Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Suberb 2012

#1
Octavia II (04-13) / Suoraruutta flexfuel
04.12.21 - klo:13:54
Vihdoin tuli mailia että olisi saatavissa suoraruutta skeidaan viinavehkeet.

No nyt pomppasi hinta kaupallisesti pyöristettynä tasan 899.- ja menoveden hinta sekin hipoo jo pitkäripasen litrahinnoissa :D ei tule kyllä kauppoja tuolla hinnalla. Kestää enemmän kuin auton käyttöiän kuolettaa sijoitus.

Arvioin asiaa hyvin itsekkäistä lähtökohdista; En ole huolissani päästöistä tai pallon pelastumisesta. Jos vihervasemmistokin olisi oikeasti huolissaan, niin viinasta otettaisiin vero kokonaan pois…

98:a tankkiin ja sillä mennään.
#2
Pintaa olisi tietysti hyvä olla talvikäyttöä ajatellen, ehjät luonnollisesti.
16 tai 17 tuumaset
205-225 leveät
45-55 sarjaa
halkaisija renkaalle min 630, max 640mm

Tarjoa, mielellään kuvan (renkaista ;) ) kera, YV tai kapulan (,,T ) icloud (piste) com

Vaihdossa voin tyrkyttää 225/45*17 conti 6:ia. Pintaa +5mm. 0817 leima. ”Tuoreet”
#3
Myydään / M:yyty
20.10.21 - klo:11:31
noudettu.


#4
Laitoin tuolasen ctekin kikkaran bensakoneiseen -09 II-ocuun, jotta voi välillä laitalla jos siltä tuntuu.

https://www.lumise.fi/ajoneuvojen-lisavarusteet/akun-varaustason-ilmaisin-ctek-liittimella/p/5002012510/

Auto on seissyt lähes koko kesän tallissa ja tuota asentaessa totesin akun olevan ihan täydessä iskussa (elokuun lopulla). Käytin kikottimen leimalla sen jälkeen ja siitä taas seissyt.
Tänään kun aloin ihmettelemään lämppärin toispuoleisuutta niin sisävalot ei syttynyt, akku vähissä? Lähti vaivoin mutta kuitenkin ihan hyvin käyntiin.
Voiko tuolanen kikkara vetästä akun tyhjäksi puolessatoista kuussa? Auto on viileässä kuivassa tallissa. Akku on alta vuoden vanha.
Manuskan mukaan se kuluttaa alle 1ah/kk tmv mitätöntä.
#5
Ostetaan / O: kitkarengas kierros
20.03.21 - klo:08:47
Hakusessa vähän ajetut kitkat, myös premium merkin ”eu-kitkat” voi tulla kysymykseen.
Kokoja
205/55*16
215/50*16
225/50*16
225/45*17
205/50*17
Tai vastaavan kokoisia tarjoillen.
YV:llä yhteys.

Vanteita en tarvitse, vain renkaat 4kpl. Tasaisesti kuluneet.
#6
Huoltaminen / Jouset vaihtoon 95tkm...
27.07.20 - klo:19:31
Uusi normaali? HD jouset ei kestä kun 7vuotta/95tkm.
Amarok ja Seikelin korottava sarja.

Kuskin puoli mennyt aiemmin, pinnat jo ruosteessa.


Onko vaan noin, että määräaikaishuoltoon pitää jatkossa lisätä uudet jouset?
#7
Päällä 285/70 Allterrainit. Kahdessa n 6mm kahdessa 2-3mm.




Vanteet ok kunnossa, en viitsi tämänhintaisia alkaa kiilottaa :D
Setti Amarokista, vanteet sovitteella, eli menee varmaan muihinkin 120-jakosiin.

Setti 450.-
Vanteet 300.-
Renkaat 150.-
+rahti, jos et nouda (mh ottaa tuplana rengaspaketin)

Yv:llä yhteyksiä alkuun.
Rinkulat Somerolla, Varsinais-Suomessa.
#8
Tarjoa Octavian 16 tai 17” vanteille sopivia kokoja.
Esim
205/50*16
225/45*17
Tai muuta vastaavaa kokoa!
Paistoleima ei ongelma, kunhan pintaa on pykälien mukaisesti.

YV:llä tavoittaa.
#9
Octavia II (04-13) / Puhaltaa kylmää.
21.08.19 - klo:21:51
Ilmastointilaite hönkii kylmää, lämmintä tulee vasta kun säätö on 24:ssä.
Missä on termarin tunnistin? Onko vaihdettavissa ilman että menee koko keskikonsooli uusiksi?
#10
Kenoneissa 2 säätönamiskaa. Vaikutus objektiivisesti tarkkailtuna molemmilla about ylös-alas, liekö toinen enemmän ”hienosäätö” ja toinen karkea? Vai onko takana jotain hienompaa tekniikkaa?
#11
Kaveri osti uuden auton, ihmettelin moottorin ääntä tai sen eroa ulkona/sisällä. Kuulemma äänimaailmaa ”parannettu” auton sisällä. Eli ”moottorin ääntä” tuleekin kaiuttimista. Hieman hymyilytti, et oikeesti...

Mietin kuitenkin, että onnistuisiko tuo Skeidassakin? Tuo 1,8tsi on kovin, kovin hiljainen, eli ei tarvisi edes peitellä olemassaolevia ääniä...

Ihan ekana vois käynnistyksen muuttaa vaikka tämänsuuntaiseen :D
https://m.youtube.com/watch?v=PuvdS5Cs0as

Volkat poppikoneesta kaakkoo, nii vois saada marketin pihassa hymyilyä aikaan.
#12
Octavia II (04-13) / Takaluukun lukitus
30.07.19 - klo:13:23
Lukko ei aukea kakesta, ei napista. Ei pitkällä ei lyhyellä painamisella.
Mekanismi toimii luukussa ja avaajassa, mikrokytkimestä menee virta läpi ja johtoihin tulee virta, samoin konstissa olevaan lukkoon(kiristys?). Näytön mukaan luukku on auki.
Alapalkissa oleva avausmoottori on ”jäykkä” ja sinne ei tule virtoja.

Mites tuo mekanismi menee? Avausmoottori ei voi tietää onko luukku kii vai auki, siinä ei ole moiseen tunnistinta? Eli se ylempi moottori luukussa tietänee/arpoo luukun aukiolon?
Mistä tuota lähtis perkaamaan? Pitäisikö tuon avausmoottorin olla ”lenko” eli liikkua vapaasti? Jousi sen takaisn kai vetää, että luulisi olevan aika helposti liikkuva?
Auto siis ocu, kombi ja -09. (Ja sillä tsi-moottorilla :) )
#13
Jompikunpi reistaa. Mittäristo näyttää ”luukku auki” avaus ei toimi, ei auta vaikka pitkään painais ja kuin riuhtois... manuaalisti toimii kun ryömii konttiin avaamaan. Mekanismi ei juntturassa.

Miten tuo alaosan suojamuovi irtoaa? Kolme ruuvia on, mutta? Ei viitis rikkoa.

Entä luukun sisämuovi? Ei ole kiinnitysruuveja, paitsi se joka on vetimessä. Lähteekö tää ihan vaan kevyellä väkivallalla?

Moottori/kytkin ei liene paha vaihtaa? Onko hinnasta tietoa? Marmori vai ebay? Saako tarvikkeena?
#14
Octavia II (04-13) / Mikä valo?
24.07.19 - klo:08:50

Sumarin vieressä joku hehkulamppu? Päiväajovalo? Ei pala kummallakaan puolen mitenkään???
Kulmavalona toimii sumari.
Tää siis ocu -09
#15
Saab / Skeida vaihtui Saabiin :D
19.06.19 - klo:19:58
Voisko itekään uskoa, että 400tkm kelattu 19 vuotias Saab 9-5 on parempi ajaa, hiljaisempi ja kaikinpuolin mukavampi kuin -15 mallinen Skooda Octavia :D
No viehän se soppaa, tai siis viinallahan se käy, mutta onhan teholuvutkin ihan mojovat 240hv/400N. Liikahtaa, ihan hymynkare nousee suupieleen.
Sokerina pohjalla, että tälläsen voi ajaa paalaukseen 6 kertaa vuodessa, eikä silti maksa yhtään enempää kun uudehkon Ocun ylläpito ja arvonpudotus :D

Ei ole paluuta Vagittimiin.
#16
-13 mallin 132kw 85tkm. Turbo viheltää peruuttaessa? Joko se tämäkin vaggine hajoaa???
#17
Onko tietoo, meneekö karvahattumallin kaasujouset sähkömoottorien tilalle? Ei kiinostaisi taas tonnia laittaa itsematuvaan romuun...
Tai onko tietoo, mistä sais järkihintaan moottorit?
#18
Elektroniikka / Akku
08.02.19 - klo:18:38
Ihmettelin tuon menopelin virtoja vcds:llä, Ilmoittaa akun tehoksi 77ah, mutta paikalla on 68ah akku. Navassa stanssi 11/15. Auto on rekisteröity 5/15, eli tuo akku on keksitty auton jälkeen ja on siis vaihdettu? Jossainvälissä. Auto on ollut liisarina ja kerran huollettu (luovutushuollon lisäksi) merkkarilla ennen minulle tuloa. Luulisi että a) akku olisi koodattu, jos vaihdettu merkkarilla? b) miksi liisariin olisi vaihdettu kyläsepällä 6kk vanhaan autoon?

Voiko tuo koodaamattomuus nyt häiritä latauksenhallintaa? Juuri äsken se oli 80% latauksessa vcds:n mukaan. Käytettävissä oleva kapasitetti on vain 36ah?
#19
Elektroniikka / Takaluukku pykii..
08.02.19 - klo:18:28
Ei tahdo nousta moottorilla aina. Välillä tulee sen 5cm ja lässähtää takasin. Joskus menee vaivalloisesti melkein ylös, joskus ihan normaalisti.

Vikakoodi motor 1 for rear lid: b11d9 13
Mistä moinen?
#20
Haldexpumppu:
Skoda- marmorilla 271.-
VW- marmorilla 350.-
Audi? En edes kysynyt. :D

Laite täysin identtinen kaikissa ko pumppua käyttävissä autoissa, poislukien varaosanumeroa joka tietysti vaihtuu hinnan mukaan ;)

#21
Sain huollossa kutsun tulla uudelleen, 2-lambdan päivitys.
Mikähän tuo mahtaa olla? Kyseessä siis 2.0/132kw diesel.

Lisäksi on tulossa joku kampanjana toteutettava huotokutsu liittyen käynnistymiseen, tai sen huonouteen. Tästä muistaakseni on joskus kanssa jauhettu?

Onko tarkempaa tietoa tuosta lambada- hoidosta? Lähteekö tehoja taas?
#22
Octavia III (13-19) / Etuniskatuet
27.07.18 - klo:20:42
Saako noita irti? Ei ainakaan väkivallatta liu nappia painaen yläasennosta pois?
#23
Tars lähtee elokuussa eteläiseen Saksaan/Tsekkiin.
Alla on nyt kesägummit joissa pintaa n 3,5-4mm eli aika loppumetreillä alkaa olemaan. Mahtaako kestää 3-4tkm reissun?
Uusia kesägummeja en osta, kun loppukesästä/syksyllä on ajatus kuitenkin laittaa nuo eurooppakitkat alle ja jatkaa tulevaisuuteen yhden rengaskerran taktiikalla ;)

Pelipaikoilla on odotettavissa huonokuntoista maaseutu/vuoristotietä, että sekin osaltaan kallistaa tuonne kitkan puoleen enemmän kun sliksiin.

Tallissa ois jo ostettuna misukan alpinit, nopeusluokka H eli 210 saa niillä päästellä. Ei tarvi murehtia, kun tuskin tuo oktaavia sen enempää kulkeekaan, pahinta loma-aikaa et odotettavissa ehkä enemmän stauta, kun huippunopeusyrityksiä.

Mutta miten mahtaa käydä noille kitkoille? Tuleeko kivikoviksi? Edellisellä reissulla Nokian Aurorat otti siipeen ja ne ei sitten enää pitäneet yhtään mitään edes kuivalla asfaltilla. Toki voisi kuvitella että 15 vuotta ois kehitykseen jotain tuonut...

Kovin on taas vaikeaa päättää.
#24
Octavia III (13-19) / Lähti p3rs alta...
24.03.18 - klo:20:16
Jäinen, ei pahasti polannetta, tie. Loivassa kurvissa yhtäkkiä lähti p3rs alta, traksit vilkku. Sain vastaan kääntämällä pidettyä tiellä/sladin hallintaan (tosi liki, ettei keula haukannut penkkaa, siitä ois lähteny...) Sama homma uusiksi ihan samantien kun sain hallintaan ja rauhotettua. Ei ”tuntuvaa syytä”, en ”nostanut” kuten en kurvissa yleensäkään koskaan tee.

Mitä V voiko traksit sekoilla, että alkaa takapäätä jarruttamaan yhtäkkiä? Jälkeenpäin kelatessa jäi fiilis, että käsjarrua ois vetästä (yksin autossa) et ei.
Vauhtia ei ollut, varsinkaan tuossa toisessa kohtaa varmasti liikaa.
Ajosuorite n 60tkm/a jo 30:ttä vuotta et ei mulle ihan uusjuttu tuo talvikelikään.

Kiesi -15 mallinen Scout. Jossa alla 70% kuntoiset Contin nastat.
#25
Kolarikorjauksen jälkeen panin merkille, että valot on erilaiset kun ennen. Umpiot oli ”kunnossa” ja laitettiin vain uudet kiinnikkeet. Vasen lähivalo näyttää nyt metsään melko jyrkässä kulmassa? Nopeus kuvaustilanteessa n 80, eli valot pitäisi näyttää eteenpäin ja yllemmäs kuin alemmassa nopeudessa.
Valojen sammuttamisen jälkeen kuvio palaa normaaliksi, mutta taas kun käyttää pitkillä jää vasen möllöttämään skutsaan. Sinänsä ihan hyvä, mutta ei minua niin kiinnosta enää mitä 20m keulanedessä on. Alkaa olemaan myöhästä reagoida...

Valot näyttää tosi alas ja vasen ihan skutsaan. Keskelle tietä jää iso musta valaisematon alue. Tilanne kun pitkän on sammutettu, valot ei tästä enää korjaa/muutu kun sammuttamisen jälkeen.

Tilanne uudelleen käynnistyksen jälkeen, pysyvät näin kunnes käytän pitkillä, siis kaikki kääntymisen yms aiheuttamat säädöt toimii normaalisti
Kuvassa valoa on (kamerakänny) todellisuudessa enemmän joskin keskittyneenä tielle.

Huollon mukaan ovat kunnossa???
Kahdessa vagittimessa on samankaltaiset ollu ennen, eikä ne kyllä näin näyttänyt.
Suberbissa oli sama säätyvä, ilman kaukoavaloavustinta ja Tiguanissa oli ne varjostavat pitkät, jotks ei sammu ollenkaan.

Kokemuksia?
#26
Olenko jotenkin erityisasiakas, vai saako muutkin ko firmasta todella surkeaa ja hidasta palvelua?
#27
Käsittääkseni xenoneissa pitäisi olla automaattisäätö?
Millähän ilveellä Amarokin (-15) tehdasasennetut xenonit on saatu tyypitettyä/katastettua? Ei kyllä liiku minusta itestään mihinkään. Käynnistäessä ei tee sitä normaalia vatkaamista ääriasentoihin. Manuaalisäätö löytyy kyllä.
#28
Elektroniikka / Webasto
17.01.14 - klo:17:59
Tiguanissa on kaukosäädettävä ja mittaristosta ajastettava webasto, jota käytän tuskin koskaan. Amarokissa on webasto, mutta sitä ei saa kuin taukolämmölle. 

Olisko mahdoton tai kovin kallis temppu ottaa Tigusta tuo kaukoohjaus wek ja laittaa se A-rokkii, jossa sillä voisi olla käyttöä enemmin?
#29
Kokemuksia? Onko ihan "lastentapahtuma" vai pääseekö oikeasti koittamaan miten volkkari etenee vaikeassa maastossa? Tuo "testihetki" tuntuu lähtökohtaisesti aika lyhkäseltä, jos on 15 kuskia ja 1,5h aikaa?

*********************
Hyötyautojen talviajokoulu Winter Driving School kutsuu Jämille 14. kerran viikoille 8-10.
Ajokoulussa perehdytään edellisten vuosien tapaan talviajon haasteisiin. Kouluttajina toimiin perinteisesti liikenteen ammattilaiset Arto Grönroos ja Raimo Sundström.
Lisäksi vierailevana tähtinä tänä vuonna ovat ralliautoilun ex maailmanmestarit Minna Sillankorva, Timo Salonen . kahdeksankertainen rallin Suomen mestari Sebastian Lindholm ja AKK:n Turvassa Tiellä kampanjassa mukana olevat tulevaisuuden naistähdet V1600 rallikuljettaja Laura Suvanto ja ratapuolelta Karolina Leppihalme.

Tänäkin vuonna tapahtuma majoituksineen toteutetaan Jämin lumimaailmassa ja sen upeissa puitteissa. Niinisalossa olevaa Amarokkien maastorata muuttuu puolen päivän maasto-safariksi.

Kaikkiaan Jämillä on koeajettavana ja esittelyssä 57 erilaista VW hyötyautoa sekä niiden pääkilpailijat.

Päivien alustava ohjelma:

09.00 Aamiainen Jämi Areenalla
09.30 Volkswagen hyötyautojen kuulumiset
09.45 Volkswagen hyötyautojen tekniikka 4MOTION ym.
10.00 Talviajamisen teoria
10.30 Jakaantuminen kahteen 15 h. ryhmään Ryhmä 1 ajokoulu Jämin lentokentällä ja paineensietoradalla VW Hyötyautoilla Ryhmä 2 maasto-safari, jonka aikana tutustutaan Niinisalossa Amarokin maasto-ominaisuuksiin.
12.00 - 13.00
Kotalounas Elämyskodalla
13.00 Ryhmät vaihtaa paikkaa
15.00 Tutustuminen Jämi Areenan hyötyauto- ja tarvikenäyttelyyn
16.00 Ajopäivän päätös ja diplomien jako
#30
Kori ja valot / Jotain metäsä?
13.01.14 - klo:20:11
Ajoin Tigun (bi-x) ja A-rokin loppumattomalle pellolle vierekkäin. Rokin puolikkaat pesee valon näyttämässä kuskinpaikalta katsoen jopa Tiguanin pitkät?
Xenonpitkät ei valaise juuri yhtään lisää tietä, tosin taivaankansi on vaalea... Kun Rokin LED-lisäpitkä laittaa päälle ei pysty enää sanomaan onko Tiguanin valot päällä vai pois.

Olisko jotain säädettävissä, noissa pitkissä? Lyhyet näyttää suht ok. Teho on aika surkea, jopa halogeeneihin verrattuna, toki halogeenien keltaisuus on varmasti miinusta kenoniin verrattuna vesikelillä mustassa maassa.
#31
Tiguan (07-17) / Tigun kesäkummit
14.02.13 - klo:19:28
Tulipa talliin tuollainen uudenkarhea Tiguan. On se kiva peli ja menee kelissä kun kelissä kun viitapiru :)
Yksi pieni asia vain vaivaa, kovin pienet on rinkulat alla... (235/55*17) Onko kukaan rengastanut kesäksi reilumpaan kokoon?
#32
Uudehkossa Tigussa alla on nyt normi 235/55*17 kitkat. Vaan mitempä mahtaisi mahtua maasturista jääneet "katukumit" 255/55*18

Kokemuksia? Halkaisija kasvaa n 4cm, pitääkö "muotoilla" lokasuojia?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy