Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

v6e

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 25.03.23 - klo:15:56
Asiointilatureita lukuunottamatta olen ladannut koko 1,5 v ajan tavallisella normitöpselivirralla (8-10 A), joka minulla on kotona varaston seinässä. Hyvin on pelannut silläkin. Oikealla laturilla aika lähes puolittuu ja lataus sekä lämmitys onnistuu yhtä aikaa.

Kauankos tuo ottaa aikaa arviolta? Riittääkö 12 tuntia?

Edit tajusin oman idiotismin ja vastaan että kyllähän se riittää...
Täytyy alkaa hallitusta aivopesemään ajatukselle.

Lionman

Minulla tyhjästä täyteen lataus 3,7kW teholla eli 16A virralla vie n. 3,5h. 8A virralla eli auton omalla schukolatauspiuhalla (1,85kW teholla) vie tupla-ajan eli n. 7h.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

kölli

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 22.03.23 - klo:13:22
Eihän Exellence on karvalakkimalli. Varustetaso on aika sama kuin FR:ssä, osin jopa parempi.

Pieni huomio tuohon Xcellence-varusteluun ja sähköpenkkeihin. Kävin vuosi sitten koeajamassa PHEVin tuolla varustelulla, ja mielestäni kuskin penkki jäi turhan korkealle alimmassa asennossaan. Olen 190cm joten penkki aina aivan ala-asennossa. Toki lyhyemmillä ei ongelma.

Minulla myös Xcellencessä "kaikki" lisävarusteet ruksittu (ei-PHEV) mutta onhan tuo normiohjaus todella ja kevyt ja alusta on pehmeä, jonka huomaa kyllä ajossa. Eli todella mukavuuspainotteinen muttei dynaaminen. Makuasioita.

Itsellä 225/45-17" kitkat nyt alla ja on todella hiljainen, eikä vielä hirveästi narise (ajettu ~15tkm). Pitää muistaa auton hintaluokka...
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

miz

Lanka kun käsittelee plugaria, niin kannattaa muistaa että niissä on eri alusta kuin muissa malleissa.
Sport alusta ei ole saatavilla, ja alusta on kaikissa phev -malleissa sama varustetasosta riippumatta.

heller

Lainaus käyttäjältä: miz - 26.03.23 - klo:16:26
Lanka kun käsittelee plugaria, niin kannattaa muistaa että niissä on eri alusta kuin muissa malleissa.
Sport alusta ei ole saatavilla, ja alusta on kaikissa phev -malleissa sama varustetasosta riippumatta.
Noo RS iV:ssä on jäykempi alusta kuin normi iV:ssä.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

miz

Noo täsmennän nyt vielä että tämä lanka koskee Seattia.

Eli phev xcellencessä ja FR:ssä on lähtökohtaisesti sama alusta. Dcc:n voi tilata molempiin lisävarusteena.
Kevythybrideissä taas on eri jousitus FR:ssä ja xcellencessä, FR:ssä on ”urheilullinen FR jousitus”.

jom309

Lainaus käyttäjältä: Masatir - 24.03.23 - klo:10:24

Sivulauseena, niin pohdin matkaa tehdessä täyssähköautolla matkan taittamista. Olen tämän plugarin omistaessani havainnut, että pidän sähköllä ajamisesta. Mutta kun mentiin vaikka Terskanperän Hesburgerin ohi ja näin, että siinä oli ID4 latauksessa ja kuski ja apukuski etupenkillä selailivat puhelintaan, niin pohdin, että kuinkakohan kauan täällä jumalanselän takana nuo tuossa ovat jo olleet ja kuinka kauan joutuvat vielä olemaan. Ja onko vastaavia stoppeja jo ollut tai vielä tulossa. Että kuinka paljon se matkanteko sitten hidastuu? Emme vaimon kanssa juo kahvia, tarvittavat eväät otetaan autoon mukaan ja näköjään rakotkin vielä niin timmissä kunnossa, että pysähtyä ei tarvitse tuollaisella pätkällä edes kusemaan, niin tuntuisi keinotekoiselta ja ärsyttävältä hengailla edes puolituntia jossain. Edes koira ei pyytänyt kusitaukoa. Ja herranjestas, varsinkin Oulu-Jyväskylä väli on sellainen että en todellakaan halua sillä välillä viettää aikaa yhtään sen enempää kuin pakko vaan äkkiä vain ajosuorite pois alta ja perille tekemään niitä asioita mitä haluaa. Näissä pohdinnoissa tuli vähän sellainen pieni harmitus, että miten hitossa tuon yhtälön ratkaisen. Koska haluan todennäköisesti seuraavaksi sen täyssähköauton. Mutta piruvie haluan perille mahdollisimman nopeasti ilman mitään odotteluja.

Mitä kerroit matkanteostasi plugarilla, niin sanoisin että tuo auton käyttötapa on hyvin haastava toteuttaa millään tulevallakaan sähköautolla. EV:llä matkaa ajettaessa akun käytössä oleva latausväli on käytännössä  n. 10-90% tai 20-80% riippuen akkukemiasta ja auton lataustehosta vallitsevassa lämpötilassa. Siten tosiaankin vain suuriakkuisimmat ja/tai energiapiheimmät pystyvät n. 600km kertasiirtymiin. Nyt markkinoilla olevista esim. Mersun iso EQS isoimmalla akulla ehkä sen mahdollistaa säästä riippumatta, mutta hintaluokka onkin sitten jotain vähän muuta kuin PHEV Leonissa ;) Vähän sama kuin peräkärryn vedossa erämaahan latausverkoston ulottumattomiin, hyvin harva kuski tarvitsee autolta tällaisia ominaisuuksia säännöllisesti tai jopa koskaan.

Vaihtaminen täysin sähköiseen voimalinjaan tuo ajamiseen muutoksia, sekä hyvässä että pahassa, mutta riippuen omasta näkökulmasta. Sähköautolla ajaminen ei ole sama asia kuin polttiksella (tai edes PHEVillä) ajaminen, muutos on yllättävän iso. Kuitenkin tämä tarkoittaa vain sopeutumista uuteen ja uusien hyvien puolien löytämistä autoilusta. Jos vaatimuksena on, että oma maailma pysyy stabiilina joka suhteessa, niin mikään muutos ei ole suositeltava, edes autoilussa.

Joskus vuosia sitten kuvittelin, että mökkeily sähköttömällä ja välittömän latausmahdollisuuden ulottumattomissa olevalla mökillämme ei ole mahdollista sähköautolla. Olin väärässä, mitään ongelmaa tässä ei ole. Olen nyt ajanut n. 30 tkm 58 kWh akkuisella ID:llä enkä ole kokenut (itselleni hyvin pientä) muutosta matkantekorutiineihin "pakollisine" taukoineen millään tavalla ongelmaksi, päinvastoin. Nyt tulee suunniteltua reitti kaupassakäynnin, ruokailun ja matkan pituudesta riippuen lyhyiden virkistäytymistaukojen ehdoilla - ja samalla sitten lataan auton. Tästä näkökulmasta juurikaan ylimääräistä auton odottelua ei tule, yleensä aina auto on valmis ennen retkuetta. Polttiksellakaan en juuri koskaan ajanut yli 250km mittaista etappia ilman lyhyttä taukoa.


heller

Lainaus käyttäjältä: miz - 27.03.23 - klo:12:37
Noo täsmennän nyt vielä että tämä lanka koskee Seattia.

Eli phev xcellencessä ja FR:ssä on lähtökohtaisesti sama alusta. Dcc:n voi tilata molempiin lisävarusteena.
Kevythybrideissä taas on eri jousitus FR:ssä ja xcellencessä, FR:ssä on ”urheilullinen FR jousitus”.
Hups, meni ketjut sekaisin. Noh, arvailisin että cupra leon vs seat leon on sama homma. DCC sitten vielä oma lukunsa.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

miz

^
Saattaa olla juu, cupra leonin alustasta tai eroista ei ole mulla mitään käryä.
Dcc taitaa olla siellä vakiona.

Jontigga

Cuprassa on vakiona DCC tai ainakin oli kun ensimmäiset Leonit julkaistiin. Nyt en ole seurannut viime aikoin kovin tarkkaan Formentor/Leon vakiovarustelua.
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: jom309 - 27.03.23 - klo:12:42
Mitä kerroit matkanteostasi plugarilla, niin sanoisin että tuo auton käyttötapa on hyvin haastava toteuttaa millään tulevallakaan sähköautolla. EV:llä matkaa ajettaessa akun käytössä oleva latausväli on käytännössä  n. 10-90% tai 20-80% riippuen akkukemiasta ja auton lataustehosta vallitsevassa lämpötilassa. Siten tosiaankin vain suuriakkuisimmat ja/tai energiapiheimmät pystyvät n. 600km kertasiirtymiin. Nyt markkinoilla olevista esim. Mersun iso EQS isoimmalla akulla ehkä sen mahdollistaa säästä riippumatta, mutta hintaluokka onkin sitten jotain vähän muuta kuin PHEV Leonissa ;) Vähän sama kuin peräkärryn vedossa erämaahan latausverkoston ulottumattomiin, hyvin harva kuski tarvitsee autolta tällaisia ominaisuuksia säännöllisesti tai jopa koskaan.

Vaihtaminen täysin sähköiseen voimalinjaan tuo ajamiseen muutoksia, sekä hyvässä että pahassa, mutta riippuen omasta näkökulmasta. Sähköautolla ajaminen ei ole sama asia kuin polttiksella (tai edes PHEVillä) ajaminen, muutos on yllättävän iso. Kuitenkin tämä tarkoittaa vain sopeutumista uuteen ja uusien hyvien puolien löytämistä autoilusta. Jos vaatimuksena on, että oma maailma pysyy stabiilina joka suhteessa, niin mikään muutos ei ole suositeltava, edes autoilussa.

Joskus vuosia sitten kuvittelin, että mökkeily sähköttömällä ja välittömän latausmahdollisuuden ulottumattomissa olevalla mökillämme ei ole mahdollista sähköautolla. Olin väärässä, mitään ongelmaa tässä ei ole. Olen nyt ajanut n. 30 tkm 58 kWh akkuisella ID:llä enkä ole kokenut (itselleni hyvin pientä) muutosta matkantekorutiineihin "pakollisine" taukoineen millään tavalla ongelmaksi, päinvastoin. Nyt tulee suunniteltua reitti kaupassakäynnin, ruokailun ja matkan pituudesta riippuen lyhyiden virkistäytymistaukojen ehdoilla - ja samalla sitten lataan auton. Tästä näkökulmasta juurikaan ylimääräistä auton odottelua ei tule, yleensä aina auto on valmis ennen retkuetta. Polttiksellakaan en juuri koskaan ajanut yli 250km mittaista etappia ilman lyhyttä taukoa.

Eihän tossa parin tunnin välein lataamisessa mitään ongelmaa varsinaisesti ole, jos vaan latauspaikkoja per huoltoasema on riittävästi. Tankkausasema vetää neljällä pumpulla tunnissa monikertaisen määrän asiakkaita verrattuna kymmeneen latauspaikkaan, jossa kukin makuuttaa autoaan vähintään sen 15 minuuttia, useimmin lähes 30 minuuttia. Eli jos/kun sähköautoilijoita on muutaman vuoden päästä paljon nykyistä enemmän, niin lisätäänkö noita töpselipaikkoja samassa suhteessa? Aika kalliita investointeja kuitenkin.

Lataushybridin voi ladata hitaasti kotona ja parissa minuutissa tien päällä. Jos toimintasäde kasvaa, kuten vaikkapa tulevassa Cupra Terramar hybridissä (80-100 km) tai esim. Mersun nykyhybrideissä oleva yli 100 km yleistyy (nopean dc latauksen kanssa), niin lataushybridi pysyy hyvinkin hyvänä vaihtoehtona.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

PiiPoo

Tämmöiset laadunparannuskampanjat olivat ilmestyneet Oma Seat -palveluun:

- Akun ohjainlaite   01.09.2022
- Etuovien vahaus " Leon KL   09.02.2023

Tuosta akun ohjainlaitteesta onkin ollut jo puhetta aiemmin. Ovatko ne menneet viime aikoina ongelmitta? Mikä tuo etuovien vahaus mahtaa olla? Voisivat samalla tietysti pestä ja vahata auton kesäkuntoon :)

Masatir

Ihan vaan sivuhuomautuksena tuolta toisesta ketjusta, jos sitä kaikki ei lue, että nyt on Seat Connectin hinta laskenut Suomessakin. Kaksi vuotta 115, ja vuosi 69,.

miz

Lainaus käyttäjältä: PiiPoo - 31.03.23 - klo:13:43
Tämmöiset laadunparannuskampanjat olivat ilmestyneet Oma Seat -palveluun:

- Akun ohjainlaite   01.09.2022
- Etuovien vahaus " Leon KL   09.02.2023

Tuosta akun ohjainlaitteesta onkin ollut jo puhetta aiemmin. Ovatko ne menneet viime aikoina ongelmitta? Mikä tuo etuovien vahaus mahtaa olla? Voisivat samalla tietysti pestä ja vahata auton kesäkuntoon :)

Tässä naapuriketjussa oli juttua vahauksesta:
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=44479.1740

Mulla tehtiin ohjainlaitteen päivitys joku aika sitten, ei ollut ongelmia. Aikaa jouduttiin siirtämää kertaalleen kun noiden päivitysten teko oli välillä keskeytetty. Oletettavasti täälläkin puhuttujen ongelmien vuoksi.

Masatir

Ohjainlaitteen päivitys tehty ja ovea vahailtu. Huoltoukko varoitteli, että päivityksen jälkeen keskinäyttö saattaa välillä jäätyä mutta siihen olisi tulossa päivitys. Jos ihan mahdottomaksi menee eikä päivitystä kuulu, niin ainoa vaihtoehto on sitten koko ohjainlaitteen vaihto. No, mitään tällaista en ole huomannut. Kosketusruutu toimii itseasiassa paljon nopeammin ja sulavammin verrattuna aiempaan. Sellainen havainto päivityksen jälkeen myös, että wrap around sisäledien toiminta muuttui. Aiemmin ne olivat koko ajan päällä huolimatta siitä oliko auton ajovalot kokonaan päällä vai pelkästään ne signature led valot. Nyt wrap around ledit syttyvät samaan tahtiin auton ajovalojen kanssa eli jos on riittävän hämärää. Wrap around ledit syttyvät myös silloin, jos kirkkaissa olosuhteissa pakotan ajovalot päälle valokytkimestä. Ihan ok uudistus itselle. Nyt ainakin selkeästi tietää, että milloin umpioissa ovat pelkät signature ledit päällä ja milloin koko ajovalot. Aiemmin ainoa indikaatio tälle oli se, että onko usb-porttien ympärillä oleva pieni valaistus päällä vai ei.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Masatir - 03.05.23 - klo:08:33
Ohjainlaitteen päivitys tehty ja ovea vahailtu. Huoltoukko varoitteli, että päivityksen jälkeen keskinäyttö saattaa välillä jäätyä mutta siihen olisi tulossa päivitys. Jos ihan mahdottomaksi menee eikä päivitystä kuulu, niin ainoa vaihtoehto on sitten koko ohjainlaitteen vaihto. No, mitään tällaista en ole huomannut. Kosketusruutu toimii itseasiassa paljon nopeammin ja sulavammin verrattuna aiempaan. Sellainen havainto päivityksen jälkeen myös, että wrap around sisäledien toiminta muuttui. Aiemmin ne olivat koko ajan päällä huolimatta siitä oliko auton ajovalot kokonaan päällä vai pelkästään ne signature led valot. Nyt wrap around ledit syttyvät samaan tahtiin auton ajovalojen kanssa eli jos on riittävän hämärää. Wrap around ledit syttyvät myös silloin, jos kirkkaissa olosuhteissa pakotan ajovalot päälle valokytkimestä. Ihan ok uudistus itselle. Nyt ainakin selkeästi tietää, että milloin umpioissa ovat pelkät signature ledit päällä ja milloin koko ajovalot. Aiemmin ainoa indikaatio tälle oli se, että onko usb-porttien ympärillä oleva pieni valaistus päällä vai ei.

Aika jännä, noin ne Wrap Around Ledit ovat toimineet itsellä koko ajan, siitä hetkestä lähtien kun ajoin rakkineen ulos kaupan porteista (11 / 2021), softaversion ollessa silloin 1804. Minulle akun ohjainlaitteen päivittäiminen -kampanjan suorittaminen (viime syksy) ei näkynyt millään tavalla missään auton toiminnassa. Ohjelmistoversio on "jumittunut" A896 -versioon. Uusia isoja OTA-päivityksiä ei ole tullut. Ajastukset etänä/autosta ovat toimineet OK. Oikeastaan kaikki on toiminut autossa OK, lukuunottamatta info-taulun satunnaisia boottailuja, jotka alkoivat tänä keväänä.

Sellaisen jännän uuden ominaisuuden huomasin kuukausi pari takaperin, kun ajoin samaa reittiä useamman kerran, että auto vaihtoi itse Eco-moodilta Sportille, kun kurvasin 60 km/h maantieosuudelta motarille. Olin itse tehnyt tuon saman vaihdon varmaan 4-5 kertaa aiemmin ja aina samassa paikassa. Seuraavilla kerroilla infotainment ilmoitti itsekseen, kun olin samassa kohdassa koordinaatteja, että "Your settings have been changed - press OK or Cancel". OK johti siihen, että auto vaihtoi Sport -modeen. Cancel piti asetukset ECO-tilassa, jolla ajan pääsääntöisesti. Tämä oli sen verran jännä muutos, että ekalla kerralla nousi hiukset pystyyn :O Onko VAG pakannut info-järjestelmän uumeniin jotakin "koneoppimista"? Vaikea uskoa, mutta noin se toimi. Nyt en ole ajanut samaa reittiä muutamaan viikkoon, niin en osaa sanoa onko "oppinut" jo pois tuosta.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

sparrow77

Viimeisimmällä huoltokäynnillä heitettiin taas perinteiset takuu-uhkailut tuontiauton suhteen " "Tässä menee sitten takuu umpeen marraskuussa, kun auto otettu käyttöön 11/21. Kun on Suomen ulkopuolelta tuotu auto (=Espanja) niin takuu on kaksi eikä viisi vuotta."

Kellään kokemuksia tästä? Käsittääkseni EU-lainsäädännön mukaan asiakkaita ei saa eriarvoistaa ja maahantuojan on tarjottava sama takuu myös muualta EU:sta ostetuista tuotteista.

vekaas

Kyllähän se takuu on tuontiautoissa sama kuin Suomessa myydyissä autoissa.
Seat Leon FR phev -21

ex:
Passat GTE -16
Volvo XC70 -13
Peugeot 308 -16
BMW 318d -07
Volvo S60 -02
Volvo S90 -97
Volvo 960 3.0 -96

Tombba

Empä kyllä usko, että on noin. Seatissa taitaa olla normaalisti 2v takuu, mutta Suomen maahantuoja on lyönyt siihen kolme vuotta päälle omaan piikkiin, jotta näitä saataisiin täällä myytyä edes jollekin. Ainakin omassa autossa näkyy lisävarusteena YW8 5 vuotta/100000 takuu. Tuskimpa Suomen maahantuojan tarvii antaa vastaavaa takuuta ilmaiseksi muualta ostetulle autolle.

sparrow77

Heitetään tähän vielä sellainen muuttuja, että Espanjassa Cupra myöntää kolmen vuoden takuun.
Eli onko takuu kaksi, kolme vai viisi vuotta? 🤔

https://www.cupraofficial.es/cupra-care

Laitoin tästä kuluttajaneuvontaan kyssäriä, kun tietoa on aika ristiriitaisesti ympäri nettiä.

seatkuski

Mitenkäs tässä meni huolto-ohjelma? Auto huutelee, että tarkistushuoltoon olisi 14 päivää. Kun katson appista, niin se on 14 päivää / 5900 km. Autolla on ajettu 24tkm. Mielellään tekisin huollon vasta 30tkm:n kohdalla, kun samalla menee öljyt vaihtoon.

jolla

Lainaus käyttäjältä: seatkuski - 03.05.23 - klo:20:29
Mitenkäs tässä meni huolto-ohjelma? Auto huutelee, että tarkistushuoltoon olisi 14 päivää. Kun katson appista, niin se on 14 päivää / 5900 km. Autolla on ajettu 24tkm. Mielellään tekisin huollon vasta 30tkm:n kohdalla, kun samalla menee öljyt vaihtoon.

Laitas tännekin sitten mitä sieltä vastaavat. Itsekin just hain Ruotsista auton jonka takuu just Ruotsissa päättynyt, jotenkin tuntuisi hassulta, että se takuu nyt olisikin vielä muutaman vuoden voimassa kun auto tuli Suomeen.

Kari-Pekka

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 03.05.23 - klo:11:59
Empä kyllä usko, että on noin. Seatissa taitaa olla normaalisti 2v takuu, mutta Suomen maahantuoja on lyönyt siihen kolme vuotta päälle omaan piikkiin, jotta näitä saataisiin täällä myytyä edes jollekin. Ainakin omassa autossa näkyy lisävarusteena YW8 5 vuotta/100000 takuu. Tuskimpa Suomen maahantuojan tarvii antaa vastaavaa takuuta ilmaiseksi muualta ostetulle autolle.
Näinhän se menee, eli maahantuoja on "ostanut" Suomi-autoihin kolme lisävuotta takuuta tai 100 000 km asti. Perustakuu on kaksi vuotta ilman kilometrirajaa. Jos tuontiautoon ei ole ensimmäinen omistaja ostanut jatkotakuuta, niin sitten siinä on vain kahden vuoden takuu. Fordeissa ihan vastaava juttu, ei siinä kuluttajaneuvojalla ole paljoa sanottavaa. Nämä on niitä juttuja mistä oppirahat maksettava, toisille tulee tosiaan yllätyksenä tämäkin. Tai sittenhän Espanjasta kannattaa lähteä korjauttamaan rikkinäisiä Seatteja tänne, jos niihin ilmestyy itsestään pidempi takuu kun auto saapuu Suomen rajojen sisäpuolelle. :D

Omassa Audissani näkyy myös varustekoodeissa siihen Saksassa uutena ostettu tehtaan jatkotakuu, se luonnollisesti toimii myös Suomessa.

Huoltovälit on öljynvaihdolle 15000 km tai vuosi ja varsinainen huolto 30000 km ja 2 vuotta. Eli auto tulee sitten ilmeisesti parin viikon päästä kaksi vuotta vanhaksi.

miz

Lainaus käyttäjältä: Masatir - 03.05.23 - klo:08:33Nyt wrap around ledit syttyvät samaan tahtiin auton ajovalojen kanssa eli jos on riittävän hämärää. Wrap around ledit syttyvät myös silloin, jos kirkkaissa olosuhteissa pakotan ajovalot päälle valokytkimestä. Ihan ok uudistus itselle. Nyt ainakin selkeästi tietää, että milloin umpioissa ovat pelkät signature ledit päällä ja milloin koko ajovalot. Aiemmin ainoa indikaatio tälle oli se, että onko usb-porttien ympärillä oleva pieni valaistus päällä vai ei.

Onhan siellä valojen käyttöpaneelissa myös merkkivalot mistä näkee päällä olevat valot.

Monimerkkimies

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 03.05.23 - klo:11:59
Empä kyllä usko, että on noin. Seatissa taitaa olla normaalisti 2v takuu, mutta Suomen maahantuoja on lyönyt siihen kolme vuotta päälle omaan piikkiin, jotta näitä saataisiin täällä myytyä edes jollekin. Ainakin omassa autossa näkyy lisävarusteena YW8 5 vuotta/100000 takuu. Tuskimpa Suomen maahantuojan tarvii antaa vastaavaa takuuta ilmaiseksi muualta ostetulle autolle.

Itse kun ostin auton 2020 loppuvuodesta (sain auton tammikuussa 2021) oli tarjolla lisähinnasta tuo jatkotakuu 5v / 150tkm. Maksoin tuosta jatkotakuusta muistaakseni 350e tjsp. Onko tosi että tuollaisia 5v / 100tkm on ollut ihan "vakiona" autoissa ja maahantuoja omaan piikkiin.

Lionman

Tosi on. 5v/100tkm takuu oli yksi syy miksi autoon päädyin. Toinen oli hinta syyskuussa 2020. Ja kolmas toimitusaika. Sain auton joulukuun alussa 2020 kun oli jo ns. varattuna tuotantoon. Tosin minulla tulee 100tkm täyteen ajassa n. 3,5v.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 04.05.23 - klo:15:51
Tosi on. 5v/100tkm takuu oli yksi syy miksi autoon päädyin. Toinen oli hinta syyskuussa 2020. Ja kolmas toimitusaika. Sain auton joulukuun alussa 2020 kun oli jo ns. varattuna tuotantoon. Tosin minulla tulee 100tkm täyteen ajassa n. 3,5v.

Vahvistan. 5 v. takuu on täälläkin, vaikka sain auton vasta 11/2021 tasan 12 kk tilauksesta. Takuusta on ihan erillinen lappukin, mustaa valkoisella. Minulla taitaa 100tkm raja riittää, kun kilsoja tulee vain 15-20 tkm/vuosi.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Tombba

Lainaus käyttäjältä: Monimerkkimies - 04.05.23 - klo:15:40
Itse kun ostin auton 2020 loppuvuodesta (sain auton tammikuussa 2021) oli tarjolla lisähinnasta tuo jatkotakuu 5v / 150tkm.

Oma auto myös tilattu 12/2020 ja silloin oli tarjolla juuri tuo 100tkm --> 150tkm upgrade vielä lisävarusteena. Viisi vuotta toki aika joka tapauksessa. Jätin ostamatta, kun ajoa ei tule noin paljon.

avioninprinssi

Saako avaimia "opetettua" niin että olisi aina oma profiili kun autoon menee? Vaimo ja minä kumpikin käytämme autoa ja molemmilla omat avaimet.

Matskasi

Lainaus käyttäjältä: avioninprinssi - 25.05.23 - klo:07:44
Saako avaimia "opetettua" niin että olisi aina oma profiili kun autoon menee? Vaimo ja minä kumpikin käytämme autoa ja molemmilla omat avaimet.

Noinhan se kuuluisi toimia, mutta meillä ainakin tuntuu arpovan satunnaisgeneraattorilla, kumman profiili otetaan käyttöön. Ilmeisesti autoa sammuttaessa käytetty profiili pitäisi jäädä avaimelle, mutta minulla monesti hyppää vaimon profiili käyttöön, vaikka auto sammutettu 5 min. aiemmin ja vaimon avain kilometrien päässä.
Ajossa: Seat Leon ST 1.4 PHEV 204 eHybrid Xcellence DSG
Ex: Seat Leon ST 1.4 TSI 150 ACT FR DSG
Ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy