Tsi moottorin öljynvaihto

Aloittaja olli, 24.02.13 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

olli

Kuinka vaihdatte ko moottorin öljynsuodattimen,kun suodin on ylösalaisin.Eikö öljy valu suodattimesta suoraan laturin päälle?Vai tyhjeneekö suodin aina kun moottori sammutetaan?

Karvis

Käsittääkseni suodatin on sellainen, että öljyä ei tule ulos kun kierrät sen irti.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tsiih

Kyllä sieltä joskus vähän lirahtaa, joku rätti laturin päällä olis hyvä olla.

Sent from my GT-S5300 using Tapatalk 2

Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Dumlir

Kun pitää sen suodattimen pystyasennossa ei pitäisi öljyä valua. Itse olen kerran vaihtanu suodattimen omaani eikä se ainakaan valuttanut.
Skoda Octavia RS TSI -2011

tarzi

1.8tsi/2.0tsi ei valu ulos vaikka aukaiset, kuuntele kun avaat niin kuuluu "lupsutusta" niin silloin öljy valuu alas joten odota hetki.

1.2/1.4 tsi autoissa saattaa tulla laturin päälle öljyä, joten rätti alle varulta.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Wekotin

Tämä aihe alkaakin olla kohta ajankohtainen ja käsillä. Huomenna varmaan tarvikkeita hakemaan. Osaakos joku lonkalta heittää minkä kokoisella avaimella pohjatulppa aukeaa. Muutenkin vinkkejä?

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 24.02.13 - klo:19:53
Tämä aihe alkaakin olla kohta ajankohtainen ja käsillä. Huomenna varmaan tarvikkeita hakemaan. Osaakos joku lonkalta heittää minkä kokoisella avaimella pohjatulppa aukeaa. Muutenkin vinkkejä?
ihan jos hatusta heitan, niin olisikohan ollut 17mm, tai 19mm. Ei muista :)

Ja jos suodatin on pystymallia (peltinen), niin kannattaa pitaa t@#$%^n mittainen tauko, niin on siistia hommaa kiertaa irti..

Vaarivanhus

Eikös se öljyjä vaihtaessa pitäisi pohjaproppukin uusia, siitä näkisi avaimen koon. Katselin ensimmäisen öljynvaihdon laskuani, suodatin ja proppu maksaneet merkkiliikkeessä 21 euroa yhteensä.
Joutilas 76v

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 24.02.13 - klo:20:42
Eikös se öljyjä vaihtaessa pitäisi pohjaproppukin uusia, siitä näkisi avaimen koon. Katselin ensimmäisen öljynvaihdon laskuani, suodatin ja proppu maksaneet merkkiliikkeessä 21 euroa yhteensä.

Toihan olisi liian helppoa  ;D. Kyllä se täytyy yritys-erehdys tyylillä hoitaa.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 25.02.13 - klo:12:41
Toihan olisi liian helppoa  ;D. Kyllä se täytyy yritys-erehdys tyylillä hoitaa.
Voihan sen vanhan pohjapropun tieten ottaa irti varaosaliikkeeseen mennessä malliksi, jotta saa varmasti oikeanlaisen varaosan ;)
Joutilas 76v

meisterstuck

Kaikkiin omiin härveleihini olen öljyt itse vaihtanut, enkä koskaan proppua vaihtanut. Nailontiiviste ei muuksi muutu.
Museoautoni alkup. tiivisteen olen kerran vaihtanut. (alumiini)
A3 TFSI  (-12)  öljy tosi helppo vaihtaa itse, varmaan muissakin TSI koneissa sama juttu.
Että sen puoleen ei tarvii 30 tuhatta ajaa...
Pohjatulpan avainkokoa en muista, mutta se oli joku ihan yleinen. 13 tai 17 muistelen.
Kokovaihdettavasta suodattimesta ei valunut ulos yhtään.
Kannattaa käyttää alkuperäissuodattimia.
Öljynä käytän ite Mobil 0W-40.  Luulenpa voitelevan paremmin kuin 5W-30.
Ainakin motti käy siistimmin.

tsiih

Propun kanta on 19 milliä. Sen voi vaihtaa kokonaan uuteen tai pelkän tiivisteen, se vain täytyy katkoa pois kun on niin jämpti.

Sent from my GT-S5300 using Tapatalk 2

Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

wille84

Ainakin 1.4tsi moottoriin "peltistä" öljyn suodatinta vaihtaessa kannattaa katsoa että vanhan suodattimen o-renkaat tulevat suodattimen mukana pois suodatinjalasta. Varsinkin keskempänä oleva tapaa jäädä kiinni suodattimenjalkaan ja parhaillaan on 3 tiivistettä ollut tuolla..

meisterstuck

Ja muistetaan öljytä tai rasvata uuden suodattimen kumitiivisteet.

Arska F

Minkähän vuoksi pohjaproput on marmoritiskin jäljiltä ihan v***n tiukassa???
(tai sitten mulla on vaan haba kutistunu... :'( )
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

tsiih

Lainaus käyttäjältä: wille84 - 26.02.13 - klo:17:18
Ainakin 1.4tsi moottoriin "peltistä" öljyn suodatinta vaihtaessa kannattaa katsoa että vanhan suodattimen o-renkaat tulevat suodattimen mukana pois suodatinjalasta. Varsinkin keskempänä oleva tapaa jäädä kiinni suodattimenjalkaan ja parhaillaan on 3 tiivistettä ollut tuolla..
Tää on muuten jännä juttu, mullekin on tullut vastaan jo kaks kertaa merkkiliikkeen jäljiltä tuplatiiviste suodattimen alla. Törkeää huolimattomuutta ja puusilmäisyyttä, jotenkin ymmärtäis yhdistelmän nyrkkipaja ja vattumainen suodattimen sijoituspaikka mut nyt ei mee läpi...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Wekotin

Joo tänään tuli suodatin ja proppu haettua marmorilta.

Suodatin 20,00â,¬
Proppu+tiiviste 4,5â,¬

Motonetistä olisi joku Boschin suodatin ollut 13,90â,¬, mutta eipä tuollaisen säästön perässä viitsi riskeerata. Saman näköinen komponentti tosin, ties vaikka olisi Boschin alkuperäinenkin.





Öljyjen kohdalla käyn vielä henkien taistoa: 0W-40 vs 5W-30.

meisterstuck

No niin... Tulipa Lauantaina pitkän ajomatkan jälkeen toimeuduttua öljynvaihtoon.
Vuosi ja 8000 km tullu edellisestä vaihdosta, jonka tein kun autolla ajettu 2000km. (tfsi 1,4)
Mustaksi oli öljy menny, kuten pitääkin, vaikka on vaan bensakone kyseessä. Eli Mobilin 0w-40 näyttää toimineen.
Mutta...  Huoltovälinäytön mukaan voisin ajaa vielä 20000 tehtaan ihme LL öljyillä! Enpä tosiaan halua nähdä
sen tervan valuvan oman auton öljypohjasta. Tosin jos vaan ajaisin ja veisin aikanaan huoltoon, ei sitä minulle näytettäisikää

Öljypropun avainkoko on muuten 18mm.
Suodattimesta ei tosiaan tullut tippaakaan ulos.
Propun tiivisteineen laitoin entisen.                   
Suodattimena käytän vain alkuperäisiä.

bowtie81

vaihdoin 2013 Ocu2:n 1.2 TSI öljyt 8000km ajon jäljeen, tällä matkalla ei ole tarvinnut lisätä, en tullut katsoneeksi paljonko tikussa oli, auto ei ole mun oma. Mutta vaihto oli kyllä helppoa, ajoin etupyörät parin kakkosnelosen päälle ja siten mahduin helposti alle ja kun ei ole pohjamuoveja niin oli helppo avata proppu ja mulmuttaa öljyt pois. Kiitos vakioalustan, madallettujen kanssa saa aina rakentaa iisakin kirkon pyörien alle... Sitten proppu kiinni ja öljynsuodatin irti, löysytin ja annoin hetken olla, ei tullut ölpää ulos. 15min juttu ja kiva tehdä kun kaikki helposti käsillä, kerrankin on uuden tekniikan kotihuolto helppoa. Orkkis suti muuten maksoi ~13â,¬ joten ei kannata mätänetistä hakea, sitä ei takuuasioissakaan hyvällä katota ja muutenkaan ei kannata enää tuon hintasessa säästää jos yhtään on järkeä päässä..

Wekotin

#19
Tuli suoritettua jälleen öljynvaihto Golfiin. Päätimpä tehdä tällaisen lyhyen oppimäärän DIY-ohjeen. Pätee varmasti aika pitkälle kaikkiin TSI-koneisiin
ja miksei TDI-koneisiinkin poislukien varaosanumerot. Huomioina sen verran, että marmorilla öljynvaihto maksaisi noin 130e ja diy-vaihto maksoi 97â,¬, eikä omalle työlle
tietenkään lasketa hintaa.

Tarvikkeet:

Öljysuodatin: 03C 115 561 B  20,50â,¬
Öljyproppu+tiiviste: N 90813202 4,50â,¬
Öljyt: VW504.00/507.00 (tai TSI:hin vaihtoehtona VW502.00/504.00) Mobil 1 ESP Formula 5W-30 49,90â,¬/5L
Öljysuodatinavain: Biltema 20-321 5,49â,¬
Kiintolenkki 19mm.
Suojakäsineet (koneenosat ja suodatin ovat kuumia)
Suojalasit (Safety First)

Nosturi+jäteöljymaksu n. 35min: 17â,¬ (Motorin Turku)

Työohjeet:

1. Aja moottori lämpimäksi. Öljy valuu nopeammin ulos ja saat enemmän ulos.
2. Konepelti auki. Öljykorkki ja mittatikku pois tai löysälle --> suodatinpesä tulee tyhjemmäksi ja öljyt valuu paremmin ulos.
3. Pohjaproppu auki. Valuta öljyt jäteastiaan.




4. Pistä uusi tulppa+prikka. Vanhakin varmaan käy, mutta hyvän tavan mukaista vaihtaa.
5. Suojaa laturi räteillä tai muovilla. (Tästä oppirahat maksaneena en voi kuin painottaa tämän tärkeyttä. Öljynvaihdon hinnaksi tulee äkkiä +550â,¬)



6. Kierrä vanha suodatin auki. Työtä helpottaa kunnollinen suodatinavain. Tarkista, että vanhasta ei jäänyt tiivisteitä suodatinpesään.



7. Voitele uuden suodattimen tiivisteet öljyllä. Kierrä uusi suodatin kiinni. Ohjemomentti 20+2 Nm.



8. Lisää uudet öljyt. Tarkista öljytilavuus manuaalista.



9. Käynnistä moottori hetkeksi ja anna öljynpaineiden nousta.

10. Tarkista öljymäärä uudestaan. Lisää tarvittaessa tai heitä hanskat tiskiin :)



(11. Kuittaa VCDS:llä huolto tehdyksi jos auto moisesta valittaa.)


ConD

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 09.11.13 - klo:19:31
Tuli suoritettua jälleen öljynvaihto Golfiin. Päätimpä tehdä tällaisen lyhyen oppimäärän DIY-ohjeen. Pätee varmasti aika pitkälle kaikkiin TSI-koneisiin
ja miksei TDI-koneisiinkin poislukien varaosanumerot.
Hieno DIY, joka sopii varmasti foorumin henkeen.

TSI koneissakin varaosanumerot voivat olla toiset kuin nuo ilmoittamasi, joten olkaa tarkkana ennen osien tilailua autoonne "sokkona". Esim 1.2TSI:hin on eri varaosanumerolla öljynsuodatin...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Uge

N  90813202 maksaa Skodalla 2,25 eur, 03C115561B 16,70 eur...
Octavia II RS

MJ

Jaahas, eka öljynvaihto B7 passattiin tehty. On näköjään edelliseen malliin verrattuna lisätty koko moottorinpohjan peittävä muovi"panssari", jota ei lattiahommina saa irrotettua. Onneksi läheisessä ti-hallissa oli nosturi vapaana. Muuten ihan samanlainen toimenpide kuin edellisessä Pasuunassa.

Huolto-osat Saksan Mister-Autosta: Mannin öfiltteri 10â,¬, Castrol Magnatec 35â,¬, Valeon pyyhkijänsulat 21â,¬ ja Boschin sisäilmasuodatin 7â,¬. Pientä yleistä tsekkausta ja voitelua, minkä päälle auto huoltoon webaston korjaukseen ja huoltovälin vaihto 15 tkm:iin.
-11 Passat Variant 2.0 TSI man
-09 BMW K 1300 S
Ex: Passat Variant -08 1.8 TSI man
      Suzuki Bandit 1200 S -99

Bryn

Ettei nyt ihan pilkunviilaukseksi menisi niin itse vaihtaisin suodattimen ensin koska irroitusvaiheessa tuppaa valumaan tyhjäksi ja jos öljyt on jo laskettu ja proppu kiristetty niin jää tuo tilkka uuden öljyn sekaan..

Eka Golf

Minä lasken ensin öljyt, sitten vaihdan öljyroppu auki suodattimen. Riippuu suodattimen paikasta ja asennosta pääseekö siitä tilkka öljyä takaisin mottiin, yleensä ei?

Jodl

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 09.11.13 - klo:19:31
Tuli suoritettua jälleen öljynvaihto Golfiin. Päätimpä tehdä tällaisen lyhyen oppimäärän DIY-ohjeen. Pätee varmasti aika pitkälle kaikkiin TSI-koneisiin
ja miksei TDI-koneisiinkin poislukien varaosanumerot. Huomioina sen verran, että marmorilla öljynvaihto maksaisi noin 130e ja diy-vaihto maksoi 97â,¬, eikä omalle työlle
tietenkään lasketa hintaa.

Tarvikkeet:

Öljysuodatin: 03C 115 561 B  20,50â,¬
Öljyproppu+tiiviste: N 90813202 4,50â,¬
Öljyt: VW504.00/507.00 (tai TSI:hin vaihtoehtona VW502.00/504.00) Mobil 1 ESP Formula 5W-30 49,90â,¬/5L
Öljysuodatinavain: Biltema 20-321 5,49â,¬
Kiintolenkki 19mm.
Suojakäsineet (koneenosat ja suodatin ovat kuumia)
Suojalasit (Safety First)

Nosturi+jäteöljymaksu n. 35min: 17â,¬ (Motorin Turku)

Hyvä ohje on. Öljyksi riittänee 4L, nykyään tuota Mobilia saa tarjouksessa <30â,¬. Suodattimet ja monet muut osat olen tilannut autopartsmarketista. Sieltä saa nykyään OEM osia (ei ehkä aivan kaikkia), eli täysin sama suodatin kuin marmorilta. Hiukan on halvempi, oliko ~16â,¬ muistaakseni. Tilaavat tuon volsulta ja sen takia lähetystä joutuu pari viikkoa odottamaan. Nuo varaosanumerot toki on syytä tarkistaa jokaisen, että varmasti omaan autoon sopii.

Juzu84

Mun mielestä tuo Mobil ESP 5W30 on aika hyvä yleisöljy kun täyttää LL-speksit ja muidenkin luokitusten perusteella sopii konsernin lähes kaikkiin romuihin. 0W40 ei oo LL-hyväksyntää ja 4-litran pönttö on muistaakseni vain euron halvempi Kärkkäisellä. Tuosta 5W30 taitaa olla joku notkeempikin versio, olikohan joku 0W20 mutta taitaa enemmän olla hybridi vehkeiden öljy. Tuota 5W30 vielä löytää joka ABC:ltä tarvittaessa niin voi matkallaki ostaa lisäystä varten.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

b1mpo

0W20 on monien nykymoottoreiden öljyn jopa ainoa viskositeetti, ei pelkästään hybridien. Esim. RS245:een ei muuta saa laittaakaan. Eli VW 508/509. Tuota öljyä nyt kolmisen vuotta tullut käytettyä noissa bensoissa.

Ei muuta kuin öljyt valumaan ja sillä aikaa vaihtaa suodattimen ja sitten proppu kiinni. Ei sitä enempää kannata pohtia järjestystä.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Pushead

Minkälainen tarjonta tuolle VW 508/509 0W20-ölpälle on tällä hetkellä? Castrolilta, Mobililta ja marmorilta lölytyy, onko muita?
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 25.12.19 - klo:11:10
0W20 on monien nykymoottoreiden öljyn jopa ainoa viskositeetti, ei pelkästään hybridien. Esim. RS245:een ei muuta saa laittaakaan. Eli VW 508/509. Tuota öljyä nyt kolmisen vuotta tullut käytettyä noissa bensoissa.

Ei muuta kuin öljyt valumaan ja sillä aikaa vaihtaa suodattimen ja sitten proppu kiinni. Ei sitä enempää kannata pohtia järjestystä.  ;D
Kannattaa tarkistaa (käyttöohjekirja!), mitä öljyä luokitukseltaan missäkin moottorissa saa /pitää käyttää. Moottorin rakenne edellyttää normitettujen öljyjen käytön; mm. uudet 1,5 TSI- moottorit edellyttävät VW 508/509- luokituksen mukaista SAE 0W-20- voitelua. Aiemmassa 1,4 TSI- koneessa oikea viskositeettiluokka on SAE 5W-30.

Molempia (VW-)luokituksen mukaisia öljyjä on saatavissa mm. Motonetistä.
Golfkärry Mk 7.5

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy