Vanhemmissa ahtimissa solenoidilla ohjattiin ahtopaine hukkaporttia ohjaavalle kalvoventtiilille. Useissa uusissakin turboissa on sama periaate. Liekö TSi moottoreissa samoin? Osat on kaikki olleet erikseen vaihdettavia. Vaikka harvemmin jotain hukkaporttia uusitaan erikseen.
Mustuuko TSi koneiden öljyt nopeaan? Joskus urbaanilegenda väitti, eträ nimenomaan turbojen kuumana sammuttelu poltti öljyä laakereille ja tämä aiheutti nopeaa mustumista. Tiedä sitten totuutta tähän. Mutta tiheämpi vaihtoväli tuskin on haitaksi näille pikkuturboille.
Ahtimet voi tosiaan kiertää toistasataatuhatta kierrosta minuutissa ja lämpötila ~ lähes pakolämpötila. Eli kyllä siellä laakerit on lujilla jos edes "puolirasituksella" sammutetaan kone liaan nopeasti ja jäähdytys, sekä voitelu katkeaa ahtimen vielä pyöriessä järjettömän kovalla vauhdilla punahehkuisena.
Tuosta omasta turbosatkusta olen useamminkin nähnyt miten ahdin ja pakosarja punottaa kun on hieman kaasuteltu. Pimeässä syksyssä revittelyn jälkeen pelti ylös niin siellä se helottaa!
Mustuuko TSi koneiden öljyt nopeaan? Joskus urbaanilegenda väitti, eträ nimenomaan turbojen kuumana sammuttelu poltti öljyä laakereille ja tämä aiheutti nopeaa mustumista. Tiedä sitten totuutta tähän. Mutta tiheämpi vaihtoväli tuskin on haitaksi näille pikkuturboille.
Ahtimet voi tosiaan kiertää toistasataatuhatta kierrosta minuutissa ja lämpötila ~ lähes pakolämpötila. Eli kyllä siellä laakerit on lujilla jos edes "puolirasituksella" sammutetaan kone liaan nopeasti ja jäähdytys, sekä voitelu katkeaa ahtimen vielä pyöriessä järjettömän kovalla vauhdilla punahehkuisena.
Tuosta omasta turbosatkusta olen useamminkin nähnyt miten ahdin ja pakosarja punottaa kun on hieman kaasuteltu. Pimeässä syksyssä revittelyn jälkeen pelti ylös niin siellä se helottaa!