Kokemukset Octavia e-TEC

Aloittaja O.C.Taavi, 04.07.21 - klo:12:36

« edellinen - seuraava »

O.C.Taavi

En löytänyt kommentteja tästä e-tec malleista, kummastakaan moottori versiosta.



ToyotastaSkodaan

Ehkä se johtuu siitä, että ei ole hirveästi kommentoitavaa  8) ... Mutta jos puhutaan vain pelkästä moottorista ja sen tekniikasta (1.5 e-tec), niin minusta se ei juuri poikkea tuntumaltaan siitä mitä muistoja on Passatissa olleesta 1.4 tsi koneesta.

- Ei pahemmin metelöi muuten kuin kovempaa kiihdyttäessä

- Pappa-ajoon ihan riittävä teho

- Tekniikan vaikutusta kiihtyvyyteen en ole huomannut

- Kaasupolkimen vaste on kovin hidas. Alussa ei juuri mitään ja sitten kerralla isommin tehoja kun painaa syvemmälle.

- Vaihdelaatikko toimii mukavasti, ja start-stop toimintakin on mukavampaa kuin Passatissa, missä se piti aina ottaa pois päältä, että säästyi "kenguruajolta". Siinä varmaan e-tec systeemillä on osansa.

- Ajossa lepuuttelee sylintereitä ja satunnaisesti sammuttaa moottoria (aika harvoin). Tekniikalla ei näytä olevan mitään olennaista merkitystä kulutukseen. Veikkaan, että ilman e-tecciä ajavat saavat melkein samat kulutuslukemat. Itsellä pitkänajan kulutus on nyt parin tuhannen kilometrin jälkeen 6.4 litraa. Ajoista 70% maantietä ja loput kaupunkia tai hidasta sivutietä. Kaupungissa kuluu bensaa yleensä 7.5 litraa tai enemmän.

- Joskus tuo sammutus/vapaalla rullaustekniikka on jopa ärsyttävää kaupungissa, koska joutuu sitten menemään jarrulle paljon kovemmalla jalalla, kuin jos olisi moottorijarrutus käytössä. Lisäksi on randomia milloin ominaisuus aktivoituu, eli ei voi aina ennakoida jarruvoiman tarvetta. Pitäisi olla B-mode (eli käytä rekuperaatiota maksimilla) vaihteistossa. Voisi sitten aktivoida sen kun haluaisi. Tosin akku on niin pieni, että se sähkö varmaan menisi monesti täysin harakoille. Mutta jarrut säästyisi.
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

viasintti

Mulla on ollut tammikuusta ajossa 1.0 etec. Komppaan että ei paljon kommentoitavaa. Itse aika summassa vaihdoin tähän konetyyppiin ja jos ei tarvitse rakettia niin tämän hankintaa ei kyllä tarvitse pohtia.

Kaasun vasteeseen vaikuttaa merkittävästi ajomode. Samoin ajomode vaikuttaa rullaukseen (moottori sammuu eco- ja normal modessa) nostaessa kaasun. Sport modella ajaessa auto ei rullauksessa sammu. Rullaus toimii kyllä mielestäni alyttömän hienosti mutta kaupunkiajossa välillä täysin turha. Start-stop sekä pysähtyessä että rullauksessa toimii vastaavasti mielestäni kyllä erittäin hyvin ilman viiveitä.

Kulutus itsellä maantiellä on yleensä 4,1...4.8 ja kaupungissa <7. Pitkäaikainen kulutus myskodassa on 6.3l ja 4300km.

Delli

Isoilta vaikuttaa kulutukset, minulla edellinen malli 1.5 TSI DSG 2020 ja 12000km kulutus on tankkauksista laskettuna 5,5 l/100 km (tuossa on talven webaston käyttö mukana)
Mercedes-Benz C300 e A Business

ToyotastaSkodaan

Lainaus käyttäjältä: Delli - 10.07.21 - klo:11:20
Isoilta vaikuttaa kulutukset, minulla edellinen malli 1.5 TSI DSG 2020 ja 12000km kulutus on tankkauksista laskettuna 5,5 l/100 km (tuossa on talven webaston käyttö mukana)

Aika paljon varmaan vaikuttaa se miten paljon on kaupunkiajoa/hidasta ajoa. Kaupungissa tuntuu bensa kelpaavan kiitettävästi, ja se nostaa keskikulutusta. Ja näillä keleillä tietenkin vähän myös se, että pitää ajella aina ilmastointi päällä (ehkä 0.5 litraa siitä). Maantiellä menee sitten huomattavasti vähemmällä. Itse katson kulutukset ajotietokoneesta.
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

KKN

E-Tecistä ei omaa kokemusta, mutta kulutusvertailua on aina mukava tehdä. Katselin SkodaConnectista 1.5 tsi manuaali farkun kulutuksia ja 15tkm matkalla keskikulutus aika tasan 6 litraa. Keskinopeus noin 45km/h ja ajot ajettu sen kummemmin pihistelemättä. Oma ajotyyli tosin erittäin ennakoiva ja tasainen. Webastoa käytettty talvella melkein päivittäin, peräkärryä/venetraileria vedetty ja ilmastointi huutanut näillä keleillä riittävästi. Tankkauksista en ole kulutusta jaksanut laskea, kun kaikki kuitenkin menee mitä tankkiin lorottaa. Ajotietokoneen mukaan kevyessa maantiepainotteisessa ajossa menee 4.6 L / 100km, toinen ääripää sama reitti n. 350kg venetraileri perässä kanssa menee 7.9 L / 100km. Kaupungissa/taajamassa menee 6 litran hujakoilla. Ihan tyytyväinen noihin lukuihin.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

ToyotastaSkodaan

Lainaus käyttäjältä: KKN - 10.07.21 - klo:16:21Kaupungissa/taajamassa menee 6 litran hujakoilla. Ihan tyytyväinen noihin lukuihin.

En kyllä millään pääse low 6 litran kulutuksiin kaupungissa. Kyllä se yleensä aina alkaa seiskalla tai peräti isommalla lukemat. Ja tämä siis "ekoajolla", jossa pyrkii minimoimaan kulutuksen. Mutta normaalilukemiahan 6-8 litraa kaupungissa ovat ei hybrideille, ja asia oli tiedossa autoa hankittaessa. Olisi pitänyt kaivaa kuvetta enemmän ja hommata plugari  8)
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

viasintti

Joo sama homma. Katsoin juuri että keskinopeus tuossa 6.3l pitkäaikaisessa kulutuksessa on 32km/h eli aika kaupunkiajovoittoista . En minäkään pääse millään alle 6 litran lukemiin kaupunkiajossa. Heti kun pääse isommille teille ja nopeudet nousee 60km/h tai yli niin tilanne on eri.

Olen kyllä ihan tyytyväinen näihin kulutuksiin. Mielestäni auto menee todella pienellä kulutuksella. Katson itsekin kulutukset ajotietokoneesta. MySkoda on kyllä hyvä kun ei tarvitse muistella vaan jää ihan eksaktit tiedot.

Delli

Lainaus käyttäjältä: ToyotastaSkodaan - 10.07.21 - klo:15:27
... Ja näillä keleillä tietenkin vähän myös se, että pitää ajella aina ilmastointi päällä (ehkä 0.5 litraa siitä)....

Minulla on ilmastointi päällä kesät talvet, en ota sitä koskaan pois päältä. Samoin ilmastointi aina automaatilla ja maantiellä aina vakkari päällä. Kulutusta saisi varmaan pienemmäksi jos ajaisi ilman vakkaria niin tulisi rullauskin käyttöön.
Mercedes-Benz C300 e A Business

O.C.Taavi

Kiitän asiallisista kommenteista, lähinnä just liikkeelle lähdöt start/stopin toimiessa mietityttänyt...
Koe ajo autot olleet tobseli malleja kaikki, mitä ajanut.
Sen mitä laittanut merkille 1.4tsi manuaalissa, et 98-bensalla vaan vääntö on tasaisempaa ja turbo tulee ikään kuin pehmeämmin mukaan...

heller

Lainaus käyttäjältä: Delli - 10.07.21 - klo:21:51
Minulla on ilmastointi päällä kesät talvet, en ota sitä koskaan pois päältä. Samoin ilmastointi aina automaatilla ja maantiellä aina vakkari päällä. Kulutusta saisi varmaan pienemmäksi jos ajaisi ilman vakkaria niin tulisi rullauskin käyttöön.

Sehän ei tosin mene päälle alle +4c  :)
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Delli

Lainaus käyttäjältä: heller - 25.07.21 - klo:22:12
Sehän ei tosin mene päälle alle +4c  :)

Voi olla ettei mene mutta en minä siihen nappiin koskaan koske, aina siinä palaa merkkivalo, antaa automatiikan hoitaa.
Mercedes-Benz C300 e A Business

heller

Lainaus käyttäjältä: Delli - 31.07.21 - klo:11:55
Voi olla ettei mene mutta en minä siihen nappiin koskaan koske, aina siinä palaa merkkivalo, antaa automatiikan hoitaa.

Juu aika pitkälti se on itelläkin päällä. Varsinkin kun tietää että jo parikymmentä vuotta vaggineissa ei mene kompura päälle liian kylmällä ettei jäädy.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

rustiikki

Moi, 4,5 kk/ 10 000 kilsaa ajettuna 1.0 etec:illä takana. Ei mitään moitittavaa: tehoja tarpeeksi normiajeluihin, pitkäkestoinen kulutus 5,2l/100km. Maantiellä 4,3-5,0 l/100 km. Ajelut yleensä vähintään puolella kuormalla. Autossa normaalia korkeampi alusta, mikä saattaa nostaa himpun lukemia. Rullailee mielettömän kivasti normal-modella!
Nyt: Octavia LB 1.0 eTec DSG (-21), ex. VW Golf Variant 1.4 TSi DSG (-13), Audi A4 Avant 1.8T (-03), Audi 80 2.0 E (-92)

O.C.Taavi

Onko 1.5 e-tec mahdollisuutta kytkeä start-stop pois radion valikosta, siis käynnistyksen jälkeen.
Muistelen että jossain versiossa ei olis ollut valikkoa ... 

....Autokuumetta pitelee 8)

heller

Lainaus käyttäjältä: O.C.Taavi - 26.01.22 - klo:22:50
Onko 1.5 e-tec mahdollisuutta kytkeä start-stop pois radion valikosta, siis käynnistyksen jälkeen.
Muistelen että jossain versiossa ei olis ollut valikkoa ... 

....Autokuumetta pitelee 8)
Pakko kysyä, miksi se pitää saada pois? :) Se e-tecin moottorigeneraattori lyö aika vaivattomasti sen käyntiin ja jos autossa on ACC,  käynnistyy moottori jo kun edessä oleva lähtee liikkeelle.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: O.C.Taavi - 26.01.22 - klo:22:50
Onko 1.5 e-tec mahdollisuutta kytkeä start-stop pois radion valikosta, siis käynnistyksen jälkeen.
Muistelen että jossain versiossa ei olis ollut valikkoa ... 

....Autokuumetta pitelee 8)
e-tecistä en osaa varmasti sanoa, mutta jos on vastaava toteutus kuin omassa autossani, niin saa pois infotainmentin kautta, mutta asetus pitää tehdä joka käynnistyksen jälkeen.

Ja hellerille: tuo start-stop on kyllä turhin keksintö mitä autoihin on koskaan tullut, Suomessa ei niitä ruuhkia ja pitkiä pysähdyksiä yleensä ole, jolloin tuosta hyötyä olisi. Itse kytken sen aina liikkeelle lähtiessä pois.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

pekeke

Itseä kanssa aina aik. rieponut tämä sammuttelu, mutta e-tecissä niin huomaamaton että ei juuri kiusaa.

PietarinLumitykki

Ei S/S keppivaihteisessakaan mitenkään erityisesti tunnu, mutta olen sen kuitenkin melkein aina kytkenyt pois. Talvisin kun ajattelen että kaupunkiajossa säätää vähän akkua ja kesäisin kun ilmastointi himmaa jos kone ei pyöri.

O.C.Taavi

Turpo pyörii vielä tovin, sammutuksen jälkeen... Mut voitelu yleensä loppuu,kun kone pysähtyy(mikäli mekaaninen öljypumppu)... Miten lienee valmistaja suunnitellut .... Kestävyyden?

Autoleti taannoin purki 1.4tsi, oli turpon laakeri liukuissa lievää sinertymää...

Delli

Lainaus käyttäjältä: heller - 27.01.22 - klo:11:46
Pakko kysyä, miksi se pitää saada pois? :) Se e-tecin moottorigeneraattori lyö aika vaivattomasti sen käyntiin ja jos autossa on ACC,  käynnistyy moottori jo kun edessä oleva lähtee liikkeelle.

Mielipiteitä on toki monia mutta tässä olen ihan samaa mieltä, jos vähänkin ajaa kaupungissa niin miksi sen auton pitää olla käynnissä liikennevaloissa seisoessa tai kun muuten joutuu pysähtymään. Nämä lähtevät nykyään niin huomaamattomasti käyntiin että ei sitä edes huomaa että oli sammunut.
Mercedes-Benz C300 e A Business

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: Delli - 27.01.22 - klo:22:55
Mielipiteitä on toki monia mutta tässä olen ihan samaa mieltä, jos vähänkin ajaa kaupungissa niin miksi sen auton pitää olla käynnissä liikennevaloissa seisoessa tai kun muuten joutuu pysähtymään. Nämä lähtevät nykyään niin huomaamattomasti käyntiin että ei sitä edes huomaa että oli sammunut.
Itse ainakin haluan talvipakkasilla säästää akkua, varsinkin kun kulutussäästö yhteensä muutaman minuutin pysähdyksestä per päivän ajot (ruuhkissakin) on ihan mitätön verrattuna siihen että auto olisi nuo pysähdykset tyhjäkäynnillä.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 28.01.22 - klo:09:14
Itse ainakin haluan talvipakkasilla säästää akkua, varsinkin kun kulutussäästö yhteensä muutaman minuutin pysähdyksestä per päivän ajot (ruuhkissakin) on ihan mitätön verrattuna siihen että auto olisi nuo pysähdykset tyhjäkäynnillä.
DSGn yhteydessä tuo S&S on järetön. Se sammuttelee konetta vähän väliä silloinkin kun on tiedossa että ihan kohta lähdetään liikkeelle. Itsekin kytkin tuon pois kun on ollut huollon sijaisautomaatteja käytössä. Manuaalivaihteisessa tuo on oiva toiminne. Ihan itse voi kytkimen käytöllä päättää milloin kone saa sammua.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

heller

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 28.01.22 - klo:09:14
Itse ainakin haluan talvipakkasilla säästää akkua, varsinkin kun kulutussäästö yhteensä muutaman minuutin pysähdyksestä per päivän ajot (ruuhkissakin) on ihan mitätön verrattuna siihen että auto olisi nuo pysähdykset tyhjäkäynnillä.
Ota huomioon että tuo käynnistys tehdään 48V akusta. Ei mitään merkitystä kestävyyden kanssa. On tehty kestämään jatkuva starttailu.

Joku taisi tuon joskus youtubessa testata ja aina yli kun auto oli pois päältä 7s se alkoi säästää bensaa :)
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

mikama83

Mulla Leon 1.5eTSI joka on siis sama tekniikka kuin tämä e-TEC. Sitä miettiny monesti kun tämä käyttää tosi paljon tuota rullaustoimintoa aina kun kaasulta nostaa jalan pois, niin kai turbon voitelu on jotenkin fiksusti tehty? En ole mitään infoa tästä nähny missään. Sport-modella toki sitten ei ole tuo rullaustoiminto käytössä.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: heller - 28.01.22 - klo:09:26
Ota huomioon että tuo käynnistys tehdään 48V akusta. Ei mitään merkitystä kestävyyden kanssa. On tehty kestämään jatkuva starttailu.

Joku taisi tuon joskus youtubessa testata ja aina yli kun auto oli pois päältä 7s se alkoi säästää bensaa :)

Varmaan E-tecissä  on noin mahtaako Morpheuksen 2.0 TSI:ssa olla moista akkua, en tiedä? Itse sammutan omasta dieselistä SS:n aina kun en tykkää kun kone tärähtää  aina käynnistyessään mutta vaimon eTSI:ssä annan järjestelmän aina olla päällä kun bensakone käynnistyy niin huomaamattomasti. Ja molemmilla rullaan  mahdollisimman paljon, omalla coastingillä kone käynnissä ja vaimon autolla kone sammuksissa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Erkka

Jep. Omassa e-TEC Octaviassa käynnistys tapahtuu 48V akusta. Aikas huomaamaton toimenpide pysähdyksissä tämä startstop järjeselmä. Käytän mielelläni moista keksintöä.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Sombrero

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 28.01.22 - klo:09:30
Mulla Leon 1.5eTSI joka on siis sama tekniikka kuin tämä e-TEC. Sitä miettiny monesti kun tämä käyttää tosi paljon tuota rullaustoimintoa aina kun kaasulta nostaa jalan pois, niin kai turbon voitelu on jotenkin fiksusti tehty? En ole mitään infoa tästä nähny missään. Sport-modella toki sitten ei ole tuo rullaustoiminto käytössä.

Meillä on myös Leon 1.5eTSI koneella ja miettiny samaa asiaa. Mielestäni aika erikoinen systeemi, vaikka start/stopin kytkee pois toiminnasta niin rullaustoiminto säilyy. Eli start/stop kytkettynä risteystä lähestytään moottori sammutettuna ja kun risteykseen pysähdytään moottori käynnistyy. En tätä tekniikkaa sen paremmin tunne mutta en
Ã,,kkiseltään keksi mikä siellä rullatessa moottori sammutettuna jatkaisi turbon voitelua? Jos jollain sattuu olemaan tietoa tästä, niin olisi mukava kuulla lisää

Occux

Lainaus käyttäjältä: Sombrero - 28.01.22 - klo:09:51
Meillä on myös Leon 1.5eTSI koneella ja miettiny samaa asiaa. Mielestäni aika erikoinen systeemi, vaikka start/stopin kytkee pois toiminnasta niin rullaustoiminto säilyy. Eli start/stop kytkettynä risteystä lähestytään moottori sammutettuna ja kun risteykseen pysähdytään moottori käynnistyy. En tätä tekniikkaa sen paremmin tunne mutta en
Ã,,kkiseltään keksi mikä siellä rullatessa moottori sammutettuna jatkaisi turbon voitelua? Jos jollain sattuu olemaan tietoa tästä, niin olisi mukava kuulla lisää
Tämä menee osaltani ihan puhtaaksi teoretisoinniksi ja siten voi olla totaalisen päin mäntyä. Mutta jos miettii sitä, että öljypumppu pyörii, kun kampura pyörii, niin jos kampura ei pyöri, niin pumppu ei pyöri. Jos siis turbon voitelu tulee samalta pumpulta, kuin yleensä moottorin voitelu, niin silloin moottorin ollessa pysähdyksissä ei tule voitelua. Mutta toisaalta taas jos turbo ei pyöri, niin se ei tarvitse voitelua. Turbo taas pyörii, jos moottori hengittää, mutta sehän ei hengitä, jos kampura seisoo.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Tos®

Olen omassa miettinyt myös turboa.

Turbon päällä on jokunen sentti laakerille laskevaa öljyputkea, riittääkö siellä sitten paine valua turbolle kun moottori sammuu?
Moottori saattaa sammua; kun olet ensin ajanut vauhdikkaasti acc päällä mäen yli, jolloin alkaa alamäki ja moottori sammuu.

Tein 5000km kohdalla RVS-käsittelyn suojaksi. Ensin vanhaan öljyyn ja toinen uusiin.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy