Audi A6 jäähdytysnesteen varoitusvalo palaa

Aloittaja smt, 12.12.18 - klo:16:53

« edellinen - seuraava »

smt

Elikkäs vm. 1996 bensa A6 alkoi yhtäkkiä kesken matkanteon polttaa jäähdytysnesteen varoitusvaloa. Mittarin mukaan lämpötila oli kuitenkin normaalisti 90 asteessa. Luonnollisesti sammutin silti auton ja avasin konepeiton. Jäähdytysnesteen pinta oli normaalilla korkeudella, eikä mitään kuplimista tms näkynyt myöskään säiliössä. Odottelin kuitenkin jonkun hetken ennen kuin starttasin auton uudestaan ja valo paloi edelleen. Ajelin parin kilometrin matkan kotiin, ja tänään kun starttasin auton ja jätin tyhjäkäynnille, syttyi valo heti n. puoli minuuttia - minuutti auton käynnistämisen jälkeen.

Auto on koko mulla olo historiansa ajan syönyt vähän jäähdytysnestettä. Lämppärin kenno falskaa hieman sisätilojen puolelle, sillä toisinaan auton lasit huurtuvat/ jäätyvät sisäpuolelta. Tuo vuoto on ollut kuitenkin sen verran vähäistä, että edullisempaa ja vaivattomampaa on ollut lisätä pari dl jäähdytysnestettä ja ajella sillä taas seuraavat 5-6 kk. Ihan viime kuukausina oon kuitenkin huomannut, että tuo jäähdytysnesteen kulutus on aavistuksen lisääntynyt, ja ajon jälkeen säiliön alunen on vähän kostea. Lisäksi mustassa muovissa säiliön alla näkyy valkoisia valumajälkiä, eli todennäköisesti joku letku/ liitos siellä on nyt alkanut myös vuotamaan.

Tässä ilmojen viiletessä oon huomannut myös, ettei lämppäri höngi enää yhtä kuumaa ilmaa kuin ennen. Tää on ollut ennen oikein lämmin auto talvellakin ajella, mutta nyt vaikka lämpötilat on pyörineet vasta siellä nollan - muutaman pakkasasteen tuntumassa, niin lämppäri hönkii korkeintaan sellaista haaleaa ilmaa ajossakin. Mua on jo peloteltu että kannentiiviste vuotaa/ kansi on särki, mutta auto ei kuitenkaan savuta, syö öljyä eikä öljyt ja nesteet mene sekaisin.

Mistähän suunnasta tätä arvais nyt lähteä selvittelemään. Kiitos vastauksista jo etukäteen.
AUDI A6 1996 (4A, C4) 1.8 125 HV / 92 KW

Daatta

Paisuntasäililössä on varmaan sellaiset piikit eli nesteen tason tunnistin? Ajan myötä nuo piikit limoittuvat, anturin saa toimimaan kun rapsuttelee piikkejä ruuvimeisselillä tms. Toki koko säiliön voi ottaa irti ja pestä, samalla tarkistaa että kaikki liitokset ovat ehjiä ja tiiviitä. Vikaa tuohon varmasti jää noidenkin toimenpiteiden jälkeen, mutta kennon vaihto on sellainen homma ettei siihen ihan helpolla ryhdy. Toki varoituksen sana, jos kenno repeää ajossa tulee sieltä kiehuvaa vettä pahimmillaan (apu)kuljettajan jaloille.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy