Golf 8 viat, häiriöt ja niiden korjaus

Aloittaja digiGolf, 11.11.19 - klo:16:25

« edellinen - seuraava »

ikerman

Onko kenelläkään ongelmia Android auton kanssa? Hyvin toimi viime viikkoon asti, mutta auto kävi huollossa ja sen jälkeen ei ole pelittänyt. Tulee herjaa, että puhelimen yhdistäminen ei onnistu.
Kun yrittää uudestaan, niin ilmoittaa että yhdistä puhelin usb-piuhalla vaikka puhelin on kiinni piuhassa. Ei oikein ota selvää onko vika autossa vai luurissa... Puhelimeen ilmestyy AA yläpalkkiin, mutta sitten tulee ilmoitus että ei onnistu yhdistäminen. Paria eri piuhaa kokeillut, mutta sama tulos.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: ikerman - 13.12.21 - klo:20:03
Ei oikein ota selvää onko vika autossa vai luurissa...

Eikös tuo selviä helposti, kun koittaa toisella puhelimella.
Mulla oli edellisessä autossa AA-yhdistymisongelmia Huawein luurin kanssa.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Atsii

Lainaus käyttäjältä: ikerman - 13.12.21 - klo:20:03
Onko kenelläkään ongelmia Android auton kanssa? Hyvin toimi viime viikkoon asti, mutta auto kävi huollossa ja sen jälkeen ei ole pelittänyt. Tulee herjaa, että puhelimen yhdistäminen ei onnistu.
Kun yrittää uudestaan, niin ilmoittaa että yhdistä puhelin usb-piuhalla vaikka puhelin on kiinni piuhassa. Ei oikein ota selvää onko vika autossa vai luurissa... Puhelimeen ilmestyy AA yläpalkkiin, mutta sitten tulee ilmoitus että ei onnistu yhdistäminen. Paria eri piuhaa kokeillut, mutta sama tulos.

Olisiko huollossa ajettu sisään vanhempi Software 1668 ? Siinä on juuri tuota ongelmaa.
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

ikerman

Lainaus käyttäjältä: Atsii - 15.12.21 - klo:09:04
Olisiko huollossa ajettu sisään vanhempi Software 1668 ? Siinä on juuri tuota ongelmaa.

Mielestäni oli tuo versio myös ennen huoltoa. Kun hain huollosta, niin oli joku huoltonäyttö päällä. Jonkun aikaa luki softaversion kohdalla "unknown" nyt lukee 1668. Kokeiltu kahdella puhelimella ja sama ongelma. Mikään ei kyllä enää yllätä tässä autossa!

MK1/MK8

Mitä mahtanee tuohon sisältyä.
Huoltokampanja 91CM
-VW Golf GTE vm-21
-VW Golf 1,1 L vm-74
-VW 1303S vm-73

Tos®

Ne joko päivittää tai vaihtaa OCUn, sitten yhteysongelmat pitäs vähentyä.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

MK1/MK8

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 15.12.21 - klo:17:24
Ne joko päivittää tai vaihtaa OCUn, sitten yhteysongelmat pitäs vähentyä.
Hieno homma, toivottavasti ei mene huonommaksi. Ei ole enää yhteysongelmia ollut. :-\
-VW Golf GTE vm-21
-VW Golf 1,1 L vm-74
-VW 1303S vm-73

Herr K

Volkkari on ilmeisesti tuomassa uuden version infotainmentin softasta ja toiminnan pitäisi olla sen avulla parempaa. Lisäksi uusin Golfeihin tulee uutisen mukaan uusi prosessori/SoC, jonka pitäisi olla 25% nykyistä tehokkaampi. Uusien autojen uusi prosessori ei tietty nykyisiä Golfin omistajia, mutta softaparannusten pitäisi tulla myös jo liikenteessä oleviin autoihin.

https://www.motor1.com/news/555179/2022-vw-golf-infotainment-upgrade/

Toivottavasti Volkkari alkaa nyt tosissaan panostaa tähän softapuoleen.   

Edit: Volkkarin oma tiedote aiheesta: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/enhanced-power-and-speed-volkswagen-takes-voice-control-in-the-golf-to-a-new-level-7698
VW Passat Variant GTE

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 17.12.21 - klo:10:43
Volkkari on ilmeisesti tuomassa uuden version infotainmentin softasta ja toiminnan pitäisi olla sen avulla parempaa. Lisäksi uusin Golfeihin tulee uutisen mukaan uusi prosessori/SoC, jonka pitäisi olla 25% nykyistä tehokkaampi. Uusien autojen uusi prosessori ei tietty nykyisiä Golfin omistajia, mutta softaparannusten pitäisi tulla myös jo liikenteessä oleviin autoihin.

https://www.motor1.com/news/555179/2022-vw-golf-infotainment-upgrade/

Toivottavasti Volkkari alkaa nyt tosissaan panostaa tähän softapuoleen.   

Edit: Volkkarin oma tiedote aiheesta: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/enhanced-power-and-speed-volkswagen-takes-voice-control-in-the-golf-to-a-new-level-7698

Nämä ovat ehdottomasti hyviä uutisia ja hyvä, että panostetaan myös rautapuoleen.
Autojen elinkaari on kuitenkin pitkä ja softapäivityksiä sinä aikana tulee kuitenkin paljon, joten voi rautakin alkaa rajoittamaan jossain vaiheessa elinkaarta.
A4 B9 TFSI Q s-line

Sped

Tapahtui klassinen, eli eilen kun soitin huoltoon infotainment vioista (tulevana maanantaina pitäisi olla huolto), niin eiköhän samana iltapäivänä alkanut yhteydet pelittämään. Aivan käsittämätöntä sattumaa jälleen kerran. Saas nyt sitten nähdä, että kauan yhteydet kestää, sillä voisin kyseisen huollon vielä peruuttaa.

Ensimmäinen kerta joulukuussa kun yhteydet toimii. Tällaista ei ole ennen ollut, nyt vaan toivotaan, että kaikki toimii.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

vmp

Saksassa vetäistään 220000 Golf kasia pajalle tuohon aiemmin mainittuun softan päivitykseen...

https://jalopnik.com/all-new-vw-golfs-recalled-in-europe-1848226443

2022 Golf R

AapeliK

Juupa juu. Juuri olin ehtinyt tuudittautumaan siihen, miten kaikki lapsenviat on meidän autosta korjattu, joten eikös 48V-järjestelmä antanut ensin keltaisen ja sitten punaisen varoituksen häiriöstä. Kosla pajalle, toivottavasti vika löytyy…

Tos®

^Koititko ohjeen mukaan pitää autoa käynnissä?

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

AapeliK

Jep, ohjekirjassa on sama ohje. Kymmenen minuutin kohdalla luovutin, varsinkin, kun olin juuri laskenut alas Lahden harjua ja jarrutellut liikenteessä. Hyvä muistutus kuitenkin. 😊

ikerman

Lainaus käyttäjältä: AapeliK - 20.12.21 - klo:16:14
Juupa juu. Juuri olin ehtinyt tuudittautumaan siihen, miten kaikki lapsenviat on meidän autosta korjattu, joten eikös 48V-järjestelmä antanut ensin keltaisen ja sitten punaisen varoituksen häiriöstä. Kosla pajalle, toivottavasti vika löytyy…

Veikkaan että ei löydy. Omassa kaksi kertaa viikon sisään punaiset valot tauluun. Auto pajalle ja kun vika ei ollut päällä eivät voineet tehdä mitään. Odotellaan jos tulisi taas joku päivitys ensi vuonna...

Tos®

Se voi ruveta pelittämään kun auto lepää yön yli  :o

Itsellä jumahti ilmastoinnin nappi (ilmastoinnin valikkoon ei päässyt, eikä alusta/ P-valikkoon) tuossa taannoin toista kertaa, resetti ei auttanut.
Kaupassa käynnin verran oli lukittuna ja taas pelitti.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

AapeliK

Lainaus käyttäjältä: ikerman - 20.12.21 - klo:19:10
Veikkaan että ei löydy. Omassa kaksi kertaa viikon sisään punaiset valot tauluun. Auto pajalle ja kun vika ei ollut päällä eivät voineet tehdä mitään. Odotellaan jos tulisi taas joku päivitys ensi vuonna...
Menitkö omin voimin autoliikkeelle, vai iskikö kärry rajoittimia päälle? Ilmastoinnin jumituksen kanssa sentään voi ajaa, mutta jos auto päättää ajaa vauhtia 10 km/h, käy se pidemmän päälle rasittavaksi.  ;D

Oma siis hinattiin, kun liikkumisturvassa kohteliaasti kehottivat välttämään ajamista…

ikerman

Lainaus käyttäjältä: AapeliK - 20.12.21 - klo:20:49
Menitkö omin voimin autoliikkeelle, vai iskikö kärry rajoittimia päälle? Ilmastoinnin jumituksen kanssa sentään voi ajaa, mutta jos auto päättää ajaa vauhtia 10 km/h, käy se pidemmän päälle rasittavaksi.  ;D

Nämä oli niitä 48v herjoja. Auto parkkiin, virrat pois ja taas mentiin.

Oma siis hinattiin, kun liikkumisturvassa kohteliaasti kehottivat välttämään ajamista…

AapeliK

Huilaamalla lähti. Katsoivat akun varauksen ja vikakoodit. 61% oli, eli varoitusta ei olisi pitänyt tulla.

Päivitys on tosiaan tulossa. Odotellessa neuvona on, että 24 minuuttia (😂) pitää odottaa virrat poissa päältä ja avaimen takia vähintään 20 metrin päässä autosta. Silloin pitäisi nollaantua sensori, jonka ohjelmisto ilmoituksen aiheuttaa.

Enpä olisi uskonut, että saksalainen auto tarvitsee päiväunia kesken työpäivän!

ikerman

Aamulla tulikin ihan uusi herja: "Häiriö tuulilasinpyyhkijät"
Ainakin kertapyyhkäisy toimi. Mitähän seuraavaksi..

nuukailija

Nyt tuli minullakin ensimmäiset moottorivikavalot, kun eilen lähdin kinkkua hakemaan.
Autolla oli ajettu viimeksi lauantaina, lyhyt kauppa reissu. Auto ollut ulkona pakkasen (n. -10 C) armoilla.
Laitoin Webaston pöhisemään ennen lähtöä, se ehti olla vajaa puoli tuntia. Kun käynnistin napista, ei lähtenyt käyntiin, ei toisella eikä kolmannella kerralla, neljännellä taisi käynnistyä. Mittarissa näkyi keltaisia mottorihäiriö valoja ja tekstejä (en valitettavasti älynnyt ottaa kuvaa niistä).
No lähdin ajamaan hissukseen kohti VW-centeriä, joka on n. 6 km päässä. Moottori kävi jotenkin huonosti, mielestäni täristi hiukan ja vikavalot paloivat. Pääsin liikkeen pihaan johon sammutin. Liike oli just mennyt kiinni, joten en päässyt huollon puheille. No käynnistin, ja lähti normaalisti käyntiin, ei vikavaloja ja kävi nyt normaalisti. Kävin parissakin kaupassa, lähti aina käyntiin normaalisti eikä vikavaloja. Tänään vielä lähdin liikenteeseen, ihan normaalisti toimi.

Mikähän härö tämä oli? Ja miten olisi pitänyt toimia?  Varmaan olisi käyntiinlähdön jälkeen voinut aiemmin sammuttaa ja uudelleenkäynnistää.

Auto siis sigun 1.0TSI, eli ei hybridihommia.
Golf Variant 1.0TSI (2021)

Jasca

Olisikohan käynnistysakun jännite päässyt laskemaan liian alas? Jos käytät aktiivisesti Webastoa, on virrankulutus normaalia suurempaa, ja jos ajomatkasi ovat varsin lyhyitä, ei akku ehdi varautua - varsinkaan pakkaskeleillä. Ratkaisuna olisi akkulaturi. Ei välttämättä tarvitse käyttää joka yö, mutta kerran-pari viikossa - ainakin jos Webastoa käytät.

Autossasi lienee tehdasasenteinen Webasto? Silloin autosta löytyy kaksi akkua, mikä kompensoi ongelmaa, mutta ei poista sitä täysin. Jos taas jälkiasenteinen Webasto, löytyy akkuja vain yksi, ja ongelma on sen myötä suurempi.
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 23.12.21 - klo:11:08

Autossasi lienee tehdasasenteinen Webasto? Silloin autosta löytyy kaksi akkua, mikä kompensoi ongelmaa, mutta ei poista sitä täysin. Jos taas jälkiasenteinen Webasto, löytyy akkuja vain yksi, ja ongelma on sen myötä suurempi.
Mihin tämä tieto perustuu?
Jos on eTSI niin on kyllä 48V akku lisäksi.

Ainakaan omassa ei ole peräkontissa muuta kuin varapyörä ja subbari.
Tietyn ikäisissä passateissa oli 2 akkua, säästösyistä luovuttu aikaa sitten.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

AapeliK

Meidän 1.0 TSI Leonissa oli aika lailla nuo oireet sen ainoan kerran, kun jokin vika autoon tuli. Kannatti huollattaa, sillä kaasutin oli viallinen. Myönsivät vielä, että niitä tyypillisesti menee litraisissa moottoreissa.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: AapeliK - 23.12.21 - klo:12:52
Meidän 1.0 TSI Leonissa oli aika lailla nuo oireet sen ainoan kerran, kun jokin vika autoon tuli. Kannatti huollattaa, sillä kaasutin oli viallinen. Myönsivät vielä, että niitä tyypillisesti menee litraisissa moottoreissa.

Khöm, tuon TSI:n kirjain I = Injection eli (suora)suihkutus. Kaasuttimia autoissa oli viimeksi 80/90-luvuilla. Vai mitähän tarkoitat kaasuttimella?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

AapeliK

Autossa oli rikki mekaaninen osa, joka säätelee ilman ja polttoaineen sekoitussuhdetta. Tästä seurasi epätasaista käyntiä, nykimistä, täristämistä sekä valoshow. Varmaan huollossa tahtoivat puhua termeillä, jotka lähinnä ruohonleikkurien sielunelämää tutkinut asiakas ymmärtää. Opin taas lisää.

Esit: sekoitin termit. Kaasuläpästä oli kyse!!!  :)

nuukailija

Kiitos kommenteista.  Kyllähän tuo akun jännitteen aleneminen olisi loogista, kun ajelut ovat jääneet melkeinpä viikonlopun kauppareissuun. Webaston käyttö ja pakkaset päälle niin siinähän se.

Mutta kai tuo vikakoodi jäi tallelle, eli löytävät sen kunhan saan vietyä kärryn OCU-päivitykseen.

Tänään rallasin autolla useampaan otteeseen yhteensä toistasataa kilometriä, enkä huomannut mitään ongelmia. Ainakin akun pitäisi nyt olla latingissa.

Tarkkailen tilannetta. Ja voisihan sellaisen akkulaturin hankkia, jonka voisi laittaa lataamaan pahimmilla pakkasilla. Tai sitten pitää heittää ylimääräisiä vähän pitempiä lenkkejä että akku latautuu.

Ja akusta vielä: kun ennen tilaamista katselin konfiguraattorilla kokoonpanoja, niin akun kooksi mainittiin välillä 59 Ah ja välillä 68 Ah. Voisiko liittyä siihen että oliko webasto ruksattu vai ei?  Minulla siis on tehdaswebasto.
Golf Variant 1.0TSI (2021)

Jasca

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 23.12.21 - klo:12:09
Mihin tämä tieto perustuu?
Jos on eTSI niin on kyllä 48V akku lisäksi.

Ainakaan omassa ei ole peräkontissa muuta kuin varapyörä ja subbari.
Tietyn ikäisissä passateissa oli 2 akkua, säästösyistä luovuttu aikaa sitten.
Perustuu olettamukseen, eli kivenkovaan faktaan. Itselläni olleessa Golfissa, jossa oli tehdas-Webasto, oli kaksi akkua. Ilmeisesti niistä on sittemmin luovuttu. Sitä suuremmalla syyllä akun varauksen ylläpito on merkittävässä roolissa.
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Jasca

#298
Lainaus käyttäjältä: Jasca - 23.12.21 - klo:18:17
Perustuu olettamukseen, eli kivenkovaan faktaan.
Kirjoitusvirhe... "Perustuu olettamukseen, EI kivenkovaan faktaan".

Lainaus käyttäjältä: nuukailija - 23.12.21 - klo:17:11
Ja akusta vielä: kun ennen tilaamista katselin konfiguraattorilla kokoonpanoja, niin akun kooksi mainittiin välillä 59 Ah ja välillä 68 Ah. Voisiko liittyä siihen että oliko webasto ruksattu vai ei?  Minulla siis on tehdaswebasto.
Voi hyvinkin liittyä. Jos ja ilmeisesti kun Webastolla varustetussa nyky-Golfissa ei ole kahta akkua, niin käynnistysakku on astetta järeämpi.
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

broz

Eilen tapahtui toistamiseen seuraava: Olin yhdistänyt auton puhelimeen ja olin aikeissa soittaa puhelua. Kun vastapuoli vastasi puheluun, ääni ei tullutkaan autosta vaan puhelimesta, vaikka info näytöllä lukee että soitetaan henkilölle X (sama luki myös mittaristossa kun oon valinnut oikealle puolelle  (audio-valinnan). No puhelimesta sammutin tämän puhelun, mutta info-näytölle jäi tämä "puhelu"-ikkuna päälle. Radio ei tietenkään toimi, kun auto luulee että puhelu on päällä. Kohde paikkaan päästyäni sammutin ja lukitsin auton, mutta näyttö ei sammunutkaan. Koitin palauttaa puhelun aikana tehdasasetukset, kun ajattelin että se voisi toimia. Siitä info näyttö menikin sekaisin. Vasemmassa yläkulmassa oli edelleen tämä "puhelu" kesken ja näyttö ihan valkoisena, keskellä teksti Odota..., eikä enään ollut kotinäppäintäkään.  Useita kertoja koitin painaa pitkään virtanappia, kunnes jollain viidennellä kerralla laite sammui ja käynnistyi uudestaan. No uudelleen käynnistymisen jälkeenkin hetken aikaa oli tuo valkoinen ruutu ja teksti Odota..., mutta sitten se palautui normaaliksi. Tietysti pitää tehdä itsestä pääkäyttäjä jne uudestaan.

Onkos muilla käynyt tuon kanssa samaa ongelmaa? Itsellä on pari kertaa aiemmin jäänyt tuo "puhelu" päälle tilaan, mutta näyttö on sammunut sitten itsestään kun olen sammuttanut ja lukinnut auton. ( tai no silloin ei käynyt mieleenkään että se näyttö voisi olla jäänyt päälle)
Nykyinen: Volkswagen Golf 8 eHybrid 1.4 DSG Style -21 
Entiset: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Style -18
Skoda Fabia 1.2 TSI 90 Style -15

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy