Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

miz

Nyt oli tullut omaan 11/20 valmistuneeseen näkyville kamppis ”eristysmatto”.
Eli ilmeisesti se palovaaran korjaus.

Saavat samalla päivittää infotaimentin, kessyn ja tsekata toimimattoman takaluukun avauksen (jalalla)..

Eikös se ylös/alas pyyhkäistävä ja muikattava valikko ole eri paikassa kuin tuo yllä olevan kuvan valikko?

Farao

Olisi pitänyt Formentoria näköjään pitää kauemmin ja viedä vasta nyt, niin olisi saanut 1896 version. Itsellä oli joku... 1860? Tai joku vastaava.

jharju

Lainaus käyttäjältä: miz - 08.04.22 - klo:08:56
Eikös se ylös/alas pyyhkäistävä ja muikattava valikko ole eri paikassa kuin tuo yllä olevan kuvan valikko?

Kylläjoo, "päävalikko" -näkymähän on erilainen kuin esim. tämä akun hallinnan "alavalikko", joka on mun mielestä nyt sillä tavalla parempi, että tuo rekuperaatio löytyy tästä samasta valikoista, kun se aiemmin oli auton asetuksissa.
Nyt: VW ID.3 Pro Performance Fastlane 58kWh 150kW -23, Tiguan Allspace 2.0TDI DSG 4Motion Comfortline -18
Ex: Leon ST PHEV DSG Xcellence -20, Audi A4 Avant 3.2FSI Quattro A -09, Ford S-Max Titanium Business TDI Powershift -12, VW Touran 1.4TSI DSG Highline -08, VW Touran 1.9TDI DSG Comfortline -04, Seat Leon 1.8TSI Style -07, VW Golf 2.3V5 Highline -02, VW Golf Variant 1.6 Comfortline -00, VW Golf 1.6CL -95

miz

Joo se rekuperaation säätö on kyllä nyt piilotettu hienosti sinne auto valikkoon, satunnainen käyttäjä ei varmasti löydä.
Katsotaan sitten mikä muuttui, sain huoltoajan heti 7 viikon päähän.

Parin päivän hommaan pitää varautua, tuo suojamattohässäkkä vaatii akuston irrottamista että pääsevät niihin sulakkeisiin käsiksi.

Tombba

Lainaus käyttäjältä: miz - 08.04.22 - klo:16:10

Parin päivän hommaan pitää varautua, tuo suojamattohässäkkä vaatii akuston irrottamista että pääsevät niihin sulakkeisiin käsiksi.

Kuuluuko näihin takaisinkutsuihin maksuton sijaisauto?

miz

Hyvä kysymys, sijaisautoa tarjottiin mutta en tarvi kun menee työmatkat muutenkin fillarilla. Ei tullut mieleen edes kysyä maksullisuudesta.

Wiiseli

Itse sain ainakin ilmaiseksi sijais- auton akun tiivistyskamppanjan yhteydessä. Minulla on sellainen käsitys et antavat auton, jos tarvetta.
PASSAT GTE VM. 2020

Yaffa0

11/21 valmistuneelle ei näy vieläkään kampanjoita. Softa pitänee päivittää seuraavan kerran kun menee huoltoon.

Täällä näkyy hyvin kuinka joku italiaano päivittää itse usb-tikulta Formentoriin 1896 version 1803 versiosta. Ei ole kovin vaikea toimenpide. 3 min 20 s. kohdalla näkyy päivitysvalikko.

https://youtu.be/HTixIfKzb-4
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Farao

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 09.04.22 - klo:10:57
11/21 valmistuneelle ei näy vieläkään kampanjoita. Softa pitänee päivittää seuraavan kerran kun menee huoltoon.

Täällä näkyy hyvin kuinka joku italiaano päivittää itse usb-tikulta Formentoriin 1896 version 1803 versiosta. Ei ole kovin vaikea toimenpide. 3 min 20 s. kohdalla näkyy päivitysvalikko.

https://youtu.be/HTixIfKzb-4

Ei näy 4/21 Formentorillekaan mitään kamppiksia. Tuota 1896 versiota ei myöskään K-Auton mukaan ollut saatavilla "tai edes tietoa" Formentorille... Noh, eiköhän nämä kaikki löydy kun tule tuokin sinne oma seattiin näkyviin.

tgotj

Eristysmattokamppis tullut itsellekin. 4/21 taisi biili valmistua.

Pihistelijä

Vaihdoin kesärenkaat tänään. Kyllä huomaa taas rengasmelun Leonilla. Kitkoilla meni niin hiiren hiljaa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lionman

Nyt tuli mieleen kun Pihistelijän kirjoituksen näin, että onko ACC:n alta löytyvillä asetuksilla  SEAT Drive profile Eco, Comfort jne minkälainen vaikutus sähköajun kulutukseen? Mulla on ollut koko ajan Comfort ja nyt viikko sitten vaihdoin Eco ja jotenkin tuntui että kulutus oli pienempi. Tai sitten plussakelit vaan vaikutti. Se että nuo on juuri tuolla valittavissa tuntui oudolta.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Lionman

Paljonko on muilla mennyt sähköajussa täydestä siihen kun sähköaju loppuu? Alussa muistelen että oli aika lailla 10kWh mutta nyt viime aikoina luokkaa 9kWh, välillä jonkun kymmenyksen yli. Viimeksi tänään mökille aju 9,1. Auto ollut käytössä nyt 1v4kk. Alkaakohan akusto hyytymään?
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Eikös noissa ajoprofiileissa muutu mm. ilmastoinnin/lämmityksen käyttö, vakkariin tulee joustoa, eli pyrkii käyttämään taloudellisemmin kaasua jne. Kotka vaikuttaa kokonaisuutena energian kulutukseen.
Toki lämpötilalla ja lämmityksen asetuksilla on suurimmat vaikutukset.

Mulla menee latausaseman mittauksen mukaan 10,4 kWh tyhjästä täyteen. Siis sen verran tyhjänä ettei anna liikuttaa autoa enää ollenkaan pelkällä sähköllä.. Reilu vuoden vanha ja 15000 km ajettu. Eli aikalailla se 10kWh netto + lataushäviöt.

Lionman

Vaan mitä kuluu ajossa täydestä tyhjään? Seurantani mukaan minullakin latauksessa tyhjästä täyteen menee tuo n. 10kWh.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 15.04.22 - klo:14:34
Vaihdoin kesärenkaat tänään. Kyllä huomaa taas rengasmelun Leonilla. Kitkoilla meni niin hiiren hiljaa.

Aina alku”kesästä” tiet ovat talven jäljiltä karkeat ja kesärenkaat kovat, kun niillä ajetaan +3 asteen lämpötilassa. Kun kelit lämpenee, niin kumi notkistuu ja jyrinä sekä melu vähenee. Kitkojen pehmeyteen ja äänettömyyteen ei toki päästä. Comfort valinnalla voi yrittää hieman kovuutta poistaa, jos autossa on DCC. Minä vaihdan varmaan viikon päästä. En ole aiemmin kesärenkailla tällä autolla ajanutkaan.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 15.04.22 - klo:23:02
Vaan mitä kuluu ajossa täydestä tyhjään? Seurantani mukaan minullakin latauksessa tyhjästä täyteen menee tuo n. 10kWh.

En ole varma ymmärränkö mitä tarkoitat. Jos lataan 10,4 kWh, ajan akun tyhjäksi ja lataan uudelleen 10,4kWh niin eikö silloin kulu tuo sama määrä?
Vai tarkoitatko auton ilmoittaman kulutuksen ja matkan mukaan kapasiteetin laskemista?

Lionman

Juuri tuota jälkimmäistä tarkoitan. Itse olen sitä seurannut kulutuksen osalta. Minulla ei ole latauksessa sellaista värkkiä josta voisi nähdä ladatun energian määrää. Arvioin sitä  virran (pääosin 16A) ja latausajan mukaan.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Täytyykin katsoa kun seuraavaksi ajaa akun tyhjäksi.

Mulla on Ctek Njord Go, jossa on lokitiedot ja reaaliaikainen tehomittaus.
Sen mukaan maksimiteholla (3,6kW) menee reilu 90% tasoon, sitten hidastuu pikkuhiljaa ja ihan loppu suunnilleen kilowatin teholla.

Näin pienillä tehoilla ei tule sitä isoa hidastumista mitä oikeilla sähköautoilla, mutta viimeiset 10% kestää kuitenkin suunnilleen saman mitä edeltävät 25% 16A teholla.

Yaffa0

#1699
Innostuin sittenkin vaihtamaan kesärenkaat jo tänään. Vain 20+ km kokemuksen jälkeen oli ilo havaita, että tehtaalta auton mukana tulleet Bridgestonen Turanza T005:t ovat paljon paremmat renkaat kuin edellisessä mallissa olleet saman valmistajan Potenza S001:t. Renkaat eivät ole ollenkaan niin kovan tuntuiset ja melukaan ei ollut aivan kauhea. Kumuääntä oli toki enemmän kuin kitkoissa.

TM:n tuoreessa rengastestissä Turanzat olivat vierintävastukseltaan ja melultaan kaikkein parhaimmat renkaat testissä. Parhaat neljä saivat kokonaispiteissä 8,9 ja Turanza oli viides pisteillä 8,8 eli lähes kärjessä. Eli ihan OK renkaat on Seat onnistunut valitsemaan.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Le.ON

Aika hankala on koittaa kulutusta mitenkään tarkkaan arvioida, kun sähkörange vaihtelee niin suuresti ajetun nopeuden, ulkoilman lämpötilan, akun lämpötilan, kabiinin lämpötilan ja kaikenlaisten muidenkin muuttujien mukaan. Aika tarkkaan käytettävä akkukapasiteetti on se 10kWh vielä 20 000km jälkeenkin. Näillä nollakeleillä olen päässyt kaupunkiajossa 17kWh/100km kulutukseen. Viime kesänä taisi alimmillaan saada 12,5kWh/100km. Seka-ajossa taas pyöritään siellä noin 20kWh/100km kulutuksessa kesälläkin

Muutenkin tämä hybridi toimii loistavasti siten, että kaupunkiajot ajaa pelkällä sähköllä ja maantiellä mennään sitten polttiksella ja/tai hybridimoodissa. Kaupunkipyörittelyssä pienissä nopeuksissa sähkönkulutus on luonnollisesti pienempi, kun taas polttomoottorin käyttö on epätaloudellista ja kulutus kova.

miz

^^
Hyvä tuuri kävi sulla renkaiden kanssa. Mulla oli FR phevissä potenza s005.
Yhtä meluisat ja kovat kuin s001, vaihdoin pois ekan lenkin jälkeen.

Nykyiset goodyear efficient gripit on olleet myös hyvät, eikä ihan karmean meluisat kitkojenkaan jälkeen toisin kuin ne Bridgestonet.

Pihistelijä

Nyt on jo tottunut Turanzoiden jyrinään. Vierivät kyllä todella herkästi. Kulutus laski 10% verrattuna Nokian kitkoihin. Päästään taas kolkuttelemaan 80 km rangea.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

miz

Goodyeareilla taas kulutus nousi r3 jälkeen.
Tietty rajoituksetkin nousi talven jälkeen, mutta osviittaa antaa saman reitin maantie/motariajot akun varausta käyttämättä:
R3 88km/h 5,1 l/100km
Gy 92km/h 5,8 l/100km

Kojuvi

Nyt sain sitten öljynvaihdon yhteydessä infotainment version 1896. Ei kyllä yhtään nopeutunut, ympyrät pyörii usein kolmikenttänäytössä pitkään lähdön jälkeen. Sähköajoon liittyvät toiminnot on nyt ehkä paremmin keskitetysti esillä. Mutta jossain on menty taaksepäin: näytön alalaidan pikavalinnat on nyt kiinteät ja palkki ei jatku sivulle pyyhkäisemällä. Auto- kuvakkeen kun laittaa kolmikenttään, niin siinä on vain park assist ja ambient valot, ei enää lane assistia. Se oli talvella parempi pitää pois päältä, kun se ei oikein tajunnut lumisia teitä. Nyt se on etsittävä kolmen näppäilyn takaa.

Ja hip hurraa, navigaattorissa on muisti jo heti vuoden käytön jälkeen.

Eristematon laitto menee toukokuun lopulle. Sanoivat, että Leonissa siihen riittää reilu puoli päivää. Passatissa on kuulemma vaikeampaa, se ottaa toista päivää.

Täällä on joku saanut Kessyyn jonkun korjauksen, mutta minulle sanottiin, että asia on tietojen kartoituksessa tms.

Lionman

Minä sain Kessyyn ohjelmapäivityksen, joka ei kuitenkaan ollut tehtaalta odotettu korjaus. Ilmeisesti ohjelma, joka vain oli tarve päivittää. Tänään tuli myös joku OTA-päivitys, jonka asentuminen jäi seuraamatta, kun ajossa se ei sitä tee. 
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

psy

Onko mitään tapaa saada Sport-ajomoodia ilman pakotettua rekuperaatiota? Sportilla on mukava ajaa hybridimoodissa kun kaasuvaste on hyvä ja yhteisteho on heti saatavilla. On kuitenkin rasittava käyttää sitä moodia, kun muuten on tottunut rullailemaan minimi rekuperaatiolla sähkömoodissa.

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: psy - 25.04.22 - klo:12:50
Onko mitään tapaa saada Sport-ajomoodia ilman pakotettua rekuperaatiota? Sportilla on mukava ajaa hybridimoodissa kun kaasuvaste on hyvä ja yhteisteho on heti saatavilla. On kuitenkin rasittava käyttää sitä moodia, kun muuten on tottunut rullailemaan minimi rekuperaatiolla sähkömoodissa.

Heittääkö Sportilla vaihteiston S tilaan? Jos laittaa niin muuttuuko tilanne kun tökkää D asentoon?
Tuossa ei taida saada Individual tilassa säädettyä erikseen rekuperaatiota.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

miz

Saa säädettyä rekuperaation auto-valikosta individual tilassa.
Sieltä ajomoodi-valikosta ei saa muiden asetusten joukosta.

En ole testannut saako sitä tehtyä niin että valitsee individualiin laatikon/moottorin sportti-tilaan, ja sitten säätää auto valikon kautta rekuperaation.

Startissahan tuo sportti-tila sitten taas on moottorin osalta D, ja kepistä S-tilaan nykäisemällä muuttuu samalla rekuperaation asetus voimakkaaksi individual-asetuksista riippumatta.

Hazard10

Tässä nyt reilu pari kuukautta tullut e-Hybridillä ajeltua. Osaisko joku sanoa, mistä johtuu kun välillä autoon sisälle mentäessä molemmat vilkut vilkuttaa kolme kertaa kun oven laittaa kiinni? Välillä tekee tätä jos esim peräluukku on jäänyt auki, mutta joskus ihan muutenkin. Manuaali selattu läpi, mutta syytä en keksi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy