Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 13.12.21 - klo:13:36
Paljonko saat Pihistelijä tuosta 13,7kWh/100km sähkönkulutuksesta muunnoksena bensankulutukseksi omilla spekseilläsi?
Alla olevasta signaturestani pääsee kulutusseurantaan, jossa on myös hinnat. Se 13,7 kWh on tullut maksamaan mulle 1,65 ,. Vastaisi 1,8 ,/l hinnalla 0,92 l. Eli noin laskettu ”bensankulutus” = 0,43 + 0,92 = 1,35 l/100 km.

Maksan kotona 14 s/kWh, mutta lataan paljon siellä sun täällä. Ilmaisilla ja maksullisissa. Olen laskenut, että keskimäärin hinnaksi tulee noin 12 s/kWh.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Yaffa0

Mä olen ajanut n. 1200 km. En ole seurannut kulutusta ollenkaan, enkä varmaan paljoa jaksa seuratakaan. Yritän ladata aina kotona, jos keli sallii. Bensaa mennyt tankillinen, johon osasyynä kova pakkanen. 85 kw tuolle painolle tekee autosta pelkällä sähköllä ajaen myös aika laiskan, jonka takia tulee käytettyä hybridiä S-modella.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 14.12.21 - klo:00:04
85 kw tuolle painolle tekee autosta pelkällä sähköllä ajaen myös aika laiskan.
Hitaissa nopeuksissa on ihan pirteä, mutta 80 km/h iso massa ja 85 kW tuntuvat. Itse olen ajanut pääasiassa sähköllä ja tykästynyt siihen. Auto ja varsinkin vaihteisto toimii sähköajossa paljon jouhevammin. Olenkin tullut hieman yliherkäksi polttomoottorille ja sen kännistyminen harmittaa. Siksi tuntuu hieman hölmölle omata yhteisteholtaan 150 kW auto, josta käyttää lähes pelkästään 85 kW.

Päätin siksi vaihtaa Leonin Cupra Borniin 150 kW 58 kWh. Saa täydet 150 kW, ison akun ja 11 kW 3-vaihelatauksen. Auton pitäisi tulla maaliskuussa. Näkyy jo Oma Seat palvelussa ja alustava valmistusviikko on 08/2022. Saa nähdä kuinka hyvin pätee. Ei haittaa vaikka viivästyy, sillä onhan tällä Leonilla mukava ajaa 85 kW tehollakin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lionman

Onneksi Olkoon Pihistelijä uuden auton hankinnasta! Ajattelinkin jo kerran sinulle tätä ehdottaa, kun kulutuksesi kertoo juuri tuosta, että olet pystynyt viemään lataushybridiä kuin täyssähköä konsanaan. Piti ihan käydä tutustumassa tuohon Borniin. Vaikuttaa hyvältä. Mikä lie se max-versio, ei ainakaan range ole siinä isompi.

Itse vuoden pitäneenä kiinnostaisi arvonalenema. Voitko tästä kertoa, ei tartte euroihin mennä, mutta esim % siitä minkä aikoinaan maksoit. Siis mitä hyvittivät vaihdossa, sikäli kun sellaisesta on kyse.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 15.12.21 - klo:10:09
Itse vuoden pitäneenä kiinnostaisi arvonalenema. Voitko tästä kertoa, ei tartte euroihin mennä, mutta esim % siitä minkä aikoinaan maksoit. Siis mitä hyvittivät vaihdossa, sikäli kun sellaisesta on kyse.
Noin 15% eli 5000 , laski arvo vuodessa. Minun on tarkoitus vielä ennen Bornin tuloa kilpailuttaa Leon AutoVex:n kautta ja katsoa saanko paremman hinnan kuin autoliike lupasi, jolloin arvonlasku voi jäädä pienemmäksikin. Jos olisin pitänyt samat neljä vuotta kuin edellistä 1.0 TSI:tä, olisi vuotuinen arvonlasku ollut luokkaa 4000 , eli takkiin tulee hieman.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Monimerkkimies

Pakko kysyä eikö käynyt mielessä pitää leon ja ajaa leonilla hybridimoodissa saaden kaikki tehot ja laittaa sitten vaikka tonni tai kaksi bensaan vuodessa. Nyt maksat ilm väliä n.15000e ja realisoit arvonoudotuksen 5000e. Hmm.. ei kuulosta pihistelyltä?

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Monimerkkimies - 15.12.21 - klo:11:02
Pakko kysyä eikö käynyt mielessä pitää leon ja ajaa leonilla hybridimoodissa saaden kaikki tehot ja laittaa sitten vaikka tonni tai kaksi bensaan vuodessa. Nyt maksat ilm väliä n.15000e ja realisoit arvonoudotuksen 5000e. Hmm.. ei kuulosta pihistelyltä?
pihistelijä totesi, että alenema 5k, ja olisi ollut 4K, luokkaa jos olisi pitänyt sen minkä aikoi pitää, eli erotus siihen on tonni. Jos ”tonnin tai kaksi” pistää siihen päälle vuodessa bensaan niin se nimenomaan ei kuulosta pihistelyltä…

Monimerkkimies

? Niin nimenomaan ei kuulosta pihistelyltä. Kysyin siis että mistä moinen into työntää vajaa 20ke tässä vaiheessa uuteen samantehoiseen ja hieman pienempää seattiin

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Monimerkkimies - 15.12.21 - klo:11:02
Pakko kysyä eikö käynyt mielessä pitää leon ja ajaa leonilla hybridimoodissa saaden kaikki tehot ja laittaa sitten vaikka tonni tai kaksi bensaan vuodessa. Nyt maksat ilm väliä n.15000e ja realisoit arvonoudotuksen 5000e. Hmm.. ei kuulosta pihistelyltä?
Väliraha on 13 000 ,. Pihistely tarkoittaa kohdallani polttoaineen/sähkön pihistelyä, ei niinkään rahan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Monimerkkimies - 15.12.21 - klo:18:36
? Niin nimenomaan ei kuulosta pihistelyltä. Kysyin siis että mistä moinen into työntää vajaa 20ke tässä vaiheessa uuteen samantehoiseen ja hieman pienempää seattiin
Lainaus käyttäjältä: Monimerkkimies - 15.12.21 - klo:11:02
Pakko kysyä eikö käynyt mielessä pitää leon ja ajaa leonilla hybridimoodissa saaden kaikki tehot ja laittaa sitten vaikka tonni tai kaksi bensaan vuodessa. Nyt maksat ilm väliä n.15000e ja realisoit arvonoudotuksen 5000e. Hmm.. ei kuulosta pihistelyltä?

No ei kai nyt uuden Leonin ostaminenkaan mitään pihistelyä ole. Jos tosissaan haluaa säästää niin ostaa jotain vanhoja, muutaman satasen maksavia pieniä autoja aina kun entinen hajoaa. Mutta huvinsa kullakin :D
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Monimerkkimies

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 15.12.21 - klo:18:42
Väliraha on 13 000 ,. Pihistely tarkoittaa kohdallani polttoaineen/sähkön pihistelyä, ei niinkään rahan.

Koetko saavasi jotain muutakin tuolla vaihdolla kuin polttoaineen pihistelyä?

Lionman

Pihistelijä kyllä tuossa edellä juuri kertoi mitä pihistelee.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Monimerkkimies - 15.12.21 - klo:20:13
Koetko saavasi jotain muutakin tuolla vaihdolla kuin polttoaineen pihistelyä?
Mulla oli ennen tätä PHEV Leonia 1.0 TSI Leon ja osallistuin sillä taloudellisuusajoihin ja pärjäsinkin. Sähköautot ovat nyt näivettäneet bensasarjat ja vaikka hybrideilläkin kilpaillaan en näe mielekkääksi osallistua niihin. Niissäkin on vain muutama osallistuja. Sitävastoin sähköautosarjassa on kymmeniä osallistujia ja kova taso. Pääsen Bornilla taas leikkiin mukaan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jukkanen

En ole perillä sähköautojen kulutuskisoista; vertaillaanko niissä todellista kulutusta vai onko laji vielä sen verran lapsenkengissään että luotetaan autojen omiin näyttämiin?

Harmi kyllä että Seatin nimissä ei tuotu markkinoille ID4:n vastinetta (vai onko tuotu?). Tuossa id3/cupra Bornissa minullekin riittäisivät muut ominaisuudet ja tykkään, mutta tavaratila useamman koiran omistajalle on se kompastuskivi.

0db

Ainakin pari vuotta mennään Leon PHEV, mutta id4/5 vastine on Tavascan

https://topelectricsuv.com/news/cupra/cupra-tavascan-electric-suv-coupe/

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 15.12.21 - klo:21:31
En ole perillä sähköautojen kulutuskisoista; vertaillaanko niissä todellista kulutusta vai onko laji vielä sen verran lapsenkengissään että luotetaan autojen omiin näyttämiin?
On vielä lapsenkengissään ja lukemat otetaan ajotietokoneesta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Yaffa0

https://www.youtube.com/watch?v=YvMYRu9iDD4

Ei ihan osu aiheeseen, mutta vähän liippaa kuitenkin. :)

Toiset ajaa dieselillä, toiset bensalla, kaasulla, hybridillä ja osa täyssähköllä. Kaikille löytyy vaihtoehtoja. Hyvä niin, kunhan sähkökiimassa ei heitetä lasta pesuveden mukana.

Jos ID.3 olisi ollut saatavilla normi farmarikorilla, etu- tai nelivedolla ja Leonin veto- ja kantokyvyllä, niin tämän hybridivaiheen olisi voinut ehkä jättää väliin. Lisäksi olisin halunnut levyjarrut taakse (rumpujen sijaan) ja 200-300 kilometriä lisää toimintasädettä. ID4/Enyaq ja Audin vastaava ovat korkeita, rumia, painavia tankkeja. Ei innosta nekään. 5-10 vuotta…
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 15.12.21 - klo:08:16
Hitaissa nopeuksissa on ihan pirteä, mutta 80 km/h iso massa ja 85 kW tuntuvat. Itse olen ajanut pääasiassa sähköllä ja tykästynyt siihen. Auto ja varsinkin vaihteisto toimii sähköajossa paljon jouhevammin. Olenkin tullut hieman yliherkäksi polttomoottorille ja sen kännistyminen harmittaa. Siksi tuntuu hieman hölmölle omata yhteisteholtaan 150 kW auto, josta käyttää lähes pelkästään 85 kW.

Päätin siksi vaihtaa Leonin Cupra Borniin 150 kW 58 kWh. Saa täydet 150 kW, ison akun ja 11 kW 3-vaihelatauksen. Auton pitäisi tulla maaliskuussa. Näkyy jo Oma Seat palvelussa ja alustava valmistusviikko on 08/2022. Saa nähdä kuinka hyvin pätee. Ei haittaa vaikka viivästyy, sillä onhan tällä Leonilla mukava ajaa 85 kW tehollakin.

Onnittelut ovat kai paikallaan. Tai sittenhän me se kuullaan, ehkä  ;D

Ainakin saat ajella sähköllä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

jharju

Tuli hankittua käytetty Leon SportsTourer PHEV vähän yli viikko sitten, ja heti hakureissulla hajosi latausluukku. Tällä viikolla auto kävi huollon pukilla, ja tilanne se, että aika paljon tavaraa menee vaihtoon: uusi luukun lukituksen avausmoottori (uudella osanumerolla), latauspistokkeen manuaalinen vapautusmekanismi ja vielä itse koko latausluukku. Latausluukun rakennetta on muutettu niin, että luukun kansi ja saranamekanismi ovat erillisiä, kun aiemmin ne olivat samaa yhtä osaa.
Nyt: VW ID.3 Pro Performance Fastlane 58kWh 150kW -23, Tiguan Allspace 2.0TDI DSG 4Motion Comfortline -18
Ex: Leon ST PHEV DSG Xcellence -20, Audi A4 Avant 3.2FSI Quattro A -09, Ford S-Max Titanium Business TDI Powershift -12, VW Touran 1.4TSI DSG Highline -08, VW Touran 1.9TDI DSG Comfortline -04, Seat Leon 1.8TSI Style -07, VW Golf 2.3V5 Highline -02, VW Golf Variant 1.6 Comfortline -00, VW Golf 1.6CL -95

GranLavida

Lainaus käyttäjältä: jharju - 16.12.21 - klo:22:37
Latausluukun rakennetta on muutettu niin, että luukun kansi ja saranamekanismi ovat erillisiä, kun aiemmin ne olivat samaa yhtä osaa.

Hyvä että tähän on tullut parannus, onkohan uusissa Leoneissa jo kaikissa tuo parempi rakenne? Luulisi että näin on.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

jukkanen

Puolitoista kuukautta farkku PHEV:lla ajeltu ja keskikulutus 3157 kilometrin ajalta 3,1 l / 100 km. Päivittäin työpaikan ja kodin välistä ajoa tulee 52 km + jonkin verran töitten ja yksityisten tarpeitten lisäksi siihen päälle. Ainakaan näin talviaikaan sähkö ei ole riittänyt ihan molempiin suuntiin koko päiväksi. Matkasta 36 kilometriä mäkistä ja mutkaista 80 km / h rajoitettua maantietä, loput moottoritietä ja kaupunkiajoa.

Viikonloppuna ajoin kaksi kertaa maantietä poikki Suomen, ensin perjantaina toiseen suuntaan talvinopeusrajoitusten mukaan oikein huonossa kelissa 355 km alussa ladattuna, keskikulutus 4,4 l / 100 km (+ 2,6 kWh / 100 km) ja sama matka sunnuntaina normaalissa talvikelissä talvirajoitusten mukaisesti toiseen suuntaan samalla bensankulutuksella 4,4 l / 100 km (+ 2,5 kWh / 100 km). Tässä välissä lauantaina kaupunkiajoa pelkällä sähköllä 20 kilometriä. Tämä rauhallisen pitemmän matka-ajon kulutus talvioloissa on oikein asiallinen ja pieni mieluinen yllätyskin. Toki edellinen my17 manuaali ST Ecomotive pääsi samaan ja jopa alemmaskin, mutta se lieneekin yksi kaikkein taloudellisimmista bensa-autoista (etenkin suhteessa muihin ominaisuuksiinsa) joita on markkinoilla koskaan ollut. Olin etukäteen jossain määrin huolestunut että etenkin roimasti lisääntynyt paino nostaisi kulutusta pahemmin.

Magnificent 13

Moro. Auto ollut itsellä nyt 10 kuukautta. Viime talvena auto lämpesi ongelmitta, nyt alkanut ongelmat. Jos akussa on varausta, niin puhaltimesta ei saa kunnon lämmintä hönkää mitenkää, ei vaikka auto on koko ajan moottori käynnissä..Ei lämmitä enää ikkunoita sulaksi edes latauksessa(3,6kw laturi). Sitten kun loppuu akku autosta, alkaa puhaltamaan autoa lämpimäksi. Onko kellään muulla ollut vastaavaa ongelmaa? Joku sanoi, että on myös ratin lämmitys mahdollista saada päälle, kun autoa lämmittää. Ei mulla ainakaan ole mitään saumaa siihen, eikä lämpeä penkkikään. Ainoastaan hanttarin puolen penkki lämpeää :)

miz

^
Vie se huoltoon, rikki on jollei lämpene.
Kuluttaako miten paljon virtaa kylmässä e-modella seisoessa?

Lionman

Selvästi on rikki. Nuo kuuluu toimia. Minulla noista on ollut ongelmia vai etäyhteyden takia. Eli Seat Connectin bugeista johtuvina. Mutta auton valikoista on kaikki kyllä pelittäneet.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Magnificent 13

Lainaus käyttäjältä: miz - 23.12.21 - klo:16:15
^
Vie se huoltoon, rikki on jollei lämpene.
Kuluttaako miten paljon virtaa kylmässä e-modella seisoessa?


6 kwh menee jos ei ole ajossa. Saman verran kun aikaisemminkin. Kerran jo käynyt huollossa ja keskiviikkona uusi aika. Eivät osanneet sanoa mikä olisi rikki.

miz

Eli jossain on kuumaa nestettä tarjolla.
Ei luulisi kauhean montaa vaihtoehtoa olevan, joko kenno ei lämpene tai sitten läpät ohjaa ulkoilmaa sisään lämpimän sijaan.

Toivottavasti selviää seuraavalla käynnillä!

Lionman

En nyt muista onko tässä ketjussa puhuttu etuoven alakulmaan valuneen veden jäätymisestä. Se iski nyt itselle, itse aiheutettuna.

Tänä ammuna -11, auto 1. kertaa ikinä puolipeitteellä suojattuna, kun ohutta lunta on viime aikoina vihmonut. Ajastettu lähtö ja loppulataus 85%:sta. Latausvirta 16A.

Puolipeitettä kun kelasin pois, niin sen alta paljastui märkä auto. Tuulilasi täysin sula, samoin edellisenä iltana vielä osin jäässä olleet pyyhkijät. Kourusta lumet ja jäät oli selvästi vähentyneet. Latausluukun yläreunoilla huomasin märkää sohjoa. Ja kun kuskin oven avasin, kuulin alakulmasta narahduksen. Se oven kulma on terävä ja varmasti saa kipeää jos jäätä olisi ollut enemmän. Tuo 16A/3,7kW lämmitys 30min on varsin tehokas tuossakin pakkasessa. Alkaa vedet valumaan ja jäätyvät alemmissa pakkaspelleissä.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Wruumwruum

Olikos täällä porukka asennuttanut webastoa Leoniin?
Ei ilmeisesti tehtaalta saatavilla PHEViin vaan täytyy jälkiasentaa kunhan auto toimitettu?


Excalibur22

Kovat pakkaset kun saapui niin lataus luukku ei sitten enää aukea. Olisiko heittää jotain vinkkiä miten luukun saa rikkomatta auki. Onko ainoa keino vaan viedä auto lämpimään ja odotella?
Leon 1.4 FR Sportstourer plugin -21
Ex: Octavia IV 1.5 Style LB Launch Edition -20.
Ex: Octavia III  1.0 FL LB Style -17
EX: Octavia II 1,4 DSG FL -09

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Excalibur22 - 11.01.22 - klo:08:29
Kovat pakkaset kun saapui niin lataus luukku ei sitten enää aukea. Olisiko heittää jotain vinkkiä miten luukun saa rikkomatta auki. Onko ainoa keino vaan viedä auto lämpimään ja odotella?
Laita kuumaa vettä muovipussiin ja pidä sitä luukun päällä pari minuutia, niin se aukeaa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy