Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Sokota09

#1
Eikö tilanjakaja olisi parempi vaihtoehto tähän ja on todennäköisesti myös edullisempi vaihtoehto. Suosittelen Travall:n tuoteperhettä, Torista varmaankin löytyy, jos ei halua ostaa uutena.
#2
Sillä herätellään mahdollisesti takana olevaa autoilijaa, välillä saattaa tulla kovakin vauhdin pudotus...
#3
Lainaus käyttäjältä: janne-90 - 18.05.23 - klo:00:44
Jos kierteet on ehjät niin omaani laittaisin vain uudet pultit ja varmistaisin ettei vuoda öljyä sekä uuden hihnasarjan joko alkuperäinen tai continentalin sarja. Moniurahihnaa gte:s ei ole. 
Valmistaja haluaa että pakonokkapyörä uusitaan mutta omassa autossa soveltaisin jos itsellä olis tälläinen auto ja ongelma.  Tietysti jos takuu maksaisi niin voihan sen sitten uusia.
Olen lukinnut jakopään / nokkapyörät toiselta puolelta konetta kuten se kannattaa tehdä.  Olen töissä merkkiliikkeessä niin homma on itselle tuttu. Paikoin hieman ahdas mutta tehtävissä.

Kehtaatko kertoa, onko tämä joku uusi vitsaus näissä uuden sukupolven jakohihna TSI moottoreissa, korvannut sen ketjurallatuksen? Vai onko kyseessä enemmän paska tsägä, kun ruuvit ovat lähteneet löystymään?
#4
Lainaus käyttäjältä: rawpower - 14.05.23 - klo:15:34
Asiallista toimintaa Hedin automotivelta. Näin nämä "valmistusvirheet / tyyppiviat" pitäisi aina hoitaa. Taitaa olla kohtuu yleistä näissä kun nyt tuli toinen sama vikana GTE:stä foorumille siihen ketjuun näitä korjaava tuntui tekevän diagnoosin aika nopeasti.

Ei pitäisi olla yleinen vika, ei ainakaan tuttu ollut kuullut tällaisesta viasta ja heillä on korjaamo missä huoltavat VAG konsernin peltikippoja.
Näissä tapauksissahan on ollut kyse siitä, että yksi tai useampi ruuvi on päässyt löystymään syystä tai toisesta. Meidänkin tapauksessa, vika ilmeni yht´äkkiä ja mitään viitteitä tällaisesta ongelmasta ei tullut aikaisemmin.

Laitetaan nyt tännekin puolelle vielä vikaseloste ja mitä osia autosta vaihdettiin, kun vika korjattiin. Samalla tehtiin siis jakohihnan vaihto, kun jakopää oli muutenkin auki.

-Jakopään yläkoppa irroitettu, pakonokansäätimen kannesta yksi pultti lähtenyt
aukeamaan ja päässyt hakkaamaan jakopään koppaan josta kyseinen ylimääräinen
ääni syntyi. Myös säätimen puolelta kierteet vaurioituneet kun pultti päässyt kääntymään iskuista vinoon
-Pakonokansäätimen kannen auennut pultti irroitettu kokonaan, nyt auto
siirrettävissä lyhyitä matkoja ajamalla (esim korjaamohalliin)

-Kyseisestä ongelmasta pakonokansäätimen kierteitä ei saa
yrittää korjata vaan pakonokansäädin, kansi ja pultit tulee kaikki uusia.

Vaihdetut osat ja työt:
NOKKA-AKSELIN SÃ,,Ã,,DIN I
HAMMASHIHNA IRROTETT
NOKKA-AKSELIN SÃ,,Ã,,DIN
MONIKOLOLAIPPAPULTTI
O-RENGAS
TIIVISTETULPPA
PULTTI M6X16
KIRISTINPULTTI
#5
Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 14.05.23 - klo:11:17
Ravituttaa päättä - Huoltoonhan tuo pitää viedä: Ei tuossa katoksessa oikeen voi tollasta remppaa tehdä kun puuttuu nuo ajoitustyökalut. Olisi kuitenkin kiva tietää etukäteen mikä siellä on porsinut niin osaa vähän taloudellisesti varautua.

Omalla kohdalla, osat +työ olisi maksanut n. 900 â,¬ -> maahantuojan GW:llä sai 70% pois tästä.
Ja meillä vaihdettiin myös jakohihna samalla, kun oli tulossa kuusi vuotta täyteen.
#6
Tässä oman auton (Superb 1.4 TSI ACT) vianmääritys ja korjausseloste:

-Jakopään yläkoppa irroitettu, pakonokansäätimen kannesta yksi pultti lähtenyt
aukeamaan ja päässyt hakkaamaan jakopään koppaan josta kyseinen ylimääräinen
ääni syntyi. Myös säätimen puolelta kierteet vaurioituneet kun pultti päässyt kääntymään iskuista vinoon
-Pakonokansäätimen kannen auennut pultti irroitettu kokonaan, nyt auto
siirrettävissä lyhyitä matkoja ajamalla (esim korjaamohalliin)

-Kyseisestä ongelmasta pakonokansäätimen kierteitä ei saa
yrittää korjata vaan pakonokansäädin, kansi ja pultit tulee kaikki uusia.

Vaihdetut osat ja työt:
NOKKA-AKSELIN SÃ,,Ã,,DIN I
HAMMASHIHNA IRROTETT
NOKKA-AKSELIN SÃ,,Ã,,DIN
MONIKOLOLAIPPAPULTTI
O-RENGAS
TIIVISTETULPPA
PULTTI M6X16
KIRISTINPULTTI

#7
Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 13.05.23 - klo:21:21
Onko niissä uusissa jotain eroa? Tai onko vanhoissa jotain vikaa että lähtevät tuollain löystymään?

Kai ne uudet kiristyy paikalleen paremmin, tuskin olisi muuten vaihto korjaustoimenpiteenä? Vanhaa osaa ei saanut käyttää missään tapauksessa, joten kai niissä silloin jotain vikaa on?
#8
Omassa autossa oli juuri samanlainen vika ja korjausselosteessa luki, ettei saa laittaa vanhoja kiinni vaan osa pitää korvata uudella.
Tuosta kun ruuvit lähtevät irti ja menevät jakopäähän, niin homma on sitä myöten selvä.
#9
Positiivinen päätös tarinalle, maahantuoja korvasi 70% kuluista (osat ja työ) ja jakohihnan vaihdostakin säästin vajaa 300 euroa, kun se oli jo avattu muutenkin. Hedin Automotivesta jäi postiivinen kuva ja en halua edes tietää, mitä olisi tapahtunut jos Laakkonen olisi ollut vielä kyseessä.
#10
Lainaus käyttäjältä: wsaarja - 09.05.23 - klo:12:51
Mikä moottori?

Joo, suht olennainen asia  8) eli moottorina 1.4 ACT ja DSG:llä. Nyt on kysely sisällä, tuleeko maahantuoja vastaan?
#11
Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 09.05.23 - klo:11:57
Pakonokka-akselin säädin antautunut ja autolla ajettu n.76 500 km. Ei vissiin pitäisi noilla kilometreillä mennä?

Tähän lisäyksenä, oli aika lähellä kuulemma ettei tullu moottorin täystuhoa. Jotain säätimen ruuveja päässyt löystymään ja osaksi irronnut...
#12
Lainaus käyttäjältä: rawpower - 09.05.23 - klo:11:02
Kuulostaa ikävälle. Olisi kyllä aika paskaa tuuria, jos jako hypännyt. Tuskin olisi kuitenkaan käynnissä pysynyt. Suutin nakuttaa? Eiköhän tuo huollossa selviä. Kerrohan sit miten kävi.

Pakonokka-akselin säädin antautunut ja autolla ajettu n.76 500 km. Ei vissiin pitäisi noilla kilometreillä mennä?
#13
Ihan loistavaa tuuria, auto menossa määräaikaishuoltoon ja jakohihnan vaihtoon, niin eikös moottorista alkanut kuulua tänään kovaa nakutusta, joka koveni vauhdin kasvaessa ja kuului myös tyhjäkäynnillä. Ã,,äni oli niin kova, että se kuului selvästi myös ulospäin. Mitään merkkivaloa ei syttynyt. Pitkää matkaa (300 metriä) ei näillä askelmerkeillä ajettu, kun auto meni parkkiin. Seuraavaksi odotetaan diagnoosia?
#14
Superb III (15-) / Vs: Superb III 2015
01.05.23 - klo:16:16
Lainaus käyttäjältä: rawpower - 01.05.23 - klo:10:32
https://skoda.rsh.fi/

RS-Huolto 505â,¬ jakopääremppa kyseiseen autoon. Eli onhan tuossa tonnissa puolet ilmaa.

Jep, RS-Huolto on tiedossa ja heidän edulliset hintansa. Se vaan, ettei ole kauheasti asiaa Tampereelle ja pelkän huollon takia ei tuonne oikein viitsi lähteä ajelemaan.
On kyllä hämmentävää, miten heitä ei kiinnosta poskettomat katteet huolloissa niin kuin näitä marmoritiskejä.
#15
Superb III (15-) / Vs: Superb III 2015
01.05.23 - klo:08:52
Milläs hinnalla olette selvinneet jakohihnan vaihdosta, kun kyseessä 1.4 TSI ACT?
Vesipumppuahan tuohon ei tarvitse vaihtaa. Autokeskus tarjosi 1000 eurolla vaihtoa, laittoi vähän naurattamaan...
#16
Lainaus käyttäjältä: japa - 09.04.23 - klo:20:40
Uudessa fabiassa on sähköinen maskisuoja joka sulkee alaosan aina kun ei ole jäähdytykselle tarvetta. Kätevä systeemi. Vois olla muissakin skodissa.

Kyllä tuollainen on ollut käytössä ainakin Superbissa vm 2015 alkaen.
#17
Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 19.03.23 - klo:21:38
Startti-nappi reistaa ja pitää laittaa vaihtoon. Eipä tuo videon perusteella ole paha rasti.
Kuusi vuotta ja 75 tkm kestänyt...

Ja helppo vaihtaa + harvinaisen edullinen osa. Nyt ei enää tarvitse hakata nappia ja odotella missä kohtaa mahtaa startata.
#18
Startti-nappi reistaa ja pitää laittaa vaihtoon. Eipä tuo videon perusteella ole paha rasti.
Kuusi vuotta ja 75 tkm kestänyt...
#19
Itse ainakin jouduin Euroopan kartoista poistamaan kielivalintoja (ja miksi olisi muu kuin Suomi), kun ei olisi muuten mahtunut kortille. Tiedosto on niin iso ilman poistoja, ettei mahdu enää 32gb kortille.
#20
Superb III (15-) / Vs: Superb III 2015
29.08.22 - klo:09:01
Harkinnassa olisi irrotettavan vetokoukun jälkiasennus. Onko täällä kokemuksia, miten esim. vaikuttaa takaluukun handsfree toimintaan?
Tai muuten, onko ollut jotain vaikutuksia auton avustimiin, peruutustutkat/-kamerat?
#21
Ei ole tainnut olla tuo 150hp versio vielä AdBluella tuohon aikaan, Octaviaan tuli AdBlue vasta MY2019 alkaen.
#22
Eikös Stylessä ollut aiemmin Matrix ledit vakiona? Nyt näyttää olevan reilu tonnin lisävarusteena.
Sportlinessa ja L&K:ssa nuo ovat vakiona.
#23
Skoda / Vs: Skoda Octavia vs. Skoda Karoq
28.06.22 - klo:15:31
En välttämättä miettisi tuota jälleenmyyntiarvoa ihan hirveesti polttomoottori autolle kuuden vuoden päähän, kun todennäköisesti se on huono joka tapauksessa, oli kyseessä minkälainen kinneri tahansa.

Ja se on totta, että nuo Style varustetasot ovat luokkaa karvahattu, jos ottaa verrokiksi Superbin vastaavan. Superbissa vielä business line tuohon kylkeen, niin yhä vaan paranee. Ajettavuus maantiellä ihan eri luokkaa Octaviaan ja Karoqiin nähden, eikä tule tilojen kanssa ongelmia...
#24
Ei kai tuohon löydy keneltäkään exactia vastausta, sehän voi käytännössä olla ihan mitä vaan, mutta tuskin alle kahdeksaa kuikautta...
#25
Lainaus käyttäjältä: SIB - 22.06.22 - klo:14:50
On kyllä vaikeaksi tehty. USB tikulle kun lataa niin ei löydä niitä ja SD kortille pistin Macin kautta niin ei tapahdu mitään.

Kuten tuossa yllä mainittiin, SD-kortti pitää alustaa FAT32 muotoon ennen kuin sinne lataa uuden version. Ja karttaversio pitää olla oikea. Ilmeisesti olet päivittämässä Amundsenin karttoja?
#26
Ahaa, enpä ollut tietoinen, mutta toki maksullinen palvelu, niin eipä sen puolesta kiinnostelekaan. Waze toimii AA:n kautta moitteetta.

Amundsenin kohdalla kannattaa olla sitten ennen päivitystä tarkkana, jotta ottaa oikean karttaversion tuolta portaalista. Viimeisin versio oli lisäksi liian suuri ja sieltä joutui poistamaan kielivalintoja, jotta mahtui auton 16gb muistikortille. Amundsen toimii vain Skodan/VAG alkuperäisillä muistikorteilla.

Columbus on helpompi, kun karttaversion voi ladata vain muistikortille ja tiedonsiirto tapahtuu omatoimisesti vaikka ajaessa.
#27
Ei saa kameroita ja täältä pääsee lataamaan päivitykset. Löytyy myös ohjeet päivityksen tekemiseen:

https://updateportal.skoda-auto.com/
#28
Kuinkas paljon on taittunut matkaa edellisestä öljynvaihdosta?

Asiasta toiseen, Amundsenin karttapaketti on kasvanut niin isoksi, ettei se enää mahdu sellaisenaan autossa olevaan 16 gt:n muistikortille (todellisuudessa mahtuu 14,8 gt tavaraa). Aivan mahtavia suunnittelun kukkasia ja koodarit vaan lisää matskua karttaohjelmaan... noh, tästä selviää vielä toistaiseksi sellaisella toimenpiteellä, että poistaa karttapaketista kaikki turhat kielivalinnat, jättää vain FI ja GB. Kielivalinnat ovat poistettavissa täältä: /maps/00/sds/
#29
Herää kysymys, miksi sinne takalasin päälle pitäisi jättää lunta talvella? Sehän on turvallisuus kysymys jo muita tielläkulkijoita kohtaan. Ei ole kovin kiva juttu, jos esim. motarilla lentää jäistä lunta oman auton päälle...
#30
Lainaus käyttäjältä: ninternet - 25.05.22 - klo:10:45
Noniin...oliskos kellään parempaa tietoa miksi 2.0 TSI 280 4x4 on alkanut kuluttamaan moottoriöljyä? Ei kai näissä koneissa mitään tyyppivikoja pitänyt olla?

Olisiko siinä jotain vikaa ilman sen kummempaa tyyppivikaa? Eipä noissa koneissa pitäisi olla mitään tyyppivian kaltaista, joka aiheuttaisi öljynkulutusta.
Ja kuinka paljon autosi sitten kuluttaa sitä, meneekö paljonkin yli VAG:n toleranssien?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy