lopputulos on aina "jotain 70 ja 120 väliin" joten mitä ihmeen väliä noilla asteilla? Esim. joku tuollainen "90 Nm": vedetään niin tiukalle kuin saa, ja sitten tuo "90 Nm" = metrin jatkovarsi ja tälläinen 86 kg mies hetkeksi tasapainoilemaan varren päälle = 86 Nm. Eli... onkohan nuo kiristysmomentit noissa miten tarkkoja vai "kunhan on tiukassa"?

Oikeastaan varsinainen kysymys: kiristimet paikoillaan ja säädetty, vesipumppu vaihdettu, starttimoottorillakin näytti pyörähtelevän. Kampiakselin siivapyöräkin paikoillaan, pulttipyssyllä ammuttu "ettei ihan heti lennä".  "Uskaltaisiko pikaisesti kokeilla käynnistää, ennen kuin alan koota loppuja": moniurahihna ei ole paikallaan eli se ei pyöritä mitään, moottorin kiinnike ei paikallaan, eli jakopään remmi vasta kiinni, säädetty ja kotelossaan ja se turkasen hihnapyörä "pulttipyssykireydessä". Miksikö? No, kun tuo jako oli sekaisin, niin ennen kuin lähden hakemaan loppuja osia, kaasupolkimia sun muita ja loppukokoonpanoja, niin kokeilisin, kannattaako niihin vielä tuhlata. Eli: "Uskaltaisiko startata käyntiin hetkeksi?". Jos ei räjähdä, niin... :)
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: o.b. - 21.05.19 - klo:22:59
90Nm tarkoittaa noin 9kg painoa metrin varren päässä. 1kg vastaa 9,81 Newtonia merenpinnan tasolla. 90 asteen kulma on helppo todeta kun merkkaa maalitussilla pulttiin ja hihnapyörään merkit.

Jos pulttipyssy on jotain muuta kuin 50 euron all-in-one sarjasta, niin saattaa se hyvinkin riittää. Todennäköisesti se on edellisellä kerralla vedetty korjaamon 600-800Nm pulttipyssyllä niin kireälle kun menee. Pultti on luultavasti venyvää mallia, ja pitäisi vaihtaa joka kerta.

Jos jako on kohdillaan ja hammaspyörän kiila kunnossa, voi varmaan kokeilla käyntiin. Omalla vastuulla tietenkin ;)
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: M_M - 22.05.19 - klo:06:44
Lainaus käyttäjältä: suru - 21.05.19 - klo:21:57
Kun vain tietäisi, miten tarkkoja nuo momentit on, esim tuo hihnapyörä "90 Nm, sitten 90 astetta". En ole noita oikein koskaan ymmärtänyt: eihän tuollainen momenttiavain ole tarkkuustyökalu, joten lopputulos on aina "jotain 70 ja 120 väliin" joten mitä ihmeen väliä noilla asteilla? Esim. joku tuollainen "90 Nm": vedetään niin tiukalle kuin saa, ja sitten tuo "90 Nm" = metrin jatkovarsi ja tälläinen 86 kg mies hetkeksi tasapainoilemaan varren päälle = 86 Nm. Eli... onkohan nuo kiristysmomentit noissa miten tarkkoja vai "kunhan on tiukassa"?

Kuten o.b. jo edellä sanoikin, niin silloin kun ilmoitetaan viimeisenä kiristyksenä astekiristys, niin pultti on venyvä ja kuuluisi oikeaoppisesti vaihtaa joka kerta uuteen.

Kannattaa myös päivittää työkalut, jos momenttiavaimen 90 Nm on "jotain 70 ja 120 väliin".  :o Ei ne halvat mitään tarkkuustyökaluja ole, mutta ei ne nyt noin paljoa kuitenkaan yleensä heitä.

Toivottavasti et myöskään ole ihan kovin montaa momentistaan oikeasti tarkkaa pulttia kiristellyt noilla metodeilla, 86kg ukko metrin varren päässä tekee 860 Nm.  :)
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: suru - 22.05.19 - klo:07:10
Heh, laskuvirhe, mutta mitä se yksi testi kerran määritteli minusta, "numerosokea insinööri" :D. Avauspuolella tuo ainakin piti paikkansa: Kun lopulta sen pyörän sai lukittua, niin 1,5 metrin varsi ei tahtonut avaamiseen riittää. Mutta, lähinnä tuo "astekääntö" aina ihmetyttää: Loppujen lopuksi, käytännössä jo yhden Nm heitto kiristyksessä tarkoittaa jo tuota "90 astetta"... eli kyse on lähinnä filosofisesta ihmettelystä. Kai senkin joku kollega on laskenut, että sillä on jotain s. merkitystä. Itselleni se näyttää jo vähän bremeriltä tai homeopatialta :D. Ok, ok. Motonetissä on näköjään 1 kpl tuota pulttia (JNS), varasin sen, taisi olla kokonaiset 3 euroa tai alle kympin.

Aamulla ensisavut, ei käynnistynyt. Pyörittelin hetken, ja 20 sekunnin jälkeen "stop, öljynpaine". Tuo sinänsä ei liene vika, pitkän pyörittelyn jälkeen.

Epäilykseni:
- Jako silti pielessä. Missään nimessä se ei voi olla "ykkösen ykk versus jonkun toisen ykk", koska siivapyörän ykk-merkki + venttiilien merkit ykk + ykkösen mäntä ylhäällä tulpanreijästä kokeillen. Ei kolise eikä vastustele pyöriessä, joten jako voi olla silti pielessä hampaan tai kaksi.
- Toinen, moniurahihna ei ole paikallaan. En tiedä, mitä vehkeitä sen moniurahihnan varrella on--- bensapumppukin??? Eli että joku laite moniurahihnan varrella tarvitaan moottorin käymiseen.

Aamulla pikaiseen puuroveden kiehumista odotellessa kävin viskaamassa tulpat paikalleen, ja kokeilin. Pitää illalla ajan kanssa tutkia, mikä voisi olla syy. Ensin tuo jako, sitten hihna paikalleen.
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: M_M - 22.05.19 - klo:07:27
Se astekääntö liittyy siihen venymiseen. Pultti on mitoitettu niin, että se alkaa venyä kun on vaikkapa se 90 Nm kiristetty. Siitä eteenpäin on sitten laskettu ja suunniteltu, että 90 asteen kääntö venyttää pulttia riittävästi.

Tuota 1 Nm heiton ja 90 asteen vastaavuutta en kyllä ymmärrä, mistä tuo on mahdettu johtaa/päätellä?
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: o.b. - 22.05.19 - klo:09:37
Kannattaa mitata puristukset ensitöiksi. Joku venttiili voi olla vino ja eihän se nyt enää osu mäntään kiinni ja kolise. Toivotaan kuitenkin parasta.
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: 58make - 22.05.19 - klo:10:33
Hihnapyörän merkit käy kylläkin 1 ja 4 syliterien ykk, nokka-akselien ei.
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: SIN - 22.05.19 - klo:12:44
Varmistu että nokkien ajoitus on oikein kuten yllä sanotaan.
Ja tosiaan hinapyörien isot pultit aukeaa parhaiten pulttipyssyllä (kunhan vain sopii)

Lainaus käyttäjältä: suru - 21.05.19 - klo:21:57

Tuo vastaanhangoittelutyökalu, pitää vielä miettiä millä ihmeellä se onnistuu. Motonetissä https://asset.motonet.fi/img/8/804129/300/804129.jpg näyttäisi kyllä sopivalta, MUTTA MUTTA milloinkas minä tuota seuraavan kerran tarvitsen.... :D. 90 euroa.... not. Alkaa olla kohta remmin vaihto liikkeen hinnoissa.
Itse kannattaa aina tehdä vaikka tulisi vähän kalliimmaksi kuin korjaamolla..

Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: TDiih - 22.05.19 - klo:13:57
Itsellä alkaa olemaan aika paljon erikoistyökaluja joka hommaan, kun olen niitä ostanut huolloista "säästetyillä" rahoilla. Harrastuksille ei ikinä voi laskea hintaa. Luontokin säästyy kummasti kun auto seisoo moottori levällään. Olettaen ettei öljyjä ole laskettu suoraan maahan tai lattiakaivoon  ;D
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: suru - 22.05.19 - klo:16:49
Hmm. Ensitesti siis, että ei paukuta, eli jako ei ole ainakaan pielessä "silleen". Kuitenkaan tuo ei käynnisty. Moniurahihnan varrella ei näytä olevan mitään joka vaikuttaisi käynnistymiseen (eli vain laturi, ilmastointi, ohjaustehostin). Eli, nähtävästi jää joko jako pielessä tai venttiili vuotaa niin pahasti (solmussa). Todennäköisempää kuitenkin varmaan tuo jako.

Miten tuo oikein on? Eli kun aloitin hommaa, pistin siivapyörän merkin YKK. Mun mielestä se oli ykkösen YKK, KOSKA ykkösen mäntä oli silloin ylhäällä. Siinä asennossa myös yläpään hammasrattaisiin piirretyt merkit oli kohdallaan. Eli, kampiakselin hihnapyörän merkki, nokka-akselien merkit ja ykkösen mäntä ylhäällä.

Nyt on sama tilanne, eli kun se jako meni sekaisin, niin pyörittelin nuo taas tuolleen: tarkistin nimenomaan ykkösen tulpanreijästä että mäntä ylhäällä.

Eli: Joko tuo logiikka ei päde (eli ykk-merkki alapyörässä sekä nokka-akselien hammasrattaissa ja ykkösmäntä ylhäällä). Tahi, ajoitus on kuitenkin pielessä (1 versus 4). Tai, kolmas, ajoitus on silti hampaan tai pari pielessä.

Mikä saattaisi olla syypää, ettei käynnisty...?
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: tarzi - 22.05.19 - klo:20:06
Pulttiasiaan paras lääke = pulttipyssy..
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: suru - 22.05.19 - klo:21:41
En tajua. Sahasin äsken muutaman minuutin, useita kertoja, ja ei vain käynnisty. Bensa haisee kyllä satasella, että pumppaa- no, huomiseen mennessä toivon mukaan haihtuu katalysaattorista, ettei PUM.

En oikein usko, että jako on siinä pielessä, tarkistin sen nyt pieteetillä. Kampiakselin hihnapyörän merkki osoittaa YKK, ykkösmäntä selvästi ylhäällä. Yläpään hammasrattaat myös oikein. Mietin pitkään, voisiko venttiilit olla väärissä asennoissa eli siis "ykkönen kyllä yläkuolokohdassa, mutta venttiilit nelosen mukaan". Ei ole mahdollista: Ensinnäkin siinä on ne merkit, toisekseen siinä on ne tapinpaikat, kolmanneksi ne nokka-akselit pyörähtää vain 1 kierroksen- eli jos venttiilit on nelosen ykk, niin silloinhan ne lukitustappien reijät osoittaa 180 astetta toiseen suuntaan. Eli, varmuudella kyllä jakoremmi on ajoituksen suhteen varmasti oikein. Ennen remmin vaihtoa moottori kuitenkin toimi, joten JOTENKIN siihen remmin vaihtoon ja tulppien irroitukseen tuo homma liittyy.

Mutta, ei vaan starttaa. Pyörii, pyörii, muttei starttaa... Mulla pää lyö nyt täysin tyhjää, en keksi enää mikä siellä voisi olla. Jos jako on silti pielessä, en keksi että miten ihmeessä sitä voisi tarkistaa.... todennäköisesti ainoa keino varmistaa, että YKK on oikeasti ykkösen ykk on pistää tikku ykkösen tulpan aukosta ja liikutella kampiakselia eestaas ja etsiä silleen tuo yläkuolokohta... ja venttiilien suhteen, varmaan ainoa keino on purkaa venttiilikoppaa ja alkaa sieltä tutkia. Todennäköistä tosin on, että jos jako on pikkasen pielessä, sitä ei pysty mitenkään tarkistamaan ja säätämään kohdalleen? Eli jos jako pielessä, "paaliin tai hinaa auton merkkihuoltoon" :). Tahi, onko mitään ideaa tuon tarkistukseen?

Alkaa konstit loppua- seuraavaksi moottori lopullisesti kasaan, ja kokeilen käynnistää hinaamalla? Eli jos se pari kilometriä pyörii, niin jos se silleen väkisellä lähtisi käyntiin?   
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: o.b. - 22.05.19 - klo:22:03
Tarkista puristukset, niin voit sulkea pois venttiiliongelmat.
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: mfroberg - 22.05.19 - klo:22:21
Jako oikein, puristukset löytyy(?) ja bensaa tulee.....olet jossakin vaiheessa remppaa hukannut kipinän?
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: SIN - 22.05.19 - klo:23:10
Onko puolien johdot paikoillaan? Mites vauhtipyörän ykk merkki?
Olikos tässäkin koneessa se kääntämällä kiristettävä hihnankiristin. Onko se oikein?
Kampiakselin asennontunnistin?
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: M_M - 23.05.19 - klo:06:58
Kun apulaitehihnan hihnapyörä on irrotettu, niin kampiakselin pulttiin pitäisi lisätä pari prikkaa ja kiristää se takaisin kampiakselille jotta se pitää tuon hammashihnan pyörän paikoillaan. Laitoitko sen pultin takaisin?

Jos et, niin onko mahdollista että hammashihnapyörän takana oleva ohjuritappi onkin nyt pois kolostaan ja hihnapyörä jossain sattumanvaraisessa asennossa, suhteessa kampiakseliin? Tällöin ei ajoitusmerkki pidä paikkaansa.
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: SIN - 23.05.19 - klo:14:31
En suosittele hinausta. Lähtee kyllä startilla.
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: suru - 23.05.19 - klo:20:54
Puristuspaineet voisi mitata: tosin pitää odottaa reilun kuukauden päähän palkkapäivään, että löytyy se pari kymppiä mittarin ostoon. Tosin en jaksa mitenkään uskoa, että siitä on kyse: Ei se VOI olla niin pahasti solmussa, että ei edes lupailisi. Tuhon pitää moottorissa olla todella totaalista, että käynnistys ei onnistu mitenkään. Yritin rakennella äsken mittaria (analoginen rengaspainemittari), mutta en löytänyt romulaaristakaan mitään millä sen olisi säätänyt tiiviisti kiinni.  Mutta: Ajatuksista uskomattomin, että puristuspaineet olisi totaalisisesti hukassa. Jos remmi olisi katkennut, niin silloin ehkä. Tuossa se pyörähti käsin pari kierrosta- voihan ne venttiilit olla solmussa, mutta.... en oikeasti usko siihen. En usko. En. Mutta, se selviää kuukauden päästä, sen ajan kokeilen korjata tuota muuten.

Muuta, ostin uuden pultin siihen siivapyörään. Ja ei, ei se ole päässyt, siinä itse kampiakselin pään hammasrattaassa on lukituspykälä että se hammasratas pysyy yhdessä asennossa. Ja siivapyörää varten siinä on nökö. Eli se pysyy paikallaan.

Kipinä tulee, irroitin tulpat, ja iloisesti räiskii kipinää, kun pyörittää. Bensaa tulee, ainakin hajusta päätellen. Akku on hyvä, äsken pyöritin kymmenen minuuttia yhteen soittoon- ainoa seuraus, että kerran sytytti bensahöyryä, pieni tömähdys. Tankissa on parikymmentä litraa, eli siitäkään ei kyse.

Joo, ja kiristimellä, se vaan ei tahdo pysyä paikallaan- se viisari, pitää varmaan vetää se 200 nyyttonmetriin, se kiristimen pultti :D. Heh.

Vauhtipyörän merkin erottaa joten kuten- en ole löytänyt mitään, millä sen vihreän kehyksen saisi pois. "Iso pultti", joo, vähän vaikea sitäkin ny löytää. Rikkoa sitä ei viitsisi. Mutta siitä pikkureijästä jotenkin näkee sen merkin.

Ehkä lopulta kasaan ne loputkin romut moottoriin kiinni, moniurahihnan sun muut, ja kokeilen ensin starttia ja sen jälkeen on loppujen lopuksi, tuo on menossa paaliin tän jälkeen jos ei toimi, kokeilen tuota hinaamiskonstia. Kaikki muu alkaa olla jo kokeiltu, paitsi tuo kaikkein vaikein, puristuspaineen mittaus.
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: M_M - 23.05.19 - klo:21:09
Ihan turhaa hommaa startata 10 minuuttia putkeen saati sitten kokeilla hinata. Jotain siellä on nyt pielessä eikä se pitkällä sahaamisella itseään korjaa.  :(
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: o.b. - 23.05.19 - klo:21:30
Tässä vielä valmistajan ohje jaon tarkistamisesta:

(https://i.ibb.co/hc0MXKV/BCB-timing.jpg) (https://ibb.co/bFt3HrX)
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: multsi - 24.05.19 - klo:07:36
Nykypäivänä remppaa kuin remppaa varten kannattaa ottaa läppäri auton viereen ja avata youtube.

"golf 1.6 timing belt" hakusanalla löytyy monia monia opetusvideoita

tässä nyt yksi: https://www.youtube.com/watch?v=rgTJpboB0fo (https://www.youtube.com/watch?v=rgTJpboB0fo)
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: SIN - 24.05.19 - klo:08:50
Lainaus käyttäjältä: suru - 23.05.19 - klo:20:54


Joo, ja kiristimellä, se vaan ei tahdo pysyä paikallaan- se viisari, pitää varmaan vetää se 200 nyyttonmetriin, se kiristimen pultti :D. Heh.

En bcb koneeseen ole remmiä vaihtanut, mutta yleensä tuo kiristin käännetään oikeaan kireyteen ennenkuin kiristimen kiinnityspultti on kiristetty. Ei käänny ellei pultti ole sormikireydellä. näin ainankin joissain tdi malleissa.
Elä jätä kiristintä väärään asentoon.
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: suru - 25.05.19 - klo:12:27
Hmm... ruokatauko. Ainakin 1 pikkujuttu, en ole nelitahtimoottorin toiminnasta ihan kärryillä, näköjään. On pieni mahdollisuus, että mulla kuitenkin tuo on sen kierroksen pielessä.

Ajattelin, että ykkösen YKK on ykkösen pytty ylhäällä. Eipä olekaan: Mittasin viimeinkin tikulla. Kampiakseli pyörähtää kaksi kierrosta ja nokat yhden. Eli kun ykk-merkki on kohdallaan, niin kierroksella n siis nuo nokan merkit on "poispäin" ja n+1 siis sisäänpäin. Tähän asti minäkin olen pysynyt kärryillä.

MUTTA, tuossa "pytty ylhäällä" menin minäkin vikaan: Näyttää, että AINA kun ykk-merkki on kohdallaan, niin molemmat, ykkönen ja nelonen on ylhäällä. Ainakin, kun mittasin tikulla, tikkuun tussilla merkki.

Vauhtipyörästäkään ei ole apua, eikös sekin pyöri kampiakselin kanssa samoin- eli senkin ykk-merkki kertoo saman kuin sen hammaspyörän siivapyörän. Tahi sitten olen pahasti metsässä...

ELI: "Onko MITÃ,,Ã,,N mahdollistuutta MILLÃ,,Ã,,N keinolla varmistua, KUMPI noista ykk-merkki-kohdallaan on YKKÖSEN yläkuolo? Muuta kuin kääntää hihnan toiseen asentoon, rukoilee ja käynnistää auton?"
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: o.b. - 25.05.19 - klo:15:36
Alakerta saa olla millä kierroksella tahansa. Nokka määrää sen,  mikä tahti on menossa milloinkin. Eli vaikka kääntäisit kampiakselia kierroksen ja pistät jaon taas merkkeihin, tilanne ei muutu mitenkään.
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: sprint - 25.05.19 - klo:15:48
Lainaus käyttäjältä: suru - 25.05.19 - klo:12:27

ELI: "Onko MITÃ,,Ã,,N mahdollistuutta MILLÃ,,Ã,,N keinolla varmistua, KUMPI noista ykk-merkki-kohdallaan on YKKÖSEN yläkuolo? Muuta kuin kääntää hihnan toiseen asentoon, rukoilee ja käynnistää auton?"

Kun tikku ylhäällä lopettaa liikkeen siihen merkki. Kun tikku taas lähtee liikkumaan alaspäin siihen merkki. Näiden puoliväli on YKK.
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: tarzi - 25.05.19 - klo:17:08
Tsekkaa puolien sulake, löytyy kojelaudan päästä
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: suru - 25.05.19 - klo:17:22
Väliaikatietoa :D. Ainakin yhden asian olen oppinut, ja se on aika tärkeä: "jos pulttipyssyä ei ole, niin kampiakselin päätypulttia ei saa irti ilman vastaanhangoittelijaa". Alfamerin kirjan neuvo oli huono, todella huono, eli "vaihde + jarru pohjaan".

(Hm, tuo kiristin on näköjään liika tiukalla... no, se tuskin käynnistymiseen vaikuttaa, pitääpä silti tietenkin säätää.)

Valokuvissa näkyy "vastaanhangoittelija", piti etsiä kaikea mitä kotoa löytyy. Toimii. Rakensin myös tuon pitimen nokkapäähän.

Tuo painepuoli vähän nyt ihmetyttää. Mittari toimii, paineilmalla testaten. Se myös kyllä kiertyy tulpanreikään, tuo bensaletku mitä löytyi täältä... tietenkään ei pysty varmistumaan tiiveydestä, mutta se kiertyy nätisti tulpanreikään (sentin matkalta), kumiin tulee kierteet ja sitä ei saa vedettyä pois so. kiertämällä. Todennäköisesti tuo on tiivis. MUTTA, näyttää nollaa joka pytystä- eli jää varteenotettava epäilys, ettei ole tiivis. Ohje on hieman outo, "tulpat pois, kaasupoljin pohjaan". En tiedä, tapahtuuko tuollaisessa sähkökaasupolkimillisessa mitään kun pistää polkimen pohjaan- siinä kaasarin näköisessä värkissä on sellainen ryypyn näköinen kansi, joka pysyy koko ajan kiinni. (Pitää kai sitten ostaa oikea puristuspainemittari- älytöntä tosin, jos tuo ei enää käyntiin lähde, niin ensin tsiljoonalla eurolla kamaa...)

"Elämme mielenkiintoisia aikoja" :).

- Puristuspaineet nyt kysymysmerkki, yritän keksiä jos tuon saisi jotenkin varmistettua tuon tiiveyden, MUTTA ei se nyt niin väljä voi olla, että vuotaisi ohi....
- kipunaa iskee
- bensa haisee
- mutta ei vaan käynnisty.

Pitää alkaa tutkia, että millä ihmeellä tuon puristuspaineen saisi mitattua kotikonstein :)



(https://i.ibb.co/x8PjwWK/IMG-7426.jpg) (https://ibb.co/84T5Gqn)

(https://i.ibb.co/LhhZ1W4/IMG-7427.jpg) (https://ibb.co/zHH4ZYK)

(https://i.ibb.co/KD3LG40/IMG-7428.jpg) (https://ibb.co/VxPQNnj)

(https://i.ibb.co/my2Dtm1/IMG-7430.jpg) (https://ibb.co/pKM0ZgG)

(https://i.ibb.co/st26dqt/IMG-7497.jpg) (https://ibb.co/XVb3rtV)

(https://i.ibb.co/kxDb0J4/IMG-7498.jpg) (https://ibb.co/Xb50pD7)

(https://i.ibb.co/tLj5D10/IMG-7499.jpg) (https://ibb.co/wcG142n)
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: suru - 25.05.19 - klo:17:24
Lainaus käyttäjältä: tarzi - 25.05.19 - klo:17:08
Tsekkaa puolien sulake, löytyy kojelaudan päästä

Tulpat irti, pistä pitimiin kiinni, pyörittää, iskee nätisti kipunaa. Bensa haisee, eli bensaa tulee ja kipunaa. Eli tästä ei kyse... pitää silti katsoa se sulake, mutta tuntuisi hassulta, että kipunaa tulee ja sulake...
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: mfroberg - 25.05.19 - klo:17:34
"Bensa haisee eli bensaa tulee".......oletko todentanut että tulpat ovat märät bensasta? Jos ei bensaa päädy pyttyihin ei kone ikinä tule lupaamaankaan. Bensaa voi ruikkia hieman pyttyihin lääkeruiskulla ja sitten tulpat paikalleen ja kokeilee käynnistää. Tuntuu oudolta ettei ole luvannut kertaakaan olkoon sitten jako pielessä mutta se ettei minkäänlaista röpötystä ole kuulunut on outoa.
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: suru - 25.05.19 - klo:18:27
No voi * sekä * ja *.

TSI (ei TIS, tiedätte mitä se tarkoittaa--- siis taivaan isin siunausta) mallinen puristuspainemittari toimii. "Nolla". No. Tein toistepäin. Löin samaisen letkun tulpanreikään, kompura kiinni ja ilmaa. Sitten pyörittelin kampiakselia hitaasti, ja koko ajan kuului imupuolella pihinä. Missä vaiheessa tuo pihinä ei lakannut.

Lopputulos: "Paaliin". Venttiilit solmussa. Alfamerin kirjan ohje oli erittäin huono, "kun avaat kampiakselin pultin... vaihde ja kaveri painamaan jarrua". ERITTÃ,,IN huono neuvo- jopa "astalo tulpanreijästä" olisi vähemmän vahingollinen. Eli oikeaoppinen tapa: "Jos kunnon pulttipyssyä ei ole käytössä, niin tarvitaan ehdottomasti tuollainen vastaanhangoittelija" sekä toinen tärkeä ohje, "kun väännät pulttia auki, nokkapään lukitusvärkki EI SAA olla paikallaan.

Sanoisinko, että tuollainen reilun tuhannen euron auto... niin kansiremontti menee jo harrastuskiinnostuksen ulkopuolelle :). Sanoisin, että kansiremppaa lähtisin tekemään vasta siitä 6000-7000 tonnin autoon :D...

voi. p. Ei kukaan tarttis varaosa-autoa, nyt lähtis halvalla, Joensuusta. Valitettavasti en voi ajaa sitä perille.
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: TDiih - 25.05.19 - klo:18:57
Nythän ois peliliike ostaa halvalla vastaava, missä ois sama remppa edessä, niin ei menisi osat hukkaan  :)
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: suru - 25.05.19 - klo:21:07
vielä tein lisätestin. Tuossa värkissähän venttiilikopan kansi sisältää myös nokka-akselit. Eli, kun kannen nostaa pois, näkyy venttiilien jouset--- nokka-akseli painaa sellaista jotain pientä välijuttua ja sen kautta venttiiliä.

Mikäli olen oikeassa, niin kun venttiili on "lepotilassa" eli nokka-akseli ei paina venttiiliä, venttiili on kiinni. Eli, tässä autossa kun ottaa venttiilikopan pois, silloin myös venttiilit painuu jousilla kiinni. Siis tämä on looginen päätelmä, toisinpäinhän se olisi järjetön...

No, nostin nyt tuon venttiilikopan pois. Se lähti nätisti, kun avasi vain ne kaikki ruuvit- viisi minuuttia, itse asiassa. Silmieni edessä oli venttiilit, jouset, joku pieni paininjuttu- ja nokka-akselit siis siinä kansi-osassa erikseen. Nyt siis ihan varmasti venttiilit ovat sulkiasennossa.

Tulpat siis mulla mysö pois...

Ruuvasin kumiletkun tulpanaukkoon, ja paineilmaa. Kompura on sellainen taskumalli, siis näitä mitä tulee naulaimien mukana- joku 4 bar max. Tuuli vain kävi, eli siis kun puhallan mihin tahansa tulpan aukkoon ilmaa, niin jokaisesta tulpan aukosta tulee ilmaa. Painetta laskemalla tilanne ei muuttunut.

Jos kerran venttiilit ovat näin varmasti sulki, niin jos ilma puhaltaa pienelläkin paineella joka lävestä... niin eikö se tarkoita, että venttiilit eivät ole tiiviit? Eli... varmuudella särki?
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: suru - 27.05.19 - klo:10:51
Pieni päivitys vielä tähän. Avasin venttiilikopan. Tuossa on "kiva" rakenne, kun nostaa venttiilikopan, niin nokka-akselitkin lähtee samalla. Kokeilin painaa venttiileitä: About joka ikinen venttiilili toimi jännästi. Kun painoin venttiiliä, niin se ei tahtonut millään painua. Joo, se jousi on jäykkä. Mutta: Kun painoin sitä ensin, niin sitä sai painaa voimalla, ihan kuin se olisi jotenkin liimautunut paikoilleen. Sen jälkeen se venttiili liikkuikin: jäykkä toki, mutta ei silleen, että olisi "liimautunut".

Olisiko mitenkään siis mahdollista, että venttiilit olisivat voineet LIIMAUTUA tai jumiutua jotenkin? Siis, kyllähän nuo venttiilit ovat jäykkiä jousen takia, mutta ei silleen, että ensituntuma olisi liimautuminen...

Kokeilen kuitenkin vielä tänä iltana viimeistä kertaa, eli: "Mäntä melkein ylös, että jos venttiili lipsahtaakin irti. Sitten painan jokaista venttiiliä, silleen että liikkuu. Sitten vaan kone taas kasaan, polvilleen auton nokan eteen, ja sitten startti."
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: M_M - 27.05.19 - klo:11:36
Ilmiönä sinänsä tunnetaan "liimaventtiili" joka voi kohdalle osuessaan hankaloittaa käynnistymistä. Jotenkin silti veikkaan, että tämän moottorin kohtalo sinetöitiin siinä vaiheessa kun sitä pyöräytettiin nokka-akselien ollessa lukittuina.  ::)

Liimaventtiili yleensä antautuu vähän pidemmällä starttauksella. Jos tätä oli jo pyöritelty 10 minuuttia startilla, niin tuskinpa on enää siitä kyse. Vaikka onhan kaikki tietenkin mahdollista.
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: Volkkaripappa - 27.05.19 - klo:12:12
Samaa mieltä M_M kanssa. Tuosta liimaventiili ilmiöstä oli kova poru aikoinaan Teboilin Terra bensiinin ja Opelin kesken, siis vuosikymmeniä sitten. En usko että siitä tässä tapauksessa on kyse.
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: SIN - 27.05.19 - klo:12:37
Jäi epäselväksi, että onko se jako nyt kohdallaan eikä kierroksen pielessä?
Ei siellä puristuksia ole jos venttiilit on auki väärään aikaan.
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: M_M - 27.05.19 - klo:12:45
Lainaus käyttäjältä: SIN - 27.05.19 - klo:12:37
Jäi epäselväksi, että onko se jako nyt kohdallaan eikä kierroksen pielessä?
Ei siellä puristuksia ole jos venttiilit on auki väärään aikaan.

Jos jakoa siirtää tasan kampiakselin kierroksen verran, niin mikään ei muutu. Tai ei ainakaan mikään mekaanisesti, joka puristuksiin vaikuttaisi.
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: 58make - 27.05.19 - klo:14:23
Tuosta aloitus viestistä selviää miten se moottori on onnistuneesti rikottu,
nokat lukittu paikoilleen ja kampiakselia pyöritelty, venttiilit vääränä.
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: suru - 27.05.19 - klo:20:38
Kyllä se riitti se "jako sekaisin, käsin pyöräytys". Tein tänään vielä viimeisen testauksen. Nyt jako on varmuudella oikein, siitä ei ole enää pienintäkään epäilystä.

Tein sille viimeisen voitelun. Venttiilikoppa auki. Painelin venttiilejä: Osa meni nätisti alas. Osa taas meni, kun painoi voimalla. Eli kyllä ne solmussa on. Tuolla koneellahan ei tee enää mitään, kokeilin "sen viimeisen": Painoin venttiilin alas, ja käänsin niitä neljänneksen. Hieman hakemalla löytyi kohta, jossa venttiilit liikkui nätisti. Eli kävin jokaisen venttiilin tuolleen läpi: Alkutilanne, että jotkut venttiilit jumitteli, käänsin, kokeilin, käänsin, ja lopulta kaikki venttiilit alkoivat lopulta liikkua.

Kansi paikalleen, männät silleen ettei osu venttileihin, ja sitten pyörittelin nokka-akseleita- nätisti meni. Lopulta varovasti koko p. YKK, kone kasaan, ensin varovasti käsin pyöräyttelyä, testi startilla, ja lopuksi tulpat paikalleen.

Ei käynnisty. Ei edes lupaa. Sellaisen viiden minuutin pyörittelyn jälkeen nätti takaisku, siitä kaasarin näköisestä ilmanotosta leimahdus. Se on ainoa, mitä tapahtuu :).

Eli, kyllä tuo on selvä tapaus. Venttiilit solmussa, ja eipä ne siitä tiiviiksi muuttuneet kun käänsi, mutta alkoipa liikkua.

R.I.P.
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: Larmatin - 27.05.19 - klo:22:16
Kyllä sen kampuran pultin voi avata tuolleen jarrua painamalla mutta tosiaan ei saa olla jakopää lukittu samalla.
Ite lukitsen monesti vauhtipyörältä, joku ruuvari sinne väliin vaan oikeaan kohtaan

Kampuran ajoitusmerkki näkyy siinä alarattaassa se vino hammas, se voi olla kahdessa paikassa riippuen konemallista. ei ole väliä millä kierroksella kone on.

puristukset voi mitata laittamalla yksi tulppa esim kerralla kiinni ja startata,kuulostaako kaikki samalta?

tai sit toinen starttaa ja toinen tulppaa vuoronperään tulpanreikiä esim vasaran varrella,onko eroa ja potkiiko kulla painetta ulos?
pitäisi riittää käyntiin lähtöön.

Ja sitten se paineilma pyttyyn ja pyörittää konetta(kampiakselia),tuleeko tiiviiksi missään vaiheessa?( ei jaksa pyörittää ilman metrin vartta)

Jos vaikka jotain apua olisi näistä.
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: suru - 09.06.19 - klo:20:32
Kokeilin tuossa vielä äsken. Mulla ollut pari vuotta VAG-KKL-kaapeli, mutta hieman rajoittanut läppärin puute. Olisin aiemminkin jo sillä kurkannut.. mutta, en ole jaksanut raahata pöytäkonetta siihen viereen. Nyt sain läppärin... :D. Kokeilin sillä lukea vikakoodeja. Aika vähän silti tuolla VDCS-litellä ja kaapelilla voi tehdä: Näköjään ohjelman saa rekisteröityä, mutta siitä pitää maksaa 99 dollaria. Joten, siinä kulkee harrastuksen raja. Ohjelmalla saa kuitenkin tehtyä perushommat, eli luettua vikakoodit ja nollattua ne.

Lopputulos: "Ei virhekoodeja." "Scope" olisi ehkä kätevä seurata, mitä tapahtuu kun starttaa, mutta se scopenäyttö on aika hyödytön- siinä pitäisi tehdä jotain, että saisi sen näyttämään.  Netin ohjeet ovat aika ympäripyöreitä, ja se, että jos sen saisi jotain näyttämään, kertoisiko se mitään.

Lyön tuon kuitenkin nyt kasaan, että pääsee hinaamaan pois. Oikeastaan nyt kaikki on kokeiltu. Jako ei ole pielessä: voihan sitä toki epäillä, mutta sen olen nyt kyllä täydellisesti tarkistanut. Kipinä tulee, eli kun irroitan kaikki neljä tulppaakin, ja starttaan, niin komeasti leiskauttelee kipunaa joka tulpasta. Bensaa tulee, hajusta päätellen. Kone ei voi olla märkä, koska tässä välillä olin yli viikon työmatkalla, ja sen ajan auto saanut olla rauhassa. Venttiileitä en jaksa alkaa enempää purkamaan, kannen irroittaminen ei todellakaan viehätä. Venttiilien suhteen riitti, että otin venttiilikopan irti, painoin venttiilit alas ja pyöräytin, eli että venttiilit ainakin heiluu. Tiiviydestä en tiedä.

ENITEN minua kummastuttaa se, että tuo värkki ei edes lupaa. Eli: Yleensä jos bensaa tulee, ja kipinää tulee ja jako on kohdallaan, niin silloin OLI MIKÃ,, TAHANSA VIKA, niin auto kuitenkin LUPAA. Tuossa tuo pyhä kolminaisuus on kohdallaan, eli kipinä, bensa, jako, niin silti auto ei edes lupaa. Siis moottori vain pyörii. Ja pyörii. Jos venttiilivikaakin olisi, niin ei sen pitäisi vaikuttaa siihen- eli sen pitäisi kyllä luvata. Kyllä sen kuulee, jos se edes yhden kerran yrittäisi sytyttää bensa-ilmaseoksen. Vaan ei.


Oikeastaan jäljelle jää enää:
- Venttiilit on niin hajalla, joka ikinen kuudestatoista, että ne eivät sulje pyttyä tiiviisti. Pitää muistaa, että alkutilanne oli täysin toimiva auto, josta vaihdoin jakopään remmin. Pulttia avatessa pääsi pyörähtämään, ja lyömään venttiileihin. Koska jako on nyt kohdalla, niin tässä kohden jää vain ja ainoastaan "venttiilit paskana".
- Kaikki mahdolliset kaapelit on kiinni, MUTTA se ilmanputsarikansi ei, eli ilmanottoaukko sojottaa suoraan ilmaan. Eli voi olla mahdollista sekin, että tuo vaatiikin sen kannen paikallaanolon.
- Hinaamalla pakkokäynnistysyritys, sen aion vielä kokeilla kun saan tuon kasaan.

Käytännössä... joudun kasaamaan tuon vain sen takia, että pystyn ylipäätään sitä pihalla siirtämään, se on pakollinen operaatio. Joten sen jälkeen vielä kerran starttiyritys, ja tuo hinauskokeilu, ja sen jälkeen paaliin.


Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: o.b. - 09.06.19 - klo:20:52
Puristukset jos puuttuu, ei seos syty vaikka mitä tekisi. Seos on liian rikas. Ja vaikka syttyisikin, paine karkaa harakoille.
Otsikko: Vs: Golf jakopään hihnan vaihtaminen
Kirjoitti: 9987 - 09.06.19 - klo:22:31
VCDS lite ja lisenssi avaa toimintoja, siksi pyytävät maksua. Ei siis pelkkä koodinlukija ja nollaaja.