Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Valitin viikko sitten Leonin suurta bensan kulutusta. Auton sähkön kulutukseen olen puolestaan tyytyväinen. WLTP-range on 63 km ja siihen onkin päässyt viime päivinä kevyesti. Tässä tämän päivän ajot. Matkaa kertyi vain 43 km, mutta olisi mennyt 67-68 km (ajotietokoneen jäljellä olevan range on aina pessimistinen).

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lionman

Ajoitko ilman lämmitystä ja puhallusta?
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Pihistelijä

^Ei ollut lämmitystä eikä puhallusta. Esilämmitin auton ennen lähtöä. Oli ihan mukavan lämmintä koko matkan. Edes ikkunat eivät menneet huuruun. Ulkona oli nollakeli. Esilämmitys auttaa todella paljon.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Johla

Seat Leon e-Hybrid PHEV tuli taloon. 2019 valmistuneen kerrostalon pihassa seisoo, latautuu perinteisestä lämmitystolpasta. Helposti sai sovittua taloyhtiön pj:n kanssa vain kellokytkimen vaihdosta (Theben AT-1 > AT-1 Hybrid). Tässä mukana sovellus, jossa pystyy latausta hallitsemaan ja seuraamaan sähkönkulutusta. Olosuhteet eivät optimaaliset, mutta kyllähän tällä nyt pärjää.

Vaikkakin sähkö tuntuisi riittävän suurimpaan osaan ajoista, niin haaveilen jonkinlaisen lämmitysratkaisun hankkimisesta. Säteilylämmitin taitanee olla ainoa vaihtoehto? Tutustuin puoliunessa akkulämmittimiin - onko joku asentanut tämänlaista omaansa (ja koettu hyöty) vai onko edes mahdollista?
Seat Leon FR PHEV (2020)

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 17.01.22 - klo:08:16
^Ei ollut lämmitystä eikä puhallusta. Esilämmitin auton ennen lähtöä. Oli ihan mukavan lämmintä koko matkan. Edes ikkunat eivät menneet huuruun. Ulkona oli nollakeli. Esilämmitys auttaa todella paljon.

Meinasinkin kommentoida, että tuollaiseen 14,3 kwh/100 km kulutukseen ei pääse kuin ajamalla ihan kusi sukassa (satasen alueella satasta ajamalla ei talvikelissä tuo onnistu) ja kaikki laitteet sammutettuina. Itsellä kulutus on pyörinyt sellaisessa 20+ kwh/100 km, kun ajanut normaalisti, kuten normaalilla autolla talvella yleensä ajetaan. Ja mitäs hyötyä noista kalliista sähkö-/mukavuuslaitteista on, jos niitä ei käytä? Onko ne vaan koristeena autossa? Jo pelkästään turvallisuussyistä edes puhallus laseille pitäisi talvella pitää päällä. Ratin ja penkinlämmittimet lienevät myös täysin turhia varusteita, samoin radio ja kaikki ajovalot. Kaikki sammuksiin, jotta saadaan jokainen watti herutettua. MIKSI? Kilpaileminen eco-run:ssa on eri asia kuin auton normaali käyttö, eikö?

Minusta ei kannata kertoa tuollaisista range-lukemista täällä, jos niitä ei saavuteta normaalilla auton käytöllä (lämmitys talvella ja ilmastointi kesällä päällä, + muut normaalit sähkölaitteet). Harva meistä harrastaa masokismiä muutaman watin takia.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Lionman

Mikä se on ajoakuston käyttöjännite? Minulla oli siitä taannoin joku käsitys, mutta olen jo unohtanut. Jotain luokkaa 300-400V se lienee.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

tgotj

Mitä se haittaa, jos pihistelijä kertoo omista kulutuksistaan, kun tiedät kuitenkin, että ajaa omat ajonsa kaikki kuin olisi eco-runissa? Saattaa vaikka motivoida jotakuta miettimään omaa kulutustaan tai ajotottumuksiaan? Ja sinä ja minä saadaan silti käyttää niitä mukavuutta parantavia lisävarusteita, eikä autonvalmistajan tarvitse erikseen valmistaa karvalakkimallia, jossa ei ole ilmanvaihtoa lainkaan? Jos lasit pysyy huurteettomina ilman puhallusta niin ajakoon ilman puhallusta.  ;)

Sokka

Siihen kun lyödään vielä kolme ukkoa kyytiin piereskelemään, niin lämpöä riittää omasta takaa  ::)

Ja jokaiselle tietysti mikrokuituliina käteen, millä kuivaillaan laseja. Musikaalisin saa hoitaa sävelradion virkaa.

Farao

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 17.01.22 - klo:10:55
Minusta ei kannata kertoa tuollaisista range-lukemista täällä, jos niitä ei saavuteta normaalilla auton käytöllä (lämmitys talvella ja ilmastointi kesällä päällä, + muut normaalit sähkölaitteet). Harva meistä harrastaa masokismiä muutaman watin takia.

Itse samaa mieltä, mutta meitä on joka lähtöön. Hänhän on tilannut Bornin itselleen, jolla pääsee sitten sähköilyä harrastamaan maksimit. Itsekään en ymmärrä ja tajua, koska käytän jokikistä mukavuusvarustetta aina kun tekee mieli, oli se autossa, kotona, bussissa, lentokoneessa jne. Joillekin riittää koneissakin se economy -luokka, kun itse en taas jalalla sellaiseen astuisi ikinä, mutta toiselle se on just se oikea ratkaisu jne. Sikäli tykkään kyllä tuosta tyylistä, että tuossa näkee kuinka se bare minimum meininki pärjää Suomen oloissa. Tuollaiset 1x/kWh lukemat kesällähän on ihan normia.

mipefin

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 17.01.22 - klo:11:22
Mitä se haittaa, jos pihistelijä kertoo omista kulutuksistaan, kun tiedät kuitenkin, että ajaa omat ajonsa kaikki kuin olisi eco-runissa? Saattaa vaikka motivoida jotakuta miettimään omaa kulutustaan tai ajotottumuksiaan? Ja sinä ja minä saadaan silti käyttää niitä mukavuutta parantavia lisävarusteita, eikä autonvalmistajan tarvitse erikseen valmistaa karvalakkimallia, jossa ei ole ilmanvaihtoa lainkaan? Jos lasit pysyy huurteettomina ilman puhallusta niin ajakoon ilman puhallusta.  ;)

Autoa mahdollisesti harkitsevat ja odottavat katsovat että "Jaa, tällähän pääsee 60km talvellakin" ja sitten petytään kun normaalisti ajamalla siihen ei päästäkkään, vaan range on esim. puolet tuosta.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

heller

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 17.01.22 - klo:11:22
Mitä se haittaa, jos pihistelijä kertoo omista kulutuksistaan, kun tiedät kuitenkin, että ajaa omat ajonsa kaikki kuin olisi eco-runissa? Saattaa vaikka motivoida jotakuta miettimään omaa kulutustaan tai ajotottumuksiaan? Ja sinä ja minä saadaan silti käyttää niitä mukavuutta parantavia lisävarusteita, eikä autonvalmistajan tarvitse erikseen valmistaa karvalakkimallia, jossa ei ole ilmanvaihtoa lainkaan? Jos lasit pysyy huurteettomina ilman puhallusta niin ajakoon ilman puhallusta.  ;)
Voisi tietysti kertoa millä ajotyylillä tuo matka saavutettiin ;)
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Lionman

Eipä minuakaan haittaa, että Pihistelijä kertoo pihistelyistään, ja siitä miten niihin on päässyt. Päinvastoin, se antaa vaan lisätietoa tästä tekniikasta, kun joku vaivautuu ääripäätä hakemaan.

Asian innoittamana kokeilin tuota itsekin. Esilämmitetyllä autolla -3 asteessa ensin 19km normilämpö +20 ja tason 2 puhallus (näkyi olevan). Kulutus n. 21kWh/100km. Taajamanopeuksia 50/60 rajoituksilla +5 mittarinopeus nätisti lipsutellen. Sitten 13km lämmitys ja puhallus off. Loppumatkasta teki mieli laittaa jo hanskat ja pipo päähän. Talvitakki päällä. Pysähdys 25min.

Loppumatka 8km samoilla off-asetuksilla kun niille käynnistyi. Nyt pipo ja hanskat. Ennen kotiintuloa oli jo puolesta matkasta minulla kylmä. Nenä viileänä ja reidet myös. Ei sovi minulle. Mielummin ajan lämmöt päällä.

Keskiulutus 19+13km jälkeen 19, koko 40km jälkeen 17,7. Rangea jäi 10km. Tulipahan kokeiltua. Ja ihan oli asiaakin, en hupia ajellut.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

#1602
Juu on tuo kulutuksen minimointi ihan oma lajinsa.
Pk-seudun normiajoissa ei tarvi haaveilla noista Pihistelijän kulutuksista, mutta mikäs siinä jos sopii omaan ajoon, ei tule kylmä, lasit ei jäädy eikä ole tulppana liikenteessä.
Parempikin se on aina mitä vähemmän energiaa heitetään harakoille ja lapioidaan hiiltä uuniin.

Hiljaisessa liikenteessä pääsen 20-25 kWh kulutuksiin nollakeleillä ja pikku pakkasilla kun pitää lämmöt ja puhallukset itselle ja lapsille mukavassa 22 lämmössa, lasit kirkkaina ja stereot päällä. Ruuhkassa madellen tietysti kulutus /100km pompsahtaa lämmityksen vuoksi.

Käytännössä talvella menee n. 40 km sähköllä, kovalla pakkasella luonnollisesti vähemmän. Kesällä sitten reilu 50 normaalisti ajellen, reilu 60 jos osuu sopivaan liikennerakoon ja ajaa erityisen rauhallisesti.

Edit:
Piti sanoa että tuo 20kWh / 100km kulutus edellyttää kyllä ettei tule yhtään seisonta-aikoja tai liikennevaloja. Muuten menee heti 23-26 haarukkaan.
Käytännössä mukavuusvarusteet ja lämmitys haukkaa rangesta nollan kieppeillä 10km, kovemmalla pakkasella 15-20km.

Lionman

^^ Aivan samat havainnot ja kokemukset on minulla. Mökkimatka on tasan 50km ja se olisi mukava sähköllä päästä. Siksi tämä "pihistely" kiinnostaa.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

mipefin

Heitetään nyt vastapainoksi, eilen omat ajelut Oulussa 30.6kwh/100km kaupunkipyörittelyssä, esilämmitetyllä autolla ;D

Toki lumisateen jälkeen/lumisateessa, vähän esp-off kaasuttelua parkkipaikalla kun oli hyvin lunta, ilmastointi +18C jnejne... mutta hieman eri skaalalla lukemat.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

miz

Joo ja mulla on ollut lasten koulukuskaamisissa pahimmillaan 56 kWh 😀
Pakkasta, lyhyttä matkaa, monta stoppia, odottelua..

Keksi

Itsellä nyt kovien pakkasten jälkeen edelleen lähtee ainoastaan bensalla hyrrään. Vaikka lähtisi sähköllä aluksi, niin starttaa bensan 100m jälkeen. Joka kerta ilmoitus: "Moottorin on oltava käynnissä pitkään". Ois kiva tietää mitä tarkalleen haluaa tuolla kertoa. Ei ainakaan 40min ajoa bensalla lopettanut tuota. Auto latausasemassa kiinni, ja esilämmitetty. Melkosta pskaa.

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Keksi - 17.01.22 - klo:19:27
Itsellä nyt kovien pakkasten jälkeen edelleen lähtee ainoastaan bensalla hyrrään. Vaikka lähtisi sähköllä aluksi, niin starttaa bensan 100m jälkeen. Joka kerta ilmoitus: "Moottorin on oltava käynnissä pitkään". Ois kiva tietää mitä tarkalleen haluaa tuolla kertoa. Ei ainakaan 40min ajoa bensalla lopettanut tuota. Auto latausasemassa kiinni, ja esilämmitetty. Melkosta pskaa.

Itsellä sama ilmoitus noin viikko sitten.  Piti ajaa yhteensä noin 60 kilometriä, ennenkuin sähköajo oli taas mahdollista.  Johtui varmaankin kovasta pakkasesta, koska keväällä selvisin huomattavasti lyhyemmällä ajomatkalla vastaavasta tilanteesta. Polttaa hiukkassuodattimen puhtaaksi. Näin minulle kerrottiin kun keväällä täällä kyselin asiasta.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

mipefin

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 17.01.22 - klo:19:56
Itsellä sama ilmoitus noin viikko sitten.  Piti ajaa yhteensä noin 60 kilometriä, ennenkuin sähköajo oli taas mahdollista.  Johtui varmaankin kovasta pakkasesta, koska keväällä selvisin huomattavasti lyhyemmällä ajomatkalla vastaavasta tilanteesta. Polttaa hiukkassuodattimen puhtaaksi. Näin minulle kerrottiin kun keväällä täällä kyselin asiasta.

Jotain hiukkassuodattimia se tosiaan polttelee, sehän tuon ilmoituksen jälkeen myös käy hieman tavallista korkeammilla kierroksilla tyhjäkäyntiä ja ajaessa vaihtaa myöhemmin isompaa vaihdetta. Jos tulee vähän matka-ajoa niin silloin kai tuon ilmoituksen taitaa saada eteensä ennemmin tai myöhemmin. Itsellä se ~viikon ilmoitteli tuota joka kerta kun bensakoneen käynnisti, kunnes lopulta kävin ajelemassa noin tunnin lenkin autolla.


Sinänsä kyllä hyvin konkretisoituu tuo sähkön käyttö, kun spritmonitoria selatessa tuli huomattua että on lokakuussa käynyt viimeksi tankilla... Pitänee varmaan laittaa seuraavaksi 98:a ihan varalta jos tankillinen kestää taas yhtä pitkään :D
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Keksi

No täytyypä seurata, jos tämä tämä sitten loppuisi kohta. Tosiaan "moottorin oltava käynnissä pitkään" tuli jo kovien pakkasten aikana. Viikko sitten lauhtui kelit, ja edelleen tänään aamulla tuli. Katsoin huvikseni lähtöaikojen lämpötilat viikon ajoille: -8, -5, +1, +2, 0, -5, -4, -4, +2, -4 C. Joka kerta bensakone käyntiin, ja tuo mainittu ilmoitus. Noiden ajojen statsit: yhteensä 77km, 146min, avg 31,2km/h, avg kulutus 8,46l/100km!!, 10.8kWh/100km.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Keksi - 18.01.22 - klo:09:50
No täytyypä seurata, jos tämä tämä sitten loppuisi kohta. Tosiaan "moottorin oltava käynnissä pitkään" tuli jo kovien pakkasten aikana.
Minulla oli sama viesti ja moottori pyöri korkeilla kierroksia pitkältä toista sataa kilometria. Kulutus oli todella suurta. Oli ikävä ajaa, varsinkin kaupungissa kun puski rajusti.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Keksi

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 18.01.22 - klo:09:58
Minulla oli sama viesti ja moottori pyöri korkeilla kierroksia pitkältä toista sataa kilometria. Kulutus oli todella suurta. Oli ikävä ajaa, varsinkin kaupungissa kun puski rajusti.
Juuri noin puskee. Hyvä tietää ettei tämä mikään vikatilanne sitten ole. Ois kiva jos manuskassa olisi maininta. Mutta eipä tietenkään.

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Keksi - 18.01.22 - klo:09:50
No täytyypä seurata, jos tämä tämä sitten loppuisi kohta. Tosiaan "moottorin oltava käynnissä pitkään" tuli jo kovien pakkasten aikana. Viikko sitten lauhtui kelit, ja edelleen tänään aamulla tuli. Katsoin huvikseni lähtöaikojen lämpötilat viikon ajoille: -8, -5, +1, +2, 0, -5, -4, -4, +2, -4 C. Joka kerta bensakone käyntiin, ja tuo mainittu ilmoitus. Noiden ajojen statsit: yhteensä 77km, 146min, avg 31,2km/h, avg kulutus 8,46l/100km!!, 10.8kWh/100km.

Jotenkin olettaisin että "moottorin oltava käynnissä pitkään" -herja ei lähde pätkäajoilla? Jos kymmenellä ajolla tulee yhteensä vain 77km.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Lionman

Minä olen ottanut tavakseni aika ajoin, kun polttomoori on käynnistynyt, seurata lämpötiloja (jäähdytysneste ja öljy). Käytän konetta niin pitkään, että öljytkin on luokkaa 80 asteiset. Polttomoottori ja pakokaasujärjestelmä tykkää kun pyörii riittävän kuumana.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Keksi

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 18.01.22 - klo:11:15
Jotenkin olettaisin että "moottorin oltava käynnissä pitkään" -herja ei lähde pätkäajoilla? Jos kymmenellä ajolla tulee yhteensä vain 77km.

Niin, olis kiva tietää onko tuo toimintaohje käyttäjälle, vai FYI tieto miksei sähköllä pysty ajamaan. Riittääkö pätkäajoista kertyneet kilometrit jne. Tuntuisi typerältä lähtä ajelemaan jotain pitkiä matkoja jonkun hiukkassuodattimen takia, tietämättä edes mikä on target. Surkea toteutus tämä Seatilta.

Yaffa0

En itse kyllä ymmärrä näitä puskemiskommentteja. En ole huomannut vastaavaa. Jos se meinaa sellaista tehdä, niin eikö sitä voi suitsia jarrupolkimella tai vaihtamalla vaihteita käsin?

Minulla bensakone käy yleensä siinä 1600-1800 kierroksella, eikä sen käynnistymistä juuri edes huomaa. Nyt on sellainen n. 2300 km takana keskikulutuksella 3,2 l./100 km eli olen käyttänyt bensakonetta tasaisesti koko ajan, etenkin matka-ajossa. Tosin lenkit ovat toistaiseksi olleet alle 100 km pituisia. Saa nähdä onko minulla koneen puhdistupoltto vielä edessä vai onko se tapahtunut jo ko. tasaisen ajon aikana.

Sen verran tuhnu on tuo pelkkä sähkömoottori, että onneksi on enemmän voimaa bensakoneen kautta eikä tarvitse tien päällä ahdistua, että mistä saa käyttövoimaa seuraavaksi. Bensan kautta riittää toimintasädettä, voimaa ja lämpöä oikein mukavasti. Kuten on todettu aiemminkin, niin tämähän on pääsääntöisesti kuitenkin bensa-auto, jossa sähkömoottori on apukoneena maitokaupassa käyntiin. Todellinen hauskuus autolla tulee mielestäni bensa+sähkökoneen yhteisvoimasta, runsaasta väännöstä ja etäkäyttöominaisuuksista (etäjäähdytys/lämmitys). Jos on tarve ajaa pelkästään sähköllä, niin sitten kannattaa katsoa muualle ja niinhän täällä on oivallettu. Markkinoilla on jo paljon vaihtoehtoja yli 40 tonnin hintaluokassa. VAG:n vaihtoehdot ovat takavetoisia ominaisuuksiltaan vielä omasta mielestäni rajallisia rumpujarruautoja, joissa on käytännössä talvella se n. 300 kilometrin toimintasäde, joilla pääsee kikkailemaan sitten Suomen keskeneräisen latausinfran kanssa. Niillä voi toki ajaa karvahattu päässä, lasit huurussa, pintakaasulla hissuttaen paljon pidemmällekin. Youtube on noita videoita pullollaan.

5-10 vuoden sisään tuo täyssähköisyys lienee pakkopullaa meille kaikille ja nämä 1. sukupolven täyssähköautot herättävät sitten ehkä vähän hilpeyttäkin. Katselemme noita Youtuben latauskokemus-/elämysvideoita hymyssä suin, toiset nostalgian tippa silmässä.

Runsaan kuukauden päästä on edessä reissu Kainuuseen, joka meni edellisellä 1.4 TSI ACT:llä suksiboksi katolla 5,4 l./100 km (n. 500 km matka suuntaansa) reippaasti ajaen. Mielenkiintoista nähdä mihin tämä vaihtovirtaihme pääsee samalla matkalla. Epäilen, että hybridillä tekee sen kanssa tiukkaa, mutta katsotaan. Ehkä nautin enemmän lisävoimasta tien päällä ja sähkön avulla tehtävästä kabiinin etälämmityksestä ja siihen liittyvästä muusta etäyhteydestä autoon (kunhan se toimii n. 90 % varmuudella, ehkä :P).
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Mulla on tuo kone käytävä pitkään -herja tullut varmaan pari kertaa, kun moottorin on ajanut lämpimäksi kyseisillä ajoilla niin on toiminut normaalisti sähköllä sen jälkeen. Ei siis ole ollut toistuvaa sähköajon estoa. Mulla tulee kyllä säännöllisesti maantieajoa, viimeksi taisi olla poikkeuksellisen pitkä tauko (useamman viikon) maantieajosta kun tuo herja tuli.

Kylmällä koneella tunnistan myös tuon puskemisen, esiintyy kovemmilla pakkasilla ensimmäisten kilsojen aikaan. Ei se toki jarruista huolimatta ryntäile, vaan enemmänkin sellainen että ei avaa kytkintä ja ota vetoa pois, ihan kuin painaisi veto päällä vasten jarrua. Tällöin kun nostaa jarrun pois niin tulee korostetusti taas veto päälle vähän liian voimakkaana. Ei ole aiheuttanut mitään ohjelmaa siis, enemmän sellainen ärsyttävän tuntuinen käytös laatikossa.

tgotj

Itsellä myös lievää puskemista etenkin kylmällä polttomoottorilla. Mutta ajeliko yaffa enemmän S-moodissa, eli johtuisiko siitä ettei ole puskenut?

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 18.01.22 - klo:13:15
Itsellä myös lievää puskemista etenkin kylmällä polttomoottorilla. Mutta ajeliko yaffa enemmän S-moodissa, eli johtuisiko siitä ettei ole puskenut?

Joo pääosin S:llä ajelen, kun silloin tuntuu, että voimansiirto on lähinnä normaalia väännön ja moottorijarrutuksen osalta. Toki maantiellä on tullut käytettyä myös ECO-modea.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Keksi

"Moottorin on oltava käynnissä pitkään!" ei ole kuulemma hiukkassuodaatimeen liittyvä, vaan tarvii lämpötilat ylös ajaksi x, että öljyn seassa olevat (?) kondensiovedet ja moottorin polttoainejäämät haihtuisi pois. Näin sanoivat huollosta. Kuulemma S-vaihteella 30min ehkä riittäisi. Tuohan ilmoitus vain vilahtaa pari sekuntia, eikä merkkivaloja jää päälle. Eivät osanneet varmasti sanoa että ilmoittaako auto sitten kun kaikki ok. Ehkä. Täytyy kokeilla kun ehtii pitemmän lenkin heittää. Tosiaa eipä 40min D-vaihteella aiemmin riittänyt, mutta enpä lämpötiloja seurannut silloin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy