Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Lionman

Tuon ilmastoinnin "heikompitehoisuuden" olen huomannut. Siksi ihmettelinkin, miksi nämä ajomoodit on laitettu juuri ACC:n alle, kun vaikuttaa näemmä muuhunkin kuin siihen.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Pihistelijä

Möin oman Leon 1.4 PHEV Xcellence farkun AutoVexin kautta viikko sitten. Sain siitä 32 550 ,. Mittarissa oli 31 tkm ja 15 kk. Autoliike laittoi sen sitten myyntiin 35 850 eurolla. Nyt se on poistunut myynnistä eli on tainnut mennä kaupaksi. Ehti olla myynnissä vain neljä päivää.

Joku sai siitä hyvin pidetyn auton. Ei tosin kovin edullisesti.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

zsi

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 16.06.22 - klo:00:28
Tuon ilmastoinnin "heikompitehoisuuden" olen huomannut. Siksi ihmettelinkin, miksi nämä ajomoodit on laitettu juuri ACC:n alle, kun vaikuttaa näemmä muuhunkin kuin siihen.
Ehkä sen takia, että autoissa, joissa ei varsinaisesti ole ajomoodeja (muut kuin FR ja/tai DCC-varustettu), se ACC:n alla oleva ajomoodin valinta vaikuttaa vain siihen, miten auto kiihdyttää tai hidastaa nopeusrajoituksen vaihtuessa.

Lionman

Mutta kun vaikuttaa muuhunkin. Juuri tuohon em. ilmastoinnin tehokkuuteen ja muutoinkin sähkön kulutuksen kontrolliin. Kun muutin moden comfortilta ecoon, rangea tuli selvästi enemmän. Sisarmalli octavia phev:ssä eco vaikuttaa lisäksi valoautomatiikan toimintaan eli säästää sähköä siinäkin (eli on itse vaihdettava pitkiä/lyhyitä). Minä en ole tuota vielä kokeillut kun ei kovin pimeässä juuri nyt ole tullut ajeltua.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

heller

Lainaus käyttäjältä: zsi - 19.06.22 - klo:12:48
Ehkä sen takia, että autoissa, joissa ei varsinaisesti ole ajomoodeja (muut kuin FR ja/tai DCC-varustettu), se ACC:n alla oleva ajomoodin valinta vaikuttaa vain siihen, miten auto kiihdyttää tai hidastaa nopeusrajoituksen vaihtuessa.
Vaikuttaa se myös siihen kuinka agressiivisesti auto jarruttaa/kiihdyttää edessä olevan auton mukaan.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Yaffa0

Tässäpä vielä tähän ajotilavalintaan muutama kuva, kun ne kerran herättivät ihmetystä (vaikka sinänsä kyse on jo edellisestä mallista tutusta toiminnosta).

Ajotilavalikko:


Jousituksen säätö Individual valikossa:




Muut säädöt samassa valikossa:




Tänään pääsin ensimmäistä kertaa 20 C lämpötilassa alle 14 kwh/100 km keskikulutuksen 15 km matkalla eli oli 13,6 kwH/100 km. Kyllä nämä sähkövatkaimet vaan toimivat Californian ilmastossa paremmin!
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Lionman

Mielenkiintoiset valikot. Omassa perusvarustellussa ei tuota kaikkea ole. Muut on paitsi individual. Ja ei sen monipuolisia säätöjä.

Olen nyt kokeillut "pihistelyajoja" pitkälti myös sen takia että ei tarvitsisi kallista bensaa poltella. Ja kun eläkeläisellä on aikaa. Golfkentälleni on motarireittiä  28km ja jos sitä ajaa köröttelemättä, niin paluumatkan pääsee vain puoleen väliin. Onneksi on rinnakkainen, vain 2km pitempi reitti jossa nopeudet 50-60-80. 80kmh pätkä on lyhyt ja liikenne niin vähäistä, että senkin voi ajaa usein mittarinopeutta 66 kun ei ole takaa tulevia. Tällä reittivalinnalla näillä +18...20 keleillä olen päässyt reissun sähköllä edestakaisin. Eilen jäi vielä 2km rangea ja ajettuna oli 61km.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

DBMan

Jep, nuo ajotilat säätöineen on FR:n ominaisuuksia, Xcellencestä ei löydy.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

miz

Tuli isoimmat kulutuslukemat mitä tällä autolla olen mitannut. Rauma-Hki väli 2 pyörää katolla, 29 lämpöä ja akku tyhjänä lähtö. 6,5 l/100km keskari 79km/h.
Edellinen 1.8 DSG tosin vei reilun litran vielä enemmän samalla reitillä ja kuormalla.

Meinasin ladata ennen lähtöä, mutta oli kaikki Virran laturit Raumalla nurin. Nämä oli siis itselle sopivissa paikoissa, en lähtenyt vaikka ABC:lle autoa viemään..

Lionman

Minä taas olen päässyt tosi alhaisiin lukemiin vaikka tuolla em. golfreissullani olen nyt ajanut motaria mittarinopeudella 85. Ilmastointi ei ecomoodissa juurikaan lisää kulutusta. Pyynti 19 ast. Tämän aamun menomatkan kulutus 14,3 ja ulkolämpötila 21. Motaria noin ajaen matka-aika on 24min joka on 14min nopeammin kuin niitä matalanopeusteitä. Niillä tulee pysähdyksiä ja kiihdytyksiä aika paljon.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Pääsee toki pienellä sopivassa lämmössä, 50-60km sähköllä on ihan normimatka.

Auringon paistaessa ja varjossa 29 niin tuo ilmastointi haukkaa aluksi luokkaa 2,5 kW ja matka-ajossa 1-1,5kW / 100km.
Fillarit katolla lisää samantien kulutusta 1-1,5 litraa satasella.

Lionman

Miten olet "miz" ilmastoinnin kulutusta seurannut? Itse olen päätellyt sitä liikennevaloissa ollessa hetkellisen kulutuksen näytöltä. Ecomoodissa lukema on vaihdellut 0,9...1,3kW/100km näillä +25 ja yli helteillä. Alussa toki tohakka on isompaa enkä kulutusta silloin ole päässyt näkemään. Mutta aika pian rauhoittuu. Omaan makuun miedompi viilennys käy, kylmän puhallus ei tunnu mukavalta.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Ihan epätieteellisesti hetkellisen kulutuksen näytöstä.
Kuumalla autolla kun starttaa niin kulutus on n. 2,5 kW kunnes tehontarve tippuu.
Auton viilennyttyä kun pysähtyy niin tuolla 1,5 tai alle. Tasaisella nopeudella ja tiellä kulutus laskee osapuilleen tuon verran kun täppää ilmastoinnin pois.

Pari kertaa siis testasin pikaisesti nyt kuumalla kelillä, ei ole tarkkoja lukuja. Yleensä on aina automaatilla 22 astetta, mulla ei ole juurikaan tarvetta koskea säätöihin kun automaatti toimii hyvin.

Itseasiassa testasin myös 10km pätkän ilman ilmastointia, osa 80km/h tietä, loput kaupunkia. Helposti menee normikuskillakin 15kWh/100km lukemiin kun vähän katsoo ajamistaan. Ruuhkassa jää kyllä korkeammaksi.

Yaffa0

Kuumalla kelillä kannattaa pitää ovien avausnappia pohjassa kaukosäätimestä. Silloin kaikki ikkunat menevät kerralla alas ja kuuma ilmaa pääsee pois. Ilmastointilaite pääsee vähemmällä startista, kun ajaa ekat pari sataa metriä fönsterit auki ja sitten kiinni.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

tet

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 30.06.22 - klo:00:20
Kuumalla kelillä kannattaa pitää ovien avausnappia pohjassa kaukosäätimestä. Silloin kaikki ikkunat menevät kerralla alas ja kuuma ilmaa pääsee pois. Ilmastointilaite pääsee vähemmällä startista, kun ajaa ekat pari sataa metriä fönsterit auki ja sitten kiinni.

Ei kai nyt plugarilla sentään? ??? Itse ainakin laitan auton viilenemään kännykällä jo etukäteen, ei siellä enää kuuma ole kun autoon istahdan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: tet - 30.06.22 - klo:14:28
Ei kai nyt plugarilla sentään? ??? Itse ainakin laitan auton viilenemään kännykällä jo etukäteen, ei siellä enää kuuma ole kun autoon istahdan.

Ei viitsi aina tuhlata akkua tuohon, jos ei starttaa letkun päästä. Se huutaa sitä paitsi paljon vähemmän, kun kaikkein kuumin ilma lähtee pois.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

tgotj

Tuossa avaimella ikkunat auki -systeemissä vaan yksi huono puoli: kun avaimet taskussa, niin itsellä ainakin muutaman kerran ikkunat auenneet vahingossa. Sadesäällä…

miz

En myöskään jaksa jäähdytellä ennakkoon, äkkiä se jäähtyy kun avaa ovet ja pääsee liikkeelle.
Viilennyksessä on kyllä hyvin tehoa, ei se montaa minuuttia täysillä tehoilla jauha, ja harvemmin mulla auto edes seisoo paisteessa.

Urho Ben Andersson

Pahoittelut jos tästä on jo käyty keskustelua, mutta en löytänyt haulla vastaavuuksia. Eli osaako joku sanoa mikäli tässä hybridissä on eroa kulutuksessa 17” vs 18” renkailla?  Leveys kun näyttää olevan molemmissa kokovaihtoehdoissa sama.

DBMan

Lainaus käyttäjältä: Urho Ben Andersson - 03.07.22 - klo:17:18
Pahoittelut jos tästä on jo käyty keskustelua, mutta en löytänyt haulla vastaavuuksia. Eli osaako joku sanoa mikäli tässä hybridissä on eroa kulutuksessa 17” vs 18” renkailla?  Leveys kun näyttää olevan molemmissa kokovaihtoehdoissa sama.

Tuskin on havaittavaa eroa. Ajotyyli (ja ajotavan valinnat) PHEV:llä vaikuttaa kulutukseen varmasti paljon enemmän kuin vannekoko. Lienee mahdotonta kaivaa esiin eroa kulutuksessa, jos ajaa saman matkan samalla autolla 17- tai 18 tuumaisilla pyörillä. Olosuhteiden pitäisi olla niin täsmälleen samat, että käytännössä siihen ei pysty. Lisäksi kulutukseen vaikuttaa aina se, lähdetkö liikkeelle ajoakku täynnä vai tyhjänä, ja jos lähdet täydellä akulla, puratko varauksen nollaan, vai pidätkö jonkun varaustason. Ainakin Xcellencen vakiovarusteisiin kuuluu myös Smart Navigator, eli naviin voi syöttää reitin tai määränpään, ja auto optimoi sähkön ja bensan kulutukset, kun käyttää vakionopeussäädintä tai lisävarustelistalta löytyvää Travel Assistia.

PHEV-malleista FR:ssä on vakiovarusteena 18 tuuman vanteet, Xcellencessä 17-tuumaiset. Xcellenceenkin käy 18-tuumaiset, jos sellaiset haluaa.
Itselläni on Excellencessä kesäpyörät 17 tuumaiset ja talvipyörät 16-tuumaiset (nastarenkailla). Kulutukset kesällä ja talvella ei ole millään tavalla  vertailukelpoiset johtuen ihan muista asioista kuin vanteiden koosta.


Seat Leon ST eHybrid Xcellence

migis2

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 04.07.22 - klo:12:00
Tuskin on havaittavaa eroa.

Jos sama rengas ja vanne (yhtä leveät, halkaisija eri), 99,9 % varmuudella painavampi setti kuluttaa enemmän.

Muutama vuosi sitten tuli erääseen perhedieseliin valmistajan mukaan +1 g päästöjä lisää (luokkaa 115 g/km -> 116 g/km), jos otti tuumaa isommat vanteet. Siitä laskien kulutus olisi noussut alle 1 %. En muista oliko sama vanne ja renkaan malli. Enkä toki tiedä oliko valmistaja miten testannut ja mitannut. Ja toki voimanlähde vaikuttaa miten kulutus kasvaa isommalla setillä.
Skoda Octavia Combi PHEV Style 2024 (11/2023)

Le.ON

Lainaus käyttäjältä: Urho Ben Andersson - 03.07.22 - klo:17:18
Pahoittelut jos tästä on jo käyty keskustelua, mutta en löytänyt haulla vastaavuuksia. Eli osaako joku sanoa mikäli tässä hybridissä on eroa kulutuksessa 17” vs 18” renkailla?  Leveys kun näyttää olevan molemmissa kokovaihtoehdoissa sama.
Sanoisin, että kumeilla on väliä. Itsellä Nokian R3 kitkoilla (17") kuivalla kelillä sähkökulutus meni 13-14kWh/100km ja Potenza kesäkumeilla (18") samalla matkalla ja ajotavalla 17-18kWh/100km. Kohtalaisen vakio ajotapa, kun työmatkana suhaa tuota 25km väliä päivästä toiseen. Lisäksi Potenzan melu vielä riesana.

seatkuski

Alkaa olla ensimmäisen määräaikaishuollon aika. Nopealla haulla foorumilla huomasin, että huollon hinta on ollut noin 170 euroa. Seatin nettiajanvarauksessa tarjoaa laajaa huoltoa hintaan 379e. Ilmeisesti laajalle huollolle ei kuitenkaan ole 15tkm kohdalla tarvetta, vaikka sitä tyrkyttääkin? Kait se on soiteltava maanantaina k-autoon.

jukkanen

Kuopiossa tuli ekan joutavan 15 tkm öljynvaihtohuollon hinnaksi 231 ,. Tympeä ylimääräinen rahanmeno.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: seatkuski - 16.07.22 - klo:20:16
Alkaa olla ensimmäisen määräaikaishuollon aika. Nopealla haulla foorumilla huomasin, että huollon hinta on ollut noin 170 euroa.
Sen saa 170 euroon, jos vie omat öljyt. Huolto 120 , + omat öljyt 50 ,. Öljyt pitää vielä olla arvokkaat 0W-20 öljyt.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 16.07.22 - klo:21:37
Kuopiossa tuli ekan joutavan 15 tkm öljynvaihtohuollon hinnaksi 231 ,. Tympeä ylimääräinen rahanmeno.
Niin on. Tuo tiheä huoltoväli oli Leonin ikävin puoli.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

seatkuski


seatkuski

Näköjään aikaraja meni jo edellisen viestin muokkaukselta umpeen.

Soittelin huoltoon ja tarjosivat sieltä vain laaja tarkastusta öljyn vaihdon kanssa hintaan 379 euroa. Siellä päässä oli sitä mieltä, että laaja tarkastus kuuluu huolto-ohjelmaan. Tokihan sitä saa itse valita mitä huoltoa haluaa, mutta itsellä on ollut tapana mennä täysin huolto-ohjelman mukaan, niin ei ainakaan tule tehdastakuun kanssa ongelmia. Pyysittekö itse siis vain öljynvaihtohuollon?

Le.ON

Lainaus käyttäjältä: seatkuski - 18.07.22 - klo:12:47
Näköjään aikaraja meni jo edellisen viestin muokkaukselta umpeen.

Soittelin huoltoon ja tarjosivat sieltä vain laaja tarkastusta öljyn vaihdon kanssa hintaan 379 euroa. Siellä päässä oli sitä mieltä, että laaja tarkastus kuuluu huolto-ohjelmaan. Tokihan sitä saa itse valita mitä huoltoa haluaa, mutta itsellä on ollut tapana mennä täysin huolto-ohjelman mukaan, niin ei ainakaan tule tehdastakuun kanssa ongelmia. Pyysittekö itse siis vain öljynvaihtohuollon?
Itse varasin Seat-sivujen kautta Käyttöauton merkkihuoltoon 15tkm huolto-ohjelman mukaisen huollon ja hinnaksi tuli tasan 200,. Sisältäen huolto-ohjelman mukaisten toimenpiteiden lisäksi sen hetkiset ohjelmapäivitykset. Ei mistään "laajasta" tarkastuksesta ollut tietoakaan. Jos jotain ylimääräisiä tarkastuksia pitäisi tehdä, niin jotain ongelmaa on syytä epäillä ja nehän menevät jo takuun piikkiin. 15tkm huollossa ei mitään laajoja/ylimääräisiä tarkastuksia vielä kuuluisi olla.

PiiPoo

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 22.06.22 - klo:19:10
Jep, nuo ajotilat säätöineen on FR:n ominaisuuksia, Xcellencestä ei löydy.

Hei vaan, ensimmäinen viestini tänne :)

Kävin toukokuussa ostamassa Saksasta Leon Sportstourer Xcellence eHybridin, käyttöönotto 4/2021. Tästä yksilöstä nämä mainitut valikot kyllä löytyvät, kts. kuvat.

Olen kyllä ollut erinomaisen tyytyväinen ostamaani autoon. Sähköllä pääsee helposti luvatut 50 km ja pidemmillä reissuilla bensan kulutus on ollut kohtuulliset reilut 5 litraa sadalla (täydellä akulla lähtiessä siis).

Ostopäätökseen vaikutti suuresti tältä foorumilta saamani informaatio, joten kiitokset!





Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy