Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

minom

Saako plugarin akusta otettua virtaa ulos jotenkin? Kesällä olisi tulossa vähän pitempi reissu ja olisi kiva pyörittää ajoakulla esim. kylmälaukkua.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: minom - 25.05.23 - klo:13:08
Saako plugarin akusta otettua virtaa ulos jotenkin? Kesällä olisi tulossa vähän pitempi reissu ja olisi kiva pyörittää ajoakulla esim. kylmälaukkua.

Riippuu varustetasosta ja tehontarpeesta. Mulla on tavaratilassa lisävarusteena otettu 230 V pistoke. Siitä saa jatkuvaa tehoa ulos 150 W (ja 300 W, mutta vain 2 minuutin purskeissa). Se antaa virtaa vain ajotilassa ja 10 minuuttia ajon päättymisen jälkeen. Vakionahan siellä on lisäksi 12 V pistoke, johon useimmat kylmälaukut saa kiinni myös. 12 V pistokkeesta tulee 120 W.

Olen käyttänyt tuota 230 V pistoketta läppärin ja muiden mobiililaitteiden lataamiseen työmatkoilla sekä juurikin myös kylmälaukun kanssa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Aaltool

Onko plugarissa jotain automatiikkaa, joka käynnistäisi polttomoottoria jos se on ollut riittävän pitkään käyttämättä? Autolla tulee ajettua lähes pelkästään sähköllä (viimeiset 1800km menty 0,3L/100km kulutuksella), ja omassa käytössäni polttis ei välttämättä käynnisty muutamaan viikkoon, ellen pakota esim. sporttimoodia päälle. Lehtien palstoilta saa nykyisin lukea, kuinka joissain plugareissa moottorin osat ruostuvat sen vuoksi, ettei polttomoottori käy tarpeeksi usein. Lähinnä mietin tässä sitä, voinko vain luottaa auton omaan älyyn asiassa vai tulisiko välillä, esim. pari kertaa kuukaudessa pakottaa sporttimoodia päälle jotta saa moottorin kuumaksi edes silloin tällöin.

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: Aaltool - 31.05.23 - klo:14:43
Onko plugarissa jotain automatiikkaa, joka käynnistäisi polttomoottoria jos se on ollut riittävän pitkään käyttämättä? Autolla tulee ajettua lähes pelkästään sähköllä (viimeiset 1800km menty 0,3L/100km kulutuksella), ja omassa käytössäni polttis ei välttämättä käynnisty muutamaan viikkoon, ellen pakota esim. sporttimoodia päälle. Lehtien palstoilta saa nykyisin lukea, kuinka joissain plugareissa moottorin osat ruostuvat sen vuoksi, ettei polttomoottori käy tarpeeksi usein. Lähinnä mietin tässä sitä, voinko vain luottaa auton omaan älyyn asiassa vai tulisiko välillä, esim. pari kertaa kuukaudessa pakottaa sporttimoodia päälle jotta saa moottorin kuumaksi edes silloin tällöin.

On, tosin vaatii kuitenkin sen että virrat laitetaan päälle.

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Aaltool - 31.05.23 - klo:14:43
Onko plugarissa jotain automatiikkaa, joka käynnistäisi polttomoottoria jos se on ollut riittävän pitkään käyttämättä? Autolla tulee ajettua lähes pelkästään sähköllä (viimeiset 1800km menty 0,3L/100km kulutuksella), ja omassa käytössäni polttis ei välttämättä käynnisty muutamaan viikkoon, ellen pakota esim. sporttimoodia päälle. Lehtien palstoilta saa nykyisin lukea, kuinka joissain plugareissa moottorin osat ruostuvat sen vuoksi, ettei polttomoottori käy tarpeeksi usein. Lähinnä mietin tässä sitä, voinko vain luottaa auton omaan älyyn asiassa vai tulisiko välillä, esim. pari kertaa kuukaudessa pakottaa sporttimoodia päälle jotta saa moottorin kuumaksi edes silloin tällöin.

Kyllä siellä on joku logiikka jonka mukaan se käyttää polttomoottoria. En osaa sanoa miten usein, mutta arvioisin käyttävän vähintään parin viikon välein kun ajaa pelkällä sähköllä. Oma käyttö on lähes päivittäistä ja tänä keväänä tuli muutamaan otteeseen ajanjaksoja jolloin ei polttomoottorilla tullut ajettua pitkään aikaan. Tällöin pari kertaan täydellä akulla liikkeelle lähtiessä polttomoottori käynnistyi ja oli käynnissä noin kymmenisen kilometriä, jonka jälkeen sähköllä ajo oli taas mahdollista.

Tämän lisäksi minulla on auton infotauluun tullut pari kertaa ilmoitus että aja pitkään polttomoottorilla. Tällöin ei voi ajaa sähköllä vaikka akku olisi täynnä. Kokemukseni mukaan tuo pitkään ajo tarkoittaan noin 60 kilometriä noin 100 km/h nopeudella, jolloin moottorin öljyn lämpötila nousee 90 asteeseen ja on hetken vähintään tuon verran.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Farao

Lainaus käyttäjältä: Aaltool - 31.05.23 - klo:14:43
Onko plugarissa jotain automatiikkaa, joka käynnistäisi polttomoottoria jos se on ollut riittävän pitkään käyttämättä? Autolla tulee ajettua lähes pelkästään sähköllä (viimeiset 1800km menty 0,3L/100km kulutuksella), ja omassa käytössäni polttis ei välttämättä käynnisty muutamaan viikkoon, ellen pakota esim. sporttimoodia päälle. Lehtien palstoilta saa nykyisin lukea, kuinka joissain plugareissa moottorin osat ruostuvat sen vuoksi, ettei polttomoottori käy tarpeeksi usein. Lähinnä mietin tässä sitä, voinko vain luottaa auton omaan älyyn asiassa vai tulisiko välillä, esim. pari kertaa kuukaudessa pakottaa sporttimoodia päälle jotta saa moottorin kuumaksi edes silloin tällöin.

Keskimäärin kerran kahteen viikkoon käynnistää itse. Toimii sen 10-15 kilometriä ja jatkaa hybridimoodissa. Itsellä on tosin tapana ajella esim. motarisiirtymät sporttimoodilla, jolloin saa öljyn lämmötkin sille tasolle, että lämpömittari niihin reagoi. Talvella se sitten käynnistelee tuota reippaasti useammin. Ja jos tosiaan pitkään ei käy, niin tulee viesti mikä aiemminkin mainittiin et "aja pitkään polttomoottorilla".

Lionman

Samat on kokemukset minulla kuin #ToAkPalla ja #Faraolla polttomoottorin omaehtoisesta käynnistymisestä.

Tässä kun on tullut himmailtua sähkörangen kanssa, niin taannoin kun palailin mökille ja sähköt oli pelattu, niin kokeilin huvikseni vaihteiston S-asentoa. Olipa makeaa kyytiä kun hiljaisella mutkatiellä päästelin! Kyllä sieltä sähköä avuksi löytyi. Tehoa on vähän liikaakin etuvetoiselle, alkoi jo vetelemään. Katsoin ensin lämmöt kohdilleen ennen kuin päästelin.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Yaffa0

"aja pitkään polttomoottorilla" on Erwin dokumenttien mukaan normaali toimenpide ja liittynee siihen, että auto haluaa poistaa mahdollisen veden ja muut epäpuhtaudet, joita kertyy polttoainejärjestelmään. Etanolia sisältävä polttoaine kerää hiljalleen vettä tankkiin ja siksi 98 oktaaninen E5 on parempaa kamaa, jos ajaa pääosin sähköllä. Siinä kun on vain vain 5 % bioetanolia. E10 95 kannattaa tankata vain jos tietää, että ajaa pitkää siivua ja polttaa koko tankillisen kerralla, esim. pitkät lomamatkat.

Samasta syystä näiden hybridien tankit on paineistettu. Eli kun tankki on paineistettu ei sinne pääse kosteutta (ja muita aineita) sisään. Tavallisessa bensa-autossahan tuota ongelmaa ei tule, kun bensaa käytetään koko ajan, mutta hybridin tankissa bensa voi seistä kuukaudesta toiseen ja siksi tankki pitää paineistaa. Bensaluukkuahan ei saa auki muuten kuin napista painamalla ja silloin paineistus poistetaan.

Säestän Lionmania S-modesta. S-modella tehoa löytyy Suomen tieliikenteeseen oikein kivasti. Viime kesänä lomareissuilla oli ohituskaista rakennettu Ouluun menevällä tiellä jyrkkään ylämäkeen. Leon kiipesi 80-120 km/h nopeusvälin hetkessä ylämäkeen ohitukseen. Oikein yllätyin miten paljon vääntöä ja voimaa koneessa oli. Usein tulee ajeltua vain kone Eco-modella bensaa pihistäen. Mutkatiellä on kiva joskus nauttia, mutta vaimo alkaa aina naputtamaan. :(
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Farao

Tuo S-moodi on kieltämättä kiva näissä plugareissa. Itse kiihtyvyys ei nyt ole mitään tajunnan räjäyttävää, mutta ohituskiihtyvyys ja tuo tasainen nopeuden nosto on tässä aika hilpeää. En nyt tiedä mikä on virallinen lukema (enkä jaksa tarkistaa), mutta luulisin sen olevan jotain 7-8 sekkaa nollasta sataan. Sitten taas kun on 90km/h -> 130km/h kiihdytys tapahtuu ihan hetkessä ja ollaan siinä rajoilla, että Plussa-korttikin lähtee.

heller

Lainaus käyttäjältä: Farao - 05.06.23 - klo:22:23
Tuo S-moodi on kieltämättä kiva näissä plugareissa. Itse kiihtyvyys ei nyt ole mitään tajunnan räjäyttävää, mutta ohituskiihtyvyys ja tuo tasainen nopeuden nosto on tässä aika hilpeää. En nyt tiedä mikä on virallinen lukema (enkä jaksa tarkistaa), mutta luulisin sen olevan jotain 7-8 sekkaa nollasta sataan. Sitten taas kun on 90km/h -> 130km/h kiihdytys tapahtuu ihan hetkessä ja ollaan siinä rajoilla, että Plussa-korttikin lähtee.
Vielä kun olisi mahdollisuus pakottaa bensa käyntiin. Ikävä ajella ässällä kun jarrutuksissa moottori sammuu. Ujo viive että saa täydet tehot käyttöön.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: heller - 06.06.23 - klo:09:22
Vielä kun olisi mahdollisuus pakottaa bensa käyntiin. Ikävä ajella ässällä kun jarrutuksissa moottori sammuu. Ujo viive että saa täydet tehot käyttöön.

Sitähän voi periaatteessa pakkokäyttää niin, että pitää akun pyynnin 100%.

Tosiaan 0-100 km/h kiihdytystä haittaa se, että pitoa ei löydy vastaavasti, jolloin lähdöstä tulee sutiva. Poljinta ei voi survaista heti lattiaan. Netin videoissa on onnistuttu pääsemään 6,8-6,9 s. arvoihin, mutta liikkeessä, esim. 60 km/h vauhdeista voiman saa hyvin katuun.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

heller

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 06.06.23 - klo:10:22
Sitähän voi periaatteessa pakkokäyttää niin, että pitää akun pyynnin 100%.

Tosiaan 0-100 km/h kiihdytystä haittaa se, että pitoa ei löydy vastaavasti, jolloin lähdöstä tulee sutiva. Poljinta ei voi survaista heti lattiaan. Netin videoissa on onnistuttu pääsemään 6,8-6,9 s. arvoihin, mutta liikkeessä, esim. 60 km/h vauhdeista voiman saa hyvin katuun.
Empäs ole testannut miten tuo vaikuttaisi sitten voiman käyttöön. Sehän syö kovasti tehoa sitten jos ladataan, vai osaako se antaa sen tehon pyynnille eikä lataukselle.

Se on kieltämättä ikävää, ettei sitä tehoa oikein tiehen saa. Launch control on melko hyödytön.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: heller - 06.06.23 - klo:10:53
Se on kieltämättä ikävää, ettei sitä tehoa oikein tiehen saa. Launch control on melko hyödytön.
Etuvedon haittoja. Nykyisessä Bornissa on saman verran tehoa kuin edellisessä PHEV Leonissa ja Bornissa kaikki 150 kW saa ongelmitta tiehen. Saisi varmasti 100 kW enemmänkin. Takaveto on vain niin yliveto.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lionman

Etuveto on takavetoa parempi lumisella mökkitiellä. Kääntyvät vetävät pyörät auttavat etenemisessä. Kummallakin on tullut ajettua. Leonin sähkön annostelu lumiliukkailla on myös hankala kun tehoa tahtoo purskahdella ja alkaa sutimaan. Tosin olen kyllä noissa olosuhteissa ajanut aina pensalla ja ilman avustavia systeemejä. En tosin ole täyssähköllä lumisella mökkitiellä ajanut, niissä ei taida maavarakaan olla kovin kummoinen.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 06.06.23 - klo:13:42
Etuvedon haittoja. Nykyisessä Bornissa on saman verran tehoa kuin edellisessä PHEV Leonissa ja Bornissa kaikki 150 kW saa ongelmitta tiehen. Saisi varmasti 100 kW enemmänkin. Takaveto on vain niin yliveto.

Nelivedosta voisi sanoa yliveto, mutta takavedosta ei. Takavedon huonous on nähty mm. TM talvitesteissä vuosikymmeniä. Itsellä on huonoja kokemuksia takavedosta talvella, mm. Toyota Hiacen ratissa.

Etuvedon kaikki tehot (ja enemmänkin) saa tiehen kyllä tässä mallissa ihan hyvin, kun on liikkeellä. Pidon kanssa on ongelmaa vain paikaltaan täyskaasulla lähtiessä, varsinkin jos tie on liukas, märkä tms.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

tjk

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 07.06.23 - klo:11:24
Nelivedosta voisi sanoa yliveto, mutta takavedosta ei. Takavedon huonous on nähty mm. TM talvitesteissä vuosikymmeniä. Itsellä on huonoja kokemuksia takavedosta talvella, mm. Toyota Hiacen ratissa.

Etuvedon kaikki tehot (ja enemmänkin) saa tiehen kyllä tässä mallissa ihan hyvin, kun on liikkeellä. Pidon kanssa on ongelmaa vain paikaltaan täyskaasulla lähtiessä, varsinkin jos tie on liukas, märkä tms.

Kyllä näin, neliveto oli entisessä ja nykyisin Born alla. Onhan ne nyt talvikelillä ja sillä lumisella mökkiteillä ihan eri tasolla. Eipä sillä, takavetoinen born tuntuu pärjäävän ihan kohtuudella lumikelissä, selvästi parempi kuin aikoinaan ollut Leon FR etuveto. Bornissa paljon massaa vetävällä akselilla, auttanee asiassa. Hiace nyt on tässä yhteydessä huono vertaus, siinä painoa vetävällä olemattomasti. Kyllä takaveto taunuskin oli aivan hirveä ajettava. Pelkkää vetotapaa ei voi suoraan verrata. Nelivetoa ei toki ole voittanutta.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: tjk - 07.06.23 - klo:15:20
Kyllä näin, neliveto oli entisessä ja nykyisin Born alla. Onhan ne nyt talvikelillä ja sillä lumisella mökkiteillä ihan eri tasolla. Eipä sillä, takavetoinen born tuntuu pärjäävän ihan kohtuudella lumikelissä, selvästi parempi kuin aikoinaan ollut Leon FR etuveto. Bornissa paljon massaa vetävällä akselilla, auttanee asiassa. Hiace nyt on tässä yhteydessä huono vertaus, siinä painoa vetävällä olemattomasti. Kyllä takaveto taunuskin oli aivan hirveä ajettava. Pelkkää vetotapaa ei voi suoraan verrata. Nelivetoa ei toki ole voittanutta.

Ei kyllä TM kehunut ID.3:sta, joka Born siis käytännössä on, talviautona tai talviseen ylämäkeen ajettaessa.

TM 05/21 ja suoria lainauksia:

"Volkswagenin odotettu ID.3 täyttää monet kansansähköautolle asetetut odotukset, mutta parantamisen varaakin jää. Tasaisesta painonjakaumasta huolimatta takavetoisen auton etenemiskyky on talvikelissä heikompaa kuin etuvetoisilla."

"Ryhmän etuvetoiset ovat pahassa mäessä huomattavasti parempia kuin takavetoiset."

Jotta näin. Siinä on vissi ero, kun voi kääntää propulsiota (ohjata vetoa) verrattuna siihen, että suunta on lukittu.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

tjk

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 07.06.23 - klo:16:14
Ei kyllä TM kehunut ID.3:sta, joka Born siis käytännössä on, talviautona tai talviseen ylämäkeen ajettaessa.

TM 05/21 ja suoria lainauksia:

"Volkswagenin odotettu ID.3 täyttää monet kansansähköautolle asetetut odotukset, mutta parantamisen varaakin jää. Tasaisesta painonjakaumasta huolimatta takavetoisen auton etenemiskyky on talvikelissä heikompaa kuin etuvetoisilla."

"Ryhmän etuvetoiset ovat pahassa mäessä huomattavasti parempia kuin takavetoiset."

Jotta näin. Siinä on vissi ero, kun voi kääntää propulsiota (ohjata vetoa) verrattuna siihen, että suunta on lukittu.

Omasta empiirisestä kokemuksesta näitä kommentoin, sen perusteella aiempi Leon etuveto oli bornia nihkeämpi etenijä talvella. Luistoneston bornissa saa pois (id3 mallista en osaa sanoa), se jeesaa paljon kun ei suotta vie vetoa. Tekniikan maailman testi on varmaan ihan jees, kertoo yhden mutta ei koko totuutta. Fakta toki on että paljon bornia parempia talviautoja monessakin suhteessa varmasti on, mutta ei tätä kyllä huonoksi voi moittia.

Yaffa0

Kelit lämmenneet, niin sähkökulutuskin on taas mukavalla tasolla. 13 kilometrin matka töihin, yli puolet kehätietä, nopeus 77 km/h. Loput 30-60 km/h rajoitusta. Tuolla 13,6 kwh/100 km kulutuksella ajelisi 65 km. Tuon saa nyt näillä keleillä kivasti mitenkään yrittämättä. Siinä oli muutamia reippaampia kiihdytyksiäkin mukana. Talvella tilanne on tietenkin toinen.





Juhannuksena tuli ajeltua 328 km mökille, josta motaria 130 km, nopeudella 129 km/h, moottoriliikennemaantietä 90 km nopeudella 109 km/h ja loput 100+ km maantietä nopeudella 60-89 km/h. Kulutus oli 5,1 l./100 km. Varsin kohtuullista tällaiselle rakkineelle, kun autossa oli kuormaa eikä hissuteltu missään.


Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

hge

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 28.06.23 - klo:12:55
Kelit lämmenneet, niin sähkökulutuskin on taas mukavalla tasolla. 13 kilometrin matka töihin, yli puolet kehätietä, nopeus 77 km/h. Loput 30-60 km/h rajoitusta. Tuolla 13,6 kwh/100 km kulutuksella ajelisi 65 km. Tuon saa nyt näillä keleillä kivasti mitenkään yrittämättä. Siinä oli muutamia reippaampia kiihdytyksiäkin mukana. Talvella tilanne on tietenkin toinen.




Hyviä lukemia. Mikäs rengastus sulla? Mulla 18" 225/40 renkailla ja 17km työmatkalla keskikulutus n. 16-17kwh länärillä.
U jelly?

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: hge - 28.06.23 - klo:13:01
Hyviä lukemia. Mikäs rengastus sulla? Mulla 18" 225/40 renkailla ja 17km työmatkalla keskikulutus n. 16-17kwh länärillä.

Renkaat ovat auton mukana tulleet Bridgestone Turanzat T005:t ja koko on tuo sama 18" 225/40. Olen käyttänyt niissä vähän korkeampia paineita eli nyt on 2,8 edessä ja takana. Ohjearvot ovat 2,6. Kuormattuna olen käyttänyt takana yli 3 barin arvoja.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

jukkanen

Ensimmäinen kunnon häiriö omassa 37000 km ajetussa. Tarkoitus oli lähteä ajamaan kotoa mutta valittaa 12 voltin akun tyhjyyttä. Onko näissä vielä joku ohjelmistobugi tai muuten huono suunnittelu kun ei pikkuakkua riittävästi ladata?

Vähän monimutkaista, kolme eri puhelua ja todennäköisesti noin puoli tuntia odottelua että tiepalvelu lisävirtaa saapuu. Olisihan sitä voinut itsekin sille sähköä antaa mutta taitaa olla omat riskinsä takuun yms. suhteen?

hge

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 28.06.23 - klo:13:48
Ensimmäinen kunnon häiriö omassa 37000 km ajetussa. Tarkoitus oli lähteä ajamaan kotoa mutta valittaa 12 voltin akun tyhjyyttä. Onko näissä vielä joku ohjelmistobugi tai muuten huono suunnittelu kun ei pikkuakkua riittävästi ladata?

Vähän monimutkaista, kolme eri puhelua ja todennäköisesti noin puoli tuntia odottelua että tiepalvelu lisävirtaa saapuu. Olisihan sitä voinut itsekin sille sähköä antaa mutta taitaa olla omat riskinsä takuun yms. suhteen?

Jos joku tietää vastauksen, niin kertokaa mihin pitää virtaa antaa.  :D Vois omaakin latailla varuiksi.
U jelly?

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: hge - 28.06.23 - klo:14:12
Jos joku tietää vastauksen, niin kertokaa mihin pitää virtaa antaa.  :D Vois omaakin latailla varuiksi.

Hybridin akku on siellä tavaratilassa kannen alla. Ohjekirjassa on kerrottu miten akkua ladataan. Positiiviset navat kytketään keskenään ja negatiivinen luovuttajasta/latauslaitteesta vastaanottavan auton maahan (metallirunkoon pois akusta). Siellä oli omat ohjeensa autoille, joissa on start/stop ja autoille, joilla ei ole. Hybridi kait lasketaan jälkimmäisiin. Kannattaa varmistua vielä erikseen, että voiko hybridin akkua ylipäätään ylläpitoladata samalla tavalla kuin perusauton akkua (esim. CTEK:llä tai vastaavalla). Hybridinhän pitäisi itse huolehtia 12 V akun toimintakunnosta lataamalla sitä suurjänniteakusta. Jos näin ei käy, niin jotakin on vialla. Epäilen, että se 12 V on viallinen sitten. Tai akun ohjausyksikkö (joita vaihdettiin kamppiksissakin) on viallinen.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

^

Meinasin juuri kirjoittaa samaa.

Jos 12v akkua ei ladattaisi riittävästi, niin eiköhän se olisi kyykännyt jo aiemmin ja olisi useammin ongelmana näissä.

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 28.06.23 - klo:13:48
Ensimmäinen kunnon häiriö omassa 37000 km ajetussa. Tarkoitus oli lähteä ajamaan kotoa mutta valittaa 12 voltin akun tyhjyyttä. Onko näissä vielä joku ohjelmistobugi tai muuten huono suunnittelu kun ei pikkuakkua riittävästi ladata?

Vähän monimutkaista, kolme eri puhelua ja todennäköisesti noin puoli tuntia odottelua että tiepalvelu lisävirtaa saapuu. Olisihan sitä voinut itsekin sille sähköä antaa mutta taitaa olla omat riskinsä takuun yms. suhteen?

Saan tänään auton korjauksesta, akun ovat vaihtaneet, muuta vikaa tai syytä ei kuulemma ole löydetty. Hinausauto vei korjaamolle.

ID4 oli sijaisautona josta vähän ristiriitaiset fiilikset Leoniin verrattuna. Ensivaikutelma oli hyvä, mutta kosketus- yms. käyttöliittymät eivät yhtään sen paremmat kuin Leonissa, logiikka erilainen mutta omalla tavallaan vähintään yhtä ei-intuitiivinen. Erityisesti rengasmelu karkealla maantiellä oli pettymys, olisin odottanut parempaa. Kaistavahtikin ehkä vielä pahemmin ja turhaan retuuttava kuin Leonissa, eikä edes yhtä helppo ja nopea poistaa käytöstä kuin Leonissa.

vekaas

Tulipa käytyä renkaita potkimassa vaihtoautoliikkeissä, että mitä Leon hybridistä tarjotaan vaihdossa. Pakko todeta että todella huonosti pitää arvonsa 2021 vuoden plugari. Eihän näistä liikkeet tarjoa juuri mitään vaihdossa. Onko muilla samoja kokemuksia?
Seat Leon FR phev -21

ex:
Passat GTE -16
Volvo XC70 -13
Peugeot 308 -16
BMW 318d -07
Volvo S60 -02
Volvo S90 -97
Volvo 960 3.0 -96

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: vekaas - 11.07.23 - klo:12:16
Tulipa käytyä renkaita potkimassa vaihtoautoliikkeissä, että mitä Leon hybridistä tarjotaan vaihdossa. Pakko todeta että todella huonosti pitää arvonsa 2021 vuoden plugari. Eihän näistä liikkeet tarjoa juuri mitään vaihdossa. Onko muilla samoja kokemuksia?

Autoliikkeet ei mitään maksakaan. Myy suoraan. Ihmiset eivät halua odottaa vuotta tai kahta ja saat paremman hinnan.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Lionman

Sama kokemus. Arvuuta Autovexissä tai Baanassa. Kävin eilen myymässä autoni Autovexin huutokaupan viidestä tarjouksesta korkeimman tarjouksen tehneelle. Huutokaupan päättymisen jälkeen sain vielä neuvoteltua hintaa 600â,¬ ylöspäin. Myyntihinta oli 1700â,¬ enemmän kuin vaihtohyvitys MG4 Luxuryyn, jota nyt odotan saapuvaksi ruotsista suomeen.

MG:n kiinalainen valmistaja, valtionyhtiö SAIC Motors tekee kiinteää yhteistyötä VW:n kanssa, jopa niin että ID3:sta myy kiinassa SAIC Volkswagen. MG4:een laitan talvirenkaisiin 17" Skoda Superbin vanteet, kaikki muut speksit on just samat paitsi ET49 kun speksi 51. Tuolla 2mm ulommas asentumisella ei oo vaikutusta.

Leon ST phev:n kanssa taival siis päättyi, ihan hyvä auto oli. Bensaa meni 72tkm:n matkalla keskim. 3,0L/100km ja sähköä 10,5kWh/100km (sähkön kulutus bensan kulutukseksi muutettuna minun sähkön hinnalla n. 0,8L/100km). Arvioin, että bensa-ajua tuli n. 40tkm ja sähköllä loput 32tkm.

Jääkää Hyvästi! Nämä on jäähyväiset.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

vekaas

Uskallanko udella paljonko oli myyntihinta? Omasta tarjottiin Volvoon vaihdossa toisessa liikkeessä 23700e ja toisessa 24500e, vm21 tourer fr 32tkm ajettu.
Seat Leon FR phev -21

ex:
Passat GTE -16
Volvo XC70 -13
Peugeot 308 -16
BMW 318d -07
Volvo S60 -02
Volvo S90 -97
Volvo 960 3.0 -96

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy