Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: skeidaukko - 30.11.22 - klo:12:32
Mikäköhän esilämmitystä riivaa? Ratti tai kuskin penkki ei ole vielä kertaakaan lämmennyt, vaikka ne on kyllä valittuna lämmitys-valikosta. Eikä niitä kyllä pysty poiskaan ottamaan, penkki ja ratti pysyy "punaisena" vaikka yrittää pois täpätä. Nyt pistin testiksi pelkääjän paikalle myös lämmityksen asetuksista, ja penkki lämpesi heti ajastetulla esilämmityksellä sekä myöskin Connectin kautta kytkettynä.

Minulla oli myös ongelmia penkin lämmityksessä seisontailmastointia käytettäessä. Tekivät jotain viime keväänä takuukorjauksen yhteydessä ja tänä syksynä on toiminut. Seisontailmastoinnin yhteydessä istuinlämmitys vaatii että ulkolämpötila on alle +5 astetta. Kokemukseni mukaan ratin lämmitys toimii vasta kun ulkolämpötila on pakkasella. Jos auton on latauksessa tilapäislaturilla eli 8A virralla, taitaa vaatia myös sen että on korkeajännite akku on valittuna seisontailmastoinnin käyttöön, sillä muuten teho ei riitä sisätilan lämmittämisen lisäksi muuhun.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Jontigga

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 28.11.22 - klo:11:15
Niin näköjään olikin, mulla olikin duunissa noita myös. Toista avainta en ole käyttänyt ollenkaan,
noissa nappiparistoissa on shelf life jotain 10 vuotta, eli siihen ei varmaan tarvi vaihtaa.

Mulla kävi kesällä sama kun mikama83:lla eli kun ns. 1 avain, joka ollut käytössä alkoi herjaamaan patterin vaihtoa niin viikon päästä siitä alkoi herjaamaan myös toinen avain. 2 avainta on käytetty satunnaisia kertoja vain silloin tällöin. Eli epäilen nappipariston shelf life 10 vuotta  :D
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Masatir

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 30.11.22 - klo:21:42
Minulla oli myös ongelmia penkin lämmityksessä seisontailmastointia käytettäessä. Tekivät jotain viime keväänä takuukorjauksen yhteydessä ja tänä syksynä on toiminut. Seisontailmastoinnin yhteydessä istuinlämmitys vaatii että ulkolämpötila on alle +5 astetta. Kokemukseni mukaan ratin lämmitys toimii vasta kun ulkolämpötila on pakkasella. Jos auton on latauksessa tilapäislaturilla eli 8A virralla, taitaa vaatia myös sen että on korkeajännite akku on valittuna seisontailmastoinnin käyttöön, sillä muuten teho ei riitä sisätilan lämmittämisen lisäksi muuhun.
Tuo oli mielenkiintoinen tieto, että korkeajänniteakun valinta seisontailmastoinnin käyttöön vaadittaisiin, jos haluaa seisontailmastoinnin yhteydessä muutakin kuin sisätilan lämmittämistä silloin kuin auto on latauksessa vain tilapäislaturilla 8A virralla. Onko tosiaan näin? Olen tavannut sitä ohjekirjaa mutta tällaista kohtaa en sieltä löytänyt.

Ehkä ylipäätään on vain epäselvästi välillä ilmaistu asioita. Mitä esimerkiksi tarkoitetaan tällä maininnalla seisontailmastoinnin ohjelmoinnista sivulla 164:
"Kun toiminnot Ilmastointi ja Lataus ovat yhtä aikaa kytkettyinä päälle, ensin autoa ladataan ja sitten ilmastoidaan. Lähtöaika voidaan aktivoida vasta, kun toinen kahdesta toiminnosta on kytketty päälle."

Eli jos ohjelmoin lähtöajan ja valitsen erikseen täpät ilmastointi ja lataus, niin auto lopettaa lataamisen siihen kohtaan, kun seisontailmastointi käynnistyy? Miksi näin haluaisin toimia? Enkö haluaisi, että auto aloittaa seisontailmastoinnin ja lataa loppuun asti ja lopettaa  lataamisen varmuudella vasta sitten, kun otan johdon irti autosta? Ja varsinkin jos olen valinnut käytä korkeajänniteakkua seisontailmastointiin yllä lainatun kommentin takia, niin eikö se silloin sitten ala tyhjentää sitä auton akkua kun se aloittaa sen ilmastoinnin? Vai mikä tuon pointti? Kun testasin seisontailmastoinnin ohjelmointia, niin jätin sen lataus-täpän kytkemättä päälle.


ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Masatir - 05.12.22 - klo:14:36
Tuo oli mielenkiintoinen tieto, että korkeajänniteakun valinta seisontailmastoinnin käyttöön vaadittaisiin, jos haluaa seisontailmastoinnin yhteydessä muutakin kuin sisätilan lämmittämistä silloin kuin auto on latauksessa vain tilapäislaturilla 8A virralla. Onko tosiaan näin? Olen tavannut sitä ohjekirjaa mutta tällaista kohtaa en sieltä löytänyt.

Ehkä ylipäätään on vain epäselvästi välillä ilmaistu asioita. Mitä esimerkiksi tarkoitetaan tällä maininnalla seisontailmastoinnin ohjelmoinnista sivulla 164:
"Kun toiminnot Ilmastointi ja Lataus ovat yhtä aikaa kytkettyinä päälle, ensin autoa ladataan ja sitten ilmastoidaan. Lähtöaika voidaan aktivoida vasta, kun toinen kahdesta toiminnosta on kytketty päälle."

Eli jos ohjelmoin lähtöajan ja valitsen erikseen täpät ilmastointi ja lataus, niin auto lopettaa lataamisen siihen kohtaan, kun seisontailmastointi käynnistyy? Miksi näin haluaisin toimia? Enkö haluaisi, että auto aloittaa seisontailmastoinnin ja lataa loppuun asti ja lopettaa  lataamisen varmuudella vasta sitten, kun otan johdon irti autosta? Ja varsinkin jos olen valinnut käytä korkeajänniteakkua seisontailmastointiin yllä lainatun kommentin takia, niin eikö se silloin sitten ala tyhjentää sitä auton akkua kun se aloittaa sen ilmastoinnin? Vai mikä tuon pointti? Kun testasin seisontailmastoinnin ohjelmointia, niin jätin sen lataus-täpän kytkemättä päälle.

Tuo korkeajänniteakun valinta ei ole ohjekirjassa. Asian toi esille K-auton huoltoneuvoja, kun puolitoista vuotta sitten ensimmäistä kertaa valitin ettei istuimet lämpiä kuten ohjekirjassa luvataan. Asia ei vaikuttanut osaltani istuinlämityksen toimintaan. Jos korkeajänniteakkua ei ole valittuna lämmitysteho on 8A:lla noin 1900W, kun taas korkeajänniteakku on valittu lämmityslaitteen koko 5000W teho on käytettävissä. Eli kovila pakkasilla tuo 1900W teho saattaa olla riittämätön sisätilan ja muiden lämmittämiseen.

Kokemukseni mukaan kun lataus ja ilmastointi on valittu niin auto lataa ensin akun täyteen noin tuntia ennen lähtöaikaa ja aloittaa ilmastoinnin tuon tunnin aikana ulkolämpötilan mukaan sopivana ajankohtana niin että haluttu lämpötila on lähtöhetkellä saavutettu. Eli jos korkeajänniteakkua ei ole valittu akun lataus on 100% noin tuntia ennen lähtöaikaa ja auto käyttää lämmitykseen vain laturista tulevaa sähköä niin että haluttu lämpötila on valitulla lähtöhetkellä saavutettu.

Viime talven kokemusten mukaan kun auto oli 8A laturissa, niin korkeajänniteakun käyttö ilmastoinnin aikana kulutti 2-3% sen kapasiteetista. Tällöin ei toiminut muuta kuin sisätilan lämmitys. Nyt kun istuinlämmitys on toiminut ja ollut käytössä kuljettajan istuimella niin korkeajänniteakun kapasiteetista on kulunut 4-5%. Ei ole vielä ollut niin kylmää että ratin lämmityksen vaikutuksesta olisi tietoa.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Masatir - 05.12.22 - klo:14:36
Tuo oli mielenkiintoinen tieto, että korkeajänniteakun valinta seisontailmastoinnin käyttöön vaadittaisiin, jos haluaa seisontailmastoinnin yhteydessä muutakin kuin sisätilan lämmittämistä silloin kuin auto on latauksessa vain tilapäislaturilla 8A virralla. Onko tosiaan näin? Olen tavannut sitä ohjekirjaa mutta tällaista kohtaa en sieltä löytänyt.

Ehkä ylipäätään on vain epäselvästi välillä ilmaistu asioita. Mitä esimerkiksi tarkoitetaan tällä maininnalla seisontailmastoinnin ohjelmoinnista sivulla 164:
"Kun toiminnot Ilmastointi ja Lataus ovat yhtä aikaa kytkettyinä päälle, ensin autoa ladataan ja sitten ilmastoidaan. Lähtöaika voidaan aktivoida vasta, kun toinen kahdesta toiminnosta on kytketty päälle."

Eli jos ohjelmoin lähtöajan ja valitsen erikseen täpät ilmastointi ja lataus, niin auto lopettaa lataamisen siihen kohtaan, kun seisontailmastointi käynnistyy? Miksi näin haluaisin toimia? Enkö haluaisi, että auto aloittaa seisontailmastoinnin ja lataa loppuun asti ja lopettaa  lataamisen varmuudella vasta sitten, kun otan johdon irti autosta? Ja varsinkin jos olen valinnut käytä korkeajänniteakkua seisontailmastointiin yllä lainatun kommentin takia, niin eikö se silloin sitten ala tyhjentää sitä auton akkua kun se aloittaa sen ilmastoinnin? Vai mikä tuon pointti? Kun testasin seisontailmastoinnin ohjelmointia, niin jätin sen lataus-täpän kytkemättä päälle.
VAG-konsernin lataushybridit sanoin kuin vanhemmat täyssähköautot e-UP ja e-Golf voivat käyttää Type 2 latausta joko lämmittämiseen tai lataamiseen, ei molempiin samanaikaisesti. Lisäksi tässä on vielä se ikävä rajoitus, että lämmitysteho rajoittuu siihen mitä piuhasta saadaan. Autoissa on 6kW sähkövastus, mutta 8A piuhalla esilämmitysteho rajoittuu 1,8kW tasolle. Auto siis lämpenee paremmin ja nopeammin silloin kun piuha on irti. Täyssähköissä ja plugareissa joissa on käytössä 2-vaihelataus tämä ei ole ongelma, kun latausasemasta saadaan 7,2kW. Ongelma tietysti myös 1-vaiheisessa pienempi jos käytössä on kunnollinen latausasema josta saadaan 16A eli 3,6kW teho irti.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

miz

Ohjekirjan tekstistä:
Lämmitys ja lataus tehdään peräkkäin siksi että piuhan virta, varsinkaan 8A, ei riitä samanaikaiseen toimintaan. Ensin akku täyteen, ja perään lämmitys joka pysyy päällä lähtöhetkellä saakka ja vähän sen ylikin.
Lähtöaikaa ei voi valita, ellei ole täppää päällä että haluaako ladata, lämmittää vai sekä-että.

Ainakaan viime talvena kun käytin 8A piuhaa auto ei pakkasilla lämmennyt läheskään yhtä nopeasti ja yhtä lämpimäksi kuin 16A virralla tai akulla. Ellei nyt ole tullut jotain muutoksia akun käyttöön, niin lämppäri toimii vain osateholla (1,8kW tai 3,6kW) piuhan ollessa kiinni.

Varmaan jotain hupenee akustakin kun virta kiertää sitä kautta, mutta lämmityksen teho on selkeästi pienempi piuhalla kuin verrattuna ilman piuhaa lämmitykseen, eli lämppärin tehon pitäisi olla samalla hehtaarilla latausvirran kanssa.

Akun käytön sallimisen ei kai pitäisi tässä kohtaa vaikuttaa, vaan se sallii esim ajastetun lämmityksen ilman piuhaa. Jos tuota käyttöä ei ole sallinut, niin autoa ei voi esilämmittää ilman johtoa.

Enhancer

Nimenomaa virta ei kierrä akun kautta, vaan otetaan suoraan auton sisäiseltä laturilta lämmitykseen. Siksi lämmitystehon määrittää piuhan teho, kuten itsekin olit huomannut. Sama asia julkisella latauspisteellä, jos haluat ladata et pysty samaan aikaan lämmittämään. Pikalataus sähköautoissa CCS liitännällä asia erikseen, niissä myös lämmitys / jäähdytys toimii samanaikaisesti.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

miz

^
En nyt takerru sen enempää, mutta kuulostaisi ihmeelliseltä että lämmitykselle on kaksi erillistä syöttöä.
Samoin monesti on lähdössä latauksen + lämmityksen jälkeen n.95% lataus, joka kielisi siitä että lämmitykseen otettu teho ei ole ihan 1:1 suhteessa piuhasta saatavaan tehoon.

Niin tai näin, niin periaate toki on tuo mistä tässä on keskusteltukin.

11kW lataus olisi muuten kiva näissäkin.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: miz - 06.12.22 - klo:15:52
11kW lataus olisi muuten kiva näissäkin.
Kyllä on Bornilla nyt yhtä juhlaa, kun 11 kW:lla lämmittää täysillä ja lataa silti samalla 50 km/h. Auton ikkunat sulavat muutamassa minuutissa ja auto on sisältä mukavan lämmin.

Tosin nälkä kasvaa syödessä. Olen alkanut haikailemaan 22 kW laturin perään.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 06.12.22 - klo:20:05
Kyllä on Bornilla nyt yhtä juhlaa, kun 11 kW:lla lämmittää täysillä ja lataa silti samalla 50 km/h. Auton ikkunat sulavat muutamassa minuutissa ja auto on sisältä mukavan lämmin.

Tosin nälkä kasvaa syödessä. Olen alkanut haikailemaan 22 kW laturin perään.

Taisi lipsahtaa väärään ketjuun...?

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 06.12.22 - klo:20:05
Kyllä on Bornilla nyt yhtä juhlaa, kun 11 kW:lla lämmittää täysillä ja lataa silti samalla 50 km/h. Auton ikkunat sulavat muutamassa minuutissa ja auto on sisältä mukavan lämmin.

Tosin nälkä kasvaa syödessä. Olen alkanut haikailemaan 22 kW laturin perään.

Mä haikailen parempien sähköautojen perään. Tämä 1. sukupolven ominaisuudet ei oikein riitä vielä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 06.12.22 - klo:20:43
Taisi lipsahtaa väärään ketjuun...?
Minullahan oli Leon 1.4 PHEV. Pidin autosta, mutta sen 1x16 A lataus oli liian hidas. 3x16 A tekisi käytön paljon jouhevammaksi. Voisi talvella ladata ja lämmittää täydellä teholla yhtä aikaa. Varsinkin, kun akun koko oli rajallinen, voisi lähteä sisätilat lämpimänä ja akku 100% täynnä. Leonilla se ei onnistunut. Akku jäi sen 5% vajaaksi. Samoin voisi hyödyntää asiointipisteitä 11 kW teholla.

Nyt 5 kk Bornilla ajettuani 11 kW laturi osoittautunut juuri niin hyväksi kuin Leonin aikaan haikailin. Pluggarissa on valitettavan vähän 3-vaihelatureita.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 07.12.22 - klo:04:17
Minullahan oli Leon 1.4 PHEV. Pidin autosta, mutta sen 1x16 A lataus oli liian hidas. 3x16 A tekisi käytön paljon jouhevammaksi. Voisi talvella ladata ja lämmittää täydellä teholla yhtä aikaa. Varsinkin, kun akun koko oli rajallinen, voisi lähteä sisätilat lämpimänä ja akku 100% täynnä. Leonilla se ei onnistunut. Akku jäi sen 5% vajaaksi. Samoin voisi hyödyntää asiointipisteitä 11 kW teholla.

Nyt 5 kk Bornilla ajettuani 11 kW laturi osoittautunut juuri niin hyväksi kuin Leonin aikaan haikailin. Pluggarissa on valitettavan vähän 3-vaihelatureita.

Mersu taitaa olla ainut valmistaja jolla on 100+ km rangen omaavia plugareita 11 kW:n ja ja jopa DC-latausmahdollisuudella. Ne on on vaan hinnan kirouksessa. Ei viitti laitaa autoon niin paljon rahaa kiinni seisomaan.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

jukkanen

Silloin kun Leon PHEV:n tilasin oli todella heikosti tarjolla järkevän hintaisia sähköautoja joissa olisi ollut hyvä tavaratila ja mahdollisuus vetää ihan tavallista peräkärryä. Silloisessa Leonissa minulla ei ollut vetokoukkua ja otin aina käyttöön maasturin kun kärrynvetäjää tarvittiin. Nyt Leon onkin sitten hoitanut vetohommat yllätyksekseni niin hyvin että maasturi on saanut levätä ja on monta kertaa tullut mieleen että olipa hyvä ettei tullut silloin sorruttua sellaiseen sähköautoon jolla vetäminen ei onnistuisi, kun yhdellä monipuolisella phev:lla voi suoriutua hienosti niin monesta tarpeesta.  :)

Latausluukun jäätyminen ei korjaantunut huollossa, pari muuta päivitystä kyllä tekivät, tai siis sen tavaraverkon kiinnike-kampanjan, ja jonkun akun ohjaus-hilipattimen jotakin. Latausluukun solenoidia ei voinut kuulemma tilata kun ei ollut heillä jäätyneenä. Pyysivät ottamaan videon kun seuraavan kerran jäätyy, joten kuvasin ja lähetin. Nyky K-Auto-järjestelmässä ei ole ihan helppo ja nopea nakki saada selville minne videon saa lähettää...  :P

Masatir

Kiitos vastauksista. Monia hyviä pointteja, joista en tiennyt mitään. Kyllä tää on selvästi ihan hyvää harjoittelua sähköautoilusta tällä autolla.

Yksi kysymys tuli vielä mieleen tähän latauksen ohjelmointiin liittyen. Jos auto on 8A piuhassa ja korkeajänniteakkua ei ole valittu, niin mikä käyttötarkoitus ohjelmoinnissa on sillä, jos on valinnut vain pelkän ilmastointi-toiminnon päälle niinkuin minä viimeksi tein? Esim laitan illalla auton piuhaan ja merkitsen aamun lähtöajaksi klo7 ja täppään vain ilmastoinnin. Auto alkaa lataamaan ja kun kello lähestyy aamuseitsemää, niin jossain kohtaako se sitten yrittää latauksen vaihtaa ilmastoinnille, kun se ilmastoinnin kanssa samaan aikaan ei voi ladata? Kun tällä tavalla olin valinnut, niin auto näytti lähtiessä 100% eikä kyllä penkki tai ilma tuntunut mitenkään lämpimältä.

Mutta miten tuo nyt sitten eroaa siitä jos ohjelmoinnissa olisin valinnut sekä ilmastoinnin että latauksen, jos se silloin ensin lataa ja sitten lähtöajan lähestyessä vaihtaa ilmastointiin, jos se pelkän ilmastoinnin valitessa yrittäisi toimia samalla tavalla? Enemmän oikeastaan tuo pelkkä ilmastointivalinta tuntui siltä, että se vain latasi.

miz

Jos lähtöajoissa ei ole valittu latausta, vaan ainoastaan lämmitys (tai ei mitään), niin auto lataa heti täyteen kun piuhan laittaa kiinni.

Jos lähtöajoissa on valittuna lataus, niin akku ladataan ensin haluttuun rajaan (20-50%). Loput lataukset vasta ennen haluttua lähtöaikaa.

Jos valittuna sekä että, niin auto lataa ensin alun täyteen n. tunti ennen ajastettua aikaa, ja perään lämmitys niin että auto on halutun lämpöinen haluttuun aikaan.
Pakkasilla tuo 8A ei välttämättä riitä haluttuun lämpöön, 16A riittää aika varmasti ja akkukäytöllä on käytössä täysi 5kW sähkölämmitys.

Jos auto seisoo vaikka viikon niin sitä on turha seisottaa akku täynnä. Talvella taas lataus kannattaa ajoittaa ennen lähtöä, jotta akussa on vähän lämpöä ja sitä myötä enemmän tehoa käytössä sähköajolle. Ei käynnistä bensamoottoria niin helposti jos ei ole tarvetta.

hege

Lainaus käyttäjältä: miz - 07.12.22 - klo:15:06
Jos auto seisoo vaikka viikon niin sitä on turha seisottaa akku täynnä. Talvella taas lataus kannattaa ajoittaa ennen lähtöä, jotta akussa on vähän lämpöä ja sitä myötä enemmän tehoa käytössä sähköajolle. Ei käynnistä bensamoottoria niin helposti jos ei ole tarvetta.

Ohjekirja:
"Ã,,lä pysäköi autoa pakkasella moneksi tunniksi, jos varaustila on alle 40 %"

Itse ainakin heitän auton aina laturiin kotiin tullessa vaikka olisi 75% jäljellä, eipä sitä aina tiedä koska tarvitsee seuraavan kerran ajella. Eikö täysi akku joka tapauksessa paremmin toimi vaikka kylmä olisikin? Harvoin on moottori käynnistynyt näin -4 pakkasella, sähkötehoa on ollut yleensä puolet käytettävissä mittarin mukaan.

Noin muuten itseä ei ainakaan kiinnosta rasittaako jokin enemmän vai ei, koska ei tämmöistä autoa tule yli takuuajan pidettyä. :)

miz

Lainaus käyttäjältä: hege - 08.12.22 - klo:12:55
Ohjekirja:
"Ã,,lä pysäköi autoa pakkasella moneksi tunniksi, jos varaustila on alle 40 %"

Itse ainakin heitän auton aina laturiin kotiin tullessa vaikka olisi 75% jäljellä, eipä sitä aina tiedä koska tarvitsee seuraavan kerran ajella. Eikö täysi akku joka tapauksessa paremmin toimi vaikka kylmä olisikin? Harvoin on moottori käynnistynyt näin -4 pakkasella, sähkötehoa on ollut yleensä puolet käytettävissä mittarin mukaan.

Noin muuten itseä ei ainakaan kiinnosta rasittaako jokin enemmän vai ei, koska ei tämmöistä autoa tule yli takuuajan pidettyä. :)

Sanotaan siellä myös että älä lataa akkua täyteen jos et aja välittömästi :)

Sähkötehoa on käytettävissä sitä enemmän mitä lämpimämpi akku on. Jos auto on ollut lämpimässä, niin sähkötehoa on 100% käytössä vaikka -25 pakkasella.
Rasittumiset on toinen asia, mutta musta on kivempi ja fiksumpi ajella sähköllä lyhyet matkat talvellakin.

Tuo ajastaminen tietty koskee lähinnä tilanteita joissa tietää milloin autoa tarvitsee seuraavaksi, mulla on usein useamman päivän taukoa ajeluissa, kun ajan mieluummin fillarilla työ yms matkat.
Siksi pidän itse sitä alempaa latausrajaa 50%, ettei auto seiso akku tyhjänä, korkeammaksi sitä ei tässä saa.

uma

Moi, kertokaa viisaammaat onko Seat Leon eHybridissä kaksi taka sumuvaloa?
Seat Leon FR eHybrid 2021

Dieselgolf

#1969
oletan että vain 1 on sallittu :

(Finlex.fi)

29 §

Takasumuvalo

1. Autossa saa olla enintään yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä takasumuvalon käsittävä valaisin. Jos autossa on kaksi takasumuvaloa, katsotaan valaisinten määrää koskeva rajoitus täytetyksi, jos oikeanpuoleisen takasumuvalaisimen johtimet kytketään irti. Takasumuvalaisimen on oltava vähintään 0,25 m ja enintään 1,00 m korkeudella auton vasemmalla puolella. Takasumuvalaisimen etäisyyden jarruvalaisimesta tulee olla vähintään 0,10 m.

2. Takasumuvalon tulee näkyä vähintään 5° ylös- ja alaspäin sekä 25° sivuille päin.

3. Takasumuvalon tulee olla kytketty siten, ettei se voi toimia yksinään tai seisontavalon ollessa yksin kytketty. Takasumuvalo tulee voida erikseen kytkeä toiminnasta.

4. Takasumuvalon tulee olla E-hyväksytty säännön n:o 38 mukaisesti.

5. Kuljettajaa varten on oltava takasumuvalon toimintaa osoittava merkkivalo.

Mutta mutta mutta, löysin myös matskua jossa puhuttiin kahdestakin takasumuvalosta….
Ja jossakin näin mainittavan että EU:n myötä kaksi olisi sallittu.
Eli nyt en olekaan enää niin varma tuosta yhdestä sallitusta, enemmänkin luulen olevani väärässä.

hege

Onko tosiaan että pelkällä sähköllä ei jaksa tuo 5kW(?) lämppäri sulattaa etulasia jääpisaroista tämmöisellä -9c kelillä? Esilämmitetty auto mutta lunta puskenut kokoajan lasiin jäätymään, jätin kokeeksi skrapaamatta (kyllä ajaa näki). Kovin haaleaa hönkää puskee, lasin tuuletus valittu ja kiertoilmaakin koitin laittaa päälle, näin 10 minuutin lenkin lopuksi alkoi vähän sulaa.

Eikö se vain jaksa/halua käyttää koko lämmitystehoa, onko mitään muuta kikkaa kuin moottorin käyttö?

uma

Sama kokemus eilisestä, sillä erolla että ilman esilämmitystä. Laitoin moottorin päälle.

Lainaus käyttäjältä: hege - 13.12.22 - klo:08:31
Onko tosiaan että pelkällä sähköllä ei jaksa tuo 5kW(?) lämppäri sulattaa etulasia jääpisaroista tämmöisellä -9c kelillä? Esilämmitetty auto mutta lunta puskenut kokoajan lasiin jäätymään, jätin kokeeksi skrapaamatta (kyllä ajaa näki). Kovin haaleaa hönkää puskee, lasin tuuletus valittu ja kiertoilmaakin koitin laittaa päälle, näin 10 minuutin lenkin lopuksi alkoi vähän sulaa.

Eikö se vain jaksa/halua käyttää koko lämmitystehoa, onko mitään muuta kikkaa kuin moottorin käyttö?
Seat Leon FR eHybrid 2021

[kassu]

Lainaus käyttäjältä: uma - 12.12.22 - klo:18:41
Moi, kertokaa viisaammaat onko Seat Leon eHybridissä kaksi taka sumuvaloa?

Leonissa on yksi takasumari.
Seat Leon 1.4 e-HYBRID Xcellence ST 2022
Seat Leon 2.0 tfsi Sport-Up 2006

tet

Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 12.12.22 - klo:20:40
oletan että vain 1 on sallittu :

(Finlex.fi)

29 §

Suomessa noudatetaan UNECE:n (YK:n Euroopan Talouskomissio) standardeja auton valaisimien osalta.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=uriserv:OJ.L_.2021.347.01.0001.01.FIN

6.11. Takasumuvalaisin (E-sääntö nro 38 tai 148)

6.11.2. Lukumäärä
Yksi tai kaksi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

miz

Lainaus käyttäjältä: hege - 13.12.22 - klo:08:31
Onko tosiaan että pelkällä sähköllä ei jaksa tuo 5kW(?) lämppäri sulattaa etulasia jääpisaroista tämmöisellä -9c kelillä? Esilämmitetty auto mutta lunta puskenut kokoajan lasiin jäätymään, jätin kokeeksi skrapaamatta (kyllä ajaa näki). Kovin haaleaa hönkää puskee, lasin tuuletus valittu ja kiertoilmaakin koitin laittaa päälle, näin 10 minuutin lenkin lopuksi alkoi vähän sulaa.

Eikö se vain jaksa/halua käyttää koko lämmitystehoa, onko mitään muuta kikkaa kuin moottorin käyttö?

Paljonko oli lämpötilan pyynti jos puhalsi haaleaa?

Itsellä ei ollut ongelmia sähköajossa, lämmöt automaatilla 21,5 astetta. 5,3kW oli kulutus paikallaan seistessä alkumatkan, eli käyttää kyllä koko teholla lämppäriä. Ei tarvi takkia tai pipoa.
Ei ole ollut tämän kanssa ikinä ongelmia lämmön riittävyydessä sähköajolla edes -24 pakkasella, tuolloin tosin lähtö lämpöisestä hallista.

Sen huomannut että pyyhkijät on alempana tässä kuin edellisessä, johtunee tuosta että jäätyvät helpommin, lämmitetty tuulilasi olisi kyllä hyvä.

hege

#1975
Lainaus käyttäjältä: miz - 13.12.22 - klo:19:11
Paljonko oli lämpötilan pyynti jos puhalsi haaleaa?

Täysi (HI) pyynti luonnollisesti.. tuntuu vain oudolta kun luulisi 5kW enemmän lämpöä tuottavan. Vai hukkuuko se jonnekkin konetilaan. Paikallaan seistessä kyllä näyttää jotain 5kW lukemia.

Toisaalta jos ajattelee kuinka nopeasti akku kuluisi jos se pöhisisi täydellä teholla vaikka kabiini on jo vähän lämmin, niin kai se on ymmärrettävää että joku rajoitus siinä voi olla. Voisi kuitenkin alussa sitä lasia lämmittää kovempaa varsinkin kun erikseen sen valitsee.

Ja toki penkin- ja ratinlämmittimet päällä samaan aikaan oli, en tiedä syövätkö ne osansa..

Enhancer

Pyytämällä HI nostat myös puhallusnopeutta, joka nyt ei alkuun ole ehkä se ihan paras idea.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

miz

Ei lämmitä mitään konehuoneessa sähköllä, on venttiilit kiinni konehuoneeseen kun sähköllä lämmittää.

Kyllähän sen lämppärin kulutuksen huomaa kun pakkasella range tippuu puoleen, tiputtaa tehoja pikkuhiljaa kun auto lämpenee, tuonkin huomaa hyvin kulutusmittarista.

Penkin ja ratinlämmittimet haukkaa toki osansa, mutta ne on yhteensä luokkaa vain satoja watteja.

Kaikki käyttää miten tykkää, mutta auto lämpenee musta tosi nopeasti, ja tehot on täysillä pienemmälläkin pyynnöllä. Itse en ole nähnyt lisäarvoa lämpötilan ylöspäin naputtamisesta kun lämpöä ei sen nopeammin tule kuitenkaan, ja lämmettyä pitää taas säätää alaspäin..

Tos®

Ei sitä uuniakaan laiteta 250 asteelle siksi, että se lämpiäis 100 asteeseen nopeammin  ;D
Sitä varten se on automaattinen...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

heller

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 15.12.22 - klo:19:23
Ei sitä uuniakaan laiteta 250 asteelle siksi, että se lämpiäis 100 asteeseen nopeammin  ;D
Sitä varten se on automaattinen...
Nooo, uunissa on vaan vastukset jotka lämmittää pientä tilaa ilman puhallinta :). Kyllä se autossa vaikuttaa ainakin esilämmitykseen jos pistää pyynnin täysille.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy