LED vs. Matrix LED -ajovalot

Aloittaja J0N1S4, 22.09.21 - klo:08:39

« edellinen - seuraava »

J0N1S4

Terppa,

En löytänyt omaa lankaa uuden Octavian ajovaloista.

Minun pitäisi osata kohta valita auto, ja lukuisten tuntien selailujen ja rakentelujen jälkeen kaikki tiet tuntuvat vievän aina Octaviaan alk. STYLE -varustelulla.
Matriisivalot kuulostavat todella hienoilta, mutta minulle tämä on enemmän sellainen uhka vs. mahdollisuus tilanne. Tästä syystä pyytäisin teiltä kommentteja Octavian valoista.

1. Ilmeisesti matriisivalot ovat myös perinteisessä mielessä tehokkaammat kuin normi ledit?
2. Onko matriisivalosi pettänyt sinut monesti siten että vastaantuleva auto joutuu välkyttelemään valoja takaisin?
3. Toimivatko matriisivalot luotettavasti kovassa vesisateessa / sumussa?
4. Kuinka nopeasti matriisivalot reagoivat esimerkiksi pienillä teillä kun muutaman kymmenen metrin päästä tulee äkkinäisesti auto metsäisen mutkan takaa vastaan?

Niin kuin huomaatte, ovat matriisivalot meitille täysin uusi tuttavuus.
Jos toimivat niinkuin kerrotaan/luvataan, on kyseessä kyllä aivan upea ominaisuus.
Jos ei toimi kuten luvataan, mulla palaa hermot aikalailla saman tien :D



Kiitos kommenteistanne!

Vekkula

Ei ole Skodaa mutta yleisesti matriisivaloista on kokemusta.
Nykyisessä Mercedeksessä aivan ehdoton varuste, toimii todella nätisti ja aina on maksimaalinen määrä valoa.
Mulla tulee tyämatkalla paljon valaisemattomia tieosuuksia ja liikennettä on kokoajan molempiin suuntiin sen verran että aikaisemmalla autolla ei koskaan saanut pitkiä laitettua päälle, nyt voi ajella pitkät päällä kokoajan kun valot ei häikäise ketään.
Ja jos mäen takaa tulee joku vastaan niin ainakin mersu varjostaa valokeilan juuri siltä kohdalta josta vastaantulevan valot alkavat näkymään, ennen kuin itse auto on tullut nyppylän takaa.
Kertaakaan ei ole vilkuteltu valoja.
Itse koen niin hyväksi varusteeksi että nyt kun pitäisi kohta autoa vaihtaa niin esim. uusi Leon on poissuljettu vaihtoehto sen takia että siihen ei kyseisiä valoja saa.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

J0N1S4

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 22.09.21 - klo:09:04
Ei ole Skodaa mutta yleisesti matriisivaloista on kokemusta.
Nykyisessä Mercedeksessä aivan ehdoton varuste, toimii todella nätisti ja aina on maksimaalinen määrä valoa.
Mulla tulee tyämatkalla paljon valaisemattomia tieosuuksia ja liikennettä on kokoajan molempiin suuntiin sen verran että aikaisemmalla autolla ei koskaan saanut pitkiä laitettua päälle, nyt voi ajella pitkät päällä kokoajan kun valot ei häikäise ketään.
Ja jos mäen takaa tulee joku vastaan niin ainakin mersu varjostaa valokeilan juuri siltä kohdalta josta vastaantulevan valot alkavat näkymään, ennen kuin itse auto on tullut nyppylän takaa.
Kertaakaan ei ole vilkuteltu valoja.
Itse koen niin hyväksi varusteeksi että nyt kun pitäisi kohta autoa vaihtaa niin esim. uusi Leon on poissuljettu vaihtoehto sen takia että siihen ei kyseisiä valoja saa.

Kiitos kokemuksesta! Mukava kuulla tällainen kokemus. Itsekin olen ihan fiiliksissä jo pelkästään ko. ajatuksesta :)
Onhan näitä tietysti ollut autoissa jo jonkun aikaa, joten eiköhän ko. ominaisuus ole viilattu jo niin tikkiin kuin vain mahdollista.

Delli

Voihan näitä käyttää käsin kuten muitakin valoja, ovat vaan tehokkaammat.
Pitäähän noita testata kun auto joskus saapuu mutta ainakin nykyisessä III-mallissa tuo automaattinen vaihto lyhyet-pitkät toimii minulle ihan liian hitaasti, toki näissä matriiseissa on eri tekniikka.
En kyllä usko että minä tuota automatiikkaa tulen käyttämään.
Mercedes-Benz C300 e A Business

Vastarakki

ID3:n matriisivalot toimivat loistavasti. Vaikka ajelisi jonkun perässä ja vastaan tulisi liikennettä, pysyy oikean puolen ojanpiennar valaistuna. Mulle ei 10 000 talvikilometrin aikana väläytellyt kukaan. Noi on mielestäni yksi parhaista varusteista tuossa autossa, joten jos Skodassa on yhtään samaa teknologiaa, voin ehdottomasti suositella!

prinne

LainaaEn kyllä usko että minä tuota automatiikkaa tulen käyttämään.

Miksi?



On kyllä aika hieno varuste. Viime talven pimeiden aikana pari kertaa joku vilkutellut valoja takaisin. Mutta onko tuolloinkaan pitkiä silmille näyttänyt, kun ovat perusvaloja aika paljon kirkkaammat.

Jos jotain negatiivista niin ajoittain sammuttelee vasenta pitkää vaikka kukaan ei tule vastaan. Oletan että häiriintyy aurausmerkkien heijastimista. Ei tuo nyt mikään paha ole, eikä tapahdu niin usein...

Olen myös sitä mieltä että jatkossakin matriisit pitää löytyä.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

ConD

Lainaus käyttäjältä: J0N1S4 - 22.09.21 - klo:09:26
Onhan näitä tietysti ollut autoissa jo jonkun aikaa, joten eiköhän ko. ominaisuus ole viilattu jo niin tikkiin kuin vain mahdollista.
Pihassa on VAG-auto vuodelta 2011, jossa on dynaaminen kaukovaloavustin DLA, eli näiden matriisien edeltäjä. Ratkaisua on siis toistakymmentä vuotta kehitetty ja säädetty ja kun tuo reilun 10v takainenkin tekniikka tarjoaa just ruuhkaiseen maantieajoon, jonomateluun ym. hyvät lähtökohdat, on tuo matriisein toteutettu lediratkaisu varmuudella vieläkin parempi. Tätä tukee myös kaverini kommentit ID-maailmasta. Matriisitoiminto alkaa valaista pimeällä jo pienemmissäkin nopeuksissa ja häikäisy tosiaan on hyvin kurissa.

Itse en miettisi hetkeäkään matriisit vs. "normivalot" vaan tulisi tuo parempi ja älykkäämpi ratkaisu valoihin.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Delli - 22.09.21 - klo:09:31
En kyllä usko että minä tuota automatiikkaa tulen käyttämään.

Sitten ei varmaan kannata käyttää valoja ollenkaan... tuohan on ihan täydellinen ominaisuus ja Octavian valoja on muutenkin kehuttu todella tehokkaiksi vs yleisesti markkinoilla olevat. Ovat saaneet yleisesti kehuja eri lehtien käyttötesteissä.

Delli

Tuo minun kokemus on näistä nykyisistä, ei matriiseista, toivottavasti matriisit toimii hyvin.
Mercedes-Benz C300 e A Business

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Delli - 22.09.21 - klo:10:00
Tuo minun kokemus on näistä nykyisistä, ei matriiseista, toivottavasti matriisit toimii hyvin.

Perinteisellä ajovaloautomatiikalla ei ole mitään tekemistä näiden matriisien kanssa, ne ovatkin lähes kelvottomat.

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 22.09.21 - klo:10:09
Perinteisellä ajovaloautomatiikalla ei ole mitään tekemistä näiden matriisien kanssa, ne ovatkin lähes kelvottomat.
Joo, kolmoskoppaiseen sai säätää automatiikan luksiherkkyyttä vaikka kuinka, ja silti se vaihtaa aivan liian aikaisin lyhyille ym. joten eipä ole tullut automatiikalla kunnon pimeydessä ajettua.

Uuteen autoon toki tulee matriisiledit, mutta päädyin myös ottamaan lisävalopaneelin ja kytkimen manuaalikäyttöä ajatellen pimeitä pohjoisen teitä varten. Vaikka uskonkin että matriisit tehokkaat ovat (ei pystynyt testaamaan koeajolla, harmi), niin valoahan ei ole koskaan liikaa kun oikeasti pimeässä ajaa pidempää maantiesiivua.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Daatta

Samaa mieltä, Matriisi-ledit ovat ehdottomasti paras varuste nykyisessä autossa. Heti sähköisen voimalinjan jälkeen, tietysti.  ::)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

PeteFinn

Audin matriisien käyttökokemuksen perusteella en edes miettisi muita vaihtoehtoja. Nappaat ne kerran päälle, eikä sen jälkeen tarvitse koskaan asiasta huolehtia tai mitään säätää. Toimivat salamannopeasti ja tarkasti. Koskaan ei ole vastaantulija väläytellyt.

Varsinkin ensimmäiset ajokerrat matriiseilla pimeällä ovat kyllä vaikuttava kokemus. Kun ajat vaikka mutkaisella, pimeällä tiellä toisen auton perässä, pitää matriisi koko ajan sen edellä ajavan auton pimennossa mutta valaisee tien ja ympäristön täysin joka puolelta. Varsinkin mutkissa se on kyllä hienon näköistä. Noiden jälkeen perinteisten valojen vaihtelu lähi- ja kaukovaloille tuntuu kivikautiselta touhulta.

J0N1S4

Kiitos vastauksistanne. Tämä kyllä jo vakuuttaa  :)

Harmi että oma auto menee todennäköisesti alkukeväälle eikä enää ole pimeitä iltoja tarjolla hetkeen!  :-\

ile

Kokemusta vain Aadin matrixeista ja ne ovat ensimmäiset VW-konsernin tekeleet, jotka ovat oikeasti hyvät valoteholtaan. Tai ainakin sellainen fiilis noista on jäänyt. Vielä vaihdoin yhdessä vaiheessa samasta korista samaan ja ensimmäisessä normiledit ja toisessa matrixit ja ero ihan selkeä.

Itselle vilkuteltu valoja joku vajaa kymmenisen kertaa talvessa. Tiedä sitten ovatko kirkkaammat vai oikeasti vastaantulijalla vain sellainen fiilis, että en olisi laittanut lyhyille kun niissä ei ole sellaista klassista tiputusta nähtävissä.

slarpa

Superbin matrix ledit on todella hyvät, enkä enää ilman haluaisi olla. Vastaantulijat on muutaman kerran väläytellyt mutta uskon että johtuu siitä kun eivät havaitse "perinteistä" valojen pudotusta kuten aiemmin todettiin.
Skoda Superb iV Style -20

ex - Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16
exex - VW Passat sedan 1.6TDi bmt -12
exexex - VW Jetta 1.9TDi -08
exexexex - VW Golf 1.6 -98

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 22.09.21 - klo:10:53
Varsinkin ensimmäiset ajokerrat matriiseilla pimeällä ovat kyllä vaikuttava kokemus. Kun ajat vaikka mutkaisella, pimeällä tiellä toisen auton perässä, pitää matriisi koko ajan sen edellä ajavan auton pimennossa mutta valaisee tien ja ympäristön täysin joka puolelta. Varsinkin mutkissa se on kyllä hienon näköistä.

Tuo pientareen valaiseminen saattaa jossain tapauksissa auttaa myös edellä ajavan näkyvyyttä, riippuen siitä minkälaiset tuikut siellä on käytössä?

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 22.09.21 - klo:11:31
Tuo pientareen valaiseminen saattaa jossain tapauksissa auttaa myös edellä ajavan näkyvyyttä, riippuen siitä minkälaiset tuikut siellä on käytössä?

Jep, niin ehdottomasti tekee. Kerran ajoin just tuolla tavalla pimeässä vanhemman auton takana, ja sen kuski kysyi myöhemmin hämmentyneenä, että mitä ihmettä tässä tapahtui, kun koko metsä oli hänen autonsa ympäriltä valaistunut mutta kun katsoo taustapeiliin, niin Audin valot näyttävät hyvin himmeiltä. Siinä se Matrixien teho nähtiin käytännössä. Ei tippaakaan turhaa valoa edellä menevän silmiin mutta ympärille sitäkin enemmän.

jakat123

Muutamia kertoja matrix Ledeillä ajellut niin jotkut kyllä pistää pitkiä päälle ja vilkuttelee valoja.Onhan ne kirkkaat ei muuta voi sanoa.Taitaa se että puolikkaisiin ei ns.siirtoa tapahdu olla syy että vastaantulijat vilkuttelee.Muutaman kerran pistänyt viiksestä eteen päin niin on vastaan tulijan naamat loistanut ..eli varman sit huomaa että ei ollut pitkiä päällä..
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

Oculääri

VW-konsernin matriiseista ei vielä kokemusta, mutta tällä hetkellä autona on Opel Insignia 2019 ja tämän kokemuksen perusteella ensimmäinen kriteeri Octaviaa tilatessa oli Matrix-ledit. Sen verran vaivatonta se pimeällä ajaminen on noiden kanssa. Ja onpa noista ainakin kerran ollut ihan konkreettista hyötyä turvallisuuden kannaltakin, kun maantiellä ajoin lyhyessä letkassa ja luonnollisesti matrixit päällä, joten tien sivut on hyvin valaistuna vaikka edessä on auto/autoja. Hirvihän se päätti tien oikealla puolella metsässä, että haluaa juosta tielle just meikäläisen auton edestä... Jälki olis ollut todennäköisesti jotain ihan muuta tavan tuikuilla ajaessa. Nyt kerkesi hyvin näkemään ja jarruttelemaan ja hirvi pääsi rauhassa jolkottelemaan tien yli.

kylpykuula

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 22.09.21 - klo:11:39
Jep, niin ehdottomasti tekee. Kerran ajoin just tuolla tavalla pimeässä vanhemman auton takana, ja sen kuski kysyi myöhemmin hämmentyneenä, että mitä ihmettä tässä tapahtui, kun koko metsä oli hänen autonsa ympäriltä valaistunut mutta kun katsoo taustapeiliin, niin Audin valot näyttävät hyvin himmeiltä. Siinä se Matrixien teho nähtiin käytännössä. Ei tippaakaan turhaa valoa edellä menevän silmiin mutta ympärille sitäkin enemmän.

Ajelin Caddyn halogeeneilla muutama vuosi sitten Porista Tamperetta kohti. Kuraa ja loskaa lensi valoihin siihen malliin, että en nähnyt tuota vähääkään mustalla tiellä. Taakse kun pöllähti Mersun maasturi ledeillä, niin ei tarvinnut enää pelätä tuolla tiellä. Samainen kuski tuli vielä pesemään ajovalojaan samalle huoltarille missä kerroin tilanteestani.

Atsii

Omassa uudessa autossa valot olivat päin mäntyä suunnattuina. Vastaantulijat vilkuttelivat valojaan.
Valitin asiasta huoltoon ja asia korjattiin ohjelmistopäivityksellä. Nyt toimii todella hyvin.
Jos nyt jotain haluaa valittaa, niin normaalit lyhyet tuntuvat näyttävän liian lähelle.
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

prinne

Lainaanormaalit lyhyet tuntuvat näyttävän liian lähelle.

tästä olen samaa mieltä, vaikka nyt ei matriisi ominaisuuteen liitykkään. Lähivaloja pitäis vähän nostaa...
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

KKN

Lainaus käyttäjältä: Atsii - 22.09.21 - klo:14:07
Omassa uudessa autossa valot olivat päin mäntyä suunnattuina. Vastaantulijat vilkuttelivat valojaan.
Valitin asiasta huoltoon ja asia korjattiin ohjelmistopäivityksellä. Nyt toimii todella hyvin.
Jos nyt jotain haluaa valittaa, niin normaalit lyhyet tuntuvat näyttävän liian lähelle.

Sama
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

KpaL

Matrix valoja itsekin odottelen eniten uudelta autolta. Nykyisen fl kolmoskoppaisen automaattipitkät on kyllä naurettava esitys. En käytä niitä ikinä, kun pitkät lähtee päältä jos sata metriä tien sivussa ladon seinässä palaa joku ulkovalo. Välillä auto keksii laittaa pitkät päälle suoralla tiellä vaikka vastaan tulee auto 50 metrin päässä. Ekana talvena niitä vähän aikaa käytin, mutta luovutin kyllä erittäin äkkiä niiden suhteen.

Vaimon mersussa ei ole matrixia, mutta erittäin komeesti nekin kääntelee valokeiloja pitäen edelläajavat ja vastaan tulevat "mustassa aukossa". Ottaisin ne mersun valot koska vaan omaani.
Ajossa:
-22 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -15 MB C220CDI farmari

Ex:
-18 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -97 Polo 6N 1.4i | -08 Octavia Combi 2.0TDI | -87 Opel Ascona 1.6 | -85 Mitsubishi Colt 1.2

mfroberg

Komppaan kutakuinkin kaikkia edellisiä kirjoittajia, jos tänä päivänä ostaa sen mallisen auton mihin matrixit on saatavilla niin on silkkaa hulluutta jättää ne ottamatta. Ne on ensimmäinen lisävaruste mikä ruksitaan, jos fyrkka on tiukoilla niin karsitaan sitten muista varusteista. Suomessa on pimeetä puolet vuodesta ja matrixit tuovat mukavuutta ja turvallisuutta paikkaan missä se ei ennen ollut mahdollista.

Oma auto on nyt runsaat parivuotias ja kertaakaan ei mulle ole vilkuteltu valoja. Vaimolla myös IQ-ledit uudessa(kin) Golfissa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

heller

Täältä vielä ääni matrixeille. Talvella ehdottomasti auton parhaita varusteita. Varsinkin kun aktivoituvat nykyään jo 30-35km jälkeen (vanhemmissa vasta 62km/h jälkeen)

Koeajoin myös ambiente-varustetasoa missä oli perus ledit. Ne on reippaasti himmeämmät jo teholtaan.

Ehdottomasti matrixit jos ajaa yhtään enemmän katuvalojen ulkopuolella.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 22.09.21 - klo:15:19
Oma auto on nyt runsaat parivuotias ja kertaakaan ei mulle ole vilkuteltu valoja. Vaimolla myös IQ-ledit uudessa(kin) Golfissa.

Valojen vilkuttelu ei ole kovin hyvä vertailukohta toimiville pitkille valoille. Osa autoilijoista laittaa lyhyet heti kun vähänkin näkyy vastaantulijaa ja vilkuttelee valoja kun toinen ei monen sadan metrin päästä pistä lyhyitä.

Toki komppaan matrix valojen kehuja. ,,ärettömän hyvä lisävaruste!

Pumpeli

Pitäispä käydä itsellä kokeilemassa,että minkälaiset noi matrixit on pimeässä :P 11kk ollu auto ja ei kertaakaan ole tullut semmoista ajoa,että olisi pitkiä tarvinu käyttää.

tigeli

En vaihtaisi pois, mutta sen verran pitää sanoa että ainakin omalla Octavialla viime talvena kaksi kertaa rekka väläytti omia valojaan minulle. Kummallakin kerralla tilanne oli samankaltainen, eli ajoin/nousin autolla "jyrkkää" ylämäkeä maantiellä ja vastaantulevien kaistalta rekan hytti nousee näkyviin juuri ennen kuin rekan lähivalot ovat kunnolla näkyvissä, tällöin ei auto osannut ennakoida ajoissa vaan piti pitkät päällä hytin kohdalla pienen hetken.

Huollosta kysyin tästä, niin sanoivat että ominaisuus.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy