Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

akk

^ Kannattaa huomioida että vaikka akku olisi "tyhjä", niin välillä esim. rullatessa tai loivassa alamäessä on polttomoottori sammuksissa ja sähköllä mennään. Myöskin riippuen ajotavasta, sähköä regeneroituu hieman varastoon. Teoriassa lienee kai sama käyttääkö akun heti loppuun, vai vähitellen, pääasia että matkan (päivän) päätteeksi se on tyhjä.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

miz

^
Olen tuosta hieman eri mieltä. Jos reitillä on esim kaupunkiajoa, niin sähkö on siellä tosi taloudellinen, ja lisäksi erittäin mukava ja hiljainen ajaa.
Jos vetää vaikka matkan alkuun akun tyhjäksi motarilla/maantiellä, niin väittäisin myös että kuluttaa enemmän.

Ihan karkeana esimerkkinä bensaa kuluu maantiellä vähemmän kuin taajamassa /100km.
Sähköllä päinvastoin.

Pihistelijä

Vielä jos on kylmä ja tarvitsee lämmitystä, on parempi laittaa polttomoottori heti päälle. Lämpö tulee sitten "ilmaiseksi". Jos ajaa menomatkan sähköllä, pitää myös lämmittää sähköllä. Se vie 5 kW eli nostaa kulutusta 6 kWh/100 km maantiellä 80 km/h nopeudella ajettaessa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

akk

Lainaus käyttäjältä: miz - 22.03.22 - klo:07:31
^
Olen tuosta hieman eri mieltä. Jos reitillä on esim kaupunkiajoa, niin sähkö on siellä tosi taloudellinen, ja lisäksi erittäin mukava ja hiljainen ajaa.
Jos vetää vaikka matkan alkuun akun tyhjäksi motarilla/maantiellä, niin väittäisin myös että kuluttaa enemmän.

Ihan karkeana esimerkkinä bensaa kuluu maantiellä vähemmän kuin taajamassa /100km.
Sähköllä päinvastoin.

Tuohon kai on vaikea saada ”oikeaa” vastausta kun muuttujia on sen verran kuten ajotyylissä, lämpötilassa ja taajama-/maantie ajon suhteessa. Tuota polttomoottorin kulutusta taajamassa voi tosiaan pienentää ajottaisella sähköajolla, vaikka akku olisikin ”tyhjä”.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

heller

Lainaus käyttäjältä: miz - 22.03.22 - klo:07:31
^
Olen tuosta hieman eri mieltä. Jos reitillä on esim kaupunkiajoa, niin sähkö on siellä tosi taloudellinen, ja lisäksi erittäin mukava ja hiljainen ajaa.
Jos vetää vaikka matkan alkuun akun tyhjäksi motarilla/maantiellä, niin väittäisin myös että kuluttaa enemmän.

Ihan karkeana esimerkkinä bensaa kuluu maantiellä vähemmän kuin taajamassa /100km.
Sähköllä päinvastoin.
Kyllähän se silti lähtee aina sähköllä liikkeelle vaikka akku olisi 0%. Eri asia on sitten että missä sen energian saa takaisin akkuun. Eli rekuperoiko riittävästi tai sitten moottori latailee sen parhaillaan ennen pysähtymistä.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

miz

Niin lähtee sähköllä liikkeelle, siitä ei olekaan kysymys.
Vaan siitä, että kaupungissa on kivempi ajaa pelkällä sähköllä, ei ole myöskään moottorin pärinää tai pakokaasuja siellä sitten.

Tuolla taloudellisuudella viittasin siihen, että motarilla (kesä) akulla pääsee 30-40 km.
Taajamassa luokkaa 60.
Bensaa palaa reilu 6l/100km sekä motarilla että taajamassa jos ilman lataussähköä ajaa.

Häviöitähän on aina, jarrutuksissa tottakai ottaa energiaa talteen, mutta aina vähemmän mitä tarvitaan takaisin samaan vauhtiin pääsemiseen.

Nämähän riippuu lopulta niistä ajonopeuksista ja latauksista miten kannattaa ja haluaa, oman kokemuksen mukaan eniten iloa sähköstä on nimenomaan taajamissa. Maantiellä tuo on taloudellinen ajaa bensallakin.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: miz - 23.03.22 - klo:10:31
Nämähän riippuu lopulta niistä ajonopeuksista ja latauksista miten kannattaa ja haluaa, oman kokemuksen mukaan eniten iloa sähköstä on nimenomaan taajamissa. Maantiellä tuo on taloudellinen ajaa bensallakin.
Omat kokemukset ovat aivan samat. Jos akku ei riitä ajamaan koko matkaa sähköllä, on taloudellisinta säästää sähkö taajamiin ja maantiellä käyttää bensaa. Vielä niin, että taajamassa laittaa e-Modelle, jolloin pysyy sähköllä ja maantiellä hybridimoodiin jolloin osaa valita taloudellisimman yhdistelmän. Kaikkein epätaloudellisnta on ensin ajaa akku tyhjäksi moottoritietä 120 km/h ja jatkaa sitten bensalla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.03.22 - klo:10:50
Omat kokemukset ovat aivan samat. Jos akku ei riitä ajamaan koko matkaa sähköllä, on taloudellisinta säästää sähkö taajamiin ja maantiellä käyttää bensaa. Vielä niin, että taajamassa laittaa e-Modelle, jolloin pysyy sähköllä ja maantiellä hybridimoodiin jolloin osaa valita taloudellisimman yhdistelmän. Kaikkein epätaloudellisnta on ensin ajaa akku tyhjäksi moottoritietä 120 km/h ja jatkaa sitten bensalla.

Tähän vaikuttaa myös hybridijärjestelmän rakenne, eli millä autolla ajellaan. Fordissa polttomoottorilla ajettaessa (siis hybridimoodissa) kulutus on pienimmillään kaupunkiajossa, aivan kuten sähköajollakin. Sen takia sillä ei ole niin hirveän suurta eroa matkan kokonaistaloudellisuuteen, miten ja missä kohtaa sähkön käyttää pois. Mutta silti siinäkin toki aina on taloudellisinta käyttää sähkö kaupungissa, jos haluaa taloudellisuuden maksimoida. Vaikka polttiksen kulutus nousee melko lineaarisesti nopeuden noustessa, se ei kuitenkaan nouse ihan yhtä jyrkästi kuin sähkömoottorin kulutus.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

akk

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.03.22 - klo:10:50
Omat kokemukset ovat aivan samat. Jos akku ei riitä ajamaan koko matkaa sähköllä, on taloudellisinta säästää sähkö taajamiin ja maantiellä käyttää bensaa. Vielä niin, että taajamassa laittaa e-Modelle, jolloin pysyy sähköllä ja maantiellä hybridimoodiin jolloin osaa valita taloudellisimman yhdistelmän. Kaikkein epätaloudellisnta on ensin ajaa akku tyhjäksi moottoritietä 120 km/h ja jatkaa sitten bensalla.

Oma työmatka on noin 43 km. Alku- ja loppupää taajamaa, väli moottoritietä. Ajan akun ensin loppuun, sitten bensalla. Tänään aamulla bensan kulutus oli 1,0 l /100 km eli n. 0,4 litraa. Ehkä tuon kulutuksen olisi saanut toisella taktiikalla pienemmäksi, mutta silloin halotaan jo hiuksia. Katsoin aamulla sähkön kulutusta (sähköajolla), niin aamulla (webastolla) esilämmitetty auto kulutti taajamassa noin 35 kWh/100 km ja motarilla noin 20 kWh /100 km (kun sähkö loppui keskikulutus oli 26 kWh/ 100 km)  En tiedä kumpi sitten noista on se isompi lukema.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

DBMan

Lainaus käyttäjältä: akk - 23.03.22 - klo:15:17
Oma työmatka on noin 43 km. Alku- ja loppupää taajamaa, väli moottoritietä. Ajan akun ensin loppuun, sitten bensalla. Tänään aamulla bensan kulutus oli 1,0 l /100 km eli n. 0,4 litraa. Ehkä tuon kulutuksen olisi saanut toisella taktiikalla pienemmäksi, mutta silloin halotaan jo hiuksia. Katsoin aamulla sähkön kulutusta (sähköajolla), niin aamulla (webastolla) esilämmitetty auto kulutti taajamassa noin 35 kWh/100 km ja motarilla noin 20 kWh /100 km (kun sähkö loppui keskikulutus oli 26 kWh/ 100 km)  En tiedä kumpi sitten noista on se isompi lukema.

Taitaa olla isompi ja raskaampi kiesi tuo Arteon kuin Leon. Tai sitten sulla on raskaanpuoleinen kaasujalka. Mulla menee taajamassa harvoin yli 20 kWh/100 km sähköä, pahimmilla pakkasilla enkka oli 29,5. Eilen kotimatkalla 15,5 kWh/100 km, mikä on taajama-ajossa mielestäni tosi vähän. No, Stadissa oli kyllä eilen toistakymmentä astetta lämmintäkin, eli melkein kesäkeli. Enkä ajellut ruuhkassa himaan, vaan keskellä päivää, eli vähemmän nykivää ajoa kuin normisti. Viime kesänä oli lämpimillä säillä kulutukset kuitenkin oli välillä myös tuota samaa, vähän yli 15:n luokkaa. Keskiarvo lienee jotakuinkin 20 kWh/100 km viimeisen vuoden ajalta pelkällä sähköllä ajellessa.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

akk

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 23.03.22 - klo:15:37
Taitaa olla isompi ja raskaampi kiesi tuo Arteon kuin Leon. Tai sitten sulla on raskaanpuoleinen kaasujalka. Mulla menee taajamassa harvoin yli 20 kWh/100 km sähköä, pahimmilla pakkasilla enkka oli 29,5. Eilen kotimatkalla 15,5 kWh/100 km, mikä on taajama-ajossa mielestäni tosi vähän. No, Stadissa oli kyllä eilen toistakymmentä astetta lämmintäkin, eli melkein kesäkeli. Enkä ajellut ruuhkassa himaan, vaan keskellä päivää, eli vähemmän nykivää ajoa kuin normisti. Viime kesänä oli lämpimillä säillä kulutukset kuitenkin oli välillä myös tuota samaa, vähän yli 15:n luokkaa. Keskiarvo lienee jotakuinkin 20 kWh/100 km viimeisen vuoden ajalta pelkällä sähköllä ajellessa.

Mahdollisimman taloudellisesti olen yrittänyt ajella  ;D Onhan se Arteon varmasti raskaampi, mutta sen vaikutus ei liene kovin suuri, enemmän näihin kulutuksiin vaikuttaa eri olosuhteet ja muuttujat, mitä yritin tuossa aiemmin kertoa, eli yleistyksiin kannattaa suhtautua varauksin (koskee myös itseänikin). Jos asiaa lähenee matemaattisesti, niin kustannusero (per 100 km) bensa- ja sähkökäytön välillä on selvästi suurempi taajama-ajossa, kuin "motariajossa", eli sillä perustella tosiaan kannattaa sähköajoa suosia taajamassa. Mitään lukuja en laita edes esille, koska ne vaihtelevat (suurestikin) käyttäjäkohtaisesti.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Pihistelijä

Minulla on työmatka 42 km suuntaansa. Suurin osa 80 km/h rajoitusta (talvisin). Ajan muun liikenteen tahdissa. Kulutus oli tänään molempiin suuntiin alle 14 kWh/100 km. Sähkörange yli 70 km. Työmatkalla ei tarvitse laittaa bensamoottoria tulille.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

akk

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.03.22 - klo:16:00
Minulla on työmatka 42 km suuntaansa. Suurin osa 80 km/h rajoitusta (talvisin). Ajan muun liikenteen tahdissa. Kulutus oli tänään molempiin suuntiin alle 14 kWh/100 km. Sähkörange 75 km. Työmatkalla ei tarvitse laittaa bensamoottoria tulille.

Täytyy kyllä ihmetellä miten vähällä olet päässyt  :D Eilen illalla kotimatka meni n. +10 C lämpötilassa, kokonaan sähköllä, keskikulutus oli 18,4 kWh/100 km ja keskinopeus 71 km/h. Rangea taisi jäädä jäljelle jotain 3-4 km.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: akk - 23.03.22 - klo:16:05
Täytyy kyllä ihmetellä miten vähällä olet päässyt.
Olen harjotellut  ;)
- Rekuperaatiot minimissä. Rullaan paljon. En regeneroi (maantiellä) enkä paina jarrua.
- Ajan hyvin tasaista vauhtia ja ennakoin.
- 17 tuumaiset Nokian Hakkapeliitta R3, jotka vierivät todella herkästi. Paineet 3,0 bar.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

miz

Lainaus käyttäjältä: akk - 23.03.22 - klo:15:17
Oma työmatka on noin 43 km. Alku- ja loppupää taajamaa, väli moottoritietä. Ajan akun ensin loppuun, sitten bensalla. Tänään aamulla bensan kulutus oli 1,0 l /100 km eli n. 0,4 litraa. Ehkä tuon kulutuksen olisi saanut toisella taktiikalla pienemmäksi, mutta silloin halotaan jo hiuksia. Katsoin aamulla sähkön kulutusta (sähköajolla), niin aamulla (webastolla) esilämmitetty auto kulutti taajamassa noin 35 kWh/100 km ja motarilla noin 20 kWh /100 km (kun sähkö loppui keskikulutus oli 26 kWh/ 100 km)  En tiedä kumpi sitten noista on se isompi lukema.

Tuossa tapuksessa ilmeisesti lataat töissä, eli lähtiessä 43km kotimatkalle on akku taas täysi? Silloinhan tuossa ei varmaan paljon kikkailut auta (muuten kuin ajaa hitaammin :D). Jos taas paluumatka on lähtö akku tyhjänä niin voisi olla fiksumpaa tehdä toisin, koska silloin työmatkan keskikulutus on jotain muuta kuin 0,4.

Eri asia jos on Panameran kysymä tilanne (johon vastasin) että eestaas matka on pidempi kuin sinulla, ja välissä ei ole latausmahdollisuutta.

On mulla ollut talvella kunnon pakkasilla sähkön kulutus yli 50 kWh/100km. Tuolloin on odotus ja seisonta-aikoja virrat/lämppäri päällä sekä ryömimistä ruuhkassa lyhyitä muutaman kilsan matkoja.
Edellisellä Leonilla tosin tuollaisessa pahimmassa skenaariossa kulutus oli yli 10l/100km.

Olet siis ihan oikeassa että olosuhteita on erilaisia eikä voi vetää suoraa viivaa eri ajomoodeilla.

miz

Kukutuksissa talvella on hurja ero siinä paljonko pitää sisällä lämpöjä, ja lämmittääkö auton ennakkoon.

Mites muuten webaston kierto, lämmittääkö se täsmälleen saman kierron kuin sähkölämppäri, vai jääkö sieltä joku osa kylmäksi koka sitten pitää ensin kuumentaa vastuksella ja myös kuluttaa virtaa aluksi?

Tuo esilämmitys kokonaisuudessaan on kyllä todella hyvä ja toimiva, kun jatkuu katkotta lämpimän puhallus, toisin kuin esim erillistä  sisälämppäriä käytettäessä.

tet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.03.22 - klo:16:10
- Rekuperaatiot minimissä. Rullaan paljon. En regeneroi (maantiellä) enkä paina jarrua.

Olen joskus suunnitellut, että pitäisi tehdä pieni ohjelmapätkä, joka kaivaisi OBD-logituksesta tiedon ajomatkan pituudesta, keskinopeudesta, sekä jarrupaineesta ja jarrutusten kestosta ja lukumäärästä. Veikkaan että tietyllä matkalla saisi aika hyvän korrelaation jarrutusten ja kulutuksen välille, ja pystyisi asian ihan visualisoimaan.

Hieman karrikoiden voisi todeta, että toisin kuin monet ehkä luulevat, jarrupolkimen painaminen on se joka kuluttaa bensaa, ei kaasupolkimen painaminen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

akk

Lainaus käyttäjältä: miz - 23.03.22 - klo:16:41
Kukutuksissa talvella on hurja ero siinä paljonko pitää sisällä lämpöjä, ja lämmittääkö auton ennakkoon.

Mites muuten webaston kierto, lämmittääkö se täsmälleen saman kierron kuin sähkölämppäri, vai jääkö sieltä joku osa kylmäksi koka sitten pitää ensin kuumentaa vastuksella ja myös kuluttaa virtaa aluksi?

Tuo esilämmitys kokonaisuudessaan on kyllä todella hyvä ja toimiva, kun jatkuu katkotta lämpimän puhallus, toisin kuin esim erillistä  sisälämppäriä käytettäessä.

Sen ainakin tiedän että enemmistön käsityksen mukaan webaston nestekierto on vastakkainen moottorin nestekiertoon, siksi webasto ei voi olla päällä (se sammuu automaattisesti kun virrat kytketään) moottorin käydessä. Sitä en osaa sanoa onko se täsmälleen samassa nestekierrossa kuin vastuskin…tuolla jossain keskustelussa taisi vilahtaa asiasta kytkentäkaavio.

Ja auton tosiaan lataan kotona ja työpaikalla, eli akku on aina lähtiessä täysi. Pahimmillaan talvipakkasilla, kun yleensä sähköajo oli mahdollista, niin range oli reilu 30 km luokkaa. Loppu 13 km meni sitten polttomoottorilla. Nyt kun pakkasta on ollut aamulla muutama aste, niin range on ollut jossain 35-37 km välissä. Kun lämpötila on 10 astetta plussalla pääsee koko työmatkan sähköllä. Viime kesältä muistelen että pisin toteutunut range oli noin 50 km luokkaa.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: miz - 23.03.22 - klo:16:41
Kukutuksissa talvella on hurja ero siinä paljonko pitää sisällä lämpöjä, ja lämmittääkö auton ennakkoon.

Mites muuten webaston kierto, lämmittääkö se täsmälleen saman kierron kuin sähkölämppäri, vai jääkö sieltä joku osa kylmäksi koka sitten pitää ensin kuumentaa vastuksella ja myös kuluttaa virtaa aluksi?

Tuo esilämmitys kokonaisuudessaan on kyllä todella hyvä ja toimiva, kun jatkuu katkotta lämpimän puhallus, toisin kuin esim erillistä  sisälämppäriä käytettäessä.

Talven kovilla pakkasillla erillisestä sisälämppäristä (ja säteily/lohkolämmittimestä) oli kyllä hyötyä. Sisätilat olivat lämpimät ja bensakone notkeana heti startista. Sähköajolla (akuilla) ei tehnyt -10 asteen pahemmalla puolella oikein mitään. Olivat vain turhana painona kyydissä. Kun kone oli käynnissä heti startista, tuli lämmintäkin mukavasti. Bensakoneen hukkalämpö toimii pakkasilla oikein hyvin.

Mitä tulee webastoon, niin Touranin dieselissä se lämmitti kyllä ajon aikanakin sekä konetta että kabiinia. 1.9 TDI:stä ei kovilla pakkasilla kauheasti lämpöä herunut. Näissä vag:n hybrideissä webasto on tehty eri tavalla ja ajossa se on tosiaan kiinni. Asia sanotaan suoraan Golf/Passat GTE:n dokumentaatiossakin. Leonin hybridiinhän ei webastoa edes saa (ainakaan tehtaalta).
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

akk

Aiheesta löytää enemmän Passat GTE-ketjusta, jos kiinnostaa, mutta tässä kaaviokuva jäähdytys-/lämmitysjärjestelmästä. Mikäli oikein ymmärsin autossa on neljä eri jäähdystyspiiriä.
https://bioage.typepad.com/.a/6a00d8341c4fbe53ef01a51195895c970c-popup
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

miz

^

Kyllä se sisälämppäri tietysti lämmittää sisätilat tässä samalla tavalla kuin muissakin autoissa.
Pointtini olikin tuo että esilämmityksellä lämpimän ilman puhallus jatkuu katkotta kun kiertovesi ja vastukset on kuumana.
Eli lämpimään autoon ei ensin puhalla kylmää ilmaa kun lähtee liikkeelle. Kuten oli vaikka edellisessä bensa Leonissa jossa oli sisätila- ja letkulämppäri.

Ja kyllä, ilman muuta bensan hukkalämpöä kannattaa hyödyttää silloin kun akulla ei pääse, ainakaan koko matkaa. Lämmön puolesta tämä on musta hyvä talviauto.

Tarkennus vielä pakkasella ajoon: kovalla pakkasella sähköajo ei onnistu, jos akut on kylmemmät kuln -10..
Työpaikan lämpimästä hallista lähtien toimii oikein hyvin yli 20 pakkasessa, ja myös vähintään loppupäivän kotiin tultua kun akut ei ole kylmänä ja lataa auton.

mipefin

Lainaus käyttäjältä: miz - 24.03.22 - klo:08:28
^

Kyllä se sisälämppäri tietysti lämmittää sisätilat tässä samalla tavalla kuin muissakin autoissa.
Pointtini olikin tuo että esilämmityksellä lämpimän ilman puhallus jatkuu katkotta kun kiertovesi ja vastukset on kuumana.
Eli lämpimään autoon ei ensin puhalla kylmää ilmaa kun lähtee liikkeelle. Kuten oli vaikka edellisessä bensa Leonissa jossa oli sisätila- ja letkulämppäri.

Ja kyllä, ilman muuta bensan hukkalämpöä kannattaa hyödyttää silloin kun akulla ei pääse, ainakaan koko matkaa. Lämmön puolesta tämä on musta hyvä talviauto.

Tarkennus vielä pakkasella ajoon: kovalla pakkasella sähköajo ei onnistu, jos akut on kylmemmät kuln -10..
Työpaikan lämpimästä hallista lähtien toimii oikein hyvin yli 20 pakkasessa, ja myös vähintään loppupäivän kotiin tultua kun akut ei ole kylmänä ja lataa auton.

Tämä esilämmitys sähköllä on kyllä hyvä. Edellisen Polon kanssa ihan suoraan sanottuna vitutti lähteä liikkelle lohko+sisätilalämppäri -kombolla lämmitetyllä autolla, kun ilmastointi puskee kylmää ilmaa sitten ensimmäiset kilometrit muuten lämpimään autoon. Vaikka ei kulje pelkällä sähköllä pihalla säilytettynä kylmemmällä kuin -10C, niin ei niitäkään päiviä nyt vuodessa hirveän montaa ole edes tässä Oulun tienoilla. Se taitaa vaan kuulua asiaan hybridien akkukoolla, täyssähköllähän pääsisi aina sähköllä mutta siinä on sitten omat juttunsa vielä rangen ja paljon korkeamman hankintahinnan kanssa.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 24.03.22 - klo:13:46
Tämä esilämmitys sähköllä on kyllä hyvä. Edellisen Polon kanssa ihan suoraan sanottuna vitutti lähteä liikkelle lohko+sisätilalämppäri -kombolla lämmitetyllä autolla, kun ilmastointi puskee kylmää ilmaa sitten ensimmäiset kilometrit muuten lämpimään autoon. Vaikka ei kulje pelkällä sähköllä pihalla säilytettynä kylmemmällä kuin -10C, niin ei niitäkään päiviä nyt vuodessa hirveän montaa ole edes tässä Oulun tienoilla. Se taitaa vaan kuulua asiaan hybridien akkukoolla, täyssähköllähän pääsisi aina sähköllä mutta siinä on sitten omat juttunsa vielä rangen ja paljon korkeamman hankintahinnan kanssa.

Minua ei ole vituttanut ollenkaan. Sisälämppäri ollut oikein hyvä kovilla pakkasilla. Nopeasti sieltä koneesta alkaa lämmintä tulla. Ei pääse kuin 500 metrin päähän kotoa, niin lämmintä jo tulee (vesi nousee 50 asteen yli). Ne akuthan alkaa lämmittämään vesikiertoa myös heti startista, vaikka lähtisi bensalla matkaan. Penkinlämmittimen ja ratin lämmittimen voi laittaa vielä päälle. Lähinnä tuon moottorinlämmittimen tehtävänä on lämmittää moottori toimintakuntoon, jottei se lähde -20 asteessa kylmiltään sinne 4000 kierrokseen huutamaan, mihin se (kirosana tähän) DSG sen ekassa spurtissa käskee. Akuista ei saa voimansiirtoon noissa lämpötiloissa mitään. Tai voi saada, jos lähtee hallista. Minulla auto seisoo taivaan alla ja töissä konttorilla ei tule käytyä enää kuin kerran viikossa, jos sitäkään (hyvä niin). Ainoa Koronan tuoma hyvä asia tuo.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

kölli

#1673
No niin, vihdoinkin päästy koeaojolle tällä "uudella" mallilla. Koeajoautona oli normaali PHEV Xcellence-varustetasolla. Lisävarusteina kuskin sähköpenkki ja jotkin paremmat (?) ledivalot keulalla?
Joka tapauksessa, kyyti oli mukavaa ja suht tasaista, pääsi kokeilemaan sulalla tiellä (Alla kitkarenkaat) sekä kaupungissa että maantiellä/motarilla. Kulutuksien suhteen jäi hyvä fiilis, pelkällä sähköllä mentiin alle 60km/h-rajoituksilla ja sitten Hybrid/latausmoodissa (vai mikä se nyt onkaan) yli 60km/h-rajoituksilla.

Tehoa ja kulkua kyllä piisasi, ja isoin positiivinen yllätys olivat sisätilat varsinkin takana. Kontin kokohan on matalampi, kun välipohjan alle ei saa mitään isompaa pl. latauskaapelit.

Nyt sitten isoin ongelma, näitä ei edes myydä saati tehdä tarjousta, joten ainoat vaihtoehdot ovat; a) odottaa että Ukraina tilanne rauhoittuu, b) odottaa esittelyautoja myytäväksi, tai c) ostaa 1-2v vanha käytettynä, josko joku vaihtaisi uuteen autoon.

Ei ole helppoa tänä päivänä. ::)
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

Saint

Lainaus käyttäjältä: kölli - 28.03.22 - klo:08:03
No niin, vihdoinkin päästy koeaojolle tällä "uudella" mallilla. Koeajoautona oli normaali PHEV Xcellence-varustetasolla. Lisävarusteina kuskin sähköpenkki ja jotkin paremmat (?) ledivalot keulalla?
Joka tapauksessa, kyyti oli mukavaa ja suht tasaista, pääsi kokeilemaan sulalla tiellä (Alla kitkarenkaat) sekä kaupungissa että maantiellä/motarilla. Kulutuksien suhteen jäi hyvä fiilis, pelkällä sähköllä mentiin alle 60km/h-rajoituksilla ja sitten Hybrid/latausmoodissa (vai mikä se nyt onkaan) yli 60km/h-rajoituksilla.

Tehoa ja kulkua kyllä piisasi, ja isoin positiivinen yllätys olivat sisätilat varsinkin takana. Kontin kokohan on matalampi, kun välipohjan alle ei saa mitään isompaa pl. latauskaapelit.

Nyt sitten isoin ongelma, näitä ei edes myydä saati tehdä tarjousta, joten ainoat vaihtoehdot ovat; a) odottaa että Ukraina tilanne rauhoittuu, b) odottaa esittelyautoja myytäväksi, tai c) ostaa 1-2v vanha käytettynä, josko joku vaihtaisi uuteen autoon.

Ei ole helppoa tänä päivänä. ::)

Soittele liikkeisiin ja kysy peruutusautoja, niin minä tein kun osalla mennyt hermot odotteluun. Helmikuussa sain viime vuoden elokuussa tilatun, eli toimitus lienee syyskuussa. ”7kk toimitusaika” ihan ok siis :)

kölli

Lainaus käyttäjältä: Saint - 28.03.22 - klo:08:17
Soittele liikkeisiin ja kysy peruutusautoja, niin minä tein kun osalla mennyt hermot odotteluun. Helmikuussa sain viime vuoden elokuussa tilatun, eli toimitus lienee syyskuussa. ”7kk toimitusaika” ihan ok siis :)

Jep, tuo on tietysti mahdollisuus. Ei itselläkään ole mitään kiirettä, kun nykyinen kunnossa ja kilometrejä ei tule juurikaan etätöistä johtuen. Pitääpä kysellä ihan puhelimitse.
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

jharju

Oma auto kävi huollossa polttoaineputken korjauskampanjassa, ja samalla päivitettiin Infotainment ja Kessy, joihin oli parannuksia ja korjauksia.

Pikaisena havaintona, että esim. akun hallinnan valikko näyttää nyt tältä:

https://aijaa.com/43gZvm
Nyt: VW ID.3 Pro Performance Fastlane 58kWh 150kW -23, Tiguan Allspace 2.0TDI DSG 4Motion Comfortline -18
Ex: Leon ST PHEV DSG Xcellence -20, Audi A4 Avant 3.2FSI Quattro A -09, Ford S-Max Titanium Business TDI Powershift -12, VW Touran 1.4TSI DSG Highline -08, VW Touran 1.9TDI DSG Comfortline -04, Seat Leon 1.8TSI Style -07, VW Golf 2.3V5 Highline -02, VW Golf Variant 1.6 Comfortline -00, VW Golf 1.6CL -95

Tombba

Lainaus käyttäjältä: jharju - 07.04.22 - klo:15:04
Oma auto kävi huollossa polttoaineputken korjauskampanjassa, ja samalla päivitettiin Infotainment ja Kessy, joihin oli parannuksia ja korjauksia.

Pikaisena havaintona, että esim. akun hallinnan valikko näyttää nyt tältä:

https://aijaa.com/43gZvm

Versio lienee 1890 tai 1896? Pitäisi kai nopeuttaa myös merkittävästi infotainmenttia.

Hyvä kuulla, että kessyyn on viimein joku korjaus olemassa. Toivottavasti myös oikeasti korjaa sen. Itsellä ei ole vuoden aikana toiminut päivääkään luotettavasti.

jharju

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 07.04.22 - klo:17:34
Versio lienee 1890 tai 1896? Pitäisi kai nopeuttaa myös merkittävästi infotainmenttia.

Versio 1896. Ensivaikutelma, että olisi sutjakkaampi nyt.
Nyt: VW ID.3 Pro Performance Fastlane 58kWh 150kW -23, Tiguan Allspace 2.0TDI DSG 4Motion Comfortline -18
Ex: Leon ST PHEV DSG Xcellence -20, Audi A4 Avant 3.2FSI Quattro A -09, Ford S-Max Titanium Business TDI Powershift -12, VW Touran 1.4TSI DSG Highline -08, VW Touran 1.9TDI DSG Comfortline -04, Seat Leon 1.8TSI Style -07, VW Golf 2.3V5 Highline -02, VW Golf Variant 1.6 Comfortline -00, VW Golf 1.6CL -95

Yaffa0

#1679
Lainaus käyttäjältä: jharju - 07.04.22 - klo:15:04
Oma auto kävi huollossa polttoaineputken korjauskampanjassa, ja samalla päivitettiin Infotainment ja Kessy, joihin oli parannuksia ja korjauksia.

Pikaisena havaintona, että esim. akun hallinnan valikko näyttää nyt tältä:

https://aijaa.com/43gZvm

Auts…. Juuri kun on saanut kaiken pikku hiljaa tossa kohdilleen, niin menee uusiksi. En tiedä tuon kuvan perusteella onko tuo yhtään selkeämpi/parempi. Mulla ollut 1804, johon on pari kertaa tullut pieniä bugikorjauksia OTA päivityksinä. Sinänsä se ei ole juurikaan lagannut muuta kuin heti startin jälkeen, mutta hieman sekava se kieltämättä on. Esim. tuon kuvassa näkyvän rekuperaation saaminen esille ei ole ihan suoraviivaista.

Kuvan perusteella ylös/alas pyyhkäistävät valikot katosivat? Saako nyt yhdelle ruudulle siis vain kolme toimintoa ja loput on haettava seuraavalta sivulta?
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy