Superb iV (PHEV)

Aloittaja livejungle, 11.10.19 - klo:23:46

« edellinen - seuraava »

Teetoo

Lainaus käyttäjältä: ah66533 - 15.12.23 - klo:11:04Tuli hankittua muutama viikko sitten vuosimallin 2020 Superb IV. Pääosin kaikki toimii auton ja yhteyksien kanssa hienosti.


Onnea ja menestystä uuden auton kanssa. Itse hankin kuukausi sitten ensimmäisen skodan. Auto superb vm.21 PHEV L&K combi. Jännä miten nuo ohjelmistoversiot eroaa toistaan. Mulla skodan update portal näyttää ettei muita päivityksiä ole kuin navi. Tässä nykyiset:
-laitteen osanumero 3VOO35820D
-hardware H22
-software 0270
-navigointi 21.2
Superb -21 Combi L&K iv PHEV

vesala

Lainaus käyttäjältä: zobuli - 26.12.23 - klo:11:34Minulla on omassa Stylessa matrix valot, pimentelee valokuviota vastaantulijan liikkuessa. 1,5 vuoteen ei ole kukaan väläytellyt valoja.
Ilmeisesti ei ole vakiovaruste?

Millä tuon tietää onko automaattia vaiko ei?

Janatune

Lainaus käyttäjältä: vesala - 27.12.23 - klo:19:49Millä tuon tietää onko automaattia vaiko ei?
Kun työnnät vilkku/pitkien viikseä yhden kerran eteenpäin, mittariston pitkien merkkivalossa näkyy A ja kun toisen kerran työnnät on pelkkä sininen pitkien merkkivalo.
Jos kokeilet auton ollessa paikallaan virrat päällä, tuo pitkien merkkivalo on harmaana ja liikkeessä se on sama, kun nopeus ei riitä ja se vaihtaa nopeuden kasvaessa +80km/h sen aktiiviseksi ja väri vaihtuu siniseksi

jöö

Lainaus käyttäjältä: ah66533 - 15.12.23 - klo:11:04Olisin vielä mielenkiinnosta kysellyt, että millaisia (ohjelmisto)versioita teidän autoissa on tällä hetkellä? En onnistunut löytämään mistään tietoa, että mitkä olisivat uusimpia versioita.

Hardware H25 ja Software 0324 pitäisi olla uusimmat. SW 0324 julkaistiin tämän vuoden kesä-/heinäkuun korvilla.

ah66533

Ensi viikolle varattuna aika auton päivityksiin. Onneksi myyjäliike maksaa päivitykset. Hinta-arvio päivityksille on 300 euroa, joka tuntuu tosi kovalta tällaiselle operaatiolle mutta pitänee päivitykset kuitenkin tehdä.

Olbo

Terve,
Olisin aikeissa vaihtaa GTE Passatin PHEV Superbiin. Pakollisia varusteita itselleni olisi mukautuva vakkari, sähköluukku, webasto ja peruutuskamera. En ole selkeätä vastausta mistään löytänyt mitä eroa on Sportlinella ja L&K varusteluilla. Ulkonäkö sportlinessa viehättää enemmän ainakin omaa silmää. Mitä muuta tulee mieleen ns. suurempia eroja? Tai muita vinkkejä ennen kuin vaihdan autoa

Teetoo

Lainaus käyttäjältä: Olbo - 31.12.23 - klo:14:14Terve,
Olisin aikeissa vaihtaa GTE Passatin PHEV Superbiin. Pakollisia varusteita itselleni olisi mukautuva vakkari, sähköluukku, webasto ja peruutuskamera. En ole selkeätä vastausta mistään löytänyt mitä eroa on Sportlinella ja L&K varusteluilla. Ulkonäkö sportlinessa viehättää enemmän ainakin omaa silmää. Mitä muuta tulee mieleen ns. suurempia eroja? Tai muita vinkkejä ennen kuin vaihdan autoa

suurimmat erot ovat juuri noissa ulkonäköseikoissa. Toisessa on kromia ulkona toisessa mustaa, toisessa täysnahkapenkit sisällä toisessa nahka/alcantara jne. L&k:ssa Cantonin poppivehkeet. Olikohan sportlinessä DCC lisävarusteena kun se l&k:ssa on vakio? Autoissa hieman erilaiset vanteet vakiona. Ylellisyys vs sporttisuus. makuasioita sano koira kun pallejaan nuoli  ;D
Superb -21 Combi L&K iv PHEV

Teetoo

Korjausta edelliseen. DCC taitaa olla vakio mutta sportlinessa ei oo vissiin niitä ajotilan valintoja. L&k:ssa on eco,comfort,normal,sport ja individual. Sitten L&k ssa on myös vänkärin penkki sähköillä ja penkit ilmastoitu. Varusteet riippuu myös siitä mikä vuosimalli on kyseessä tai onko tuontiauto. Mulla on toi facelift versio. Eli siinä on nyt kakspuolainen ratti ja USB-C edessä sekä digimittaristo. 360 kamera puuttuu (ruotsi auto). Takakontti aukeaa jalan heilautuksella.
Mutta kaikenkaikkiaan loistoauto, olipa valinta sitten sportline tai L&K. Mulla paljon parjattu Skoda connect appi on toiminut moitteetta. Tiheä huoltoväli 1v/15tkm selvä miinus.
Superb -21 Combi L&K iv PHEV

vesala

25 pakkasta ja huomenna 30.  Ei ajanut lainkaan sähköllä?  Onko tuossa joku pakkasraja tai muu syy?  Pitääkö lämmittää jotenkin eri tavalla.  Lämmittääkö Webasto moottoria?  Entä pelkkä sähkö (kun töpseli on seinässä)?  Onko noita kerrottu jossakin, minusta manuaali ei ole ihan parasta A-laatua...

Teetoo

Lainaus käyttäjältä: vesala - 01.01.24 - klo:19:5125 pakkasta ja huomenna 30.  Ei ajanut lainkaan sähköllä?  Onko tuossa joku pakkasraja tai muu syy?  Pitääkö lämmittää jotenkin eri tavalla.  Lämmittääkö Webasto moottoria?  Entä pelkkä sähkö (kun töpseli on seinässä)?  Onko noita kerrottu jossakin, minusta manuaali ei ole ihan parasta A-laatua...

Ei mitään hajua mikö logiikka pakkasten kanssa. Ohjekirjassa lukee ettei sähköllä ajo välttämättä ole mahdollista jos on -10ast tai alle.
Tänään lähdin aamulla liikkeelle webaston lämittämänä ja polttis hörähti käyntiin (ulkona -18). Ajoin n 15min. Pari tuntia seisoi jonka jälkeen starttas sähköllä ja sillä ajelin kotia (pakkanen oli kirinyt -23:een, ei lämmitystä ennen starttia).
Webasto lämmittää moottorin ja kabiinin.
Superb -21 Combi L&K iv PHEV

Olbo

Onko varmasti niin että webasto lämmittää myös moottoria? GTE Passatissa se on huono ja lämmittää ainoastaan sisätilat.
Ja tuo huoltoväli, onko 15tkm/1v öljynvaihto tai tarkastushuolto ja 30tkm/2v se isompi huolto?

wsaarja

Lainaus käyttäjältä: Olbo - 02.01.24 - klo:07:31Onko varmasti niin että webasto lämmittää myös moottoria? GTE Passatissa se on huono ja lämmittää ainoastaan sisätilat.
Ja tuo huoltoväli, onko 15tkm/1v öljynvaihto tai tarkastushuolto ja 30tkm/2v se isompi huolto?

Ei se moottori kyllä weballa lämpene

Teetoo

Lainaus käyttäjältä: wsaarja - 02.01.24 - klo:08:05Ei se moottori kyllä weballa lämpene

Kyllä se vaan lämpenee. Näin lukee ohjekirjassa ja huomaahan sen käytössäkin. En tiiä onko mallivuosien välillä sitten eroa. Mut esim octaviassa webasto ei lämmitä kuulemma mottia.
Superb -21 Combi L&K iv PHEV

Qristian

#2923
Minäkin liityn tähän porukkaan kolmisen viikkoa sitten hankitun vm. 2022 Superb Style IV:n (sedan) hankinnan myötä. Tään asti olen ollut tyytyväinen. Se on sitten neljäs Skoda peräkkäin. Ei vielä riittänyt uskallus (eikä budjettikaan kohtuullisella tavaratilalla varustettuun) täyssähköön siirtymiseen. Ja tuo Sedanikin tuli vähän yllättäen kun koiraystävällisempää farkkua oltiin ostamassa.

Mietin että mistäköhän tietää, onko autossa Matrix ledit vai tavalliset Ledit. Näissä etulampuissa kyllä lukee Skoda Crystal Lightining, mutta ilmeisesti se ei vielä tarkoita Matrixeja.

Ja tosiaan minuakin kiinnostaa, lämmittääkö tuo webasto (Skoda Connect-apissa ilmeisesti sama kuin "ilmastointi") bensakäyttöisenä myös moottorin.
Superb Style PHEV -22, exät: Karoq 1.5 tsi Style -18, Superb TDI140 Combi Green Tec -13, Octavia RS TDI Combi -09.

wsaarja

Lainaus käyttäjältä: Teetoo - 02.01.24 - klo:16:11Kyllä se vaan lämpenee. Näin lukee ohjekirjassa ja huomaahan sen käytössäkin. En tiiä onko mallivuosien välillä sitten eroa. Mut esim octaviassa webasto ei lämmitä kuulemma mottia.

Omien ja toistaiseksi kaikkien muidenkin kokemuksien perusteella ei iV mallin tehdaswebasto moottoria lämmitä. Onkohan sulla joku tuunattu versio?

Teetoo

Lainaus käyttäjältä: wsaarja - 02.01.24 - klo:17:58Omien ja toistaiseksi kaikkien muidenkin kokemuksien perusteella ei iV mallin tehdaswebasto moottoria lämmitä. Onkohan sulla joku tuunattu versio?

Ei ole tuunattu versio, ihan tehdastekele ;D  Kyllä se mielestäni moottorin lämmittää kun hörähtää helpommin käyntiin. Pitääpä tehdä tieteellistä tutkimusta ja mitata lämpötila lohkon kyljestä. Kokeilkaa muutkin jos on infrapunamittaria. Ja miksi ohjekirja väittäisi muuta
Superb -21 Combi L&K iv PHEV

wsaarja

Lainaus käyttäjältä: Teetoo - 02.01.24 - klo:21:39Ei ole tuunattu versio, ihan tehdastekele ;D  Kyllä se mielestäni moottorin lämmittää kun hörähtää helpommin käyntiin. Pitääpä tehdä tieteellistä tutkimusta ja mitata lämpötila lohkon kyljestä. Kokeilkaa muutkin jos on infrapunamittaria. Ja miksi ohjekirja väittäisi muuta

Mielestäni nestekierto toimii näissä "väärinpäin" eli siksi webasto sammuukin aina automaattisesti kun auto laitetaan käyntiin. En näe yhtään järkevää syytä miksi se pitäisi sammuttaa auton käynnistyessä jos se olisi kykeneväinen lämmittämään myös moottoria.

Mitä ohjekirjaan tulee niin sieltä löytyy omalla VIN-koodilakkin luettuna niin paljon puppua, että sen kanssa on vastuu lukijalla. Tuosta seisontalämmityksestäkin sanotaan kahdessa eri kohtaa:

1)
Käyttötarkoitus

Seisontalämmitys lämmittää matkustamon sekä moottorin.


2)
Toimintatapa

Järjestelmä lämmittää tai tuulettaa ajoneuvon sisätilaa ilmastointilaitteen ja tuuletusaukkojen asetusten mukaan ennen kuin virta kytketään pois päältä.

Lämmitysjärjestelmä kuluttaa polttoainetta polttoainesäiliöstä.

zobuli

Lainaus käyttäjältä: Qristian - 02.01.24 - klo:16:31Mietin että mistäköhän tietää, onko autossa Matrix ledit vai tavalliset Ledit. Näissä etulampuissa kyllä lukee Skoda Crystal Lightining, mutta ilmeisesti se ei vielä tarkoita Matrixeja.

Ja tosiaan minuakin kiinnostaa, lämmittääkö tuo webasto (Skoda Connect-apissa ilmeisesti sama kuin "ilmastointi") bensakäyttöisenä myös moottorin.

Ainakin siitä tietää nuo matrix valot, kun pimeällä menet taajaman ulkopuolelle ajamaan ja laitat valot "auto" asetukseen ja valoviiksestä työnnät kerran eteenpäin että aktivoit automaattiset valot. Sen jälkeen valokuvio jakautuu tilanteen mukaan vastaantulijaa varjostaen tai jos ajat jonkun takana niin myös selkeästi näkee kun valokuvio leikkautuu edessäajavan auton mukaan.

Ja sikäli mikäli paikallinen Skoda jälleenmyyjä on oikeassa, niin hybridi Superbin webasto ei lämmitä kuin ohjaamoa. Ja webastoahan ei edes saa pakotettua päälle kun auto on käynnissä.
Olisko Skoda saanut tähän uusimpaan korimalliin sitten myös moottorilämmityksen.
Skoda Superb iV 1.4 PHEV 2021 Style

Janatune

Octavia phev langalla oli jo aiemmin, että webaston saa ohjelmoitua myös moottorin lämmitykseen niin halutessaan.

Pysäköintilämmitin on tarkoitettu esilämmittämään sisätilat ennen ajoa, mutta myös moottori voidaan lämmittää aktivoimalla tämä sovellus.
Vaatimukset
Ajoneuvossa on oltava polttoainekäyttöinen seisontalämmitin ja lämmittimen jäähdytysnesteen sulkuventtiili.
N279 tai N147 (riippuu moottorivaihtoehdosta).

Taikatossut

Nyt hyytyi sitten pihalle oma vm 2021 superb. Aikamoinen varoitusvalodisco, herjasi varmaan kaikenlaisesta mahdollisesta esim. 12V akusta ja hybridijärjestelmästä. 12V akku tuossa varmaan hyytynyt on, enää en saa mitään virtaa päälle. Hinurilla lähdössä pajalle, kunhan harkka kerkeää..

wsaarja

Lainaus käyttäjältä: Taikatossut - 04.01.24 - klo:12:05Nyt hyytyi sitten pihalle oma vm 2021 superb. Aikamoinen varoitusvalodisco, herjasi varmaan kaikenlaisesta mahdollisesta esim. 12V akusta ja hybridijärjestelmästä. 12V akku tuossa varmaan hyytynyt on, enää en saa mitään virtaa päälle. Hinurilla lähdössä pajalle, kunhan harkka kerkeää..

Kovin kuullostaa samalta kuin tuo omani http://www.vagarena.fi/index.php?topic=43872.msg800195#msg800195

Vaihdoin akun tuon episodin jälkeen ja nyt sen jälkeen oo ollut mitään ongelmia vaikka seisonut pakkasissa pitempäänkin

Taikatossut

Lainaus käyttäjältä: wsaarja - 04.01.24 - klo:12:36Kovin kuullostaa samalta kuin tuo omani http://www.vagarena.fi/index.php?topic=43872.msg800195#msg800195

Vaihdoin akun tuon episodin jälkeen ja nyt sen jälkeen oo ollut mitään ongelmia vaikka seisonut pakkasissa pitempäänkin

Joo.. Aika heikkoa tekoa on kyllä nämä akut jossei edes viittä vuotta kestä. Luulisi jo nykytekniikalla jotenkin pystyvän parempaan. Eli vastaisuudessa kovilla pakkasilla kannattaisi ainakin yrittää ladata hitaammin (8A) ?

Nautilus

Lainaus käyttäjältä: ai75 - 13.12.23 - klo:19:10"salli akun käyttö" on valittuna ja näin juuri olen tehnyt
eli lämmittimen käyntiinlähtö apillä on siis riippuvainen nimenomaan ajoakun varauksesta?

Jos näin on niin miksiköhän lämmitin lähtee kuitenkin kaukosäätimellä käyntiin vaikka ajoakku olisi tyhjä?
Lämmitin käynnistyy ajoakku tyhjänä myös jos sen on e-Managerista ajastanut.

Mulla käytännössä tuo ajoakku on kotiparressa aina tyhjä. En lataa kotona, koska ei ole latausasemaa, josta laskutuksen saisi menemään liisarifirmalle. Joutuisin maksamaan kotilauksen itse.
Lataan ainoastaan julkisista tolpista kauppareissulla jne. koska ne pystyn tekemään eri latausapeilla, joista lasku menee liisariyhtiölle. Harvoin tosin viitsii roikkaa kaivella kontista silloinkaan. Toki joskus tulee ladattua akku auton polttiksella ajaessa, jos vain muistaa sen laittaa päälle.

Lataushybridi mulla vain siitä syystä, koska työnantajan asettama CO2-raja ei muuten alitu. Eli ei ole oma valinta tämä viherpesu

Sama tilanne täällä. Auto tuli syyskuussa ja alkuun ei mielestäni tällaista ongelmaa ollut. Nyt on kuitenkin (marras/joulukuun tienoilta alkaen?) ihmetelty tätä ettei appin kautta saa webastoa käyntiin tyhjällä ajoakulla ja kerran kävi auto huollossakin kun oletettiin että siinä oli jotain vikaa. Ja kyllä ne siellä jotain softapuolella säätivät ja mainitsivat myös tuosta e-managerin asetuksesta - sieltä ohje oli että täpän pitää olla pois. Huollon mukaan webaston käyttö tyhjällä akulla piti siis olla mahdollista.

No, joka tapauksessa näyttää nyt siltä, että tyhjällä akulla ei tapahdu mitään (paitsi saa tuon saman herjan toki) kun laittaa webastoa päälle appin kautta ja melkein tyhjällä se on vain pienen hetken päällä. Nyt on taas ladattu työpaikan laturista kertaalleen ja yritetty muistaa pitää varaus vähintään puolessa, että saisi appinkin kautta ladattua.

Leaseplan / Drivalia muutti kanssa viime vuoden aikana ohjeistusta niin, ettei kotilatausta voi enää laskuttaa. Vielä autoa tilatessa se oli mahdollista. Kauppareissuilla tuota on melko turha ladata hitauden takia, joten toimistopäivät ja firman laturi on melkeinpä ainoa milloin tulee ladattua. Sääli, koska meidän ajoilla saisi kotilatauksella aika suuren osan ajoista sähköillä ajettua ja silloin tuosta hybridistä olisi ehkä jopa jotain hyötyä. Leasinghintahan tuossa muuten oli ainoa hybridin ottamista puoltava seikka kun täyssähköllä menisi liiaksi säätämiseksi mökkireissut (yksi täyssähkö taloudesta jo löytyy)...

Teetoo

Kylläpä on ihana ajella näillä kovilla pakkasilla  ;D kulutus lukemat kaupungissa pientä max 5km lenkkiä n. 10-15l/100km. Aika järjetöntä ajella mut pakko mikä pakko. Oishan sitä voinu pyöräillä  ;D
Tuossa muutamassa viestissä ollut juttua että auto hyytynyt/akku mennyt vaihtoon, ni autoa kannattaa ladata aina kun mahdollista vaikka sähköajo ei kelien puolesta onnistuisikaan. Lataa näet 12V akkua samalla (ylläpito-ominaisuus).
Webaston ominaisuutta lämmittää moottoria en ole saanut todennettua lämpötilamittarilla koska mittari huono ja ei toimi ulkona näin kovilla keleillä. Edelleen kuitenkin väitän että lämmittää moottorin koska heti lähdöstä öljyn lämpötilamittarissa on 6punaista viivaa ja lukema n.55astetta (tulee vähän viiveellä näyttöön).
Superb -21 Combi L&K iv PHEV

Taikatossut

Juu mulla on latauksessa kyllä joka päivä, on tosin ollut 16A teholla. Joku taisi joskus sanoa, että kannattaisi ehkä talvella ladata vaikka 8A teholla, niin 12V akku ehtisi saamaan kauemmin virtaa? Mulla tosin matkalaturi alkoi oikkuilemaan myös pari päivää ennen kuin tuo 12V akku simahti, enkä oikein tiedä oliko nyt jommalla kummalla jotain osaa tai arpaa kenties tähän.

Masku

Onko muilla mennyt tuo SOS hätäpuhelujärjestelmä useaan kertaan? Omaan autoon korjaus tehtiin Huhtikuussa. Nyt taas herjaa samaa vikaa  :o

Teetoo

Lainaus käyttäjältä: Masku - 07.01.24 - klo:12:54Onko muilla mennyt tuo SOS hätäpuhelujärjestelmä useaan kertaan? Omaan autoon korjaus tehtiin Huhtikuussa. Nyt taas herjaa samaa vikaa  :o

Ei oo täällä SOS temppuillut, ainakaan vielä. Vaatiikohan korjaamokäynnin?
Tänään sen sijaan jumitti ilmastoinnin. Mitään ei tapahtunut mistään climatroniciin liittyvistä namiskoista. Auton uudelleen käynnistys sai heräämään järjestelmän. Varmaan kovan pakkasen takia oli juntturassa.
Superb -21 Combi L&K iv PHEV

jöö

On kyllä jännä tuo miten se välillä käynnistää sitä polttista.

Esim. tänään -7.5c lähdettäessä (webasto oli noin 10min päällä) käynnistää polttiksen mutta jo noin minuutin ajon jälkeen (hidasta ajoa) pystyy pakottamaan e-Modelle ja polttis sammuu. Eli vähän viittaisi siihen, että Webaston lämmittämät(?) nesteet lähtee kiertämään ja sen takia antaa kytkeä sähkölle melkein heti.

Testasin samaa -16:ssa mutta silloin ei antanut laittaa e-Modelle pitkänkään ajon jälkeen, eli siellä lienee myös jokin "kova raja" akun lämpötilalle, jonka jälkeen se ei anna kytkeä pelkälle sähkölle.

Aba

Olen itse ollut todella tyytyväinen, miten hyvin antaa ajella sähköllä näilläkin pakkasilla. Pisimmillään taisi olla 5-6 km kun pakotti bensalle ja sitten vaan e-mode päälle. Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen, miten Superb palvellut.

Siirryn tänään Superbista Konaan ja varmaan tulee vähemmän eksyttyä tänne. Hyvää vuoden jatkoa  :)
Superb Combi 1.4 TSI PHEV Ambition iV DSG -20
Ex-Superb Combi Ambition 2.0 TDI (man) 110KW CRLB -16
Ex- Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG -11 CFHC
Ex-Fabia RS -06

Taikatossut

Oliko jollain nyt kokemuksia noista 12V ylläpitolatureista? Millainen on hyvä? Ja oliko niin, että sen sai tuolta konepellin alta kytkettyä, ei tarvitse mennä takaluukkuun?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy