Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

M_M

Lainaus käyttäjältä: heller - 07.12.21 - klo:20:56
Tälle ois hauska saada joku fakta. 90c tarkoitti aikoinaan että se on jotain ~80-100c, ettei turhaan heilu.

Se on tosiaan iät ja ajat ollut niin, että alaraja on noin 75 astetta. Kun jäähdytysveden todellinen lämpö saavuttaa tuon, niin mittari jököttää tasan 90 asteen kohdalla.

Toisaalta yläpäässä nesteen pitää olla yli 110-asteista, jotta mittari alkaa nousemaan 90 asteen lukemasta.

Tämä on tavallaan ymmärrettävää. Kun moottorien normaali käyntilämpötila pienillä kierroksilla ja kuormilla on esimerkiksi 107 astetta (ensimmäisenä eteen osunut dokumentti, SSP 606, Audi 1.8/2.0 TFSI EA888 gen 3), niin kuljettaja saisi aivan turhia rytmihäiriöitä jos tämä näkyisi mittarissa. Parempi kun pidetään se siinä 90 asteen kohdalla niin kaikki pysyvät rauhallisena ilman turhaa hyperventilaatiota.  ;D

Tähän on toki poikkeus, esimerkiksi juuri tuo kyseinen SSP mainitsee, että mikäli moottorinohjaus havaitsee jotakin vikaa moottorin lämmönhallinnassa (termostaattiventtiilissä, vesipumpuissa tms) niin vikatilassa mittariston lämpötilamittari alkaakin näyttää todellista lämpötilaa, ilman mitään vaimennusta.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

tgotj

Lainaus käyttäjältä: miz - 08.12.21 - klo:07:35
No paljonko oli kulutukset (kWh + l / 100km) matkalla?
Esim itsellä eilen hybriditilassa vajaalla akulla ja kylmänä lähtö, kulutukset 35km matkalla 3,2 + 19kWh / 100 km. Ajoaikaa tasan tunti.
Lämmitys haukkaa tunnissa max 5kWh.
Hybriditilassa siis käyttää sähkömoottoria ja bensaa samaan aikaan, puhutaankohan me eri asioista?

Sininen palkki on vaan sähköajoa varten, ei hybriditilaa.

Näet sen hetkellisen sähkönkulutuksen mittaristossa, kyllä se pomppaa kiihdytyksissä ylös. Rekuperaatiota ei ole liian kylmällä tai täydellä akulla juurikaan, kun sitä sähköä ei minnekään saa säilöttyä. Ihan normaalia.
Kokonaiskulutus sähköllä esim tänä aamuna, kun auton mittari näytti -17, oli vajaa 20 kWh luokkaa sähköllä ja vajaa 8l/100 bensaa. Puhallus täysillä ja tosiaan viimeisessä risteyksessä antoi hybriditilassa pelkän sähkömoottorin kiihdytyksen alkuun. Matkaa n. 12km kaikkiaan. Liian kylmästä akusta kyse, muuten kyllä antaa rekuperaatiota alusta asti. En väittänytkään, että tilanne olisi epänromaali. Harmillinen kyllä, mutta ymmärrän valmistajan halun suojata akkua noilta kylmäkäytöiltä.

Saatan muistaa väärinkin, mutta kyllä mun mielestäni näyttää sen paksumman sinisen palkin siellä kun käyttää sähköä polttiksen tukena. Rekuperaatiota oli loppumatkasta käytössä n. 1/10 maksimista, mikä viittaisi siihen, että suurinpiirtein saman verran olisi käytössä sähköpuolen tehoista silloin. Sillä 8kW ei paljon paritonnista möhkälettä kiihdytellä... ;)

miz

Puhuttiin varmaan samasta asiasta, mutta eri termeillä. Pahoittelut jos olin sekava.
Sininen palkki näkyy (ainakin mulla) polttomoottorin käydessä ainoastaan kun on "boost" käytössä. Hybriditilassa siis näkyy kyllä palkki, olet oikeassa, mutta ainoastaan kun liikutaan pelkällä sähköllä ja polttis ei käy.

Tänä aamuna carpool -menoa lasten kanssa useampaan kertaan, eka lähtö oli bensalla, seuraavat meni kaikki kiltisti sähköllä -18 ja ulkoa lähtö. Kulutus oli kyllä rapsakka seisonta-aikoineen ja odotuksineen 4,7 + 50 kWh / 100 km :D

En myöskään ymmärrä mikä siinä ekan startin jälkeen niin oleellisesti ehtii muuttumaan akun osalta, tehoa oli nytkin ihan reippaasti tarjolla kaupunkiliikenteeseen muutaman kilsan bensa-ajon jälkeen.

Farao

Näköjään tuo -20C on sellainen maaginen raja, jossa polttis käynnistyy aina. Tässä vielä -12C ja  -17C pakkasilla käynnistyi sähkömoodiin ja oli sellainen... 3/5 sähkötehoista käytössä. Nyt puolet olisi, mutta polttikselle menee vaikka mitä tekisi. Ei kyllä haittaa sinällään sillä plugarihan tuo Formentor on eikä täyssähkö.

akk

^Nyt kun ollut pidempään yli -15 C pakkasia, niin Arteon ei anna käyttää sähköajomoodia ollenkaan. Noin puolen tunnin ajon jälkeen sähkönäyttö alkaa "heräilemään" satunnaisesti, mutta mistään sähköajosta ei kannata puhua. Tämä on pikkaisen irvokasta, sillä kerran, vaikka ulkolämpötila oli lähtiessä n. -15 C, niin auton oma mittari näytti jotain -12 C. Tällöin sähköajo onnistui heti alusta, mutta kun auton oma ulkolämpömittari päivittyi oikeaan ulkolämpötilaan, niin auto siirtyi polttomoottorikäyttöön  :D
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Farao

Lainaus käyttäjältä: akk - 08.12.21 - klo:12:12
^Nyt kun ollut pidempään yli -15 C pakkasia, niin Arteon ei anna käyttää sähköajomoodia ollenkaan. Noin puolen tunnin ajon jälkeen sähkönäyttö alkaa "heräilemään" satunnaisesti, mutta mistään sähköajosta ei kannata puhua. Tämä on pikkaisen irvokasta, sillä kerran, vaikka ulkolämpötila oli lähtiessä n. -15 C, niin auton oma mittari näytti jotain -12 C. Tällöin sähköajo onnistui heti alusta, mutta kun auton oma ulkolämpömittari päivittyi oikeaan ulkolämpötilaan, niin auto siirtyi polttomoottorikäyttöön  :D

Aika jännä tämä ero näissä. Luulisi saman voimalinjan ja ECU-softan olevan käytössä pisin koko konsernilinjaa. Ei tuo Formentorkaan sähköllä pakkasella mihinkään motarille liity, mutta nää perus 30/40/50/60 alueet sillä pääsee edelleen vaivattomasti. Toinen mistä tykkään on tämä ajonvakautus/luistonesto sähköllä. Siinä ei oikeastaan huomaa mitään luistoa tai muuta, ellei mittarissa vilku valo siitä osoittamasta, mutta annas olla jos ajetaan polttomoottorilla, niin kyllä sen aistii heti ratin kautta kuten vetävät pyörät lyö tyhjää. Vielä luulisi kun Arteon tulee Saksasta, niin siellä tiedetään mitä on pakkanen, tämä Marbellan "käsin loppuun hiottu" taideteos taas ei edes lumesta ole kuullutkaan...

tet

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 08.12.21 - klo:08:21
Liian kylmästä akusta kyse, muuten kyllä antaa rekuperaatiota alusta asti. En väittänytkään, että tilanne olisi epänromaali. Harmillinen kyllä, mutta ymmärrän valmistajan halun suojata akkua noilta kylmäkäytöiltä.

Ei se välttämättä johdu pelkästään lämpötilasta, vaan varaustasosta myös. Litiumakuilla loppulataus on ns. saturaatiolataus, joka tapahtuu vakiojännitteellä, virran pienentyessä sitä mukaa kun varaustaso nousee. Tämä moodi on käytössä muistaakseni jostain noin 75% varaustasosta ylöspäin. Ei siinä tilanteessa voida ottaa rekuperaation valtavia virtoja vastaan. Tämä tietenkin vaihtelee autokohtaisesti sen mukaan, paljonko siellä yläpäässä on puskuria varaustilassa. Esimerkiksi omassa vempeleessä akun kerrotaan olevan täysi, kun todellinen varaustaso on 90 %. Tässä tasossa auto ei rekuperoi ei sitten niin yhtään, ei edes kesällä jolloin akun lämpötila ei taatusti ole rajoittava tekijä.

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 08.12.21 - klo:08:21
Rekuperaatiota oli loppumatkasta käytössä n. 1/10 maksimista, mikä viittaisi siihen, että suurinpiirtein saman verran olisi käytössä sähköpuolen tehoista silloin. Sillä 8kW ei paljon paritonnista möhkälettä kiihdytellä... ;)

Onneksi litiumakun purkukyky kylmässä on paljon parempi, kuin latauskyky. Pakkasella oleva akku ei välttämättä huoli vajaanakaan sisään kuin muutaman kilowatin tehoa, mutta antaa samassa tilanteessa ulos helposti useita kymmeniä kilowatteja.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ToAkPa

Tänään havaitsin ettei lähtöajan mukaan asetettu seisontalämmitys näytä toimivan pelkän korkeajänniteakun voimalla. Mahtaakohan syynä olla että lämpötila näyttää -12 astetta ja akun lämpötila on varmaan samoissa lukemissa. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

miz

Ei ole ollut ongelmia missään pakkasissa lämmityksen kanssa vuoden aikana.
Olihan sulla tarpeeksi latausta akussa, taitaa olla 20% minimi että lähtee lämmittämään, en ole varma koskeeko sama raja pakkasella olevaa akkua.

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: miz - 08.12.21 - klo:14:07
Ei ole ollut ongelmia missään pakkasissa lämmityksen kanssa vuoden aikana.
Olihan sulla tarpeeksi latausta akussa, taitaa olla 20% minimi että lähtee lämmittämään, en ole varma koskeeko sama raja pakkasella olevaa akkua.

Akussa oli 90% jäljellä.
Tämä oli ensimmäinen kerta kun kokeilin pelkällä akulla lämmitystä.
Sähköjohdon kanssa 8 A latauksella lämmitys toimii, mutta ei lämmitä istuinta ja rattia, kuten ohjekirjan mukaan pitäisi lämmittää.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: M_M - 08.12.21 - klo:08:09
Se on tosiaan iät ja ajat ollut niin, että alaraja on noin 75 astetta. Kun jäähdytysveden todellinen lämpö saavuttaa tuon, niin mittari jököttää tasan 90 asteen kohdalla.

Toisaalta yläpäässä nesteen pitää olla yli 110-asteista, jotta mittari alkaa nousemaan 90 asteen lukemasta.

Tämä on tavallaan ymmärrettävää. Kun moottorien normaali käyntilämpötila pienillä kierroksilla ja kuormilla on esimerkiksi 107 astetta (ensimmäisenä eteen osunut dokumentti, SSP 606, Audi 1.8/2.0 TFSI EA888 gen 3), niin kuljettaja saisi aivan turhia rytmihäiriöitä jos tämä näkyisi mittarissa. Parempi kun pidetään se siinä 90 asteen kohdalla niin kaikki pysyvät rauhallisena ilman turhaa hyperventilaatiota.  ;D

Tähän on toki poikkeus, esimerkiksi juuri tuo kyseinen SSP mainitsee, että mikäli moottorinohjaus havaitsee jotakin vikaa moottorin lämmönhallinnassa (termostaattiventtiilissä, vesipumpuissa tms) niin vikatilassa mittariston lämpötilamittari alkaakin näyttää todellista lämpötilaa, ilman mitään vaimennusta.

Onkohan kuitenkaan noin enää, vai ymmärsinkö sanomaasi oikein? Kyllä minulla ainakin on lukenut mittaristossa kaikenlaisia arvoja alarajalta (olisko 60 C asteesta) sinne 90 C. Eilen tosiaan lähes heti startin jälkeen oli 63 C, sitten puolen kilometrin ajon jälkeen 71 C ja siitä meni portaittain (välillä näytti 84 C) ja sitten 90 C. Sama pätee öljyn lämpötilanäyttöön. Ja nyt kun muistelen edellistä mk3 FL-leonia, niin siinäkin sai nuo jäähdytysveden arvot (ja öljyn) numeroina värilliseen keskinäyttöön ja sekin kyllä näytti kaikenlaisia arvoja ennen ja jälkeen 75 C rajan (ei pelkästään 90 C).
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

M_M

Mulla ei ole koskaan ollut autoa, jossa näkyisi jäähdytysnesteen lämpötila mittaristossa numeerisena arvona. Niiden toiminnasta en sano mitään, mutta öljyn lämpötila numeerisena arvona on ainakin ihan todellinen lukema. Voi olla, että jäähdytysnesteen arvokin on ihan todellinen silloin jos se näytetään numeroarvona.

Tuo edellä kertomani vaimennettu toiminta pätee viisareisin tai vastaaviin, joissa se tasan 90 astetta näytetään hyvin laajalla lämpötila-alueella.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Hazz

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 08.12.21 - klo:13:56
Tänään havaitsin ettei lähtöajan mukaan asetettu seisontalämmitys näytä toimivan pelkän korkeajänniteakun voimalla. Mahtaakohan syynä olla että lämpötila näyttää -12 astetta ja akun lämpötila on varmaan samoissa lukemissa. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Itsellä tänään lämmitys toimi mallikkaasti 5h seisonnan jälkeen. Lämpötila oli -15 - -12. Akullakin päästiin liikkeelle vaikkakaan kaasua ei voinut kovin paljon painaa ettei moottori käynnisty. Aamulla taas moottori käynnistyi saman tien vaikka auto oli lämmitetty latausjohdon ollessa paikalla. Eilen aamulla moottori ei käynnistynyt. Oma arvaus on, että tää kaikki johtuu vaggineiden paskasta softasta... en keksi muuta selitystä sille, että suurinpiirtein samoissa olosuhteissa auto käyttäytyy eri tavalla. Ei ole tylsä auto kun koskaan ei tiedä mikä ominaisuus toimii ja mikä ei :D

akk

Lainaus käyttäjältä: Farao - 08.12.21 - klo:12:57
Aika jännä tämä ero näissä. Luulisi saman voimalinjan ja ECU-softan olevan käytössä pisin koko konsernilinjaa. Ei tuo Formentorkaan sähköllä pakkasella mihinkään motarille liity, mutta nää perus 30/40/50/60 alueet sillä pääsee edelleen vaivattomasti. Toinen mistä tykkään on tämä ajonvakautus/luistonesto sähköllä. Siinä ei oikeastaan huomaa mitään luistoa tai muuta, ellei mittarissa vilku valo siitä osoittamasta, mutta annas olla jos ajetaan polttomoottorilla, niin kyllä sen aistii heti ratin kautta kuten vetävät pyörät lyö tyhjää. Vielä luulisi kun Arteon tulee Saksasta, niin siellä tiedetään mitä on pakkanen, tämä Marbellan "käsin loppuun hiottu" taideteos taas ei edes lumesta ole kuullutkaan...

On nämä ihme juttuja.  Moneen päivään en ole päässyt sähköllä ajamaan. Viimeksi tänä aamuna -25 C akku ladattuna täyteen ajoin töihin: polttomoottorilla luonnollisesti. Työpaikalla auto uudestaan (heti)  lataukseen, ja lähdin noin  6 tunnin päästä ajelemaan, pakkasta reilu -15 C. Ajelin noin 15 minuutin matkan taajamassa, ei vieläkään sähköajoa, koko ajan polttomoottorilla.  Kävin nauttimassa pikkujoululounaan, jossa muuten mainitsin ettei hybridini viitsi toimia yli - 15 C pakkasilla. No kas kummaa, reilun 1 1/2 tunnin kun pääsin lähtemään ja ulkolämpötila oli yli -17 C, niin tämä prkeleen auto lähtee kuin palmun alta sähköllä kulkemaan.  :o Pakkanen kiristyi tästä vielä - 19 C mutta sähköajo jatkui, tosin huipputeho teho oli rajoitettu jonnekin 60% seutuville. Pääsin miltei koko kotimatkan  (20 km) ajamaan sähköllä, taajamassa ja motarilla, kunnes rangen ollessa 3 km, polttomoottori käynnistyi. Täytyy sanoa etten nyt tajua auton logiikkaa, miksi se nyt salli sähköllä ajon. Mitään poikkeuksellista en autolle tehnyt…se vain seisoi pakkasessa ravintolan parkkipaikalla 1 1/2 tuntia  :D
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

tgotj

Lainaus käyttäjältä: tet - 08.12.21 - klo:13:53
Ei se välttämättä johdu pelkästään lämpötilasta, vaan varaustasosta myös. Litiumakuilla loppulataus on ns. saturaatiolataus, joka tapahtuu vakiojännitteellä, virran pienentyessä sitä mukaa kun varaustaso nousee. Tämä moodi on käytössä muistaakseni jostain noin 75% varaustasosta ylöspäin. Ei siinä tilanteessa voida ottaa rekuperaation valtavia virtoja vastaan. Tämä tietenkin vaihtelee autokohtaisesti sen mukaan, paljonko siellä yläpäässä on puskuria varaustilassa. Esimerkiksi omassa vempeleessä akun kerrotaan olevan täysi, kun todellinen varaustaso on 90 %. Tässä tasossa auto ei rekuperoi ei sitten niin yhtään, ei edes kesällä jolloin akun lämpötila ei taatusti ole rajoittava tekijä.

Onneksi litiumakun purkukyky kylmässä on paljon parempi, kuin latauskyky. Pakkasella oleva akku ei välttämättä huoli vajaanakaan sisään kuin muutaman kilowatin tehoa, mutta antaa samassa tilanteessa ulos helposti useita kymmeniä kilowatteja.
iltapäivällä välipysähdyksen jälkeen päästi emodeen. Antoi noin 30% tehosta mittariston mukaan ulos. Rekuperaatio siellä jossain kymmenesosassa. Ja kyllä se rekuperaatio vaan lähti käyntiin akun lämmetessä, vaikkei varaustaso hirveästi alentunut. Eli edelleen spekuloin sen johtuvan lämpötilasta enemmän kuin varaustasosta.

tet

Lainaus käyttäjältä: M_M - 08.12.21 - klo:14:41
Mulla ei ole koskaan ollut autoa, jossa näkyisi jäähdytysnesteen lämpötila mittaristossa numeerisena arvona. Niiden toiminnasta en sano mitään, mutta öljyn lämpötila numeerisena arvona on ainakin ihan todellinen lukema. Voi olla, että jäähdytysnesteen arvokin on ihan todellinen silloin jos se näytetään numeroarvona.

Tuo edellä kertomani vaimennettu toiminta pätee viisareisin tai vastaaviin, joissa se tasan 90 astetta näytetään hyvin laajalla lämpötila-alueella.

Minulla oli Atecassa joku sport-näyttö keskikonsolin näytöllä, siihen sai valita erilaisia asioita näytettäväksi, myös jäähdytysnesteen lämpötilan. Ainakin se näytti ihan samaa valearvoa kuin viisarikin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

Oli taas mukava ajaa, kun on täydet sähkötehot ja rekuperaatiot. Se -10 C näyttää olevan raja, jonka alla toimii hyvin. Kylmemmässä rupeaa takkuamaan pala kerrallaan.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tgotj

Onko auto lämpimässä vai kuinka jo täydet? Itsellä tehoista joku 70% ja rekuperaatiota vähän yli puolet…

On muuten joku päivitys nyt olemassa tuohon hätäpuhelutoiminnon vikaan. Pistivät pe sisään, täytyy nyt katsella josko olisi auttanut. Latausluukun lukitus ”korjattiin” kohtuullisen jämäkällä rasvalla ja sulatuksella

Pihistelijä

^Ei ollut lämpimässä, mutta olin ladannut akun juuri ennen lähtöä. Rekuperaation voimakkuus riippuu myös akun varaustilasta. Täydellä akulla ei saa kesälläkään täysiä rekuperaatioita.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tgotj

Tehoihin sen ei pitäisi vaikuttaa silti. ;) Tuo lataus juuri ennen toki vaikuttaa akun lämpötilaan. Itse vain päräytin lämmityksen päälle ennen lähtöä, jolloin ei tietty lataa niin paljon.

Lionman

Kiinnostaisi tietää, minkälaisia pitkänajan keskikulutuksia muilla on. Itselläni on nyt vuosi kulunut ja mittarissa n. 29tkm. Ajotietojen pitkäaik. kulutustiedot koostuu minulla seitsemästä osasta. Alussa niitä pätki kessyhuolloissa tapahtunut nollaus ja osassa on tullut 100h täyteen. Vaatii siis lajinsa matikkahommia. Minun kulutus on 3,5L/100km. Sähkönkulutus vastaavasti 10,3kWh/100km. Sähkönkul. olen muuntanut bensankulutukseksi maksamillani kWh-pohjaisilla (nyt yht. n. 0,15,/kWh) ja paikallisella 95E keskihinnalla. Siitä olen saanut n. 0,9L/100km.

Eri ketjuissa kerrotuissa kulutuksissa, ja myös pohdinnoissa WLTP:n oikeellisuudesta unohtuu usein iso kuva, eli kulutuksen muodostuminen eri kuljettajien -ja erityisesti  kun lataushybrideistä on puhe- ajoprofiileista. Minulla on tarve ajaa myös pakkasilla matka-ajoa ja päivittäisetkin ajot ylittää usein rangen. Ja peräkärry on myös mukana ajoittain
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

mipefin

#1521
Lainaus käyttäjältä: Lionman - 13.12.21 - klo:10:25
Kiinnostaisi tietää, minkälaisia pitkänajan keskikulutuksia muilla on. Itselläni on nyt vuosi kulunut ja mittarissa n. 29tkm. Ajotietojen pitkäaik. kulutustiedot koostuu minulla seitsemästä osasta. Alussa niitä pätki kessyhuolloissa tapahtunut nollaus ja osassa on tullut 100h täyteen. Vaatii siis lajinsa matikkahommia. Minun kulutus on 3,5L/100km. Sähkönkulutus vastaavasti 10,3kWh/100km. Sähkönkul. olen muuntanut bensankulutukseksi maksamillani kWh-pohjaisilla (nyt yht. n. 0,15,/kWh) ja paikallisella 95E keskihinnalla. Siitä olen saanut n. 0,9L/100km.

Eri ketjuissa kerrotuissa kulutuksissa, ja myös pohdinnoissa WLTP:n oikeellisuudesta unohtuu usein iso kuva, eli kulutuksen muodostuminen eri kuljettajien -ja erityisesti  kun lataushybrideistä on puhe- ajoprofiileista. Minulla on tarve ajaa myös pakkasilla matka-ajoa ja päivittäisetkin ajot ylittää usein rangen. Ja peräkärry on myös mukana ajoittain

Edelliseen tankkaukseen asti (16.5tkm) kulutus auton saamisesta 27.11.2020 asti 3.6L/100km. Huhtikuussa 2021 sain latausmahdollisuuden omalle pihalle, siitä lähtien sähköä mennyt n. 1250kwh, toki ennenkin sitä olen lataillut satunnaisesti mutta lukemia ei ole. Taas on kyllä 1000km edellisestä tankkauksesta ja yli puoli tankkia vielä jäljellä, kun ei ole pidempiä matkoja tarvinut ajaa.

Keskikulutusta nostaa hieman kesällä tehty Norjan reissu, siinä meni 4500km matka-ajoon vähäisillä latauksilla.

Edellisellä 1.5TSI Pololla 23tkm kulutus oli 6.8L/100km vastaavilla ajoilla, eli lähes puolikkaalla selviää Leonin kanssa 400kg painavammasta autosta huolimatta  :).
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 13.12.21 - klo:10:25
Kiinnostaisi tietää, minkälaisia pitkänajan keskikulutuksia muilla on.
20 tkm takana
- bensaa 0,4 l/100 km (todellinen tankkauksista mitattu)
- sähköä 13,7 kWh/100 km (ajotietokoneen lukema)

Ensimmäisellä tankillisella pääsi 10 tkm ja toisella 8 tkm.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

DBMan

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 10.12.21 - klo:21:32
Oli taas mukava ajaa, kun on täydet sähkötehot ja rekuperaatiot. Se -10 C näyttää olevan raja, jonka alla toimii hyvin. Kylmemmässä rupeaa takkuamaan pala kerrallaan.


Rupesi kiinnostamaan tuon kuvan takia, että onko sulla tuo mittariston kehys joku vaaleanharmaa tai teräksen värinen? Meinaan, kun sigusi mukaan sun auto on Xcellence, niin kuin on minunkin. Mulla on kuitenkin ihan perusmusta tuo mittariston kehys, ja ymmärtääkseni se musta on normi Xcellencen sisustuksessa. Vai oletko vain vaalentanut tuota kuvaa niin radikaalisti, että se vaikuttaa vaalealta?
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

Pihistelijä

^Kyllä se on ihan vakio musta, mutta salama vaalensi sen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lionman

Paljonko saat Pihistelijä tuosta 13,7kWh/100km sähkönkulutuksesta muunnoksena bensankulutukseksi omilla spekseilläsi? Voisin kuvitella kyllä, että sähköenergian hintasi on myös pihistelty. Siirtohintoja tai varsinkaan bensan hintaa ei  voi vinguttaa. Minun on helpompi mieltää auton onsähkönkulutuksen hinta bensan kautta. Ns. ilmaisia latauksia en ole huomioinut, kun ne ovat olleet kauppareissun mittaisia (joka lienee niiden tarkoituskin).
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Mulla on ollut 13tkm matkalla keskikulutus 3,0l + 11kWh (auton näyttö) / 100km.
Tankkauksista pari kertaa laskettu kulutus on ollut desin sisällä auton ilmoittamasta.

Jos tuo laskettaisiin kustannuksiltaan bensamääränä, niin olisi 3,8l / 100 km (lataushäviöineen, 10%).

Henkk-a

Itsellä nyt kuukauden ajojen jälkeen 5,1 l + 5,0 kWh / 100 km. Kilometrejä tullut n. 5000 km.

En tuota kovin pahana pidä ajoprofiiliin nähden, suurin osa pitkän matkan maantieajoa. Talviaikana tulee taas enemmän nurkka-ajoa niin pääsee sähköllä enemmän.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -22

Seat Leon 1,0 TSI Style -17

Kojuvi

Samoissa lukemissa nuo taitaa pyöriä. Mulla 6800 km ja 2,9 l bensaa + 11,4 kWh/100 km. Sekalaista ajoa. Mukana 150 km mökkireissuja, myös kärryn kanssa, joka lisää bensan kulutusta tuolla matkalla n. 1,5 l/100 km. Onhan se vähän verrattuna edelliseen 1.4 Golf Sportsvaniin, jonka pitkän ajan keskikulutus samanlaisella ajolla oli 6,2 l/100km.

ToAkPa

Minulla helmikuun alusta marraskuun puoliväliin kilometrejä on tullut 18750. Ajotietokoneen mukaan polttoaineen kulutus on ollut 3,00 l/100km ja tankkauksista mitattuna 3,09 l/100 km. Ajotietokoneen mukaan sähköä on kulunut 9,47 kWh/100km. Latausaseman mittarin mukaan laskettu kulutus on 11,36 kWh/100km. Tämä sisältää myös auton lähtöajan mukaisen lämmityksen. Toisaalta tuosta puuttu satunnaiset lataukset kauppakeskuksissa. Arvioni mukaan noin 40% on ajettu bensalla ja noin 60% sähköllä.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy