CUPRA Formentor ennakkomyynnissä; hinnasto julkaistu

Aloittaja Kasetti, 19.09.20 - klo:10:44

« edellinen - seuraava »

Kasetti

Autoveroton lähtöhinta 35000e, arvioitu autovero 12892,27e

Hinta on mielestäni yllättävänkin alhainen, kun ottaa huomioon vakiovarustelun.

Lisävarusteista suomalaisittain tärkeä lienee n. 1000e maksava sähköisesti toimiva vetokoukku.

https://www.cupraofficial.fi/cars/cupra-range/formentor/Prices.html
Exät:
VW Corrado 1.8l G60 160hv (USA) vm. 1990
Seat Leon CUPRA 240hv vm. 2009 (BWJ)
Seat Leon CUPRA 280 vm. 2014 (CJXA)
Seat Leon CUPRA ST 290 vm. 2016 (CJXH)
Seat Leon ST CUPRA 300 4Drive vm. 2019 (DNUE)

Nykyinen:
VW Golf R Variant Mk8

Ukko

Ihan asiallinen kokonaisuus, hinta menee hieman yli 50 000 euroa lisävarusteineen. Hytissä tuo irrallinen näyttö häiritsee, muuten ok.

jsx

Kieltämättä mielenkiintoisesti hinnoiteltu Suomessa. Ennakkoarvioissahan tästä oletettiin Cupra Atecan hintaista, kuten se nyt ainakin Saksassa näyttää olevankin.

Listahinnat suunnilleen näin:
Cupra Formentor  Suomessa tuon 35 kâ,¬ + 13 kâ,¬ = 48 kâ,¬, Saksassa (19% ALV) 44 kâ,¬
Cupra Ateca  Suomessa 42 kâ,¬ + 16 kâ,¬ = 58 kâ,¬, Saksassa 44 kâ,¬

Jännä nähdä miten menee Formentor vs. Leon hinnoittelu.
Almera 1.6 -97 -> Leon 1.8T -05 -> A3 2.0TQ -09 -> A3 2.0TQ -17 -> e-tron 50 -20

Ukko

Saksassa on muuten arvonlisäveroa laskettu tilapäisesti 16%. Ei noissa autojen hinnoitteluissa ole nykyään logiikkaa, päästöperusteinen verotus ja valmistajien/maahantuojien omat sekoilut heittelevät niitä milloin mitenkin. Jostain sähköauton hinnasta saattaa lähteä yhtäkkiä 8000 euroa tai jopa enemmän, jos valmistaja haluaa lisämyyntiä.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 21.09.20 - klo:14:10
Saksassa on muuten arvonlisäveroa laskettu tilapäisesti 16%. Ei noissa autojen hinnoitteluissa ole nykyään logiikkaa, päästöperusteinen verotus ja valmistajien/maahantuojien omat sekoilut heittelevät niitä milloin mitenkin. Jostain sähköauton hinnasta saattaa lähteä yhtäkkiä 8000 euroa tai jopa enemmän, jos valmistaja haluaa lisämyyntiä.

Onneksi ei koske Suomea, ei haluta mitään markkina-häiriöitä sotkemaan automyyntiä. Eiku...

Formentorissa varusteet kohdillaan ja autovera vähemmän kun nykyisessä Cuprassa. Koukusta myös plussaa.

Silti en oikein ymmärrä miten tuo Cupra-merkki profiloituu Seatiin nähden.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

teraja

Hybridiä odotellessa. Sitten menisi työsuhdeautoksikin päästöjen puolesta, nyt ottaa niistä vastaan vaikka hintaraja sopiikin.

batman14

Tämä herätti kyllä mielenkiinnon. Itselle käytännössä ainoa lisävaruste jonka ottaisin olisi Beats Audio, ja ehkä langaton puhelinlataus. Vielä kun ei ole mitään latausmahdollisuutta kotona, ja myös aito neliveto olisi hieno juttu. Nämä hybridithän tulevat olemaan etuvetoisia ja syövät tavaratilaa.

Kulutus myös kiinnostaa, koska korkeampi kori varmasti rokottaa kulutusta varsinkin moottoritiellä. Sormet ristissä, että Cupra Leon farkku 4-veto olisi tätä halvempi niin katseet kääntyy kyllä siihen suuntaan. Milloinkohan sen hinnat on tulossa?

ram1

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 21.09.20 - klo:19:13
Tämä herätti kyllä mielenkiinnon. Itselle käytännössä ainoa lisävaruste jonka ottaisin olisi Beats Audio, ja ehkä langaton puhelinlataus. Vielä kun ei ole mitään latausmahdollisuutta kotona, ja myös aito neliveto olisi hieno juttu. Nämä hybridithän tulevat olemaan etuvetoisia ja syövät tavaratilaa.

Kulutus myös kiinnostaa, koska korkeampi kori varmasti rokottaa kulutusta varsinkin moottoritiellä. Sormet ristissä, että Cupra Leon farkku 4-veto olisi tätä halvempi niin katseet kääntyy kyllä siihen suuntaan. Milloinkohan sen hinnat on tulossa?
4/21 tulee hinnat nelivedolle. Muihin myöhemmin. Tämä alustavasti. Tuo Leon tulee hyvällä säkällä maksamaan 49999â,¬, koska alle 50 nipistys on oikeasti markkinointina hyvä. Nykyinen on hitusen alle 50 tonnia. Mutta oma veikkaus 51900â,¬. Hyvin samannäköisiä on Formentor ja Hb Cupra, jos unohtaa korkeamman korin.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

mmh

Pitihän sitä Formentoria käydä ajamassa....

Ensin plussat:
Kone kiertää iloisesti, mutta toisaalta alarekisterin avulla tapahtuva arkiliikkuminen on miellyttävän pehmeää, eikä niin äkkinäistä kuten esim GTIssä. En ehtinyt räppäämään tiukkoja mutkateitä, mutta muutamissa kiertoliittymissä kaarreajo-ominaisuudet tuntuivat olevan kohtuulliset korimalli huomioiden. Myös laatuvaikutelma auton sisällä varsin hyvä. Kuvien perusteella luulin kuparinväristen tehostevärien häiritsevän, mutta näin ei ollut livenä - vai olisiko ajaminen häirinnyt keskittymistä. Iso näyttö (melkein kuin TV) on näyttävä. Ratin ajomoodipainike on varsin kätevä. Penkit olivat loistavat, jos niissä olisi vielä reisituen säätö niin sitten arvosana olisi 10/10. Nyt puoli pistettä pois siitä puutteesta. Ja kyllä, takana olevat neljä putkea ovat oikeat ja paukettakin tulee (kuvasin videonkin mutta enpäs osaa liittää tähän sitä).

Harmitukset:
Isot kiekot ja kotimaan asfaltti... Ei ehkä hiljaisin auto, mutta ei missään nimessä huono. Hieman jäi mietityttämään jousituksen pitkittäissuuntainen liike eli oliko DCC säädetty jotenkin lullaksi vai onko kyseessä vain oma tottuminen kompaktimpaan autoon? Istuimien keskiosat oli tehty kierrätysmateriaalista ja mietitytti mahtavatko hiostaa kesällä. Lisävarusteista jäin kaipaamaan HUD, matriisiledit ja mustat nahkapenkit, muutoin paketti on aika hyvin kasassa. Soundgenerator tarjoilee kieltämättä muhkeat äänet, mutta on hieman turha. En tiedä saako sitä pois päältä.

Cupra tulee olemaan jatkossa jonkinmoinen Seatin "lifestyle"-brändi. Hyvässä ja pahassa. Eli Seatin täyssähköt tulevat Cupran alle ja Formentor-korimalliin tulee muitakin voimalinjoja 1,5TSI:sta lähtien. Tämä jälkimmäinen on mun mielestä Formentoria ajatellen hieman negatiivinen. Tarkoitan sitä, että jos Formentorissa olisi tarjolla vain suorituskykyisimmät versiot, niin se olisi lisännyt mallin haluttavuutta IMHO. 

Bottom line:
Hyvä ja kiinnostava paketti. Mikäli ostan vielä bensa-auton, niin on varmastikin shortlistalla. Verrattuna vaikkapa uuteen GTI:hin, niin ruksaamalla Golfiin Formentorissa vakiona olevat DCC, KESSY ja 19" vanteet aletaan olemaan samassa hintaluokassa... Paitsi että tässä on neliveto, enemmän tilaa ja työntöä sekä viiden vuoden takuu. Molemmat tyttäreni sanoivat auton olevan törkeän hieno - eli katurespectkin on kunnossa ;D

5ämpy

Oma, n. viikko hinnaston julkistuksen jälkeen tilattu Formentor on tällä hetkellä tuotannossa Martorellissa. Näillä näkymin olisi halutessaan mahdollista saada siis alle ehkä jo joulukuun alussa. Pariin otteeseen olen nyt ehtinyt jo ajamaankin, joka ei ainakaan ole vähentänyt odotuksia.

Parasta tuossa on omasta mielestä nimenomaan auton mukautuvuus oman ajofiiliksen mukaan ja sen mukanaan tuoma hauskuus. DCC:n muokattavuus ja vaikutus on huomattavasti isompi, kuin mitä oli esim. edellisen mallin Leonissa. Omaan otin lisävarusteiksi Beatsit ja langattoman latauksen, värinä Magnetic Tech. Musta nahkasisusta olisi vielä saattanut tulla ruksittua, mutta kun sen tuotannon aloitusta ei ole vielä vahvistettu, niin en halunnut jäädä odottelemaan. Se fiilis mikä tuosta parin ajokerran jälkeen on, että vastaavan voimalinjan, sekä varustelun ja laatuvaikutelman puitteissa tuohon hintaluokkaan on vaikea keksiä parempaa pakettia.
CUPRA Formentor VZ 2.0 TSI 228 kW 4Drive DSG

Ex-VAG:t: VW Arteon 2.0 TDI DSG R-Line, Seat Leon ST Fr 1.8 TSI 132kw DSG, A3 1.8 TFSI, A4 2.0 Multitronic

jamo75

mielenkiintoista nähdä kopioko Seat kaikki VW id perheen viat, kysehän on käytännössä samasta autosta
SEATilla taitaa myöskin olla konserinsta kaikista huonoimmat online palvelut mutta tokihan maagisesti voi olla että sitä on testattu enemmän ja samoja softavikoja ei tule mutta epäilen suuresti että konsernin sisällä ohjaus järjestelmissä ali merkit tekisivät jotain itse.

Lainaus käyttäjältä: 5ämpy - 28.10.20 - klo:22:43
Oma, n. viikko hinnaston julkistuksen jälkeen tilattu Formentor on tällä hetkellä tuotannossa Martorellissa. Näillä näkymin olisi halutessaan mahdollista saada siis alle ehkä jo joulukuun alussa. Pariin otteeseen olen nyt ehtinyt jo ajamaankin, joka ei ainakaan ole vähentänyt odotuksia.

Parasta tuossa on omasta mielestä nimenomaan auton mukautuvuus oman ajofiiliksen mukaan ja sen mukanaan tuoma hauskuus. DCC:n muokattavuus ja vaikutus on huomattavasti isompi, kuin mitä oli esim. edellisen mallin Leonissa. Omaan otin lisävarusteiksi Beatsit ja langattoman latauksen, värinä Magnetic Tech. Musta nahkasisusta olisi vielä saattanut tulla ruksittua, mutta kun sen tuotannon aloitusta ei ole vielä vahvistettu, niin en halunnut jäädä odottelemaan. Se fiilis mikä tuosta parin ajokerran jälkeen on, että vastaavan voimalinjan, sekä varustelun ja laatuvaikutelman puitteissa tuohon hintaluokkaan on vaikea keksiä parempaa pakettia.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

jamo75

yeh meni formentor ja elborn sekaisin...

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 29.10.20 - klo:06:28
mielenkiintoista nähdä kopioko Seat kaikki VW id perheen viat, kysehän on käytännössä samasta autosta
SEATilla taitaa myöskin olla konserinsta kaikista huonoimmat online palvelut mutta tokihan maagisesti voi olla että sitä on testattu enemmän ja samoja softavikoja ei tule mutta epäilen suuresti että konsernin sisällä ohjaus järjestelmissä ali merkit tekisivät jotain itse.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Daatta

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 29.10.20 - klo:06:58
yeh meni formentor ja elborn sekaisin...

Voitko lopettaa viestin lainaamisen niin, että lainaus tulee oman tekstisi jälkeen? Toistuu säännönmukaisesti jokaisessa viestissäsi. Lainaus kuuluu olla ensin ja teksti sen perässä, jos lainaamiselle ylipäätään on tarvetta. Ã,,rsyttää ihan jumalattomasti.  :o

Mitä tulee aiheeseen, Seatin ID-alusta on tuskin sen huonompi kuin konsernilla muutenkaan. Connect-palvelut toimivat kaikilla yhtä huonosti, siltä ainakin vaikuttaa kun viestiketjuja lukee. Omissa Seateissa ei ole Connectia ollut, joten omakohtaisia kokemuksia ei ole.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

nasse

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 21.09.20 - klo:19:13

Kulutus myös kiinnostaa, koska korkeampi kori varmasti rokottaa kulutusta varsinkin moottoritiellä. Sormet ristissä, että Cupra Leon farkku 4-veto olisi tätä halvempi niin katseet kääntyy kyllä siihen suuntaan. Milloinkohan sen hinnat on tulossa?

Cupra Ateca on kuluttanut rauhallisessa maantieajossa 7,5l/100, motarilla (on saattanut olla yli 120 nopeutta välillä  :))9,5l/100 ja kaupungissa kulutus riippuu aika pitkälti siitä miten lähtee valoista, mutta lähellekään alle 10l en ole koskaan päässyt.

VAG_Jone

Joko joku on ehtinyt kyselemään yksityisleasing-tarjouksia?

VAG_Jone

Formentor käyty koeajamassa. Hieno auto. Alusta oli miellyttävä kaikkein pehmeimmillään ja säätyi siitä hyvinkin kovaksi. Rengasmelu kitkoilla ihan sitä perus A3 ja Golf tasoa, ei kyllä juuri eroa. Keinotekoiset moottorinäänet vähän meh. Moottori perus nelari turbo, kulkee kyllä muttei ihmeemmin sytytä. Kosketusnäytöllä toimivat ohjainlaitteet huono, osa saisi olla ihan fyysisiä, niihin tottuneellet. Ulkomuodossa keula kaipaisi pitkittäismoottoria. Muotoilua ohjaa poikittaiskoneen vaatima pitkähkö keulan ylitys. Pahimmat kilpailijat eivät varmaan ole saman konsernin tuotteet, koska hinnoittelu on niin edullinen. Rahoituksen kera hinnan voisi sanoa olevan nolla käsirahalla alk ~700â,¬/kk. Korko on kova. Esim. Kialta saa nyt Stingeriä 599&/kk, 0 korolla, joka kuluineenkin vain ~0,5 luokkaa. Samoin tarjouksista uuden karheita BMW 330e:itä 600â,¬/kk luokkaan. Cupra lähtee lisäksi itelleni takamatkalta brandin imagon vuoksi, autoilu on mielikuvia.

Ritzenhoff

Ei tää niin hirveän halpa ole, mutta toisaalta hyvin varusteltu kyllä. Ei periaatteessa tarvitsisi ruksia mitään ylimääräistä.

Aika paljon enempi autoa tässä ja säästäisi tuhansia, jos vertaa vaikka siihen törkeän ylihintaiseen rahastukseen eli ID3 1st Maxiin. Kiva varmaan maksaa yli 50kâ,¬ 250km todellisesta rangesta omia pieruja haistellen, kun voisi körötellä tällaisellakin 10 kertaa ulkoa ja sisältä hienommalla ja huomattavasti tehokkaammalla suomen oloihin tehdyllä autolla ;D
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 24.11.20 - klo:09:08
Ei tää niin hirveän halpa ole, mutta toisaalta hyvin varusteltu kyllä. Ei periaatteessa tarvitsisi ruksia mitään ylimääräistä.

Aika paljon enempi autoa tässä ja säästäisi tuhansia, jos vertaa vaikka siihen törkeän ylihintaiseen rahastukseen eli ID3 1st Maxiin. Kiva varmaan maksaa yli 50kâ,¬ 250km todellisesta rangesta omia pieruja haistellen, kun voisi körötellä tällaisellakin 10 kertaa ulkoa ja sisältä hienommalla ja huomattavasti tehokkaammalla suomen oloihin tehdyllä autolla ;D

Niinhän sitä luulis. Kaikesta huolimatta olen vaihtamassa Cuprasta ID.3:een, enkä edes parhaimpaan varustelutasoon. Osta multa Cupra pois niin pääset nauttimaan täysin varustelusta kulkupelistä joka ei  maksa 50 donaa.  ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

batman14

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 24.11.20 - klo:09:08
Ei tää niin hirveän halpa ole, mutta toisaalta hyvin varusteltu kyllä. Ei periaatteessa tarvitsisi ruksia mitään ylimääräistä.

Aika paljon enempi autoa tässä ja säästäisi tuhansia, jos vertaa vaikka siihen törkeän ylihintaiseen rahastukseen eli ID3 1st Maxiin. Kiva varmaan maksaa yli 50kâ,¬ 250km todellisesta rangesta omia pieruja haistellen, kun voisi körötellä tällaisellakin 10 kertaa ulkoa ja sisältä hienommalla ja huomattavasti tehokkaammalla suomen oloihin tehdyllä autolla ;D

On se halpa jos miettii konsernin muita samalla voimalinjalla varustettuja autoja. Cupra Leon nelivedon hintoja odotellessa. Myyjän mukaan pitäisi olla alempi kuin Formentorin, ja siinä on sitten tilaa enemmänkin. Formentorissa yllättävän pieni tavaratila, vaikka auto ulkoa on aika möhkö.

Larmatin

Tänään tuli tommosta katsottua ja hienolta näytti.

Oli vissiin ensimmäinen myyty auto suomessa. Montakohan tollaista tulee suomeen myyntiin?
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

mmh

En muista tarkkaa lukua, mutta muistaakseni pelkästään yksi Cupra center on myynyt toistakymmentä Formentoria. Minä tiedän jo pari toimitettua... Hieno auto. Ostaisin tuollaisen mielelläni sen tulevan ylihintaisen 1st Maxin vierelle, jotta CO2 pysyy tasapainossa, LOL.


teukka76

Melkein 8000â,¬ halvempi kuin Q3 45 TFSIe S-line.

teukka76

Lainaus käyttäjältä: teukka76 - 12.02.21 - klo:00:26
Melkein 8000â,¬ halvempi kuin Q3 45 TFSIe S-line.

Electrified Edition s-line ero  onkin vain noin 6000â,¬.

a_jaba

Ihmeiden ajat ei ole ohi. Formentorista tulossa rajoitettu erä jossa on Audin RS 2.5TFSI voimalinja. Aika harvoin on tota jumalmoottoria nähty muiden merkkien keulalla  :P

https://www.topgear.com/car-news/suvs/cupra-formentor-vz5-has-five-cylinders-and-385bhp
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

ram1

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 23.02.21 - klo:17:52
Ihmeiden ajat ei ole ohi. Formentorista tulossa rajoitettu erä jossa on Audin RS 2.5TFSI voimalinja. Aika harvoin on tota jumalmoottoria nähty muiden merkkien keulalla  :P

https://www.topgear.com/car-news/suvs/cupra-formentor-vz5-has-five-cylinders-and-385bhp
Ei ehkä uusi uutinen, mutta 5 heppaa otettiin vielä,ettei liikaa hypi  konsernin jaloille.
https://autotoday.fi/tallainen-on-cupra-formentor-vz5-autoja-valmistuu-vain-rajoitettu-maara/
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Epes

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 23.02.21 - klo:18:12
Ei ehkä uusi uutinen, mutta 5 heppaa otettiin vielä,ettei liikaa hypi  konsernin jaloille.
https://autotoday.fi/tallainen-on-cupra-formentor-vz5-autoja-valmistuu-vain-rajoitettu-maara/

No jo on peli :). Näitä ei saa enää myydä 10v kuluttua.....

ram1

Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

VAG_Jone

Eiköhän tuohonkin ole viritetty äänimaailma erilaisten suodattimien kautta yhdeksi suhinaksi, joka tuntuu olevan valtavirtaa nyt ilmestyvillä autoilla.

miguels

Tuleekos tää 2.5 litranen Suomeen myyntiin  8) :o :P

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy