Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Jontigga

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 12.09.22 - klo:09:46
Minä vein sekä 15 että 30 tkm huoltoon tuota samaa Mobilia. Ostin ne Tokmannin tarjouksesta hintaan 50 , kanisteri. Säästi 50 , huollossa.

PS. Tuo Leon PHEV:n 15 tkm huoltoväli oli rasittavan tiuha. Nyt on juhlaa Bornin kanssa, kun huoltoväli on 2 vuotta ilman kilometrirajaa. Itselläni se on noin 70 tkm.

Ehkä rasittavan tiuha, mutta tuo huoltoväli pitäisi olla ihan jokaisessa polttis autossa. Ne jotka ei öljyjä raaski vaihtaa usein kärsivät isommalla todennäköisyydellä myöhemmin tai ainakin sitten seuraavat omistajat. Harmittavaa vaan, että aika monesti kuulee ”mitä väliä kun ei tämä auto ole minulla enää parin vuoden päästä”  :'(
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Jontigga - 12.09.22 - klo:21:50
Ehkä rasittavan tiuha, mutta tuo huoltoväli pitäisi olla ihan jokaisessa polttis autossa. Ne jotka ei öljyjä raaski vaihtaa usein kärsivät isommalla todennäköisyydellä myöhemmin tai ainakin sitten seuraavat omistajat. Harmittavaa vaan, että aika monesti kuulee ”mitä väliä kun ei tämä auto ole minulla enää parin vuoden päästä”  :'(

Juuri näin. Kerran vuodessa vähintään riippumatta ajomäärästä on ainakin ollut itselläni toimintaperiaate jo vuosia. Se alkoi oikeastaan TM:n artikkelista, jossa kerrottiin kuvin miten pienet turboahtimet pyörivät 100-200 000 kierrosta minuutissa ja jos öljy on yhtään kehnoa, niin pahaa jälkeä tulee. Artikkelissa suositeltiin yksituumaan vaihtamaan öljyt vähintään kerran vuodessa, vaikka huoltokirja sanoisi mitä (yleisimmin kait vaihtoväli on 30 tkm).

Minua ei tuo 15 tkm vaihtoväli haittaa, koska en aja juuri sitä enempää vuodessa muutenkaan. Öljynvaihto pysyy siis samana tässä kuin aiemmassa Leonissa ja sitä edeltävissä dieseleissä, joissa kaikissa oli 30 tkm. Moottorin ilmansuodatinkin kannattaisi vaihtaa joka vuosi, vaikka huolto-ohjelma sanoo muuta. Uusi suodatin maksaa peräti 20 EUR :D
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

mikama83

Onko PHEVissä myös ilmansuodattimen vaihto vasta 90tkm kohdalla? Itse mietin vaihtaisiko sen aikaisemmin tuohon kevythybridiin. Nyt oli 60tkm huolto ja itse vaihdoin raitisilmasuodattimen niin oli sekin jo melkoisen näköinen kahden vuoden jälkeen :-X

tgotj

Lainaus käyttäjältä: hege - 07.09.22 - klo:11:17
Missäs tilanteessa E-Modessa rajoitetaan saatavilla olevaa tehoa? Ei ole aikaisemmin tullut tämmöistä vastaan että motarilla ~110 vauhdissa "Power %" mittarin ohuempi viiva (manuaalin mukaan "käytettävissä oleva käyttövoima") tippuu johonkin viidesosaan, eikä enää pystynyt kiihdyttämään vauhtia. Eco-moodi päällä ja ~50% akkua jäljellä. Pikkuhiljaa jossain vaiheessa se alkoi taas nousemaan.
Itsellä ei ainakaan rajoittanut kun viime viikolla ajoin motarilla. E-modessa ajelin siis.

akk

Lainaus käyttäjältä: hege - 07.09.22 - klo:11:17
Missäs tilanteessa E-Modessa rajoitetaan saatavilla olevaa tehoa? Ei ole aikaisemmin tullut tämmöistä vastaan että motarilla ~110 vauhdissa "Power %" mittarin ohuempi viiva (manuaalin mukaan "käytettävissä oleva käyttövoima") tippuu johonkin viidesosaan, eikä enää pystynyt kiihdyttämään vauhtia. Eco-moodi päällä ja ~50% akkua jäljellä. Pikkuhiljaa jossain vaiheessa se alkoi taas nousemaan.

Minulla taisi kerran tehdä samanlaisen tempun kovalla vesisateella, kun yritin "paahtaa" motarilla 120 km/h, niin jopa loppui sähkön käyttö ja siirtyi polttomoottoriin. Varausta oli tosiaan reilusti jäljellä, kun kyseessä oli ihan matkan alkuosa.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Kojuvi

No niin, nyt sitten loppui yhteiseloni tämän PHEV:n kanssa 1 v ja 5 kk jälkeen. Mitä jäi Leonista mieleen oli:

Plussat

Ajettavuus ja ohjaus
Kiihtyvyys
Hyvät penkit
Tehokas ja nopea lämmityslaite
Hyvät valot, jo vakiovaloilla
Sähköinen handsfree takaluukku, suunnilleen ainoa nykyajan varuste joka  toimi moitteetta koko ajan

Näitä en jää kaipaamaan

Karmea rengasmelu
Kessyn oikuttelut
Front assist herjat ja ACC:n toimimattomuus räntäsateella
Hidas ja oikutteleva infotainment
Valaisemattomat liukusäätimet
Huono navigaattori
Latausluukun lukituksen jäätyminen
Sähkötehon voimakas alenema joka alkaa jo +10 asteessa ja pienelläkin pakkasella sähköajolla pysyminen vaatii todella kevyttä kaasujalkaa.
Toivottoman hidas ja epäluotettava Connect- sovellus
Yli-innokas kaistavahti ja sen hankalahko poiskytkentä uusimassa käyttöjärjestelmässä
Vaihteiston ohjelmointi kiihdytyksessä D- moodilla. Miksi pitää vaihtaa S- moodiin, jotta saadaan jouheva tehokas kiihtyvyys ilman turhaa moottorin huudatusta?

Hybridin sopivuus ylipäätään meikäläisen ajatusmaailmaan. Aikaansai (sinänsä turhaa) stressiä toimintatilan tarkkailusta. Niinpä siirryin täyssähköautoon ja valinta osui Renault Megane E:hen. Auto antaa hyvän laatuvaikutelman ja mikä parasta näinä aikoina: toimitusaikalupaus piti!

Miksen sitten valinnut Cupra Bornia/VW iD3:a?

(Lähes) sama käyttöjärjestelmä ja navigaattori kuin Leonissa
Köyhä mittaristo, pimeät liukusäätimet ja eikös niissä ole hipaisukytkimet ratissakin?
Takaveto
Rumpujarrut takana
Yli 100 kg suurempi paino
Pienempi tavaratila
Ja selkeä ostoneste: ei mahdollisuutta vetokoukkuun.

Voi olla, että jossain kohtaa menin ojasta allikkoon mutta sen aika sitten näyttää.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 27.09.22 - klo:10:37
Miksen sitten valinnut Cupra Bornia/VW iD3:a?

Köyhä mittaristo, pimeät liukusäätimet ja eikös niissä ole hipaisukytkimet ratissakin?
On hipaisunapit ratissa, mutta ne toimivat hyvin.

Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 27.09.22 - klo:10:37
Takaveto
Rumpujarrut takana
Takaveto sopii sähköautoon hyvin. Ei vetele kiihdytyksissä ja kääntösäde pieni. Rumpujarrut ovat myös hyvä valinta Suomen oloihin. Takajarrut jäävät sähköautossa niin vähille käytölle.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.09.22 - klo:10:45
On hipaisunapit ratissa, mutta ne toimivat hyvin.
Itseä ainakin arveluttaa, sillä etenkin talvella itsellä sormet usein kylminä ja usein kännykänkin näyttö silloin ottaa kosketukset tosi heikosti. Eli vaikka itse painikkeet toimisivat upeasti, niin ainakin oma kroppa sellainen, että näyttöjen kanssa vaikeuksia laitteesta riippumatta.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 27.09.22 - klo:10:37
No niin, nyt sitten loppui yhteiseloni tämän PHEV:n kanssa 1 v ja 5 kk jälkeen. Mitä jäi Leonista mieleen oli:
Olen ihan samaa mieltä noista Leonin plussista ja miinuksista. Itse ajoin sillä 1 v ja 3 kk. Leonin rengasmelu oli raastavaa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Kojuvi

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.09.22 - klo:10:45
Takaveto sopii sähköautoon hyvin. Ei vetele kiihdytyksissä ja kääntösäde pieni.

Kokemukseni mukaan vetely kyllä johtuu enemmän ohjausgeometriasta kuin vetotavasta. Ei tämä nykyinen etuveto vetele, eikä vedellyt Leonkaan. Ainoa, jonka ohjaus on vedellyt oli takavetoinen BMW 320 E46, joka veteli urissa aivan järkyttävästi. En ole ajanut noita VAG takatuuppareita talvella, mutta Huyndain takaveto kyllä yritti tarjoilla perää liukkaalla mutkista lähdössä.

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.09.22 - klo:10:45
Rumpujarrut ovat myös hyvä valinta Suomen oloihin. Takajarrut jäävät sähköautossa niin vähille käytölle.
Tämä kyllä vaatii perusteluja. Kyllähän rumpujarrutkin ruostuvat käytön puutteessa ja levyjarrut ovat ylivoimaisesti helpommat huoltaa.

Qwertylizer

Tästä täällä on väännetty aiemminkin, mutta talvi lähestyy ja lohko-/säteilylämmitin pohdituttaa.

Kuinka moni on asentanut Leon plugariinsa tuollaisen? Defalla on tarjolla säteilylämmitin, joka asennetaan öljynpohjaan kiinni (ei ole saatavilla mallia, joka lämmittäisi jäähdytysnesteen) ja pohdinnassa on tuon asennus nyt syksyllä.

Ymmärtääkseni Leon plugarissa ei ole mitään moottorilämmitintä talvea ajatellen.

hege

Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 27.09.22 - klo:15:23Ei tämä nykyinen etuveto vetele, eikä vedellyt Leonkaan.

Kysytäänpä nyt kun tuli puheeksi.. eikö siis ole normaalia että tämä phevi meinaa kunnolla monoa antaessa vedellä kaistalta ulos? Saa meinaan kaksin käsin pitää kiinni reippaissa ohituksissakin ettei lähde lapasesta.

Voi olla hölmö kysymys kun ei ole näin tehokasta etuvetoa koskaan ollut.. lähinnä kokemusta samantehoisesta takatuuppari MV6 omegasta joka kulki kuin juna.

uma

Kuivalla kelillä 225 R18 40 Potenzoilla (jep ne jyrisee ihan eläimenä) mulla menee kuin juna. En nyt tosin kickdownia ihan anna motarilla kovin usein. Onko sulla 180 kw versio? Se minusta riuhtoo kyllä kun antaa monoa.

Lainaus käyttäjältä: hege - 27.09.22 - klo:18:51
Kysytäänpä nyt kun tuli puheeksi.. eikö siis ole normaalia että tämä phevi meinaa kunnolla monoa antaessa vedellä kaistalta ulos? Saa meinaan kaksin käsin pitää kiinni reippaissa ohituksissakin ettei lähde lapasesta.

Voi olla hölmö kysymys kun ei ole näin tehokasta etuvetoa koskaan ollut.. lähinnä kokemusta samantehoisesta takatuuppari MV6 omegasta joka kulki kuin juna.
Seat Leon FR eHybrid 2021

hege

Lainaus käyttäjältä: uma - 27.09.22 - klo:21:06
Kuivalla kelillä 225 R18 40 Potenzoilla (jep ne jyrisee ihan eläimenä) mulla menee kuin juna. En nyt tosin kickdownia ihan anna motarilla kovin usein. Onko sulla 180 kw versio? Se minusta riuhtoo kyllä kun antaa monoa.

Ihan perus 150kW. Voihan tuo vain liittyä mielestäni ärhäkkääseen ohjaukseen ja kaipa nuo 18" hieman vetelee myös herkästi jos on vähän jotain epätasaisuutta. Vai voiko joku lane assist vaikuttaa vielä osaltaan, pitäisi varmaan koittaa ottaa pois. Mutta ehkä se nyt on vain perusriuhtomista näin tottumattomalle. Ei sinänsä haittaa, mukavan pirteä pelihän tuo on ja E-modella mennessä erittäin miellyttävän pehmeää ja hiljaista ajoa (nuo 18" Goodyear F1 supersportit ei ainakaan jyrise omaan korvaan mitenkään erityisesti, paljon hiljaisempaa menoa kuin vanhalla Ocu II:lla..).

Yksi ärsytyksen aihe on että tuolla on turhankin helppo valoista lähtiessä sutaista, tuntuu että luistonesto menee siitä täysin sekaisin ja lopputuloksena tulee sellainen nolo töksähdys ja odottelua että pääsee uudestaan kunnolla liikkeelle.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 27.09.22 - klo:15:23
Tämä kyllä vaatii perusteluja. Kyllähän rumpujarrutkin ruostuvat käytön puutteessa ja levyjarrut ovat ylivoimaisesti helpommat huoltaa.
VW sanoo, että ID.3 rumpujarrut on suljettu tiiviisti. Sisälle ei pääse suolaa, kuraa tai vettä. Ne eivät siten ruostu tai jumiinnu ajan myötä vähäisen käytön vuoksi. Niiden pitäisi olla huoltovapaat ja kestää auton elinikä. Toinen seikka on, että rumpujarrut eivät hidasta rullaammista. Toisin kuin levyjarrut, joissa palat ovat aina hieman kiinni levyissä, rumpujarruissa ne ovat kokonaan irti eivätkä hidasta autoa. Taloudellisuus paranee.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.09.22 - klo:11:10
VW sanoo, että ID.3 rumpujarrut on suljettu tiiviisti. Sisälle ei pääse suolaa, kuraa tai vettä. Ne eivät siten ruostu tai jumiinnu ajan myötä vähäisen käytön vuoksi. Niiden pitäisi olla huoltovapaat ja kestää auton elinikä.
Onkohan yhtä elinikäiset kuin alunperin oli tarkoitus TSI jakoketjuissa ja DSG laatikoissa ( joihin ei tarvinnut ikinä vaihtaa öljyjä ).
Kyllähän rumpuihin kertyy jarrupölyä ja eihän se pöly sitten sieltä mihinkään pääse jos on tiivis paketti. Kerääntyvät ajanoloon mekanismeihin ja saavat ne jumimaan.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

tsihman

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.09.22 - klo:11:10
VW sanoo, että ID.3 rumpujarrut on suljettu tiiviisti. Sisälle ei pääse suolaa, kuraa tai vettä. Ne eivät siten ruostu tai jumiinnu ajan myötä vähäisen käytön vuoksi.

Ex-ID:n eliniän kestävät takajarrurummut avattiin merkkihuollossa 2 kertaa, jumittelu jatkui tästä huolimatta. Kolmannella kerralla vaihtoivat jarrukengät ja rummut, olivat hankkineet myös jarrujen sopeutustyökalun, tämän kerran jälkeen jarrut toimivat niin kuin niiden kuulukin toimia.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 28.09.22 - klo:12:21
Onkohan yhtä elinikäiset kuin alunperin oli tarkoitus TSI jakoketjuissa ja DSG laatikoissa ( joihin ei tarvinnut ikinä vaihtaa öljyjä ).
Kyllähän rumpuihin kertyy jarrupölyä ja eihän se pöly sitten sieltä mihinkään pääse jos on tiivis paketti. Kerääntyvät ajanoloon mekanismeihin ja saavat ne jumimaan.
Googlasin hieman. Eivät ne olekaan täysin huoltovapaat vaan huolto on aina 150 tkm välein.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

v6e

Tässä kohtaa kyllä sanoisin että ei kyllä missään autossa ole jarruja jotka kestävät eliniän. On totta että ehkä takarumpujen pinnat kestävät 200tkm mutta kaikki muu siinä ympärillä menee ruosteeseen ja jumiin. Auton takuuajan pitäisi kyllä toimia, sen jälkeen firmalle on ihan sama kävi mitä tahansa. Toyotalla paras systeemi, jarrut otetaan auki ja putsataan muutaman huollon välein, näin toimii pitkään.

Auto alalla avasin kymmeniä rumpujarruja, kaikista noista oli joko jarrusylinteri tai käsijarrun linkki jumissa/paskana.
Vielä ei sellaista jarrua ole mihin ei kosteus pääse (kitka,lämpö,lämpötilavaihtelut,sade jne) joten linkut, vaijerit ja sylinterit menee ajan kanssa. Totta on se että käyttöikä on pidempi, jarrut ovat halvemmat valmistaa ja kitkaa on vähemmän kun levyjarruissa.
Varjopuolia näissä on se että usein laitetaan sitten kaikkii uutta kerralla, joskus jopa laakeri koska on joissakin rummun kanssa yhtä puuta.
Lisäksi rumpujarruja säätäminen on asentajalle yksi vaikeimmista hommista tehdä koska a) säädöt aina jumissa eivätkä toimi oikein tai b) ensimmäisten jarrutusten jälkeen käsijarru ei pidät tai jarru ei ota tasaisesti.
Levy jarrussa laitetaan uudet palikat ja kovaa ajoa.

Qwertylizer

Lainaus käyttäjältä: Qwertylizer - 27.09.22 - klo:16:18
Tästä täällä on väännetty aiemminkin, mutta talvi lähestyy ja lohko-/säteilylämmitin pohdituttaa.

Kuinka moni on asentanut Leon plugariinsa tuollaisen? Defalla on tarjolla säteilylämmitin, joka asennetaan öljynpohjaan kiinni (ei ole saatavilla mallia, joka lämmittäisi jäähdytysnesteen) ja pohdinnassa on tuon asennus nyt syksyllä.

Ymmärtääkseni Leon plugarissa ei ole mitään moottorilämmitintä talvea ajatellen.

Pelottavan moni taitaa ajella näillä ilman mitään moottorilämmityksiä talvella. :o Tämä on toki jo havaittavissa siitä, kun katsoo esim. käytettyjen tarjontaa - harvassa on mitään jälkiasenteisia säteilylämmittimiä asennettu.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Qwertylizer - 29.09.22 - klo:11:33
Pelottavan moni taitaa ajella näillä ilman mitään moottorilämmityksiä talvella. :o Tämä on toki jo havaittavissa siitä, kun katsoo esim. käytettyjen tarjontaa - harvassa on mitään jälkiasenteisia säteilylämmittimiä asennettu.
Miksi "pelottavan moni"? Tuo öljypohjaa lämmittävä säteilylämmitin on aika tyhjän kanssa ja nykyöljyt ovat sen verran notkeita talvellakin, että ei tuossa nykykoneistuksella mitään vaurioita koneelle aiheuteta kunhan ei ekaan risteykseen ryntäytetä moottoria.

Ennen oli eri asia, kun välykset koneissa eri luokkaa, öljyt jähmeämpiä ja lohkolämmittimet kierrättivät lämmintä nestettä lohkossa lämmittäen koko lohkoa.

Farao

Lainaus käyttäjältä: hege - 28.09.22 - klo:06:17
Ihan perus 150kW. Voihan tuo vain liittyä mielestäni ärhäkkääseen ohjaukseen ja kaipa nuo 18" hieman vetelee myös herkästi jos on vähän jotain epätasaisuutta. Vai voiko joku lane assist vaikuttaa vielä osaltaan, pitäisi varmaan koittaa ottaa pois. Mutta ehkä se nyt on vain perusriuhtomista näin tottumattomalle. Ei sinänsä haittaa, mukavan pirteä pelihän tuo on ja E-modella mennessä erittäin miellyttävän pehmeää ja hiljaista ajoa (nuo 18" Goodyear F1 supersportit ei ainakaan jyrise omaan korvaan mitenkään erityisesti, paljon hiljaisempaa menoa kuin vanhalla Ocu II:lla..).

Yksi ärsytyksen aihe on että tuolla on turhankin helppo valoista lähtiessä sutaista, tuntuu että luistonesto menee siitä täysin sekaisin ja lopputuloksena tulee sellainen nolo töksähdys ja odottelua että pääsee uudestaan kunnolla liikkeelle.

Formentor samalla voimalinjalla ja 18" on vakaa kuin Caterpillar hiekassa. Oletko katsonut, että pintaa hyvin renkaissa, rengaspaineet oikeat ja muuta? Tuossa Cuprassa ainakin jostain syystä jos takapaineet laskee, menee todella rauhattomaksi ajaminen ja sitä joutuu oikeasti ohjaamaan kuin jotain -67 Cadillacia.

Tombba

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 29.09.22 - klo:12:26
Miksi "pelottavan moni"? Tuo öljypohjaa lämmittävä säteilylämmitin on aika tyhjän kanssa ja nykyöljyt ovat sen verran notkeita talvellakin, että ei tuossa nykykoneistuksella mitään vaurioita koneelle aiheuteta kunhan ei ekaan risteykseen ryntäytetä moottoria.

Ei ole kyllä käynyt mielessäkään laittaa mitään lohkolämmitintä. Hienosti on talvellakin auto startannut, jos on polttomoottorin puolelle mennyt. Näin ainakin Pirkanmaan leveysasteilla. Kabiinin lämmitys hoituu sähköllä, joten lämmintä puhaltaa nopeasti. Ihan tarpeeksi vaivaa jo tuon latausjohdonkin kanssa, niin se vielä puuttuisi, että pitäisi lämmitysjohtoakin olla repimässä irti. Vaiva tulee siis lähinnä siitä "ominaisuudesta", että latausluukku lukittuu välittömästi ovia avatessa, jos akku on ladattu täyteen. Tuohon "ominaisuuteen" ei taida olla mitään päivitystä vieläkään saatavilla?

Farao

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 29.09.22 - klo:13:50
Vaiva tulee siis lähinnä siitä "ominaisuudesta", että latausluukku lukittuu välittömästi ovia avatessa, jos akku on ladattu täyteen. Tuohon "ominaisuuteen" ei taida olla mitään päivitystä vieläkään saatavilla?

Ei ole ei. Jännää miten meidän sähkömazdassa voi infotainmentissa suoraan säätää sitä, että onko esim. lukitus aktiivinen AC-latauksessa vai ei ja miten avaa/lukitsee sen. Saa olla aika ninja VAGin kanssa, kun hipsauttaa ovea ja on 200ms aikaa napata latausjohto irti  ;D

tet

Lainaus käyttäjältä: Farao - 29.09.22 - klo:14:02
Ei ole ei. Jännää miten meidän sähkömazdassa voi infotainmentissa suoraan säätää sitä, että onko esim. lukitus aktiivinen AC-latauksessa vai ei ja miten avaa/lukitsee sen. Saa olla aika ninja VAGin kanssa, kun hipsauttaa ovea ja on 200ms aikaa napata latausjohto irti  ;D

Jännää, miten Fordissa voi vain painaa latausluukun alla pistokkeen vieressä olevaa lukituksen avausnappia. Ei tarvitse säätää koskaan mitään. :)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

akk

^^ Tässä kai puhuttiin kuitenkin luukun, ei johdon lukituksesta ? Varmaa näissä VAGgineissa on toiminnoissa eroa, mutta yleensä kun ovien lukituksen avaa hipaisemalla kahvasta, niin kerkeää hyvin irrottamaan myös johdon. Joskus on kyllä vaatinut vielä erikseen kaukosäätimellä (johdon) lukituksen poiston, mutta tällaista ei ole monta kertaa sattunut.   
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Tombba

Lainaus käyttäjältä: akk - 29.09.22 - klo:15:16
^^ Tässä kai puhuttiin kuitenkin luukun, ei johdon lukituksesta?

Johdon lukitus kyseessä. Akku täynnä, lukittuu uudelleen n. 4 sek jälkeen. Lataus kesken, lukittuu uudelleen 30 sek jälkeen (kuten käyttöohjeessa sanotaan). Tatti kasvaa joka kerta otsaan, kun on jotain kantamuksia mitä pitää laittaa autoon ennen johdon irrotusta.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 29.09.22 - klo:13:50
Ei ole kyllä käynyt mielessäkään laittaa mitään lohkolämmitintä. Hienosti on talvellakin auto startannut, jos on polttomoottorin puolelle mennyt. Näin ainakin Pirkanmaan leveysasteilla. Kabiinin lämmitys hoituu sähköllä, joten lämmintä puhaltaa nopeasti. Ihan tarpeeksi vaivaa jo tuon latausjohdonkin kanssa, niin se vielä puuttuisi, että pitäisi lämmitysjohtoakin olla repimässä irti. Vaiva tulee siis lähinnä siitä "ominaisuudesta", että latausluukku lukittuu välittömästi ovia avatessa, jos akku on ladattu täyteen. Tuohon "ominaisuuteen" ei taida olla mitään päivitystä vieläkään saatavilla?

Minä asennutin autoon heti luovutuksessa moottorinlämmittimen sisäpistokkeella. Oli kyllä viime talvena aivan helvetin hyvä ratkaisu. Ei kaduta päivääkään. Pystyn lämmittämään kabiinin kunnolla riippumatta akkujen tilasta, eikä minulla ole kotona kuin tavallista verkkovirtaa 230v laturilla, josta ei lämpöä kauheasti tule.

Viime talvena hiihtolomareissulla Holiday Clubin tolppia ei saanut käyttää lataamiseen, mutta lohkolämmitin käyttöön kylläkin sai. 2 h siinä kovalla pakkasella riitti oikein hyvin auton mukavaan lämpiämiseen. kokemuksesta voin sanoa, että kovalla pakkasella sillä säteilylämmittimellä on vaikutusta moottorin lämmön nousuun (90 astetta saavutetaan nopeammin kuin ilman). Heti startista kone käyntiin (hybriditila ja akkujen tason pito). Pysyy kone hyvänä ja ajo on mukavaa, voimaa riittää.

Ilmankin varmaan pärjää, mutta hyvä lisä tuo defan lämmitin on.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.09.22 - klo:11:38
Leonin rengasmelu oli raastavaa.

Eikös niissä ole sama alusta?

Qwertylizer

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 29.09.22 - klo:21:36
Minä asennutin autoon heti luovutuksessa moottorinlämmittimen sisäpistokkeella. Oli kyllä viime talvena aivan helvetin hyvä ratkaisu. Ei kaduta päivääkään. Pystyn lämmittämään kabiinin kunnolla riippumatta akkujen tilasta, eikä minulla ole kotona kuin tavallista verkkovirtaa 230v laturilla, josta ei lämpöä kauheasti tule.

Viime talvena hiihtolomareissulla Holiday Clubin tolppia ei saanut käyttää lataamiseen, mutta lohkolämmitin käyttöön kylläkin sai. 2 h siinä kovalla pakkasella riitti oikein hyvin auton mukavaan lämpiämiseen. kokemuksesta voin sanoa, että kovalla pakkasella sillä säteilylämmittimellä on vaikutusta moottorin lämmön nousuun (90 astetta saavutetaan nopeammin kuin ilman). Heti startista kone käyntiin (hybriditila ja akkujen tason pito). Pysyy kone hyvänä ja ajo on mukavaa, voimaa riittää.

Ilmankin varmaan pärjää, mutta hyvä lisä tuo defan lämmitin on.

Kiitokset vastauksista (kaikille tähän asiaan liittyen). Tutkin asiaa nyt itsekin lisää, ja jätän tuon asentamatta. Syynä on se, että en usko tuolla säteilylämmittimellä sittenkään olevan merkitystä moottorin kestävyyden kannalta pk-seudulla eläessä.

Sisätilojen lämmittäminen hoituu tosiaan auton appilla ihan kätevästi, joten siihen en Defaa kaipaa. Defan säteilylämmittimen asennuksella hain ainoastaan sitä, että olisiko sillä vaikutusta moottorin kestävyyteen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy