Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - tuRboman

#1
Vanhemmissa ahtimissa solenoidilla ohjattiin ahtopaine hukkaporttia ohjaavalle kalvoventtiilille. Useissa uusissakin turboissa on sama periaate. Liekö TSi moottoreissa samoin? Osat on kaikki olleet erikseen vaihdettavia. Vaikka harvemmin jotain hukkaporttia uusitaan erikseen.

Mustuuko TSi koneiden öljyt nopeaan? Joskus urbaanilegenda väitti, eträ nimenomaan turbojen kuumana sammuttelu poltti öljyä laakereille ja tämä aiheutti nopeaa mustumista. Tiedä sitten totuutta tähän. Mutta tiheämpi vaihtoväli tuskin on haitaksi näille pikkuturboille.
Ahtimet voi tosiaan kiertää toistasataatuhatta kierrosta minuutissa ja lämpötila ~ lähes pakolämpötila. Eli kyllä siellä laakerit on lujilla jos edes "puolirasituksella" sammutetaan kone liaan nopeasti ja jäähdytys, sekä voitelu katkeaa ahtimen vielä pyöriessä järjettömän kovalla vauhdilla punahehkuisena.
Tuosta omasta turbosatkusta olen useamminkin nähnyt miten ahdin ja pakosarja punottaa kun on hieman kaasuteltu. Pimeässä syksyssä revittelyn jälkeen pelti ylös niin siellä se helottaa!
#2
Joko Scoutin speksit on selvillä? Moottorit ja varusteet?
#3
Subaru / Re: Subaru
26.02.14 - klo:10:04
Subarun nykyinen CVT + neliveto on huono wannabe nelari. Täällä tiedettiin.
#4
Lainaus käyttäjältä: Skeida - 06.02.14 - klo:13:37
Eilen pimeni RS:stä bolero n.20 minuutiksi. Auto oli vaimolla ajossa. Menomatkalla kuulemma toimi normaalisti. Kotiinpäin lähtiessä käynnistyksen jälkeen soitin mykkänä ja näyttö mustana eikä nappuloiden painelut auttaneet. Jossain vaiheessa oli pitänyt ON/OFF nappulaa n.20sekuntia pohjassa jolloin oli käynnistynyt ja toiminut normaalisti. Itsellä ei ole koskaan tehnyt moista. Onko muilla?

edittiä: Eikä auton virrattomana käyttäminenkään auttanut.

Onko webastoa? Voisko olla akkujännite ollut käynnistäessä erittäin matala? Jättää "turhat" järjestelmät pois jos jännite liian matala?!
#5
Jos autolla on tarvetta vetää jotain painavampaa, niin ehdottomasti valinta on nelikko. Vakaampi ajaa ympäri vuoden ja talvella sitä ei varmaan tarvi perustella. Mutta jos ainoa syy on valoista lähtö, tai nelipyöräluisto, niin osta "leikkikaluksi" vanha manuaaliSubaru ja arkiautoksi RS.
#6
Lainaus käyttäjältä: Huppe - 16.01.14 - klo:09:09
Pakkasella olen huomannut että tietyissä tilanteissa tulee voimakas pakokaasun tuoksu sisälle. LB-malli itselläni. Liekö tuo pakokaasu pyörteilee auton ympärillä jotenkin esim. pysäyttäessä tms. En tiedä, vaikuttaa oudolta. Konehuoneessa ei kuitenkaan savua.

Onko diesel? Suodatinpolton aikana jostain vuotaa, kun pakopaine nousee huomattavasti. Jossain sopiva vuoto, eikä normaalisti havaittavissa.
Näin oli mulla Saabissa on alkoi uudenkarheana haista savu auton ympärillä/sisällä satunnaisesti. Ja kun se tulee ennen dpf:ä niin HAISEE..
#7
Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 13.01.14 - klo:11:39
Jos haluaisi nauttia huonosta arvonalenemasta niin nyt kannattaisi ostaa Audi A4 2.0 Diesel 150 hv. Quattro Land of Quattro-kampanjasta ilman rastin rastia, hinta pauttiarallaa 40 te., tuosta saannee n. 30 te. vielä 2-3 vuoden jälkeenkin.

TUo pitänee paikkansa. Yllättävänä poikkeuksena toiminee Octavia RS. Kun kaksi tuttua vaihtoi vastikään edelliset RäSät, molemmilla oli 2008 dieselit, uusiin RS malleihin. TOinen otti bensan ja toinen dieselin. Vaihtohyvitykset heidän kertoman mukaan oli kyllä käsittämättömän hyviä?! Ihan samaa kertoi naapuri kun vaihtoi Scouttinsa Kia Sportageen. Se tosin myi Scoutin itse.
Eli paremmin varustellut Ocut menee kaupaksi.

Toisaalta, mun näkökulmasta Land Of Quattro on hyvin varusteltu.
#8
Toyotan CVT toimii todella jouhevasti, ainakin RAV4:ssä, mitä itse olen ajanut. Mulla on tuossa Subarussa CVT, ja en miellyttävämpää laatikkoa ole vielä ajanut.
#9
Lainaus käyttäjältä: VWRiddare - 06.01.14 - klo:14:55
^Oikeastaan on toinenkin vaihtoehto, ja vielä varmempi. Toyota. Eihän siinä Subarussakaan mitään vikaa ole, mutta kyllä Tojo on Japanin lippulaiva ;)

Näin varmaan. Jotenkin kuvittelin, että Yeti halutaan vaihtaa nelivetoon. Vaikka onhan niitä Toyotallakin.
Toyotalla on parempi jälleenmyyntiarvo kun se on niin suosittu ja yleinen. Mutta uskon Subarun olevan ihan yhtä luotettava ja luja peli. Ajettavuudessa onkin sitten isoimmat erot, eikä vähiten nelivedosta johtuen. Esim Avensis vs Legacy. Aika erilaiset ajaa. Eikä nelivetotekniikka nosta kuitenkaan Subarun hintaa vs Toyota mitenkään älyttömästi.
Jos cittareita hakee (Yetille seuraaja) niin kyllä Forester on ihan oma lukunsa kun hinta huomiodaan.
#10
Lainaus käyttäjältä: Asterion - 05.01.14 - klo:16:22
..Omalla Yetillä tulee 100 tonnia täyteen keväällä, joten edessä on todennäköisesti vaihto uuteen autoon ja merkkiin.
..Siksi olenkin tässä jo toisella silmällä alkanut seurata hyviä vaihtoehtoja toisista leireistä, painotus valinnassa  tulee olemaan luotettavuudessa ja sitä kautta käyttökustannuksissa, myös iso mies pitää mahtua hyvin ratin ja penkin väliin ja perhekin hyvin mukaan tavaroineen satunnaisille mökkimatkoille. 
..Moottorina saisi olla  mieluummin "perinteinen" vapaastihengittävä moottori, ilman näiden pikkuturbojen tuomaa epäluotettavuutta.
..Saas nähdä mihin automerkkiin ja -malliin lopulta mies päätyy.

Vain yksi vaihtoehto. Subaru.
#11
Saab / Vs: Saab
17.12.13 - klo:01:27
Fiilistellään taas hieman.. Tällainen makaa tuolla tallissa :D
Lähteenä jälleen Petrolicious, jokaisen autohullun paikka netissä!

This Saab 900 Was Built to Last
#12
Rautaruukin Raahen tehtaalla sisäisessä liikenteessä on käytössä monenmerkkistä autoa. Ainakin Volkkareissa (useita malleja) remmiongelmia. Tai tavallaan ei. Kun remmi kyllä kestää, mutta rullat kuluu kokonaan pois. Ja vielä näitä em lehtijuttuja nopeammassa tahdissa. Alueella on sitten pölyä ja kaasuja yms. sen seitsemää sorttia, joten syyllistä on varmaan mahdoton selvittää. Toisaalta vaikkapa Toyotan (Hilux, Hiace) remmi ja rullat kestää.

Pienenä sivuhuomautuksena vielä tuohon "mönjään". Sitä löytyy näköjään täältä tehtaalta joka paikasta missä remmi pyörii. Ilmastoinneista, tuulettimista, jopa vannesitomakoneen sisältä (siellä pyörii hammastettu jakoremmi, ihan kuten autoissa). Samanlaista punaruskeaa töhkää kertyy kun remmi kuluu. Täällä se on normaalia. Nyt vasta olen pannut asian merkille, kun näistä Oktomurskehuolista on lehdistä luettu.

#13
Lainaus käyttäjältä: SNG - 14.12.13 - klo:17:26
Ja tämä ongelma koskee muitakin kuin vaggineita.

Tämä mua kokoajan häiritsee. Mitä muita merkkejä? Ford on mainittu lehtijutuissa VW:n lisäksi. Aika vähän tietoa tihkuu. Antaa kuulua jos tietää muitakin merkkejä.
#14
H*vettiäkö ranskalaisten hyvyys tai huonous tähän remmiketjuun kuuluu? Pysykää asiassa tai suu kiinni!
#15
Subaru / Vs: Re: Subaru
13.12.13 - klo:23:35
Lainaus käyttäjältä: Amazonmies - 13.12.13 - klo:21:31
Sen mitä olen vetohommia ehtinyt kokeilemaan, niin ei tuo suusi Fore kyllä OB:lle häviä. Matka-ajossakaan en ole huomannut kovin suurta eroa. OB:ssa ärsytti perän "löysyys", joka ilmeni erityisesti suuremmissa nopeuksissa heitoista ajattaessa "lellumisena". Lisäksi ärsytti perästä tuleva kolahdus ulosjoustoissa, kuten vaikka terävästä töyssystä ajatteassa. Nämä omanaisuudet oli siis ainakin 08/09 -malleissa, uudempiin lienee(?) korjattu.

Nuo ajatukset ex-korimallin OB:sta on ihan kuin mun suusta. Tämä nykyinen malli ei omaa mitään noista ominaisuuksista. Aivan täysin eri peli ominaisuuksiltaan. Nimenomaan vetäessä jarrutonta alta 750kg 5030 LJ Majavaa,  tahtoi tuo ex-OB niiailla aikalailla jos tiessä oli heittoja tai kuoppia. Ja se alkoi jurppimaan kun pidempään ajoi. As-vaunua ei tullut sillä vedettyäkään.

Ymmärrän kyllä, että siirryit Foreen hintasyistä. Siksi sitä itsekin on tullut katseltua sillä silmällä. Vaikka vaihtoa ei mielessä olekaan.
2000kg vetopaino bensa CVT:llä on kyllä iso plussa.
#16
Subaru / Vs: Subaru
13.12.13 - klo:23:28
Just näin. Eikä se mitään, että nostaa nopeuden korkealle, mutta kun ei älyä laskea sitä ajoissa pois. Kuten eritoten eurooppalaisissa autoissa on osattu tehdä jo n. 20v ajan. Ja joillakin merkeillä pidempäänkin. Hyvä esimerkki on Saab 9000:n automaatti-ilmastointi. Vuosimallissa 1986 toimii paremmin kuin suurimmassa osassa Japseja tänä päivänä :D
#17
Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 13.12.13 - klo:22:57
Murskeesta en tiedä mitään, mutta jotain mystistä täytyy oulun seudulla olla, jos hihnat paukkuu useammin kuin muualla maailmassa.

Siinäpä se. Toivottavasti tähän saadaan joku vahvistus ja tieto mistä oikeasti on kyse. Nyt "tietoa" on tarjolla joka tuutista ja kaikki toisistaan poikkeavia:

- ELY-keskus kiistää teiden päällysteiden olevan millään tavalla syypää havaittuihin vaurioihin (lähde Tiede)
- Outokumpu Tornio: Oktomurske ei voi rikkoa autojen jakohihnoja (lähde HS)
- VW: Kyse on ulkoisista, ei autoista johtuvista tekijöistä (lähde HS)
- Ford asiakaspalvelupäällikkö:  Pölyongelma täytyi selvittää, koska se on kaikille kiusallinen (lähde HS)

Toisaalta VW:n jälkimarkkinointipäällikkö P.Mustonen kommentoi seuraavaa:
"... poikkeuksellinen ongelma on ollut Oulun seudulla tiedossa jo noin viiden vuoden ajan."
"Se on aiheuttanut huoltokäytöntöihin muutoksia ja Mustosen mukaan käytännössä kaikkien huoltotoimenpiteiden yhteydessä varmistetaan myös hihnan kunto. Meillä on ollut jo vuosia semmoinen käytäntö, että asiakkaan tuodessa auton huoltoon, vaikka lampun tarkastukseen, niin tarkastamme samalla jakopään hihnan."

"- Henkilökohtainen näkemykseni on, että pölyähän sieltä löytyy. Mutta mitä pölyä se on, siihen en osaa ottaa kantaa. Jos siellä olisi jotakin muutakin pölyä kuin hihnapölyä, niin sitähän pitäisi löytyä myös ilmansuodattimista, mutta ne ovat ihan normaaleja alueellamme."

Jälkimmäisissä kommenteissa lähteenä Yle uutiset.

Alhaalla Oulun alueella ajetun auton jakopäänhihnan kotelo ja ylhäällä Saksasta tuodun auton kotelo.
#18
Subaru / Re: Subaru
13.12.13 - klo:21:27
Okei. Onko se myös yhtä äänekäs? Tämä 2010 OB on hieman hiljaisempi puhallusääneltään. Oisko isompi puhallin tai avarammat putket, en tiedä. Mutta äänekäs silti. Jännä juttu että tuota logiikkaa ei muuteta vaikka asiakkaa on vuosia siitä jurnuttaneet. Varsinkin jenkit, ja luulis nyt niiden sana painavan jotain.
#19
Subaru / Re: Subaru
13.12.13 - klo:09:05
3.6R malliahan myytiin myös Suomessa jonkin aikaa. Aina sillointällöin tupsahtaa myyntiin käytettyjä. Ihan vastikään oli yks alle 40tkm ajettu. Kyseinen malli oli vain valitettavasti aika paljon kalliimpi kuin 2.5i.

Samoja ajatuksia täällä kuin MMV:llä, eli juuri mutkatiellä ei Outback ole parhaimmillaan. Sen verran korkea maavara (200mm) ja kuitenkin suhteellisen pehmeä alusta, niin eihän se meno kovin erityisen jämäkkää ole. Mutta yleiskulkineena sopiva mun makuun. Varsinkin taas kun tiellä on jäätä ja polanteita niin mukavasti alusta imee kaikki epätasaisuudet ja kuitenkin jatkuva nelivetokin vakauttaa menoa osaltaan.

Ilmastointia moitin siksi kun se Automatiikka on kyllä aika koominen. Taas muistuttaa itsestään talven tullen. Kun on kylmä, se haluaa puhaltaa lämmintä täysillä niin kauan että tavoitelämpö on saavutettu. Ero miellyttävyydessä on huomattava kun oli tottunut Saabin ilmastointiin. Siinä se kaikki toimi tosi huomaamattomasti. Eihän tuo iso virhe ole, mutta moitteen aihe kumminkin. Ja edelliskoppaisessa diesel Foressa veti kyllä pohjat. Lähes On/Off lämmönsäätö. Mutta suurinta osaa nämä ei varmaan häiritse. Säädöt manuaalille ja antaa olla.
#20
Kannattaa kiertää. Oktomurske tuhoaa remmit nopeaan. Tämän asian osasi sanomalehti Kalevalle kertoa Volkkarin huoltopäällikkö Pörhöltä. Ja tiesi myös että ongelma koskee kaikkia automerkkejä. Ulkopuolelle jää vain näitä joita ei ilmeisesti edes autoina pidetä ;)
#21
Subaru / Re: Subaru
13.12.13 - klo:01:21
En ole aikeissa siirtyä. Lähinnä kiinnostaa vaihtohyvitys OB -> uusin Subarumalli. Eli siis tieto siitä "missä mennään" merkkiliikkeen vaihtohyvityksissä. Ja Outback ei tunnu pitävän arvoa kovinkaan hyvin verrattuna esim Foresteriin. Mutta tämä ei ollut yllätys. Meillä on jo aiemminkin ollut uutena ostettu Outback, ja samassa linjassa menee.

Forella en ole vetänyt enkä osaa arvioida. Mutta akselivälillä on suuri merkitys vakaudessa. Kuten edelliskoppainen OB, joka oli huomattavasti tätä uudempaan kiikkerämpi kärry perässä.
Mun silmissä ja persdynossa Outback on askel ylöspäin Foresta. Hiljainen, perusmallissa isompi kone, varustelu, ajettavuus yms. Forea yhtään aliarvioimatta.
Suuren kiinnostuksen kohde tulee olemaan 2015 Outback. Hyyyvin suurella todennäköisyydellä seuraava kulkine meillä. Kun vain malttaa mielensä siihen saakka..
#22
On tullut mielenkiinnosta kyseltyä parista eri riippumattomasta huollosta kommentteja remmeistä kun toisessa kävin kaverin mukana aurauskulmien tarkituksessa ja toisessa kyselemässä massauksen hintaa. Entistä vahvempana vain ajatus, että ongelma on lähinnä VAG:n autoissa. Toki toisenmerkkisissäkin remmejä on vaihdettu ennen aikojaan, mutta osaksi vain asiakkaan toiveesta/varmuuden välttämiseksi. Silti "kroonistunutta" remmiongelmaa ei ole havaittu kovinkaan monessa merkissä. Vaikka täällä Oulun seudulla kilometreja keräävät. Onkin erittäin mielenkiintoista jos joskus saadaan selville mistä tässä Oktomurske-sopassa on oikeasti kyse.
#23
Subaru / Re: Subaru
13.12.13 - klo:00:15
Laitahan tosiaan kokemuksia sitä mukaa kun niitä kertyy. Vielä ei ole hirveästi kommentoitu uuden Foren ilmastointiautomatiikan toimintaa. Siitä kuulis mieluusti. Varsinkin niiltä jotka eri merkeistä siirtyi Subaruun. Onkohan automatiikalle tehty mitään mallivaihdoksessa vai onko se edelleen sama jääräpää kuin edeltäjissään?
Muutamia uuskoppaisia Foreja tässä kylillä pyörii. Silmä tottuu. Aika huomaamaton menijä. Monille meistä varmaan jopa positiivinen seikka.
Saiko 2013 mallista yhtään pinnoja pois kun 2014 mallia jo kaupataan? Itse kävin huoltoreissulla pyytämässä vaihtotarjouksen 2010 OB:sta (120tkm) uuteen Foreen. 2.0 XS cvt + webasto, koukku ja talvirenkaat. Välirahaa tarvis 20000â,¬. Huoh. Antaapa olla edelleen.
#24
Kia / Re: Kia
12.12.13 - klo:21:51
...mm-mmutta eihän tuo voi olla totta?! Yleisesti tiedetään ,että Kian takuut on huijausta ja huolto huonoa. Myös autot on huonoja ja vikoja täynnä. Taidat lämpimikses vain valehdella täällä. Ei sulla varmaan ole edes Kia?
:D

Loistavaa toimintaa Deltan pojilta. Audit sun muut vois ottaa oppia.
#25
Subaru / Re: Subaru
07.12.13 - klo:09:00
Samankaltaisia havaintoja myös täällä. Kivet on iskeneet muutaman kolon keulaan sekä ovien kahvoista on lähtenyt pieni maalinpala sieltä sisäpuolen etulaidasta, jokaisesta kahvasta. Helmiäisvalkoisessa ei pyörteilyä tai naarmuja oikein näy. Koneessa on tullut pestyä useammin kuin käsillä. MMV:n kanssa samaa mieltä, pyörteet tehdään käsin. Kone jättää suoraviivaista jälkeä tummiin autoihin.
Se, että onko tässä nykyisessä Subarussa enemmän jälkiä kuin toisissa merkeissä, on vaikea sanoa. Ei ole ollut muutamaan vuoteen näin paljon ajettua autoa. Kun luin tätä topiccia niin piti oikein katsoa kun pihassa oli eilen metallivihreä V70. En tiedä kilsoja mutta 2011 mallia. Pari kunnon koloa konepellin etureunassa. Mun subarussa niitä on kymmenkunta (120tkm).

Toisaalta sopii "linjaan" ettei maali ole kovin kulutuskestävää, kun ei muutkaan pinnat ole. Ainakin mulla näkyy käytön jäljet aika karusti pitkin autoa.
Tässä on selkeästi Subarulla parantamisen varaa.
#26
Tuollainen "ostokrapula" on aika kauhea tunne. Mulla oli hyvin vahva krapula kun eka kerran vaihdoin Saabin Subaruun. 2008 9-3 SC TTiD -> 2009 Outback Boxerdiesel. Tilaus tuli tehtyä jonkinlaisessa eoävarmuuden tilassa ja kun viimein sain Subarun niin koko kotimatkan mietin tuskissani, että miten tämän vaihdon sais peruttua... Harppaus oli sen verran kova alaspäin sisustuksen ja mukavuuden osalta. Mutta ei silti kauaa mennyt kun Subeen tottui ja hyvät ominaisuudet tavallaan nousi esiin. Täytyy koettaa nauttia siitä mikä on hyvin eikä keskittyä siihen mistä ei pidä. Helppoa.. ;)
#27
Jep. Ja samalla lähtee myös neliveto...
#28
Lainaus käyttäjältä: VAG! - 03.12.13 - klo:21:31
Ukko ajaa nyt 2.0 TFSI Audilla ja 1.6D CR-V on alkanut kiehtomaan. Vähemmästäkin on miehiä hoitoon ohjattu ;)

Käy nyt ennen syvällisempiä analyysejä ensin vaikka koeajolla...

Jos tarve on korkeammalle maavaralle, käytännölliselle tilalle ja erilaiselle ajoasennolle?
Toki manohalut autolta "hieman" tippuu jos tuossa edellä on nuo vaihtoehdot...
#29
Porsche / Re: Porsche
29.11.13 - klo:17:05
Haluttava malli. 'Köyhän miehen' Cayenne ois kyllä melko makea. Toisaalta ulkonäkö vielä ihmetyttää, mutta eiköhän siihen totu kun näkee useampia kuvia. Profiili mustuttaa liiaksi rinkulakeulaa mun silmään.
Mutta kyllä tuolla mielissään vaunua vetelis!
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy