Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Riverbeach

#1710
Kertokaas joku cupran phev omistaja että millä vannemerkinnöillä autot tullut suomeen? Mietin että jos olisin talvivanteissa säästänyt ja ostanut tarvikevanteet kun cupra tulossa jossain loppuvuodesta. Ymmärsin että vanne pitää olla aikalailla samoilla offset luvuilla sun muilla että valmistaja ei voisi vedota esim. Laakerivian sattuessa, että ei mene takuuseen.

Edit. Laitankin tuonne seatin rengaspuolelle.

Le.ON

Yllätyin, kuinka paljon olikaan vaikutusta kulutukseen kun vaihtoi kitkat kesärenkaisiin ja nyt negatiivisessa mielessä. +10°C kelillä Nokian R3 kitkat Leonin omilla 17" vanteilla ja 55km/h keskinopeudella 24km työmatkalla kulutus oli 14,4kWh/100km. Nämä Potenzan kesänakit 18" Leonin vakiovanteelle istutettuna +8°C kelillä samoilla nopeuksilla ja matkalla 18,9kWh/100km. En muista renkaiden leveyksiä nyt yhtäkkiä, mutta varmasti vähän eroa. Tosin olisin luullut kitkojen vierintävastuksen vaikuttavan vähintään saman verran.

Noh, edelleen työmatkat pääsee edestakaisin yhdellä latauksella. Melua riittää taas ja jos tällaiset erot ovat, niin pitäisikö ajaa kesät talvet kitkoilla.  8)

miz

Vaihdoin itse auton mukana tulleet potenza 005s:t pois heti. Todella meluisat ja kovat tässä autossa ainakin.
Toki kitkoja enemmän melua on myös 225/45 18 goodyeareilla, ja kulutuskin nousi selvästi r3 jälkeen.

Pihistelijä

#1713
Minulla on molemmat renkaat täsmälleen samaa kokoa:
- Bridgestone Turanza T005 (225/45R17)
- Nokian Hakkapeliitta R3 (225/45R17)

Kesärenkailla kulutus on noin 10% pienempi. Olen oikein tyytyväinen Turanza T005 kesärenkaisiin. Tässä yksi reissu viime viikolta, kun oli +14 C. Kesällä pääsee sitten alle 11 kWh/100 km.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ram1

Tämä testi puoltaa Turanzan taloudellisuuden. Ja tyypilliseen tapaan Bridgestone meluisin. Turanzassa onneksi se etu tosiaan Potenzaan että sentään vierii.

https://www.tyrereviews.com/Article/2022-Tyre-Reviews-17-Inch-UHP-Summer-Tyre-Test.htm
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Pihistelijä

Tänään oli Leonin 30 tkm huolto Lahden k-Autossa. Vein omat öljyt ja huolto maksoi 141 â,¬. Omat öljyt maksoi 49 â,¬ eli yhteensä tuli hinnaksi 190 â,¬. Aika ikävä tämä 15 tkm huoltoväli. Ei niinkään hinnan takia, mutta joutuu viemään kaksi kertaa vuodessa. Kun vielä asun 40 km päässä, menee matkoihin aikaa ja pitää sitten tappaa aikaa 1,5 tuntia. Onneksi tulevassa Bornissa on kahden vuoden huoltoväli ilman kilometrirajaa eli 60 tkm välein vs Leon 15 tkm välein.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Yaffa0

Viime viikonloppuna tuli ajettua ensimmäinen pitempi lenkki kesänopeuksilla (n. 350 km. suuntaansa, joista moottoritietä arvioilta puolet). Moottoritiellä oli nopeus mittarin mukaan siinä 125-129 km/h (hetkellisesti ehkä enemmänkin). Kulutukset olivat menomatkatlla 5,7 l./100 km (vastatuuli ja kova sade) ja paluumatkalla 5,5 l./100 km.

Tein seuraavat huomiot: maantiellä PHEV menee pihisti, n. 4,1-4,4 l./100 km. Mutta moottoritienopeuksissa kulutus nousee isommaksi kuin edellisellä 1.4 ACT:lla. Syynä lienee se 400 kg:n lisäpaino (1250 kg vs. 1650 kg). Sinänsä nuo lukemat olivat kohtuullisia ottaen huomioon auton voimavarat ja parantuneen väännön. Suorituskyvyssä moottorienopeuksissa ei ollut oleellisia eroja edelliseen malliin.

Muiden sähköautojen tapaan PHEV on omimmillaan kaupunkiajossa, jossa sähkömoottorista on hyötyä monella tapaa, eikä tule paikallisia päästöjä. Moottoritiellä oli kyllä kiva ohittaa tälläkin autolla hissuttelevia Tesloja ja muita täyssähkörautamalmirahtaimia, jotka selvästi yrittivät venyttää rangeaan ajamalla kovin hiljaa (paikoin jopa alinopeutta). Kyllä se 2000 kg:n kuorman rahtaaminen motarilla 130 km/h vastatuuleen sateessa vaan syö aika lailla sähköä. Toivottavasti vetyteknologia tulisi valtavirtaan ja päästäisiin ajamaan sähkömoottoreilla huolettomasti ilman turhaa lisäpainoa. Samalla saataisiin nopea tankkaus ja tuttu 800 km:n toimintasäde. Tässä taisi kuitenkin kaivos-/akkuteollisuus voittaa vetytalouden, ainakin aluksi.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Herr K

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 01.06.22 - klo:10:15
Viime viikonloppuna tuli ajettua ensimmäinen pitempi lenkki kesänopeuksilla (n. 350 km. suuntaansa, joista moottoritietä arvioilta puolet). Moottoritiellä oli nopeus mittarin mukaan siinä 125-129 km/h (hetkellisesti ehkä enemmänkin). Kulutukset olivat menomatkatlla 5,7 l./100 km (vastatuuli ja kova sade) ja paluumatkalla 5,5 l./100 km.

Oliko nuo ajot tyhjällä vai täydellä akulla?

Itselläni on samansuuntaiset kokemukset Passatin osalta, verrokkina 2017 Passat Variant 1.4 TSI ja nykyinen 2020 Passat Variant GTE. Maantiellä (50-80 km/h rajoitus mennään tosiaan pienellä kulutuksella (4,5-5 l/100 km), mutta motarilla kulutus nousee aavistuksen korkeammaksi kuin 1.4 TSI:llä. Toki nykyisessä on leveämmät 18-tuumaiset renkaatkin aiemman auton 16-tuumaisten sijaan. Yksi syy saattaa olla myös se, että tässä hybridissä on vain 6-vaihteinen DSG perus-TSI:n 7-vaihteisen sijaan. Pitkä 7. vaihde voisi auttaa alentamaan kulutusta motarilla. Muistaakseni TM:n plugarivertailussa Passattia tästä kritisoitiinkin.
VW Passat Variant GTE

tet

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 01.06.22 - klo:10:15
Moottoritiellä oli kyllä kiva ohittaa tälläkin autolla hissuttelevia Tesloja ja muita täyssähkörautamalmirahtaimia, jotka selvästi yrittivät venyttää rangeaan ajamalla kovin hiljaa (paikoin jopa alinopeutta).

Oli pakko pysähtyä miettimään, mitä edellä oleva virke oikeastaan tarkoittaa. Jos oikein ymmärsin, niin ajaminen vain lievällä ylinopeudella osuu määritelmään "kovin hiljaa". Tämä siitä päätellen, että erikseen suluissa mainittiin että joskus ajettiin jopa alle suurimman sallitun nopeuden, mutta tämä vain ääriesimerkkinä - muulloinkin ajettiin "kovin hiljaa". Jos päätelmäni on oikea, niin sitten on pakko todeta, että itse tulee ajeltua 99,9 % ajomatkoista kovin hiljaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Yaffa0

#1719
Lainaus käyttäjältä: tet - 01.06.22 - klo:11:48
Oli pakko pysähtyä miettimään, mitä edellä oleva virke oikeastaan tarkoittaa. Jos oikein ymmärsin, niin ajaminen vain lievällä ylinopeudella osuu määritelmään "kovin hiljaa". Tämä siitä päätellen, että erikseen suluissa mainittiin että joskus ajettiin jopa alle suurimman sallitun nopeuden, mutta tämä vain ääriesimerkkinä - muulloinkin ajettiin "kovin hiljaa". Jos päätelmäni on oikea, niin sitten on pakko todeta, että itse tulee ajeltua 99,9 % ajomatkoista kovin hiljaa.

Tarkoitti käytännössä sitä, että moottoritiellä tuli ohitettua monta sähköautoa, jotka ajoivat jotakin 110-115 km/h välillä 120 km/h alueella. Sehän on toki sallittua ja ihan OK, mutta ihmetyttää toki vähän allekirjoittanutta. Samaan törmäsi kyllä maantielläkin. 85 km/h nopeuden pitäminen tuntui olevan monelle vaikeaa. Ja varsinkin joka kameran kohdalla on parempi, varmuuden vuoksi, jarruttaa nopeus hyvän matkaa 70 puolelle.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 01.06.22 - klo:10:57
Oliko nuo ajot tyhjällä vai täydellä akulla?

Itselläni on samansuuntaiset kokemukset Passatin osalta, verrokkina 2017 Passat Variant 1.4 TSI ja nykyinen 2020 Passat Variant GTE. Maantiellä (50-80 km/h rajoitus mennään tosiaan pienellä kulutuksella (4,5-5 l/100 km), mutta motarilla kulutus nousee aavistuksen korkeammaksi kuin 1.4 TSI:llä. Toki nykyisessä on leveämmät 18-tuumaiset renkaatkin aiemman auton 16-tuumaisten sijaan. Yksi syy saattaa olla myös se, että tässä hybridissä on vain 6-vaihteinen DSG perus-TSI:n 7-vaihteisen sijaan. Pitkä 7. vaihde voisi auttaa alentamaan kulutusta motarilla. Muistaakseni TM:n plugarivertailussa Passattia tästä kritisoitiinkin.

Akut olivat täynnä kun lähdin matkaan ja motarilla ajaessani varausta oli menosuunnasta riippuen 20-80% välillä. Tuo 7-vaihteen puuttuminen voi selittää asiaa muiden tekijöiden kanssa. Eihän tuo kulutus sinänsä paha ole motarillakaan, mutta huomaa, ettei auto ole siellä omimmillaan kulutuksen suhteen. Voimasta ei ole pulaa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Samat kokemukset kulutuksista ja niiden noususta. Omalla usein toistuvalla 250 km matkalla on vaihtoehtona 70/30 motaria/maantietä, tai 80% maantietä kulkevat reitit.

Ilman sähköä (varauksen pito täynnä) tuo matka menee pääosin motaria kuuden litraan pintaan.
Maantietä rajoitusten mukaan täydellä akulla 4 litran paikkeilla ja akun varaus holdissa 4,5/100km.

Pelkässä motariajossa ilman hitaampia maantiepätkiä Hki-Kotka akku holdissa n. 6,5 tai jopa yli kelistä riippuen, täydet sähköt käyttäen 5/100km.

Tätä autoa kannattaa kyllä ladata pidemmillekin matkoille jos on mahdollisuus.

Le.ON

Joo eipä omalla kohdallakaan nuo satunnaisten moottoritieajojen isommat kulutuslukemat haittaa, kun suurin osa ajosta menee nykyään sähköllä. Tankkausten välinen kulutus on nyt asettunut siihe  0,5-1,3l/100km alueelle. Täyssähköautoon en vieläkään koe suurta paloa, sillä pidempiä reissuja tulee vuoden aikana kuitenkin useampia ja tällä autollakin polttoainekulut ovat kyllä maltilliset kokonaisuudessaan.

miz

^
Samat mietteet. Jossain kohtaa mietiskelin täyssähköä, mutta omatkin kulutukset on tänä vuonna olleet 2,4 l + 16kWh / 100km.
Käytännössä kaikki lähiajot menee sähköllä ja niihin ajoihin sähkötehot ja range riittää kyllä.

Taloudellisesti mulla ei mitään mieltä vaihtaa näillä tämän hetken hinnoilla vastaavaan sähköiseen. Olisi varmaan eri asia jos kilsoja ja pitkää matkaa tulisi niin paljon että esim huollot olisi 2x vuodessa ja bensaa palaisi enemmän, nyt riittää just tuo 15000 km vuodessa.

Pihistelijä

Lähes kaksi kuukautta tuli ajettua pelkästään sähköllä. Maaliskuun lopusta toukokuun puoleen väliin. Maaliskuussa oli vielä talvista ja mökkiteillä kulutus oli yli 20 kWh/100 km. Toukokuun lämpiminä päivinä asfaltilla meni jo alle 12 kWh.

Sitten tuli 300 km reissu. Lähdin täydellä akulla heti alkuun hybridi tilassa. Reissun keskikulutus oli 3,2 l/100 km plus akullinen sähköä. Kannattaa tosiaan pitää huoli, että akussa on virtaa pitkälläkin reissulla.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

akk

Tulipa tehtyä omituinen havainto noista auton kulutusmittauksista. Nythän näyttää siltä että tuo sähkönkulutus (kWh/100 km)  lasketaan ajettua kokonaismatkaa kohden, eikä ajettua sähköajomatkaa kohden. Toisin sanoen jos ajan työmatkan ~40 km, akun tyhjäksi ensimmäisellä 10 km:llä tai se loppuu vasta perillä, niin auton ilmoittama sähkönkulutus on tismalleen sama (olettaen että akun varaus on ollut sama lähtötilanteessa)  :o Tämä kyllä vaikeuttaa kulutuksen seuraamista, ainakin jos haluaisi tarkkailla taloudellisinta ajotapaa,
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

miz

^
Eikös tuo ole ihan oikein? Autohan näyttää kaksi kulutuslukemaa, sähkön + bensan kun kerran kuluttaa kahta eri energiaa.

Jos ajat epätaloudellisesti ja akku loppuu heti alkuunsa niin se bensan kulutus kasvaa vs. taloudellisesti sähköllä koko matka.
Esim. 50 km matka 15kWh + 5l / 100km vs. 15kWh + 0l/ 100km?

Monissa keskusteluissa facebookin puolella jengi puhuu pelkästään bensan kulutuksista hybrideissä, ja se ladatun sähkön määrä jätetään mainitsematta. Näissä pitäisi mun mielestä aina olla mainittuna kokonaisenergian kulutus, eli sähkö + bensa.


akk

^Juu kyllä se matemaattisesti menee oikein. Mutta jos haluasi tietää paljon sähkökulutus on ollut sähköajon aikana, sitä  tietoa ei suoraan saa, vaan pitäisi katsoa todelliset sähkö-km:t  "Zero Emission" - näytön kautta ja laskeskella sitä kautta.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

miz

Joo, nyt ymmärrän mitä tarkoitit.
Toinen mitä olen kaivannut on tilastot sähköajon osuudesta. Olisi kiva jos näkisi suoraan jostain ajetut kilsat sähköllä / bensalla. Ehkä jopa tarkemmin kokonaisuutena, vuosi- ja kuukausitasolla.

tet

Lainaus käyttäjältä: miz - 02.06.22 - klo:10:50
Toinen mitä olen kaivannut on tilastot sähköajon osuudesta. Olisi kiva jos näkisi suoraan jostain ajetut kilsat sähköllä / bensalla. Ehkä jopa tarkemmin kokonaisuutena, vuosi- ja kuukausitasolla.

Tämä voi olla vähän turhan haastava tehtävä softanikkarille. Hybridi latailee aina itsekin sähköä akkuun, toiset enemmän toiset vähemmän. Ainakin alamäessä kaikki lataavat jarrutusenergiaa. Jos sähköajoksi tulkittaisiin se matka, minkä on ajettu polttis sammuksissa, siihen sisältyisi paitsi verkosta ladattu sähkö, myös auton itsensä lataama. Osa voisi olla jopa bensiinillä tuotettua sähköä. Jotta saataisiin tieto ajomatkasta vain lataussähkön avulla, itseladattu pitäisi mitata erikseen ja vähentää käytetystä sähkömäärästä. Varmasti se on mitattavissa, mutta mittaustarkkuus ei välttämättä ole kovin hyvä.

Sähköautoihin verrannollisen lukeman saisi vähentämällä käytetystä sähköstä vain polttomoottorilla tuotetun, koska täyssähkäritkin varmasti laskevat kulutuslukuihin talteenotetun jarrutusenergian (vai laskevatko?). Tällainen lukema hybridillä vaihtelisi suuresti sen mukaan, millaisella tiestöllä on ajeltu. Jos mennään vuoron perään isoa ylämäkeä bensalla, ja isoa alamäkeä jarrutusenergiaa ladaten, sähköä ei kulu juuri lainkaan sähköajon aikana, kun se sähköajo on pelkkää alamäkeä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

miz

#1730
Ei kai tuosta tarvitsisi mitään akateemista ongelmaa tehdä, nykyäänkin sieltä löytyy matkakohtaiset, tankkauksen aikana kulutetut ja pitkäaikaiset lukemat käytetystä sähköstä sekä polttoaineesta.

Nuo lukemat kertoo juurikin siitä että paljonko auto käyttää sinne työnnettyä energiaa liikkumiseen kilowattitunteina ja bensalitroina per 100km.

Sähköajon kilsat on se lukema, jota ei ole ajettu bensamoottorin käydessä. Taitaa mm. Toyota ja Volvo käyttää tuota logiikkaa.

Jos ja kun mukaan laskettaisiin myös bensalla ladattu sähkö, niin sittenhän vaan bensan kulutus näkyisi isompana arvona?
Jarruttamalla tehty energia on kuitenkin ns. ilmaista, joka muuten olisi haihtunut lämpönä ilmaan.

Esimerkkinä joskus ajamani testipätkä maantietä 110km latausmoodissa, tuossa bensan kulutus oli 6,3 l/100km ja sähkön käyttö 0,0 kWh kun akkua ladattiin 20%->80%. Seuraavat lyhyet kaupunkipätkät taas sähköllä, jolloin bensan kulutus on 0,0 ja sähkön jotain muuta.
Tuo latauspätkä olisi sähköllä 0km ja bensalla 110km. Kaupunkiajot luonnollisesti bensalla 0km

Muokkaus:
Ymmärtääkseni täyssähköt laskee tuota sähkönkulutusta samoin kun vaikkapa Leon, jos ajat vuorenrinnettä alas puolet matkasta ladaten akkua, se ladattu energia pienentää matkaan käytettyä keskikulutusta.

Eli kulutus on se määrä energiaa joka poistuu akusta kyseisellä matkalla. Tämä näkyy hyvin kulutusmittarissa, jossa lukemat pienenee (kWh/100km) vaikka motarilta jarrutettaessa.


akk

Lainaus käyttäjältä: miz - 02.06.22 - klo:10:50
Joo, nyt ymmärrän mitä tarkoitit.
Toinen mitä olen kaivannut on tilastot sähköajon osuudesta. Olisi kiva jos näkisi suoraan jostain ajetut kilsat sähköllä / bensalla. Ehkä jopa tarkemmin kokonaisuutena, vuosi- ja kuukausitasolla.

Nämä tiedot olisivat juuri tarpeelliset. Vielä jos saisi lähtöhetken ulkolämpötilan kirjattua johonkin, niin voisi vertailla kulutuksia eri lämpötiloissa. Uskoisin että tieto on jo järjestelmässä, sitä vaan ei näytetä. En tiedä onko esim. Audeissa sitten fiksumpi systeemi, ainakin näyttö ylipäätään näyttää monipuolisemmalta kuin volkkarissa.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

heller

Lainaus käyttäjältä: akk - 02.06.22 - klo:13:30
Nämä tiedot olisivat juuri tarpeelliset. Vielä jos saisi lähtöhetken ulkolämpötilan kirjattua johonkin, niin voisi vertailla kulutuksia eri lämpötiloissa. Uskoisin että tieto on jo järjestelmässä, sitä vaan ei näytetä. En tiedä onko esim. Audeissa sitten fiksumpi systeemi, ainakin näyttö ylipäätään näyttää monipuolisemmalta kuin volkkarissa.
Kyllä se siellä on. Esimerkki Mii electricin rajapinnasta saatavasta datasta. Käsittääkseni sama kuin plugareissa.


public photo upload
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

miz

Ei ole sama appi.
On plugarissakin kulutustiedot (matka, aika + kulutus, keskinopeus kWh + l / 100km) matkakohtaisesti, tankkauskohtaisesti ja pitkän ajan tiedot (100 ajotuntia).
Mutta ei ole tietoa siitä, että paljonko kilometrejä autolla on ajettu kyseisestä matkasta, tai ylipäätään, polttomoottorilla tai pelkässä sähkömoodissa.

Mikä on tuo rajapinta josta puhut?

heller

Lainaus käyttäjältä: miz - 02.06.22 - klo:20:48
Ei ole sama appi.
On plugarissakin kulutustiedot (matka, aika + kulutus, keskinopeus kWh + l / 100km) matkakohtaisesti, tankkauskohtaisesti ja pitkän ajan tiedot (100 ajotuntia).
Mutta ei ole tietoa siitä, että paljonko kilometrejä autolla on ajettu kyseisestä matkasta, tai ylipäätään, polttomoottorilla tai pelkässä sähkömoodissa.

Mikä on tuo rajapinta josta puhut?
Ei olekaan, mutta sama homeassistin palikka lukee plugarin tiedot. Ã,,ppi on eri, mutta rajapinta todella lähellä toisiaan. Rajapinta näyttää enempi dataa kuin äppi.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Lionman

Lainaus käyttäjältä: akk - 02.06.22 - klo:10:22
^Juu kyllä se matemaattisesti menee oikein. Mutta jos haluasi tietää paljon sähkökulutus on ollut sähköajon aikana, sitä  tietoa ei suoraan saa, vaan pitäisi katsoa todelliset sähkö-km:t  "Zero Emission" - näytön kautta ja laskeskella sitä kautta.

Kyllä tuon tiedon saa, kun katsoo sähkönkulutuksen juuri sillä hetkellä kun sähköaju loppuu ja vaihtuu bensalle. Mutta se ei tietenkään tallennu mihinkään jos aju bensalla jatkuu. Hybriditilassa kulutukset on tietenkin sekoituksia.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Lainaus käyttäjältä: heller - 03.06.22 - klo:08:01
Ei olekaan, mutta sama homeassistin palikka lukee plugarin tiedot. Ã,,ppi on eri, mutta rajapinta todella lähellä toisiaan. Rajapinta näyttää enempi dataa kuin äppi.

Mistä siis luet noita, erillisellä OBD palikalla ja jollain softalla?
Ja mistä rajapinnasta nyt puhut?

Yaffa0

Sehän olisikin hienoa, jos jokaisella data-kytketyllä (eSIM tai Wi-Fi) olisi oma API, johon käyttäjä voisi kytkeytyä ja oman auton datat voisi ladata sieltä kätevästi ja viedä pilveen GCP:lle, Azureen tai AWS:ään. Jokaisen ajon jälkeen upload menisi automaattisesti tai sen voisi ladata ruutua koskettamalla manuaalisesti.

Tuossa olisi autonvalmistajalle mahdollisuus tarjota kaupallista ratkaisua pientä kk-/vuosimaksua vastaan tai peräti sisällyttää se nykyiseen datamaksuun (ekan vuoden jälkeen). Tulisi lisähoukutin maksaa tuosta datapalvelusta. Teslallahan taitaa ollakin joku tällainen jo.

Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

heller

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 03.06.22 - klo:14:00
Sehän olisikin hienoa, jos jokaisella data-kytketyllä (eSIM tai Wi-Fi) olisi oma API, johon käyttäjä voisi kytkeytyä ja oman auton datat voisi ladata sieltä kätevästi ja viedä pilveen GCP:lle,
Ja niillähän on. Tuo tieto lukee meikällä tietokoneen kakkosnäytöllä. Homeassistantin plugari hakee äpin tunnuksilla rajapinnasta datan.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

tgotj

Lainaus käyttäjältä: heller - 03.06.22 - klo:21:32
Ja niillähän on. Tuo tieto lukee meikällä tietokoneen kakkosnäytöllä. Homeassistantin plugari hakee äpin tunnuksilla rajapinnasta datan.
Onko tuo siis avoin rajapinta ja onko siihen koodannut joku appin, jossa vastaavat toiminnot kuin connectissa tms?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy