Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - arskas_s

#1
Uutta maailmalla / Volkswagen ID Roomzz
16.04.19 - klo:00:37
Volkswagen esitteli sähköautoperheensä kuudennen jäsenen " ID Roomzzissa ei ole enää perinteistä kojelautaa

Shanghain autonäyttelyssä Volkswagen näyttää jälleen kerran, kuinka moneen eri muotoon sen sähköauton perusrakenne taipuu. Tällä kertaa korostetaan tiloja kolmerivisellä katumaasturilla, jolle on annettu nimeksi ID Roomzz.

Vaikka tämä on vasta koemalli, se on tulossa myyntiin lähes sellaisenaan kahden vuoden kuluttua.

Akseliväli on lähes kolme metriä eli 2,965 metriä. Kori on 4,915 metriä pitkä, 1,89 metriä leveä ja 1,76 metriä korkea eli mitoiltaan hyvin lähellä Touaregia. Tilaa on ID Roomzz:ssa kuitenkin Volkswagenin mukaan paljon enemmän.


#2
Seat / Tarraco (-19)
30.09.18 - klo:20:01

uusi Seat Tarraco katumaasturi
Siinä missä Seatin katumaastureiden pienokainen Arona on luonteeltaan leikkisä, suurta Tarracoa voi helposti pitää koko automerkin lippulaivamallina. Niin ulkoisen ilmeen, materiaalien ja viimeistelyn kuin ominaisuuksien osalta ensiesittely antaa odottaa kokonaisuutena upeaa pakettia.

Tarracon hinnat eivät ole vielä selvillä, mutta Seatin toimitusjohtaja Luca de Meon mukaan automallin täytyisi pystyä vastaamaan 30 000"40 000 euron hintaluokan ostajien tarpeisiin. Tästä voi siis vetää suuntaviivoja hinnoitteluun.

Vaihteenvalitsimen ympäriltä löytyy paljon Volkswagenilta lainattuja painikkeita.Vaihteenvalitsimen ympäriltä löytyy paljon Volkswagenilta lainattuja painikkeita.

Suurten katumaasturien kysyntä on tällä hetkellä kovaa ja kasvusuuntaista, ja kotimaassammekin tämä on ollut nähtävissä esimerkiksi Skoda Kodiaqin suosiosta. Seat Tarraco onkin lähes täsmälleen sisarmalli Kodiaqin kokoinen, joten kilpailu näiden kahden automallin välillä tulee olemaan varmasti kovaa myös Suomessa.

Tarracon moottoriksi voi valita joko 1,5- tai 2,0-litraisen bensakoneen, tai kaksilitraisen dieselin. Bensiinimoottoreista pienempi on 150-hevosvoimainen, jonka yhteydessä on aina käsivalintainen vaihteisto ja etuveto. Tehokkaampi kaksilitrainen bensiinikone tuottaa puolestaan 190 heppaa, ja sen voima välitetään aina neljälle pyörälle DSG-automaattivaihteiston kautta.

Dieselmoottorista on tarjolla kaksi tehoversiota 150 ja 190 hevosvoimaisina. 150 hevosvoiman moottori on varustettu joko kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla ja etuvedolla tai seitsenvaihteisella DSG-automaattivaihteistolla ja 4Drive-nelivetojärjestelmällä. Tehokkaampi moottori on saatavana ainoastaan seitsenvaihteisella DSG-vaihteistolla ja 4Drive-nelivetojärjestelmällä. Myöhemmin Tarracosta tullaan esittelemään myös pistokkeesta ladattava Plugin-hybridi.

#3
Uuteen aikakauteen siirtyvä Mercedes-Benz esitteli EQC-sähkökatumaasturinsa, ja se on tekniikaltaan yllättävän tavallinen
4.9.2018
Mercedes-Benz EQC kilpailee suoraan Jaguar I-Pacen ja Audi E-tronin kanssa. Sarjatuotanto käynnistyy ensi kesään mennessä.
LATAAMINEN ONNISTUU Type 2 -pistokkeella enintään 7,4 kilowatin teholla, ja CCS-pikalatauksessa päästään tällä erää reiluun 100 kilowattiin. Mercedes on mukana saksalaisten autovalmistajien Ionity-lataushankkeessa, jonka pikalatausasemilla voi ladata 400 voltin latauksessa jopa 200 kilowatin teholla, joten kenties rahkeet riittävät lopulta sinnekin.

Nyt käytössä olevalla järjestelyllä 10 prosentin varauksesta 80 prosenttiin lataaminen onnistuu 40 minuutissa. Tosin riittävän tehokkaat pikalaturit ovat etenkin Suomessa toistaiseksi kortilla.

Kotilatausta ajatellen autoon integroitu laturi on siitä hyvä, että kolmivaihelatauspisteellä voi käyttää kahta vaihetta 16 ampeerin virralla. Sulakekoon pitäisi siis riittää useimmissa kotitalouksissa. Esimerkiksi Jaguarin vaatima yhden vaiheen ja 32 ampeerin latauspiste voi olla vaikeampi järjestää.

EQC ALOITTAA Mercedeksellä uuden kauden, sillä vuoden 2022 loppuun mennessä myyntiin on tulossa kymmenen erilaista täyssähkö-Mercedestä. Sähköinen versio tulee tarjolle periaatteessa jokaiseen henkilöautoluokkaan.
#4
Volkswagen / Tiguan Allspace 18->
17.03.18 - klo:11:12
Uusi Tiguan Allspace on tilavampi versio monipuolisesta suosikista. Sen hinnat on nyt julkaistu.
https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/tiguan-allspace.html
16.3.2018 (Istuinpaikat kaikissa malleissa 5)
BENSIINI
Comfortline 1,4 TSI 110 kW (150 hv) ACT DSG-automaatti 42 553,61
Highline 2,0 TSI 132 kW (180 hv) 4MOTION DSG-automaatti 55 010,85

DIESEL
Comfortline 2,0 TDI SCR 110 kW (150 hv) DSG-automaatti 44 098,33
Comfortline 2,0 TDI SCR 110 kW (150 hv) 4MOTION DSG-automaatti 48 371,27
Comfortline 2,0 TDI SCR 140 kW (190 hv) 4MOTION DSG-automaatti 52 959,89
Highline 2,0 TDI SCR 176 kW (240 hv) 4MOTION DSG-automaatti 61 572,58
#5
Volkswagen / T-Roc
24.08.17 - klo:23:17
T-Roc pikkumaasturi


Volkswagen-konserni esittelee kovalla vauhdilla uutuuksia kovassa kasvussa olevaan kompaktien SUV-mallien segmenttiin. Kesällä esiteltyä Seat Aronaa voisi veikata keskiviikkoiltana kansanvälisen ensi-iltansa saaneen Volkswagenin täysin uuden T-Roc-mallin sisarmalliksi, mutta veikkaus ei osu ihan oikeaan.

Volkswagenilla ei tietenkään tehdä vertauksia konsernin espanjalaisedustajaan, ja uusi Arona onkin saksalaisten uutuutta pienempi. T-Rocin lanseerauksessa paljastettiin, että Volkswagen Polon - ja sitä myötä Seat Aronan - kokoinen pikku-SUV tulee olemaan T-Cross, joka esiteltäneen ensi vuonna.

Suunnilleen Golfin mitoissa olema T-Roc rakentuu Volkswagen-konsernin MQB-alustarakenteelle, jota käytetään myös Tiguan- ja Atlas/Teramont-malleissa. Mallinimen T-kirjain on johdettu siitä, että T-Roc jatkaa Tiguanin ja Touaregin viitoittamaa SUV-linjaa.

4,23-metrinen T-Roc on 25 cm Tiguania lyhyempi, ja sen akseliväli on 260 cm. Uutuuden leveys on 182 cm ja korkeus 157 cm. Golfia selvästi kulmikkaamman T-Rocin ulkomuodot ja mittasuhteet näyttävät varsin onnistuneilta, ja myös tilankäyttö on onnistunutta.

Reilun kokoisen tavaratilan lattialevyn saa kahteen asentoon.
Reilun kokoisen tavaratilan lattialevyn saa kahteen asentoon. (PEKKA VIRTANEN)
Etutilat ovat tyypillistä Volkswagenia. Etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen, ja hyvän ajoasennon löytää helposti. Istuma-asento on SUV-tyyliin hiukan tavanomaista korkeampi - sehän on yksi tämän autosegmentin suosion salaisuuksista.

Takaistuimelle on helppo mennä, vaikka oviaukko onkin hiukan matala. Kengille löytyy tilaa etuistuimen alta. Pituus- ja korkeustilaa on riittävästi. Takapenkki on muotoiltu kahdelle, ja lisäksi keskitunneli hankaloittaa jalkojen sijoittamista kolmen hengen kuormalla.

VW-logosta avattava takaluukku nousee reilusti ja nostaa mukanaan kovan hattuhyllyn. Kun pohjalevy on yläasennossa, lattia on lähes puskurin tasossa. Takanojat kaatamalla synnytettävä laajennus on tasapohjainen. Lattialevyn pudottaminen kasvattaa tavaratilaa merkittävästi, mutta silloin laajennus ei ole enää läheskään tasainen.

Tavaratila on varsin hyvänkokoinen eli 445-1 290 litraa. Takanojassa on (riippuu varmasti varustetasosta) kyynärnoja ja suksiluukku. Kontissa on tavarankiinnityslenkkejä ja kassikoukut.

Suomen tuontiohjelmassa on kolme TSI-bensiinimoottoria ja kolme TDI-dieseliä. Pienimpien moottorien yhteydessä on 6-portainen manuaalivaihteisto. Suurempien bensiinimoottorien yhteydessä on 7-portainen DSG-automaatti. 1.5 TSI EVO:n ja 2.0 TDI:n (150 hv) saa myös 4Motion-nelivedolla, ja silloin vaihteistona on aina DSG.

Perustasossa on vakiona mm. ympäristönvalvontajärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella sekä kaistanpitoavustin. Lisävarusteena saa mm. mukautuvan vakionopeudensäätimen (vakio Style ja Sport), liikennemerkkien tunnistuksen, ruuhka-avustimen, pysäköintiavustimen ja kaistanvaihtoavustimen, joka varoittaa myös takaa tulevasta risteävästä liikenteestä peruutettaessa.

T-Rocit saapuvat Suomeen vuodenvaihteessa, joten niiden hinnat ovat vielä auki.
#6
Ministeri Anne Berner Suomea hyväksikäyttämässä
Nykyisen järjestelmän suurin vika taitaa olla siinä, että se ei vaadi yhtään lisäinvestointia. Berner haluaa avata uusia markkinoita, kirjoittaa Yrjö Rautio.

Yrjö Rautio
Julkaistu: 6.1. 11:28 , Päivitetty: 6.1. 13:01

(KUVA: AKU ISOTALO)

LIIKENNE- ja viestintä­ministeri Anne Bernerin (kesk) haluaa yhtiöittää liikenneväylät ja muuttaa autoilun verot käyttömaksuiksi, jotka yksityiset palveluntarjoajat perisivät autoilijoilta. Hanke hakee vertaistaan muiden järjettömien poliittisten hankkeiden joukosta.

Berner sanoo haluavansa luoda järjestelmän, joka vähentää päästöjä ja jossa autoilija maksaa ajettujen kilometrien mukaan. Mutta sellainenhan meillä jo on. Autoveroihin vaikuttavat auton päästöarvot. Polttoaineen hinnasta taas yli puolet on veroja. Autoilija maksaa sitä enemmän veroja, mitä enemmän ajaa.

Nykyinen järjestelmä on yksinkertainen, halpa ja tehokas. Se ei vaadi yhtään lisäinvestointia " ja siinä sen suurin vika taitaa ollakin. Berner haluaa avata uusia markkinoita. Hän yhtiöittäisi ensin liikenneväylät valtion liikenneväyläyritykseksi ja laskisi sitten seurantalaitteiden valmistajat ja asentajat sekä väylänkäyttöoikeuksia myyvät vakuutusyhtiöt, teleoperaattorit ja autokauppiaat rahastusmarkkinoille.

Järjestelmä olisi palveluiden tuottajille todellinen rahantekokone.

Berner vakuuttaa, ettei seurantajärjestelmä vaarantaisi kansalaisten yksityisyyden suojaa. Uskoo ken tahtoo. Itse uskon, että ensin poliisi saisi oikeuden käyttää järjestelmän tuottamia tietoja vakavia rikoksia tutkiessaan, ja siitä oikeus askel kertaansa laajenisi. Niinhän on myös teletunnistetietojen, puhelujen ja muun viestiliikenteen yksityisyyden suojaa murennettu.

”Valtion liikenneverkkoyhtiö on alusta, jonka päälle yksityinen sektori voi tuottaa palveluita”, Berner sanoo (HS 24.12.2016). Kilpailu on hänen mukaansa kaiken juju. Mikä kilpailu? Liikenneverkkoyhtiöhän olisi monopoli.

Yksityinen sektori kilpailisi vain siitä, kuka onnistuu parhaiten rahastamaan kuluttajia suljetuilla markkinoilla, joilla heidän vaihtoehtonsa olisivat: osta tai itke ja osta. Järjestelmä olisi palveluiden tuottajille todellinen rahantekokone. Tulot olisivat taattuja, eikä riskiä ei olisi lainkaan.

Liikenneväylät ovat arvokkainta kansallisomaisuutta. Ne, kuten liikenteen verotuskin, vaikuttavat kaikkien kansalaisten jokapäiväiseen elämään. Niistä, jos mistä, tulee päättää demokraattisesti valituissa elimissä. Liikenneverkkoyhtiö olisi vain välillisesti niiden ohjauksessa, kuten muutkin valtionyhtiöt.

Bernerin mukaan väylien rakentamiseen ja ylläpitämiseen saataisiin jopa kaksin- kolminkertainen määrä rahaa, kun liikenneverkkoyhtiö perustettaisiin. Yhtiö voisi hänen mukaansa saada edullista lainaa, kun sillä olisi varantonsa velan pantiksi. Miten sekään parantaisi nykytilannetta? Valtio saa lainaa aivan niin paljon kuin ikinä uskaltaa ottaa likimain nollakorolla, koska sillä on vielä enemmän omaisuutta velan pantiksi.

Berner ajaa kaiken huipuksi liikenteen vallankaappausta järjettömällä kiireellä. Liikenneverkkoyhtiön pitäisi aloittaa jo ensi vuoden alusta, ja kaikki valmistelevat päätökset pitäisi tehdä jo hallituksen kevään kehysriihessä.

Yhtiöittäminen on yleensä myös ensimmäinen askel yksityistämisen tiellä. Niin ei väistämättä liikenneverkoille käy, sillä se olisi kai sentään jo liian järjetöntä. Mutta järjettömältä tuntui myös esimerkiksi valtionyhtiö Fortumin sähkönsiirtoverkon myynti kansainvälisille sijoittajille, jonka seuraamuksia voimme nyt vain kiroilla.

Väylähankkeessa on kyse yleisemminkin Juha Sipilän (kesk) hallituksen ideologiasta. Myös sote-uudistus noudattaa Bernerin ajatuskaavaa: valtio luo alustan, jonka päälle yksityinen sektori tuottaa palveluita. Valtio kattaa herkkupöydän ja kutsuu yritykset pitoihin.

Bernerillä ei ollut lainkaan kokemusta politiikasta, ennen kuin Sipilä poimi hänet hallitukseensa. Kokemusta hänellä oli vain yritysmaailmasta, jossa liikevoitto on ainoa pysyvä arvo. Ministeri ei näytä lainkaan ymmärtävän, mikä ero on yhteisten asioiden hoidolla ja yritysten etujen ajamisella.

Sipilä on suojellut Berneriä käsittämättömän intohimoisesti esimeriksi Finaviaa koskevassa sotkussa. Ilmeisesti väylähankkeessakin Bernerillä on Sipilän tuki. Voi vain toivoa, että edes perussuomalaiset kaataisivat hankkeen.

Berner sanoo toivovansa, että hänet muistettaisiin 20 vuoden kuluttua siitä, että hän on ”tehnyt kauaskantoisia rohkeita ratkaisuja, jotka hyödyntävät Suomea laajasti” (HS 24.12.). Ilmeisesti hänen tarkoituksensa oli sanoa ”hyödyttävät” Suomea laajasti.

Kielellinen lipsaus kertonee kuitenkin ministerin todellisista ajatuksista. Hyödyntäminenhän tarkoittaa hyödyksi tai hyväksi käyttämistä. Juuri siitähän on kyse hänen väylähankkeessaan: yritykset ottaisivat Suomesta irti kaiken hyödyn " ja ministeri Berneristä. Suomea tämä ei hyödyttäisi vähän vähää " päinvastoin.
Studio Kulmapöytä: Paljonko autoilusta pitää kohta maksaa, Anne Berner?

#7
Škodalle ja Seatille katumaasturit " mutta missä ne tehdään?

Volkswagen on ratkaisemaisillaan, valmistaako se Škodan ja Seatin uutta katumaasturia Tsekissä vai Espanjassa.
Euroopan suurin autonvalmistaja Volkswagen alkaa valmistaa uutta katumaasturia joko Škodan tehtailla Tsekissä tai Seatin tehtailla Espanjassa.
Ratkaisusta on liikkunut julkisuudessa ristiriitaisia tietoja, mutta uutistoimisto Reutersin mukaan päätöstä ollaan yhä tekemässä.
Uutta katumaasturia aletaan myydä sekä Škoda- että Seat-merkkisenä, mutta kaikki autot valmistetaan samassa tehtaassa.
Škoda ja Seat vastasivat viime vuonna yhteensä kolmestatoista prosentista Volkswagen-konsernin 9,7 miljoonan ajoneuvon myynnistä.
#8
EU-direktiivi tuottaa outoa limaa dieselmoottoreihin - autoilija maksaa
???
Sakkautunut biojätepohjainen polttoaine on pysäyttänyt monen dieselautoilijan matkan. Mikrobien edistämää ilmiötä kutsutaan dieselbakteeriksi.
EU:n ympäristömääräysten vuoksi fossiiliseen dieselpolttoaineeseen sekoitetaan tätä nykyä useita prosentteja jätepohjaista polttoainetta eli niin sanottua biodieseliä.

Ongelma alkaa, kun osin orgaaninen polttoaine pääsee kosketuksiin auton tankkiin kertyvän kondensioveden kanssa. Silloin tankin pohjalle saattaa syntyä mikrobien vaikutuksesta ruskeaa tai mustaa limaa.

Biolima voi puolestaan tukkia polttoaineensuodattimen, mikä tarkoittaa käytännössä autoilijan matkan katkeamista. Vaaranalaisia ovat erityisesti lähes tyhjällä tankilla pitkään seisseet dieselajoneuvot.

Vähällä ajolla olleiden dieselautojen - esimerkiksi matkailuajoneuvojen ja erilaisten pitkään seisseiden vaihtoautohelmien ohella dieselbakteeri iskee tyypillisesti myös erilaisiin työ- ja vapaa-ajan koneisiin sekä veneisiin.

- Tankki toki kannattaa pitää täynnä talvella, jolloin prosessille välttämätöntä kondensiovettä ei muodostu, polttoainetankkiin lisättävää dieselbakteerien torjunta-ainetta myyvä Tony Nyholm vinkkaa.


IS
#10
ADAC: Matkamittareiden väärentäminen loppuisi muutamalla eurolla
??? :o
Mistä on kyse?

•Mittarilukeman manipulointi nostaa käytetyn auton hintaa, koska näyttää, että sillä on ajettu todellista vähemmän.
•Väärentämisellä voi myös lykätä auton määräaikaishuoltoja tai venyttää leasing-sopimuksia, joihin on määritelty kilometrimäärä.
•Saksalainen autoilujärjestö ADAC on noussut vaatimaan rikollisen mittarihuijaksen lopettamista.
•Mittarin manipuloinnin estäminen on toteutettavissa halvalla tekniikalla.
•Autonvalmistajia manipulointi ei ole kiinnostanut, mutta niillekään ei ole eduksi, jos automalli alkaa kilometrien valossa näyttää vikaherkemmältä kuin onkaan.


Huijarit eivät muuttele mittarilukemia vain auton myynnin yhteydessä, vaan myös esimerkiksi leasing-sopimuksen venyttämiseksi.

Euroopan vaikutusvaltaisin autoilujärjestö ADAC vaatii autonvalmistajia kantamaan vastuunsa mittarilukemien väärentämisestä. Saksassa jopa joka kolmannen käytetyn auton kilometrilukemat on muutettu. Keskimäärin manipulointi huijaa käytetyn auton arvoa 3 000 euroa ylöspäin. Autoilujärjestön mukaan mittareiden suojaaminen maksaisi vain muutaman euron autoa kohden.

ADAC:n tuorein kannanotto mittarimanipulointia vastaan on tällä kertaa poikkeuksellisen voimakas. 18 miljoonan jäsenen autoliiton puheenjohtaja Peter Meyer sanoi torstaina, että ADAC käynnistää nyt merkittävät painostustoimenpiteet rikollisen toiminnan kitkemiseksi.

Mittareiden manipulointi on Saksassa suuri ongelma. Kilometrilukeman väärentäminen maksaa halvimmillaan 50 euroa ja toimenpide kestää nopeimmillaan alle minuutin.

Saksalaisille auton ostajille lukemien huijaamisesta koituu vuosittain arviolta kuuden miljardin euron tappiot. Lisäksi osansa saavat ulkomaille autoja vievät.

Tappion kärsii yksin käytetyn auton ostaja

Saksan poliisin mukaan joka kolmas käytetty on manipuloitu. Auton ajokilometrien ja samalla huoltohistorian väärentämien on nykyään Saksassa rikos. Palveluntarjoajia kuitenkin riittää.

Ammattimaiseen mittarinväärentämiseen käytetty laite maksaa noin 7 000 euroa. Toimenpide onnistuu käytännössä missä vain ja mihin autoon vain.

Toisin kuin usein luullaan, mittarin manipulointi ei ajoitu pelkästään auton kauppaamisen yhteyteen.

Tyypillisesti lukemia muutellaan auton koko eliniän aikana. Tällä tavalla kuluttajat haluavat saada säästöjä esimerkiksi määräaikaishuoltoja lykkäämällä.

Motiivina ovat myös leasing-sopimusten tarkat kilometrirajat ja valmistajien autoille myöntämät kilometreihin sidotut takuut sekä virhevastuut.

ADAC muistuttaa, että manipuloinnista kärsii aina käytetyn auton ostaja. Varsinkin huoltovälien laiminlyönti tulee useissa tapauksissa kalliiksi.

Esimerkiksi moottorin hammashihna saattaa olla vaihtamatta, vaikka todellisuudessa autolla olisi ajettu kolme kertaa hihnalle sallittu enimmäiskilometrimäärä.

Valmistajia ei suojaaminen kiinnosta

ADAC:n puheenjohtaja Peter Meyer sanoi torstaina, että autonvalmistajat eivät ole ongelmasta kiinnostuneita, koska ongelman vahingot ja niistä koituvat kustannukset eivät koske heitä.

Asiantuntijoiden mukaan mittareiden suojaaminen maksaisi kuitenkin vain muutaman euron jokaista valmistettavaa autoa kohden.

Jo käytettävissä olevalla tekniikalla päästäisiin siihen, että manipulointi olisi työläämpää kuin siitä saavutettava taloudellinen hyöty. Logiikka on sama kuin varkauksia hillitsevissä ajonestolaitteissa.

Asiantuntijoiden mukaan autonvalmistajat saattaisivat kiinnostua ongelmasta itsekkäistä syistä.

Väärillä kilometreillä katsastettavat autot saavat automallit näyttäytymään julkisuudessa todellista vikaherkempinä. Se taas nakertaa valmistajien mainetta.

Suomessa matkamittarin manipulointi ei ole rikos
Auton ostaja voi kuitenkin nostaa petossyytteen, jos kokee tulleensa harhautetuksi.
Suomen laki ei kiellä muuttamasta auton matkamittarin lukemia. Trafin mukaan omaan autoonsa saa vähentää tai lisätä niin paljon kilometrejä kuin haluaa. Vain jos manipuloinnin tarkoitus on harhauttaa autokaupassa, voi auton ostaja nostaa petossyytteen.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin liikenteen teknologiaosaston johtaja Björn Ziessler sanoo, että myös Suomessa tehtaillaan väärennettyjä matkamittarilukemia.

- Karkeasti ottaen se ei ole kiellettyä. Jotta se olisi petos tai lievä petos, niin siihen pitää liittyä tarkoitusperäistä erehdyttämistä. Kukaan ei siis kiellä, jos haluaa laittaa autoonsa haluamansa lukemat, Ziessler sanoo.

Trafista muistutetaan, että petossyytteen nostamiseksi asialla on oltava omistaja eli joku vahingon kohteeksi joutunut. Trafi ei esimerkiksi ole rikosmielessä kiinnostunut siitä, onko autossa katsastukseen tuotaessa mahdollisimman todentuntuinen kilometrilukema.

- Tavoitteena on, että katsastuksen yhteydessä ajoneuvorekisteriin saataisiin auton kilometrit. Ei meillä ole tarvetta ryhtyä mihinkään automaattisiin rangaistuksiin. Haluamme toimia luotettavina tietolähteinä, Björn Ziessler toteaa.

EU:ssa käytetyn auton ostajan turvaa ollaan parantamassa siten, että toisesta jäsenvaltiosta toiseen myydyn auton tiedot siirtyisivät sähköisessä muodossa.

- Silloin tulee jäljitettävyyttä. Jos ostat auton, niin siinä on luotettava huoltohistoria, eikä niin, että siinä on huoltovihko, jossa samannäköiset leimat himmenevät sivun loppua kohden, Trafin osastopäällikkö Ziessler sanoo.
#11
Sain muutaman kuvan otettua tänään. Auto tilattu 2011 kesäkuun alussa, luovutus oli tammikuun alussa.

SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG 7H 2012 (7103H3, 147kW CCZA), Candy White (B4B4)

 Style Advanced Pack:
-- 17" kevytmetallivanteet "Kosta",225/50 R17 renkaat, tummennetut takalasit,
-- Urheilulliset mukavuusistuimet (Advanced JJ Tokyo), kromisomisteet sisällä, urheilullinen alusta (Madallettu n. 15 mm)
Teknologiapaketti 2:
-- Bixenon-ajovalot AFS-kaarreajovalojärjestelmällä ja pysäköintiavustin Park Assist 2.0 , bluetooth-handsfree,
-- SEAT Media System 2.2 -navigointijärjestelmä, DAB, pysäköintitutka edessä ja takana optisella pysäköintiavustimella
- Kuljetuspaketti tavaratilan väliverkko, tavaraverkko, tavaratilan hallintajärjestelmä
- Polttoainekäyttöinen seisontalämmitin kellolaitteella ja kaukosäädöllä
- Varashälytin. Sisätilatutka ja kallistuksentunnistin.
- Sähköisesti esiinvapautettava vetokoukku. Sisältää Auto Hold -toiminnon ja yhdistelmänvakautuksen
- Sähkökäyttöiset liukuovet takaluukun sähköinen avaus-ja sulkemistoiminto
- Apululjettajanistuimen taittomahdollisuus
- Täysautomaattinen ilmastointilaite Climatronic. Lämpötilansäätö kolmelle alueelle, taakse oma lämpökenno ja ilmastointi
- Aurinkoverhot. Käsikäyttöiset liukuovien ikkunoissa
- Tehdasasenteinen Varta 85 Ah akku
- Talvirenkaat 215/60 R16 kevytmetallivanteilla
- Defa lohko + sisähaara + akkulaturi 1204
- Finikor Diamond-Kaksoiskäsittely ja Brilliant maalipinnan käsittely
- Sumuvalot, kulmavalotoiminto & Leaving / Coming home -toiminto koodattu sumuvaloihin

Harkinnassa:
- Peruutuskamera
- Jalkatilavalot

Alkuperäiset SEAT-lisävarusteet ja -tarvikkeet
- Suomi
#12
Alhambra / Uusi 2011-> Alhambra
14.12.11 - klo:20:12
Onko tällä foorumilla muita Alhambran ostaneita?
Itse tein kaupat kesäkuussa ja nyt näyttäisi luovutus olevan 1 tai 2 viikolla 2012.
;)

Koeajo: Alhambran erottaa alehinnasta ja keulamerkistä

Volkswagen Sharan on perusharmaa ja pihi perhekuljetin

Onko joku ostellut varusteta tai tarvikeita lisää uuteen autoon?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy