Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

tet

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 13.01.21 - klo:21:14
Hyvä että saatiin eteläsuomeenkin lunta näin muutaman vuoden tauon jälkeen.
Saa ”keskustelu” jälleen tuulta purjeisiin.

Niin se on lyhyt ihmisen muisti. Kaksi vuotta sitten uutisoitiin, kuinka Helsingissä suojateiden eteen kasaantuneet lumikinokset ovat jo vaarallisen korkeita. :)

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/dc54f412-60b8-4c9b-b8e1-560aa5b50a60
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Eilen pitkästä aikaa pääsi tuota Citroënia pyörittelemään PK-seudun kaduilla ja kyllähän oli varsin miellyttävä kokemus. Uudet Nokian R3 repii tuonkin kokoista koppia vielä ihan hyvin eteenpäin vaikka hiukka lumipuuroakin olisi tielle kertynyt. Myös tuon auton ajoneston toteutustapa vaikutti tuossa lumipöperössä varsin toimivalta, ei paljoa haitannut menoa, leikkasi vain sen pahimman sutimisen pois ja meno jatkui :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

pekeke

#6692
Ocu kitkoilla ja luistonesto pois kytkettynä on hyvä ja looginen ajettava tuolla lumipöpperössä. Ei vakkari turhasta tipahda päältä ja lätee varmemmin liukkaaltakin.

seaboss

Aika ihme, että Helsingissä saa lumet kipata mereen, varsinkin kun tiedetään nastojen pilaaman tien vaikutus renkaiden kulumiseen ja näin micromuovien kulkeutuminen mereen, vaikka sulamisvesien kautta varmasti päästöt suuremmat kuin kipattuna. Ihme että suomi tällaisessa asioissa katsoo läpi sormien vaikka muuten on niin fiksua olevinaan. Ei olis kummoinen homma laittaa nastoille kieltoa muutamille kaduille kun sillä olis vain monenmoisia positiivisia vaikutuksia.

b1mpo

Adaptiivinen vakkari ei pysy päällä, jos sutimisen esto pois. Normivakkarista en tiedä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Polouni

Contit seiskat pelanneet tosi hyvin. Vaikea sanoa eroa Nokian R2:iin. Ne oli GTI Polon alla viime talvena. Toimivat kyllä hyvin, mutta viime talvihan oli hiukan erilainen. Edellisestä kyllä ihan ok muistikuvat. Tuo luistonesto on kyllä merkittävä tekijä myös. Seatissa on lähdöissä ja alkukiihdytyksessä melko herkkä, mutta rengas tuntuu pitävän sen verran hyvin, ettei joka välissä puutu asiaan.

Polanteita kaupunkialueella on kyllä paljon ja liukkaita sellaisia. Eivät vierl ehtineet juuri höylätä Lahdessa. Katselin eilen kun joku vanha ja pieni kirppu-Kia nuljui polanteissa. Näytti pahalta....en nähnyt kummat renkaat.

sms

Aiemmin ollut aina nastat omassa ja vaimon autossa.

Kokemus kitkoista on jostain vuosituhannen vaihteen kieppeiltä kun faijapuolella oli liisarissa kitkat. Jostain syystä täytyi lainata ja ajoin pakkasten jälkeen suoraa tietä, jossa oli jäästä/pakkautuneesta lumesta pienet urat ja pinta märkä. Vauhtia noin 50 km/h, täysin tasakaasu (kaasujalan kenkä nojaa keskikonsoliin/tunneliin sivulta), suora tie ja aivan lievä ylämäki. Yht'äkkiä auto tekee 360 asteen piruetin osittain vastaantulevien kaistalle päätyen keula menosuuntaan. Onneksi oli vastaantulijat sen verran kauempana, ettei tullut törmäystä. Saman tien vauhti ryömimisvauhtiin, vilkku päälle ja ensimmäiseen pihaan pois tieltä rauhoittumaan. Hieman joutui rohkeutta keräämään ennen kuin takaisin tielle tuosta lähdin ja sitten nopeus olikin luokkaa mummo. Eli erittäin huono kokemus tuonaikaisista kitkoista.

Omista nastoista huonoimmat olivat joskus IV Golffissa. Olivatkohan Hakkapeliitta 2 jos en väärin muista. Tulivat auton mukana kun ostin 2005 noin 150k ajettuna ja 4,5-5v ikäisinä. Vaikuttivat, että olivat alkuperäiset talvirenkaat - ei tullut valmistumerkintöjä silloin katseltua. No, noilla pärjättiin vaikka kovettuivat, käytännössä lopettivat kulumisen ja nastoissa ei enää ollut yhtään kovametallikeskustaa. Olihan ne ehkä "vähän" liukkaat. Menivät auton mukana kun siitä luovuin 2012 430k ajettuna.

3C Passatissa oli myös hommatessa jotkut lähes loppuun kuluneet Hakkapeliitat. Vaihtuivat Bridgestone Noranza 001:iin. Oli ensimmäiset selvästi paremmin pitävät talvirenkaat itselläni. Tuolla ei tullut niin paljon ajeltua, joku 150k tuli kilometrejä 2012-2020. Renkaat olivat vielä aika hyvät.

Viime keväänä vaihtui Ocu III Scout alle. Sen mukana tulivat jotkut (joita en nyt muistanut tarkistaa) 225/40 R18 renkaat jostain etuvetoisesta Skodasta (Skodan Turbine vanteet kun oli) ja 2kpl aivan lopussa ja erittäin vajaanastaisena kun taas toiset 2 kpl ok-kunnossa eli ehkä puolivälissä maksimielinkaarta. Ja koska neliveto ja liukasta ollut, niin ominaisuudet tulleet tutuiksi. Varsin ok olivat, joskin pidon raja hyvin terävä. Yllättävän kova puskutaipumus oli oikeasti liukkaissa paikoissa viime päivinä (paremmat renkaat edessä kaikkien ohjeiden vastaisesti koska hauskuusefekti).

Tänään vaihtuivat 215/50 R18 Hankook I*Cept Evo 3 (W330) kitkoihin ja liikkeestä kotiin ajaessa tuli kokeiltua vähän pitoa. Tuollaisessa -8 jäisellä asfaltillla ja pakkaantuneella liukkaaksi kiillottunella lumella varsin hyvä pito. Pidon katoaminen myös jotenkin kuminauhamaisempaa (profiilierosta johtuvaa?). No, ne pääkallokelit tulee määrittämään sitten lopputuleman mikä on kokonaisuus.

Ajosta suurin osa on PK-seudulla ja noiden nastojen tarpeellisuus on käynyt vähän epäilyttämään ja siksi nyt vaihtui kitkoihin, joissa on pakko olla tapahtunut kehitystä 20v aikana etteivät ole aivan saippuat millään kelillä - tai sitten tulee kieli keskellä suuta ajelua niillä keleillä kunhan kokonaiskäyttäytymisen pääsee kartoittamaan.
Octavia III/5E Scout 2.0TDI (CUNA, 135kW) DSG MY15
Ex Passat B6/3C Variant Sportline 2.0TDI (BMP, 103kW) MY06
Ex Golf IV/1J Variant 1.9TDI (ALH, 66kW) MY00
Tripla-exänä kolme Rellua: eka, vika ja ainoa

momentti

Hyvä että olet tyytyväinen noihin kitkarenkaisiin, ostitko ihan tarkoituksella eurokitkat.
Itsellä on Hankookin W616 pohjoismaiset kitkat ja olleet ihan hyvät, niin liukkaalla, lumella kuin paljaalla asfaltillakin.

-karppa-

Pikkaisen lunta ja "talvi yllätti". Jos alla olisi ollut kunnon talvirenkaat, niin ei mitään ongelma.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007754822.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Erkka

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.01.21 - klo:17:48
Pikkaisen lunta ja "talvi yllätti". Jos alla olisi ollut kunnon talvirenkaat, niin ei mitään ongelma.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007754822.html

Siellä missä sinä asut, saattaa ollakin "pikkasen lunta"? Täällä Uudellamaalla on satanut yli puolimetriä lunta muutamien päivien aikana. Ja lisää tulee. Tänäänkin tuiskuttanut lunta reippaasti  kovan tuulen saattelemana, joka tuulen myötä kinostuu teille melkoisiksi lumiesteiksi. Todella hankala keli ollut koko päivän.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

M-J-B

Niin, jos nyt renkaat on edes olleet syynä pikkukolareihin. Ei ole A3 ainakaan talviauto vaikka nelivedolla, esp:llä ja kitkoilla kulkikin tänään vakaasti ilman pienintäkään viitettä pito-ongelmista. (Saihan sen provosoituna maukkaasti tarjoamaan perää kun kytki esp:n "pois".) Pyyhkijänsulat jatkuvasti jäässä kun edes pelkästään tuulilasille suunnattu puhallus webastolla ryyditettynä ei lämmitä pyyhkijöiden "parkkialuetta". Vähintään yhtä tärkeää kuin hyvä pito, on että autosta näkee kunnolla ulos. Vanteet tietysti täynnä lunta että satasen vauhdissa autossa oli uusi ominaisuus, hierova penkki.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 21.01.21 - klo:18:07
Siellä missä sinä asut, saattaa ollakin "pikkasen lunta"? Täällä Uudellamaalla on satanut yli puolimetriä lunta muutamien päivien aikana. Ja lisää tulee. Tänäänkin tuiskuttanut lunta reippaasti  kovan tuulen saattelemana, joka tuulen myötä kinostuu teille melkoisiksi lumiesteiksi. Todella hankala keli ollut koko päivän.

Tästä topickista löytyy varmana 100 viestiä missä todetaan, että eihän edes pääkaupunkiseudulla ole ikinä lunta ja liukkaita kelejä on kolme vuoteen ja KE-kitkat on parhaat renkaat sinne.

Nyt kannattaa nauttia, kun tehoa tulee taivaalta eikä Stadissa tartte hiihtää alasti tekstillä "Päästöt alas ja lumet takas". Minulle lumi on tuttua ja sitä + liukkaita kelejä on riittänyt joka vuodelle.

"Tänä vuonna on tehty lumiennätyksiä " ja jatkossa niitä tehdään yhä enemmän"
https://www.iltalehti.fi/saauutiset/a/d727b501-151e-443e-aeee-208224922abc

"Mäntykannas muistuttaa ilmastonmuutostutkijoiden olevan yhtä mieltä siitä, että talvikuukaudet lämpenevät tulevaisuudessa voimakkaimmin nimenomaan Suomen kaltaisilla leveysasteilla. Samalla kasvavat myös talven sademäärät.

Tämä tarkoittaa, että kun lunta sataa, sitä tulee enemmän kuin ennen."

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 21.01.21 - klo:18:21
Niin, jos nyt renkaat on edes olleet syynä pikkukolareihin. Ei ole A3 ainakaan talviauto vaikka nelivedolla, esp:llä ja kitkoilla kulkikin tänään vakaasti ilman pienintäkään viitettä pito-ongelmista. (Saihan sen provosoituna maukkaasti tarjoamaan perää kun kytki esp:n "pois".) Pyyhkijänsulat jatkuvasti jäässä kun edes pelkästään tuulilasille suunnattu puhallus webastolla ryyditettynä ei lämmitä pyyhkijöiden "parkkialuetta". Vähintään yhtä tärkeää kuin hyvä pito, on että autosta näkee kunnolla ulos. Vanteet tietysti täynnä lunta että satasen vauhdissa autossa oli uusi ominaisuus, hierova penkki.

Ongelmahan on raskaskalusto ja nimenomaan ulkomaalainen sellainen, jotka lähtevät kokeilemaan slicseillä kesärenkailla. Tästä tuli tai tulee hyvä ohjelman Norjan hinausyrityksistä, kun jopa vuonoilla ajellaan sellaisilla renkailla ja sen jälkeen ollaan ihmeissään, kun lunta tulee.

Tuo lämmitettävän tuulilasin on saanut fordiin jo 90-luvulla, joka on aika kova keksintö näillä keleillä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

M-J-B

Totta tuo, että raskas kalusto slickseillä on helisemässä, mutta kyllä tuolla nyt riittää monta muuta häiriötekijää. Lumikinokset risteyksissä, "iglut" liikenteessä ja täysin älyttömät liikennejärjestelyt jotka vielä jotenkin toimivat kun tiemerkinnät on näkyvissä, muutamana esimerkkinä. Sitten tietysti ne joka paikassa takavetoisilla leikkivät lapsenmieliset jotka lopulta eivät hallitsekaan tilannetta.

En ole koskaan kaivannut mitään vastuslankoja tuulilasiin, ne Fordin langat oli ainakin kymmenisen vuotta sitten häiritsevän näkyviä etten olisi ottanut ilmaiseksikaan. Saabeissa ei tuollaista Audin tapaista pyyhkijöiden jäätymisherkkyyttä ollut, vaan talviolosuhteisiin suunniteltu lämppäri ja huurteenpoisto jo 70-luvulla.

Eipä ole liukkaudesta valitellut vajaavetoinen Caddykuskikaan vaikka siinä R kolmosten pinta lähentelee neljää milliä ja nastarengassarja (tosin jo kolme talvea ajettu, mutta vähäisillä kilometreillä) on tallissa kaiken varalle jos tulee oikeasti liukkaudesta valituksia. Uudellamaalla ei tosin ole tullut ajoa.

Tos®

4motion vaihtuu vajaavetoiseen, kitkat tulee tähänkin - pitää vielä päättää kenen valmistamat  ;D
Auto valmistuu vasta kesäksi, siihen mennessä on jo ehkä uusia mallejakin... koskahan Hakkapeliitta R4 tulee myyntiin?
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 21.01.21 - klo:19:40
koskahan Hakkapeliitta R4 tulee myyntiin?
Ei varmaan ihan äkkiä... Rengashan on aika tuoretta mallia vielä, vasta muutaman vuoden takaa, ja edeltäjän heikkoudet on onnistuttu niin hyvin korjaamaan, että testimenestyksen perusteella ei liene vähään aikaan muuta tarvetta kuin päivittää pikku hiljaa nykymallia.

tet

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 21.01.21 - klo:19:16
En ole koskaan kaivannut mitään vastuslankoja tuulilasiin, ne Fordin langat oli ainakin kymmenisen vuotta sitten häiritsevän näkyviä etten olisi ottanut ilmaiseksikaan.

Minulla oli edellisessä SEATissa elämäni ensimmäinen lämmitettävä tuulilasi, ja ne langat häiritsivät korkeintaan kaksi viikkoa. Sen jälkeen niitä ei enää näkynyt. Se on tuo ihmisen ajukoppa semmoinen ihmeellinen peli, että se osaa keskittyä olennaiseen, ja poistaa turhat häiritsevät tekijät näkökentästä. Nyt kun vahdoin Fordiin, niin niitä lankoja ei ole näkynyt lainkaan. Kyllä ne saa näkyviin, kun oikein sihtaa - taitavat olla Fordissa hieman näkymättömämpiä ja tiheämmässä kuin SEATissa, siinä oli aika harva langoitus ja jotenkin näkyvämpiä - siis silloin kun niitä katsoo erikseen jotta ne näkee.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 21.01.21 - klo:18:21
... Vanteet tietysti täynnä lunta että satasen vauhdissa autossa oli uusi ominaisuus, hierova penkki.

;D ;D Tuttua tämä.

Ei no tosissaan. En minä eilenkään huomannut tässä kehä 3:n sisäpuolella ajellessa sen vajaa 100 km pieniä ja isompia teitä kuin että näkyvyys on paikka paikoin rajoitettu ja että välillä kannattaa vähän ennakoida tulevia tilanteita. Ja joo, kitkarenkailla ihan uskaltauduin liikenteeseen.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

sms

Lainaus käyttäjältä: momentti - 18.01.21 - klo:13:31
Hyvä että olet tyytyväinen noihin kitkarenkaisiin, ostitko ihan tarkoituksella eurokitkat.
Itsellä on Hankookin W616 pohjoismaiset kitkat ja olleet ihan hyvät, niin liukkaalla, lumella kuin paljaalla asfaltillakin.
Joo, pääkaupunkiseudulla kun keskimäärin ollut keskieuroopan talvet, niin siksi. No, sehän rynttäsi enemmän tuota lunta kuin taas pariin vuoteen. Edelleen hämmästelen tuota pitoa lumella (vaikka tiedossa oli, että se pitäisi ollakin hyvässä mallissa näillä kumeilla). Vaikka ESC off that sport -asennossa, niin vauhdin kertyminen hyvin nopeasti ongelma jos haluaisi pientä hurvittelua harrastaa.

Mutta lopullinen tuomio tulee vasta sitten kun se vaikea keli tulee eli silottunut kirkas jää, jonka pinnalla vettä.
Octavia III/5E Scout 2.0TDI (CUNA, 135kW) DSG MY15
Ex Passat B6/3C Variant Sportline 2.0TDI (BMP, 103kW) MY06
Ex Golf IV/1J Variant 1.9TDI (ALH, 66kW) MY00
Tripla-exänä kolme Rellua: eka, vika ja ainoa

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: tet - 22.01.21 - klo:08:39
Se on tuo ihmisen ajukoppa semmoinen ihmeellinen peli, että se osaa keskittyä olennaiseen, ja poistaa turhat häiritsevät tekijät näkökentästä.

Juu, näin on.  ;D Yhdeksän päivän Fordilla ajelun jälkeen palautin sen vuokraamoon ja autokaupoilla keskityin malleihin joissa noita lankoja ei ole, kun en ole ikinä kokenut niitä tarpeellisiksi. Harmi vaan, että joissain muuten houkuttelevissa varustepaketeissa nuo tulee väkisin. Jos on käynyt huurteenpoiston suunnittelussa kämmi, niin saisi olla ihan tukevat vastuslangat vakiona pyyhkijöiden parkkialueella, näinhän on monessa takalasissa, eikä osu näkökenttään ollenkaan.

M-J-B

No tänään olisi kaivannut parempaa jarrutuspitoa.

Alla ensimmäistä talvea Michelin X-Ice Snow. Pari astetta pakkasta. Tienpinta todennäköisesti eilen suolattu, pinta ei jäässä mutta yön ja aamun aikana satanutta lunta sen verran, että vanhoina hyvinä aikoina olisi aurauskalusto ollut jo työnsä tehnyt. Hyvä näkyvyys, mitä nyt edellä ajava nostaa rapaa tuulilasille jos eksyy liian lähelle. Paikkana Rödhällsundin silta Saaristotiellä, suuntana Paraisten keskusta.

Ajan noin 20 auton letkan keskivaiheilla, vauhtia noin 70 km/t. Etäisyyttä edellä ajavaan hieman minimiä enemmän, eli noin 5 sekuntia. Ajosuunnastani oikealla, pienellä sivutiellä, odottaa kuorma-auto tilaisuutta kääntyä vasemmalle, tekee jo kärsimättömän oloisen nytkähdyksen eteenpäin ennen kuin minun edellä ajava on liittymän kohdalla. Yllättäen tämä teiden ammattilainen puskee kuin isomman oikeudella autonsa keulan eteeni siihen viiden sekunnin turvaväliin tukkien koko kaistan.

Lämäytän jarrut pohjaan, ABS raksuttaa iloisesti. Saattaa olla, että alla on sillasta johtuen jäätä, mutta tuntuu siltä, että rengas nousee lumiloskakerroksen päälle ja ABS tarjoilee tuoretta loskaa renkaan alle jatkuvalla syötöllä. Ei sinne päinkään, että pysähtyisi ennen kuorma-auton etupyörää. Vaihtoehtoina Audi lunastukseen tai koukkaus kuorma-auton keulan edestä vastaantulevien kaistan kautta. Mielikuvani ennen tilanteen syntyä, ettei vastaantulevaa liikennettä ole, mutta jos sieltä kaahaa joku Vatanen wannabe, niin tilanne on ehkä eri. Tie kaartaa sen verran, että kuormuri estää näkyvyyden omalta kaistalta. Kuormurikuski pysäyttää keskiviivalle ja katselee silmät ja huuli pyöreinä kun täysin eleettömästi ja ABSit edelleen raksuttaen suhautan vastaantulevien kaistan kautta ohi ja palaan omalle kaistalleni.

Auto ja renkaat toimivat paremmin kuin ihmisen mieli. Ei mitään ylimääräisiä käsiä kabiinissa, ei sivuttaisluistoa suuntaan eikä toiseen, mutta sen verran keskittyneenä tarkkailin tulisiko sieltä sittenkin vastaan joku, että jäi katsomatta millä nopeudella tuon väistön tein. Jollain muulla nappulakuviolla, tai ilman ABSia, olisi rengas ehkä kaivautunut lumiloskakerroksen läpi ja löytänyt paljasta tienpintaa (jos sitä siinä kohtaa oli) parempaan jarrutukseen, mutta sivuttaispidossa ja hallittavuudessa ei mitään moitittavaa. Takanani ajanut koukkasi samalla lailla vastaantulevien kaistan kautta, oli tietysti enemmän aikaa reagoida ja jarrutella, tiedä sitten mitkä renkaat sillä oli alla.

Niin mitä olisin tässä tilanteessa hyötynyt paremmasta jarrutuspidosta? Olisin vetänyt autoni parkkiin ja sanonut tuolle törtölle muutaman hyvin valitun sanan.

b1mpo

Loska nyt on kaikkein pahin mahdollinen pidollisesti. Ei siihen juuri auta kuin hitaampi vauhti ja urissa ajo. Kaikki renkaat menevät tukkoon siitä loskasta, jos sitä on riittävästi. Raskaampi auto ei niin herkästi nouse loskaliirtoon ja hyvällä renkaalla voi hiukan pelastaa tilannetta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 27.01.21 - klo:17:28
No tänään olisi kaivannut parempaa jarrutuspitoa.

Alla ensimmäistä talvea Michelin X-Ice Snow. Pari astetta pakkasta. Tienpinta todennäköisesti eilen suolattu, pinta ei jäässä mutta yön ja aamun aikana satanutta lunta sen verran, että vanhoina hyvinä aikoina olisi aurauskalusto ollut jo työnsä tehnyt. Hyvä näkyvyys, mitä nyt edellä ajava nostaa rapaa tuulilasille jos eksyy liian lähelle. Paikkana Rödhällsundin silta Saaristotiellä, suuntana Paraisten keskusta.

Ajan noin 20 auton letkan keskivaiheilla, vauhtia noin 70 km/t. Etäisyyttä edellä ajavaan hieman minimiä enemmän, eli noin 5 sekuntia. Ajosuunnastani oikealla, pienellä sivutiellä, odottaa kuorma-auto tilaisuutta kääntyä vasemmalle, tekee jo kärsimättömän oloisen nytkähdyksen eteenpäin ennen kuin minun edellä ajava on liittymän kohdalla. Yllättäen tämä teiden ammattilainen puskee kuin isomman oikeudella autonsa keulan eteeni siihen viiden sekunnin turvaväliin tukkien koko kaistan.

Lämäytän jarrut pohjaan, ABS raksuttaa iloisesti. Saattaa olla, että alla on sillasta johtuen jäätä, mutta tuntuu siltä, että rengas nousee lumiloskakerroksen päälle ja ABS tarjoilee tuoretta loskaa renkaan alle jatkuvalla syötöllä. Ei sinne päinkään, että pysähtyisi ennen kuorma-auton etupyörää. Vaihtoehtoina Audi lunastukseen tai koukkaus kuorma-auton keulan edestä vastaantulevien kaistan kautta. Mielikuvani ennen tilanteen syntyä, ettei vastaantulevaa liikennettä ole, mutta jos sieltä kaahaa joku Vatanen wannabe, niin tilanne on ehkä eri. Tie kaartaa sen verran, että kuormuri estää näkyvyyden omalta kaistalta. Kuormurikuski pysäyttää keskiviivalle ja katselee silmät ja huuli pyöreinä kun täysin eleettömästi ja ABSit edelleen raksuttaen suhautan vastaantulevien kaistan kautta ohi ja palaan omalle kaistalleni.

Auto ja renkaat toimivat paremmin kuin ihmisen mieli. Ei mitään ylimääräisiä käsiä kabiinissa, ei sivuttaisluistoa suuntaan eikä toiseen, mutta sen verran keskittyneenä tarkkailin tulisiko sieltä sittenkin vastaan joku, että jäi katsomatta millä nopeudella tuon väistön tein. Jollain muulla nappulakuviolla, tai ilman ABSia, olisi rengas ehkä kaivautunut lumiloskakerroksen läpi ja löytänyt paljasta tienpintaa (jos sitä siinä kohtaa oli) parempaan jarrutukseen, mutta sivuttaispidossa ja hallittavuudessa ei mitään moitittavaa. Takanani ajanut koukkasi samalla lailla vastaantulevien kaistan kautta, oli tietysti enemmän aikaa reagoida ja jarrutella, tiedä sitten mitkä renkaat sillä oli alla.

Niin mitä olisin tässä tilanteessa hyötynyt paremmasta jarrutuspidosta? Olisin vetänyt autoni parkkiin ja sanonut tuolle törtölle muutaman hyvin valitun sanan.

Turpajuhlat olisivat olleet paikallaan! Siitähän oppisi!

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.01.21 - klo:17:39
Loska nyt on kaikkein pahin mahdollinen pidollisesti. Ei siihen juuri auta kuin hitaampi vauhti ja urissa ajo. Kaikki renkaat menevät tukkoon siitä loskasta, jos sitä on riittävästi. Raskaampi auto ei niin herkästi nouse loskaliirtoon ja hyvällä renkaalla voi hiukan pelastaa tilannetta.

Oma milipiteeni on, että kitkan kuvio täyttyy helpommin, kuin nastarenkaan.

Tässä kun on nyt ajellut tuon kolme viikkoa nastoilla ja talvi tuli, niin ei kyllä ole ikävä kitkoja alle. On ollut lunta, jäätä, loskaa ja vettä. Yhtenä aamuna luulin, että etupäässä on jotain vikaa, kun lähdin kotoa ja ensimmäisessä risteyksessä kuului pientä ruksutusta, kun himmailin. Pääsin päätielle, joka oli tyhjä, niin kokeilin pitoa jarruttamalla. Sopivasti oli tie/ura jäässä sen päällä vettä ja satoi räntää. Abs:t ne raksutti.

Eniten tympäisee nuo vajaavetoiset liikenteessä jotka kokevat oikeudeksiin tulla kolmion takaa eteen, että se on aina peräänajajan syy ja sitten huomataan, että tämä tiehän on liukas. Ihan niin kuin se olisi yllätys...

Ei ole mitään kiirettä vaihdella kitkoja takaisin alle.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.01.21 - klo:18:45
Oma milipiteeni on, että kitkan kuvio täyttyy helpommin, kuin nastarenkaan.

Voiko yleistää? Oma mielipiteeni on, että noiden yllämainittujen misukoiden kuvio täyttyy R3:n kuviota herkemmin. Silloin kun vielä oli Nokian nastoja taloudessa en huomannut sanottavaa eroa Nokian kitkoihin kuvion täyttymisen osalta.

b1mpo

Kaikkien renkaiden kuvio täyttyy, jopa raskaan kaluston renkaiden kuvio täyttyy tietyillä keleillä, vaikka loskassa ne meneekin ok painosta ja maltillisesta nopeudesta johtuen. Nasta ei auta loskaliirrossa mitään, vaan kuski on loskaliirtoon joutuessaan syyllinen. Totta toiset renkaat toimivat paremmin tietyillä keleillä, kuin toiset. R3 on kitkaksi yllättävän harvapintainen, mutta ei se kuskin tyhmyyttä pelasta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 27.01.21 - klo:18:58
Voiko yleistää? Oma mielipiteeni on, että noiden yllämainittujen misukoiden kuvio täyttyy R3:n kuviota herkemmin. Silloin kun vielä oli Nokian nastoja taloudessa en huomannut sanottavaa eroa Nokian kitkoihin kuvion täyttymisen osalta.

Mun kokemus on continental:n nastoista/kitkoista sekä goodyear/nokian kitkoista.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.01.21 - klo:19:01
Kaikkien renkaiden kuvio täyttyy, jopa raskaan kaluston renkaiden kuvio täyttyy tietyillä keleillä, vaikka loskassa ne meneekin ok painosta ja maltillisesta nopeudesta johtuen. Nasta ei auta loskaliirrossa mitään, vaan kuski on loskaliirtoon joutuessaan syyllinen. Totta toiset renkaat toimivat paremmin tietyillä keleillä, kuin toiset. R3 on kitkaksi yllättävän harvapintainen, mutta ei se kuskin tyhmyyttä pelasta.

No shit sherlock. Toisten kuvio menee helpommin tukkoon, kuin toisten.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: SNG - 27.01.21 - klo:17:45
Turpajuhlat olisivat olleet paikallaan! Siitähän oppisi!

Kävi kyllä mielessä että olisi voinut tirvaista tuota nekkuun... josta päästään siihen, että tässä yksittäistapauksessa pidempi jarrutusmatka olikin turvallisuutta lisäävä ominaisuus.  ;D

Polouni

Hyvä kuitenkin ettei rytissyt. Väitän, ettei ihan jokainen kuski olisi tuota manööveriä tehnyt.
On tuo loska kyllä ärsyttävää ja täällä Päijä-Hämeessä sitä on joka paikka täynnä. Tänään töistä tullessa piti ajaa ajoittain jopa rauhallisesti. Renkaista riippumatta keskinopeudet ovat kyllä laskeneet täällä huomattavasti.
No kohta se taas jäätyy ja sitten ajetaan spooreissa...

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.01.21 - klo:19:13
Mun kokemus on continental:n nastoista/kitkoista sekä goodyear/nokian kitkoista.

No shit sherlock. Toisten kuvio menee helpommin tukkoon, kuin toisten.
Mun kokemus on .. ja .. ja .. ja .. Vastasin vain siihen, että kitka ei ole automaattisesti loskakelissä nastaa huonompi. Ja totesin että R3:ssa on harvemmassa nappulat v-kuvioinnilla, jotka saattavat tuossa loskassa auttakin, mutta eivät tyhmää kuskia silti pelasta. Contin kitka on ollut melko tiheä kuvioltaan verrattuna contin nastaan, joka varmasti vaikuttaa omaan kokemuksesi. Jokatapauksessa kuski renkaista ja rengastyypistä huolimatta tekee niitä virheitä. Ja lisäksi vielä se, että joka kelissä hyväkuntoiset iskarit pitävät huonommankin renkaan paremmin tiessä. Puhutaan jopa 50% osuudesta pidon suhteen. Eli moni saisi paremmin pitävät renkaat pelkästään uusimalla iskarinsa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

hmmm

#6719
Itselläkin uudet Michelin X-Ice Snow renkaat alla, tähän asti aina menty Nokian kitkoilla. Ja hieman minuakin on hämmentänyt näiden Michelinien ailahtelevuus. Varsinkin tietynlaisella lumikelillä erittäinkin hyvä pito, mutta sitten taas jossain muussa tilanteessa tuntunut että pysähtyy huonommin kuin usemman vuoden vanhat Nokiat. Tämä toimivuuden suuri vaihtelu kelien mukaan on varmaan juuri se ominaisuus mitä kaikkein vähiten renkailta toivoo. Varsinkin uusilta renkailta jotka saivat testeissä suht hyviä tuloksia. :o

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy