Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Yaffa0

Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 16.01.23 - klo:10:45
Se on jäänyt epäselväksi, että jos tuolle tekisi ns. "retofit" asennuksen eli asentaisi itse sellaisen pesusäiliön, missä tuo anturi on, niin osaisiko ajotietokone sitten näyttää määrän? Uskon, että osaisi, koska softa on tuolta osin yhteneväistä MIB3 järjestelmissä. Toinen minkä voisi lisätä vielä jälkikäteen on myös pesunesteen suuttimien lämmityksen. Nekin on niistetty pois, vaikka olivat edellisessä Leon:ssa.

Hyvin todennäköisesti osaa. Juurikin kuten kirjoitit niin softassa tuo tuki varmasti on koska konsernista löytyy sisarmerkkejä joissa tuo pesunesteen merkkivalo löytyy :)

Ja epäilisin että pääset vieläkin helpommalla. Siinä nykyisessäkin säiliössä on todennäköisesti paikka sille anturille, se vaan on "tulpattu" umpeen ja se pitää leikata auki. Noin se on ollut vanhemmissa malleissa.
Edelleen, samaa säiliötä käytetään myös niissä sisarmerkeissä joissa merkkivalo on.

vekaas

Kysellään vielä tyhmiä. Onko kukaan laittanut lisävaloja näihin vehkeisiin? Tavalliset led valot joten sen suhteen ei liene ongelmia?
Seat Leon FR phev -21

ex:
Passat GTE -16
Volvo XC70 -13
Peugeot 308 -16
BMW 318d -07
Volvo S60 -02
Volvo S90 -97
Volvo 960 3.0 -96

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Masatir - 16.01.23 - klo:08:13
Auto herjaa, että vaihda avainten paristot. No olen vaihtanut ja herjaa edelleen. Pitääkö tuo herja nollata jotenkin jostain, että se ei joka kerta autoa käynnistäessä tulisi?
Ei ole mitään mistä ilmoituksen voisi nollata. Minulla oli sama ongelma kun vaimolla olevan kakkosavaimen paristo vaati vaihtoa. Luulin että oman avaimeni paristo vaatii vaihtoa ja vaihdoin sen eikä vaihtoilmoitus loppunut vaihdosta huolimatta. Vaihtoilmoitus loppui vasta sitten kun vaimon avaimen paristo oli vaihdettu ja avain oli käytetty auton sisällä. Eli auto tunnistaa eri avaimet ja näyttää vaihtoilmoitusta niin pitkään kunnes vaihtoa vaativan avaimen paristo on vaihdettu ja avainta on käytetty autossa.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Pälä93

Moi!

Oon kesästä -22 omistanu tämän auton ja oon ollu kyllä erittäin tyytyväinen. Joskus syystalven aikana huomasin kuitenkin sellaisen ”bugin”, että latauksessa auton takavalot saattavat noin 10sek ajaksi syttyä jonka jälkeen ne itsestään sammuu. No tämän asian kanssa oon pystyny elämään.

Kuitenkin nyt talven aikana oli valojutun lisäksi joskus harvoin ongelmia keylessin kanssa ja yhteensä kolme kertaa auto on latauksen jälkeen nollannut radion ja ääniasetukset ja näytöltä myös joitakin asetuksia (ei kuitenkaan kaikkia asetuksia).

Näitten vaivojen vuoksi kävin huollosta kysymässä, että onko jotakin päivitystä saatavana. Näin oli ja auto tänään päivitettiin.

Yllätys oli kiva kun lähdin huollosta ajamaan. Autossa oli hävinny kokonaan ajomoodit, navi ei toimi, vakkari ei toimi (limitteri vaan toimii) ja en voi myöskään valita emoden ja hybridin väliltä.

Ajoin takaisin huoltoon ja testerissä oli vikakoodeja liuta. Oikea päivitys pitäs olla sisässä. Ongelmat ei estä ajamista. Torstaina sain uuden huoltoajan ja josko Seatin tekninen tuki olisi siihen mennessä myös vastannut huollon yhteydenottoon.

Outoa. Onko kellään muilla ollu samantapasta päivitysvaivaa?

uma

Moi, et ole ainoa:

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=47613.1020

Tuon sivun loppupuolelta löytyy pari päivitystarinaa, jossa homma ei mene aivan putkeen. Muistaakseni samassa langassa on muitakin kertomuksia. Minulla vaati osan vaihdon, jota odoteltiin parisen viikkoa saapuvaksi. Toivotaan, että sun tapaus sujuu helpommin.


Lainaus käyttäjältä: Pälä93 - 16.01.23 - klo:19:51
Moi!

Oon kesästä -22 omistanu tämän auton ja oon ollu kyllä erittäin tyytyväinen. Joskus syystalven aikana huomasin kuitenkin sellaisen ”bugin”, että latauksessa auton takavalot saattavat noin 10sek ajaksi syttyä jonka jälkeen ne itsestään sammuu. No tämän asian kanssa oon pystyny elämään.

Kuitenkin nyt talven aikana oli valojutun lisäksi joskus harvoin ongelmia keylessin kanssa ja yhteensä kolme kertaa auto on latauksen jälkeen nollannut radion ja ääniasetukset ja näytöltä myös joitakin asetuksia (ei kuitenkaan kaikkia asetuksia).

Näitten vaivojen vuoksi kävin huollosta kysymässä, että onko jotakin päivitystä saatavana. Näin oli ja auto tänään päivitettiin.

Yllätys oli kiva kun lähdin huollosta ajamaan. Autossa oli hävinny kokonaan ajomoodit, navi ei toimi, vakkari ei toimi (limitteri vaan toimii) ja en voi myöskään valita emoden ja hybridin väliltä.

Ajoin takaisin huoltoon ja testerissä oli vikakoodeja liuta. Oikea päivitys pitäs olla sisässä. Ongelmat ei estä ajamista. Torstaina sain uuden huoltoajan ja josko Seatin tekninen tuki olisi siihen mennessä myös vastannut huollon yhteydenottoon.

Outoa. Onko kellään muilla ollu samantapasta päivitysvaivaa?
Seat Leon FR eHybrid 2021

Yaffa0

Nyt kun on ollut paljon näitä "paskakelejä", loskaa lentää ja alatutka (front assist/travel assist) on poissa pelissä, niin miten teillä tulee se takaisin toimintaan? Minulla tuo putosi huonon kelin takia pois päältä esim. eilen (meni lumesta umpeen). Mutta auto herjasi samasta ongelmasta myös seuraavalla startilla, vaikka tutka oli puhdas ja harjattu. Kun boottasin infopaneelin, niin herja katosi ja laite toimi normaalisti. Tosin olin liikkeessä eli ei jäänyt täyttä varmuutta siihen, että poistuuko se liikkeelle lähdettäessä jonkun ajan kuluttua vai auttoiko tuo bootti siihen.

Se kuitenkin ihmetyttää, että jos auton sammuttaa tutkan ollessa likainen (poissa pelissä), niin seuraavalla käynnistyksellä sama virheilmoitus edelleen tulee. Luulisi, että käynnistettäessä nuo nollattaisiin vai pitääkö sen "nähdä" vähän tietä, jotta tietää toimiiko vai ei?

Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 19.01.23 - klo:13:26
Nyt kun on ollut paljon näitä "paskakelejä", loskaa lentää ja alatutka (front assist/travel assist) on poissa pelissä, niin miten teillä tulee se takaisin toimintaan? Minulla tuo putosi huonon kelin takia pois päältä esim. eilen (meni lumesta umpeen). Mutta auto herjasi samasta ongelmasta myös seuraavalla startilla, vaikka tutka oli puhdas ja harjattu. Kun boottasin infopaneelin, niin herja katosi ja laite toimi normaalisti. Tosin olin liikkeessä eli ei jäänyt täyttä varmuutta siihen, että poistuuko se liikkeelle lähdettäessä jonkun ajan kuluttua vai auttoiko tuo bootti siihen.

Se kuitenkin ihmetyttää, että jos auton sammuttaa tutkan ollessa likainen (poissa pelissä), niin seuraavalla käynnistyksellä sama virheilmoitus edelleen tulee. Luulisi, että käynnistettäessä nuo nollattaisiin vai pitääkö sen "nähdä" vähän tietä, jotta tietää toimiiko vai ei?

Minulla on tainnut yleensä noin kilometrin ajon jälkeen häipyä vanha virheilmo. Tyhmää kyllä että se jää niinkin pitkäksi ajaksi turhaan, hankaloittaa kyllä elämää. Mielestäni noin vuosi sitten jäi vielä pitemmäksi ajaksi, mutta ehkäpä jonkun päivityksen jälkeen alkoi tuo palautuminen olla sentään vähän nopeampaa.

miz

^
Samat kokemukset. Muutama minuutti saattaa mennä että häipyy.
Siitä ei käryä että poistuuko ennen seuraavaa starttia jos auto on ollut lepotilassa siinä välillä.

Meni itselläkin tänään pitkästä aikaa kun koko keulassa oli paksu kerros märkää lunta. Lämmitys olisi kiva tuossa, varsinkin kun on oleellinen osa turvavarustelua (automaattijarrutus/front assist) joka arvostellaan ja pisteytetään  mm. törmäystestien yhteydessä.

kölli

Juuri eilen kävi tuo sama, eli etututka putosi hetkeksi pois käytöstä. Herja poistui yllättävän nopeasti, olisiko jopa parin minuutin aikana. Veikkaan että lunta sulanut päälle ja osunut pudotessaan tutkan pintaan tms.

Toinen talvinen huomio oli tänään se, että ainakin tuo eTSI on yllättävän matala. Varustelu on mallia Xcellence ja alusta mielestäni aika normi korkuinen. Mutta niin vaan keula ja pohja raapii lunta mukaansa. Keulassa vielä tuollainen hölmö/turha lippa keräämässä kaiken lumen mukaansa. No, se muotoilu...
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

mikama83

Mulla toi FR (eTsi) joka on vielä 15mm alempana kuin tuo Xcellence. Ei älyttömiä ongelmia mutta jäätyneet lumipaakut kyllä on mitä tosissaan saa varoa. Muuten miellyttää kyllä omaa silmää tuo mieto madallus.

Saman havainnon tehny tutkasta eli jos auton sammuttaessa on siitä valittanu niin se on myös läsnä kun auton käynnistää. Jos tutka silloin puhdas ja lähtee ajamaan niin häviää kyllä varoitus sitten äkkiä.

jukkanen

Miten tuohon tutkaan saisi rakennettua lämmityksen, tai olisiko sitä mahdollista vaihtaa lämmitettyyn?
On kyllä ikävä ominaisuus muuten hyvässä talviautossa.

Auton ensimmäisinä kuukausina ei myöskään nopeusrajoitin ollut korvikkeena käytettävissä kun vaiva oli päällä, nykyään näköjään se sentään onnistuu, mikä edes pikkuisen auttaa joissain tilanteissa.

M_M

Kai näihinkin saisi koodattua sopivilla työkaluilla valittavaksi ACC:n ja nopeudenrajoittimen ohella sen perinteisen cruisen ilman tutkaa? Ajelee sillä sitten jos tutka on tukossa.

Lämmitystä ei kovin helpolla varmaan saa rakenneltua kun se tutka nopeasti suuttuu jos sen eteen lisätään jokin lämmityselementti. Lämmintä ilmaa puhaltamalla voisi onnistua mutta mitenkä sen sitten järjestää?  ;D
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

kölli

Muilta osin tämä tuntuu hyvältä talviautolta. Rengastus on 225/45-17 ja kitkat, joka toimii alustan kanssa mainiosti.
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: M_M - 20.01.23 - klo:09:29
Kai näihinkin saisi koodattua sopivilla työkaluilla valittavaksi ACC:n ja nopeudenrajoittimen ohella sen perinteisen cruisen ilman tutkaa? Ajelee sillä sitten jos tutka on tukossa.

Lämmitystä ei kovin helpolla varmaan saa rakenneltua kun se tutka nopeasti suuttuu jos sen eteen lisätään jokin lämmityselementti. Lämmintä ilmaa puhaltamalla voisi onnistua mutta mitenkä sen sitten järjestää?  ;D

Edellisessä Leonissani (mk3.5 facelift malli) tuossa alatutkassa oli lämmityselementti. Eli lämmitysrengas (tai elementti) kiersi tutkan ympäri. Hiihtolomareissuilla pohjoiseen se säilyi auki pahassakin lumimyräkässä. Jäässä oli koko keula, mutta tutkan keskusta oli paljaana ja ACC toimi. Siitä minulla ei valitettavasti ole kuvaa, mutta aiemminkin täällä näyttämäni lämmityselementti näkyy tässä kuvassa.



Jospa tuon vanhanmallisen tutkan tai uudemman lämmityselementillä saisi asennettua huollossa VAG:n oikeilla komponenteilla? Tämän ja sen tuulilasinesteen määräanturin kun saisi retrofit-asennuksella, niin auto olisi talvikäytössä hyvä. VAG voisi vaikka myydä tuollaista talvipakettia (suolaiseen) 500-700 EUR hintaan asennettuna, niin aika moni varmaan tilaisi. En ymmärrä miksi VAG tahallaan huonontaa autojaan? Päätöksistä paistaa lyhytnäköinen voitontavoittelu, joka kostautuu tietyn asiakaskunnan menettämisenä. Pohjolan oloista ei näemmä pahemmin välitetä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Tos®

#2025
Uusi ainakin käyttää ethernet yhteyttä vanhan can-väylän sijasta, ei saane vanhempaa tilalle.
En tiedä oliko vanhassa:

LainaaVertical aerial
At close range, the vertical aerial expands
the beamwidth of the radar sensor.
This allows e.g. crossing pedestrians who
step out from behind parked vehicles to be
detected early on.

Horizontal aerial
The horizontal aerial scans the long-
distance range with a narrow main lobe up
to 210 m. This makes a good approach
behaviour to vehicles in front possible.
Interference from vehicles in the adjacent
lane are minimized.


https://drive.google.com/file/d/1bpD6pteyb1z-lPxoeUpe5awSkdzpmXE6/view?usp=sharing


Ja joidenkin ei kannata tulla mussuttaan että Golf on eri auto  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

jopi

Uusi eHybrid käyttäjä opettelee vielä niksejä.

Pari kysymystä mielessä:
Saako polttomoottorin pakotettua pysymään päällä? Esim. Sport tilassa?
Saako akun varauksen "lukittua" esim. 50%, niin että sähköllä ajetaan siihen saakka, jonka jälkeen polttis käynnistyy ja pitää varauksen siinä?
Tarvitseeko OTA päivitykset datapakettien ostamista?

Mitkäs olisi muut/yleiset parhaat vinkit auton käyttöön liittyen?
Liittyen lataukseen, ajamiseen esim. kylmillä keleillä (kulutusnäkökulma vs. lämpö), infotainmentiin tms..
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

miz

Lainaus käyttäjältä: jopi - 20.01.23 - klo:20:33
Uusi eHybrid käyttäjä opettelee vielä niksejä.

Pari kysymystä mielessä:
Saako polttomoottorin pakotettua pysymään päällä? Esim. Sport tilassa?
Saako akun varauksen "lukittua" esim. 50%, niin että sähköllä ajetaan siihen saakka, jonka jälkeen polttis käynnistyy ja pitää varauksen siinä?
Tarvitseeko OTA päivitykset datapakettien ostamista?

Mitkäs olisi muut/yleiset parhaat vinkit auton käyttöön liittyen?
Liittyen lataukseen, ajamiseen esim. kylmillä keleillä (kulutusnäkökulma vs. lämpö), infotainmentiin tms..

Ei saa pakotettua jatkuvaan käyntiin pidemmälle ajalle. Polttis sammuu aina jos akku on täynnä eikä ole isompaa kuormaa.
Sport moodilla toki käyttää herkemmin polttomoottoria.
Jos polttomoottori starttaa pakkasilla, se sammuu vasta kun on lämmin.

Vajaalla akulla saa käymään jatkuvasti latausmoodilla siihen saakka kunnes akku täynnä, mutta siinä ei ole kulutuksen / taloudellisuuden kannalta isommin järkeä.
Tilanne voi olla eri jos tarvitsee perillä sähköä vaikka esilämmityksiin, eikä ole latauspaikkaa. Ladattaessa on maantiellä kulutus luokkaa 6,5-7 l/100km, kun muuten pääsee 4-5 l/100km sähkön käytöstä riippuen (hetkellinen kulutus voi olla yli 10, mutta keskikulutus pidemmällä matkalla ei).

Akun tilan saa "lukittua" hybrid moodissa, eli ajaa hybridi tilassa niin että akun varaus ei laske (paljoa) pyynnin alle. Tuo on käyttökelpoinen toiminto varsinkin navin kanssa, asettaa määränpään ja halutun akun varausasteen, jolloin auto käyttää reitin mukaan halutun osan sähköstä kohtuullisen fiksusti. E-modella auto käyttää sähköä niin kauan kun on virtaa akussa.

Datapakettia tarvitsee vain jos haluaa käyttää auton internettiä hotspottina, tai kuunnella nettiradioita infotaimentin kautta. Muuten riittää connect palvelu kaikkeen. En tiedä latautuuko ota-päivitykset ilman maksullista connectia, mutta esim karttapäivitykset ja etäkäyttö ei toimi ilman connectia.
Itse en ole dataa ostanut koskaan, käytän langatonta carplayta kaikkeen viihteeseen. Toimii hienosti.

Lataus ja esilämmitys kannattaa varsinkin kylmällä kelillä ajastaa lähtöhetkeen, akut lämpenee vähän ja on enemmän sähkötehoa käytössä. Kylmillä akuilla starttaa helpommin bensamoottorin.

Pidemmälle ajettaessa kannattaa lähteä bensalla liikkeelle, käyttää vähemmän sähköä lämmitykseen, ja akut voi ajaa vaikka loppumatkalla tyhjäksi ja auto käyttää moottorin lämmöt sisätilan lämmittämiseen sähkön sijaan.

[kassu]

Paras on pidemmällä matkalla laittaa navi käyttöön heti, (auton oma) vaikka osaisitkin itse perille. Auto käyttää akussa olevat sähköt silloin järkevimmin, säästelee akkua taajamiin jne.
Seat Leon 1.4 e-HYBRID Xcellence ST 2022
Seat Leon 2.0 tfsi Sport-Up 2006

heller

Lainaus käyttäjältä: miz - 20.01.23 - klo:22:14
Datapakettia tarvitsee vain jos haluaa käyttää auton internettiä hotspottina, tai kuunnella nettiradioita infotaimentin kautta. Muuten riittää connect palvelu kaikkeen. En tiedä latautuuko ota-päivitykset ilman maksullista connectia, mutta esim karttapäivitykset ja etäkäyttö ei toimi ilman connectia.
Itse en ole dataa ostanut koskaan, käytän langatonta carplayta kaikkeen viihteeseen. Toimii hienosti.

Hetkinen, mitäs nettiradioita?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Tos®

Golffissa nettiradio löytyy radio / media napin takaa, sen saa toimimaan ilman datapakettia myös puhelimen wifillä
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

miz

Jostain siellä valikoissa tuo on Leonissakin, mutta ei ole ollut tarvetta käyttää kun esim tune fm toimii CarPlayn kautta infotaimentin ruudulta.

Ei tarvi istua autossa selaamassa ja hakemassa asemia, kun ne voi laittaa valmiiksi puhelimella.

Tos®

Juu se auton sovellus on kökkö käyttää. Toki jos jaksais suosikit tallentaa niin sitten.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Jontigga

Tosta radiokanavien tallennuksista tuli mieleen. Olen tuon toimenpiteen tehnyt varmaan 10 kertaa 2 vuoden aikana.
Tekeekö muilla kovin usein infortainment sitä, että kaikki asetukset katoaa. Alkunäytön omat pikanäppäimet ja liukupalkit, radiokanavat jne. Eli tavallaan koko oma käyttäjätili nollaantuu. Mulla tekee sitä ajoittain useammin ja sit voi mennä puolikin vuotta, että ei tee. Olisi kiva tietää mistä tämäkin johtuu.
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Pälä93

Lainaus käyttäjältä: Jontigga - 23.01.23 - klo:19:07
Tosta radiokanavien tallennuksista tuli mieleen. Olen tuon toimenpiteen tehnyt varmaan 10 kertaa 2 vuoden aikana.
Tekeekö muilla kovin usein infortainment sitä, että kaikki asetukset katoaa. Alkunäytön omat pikanäppäimet ja liukupalkit, radiokanavat jne. Eli tavallaan koko oma käyttäjätili nollaantuu. Mulla tekee sitä ajoittain useammin ja sit voi mennä puolikin vuotta, että ei tee. Olisi kiva tietää mistä tämäkin johtuu.

Tuttua täälläkin. Tehnyt minullakin tuota tasan kolme kertaa. Kaikilla kerroilla latauksen jälkeen, mutta ei mitään syytä ole tullu keksittyä, että mistä johtuisi. Radion kanavat nollaantuu ja samalla nollaantuu ääniasetukset.

Masatir

Lainaus käyttäjältä: miz - 20.01.23 - klo:22:14
Akun tilan saa "lukittua" hybrid moodissa, eli ajaa hybridi tilassa niin että akun varaus ei laske (paljoa) pyynnin alle. Tuo on käyttökelpoinen toiminto varsinkin navin kanssa, asettaa määränpään ja halutun akun varausasteen, jolloin auto käyttää reitin mukaan halutun osan sähköstä kohtuullisen fiksusti. E-modella auto käyttää sähköä niin kauan kun on virtaa akussa.

Pidemmälle ajettaessa kannattaa lähteä bensalla liikkeelle, käyttää vähemmän sähköä lämmitykseen, ja akut voi ajaa vaikka loppumatkalla tyhjäksi ja auto käyttää moottorin lämmöt sisätilan lämmittämiseen sähkön sijaan.

Hetkinen, mitenkä tämä akun lukitseminen tapahtuu navia käyttäessä? Olen kyllä pidemmällä matkalla laittanut hybrid-moodin ja navin päälle ajatuksella, että se jotain optimoi siellä taustalla kun se tietää sen reitin mutta en mitään kohtaa muista nähneeni, että valitse tästä raja, jonka alle akun varaus  ei mene. Aina se on mennyt hybridi-tilassa nollille navipäällä, kun matka on ollut tarpeeksi pitkä. Voitko ihan rautalangasta vääntää?

Siellä lähtöaika-asetuksissa tms on muistaakseni jokin akun vähimmäisraja-asetus, josta en ole ymmärtänyt, että mitä se tekee. Minulla se on 50% mutta vaikutus on mikä?

Ja miten pidemmälle ajettaessa lähdön voi pakottaa bensalle? Vaikka autoa käynnistäessä kotioven edessä valitsisin hybrid-moodin niin ei se silti välttämättä bensamoottoria käynnistä, jos taajamassa ensin ajelee?

Osaako muuten auto hyödyntää sitäkin navitietoa optimoinnissaan, joka tulee android auton ja google mapsin kautta? Vai pitääkö päällä aina olla auton oma navi? Tässä kerran kun lähdin Nurmekseen ajamaan, niin kehä kolmosella navi meni täysin sekaisin ja lähti ajamaan ykköstien tuntumassa kohti Turkua. Kun pysähdyin Kuopiossa, niin auto oli Paraisten saaristossa. Jos olisin pitänyt auton navia päällä, niin se olisi koko ajan herjannut, että hidasta mutka tulee 40km/h ja jarrutellut ym. Tuossa tilanteessa olisin kaivannut jotenkin navin boottaus mahdollisuutta.

miz

Siinä e-mode / hybrid valinnan vieressä on ratas josta saa asetettua halutun tason, en muista oliko siinä joku tekstikin.
Täältä sivu 219 niin löytyy ohje: https://www.seat.fi/content/dam/countries/fi/seat-website/kayttoohjekirjat/Kayttoohjekirja_Leon_11-21.pdf

Ilman tuota valintaa käyttää akun tyhjäksi matkalla.
Tuon palkin jos vetää "plussalle" niin lataa polttomoottorilla akun ollessa vajaa.
Akun tason valinta nollautuu seuraavassa startissa, eli jos pitää tauon matkalla niin auto lähtee taas sähköllä ja pidettäväksi haluttu taso pitää laittaa uudestaan.

Lähtöajan prosenttivalinta valinta liittyy heti lataukseen. Jos on lähtöaika valittuna, niin lataa heti töpseli kytkettäessä valittuun rajaan saakka, loput ennen lähtöä. Jos aikaa ei ole asetettu, lataa aina heti täyteen.
Tämä on talvella hyvä kun akku samalla lämpenee vähän. Ja jos auto seisoo useamman päivän niin ei tarvi akku täynnä seisottaa vaan lataa vasta kun käyttöä.

Pakotus on vähän väärä termi ehkä, mutta helpoiten menee kun valitsee kepistä S-moden ja painaa just sen verran kaasua että polttomoottori lähtee mukaan. Tai sitten ihan hybrid tilassa, mutta silloin polttomoottori ei starttaa niin helposti. Painaa sitä kaasua sen verran että menee sininen palkki päätyyn, mitään kick downia ei tarvitse tai kannata tehdä.
Itse käytän tuota S/D moodin vaihtoa eestaas kun se tikku on sormien ulottuvilla niin helposti.

Car play tai android auto ei ohjaa auton energian käyttöä, eli tarvii sen oman navin.
Infotaimentin voi buutata painamalla pitkään virtanappia, uudelleen käynnistys kestää luokkaa minuutin kokonaisuudessaan.

Kirjoitettuna kuulostaa vaivalloiselta, mutta ei tuossa missään kohtaa montaa näppäilyä tarvitse.

Yaffa0

Mizin linkkaamasta ohjeesta löytyvät sivuilta 219 ja 220.

Eli siinä infonäytöllä on kolme symbolia kun klikkaa sitä rattaan kuvaa hybrid -sanan vierestä, >, = ja <:

Akkuvarauksen manuaalinen ohjaus
Akkuvarauksen manuaalinen ohjaus on mahdollista vain käyttötilassa Hybrid. Käyttäjän valitsema asetus pätee vain virran katkaisuun asti tai kunnes vaihdetaan Hybrid- tai E-MODE-ajotilaan.

Paina toimintopintaa (rattaan kuva) ja ohjaa akun varausta symbolien >, = ja < avulla:

> Painamalla tätä symbolia varaustilalle valitaan korkeampi tavoitetaso. Ajon aikana auto pyrkii saavuttamaan korkeajänniteakun uuden tavoitevaraustilan.
Auto liikkuu polttomoottorin avulla. Jos polttomoottorilta jää riittävästi tehoa ”yli”, sitä käytetään korkeajänniteakun lataamiseen. Tämä valinta lisää polttoaineenkulutusta.

= Korkeajänniteakun varaustila pysyy ajon aikana lähellä senhetkistä tasoa. Nopeissa kiihdytyksissä tai suurissa ajonopeuksissa käynnistyy polttomoottori. Auto kulkee taas sähköisesti, kun se riittää haluttuun kiihdytykseen ja auton nopeus sallii sen.

< Tätä symbolia painamalla varaustilalle valitaan alhaisempi tavoitetaso. Auto käyttää akun varausta vain, kun varaus- tila on valittua tasoa korkeampi. Loppu energia säilyy ajon päättymiseen asti.

Eli lyhyesti, jos haluat, että kone käy (lähes) koko ajan, niin klikkaa ratasta ja laita pyyntö, että pitää varauksen 100% akuissa. Silloin kone pyrkii käymään koko ajan, koska muutenhan akut eivät pysy 100% varauksessa. Jos haluat ajaa sähköllä siihen asti, kun akuissa on virtaa puolet jäljellä, niin vedä liukusäädin puoliväliin. Kun akkutaso saavuttaa sen, käynnistyy kone ja akut pyritään pitämään 50% varauksessa. Jne...
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Masatir

Kiitos näistä. Testailin eilen tätä ominaisuutta ja näinhän se tosiaan toimii. Olinkin aiemmin ihmetellyt sitä, että miten näitä autoja muka ajaessa saa ladattua. Mutta selvisipä sekin nyt. Polttoaineenkulutus pomppasi kyllä melkoisesti kun nostin sen rajan ylemmäksi kuin mitä akussa oli varausta jäljellä.

miz

Se hetkellinen kulutus tosiaan näyttää välillä isoja lukuja, mutta esim. tunnin ajon jälkeen tilanne ei ole ihan niin paha.

Ne kerrat kun olen itse käyttänyt maantiellä, niin kulutukset on jääneet alle 7 l/100km. Kyseessä on olleet pääasiassa 50-100 km maantiepätkät kun olen tarvinnut perillä akkuvirtaa esilämmityksiin ja lyhyisiin ajoihin. Motarilla ja kaupungissa kulutus varmaan nousee aika isoksi /100km.

Näppituntumalta heittäisin että akun lataus ajossa tyhjästä täyteen veisi luokkaa reilu 3 litraa bensaa. Tyhjästä täyteen en ole itse koskaan ladannut noin, vaan lataukset on olleet luokkaa 20->80%.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy