Octavia PHEV iV

Aloittaja teräksenharmaa, 17.02.21 - klo:18:50

« edellinen - seuraava »

heller

Kertokaas tähän väliin millaisia kulutuksia teillä on milläkin ajotavalla? Kiinnostaa pitkät ja lyhyet matkat.

Myös kiinnostaa erikseen iV ja RS iV mallien erot.

Jos järkevästi saatte vielä avattua tyhjällä ja ladatulla akulla ajoa, sekä pelkän sähkön rangea. Perheeseen tulossa iV ja rs iV. Jännä nähdä paljonko eroa.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Vesanna

#481
Alla ekan käyttövuoden eskelillä muokatut lukemat MySkodan kautta ladatuista ajotiedoista.
Huom suuntaa-antavasti  :D

  • kustannukset ja kulutukset on siis laskennallisia, ei todellisia tankattuja/ladattuja
  • sähkönhinta hyvin edullinen Helen, ja bensanhinta Autoalan tiedotuskeskuksen kk-keskilukemista
  • Pelkän sähköajon keskikulutus = jos bensa 0 l/100km; pelkkä bensankulutus = jos sähkön <10 kWh/100km. Käytännössä auto kuluttaa akku tyhjänäkin vähän sähköä (ja lataa), joten toi 10 valikoitui merkittäväksi raja-arvoksi yksittäisten matkojen minimikulutuksen perusteella
  • bensa-ajot laskettu >50 km matkoista, koska kertaakaan ei yli sen ole mennyt pelkällä sähköllä
  • talven matka-ajot sisältää myös joku 1500 km arktisia olosuhteita anopinkuljetusboksi katolla, ja kesä 2500 km fillarit katolla+perässä, mikä näkyy kulutuksissa
[li]
[/li][/list]






Octavia Combi iV (plugari) 2020

Hibah

On taas sen näköistä excelöintiä, että ymmärtääkö noista kukaan muu kuin tekijä itse yhtikäs mitään?

heller

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 19.02.22 - klo:13:16
On taas sen näköistä excelöintiä, että ymmärtääkö noista kukaan muu kuin tekijä itse yhtikäs mitään?
Ei tosiaan ihan mahdottoman arvokasta dataa omalla ymmärryksellä. Turhan laajasti tietoa tiivistettynä.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

JaVa^

Itsellä alkupään tuotantoa Octavia RS iV ja vikalista on kyllä pitkä kuin nälkävuosi:


  • Takaluukku ei aina mene kiinni ensimmäisellä napin painalluksella. Tätä tosin ei ole hetkeen tapahtunut
  • Front assist veetuilee lähes joka toinen päivä muutama sata metriä liikkeelle lähdön jälkeen. Välillä mukaan tulee liikennemerkkien tunnistusjärjestelmästä herjaa ja automaattiset kaukovalot eivät toimi.
  • Mittariston akun varauksesta ja bensa määrästä kertovat palkit vilkkuvat satunnaisesti ajossa
  • Kessy ei aina toimi ekalla hipaisulla, niin että ovia saisi auki tai kiinni
  • Kessyllä ovet avatessa latauspistokkeen lukitus ei aukea satunnaisesti. Latausportin alla oleva valo syttyy heti ovien avauksen jälkeen takaisin vihreänä. Tähän auttaa kun laittaa ovet uudelleen lukkoon ja auki Kessyn kautta tai avaimesta avaa ovet uudelleen lukosta, niin latauspistokkeen saa irti.
  • Vasen takaturvavyö ei aina kelaudu ulos, eli sitä ei pysty käyttämään

Auto käynyt syksyn jälkeen jo viisi kertaa huollossa, ratti vaihdettu kerran ja muuten vaan ajettu toivotaan, toivotaan meiningillä päivityksiä... Huollolle toimitettu useita kertoja videoita noista ongelmista. Kohta lähtee kyllä jo reklamaatiota johonkin suuntaan, sen verran alkaa kyrsimään tuo touhu. Osia ei voi kuulemma vaihtaa, jos ei pystytä maahantuojalle osoittamaan, että ne on oikeasti rikki.
Kertaalleen huollosta tosin sain jonkun uuden karhean tojotan hybridin sijaisautoksi ja siihen verrattuna Ocu on kyllä eri planeetalta ajettavuuden ja sisustan viimeistelyn osalta.

Hannu911

    Lainaus käyttäjältä: Vesanna - 19.02.22 - klo:11:33
    Alla ekan käyttövuoden eskelillä muokatut lukemat MySkodan kautta ladatuista ajotiedoista.
    Huom suuntaa-antavasti  :D

    • kustannukset ja kulutukset on siis laskennallisia, ei todellisia tankattuja/ladattuja
    • sähkönhinta hyvin edullinen Helen, ja bensanhinta Autoalan tiedotuskeskuksen kk-keskilukemista
    • Pelkän sähköajon keskikulutus = jos bensa 0 l/100km; pelkkä bensankulutus = jos sähkön <10 kWh/100km. Käytännössä auto kuluttaa akku tyhjänäkin vähän sähköä (ja lataa), joten toi 10 valikoitui merkittäväksi raja-arvoksi yksittäisten matkojen minimikulutuksen perusteella
    • bensa-ajot laskettu >50 km matkoista, koska kertaakaan ei yli sen ole mennyt pelkällä sähköllä
    • talven matka-ajot sisältää myös joku 1500 km arktisia olosuhteita anopinkuljetusboksi katolla, ja kesä 2500 km fillarit katolla+perässä, mikä näkyy kulutuksissa
    [li]

    [/li][/list]






    Tosi mielenkiintoista dataa. Täytyy tehdä mun Octaviasta vastaava joku viikonloppu.
    Ja mielestäni hyvin selkeät excelit. (pieni typo kustannuksissa jotka ovat per/100km eikä per/km

    Hibah

    #486
    Gallup, montako kertaa autosi (Octavia PHEV) kävi autoliikkeessä ensimmäisen omistusvuoden aikana?

    Renkaiden kausivaihtoja ja tuulilasinvaihtoja ei lasketa, mutta kaikki tuotteen laadusta johtuvat syyt lasketaan: puuttuvien varusteiden jälkitoimitus, vikadiagnoosi, takuukorjaus, ajanvarauskäynti tms. "turha käynti", määräaikaishuolto, jne...

    Onko täällä ketään, joka voi antaa gallupiin vastauksen, että auto on käynyt vain yhden kerran määräaikaishuollossa ensimmäisen vuoden aikana, eikä mitään muita murheita ole ollut?

    heller

    Onko tosiaan niin, että johtoa ei saa irti ellei kakesta avaa ovia? Kessy menee vähän hukkaan jos pitää aina avata napista ovet/lopettaa lataus.

    Voiko sisältä lopettaa latauksen?
    Octavia RS iV Mamba green
    ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

    Pushead

    Aukeaa latausjohdon lukitus myös Kessyllä
    2022 Octavia iV Style Liftback
    2003 Polo 1.2 Comfortline

    heller

    Lainaus käyttäjältä: Pushead - 27.03.22 - klo:21:40
    Aukeaa latausjohdon lukitus myös Kessyllä
    Hmm niin tosiaan, itsellä oli nuo lähestyessä avaukset päällä. Koitin kyllä oven avausta kahvasta. En kahvasta lukituksen avausta varsinaisesti.
    Octavia RS iV Mamba green
    ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

    PHEV22

    Lainaus käyttäjältä: Pushead - 27.03.22 - klo:21:40
    Aukeaa latausjohdon lukitus myös Kessyllä
    Itsellä tämä luukun avaus toimii satunnaisesti, yleensä ei vaikka ovien lukot aukeaakin.

    heller

    Lainaus käyttäjältä: PHEV22 - 28.03.22 - klo:15:41
    Itsellä tämä luukun avaus toimii satunnaisesti, yleensä ei vaikka ovien lukot aukeaakin.
    Tämä on varmaan eri asia kuin mistä itse puhuin, eli johtoa ei saa irti vaikka ovet aukeavat lähestyessä.
    Octavia RS iV Mamba green
    ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

    akk

    ^Myös Arteonissa tämä johdon lukitus toimii välillä epämääräisesti. Välillä sen lukitus aukeaa, jos vain koskee oven kahvaa, joskus taas pitää kakella ”avata” ovet, jotta saa johdon irti. Taitaa useimmiten jäädä lukitus päälle kessystä huolimatta, kun on seissyt latauksessa yön yli.
    Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

    Pushead

    Auton luovutuksessa myyjä ohjeisti että kaapelin lukitus pitää aina avata kaukosäätimellä. Meillä on kuitenkin toiminut moitteettomasti Kessyllä. Tuota lähestymistoimintoa lukituksen avaamiseen en ole edes kokeillut.
    2022 Octavia iV Style Liftback
    2003 Polo 1.2 Comfortline

    PHEV22

    Lainaus käyttäjältä: PHEV22 - 28.03.22 - klo:15:41
    Itsellä tämä luukun avaus toimii satunnaisesti, yleensä ei vaikka ovien lukot aukeaakin.
    Sori, tarkoitin siis johdon irroitusta ja mulla päällä automaattiavaus

    pumo

    #495
    Onko vinkkiä tai osunu kohdalle? Käytin skeidan aivojen päivityksessä joku kampanja ja samalla joku 12voltin ohjaus vaihdettiin.
    Nyt ei paska enää lataa ajoakkua, ei toimi myöskään skoda connect.  : >:(

    edit: lataus lähti päälle kun laitto vivun päälle näytöltä että lataa kun sammutti virrat. Paska firmis siis. Connect ei kyllä pelaa edes nettisivulta

    tigeli

    Lainaus käyttäjältä: pumo - 29.03.22 - klo:18:34
    Onko vinkkiä tai osunu kohdalle? Käytin skeidan aivojen päivityksessä joku kampanja ja samalla joku 12voltin ohjaus vaihdettiin.
    Nyt ei paska enää lataa ajoakkua, ei toimi myöskään skoda connect.  : >:(

    edit: lataus lähti päälle kun laitto vivun päälle näytöltä että lataa kun sammutti virrat. Paska firmis siis. Connect ei kyllä pelaa edes nettisivulta

    Näyttäis olevan Connect enemmän tai vähemmän nurin, päivällä kyllä vielä toimi ok. Luultavasti taas joku huoltokatko mistä ei voi etukäteen tiedottaa.

    Vesanna

    1v 4 kk kokemuksella Connect on alhaalla useimpina pakkasaamuina, kun kinnerin pitäisi sulattaa tuulilasi ja lämppäillä ohjaamo >:(
    Miten se sattuukin, että Skodan serverin käyttökatkot osuu väh. 3/5 arkiaamuihin, kun Ocua peittää syväjää ja/tai snöge??

    Virallisen selityksen mukaan autoon infotainmentille tai äppiin ohjelmoimasi tieto EI jää minnekään auton puskurimuistiin, vaan kaikki pelaa serverin kautta connectilla. Eli jos kiesi ei ole yhteydessä nettiin, ei lämmitys tai sovellus toimi. Auto muuten ei lämmitä myöskään virrat päällä, jos sitä ei ensin liikuta (!).

    Kahdeksan huoltoa takana, eikä maahantuoja tai merkkikauppias on puun ja kuoren välissä - koska valmistajalta ei saada ehjää koodia mitä syöttää autoon. Mä nostin kädet ylös, ajellaan sitten jääkaapilla. Noi samat liikennemerkki- yms. serverijohdannaiset temppuilut jatkuu myös, ehkä jopa useammin (tai omistajan v-käyrä on vähän tiukilla). Tosin meillä ei juuri esiinny assistien herjoja. Enpä taida maksaa itse Connectista - varsinkin kun sen e-kaupassa ei kerrota sen hintaa  :o
    Octavia Combi iV (plugari) 2020

    tet

    Lainaus käyttäjältä: Vesanna - 01.04.22 - klo:08:44
    1v 4 kk kokemuksella Connect on alhaalla useimpina pakkasaamuina, kun kinnerin pitäisi sulattaa tuulilasi ja lämppäillä ohjaamo >:(

    Eikö sitä lämmitystä voi ajastaa, pitääkö se napsauttaa reaaliajassa päälle? Ei kai ne serverit lämmmityskäskyä reaaliajassa autolle lähetä, vaan välittävät ajastuksen tiedot auton softalle silloin, kun ajastuksen tekee. Auto sitten huolehtii itsenäisesti lämmityksestä ajallaan.
    Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
    ex-vag:
      Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
      Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
      Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

    Occux

    Lainaus käyttäjältä: tet - 01.04.22 - klo:09:06
    Eikö sitä lämmitystä voi ajastaa, pitääkö se napsauttaa reaaliajassa päälle? Ei kai ne serverit lämmmityskäskyä reaaliajassa autolle lähetä, vaan välittävät ajastuksen tiedot auton softalle silloin, kun ajastuksen tekee. Auto sitten huolehtii itsenäisesti lämmityksestä ajallaan.
    Kun yhteys autoon ei toimi, niin ajastuskäsky ei mene autoon ja kännykkään tulee neuvo tarkastamaan intternetyhteys. Jotkin temput eivät edellytä yhteyttä autoon, mutta jotkin edellyttävät. Esim auton status tulee pilvestä, mutta jos ottaa refreshin, niin pilvipalvelu yrittää saada ajantasaiset tiedot autolta. Ainakin Webaston ajastus pitää saada autolle asti ja jos ei mene, niin auto ei ajasta Webaston käynnistystä. Sen voi esimerkiksi tarkastaa siten, että kun kännykästä on laittanut ajastuksen päälle, niin onnistuneen tempun jälkeen auton infoteekkinäytöltä näkee, että ajastus on asetettu. Jos taas kännykkä sanoo, että no connection, niin silloin komento ei ole mennyt ja infoteekki on ajastuksesta tietämätön. Jos homma ei muutamalla yrityksellä onnistu, niin silloin kännykkään tulee ilmoitus pilvipalvelusta, että komentoja on jonossa ja enempää ei oteta vastaan. Jos yhteydet ei palaa, niin komentojonkaan ei purkaudu auton suuntaan. Itsellä 2020 loppuvuodesta ja koko 2021 yhteydet oli enemmänkin satunnaiset, mutta 2022 on jo toiminut hyvin.
    Toyota Corolla 1984
    ....
    Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
    Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

    markusmm

    Pystyykö tässä mallissa katsomaan jostain eriteltynä, kuinka monta kilometriä on ajanut sähköllä tai bensalla (tarkoitan kokonaiskilometrien määrästä)? Entä onko RS iV:ssä vakiona Cantonit? Ei löytynyt lisävarustelistalta.
    Nykyinen:
    Tesla Model 3 Highland Long Range AWD -24
    Entiset:
    Skoda Octavia 1,4 TSI PHEV RS IV -23
    KIA Stinger 2,0 T-GDI RWD GT-Line A/T -18
    Skoda Octavia 2,0 TSI RS Man. Liftback -14
    Fiat Stilo 95 Actual 5D -05

    Delli

    Ei ole vakiovarusteena Cantoneita, puuttuu varustelistalta siksi kun niin ei voi nyt tilata sirupulan takia.
    Mercedes-Benz C300 e A Business

    Pushead

    Koskeekohan Octaviaa

    VW-konsernin lataushybrideissä tulipaloriski " satatuhatta autoa korjaamolle, osa autoista Suomessa

    Volkswagen-konsernin valmistamia lataushybridejä kutsutaan tarkistettavaksi mahdollisen palovaaran vuoksi.
    VW-konsernin tiedottajan mukaan palovaara johtuu suurjänniteakun riittämättömästä eristyksestä.

    VW-konsernin muita autoja paitsi Škodaa maahantuovan K-Auton mukaan korkeajänniteakun eristyksen korjaus koskee Suomessa 1 499:ää Volkswagenia, Audia ja Seatia. Škodan maahantuojalta Helkama-Autolta emme toistaiseksi ole saaneet tietoja autojen määrästä.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vw-konsernin-lataushybrideissa-tulipaloriski-satatuhatta-autoa-korjaamolle-osa-autoista-suomessa/63d0c1c9-e243-42fc-9a64-393b3d58c3e9
    2022 Octavia iV Style Liftback
    2003 Polo 1.2 Comfortline

    Tos®

    Miksi ei koskisi?

    Sama tekniikka kaikissa mqb (evo) alustaisissa.
    Autotalli:
    Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
    Golf1 Cabriolet
    Polo Coupe -89
    Polo Classic C -84
    Jetta CL 1.5 Automatic -83
    Golf LS -74
    Kupla 1300 -73

    Pushead

    Todennäköisesti, kun noinkin paljon kuin 1500 autoa on muillakin merkeillä Suomessa kampanjassa

    Omassa ei ainakaan vielä näkynyt https://www.skoda.fi/palvelut-omistajalle/takaisinkutsukampanjat
    2022 Octavia iV Style Liftback
    2003 Polo 1.2 Comfortline

    MK1/MK8

    Eipä vielä näy oma K-autossa kutsua Golf GTE:lle vm.2021.
    -VW Golf GTE vm-21
    -VW Golf 1,1 L vm-74
    -VW 1303S vm-73

    tet

    Lainaus käyttäjältä: Occux - 01.04.22 - klo:17:57
    Kun yhteys autoon ei toimi, niin ajastuskäsky ei mene autoon ja kännykkään tulee neuvo tarkastamaan intternetyhteys. Jotkin temput eivät edellytä yhteyttä autoon, mutta jotkin edellyttävät. Esim auton status tulee pilvestä, mutta jos ottaa refreshin, niin pilvipalvelu yrittää saada ajantasaiset tiedot autolta. Ainakin Webaston ajastus pitää saada autolle asti ja jos ei mene, niin auto ei ajasta Webaston käynnistystä. Sen voi esimerkiksi tarkastaa siten, että kun kännykästä on laittanut ajastuksen päälle, niin onnistuneen tempun jälkeen auton infoteekkinäytöltä näkee, että ajastus on asetettu. Jos taas kännykkä sanoo, että no connection, niin silloin komento ei ole mennyt ja infoteekki on ajastuksesta tietämätön. Jos homma ei muutamalla yrityksellä onnistu, niin silloin kännykkään tulee ilmoitus pilvipalvelusta, että komentoja on jonossa ja enempää ei oteta vastaan. Jos yhteydet ei palaa, niin komentojonkaan ei purkaudu auton suuntaan. Itsellä 2020 loppuvuodesta ja koko 2021 yhteydet oli enemmänkin satunnaiset, mutta 2022 on jo toiminut hyvin.

    Taitaa olla vielä "mielenkiintoisempaa" tuo VAG-autojen etäohjaus, kuin Fordin vastaava. Sekin temppuilee satunnaisesti mitä oudoimmilla tavoilla, mutta yleensä tuntuu pelaavan paremmin kuin tuossa kuvauksessa. Lähinnä kuitenkin kiinnitin huomiota tuossa Vesannan viestissä mainintaan, että yhteys on alhaalla silloin, kun pitäisi lämmittää. Olettamukseni oli siis oikea, että se on oikeasti ollut alhaalla silloin kun pitäisi ajastus asettaa. Fordilla tosi harvoin käy niin, että serverille asti mennyt käsky ei menisi autolle. Jos näin käy, se ei ilmeisesti edes jää mihinkään jonoon. Itsellä kotilataus tapahtuu etäohjattavan pistorasian kautta, josta virrat hetkeksi katkaisemalla saa auton herätettyä silloin harvoin kun se ei suostu ottamaan käskyä vastaan.
    Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
    ex-vag:
      Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
      Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
      Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

    heller

    Lainaus käyttäjältä: tet - 02.04.22 - klo:09:30
    Taitaa olla vielä "mielenkiintoisempaa" tuo VAG-autojen etäohjaus, kuin Fordin vastaava. Sekin temppuilee satunnaisesti mitä oudoimmilla tavoilla, mutta yleensä tuntuu pelaavan paremmin kuin tuossa kuvauksessa. Lähinnä kuitenkin kiinnitin huomiota tuossa Vesannan viestissä mainintaan, että yhteys on alhaalla silloin, kun pitäisi lämmittää. Olettamukseni oli siis oikea, että se on oikeasti ollut alhaalla silloin kun pitäisi ajastus asettaa. Fordilla tosi harvoin käy niin, että serverille asti mennyt käsky ei menisi autolle. Jos näin käy, se ei ilmeisesti edes jää mihinkään jonoon. Itsellä kotilataus tapahtuu etäohjattavan pistorasian kautta, josta virrat hetkeksi katkaisemalla saa auton herätettyä silloin harvoin kun se ei suostu ottamaan käskyä vastaan.
    Mielenkiinnolla kyllä odotan että pääsen itse nämä ongelmat kokemaan. Vaimokkeen Mii electricin äppi toimii sanoisinko 97% varmuudella. Kuukaudessa pari kertaa joutuu ihmettelemään menikö lämmitys päälle, mutta muuten se menee aina kertaheitolla päälle.
    Octavia RS iV Mamba green
    ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

    AquaBlue

    Mahtuukohan Phev Octaviaan Trixie koiranhäkki M-kokoisena helposti?

    Syvyys alhaalta 74cm
    ylhäältä 47cm
    korkeus 55cm

    Tästä linkki tuotteeseen:
    https://www.petenkoiratarvike.com/koirat/kuljetus-ja-autoilu/koirat/autoilu-ja-kuljetus/autohakit/autohakki-trixie-alumiinirungolla/141140?67933

    Vähän vähemmän kolisisi tällainen kuin nykyinen teräsverkkohäkki.

    Ainakin Skodan sivujen mukaan kontin syvyys on 1067mm, mutta tuli mieleen, että mahtuuko ylhäältä? Tavaratilan verhon varmaan joutuu siirtämään varastoon (niin kuin aikasemmissakin Octavioissa koirahäkkien kanssa).
    Octavia combi Style 1,0 dsg -18
    Tulossa:
    Fabia & Octavia iV

    Pöhis

    Lainaus käyttäjältä: Pushead - 01.04.22 - klo:21:18
    Todennäköisesti, kun noinkin paljon kuin 1500 autoa on muillakin merkeillä Suomessa kampanjassa

    Omassa ei ainakaan vielä näkynyt https://www.skoda.fi/palvelut-omistajalle/takaisinkutsukampanjat

    Tänään kävi oma octavia lisäjarruvalon vaihdossa kosteuden takia, niin auton luovutuksen yhteydessä huoltoneuvoja sanoi että eilen oli auennut kampanja juuri tähän korkeajänniteakun eriste hommaan.

    Toinen avoin kampnja (12V akun ohjainlaitteen vaihto) piti hoitaa tänään samalla käynnillä, mutta eivät olleet saaneetkaan uutta ohjainlaitetta jostain syystä.

    Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy