Octavia IV

Aloittaja BMF, 05.09.19 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Occux - 28.03.22 - klo:09:22
Olenkohan käsittänyt oikein. Muistini mukaan iV on juuri tuo plugari-PHEV. MHEV taas on se kevyemmällä akulla kevyt hybridi.

Jos ajattelee noin teoreettisesti, niin PHEVissä akun paino on taka-akselilla ja vetävät pyörät edessä, joten liukkaalla mäen nousu voisi sitä kautta olla heikompi PHEVilla kuin MHEVillä. Mutta kaikilla etuvetoisilla mäen nousukyky on peruutamalla parempi, koska silloin painopiste muuttuu etupyörille. Kun auto on tasamaalla, niin painon jakauma on esimerkiksi etu/taka-akselille suhteessa 60/40, tai jotain sitä luokkaa. Mentäessä keulaedellä ylöspäin, se voi olla esimerkiksi 50/50 tai 45/55. Vastaavasti painopisteen muutos peruuttamalla samaan mäkeen suhde muuttuu edullisemmaksi ja en mene edes arvailemaan, missä lukemissa tuolloin mennään.

Lisäksi kuvioon voi vaikuttaa myös vaihteiston välitysuhteet ja pelkällä iV-sähköajolla veto saattaa tulla tasaisempana. Aikanaan ennen turboja neuvottiin, että kakkosella mäen nousu saattaa onnistua paremmin, kuin ykkösellä, koska ykkösellä tehoja saattaa tulla vetäville pyörille turhan paljon ja silloin kun pyörä sutaisee, niin peli oli menetetty. Kakkosella oli helpompi kaasulla säädellä siinä rajamailla. Tietenkään nuo vanhan ajan opit ei tänä päivänä ole yhtä toimivat, kun autoissa on kaikenlaista älykkyyttä ja tekniikkaa ja turbojen väännöt on ihan perkelelliset jo 1000-1500 kierroksilta.

Ihan oikea on käsityksesi mallimerkinnöistä, ei ollut tarkoitus sekoittaa.

Juuri mainitsemiasi asioita pohdin, eli kun lataushybriditekniikan painosta suuri osa on taka-akselilla, kuinka tämä vaikuttaa etenemiseen keula edellä ja taas toisaalta kuinka korkeampi paino ja oletettavasti tasaisempi painojakauma vaikuttavat siihen viimeiseen hätävaraan eli peruuttamalla nousemiseen.

heller

Pohdin tätä samaa joskus mökkitietä miettien. Loppupätkässä on yksi pitkähkö jyrkkä nousu. 1.5TSI golf kiipesei sen melko helposti, mutta jännittää hieman että miten tuleva PHEV malli sen nousee.

Painoa tosiaan tulee taakse n. kolmen aikuisen verran.

MHEV on toki kannattavampi jos ei hyödy sähköllä ajelusta. MHEV ei aja pelkällä sähköllä metriäkään.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

prinne

löytyykö jostain normi bensaversion ja PHEV:in painojakaumia?
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Occux

Lainaus käyttäjältä: prinne - 28.03.22 - klo:11:54
löytyykö jostain normi bensaversion ja PHEV:in painojakaumia?
Luulin löytyvän dataa helposti, vaan olinkin väärässä. Googlaamalla ei tunnu löytyvän mitään.

Jatkopohdiskelua aiheesta painopisteen siirtyminen: Diisseli E-mersut oli vahvasti etupainoisia ja kaveri valitteli sen syövän eturenkaita, kun rengashotelli aina laittoi paremmat renkaat taakse ja ne kuluneemmat eteen, jolloin ei päässyt tapahtumaan kulutuksen tasausta pitkällä juoksulla. Ja painopiste "siirtyy" aika reippaasti kiihdytyksissa ja jarrutuksissa. Keulivan auton vetävien etupyörien paino kevenee ja kiihtyvyys jää heikoksi, kun voimaa ei välity tiehen. Reippaassa kiihdytyksessa pienillä vaihteilla auto keulii. Peräänajotilanteissa eka auto näyttää selvinneen pienillä vaurioilla, kun sen perä on noussut ja perään ajaneen keula on pahan näköinen, kun sen keula on sukeltanut edellään ajaneen alle.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Delli

Yksi kommentti tähän.
Minulla on ylämäki autotalliin ja kaikki edelliset autot jotka ovat olleet etuvetoisia ja nastarenkailla varustettuja ovat ruopineet tuossa mäessä ja joskus on pitänyt ottaa uudestaan vauhtia jotta on päässyt talliin.
Nykyinen takavetoinen C-mersu kitkarenkailla on tänä talvena (ja ollut tosi paljon lunta) mennyt aina siististi tuon mäen ylös ruopimatta.
Mercedes-Benz C300 e A Business

jarski66

Lainaus käyttäjältä: Delli - 28.03.22 - klo:19:17
Yksi kommentti tähän.
Minulla on ylämäki autotalliin ja kaikki edelliset autot jotka ovat olleet etuvetoisia ja nastarenkailla varustettuja ovat ruopineet tuossa mäessä ja joskus on pitänyt ottaa uudestaan vauhtia jotta on päässyt talliin.
Nykyinen takavetoinen C-mersu kitkarenkailla on tänä talvena (ja ollut tosi paljon lunta) mennyt aina siististi tuon mäen ylös ruopimatta.

Minulla oli vuonna 2018 muutaman tuhat ajettu Mercedes C 200 AMG Edition ja oli kyllä melko holtiton kitkarenkailla. Suti ja perä haki sivulle aika herkästi..
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV iV DSG '2021

ex VAG autot:
-VW Passat 2.0 TFSI Sportline (2007)
-VW Golf V GTI DSG (2005)
-Audi A4 1.8T B6 (2002)

Sped

Täällä myös kymmeniä tuhansia kilometrejä ajanut sankari MB e200 farkku (vm.2017-2020), niin takapainottomuuden kyllä tuntee. Auto on muuten painava, joka talvella tuntuu sitten (nastat) takapään keveytenä. Ylämäissä sen tunsi varsinkin. Kesällä taas takavetoinen auto on aivan ykkönen.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Jani933

Onko kukaan jo saanut uutta päivitystä infotainmenttiin sw1896? Näytti erwinissä olevan tarjolla.

tigeli

Lainaus käyttäjältä: Jani933 - 18.04.22 - klo:21:44
Onko kukaan jo saanut uutta päivitystä infotainmenttiin sw1896? Näytti erwinissä olevan tarjolla.

Joo, päivitys 1810 -> 1896. Toki piti huollolle perustella miksi pitää päivittää, kun ei ole avointa kampanjaa tuosta päivityksestä. Bugeja on niin paljon ettei ollut kovin vaikeaa.

Onhan tuo nyt jonkin verran nopeampi, ja UI-muutoksia on tullut. Yleisestä toimivuudesta en osaa vielä oikein sanoa mitään.









pikatsu

mitkä kokemukset uudesta? Mitä bukeja korjasi?

Jani933

Joo sain itekkin tuon 1896, on hieman sulavampi ja ehkä tärkein itselle eli teki ennen sitä että ei kuulunut käynnistyksen jälkeen mitään radiosta tai carplaysta. Nyt ei ole sitä tehnyt.

psxgamer

Mitä rengaspaineita Skoda suosittelee uudessa Octaviassa 18" vanteilla?

Minulla on vanhempi, III sukupolven Octavia ja siirryin nyt 18" vanteissa ns. ylikoon renkaisiin. Normaali koko  on 225/40 ja vaihdoin 225/45 kokoon joka on uudessakin Octaviassa käytössä. Rengasliike laittoi paineet 3 baariin joka kuulostaa tosi kovalta. Onko uudessa Octaviassa käytössä aika normaalit 2.5 baarin paineet?

GTI

Itse olen käyttänyt 225/40 että 225/45 renkaissa  2,7 bar paineita

Occux

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 13.05.22 - klo:10:44
Mitä rengaspaineita Skoda suosittelee uudessa Octaviassa 18" vanteilla?

Minulla on vanhempi, III sukupolven Octavia ja siirryin nyt 18" vanteissa ns. ylikoon renkaisiin. Normaali koko  on 225/40 ja vaihdoin 225/45 kokoon joka on uudessakin Octaviassa käytössä. Rengasliike laittoi paineet 3 baariin joka kuulostaa tosi kovalta. Onko uudessa Octaviassa käytössä aika normaalit 2.5 baarin paineet?
Korkeaprofiilisissa on matalammat paineet ja leveissä matalissa on korkeammat paineet.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Atsii

Lainaus käyttäjältä: Occux - 13.05.22 - klo:16:19
Korkeaprofiilisissa on matalammat paineet ja leveissä matalissa on korkeammat paineet.

Rengaspainesuosituksethan näkyvät polttoaineluukun kannen sisäpuolella  :D
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

Excalibur22

Hetken hairahduksen jälkeen takaisin Skoda leirissä. 4kk ajelin plugari Leonia ja ei ole ruoho vihreämpää aidan toisella puolella. Eilen kävin pyörimässä paikallisia autokauppoja ja tutun näköinen keula pilkisti autorivistä. Minun vanha ocuhan se siellä vielä odotteli. Muutaman tunnin mietinnän jälkeen ajoin Leonin liikkeen pihaan ja lähdin octavialla pois. En tiedä voittiko järki vai tunne. Joka tapauksessa Octavia pääsi takaisin kotiin. Kyllä oli taas mukava ajella tuttua ja turvallista autoa. Aiemmin oli viha/rakkaus suhde kyseiseen yksilöön. Saa nähdä mihin tämä uusi yritys päätyy😂
Leon 1.4 FR Sportstourer plugin -21
Ex: Octavia IV 1.5 Style LB Launch Edition -20.
Ex: Octavia III  1.0 FL LB Style -17
EX: Octavia II 1,4 DSG FL -09

heller

Lainaus käyttäjältä: Excalibur22 - 13.05.22 - klo:20:49
Hetken hairahduksen jälkeen takaisin Skoda leirissä. 4kk ajelin plugari Leonia ja ei ole ruoho vihreämpää aidan toisella puolella. Eilen kävin pyörimässä paikallisia autokauppoja ja tutun näköinen keula pilkisti autorivistä. Minun vanha ocuhan se siellä vielä odotteli. Muutaman tunnin mietinnän jälkeen ajoin Leonin liikkeen pihaan ja lähdin octavialla pois. En tiedä voittiko järki vai tunne. Joka tapauksessa Octavia pääsi takaisin kotiin. Kyllä oli taas mukava ajella tuttua ja turvallista autoa. Aiemmin oli viha/rakkaus suhde kyseiseen yksilöön. Saa nähdä mihin tämä uusi yritys päätyy😂
Kuinkas Leoni ja octavia sitten keskenään eroavat, jos skoda tuntuu paremmalta? :)
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Mono

Lainaus käyttäjältä: Excalibur22 - 13.05.22 - klo:20:49
Hetken hairahduksen jälkeen takaisin Skoda leirissä. 4kk ajelin plugari Leonia ja ei ole ruoho vihreämpää aidan toisella puolella. Eilen kävin pyörimässä paikallisia autokauppoja ja tutun näköinen keula pilkisti autorivistä. Minun vanha ocuhan se siellä vielä odotteli. Muutaman tunnin mietinnän jälkeen ajoin Leonin liikkeen pihaan ja lähdin octavialla pois. En tiedä voittiko järki vai tunne. Joka tapauksessa Octavia pääsi takaisin kotiin. Kyllä oli taas mukava ajella tuttua ja turvallista autoa. Aiemmin oli viha/rakkaus suhde kyseiseen yksilöön. Saa nähdä mihin tämä uusi yritys päätyy😂

Tästä tulee mieleen vain ja ainoastaan: https://youtu.be/TWIvUc8I04Q

Excalibur22

Lainaus käyttäjältä: heller - 15.05.22 - klo:21:14
Kuinkas Leoni ja octavia sitten keskenään eroavat, jos skoda tuntuu paremmalta? :)

Molemmissa autoissa on tietenkin hyvät ja huonot puolensa. Octavian historian tiedän tarkkaan. Edellisen kerran kun tuon omistin niin siihen tehtiin useita softapäivityksiä, minkä takia laitoinkin auton kiertoon kun en sitä enää jaksanut. Leonilla olin jostain syystä jo neljäs omistaja(01/21 käyttöönotettu). Samat softaongelmat leonissakin oli. Siihen ei oltu tehty yhtään päivitystä ja siihen rumbaa en enää halunnut lähteä. Skodan huolto toimii kun junan vessa. Aina saa nopeasti ajan huoltoon ja sijaisautokin kuuluu poikkeuksetta takuu alaisiin korjauksiin. K-auton huollosta en löydä mitään hyvää sanottavaa. Huoltoajat menee reilun kuukauden päähän ja silloinkaan ei oltu saatu varaosia tehtaalta. Sijaisautosta joutuu maksamaan normaalin päivävuokran. Normaalisti en tällaista kauppaa olisi tehnyt, mutta nykyisestä markkinatilanteesta johtuen en jäänyt senttiäkään tappiolle.

Joitain varusteita ja ominaisuuksia puuttuu octaviasta mitä leonissa oli ja päinvastoin.  Kokonaisuutta ajatellen Octavia on minulle parempi vaihtoehto.
polttoaineen kulutuksen ero omilla ajoilla menee Leonin eduksi alle 1l/100km.

Plussat ja miinukset varusteiden osalta mitä octaviasta on ja mitä leonista toivoisin.
+Webasto
+Tuulilasin lämmitin
+Matrix LED
+Väri(race blue itse ruksittu)
+Tilavampi
-DSG
-DCC
Leon 1.4 FR Sportstourer plugin -21
Ex: Octavia IV 1.5 Style LB Launch Edition -20.
Ex: Octavia III  1.0 FL LB Style -17
EX: Octavia II 1,4 DSG FL -09

tigeli

Lainaus käyttäjältä: pikatsu - 05.05.22 - klo:17:53
mitkä kokemukset uudesta? Mitä bukeja korjasi?

Positiiviset: pääasiallisesti toimii paremmin ja esim. navigaattorin edelliset kohteet ovat käyttäjäprofiilin sidottuja, kuten myös edellisen kerran valittuna ollut radioasema (ainakin omasta mielestä tai sitten puolison muusiikkimaku on vaihtunut samaksi kuin itsellä).

Negatiiviset: Ylinopeusvaroituksen asetukset edelleen nollautuvat pois päältä ja samoin käy esim. istuin/ratinlämmityksen asetuksille käyttäjäprofiilia vaihtaessa.

Erkka

Omassa Octaviassa myös ylinopeusvaroitin. Kertokaapa viisaammat, mikä tämän laitteen toimintaperiaate käytännössä on? En ole ottanut käyttöön, kun ei ole tietoa, millä tavalla toimii.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 19.05.22 - klo:16:43
Omassa Octaviassa myös ylinopeusvaroitin. Kertokaapa viisaammat, mikä tämän laitteen toimintaperiaate käytännössä on? En ole ottanut käyttöön, kun ei ole tietoa, millä tavalla toimii.
Se vain vertaa nopeusrajoitusta/karttatietoa ja pimputtaa kun valittu nopeusraja on ylitetty
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Erkka

Tämä ok. Kiitos infosta.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

J0LAH

Lainaus käyttäjältä: Jani933 - 05.05.22 - klo:18:27
Joo sain itekkin tuon 1896, on hieman sulavampi ja ehkä tärkein itselle eli teki ennen sitä että ei kuulunut käynnistyksen jälkeen mitään radiosta tai carplaysta. Nyt ei ole sitä tehnyt.

Pitääkö tuo siis ajaa testerin kautta, ei tule OTA:na?

Tos®

OTA päivitys netin kautta tulee muihin paitsi 16xx softa versioihin.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

pikatsu

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 31.05.22 - klo:11:31
OTA päivitys netin kautta tulee muihin paitsi 16xx softa versioihin.
Arvioita milloin olisi tulossa?

Tos®

Golffin luvattiin toisen neljänneksen lopulla.
Omassa kampanja alkoi 5.5.

Jos haluaa tarkemmin, voi kirjautua Erwiniin palveluun ja katsoa sieltä... Golffiin se näytti aktiiviset kenttätoimenpiteet jotka kertoivat tulevasta päivityksestä.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

pikatsu

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 31.05.22 - klo:21:01
Golffin luvattiin toisen neljänneksen lopulla.
Omassa kampanja alkoi 5.5.

Jos haluaa tarkemmin, voi kirjautua Erwiniin palveluun ja katsoa sieltä... Golffiin se näytti aktiiviset kenttätoimenpiteet jotka kertoivat tulevasta päivityksestä.
Aha, olikin kyse Golfista. Skodalla ei välttämättä mene samalla tavalla.

Tos®

#2608
Sama se on kaikissa sisarissa.. tätä on jaettu paljon.
Leonit on yhtälailla ruvenneet päivittelemään itseään toukokuun aikana...

LainaaThe same is for Volkswagen MQBclassic using MIB3OI (Tiguan, Polo, etc) - on MQBw the Golf 8, Caddy V and Skoda Octavia NX.

It's a two parts update. First it will become A896, after that a second update with Speech (SDS) content will follow. After installing this it will accomplish the whole procedure of 1896.

Cars with SOP1 Software (SW 16xx) still have to drive to the workshop to get their new baseline software package and a new Feature-Enable-Code to get the navigation function after updating the device working again.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Skodia

Viikon ollu ajossa.
Kaikki toiminut hyvin.
Mootori ja neliveto on 👍 ja tykkään muutenkin.





Octavia RS 184hv 2.0 Tdi -17
Tulossa Octavia Style 200hv 4X4 2.0 Tdi (tilattu 09/21

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy