Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 03.12.21 - klo:07:23
Lämpiääkö 16 A latauksella myös istuimet?
En ole vielä kokeillut. Ei ole ollut tarvetta. Kabiini on tullut niin lämpimäksi. Voin kokeilla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.12.21 - klo:08:06
En ole vielä kokeillut. Ei ole ollut tarvetta. Kabiini on tullut niin lämpimäksi. Voin kokeilla.

Ohjekirjan mukaan kuljettajan istuimen pitäisi lämmetä aina kun lämmitetään kabiini ja pelkääjän paikan voi valita lämpiääkö se vai ei.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

miz

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.12.21 - klo:01:39
Näillä keleillä 16 A lataus on aivan ehdoton. 8 ampeerilla akku ei lämpiä tarpeeksi. 16 A lämpiää. Esilämmityskin on paljon tehokkaampi. Tänään aamulla oli -15 C ja reilun 40 km työmatka meni kevyesti sähköllä. Itsenäisyyspäiväksi on luvassa -20 C. Pääsee Leon kunnon happotestiin. Etukäteisarvaus on, että menee yhtä hyvin sähköllä kuin nytkin.

Tänään oli suunnittelematon lähtö kun pyöräily ei kiinnostanutkaan aamulla, -12 ja puolikas, esilämmittämätön auto ja akku.

Sinänsä ei mitään ongelmaa, mutta näissä lämmössä sitä tehoa ei liikaa ole tarjolla kylmästä akusta. Pieni pätkä 80 rajoitusta niin just riitti tehot järkevään liittymiseen, satasen rajoituksella en olisi edes yrittänyt sähköllä. Tuon onneksi näkee hyvin siitä tehopalkista, vajaa puolet oli aamulla tarjolla.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 03.12.21 - klo:07:23
Lämpiääkö 16 A latauksella myös istuimet?
8 A latauksella ei tunnu istuimet lämpiävän vaikka on valittuna korkeajänniteakun käyttömahdollisuus lämmitykseen.

Minulla tulee 10 A sulakkeen takaa virta ja kyllä on penkit, ratti ja ohjaamo ollut lämpimänä.

Tänään jouduin lähtemään -12 C ja ilman mitään virtapiuhaa. Oli vaan ohjaamon ilmastointi 18 C asetettuna. Ohjaamo oli lämmin ja lasit sulat, mutta auto lähti heti startista koneella. Ilmeisesti oli akuille liian kylmä (ja varausta vaan 45%). Auto oli seissyt päivän ulkona. Koneen lämmöt nousi 86 asteeseen 5 minuutissa, mikä oli yllätys. Öljyn lämpötila nousi verkkaisemmin.

Viikonloppuna lähden sitten taas moottorinlämmittimen päästä. -15 lukemat ovat akkujen kiusaamista ja niin sanotaan epäsuorasti ohjekirjassakin.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

^
Lataatko sillä mukana tulleelle 8A laturilla vaiko jollain toisella, säädettävällä laturilla? Siinä omassa matkalaturissahan on kiinteä 8A, autosta saa vielä pienennettyä 5A paikkeille valikosta.

Tuli itse nyt tilattua 16A laturi lähinnä talvikäyttöä silmällä pitäen. Samalla otin tulevaisuutta silmällä pitäen Ctek Njord go:n (11kWh) kun hintaero oli lopulta melko pieni verrattuna A ja B vikavirrat sisältäviin voimavirtaan kytkettäviin yksivaiheisiin. Saa nopeammin lämpimäksi ja ladattua yllättävissä autonkäyttötarpeissa.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: miz - 03.12.21 - klo:20:46
^
Lataatko sillä mukana tulleelle 8A laturilla vaiko jollain toisella, säädettävällä laturilla? Siinä omassa matkalaturissahan on kiinteä 8A, autosta saa vielä pienennettyä 5A paikkeille valikosta.

Tuli itse nyt tilattua 16A laturi lähinnä talvikäyttöä silmällä pitäen. Samalla otin tulevaisuutta silmällä pitäen Ctek Njord go:n (11kWh) kun hintaero oli lopulta melko pieni verrattuna A ja B vikavirrat sisältäviin voimavirtaan kytkettäviin yksivaiheisiin. Saa nopeammin lämpimäksi ja ladattua yllättävissä autonkäyttötarpeissa.

Pääasiassa olen ladannut sillä auton mukana tulleella, mutta nyt on lainassa sukulaiselta Defan vastaava 10 A:n malli kokeilussa. En ole huomannut juuri eroja, joten taidan jättää ostamatta ja tyydyn 8A:n malliin. Voimavirtapistoke olisi kiva, mutta vaatisi taloyhtiössä rempan sähköihin.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 05.12.21 - klo:00:06
Pääasiassa olen ladannut sillä auton mukana tulleella, mutta nyt on lainassa sukulaiselta Defan vastaava 10 A:n malli kokeilussa. En ole huomannut juuri eroja, joten taidan jättää ostamatta ja tyydyn 8A:n malliin. Voimavirtapistoke olisi kiva, mutta vaatisi taloyhtiössä rempan sähköihin.

Oliko niin että, penkien lämmitys on toiminut myös tuolla mukana tulleella 8 A laturilla?
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

miz

Tuolla kasillakin pärjää ihan hyvin, ainakin omassa tapauksessa kun auto on katoksessa.
Välilatauksia sillä ei kyllä kauheasti hyödytä tehdä jos käy kotona kääntymässä vaikka tunnin. Näitä on alkanut tässä lähiaikoina olemaan lasten kanssa..

Autossa olisi kiva olla 3-vaihelaturi.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: miz - 05.12.21 - klo:08:52
Autossa olisi kiva olla 3-vaihelaturi.
Se olisi tosi hyvä. Itselläni ei ole kotona 3-vaihepistettä, mutta työpaikalla ja kuntosalilla on. Molemmissa on ilmainen lataus ja varsinkin salitreenin aikana saisi aina akun täyteen. Lisäksi kauppareissuilla ja lounaspaikassa saisi latausta aina 3x nopeammin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jukkanen

Tänään itä-suomalaisessa peruspakkasessa ajellessa vaikutti siltä että -24°C on jonkinlainen rajakohta lämmityksen tehon riittävyydelle pelkästään sähköllä ajellessa. Sitä lämpimämmillä ongelmia ei ole ollut, lämmintä on saanut loogisesti juuri sen mitä on pyytänytkin ja on ollut tosi miellyttävä ajella. Kun -24°C pakkaseen siirryttiin, tuntui ettei lämpötilapyynnin nosto enää tuottanut tulosta ja sisälämpötila putosi pikkuisen pari astetta vähäisemmässä pakkasessa ajeluun verrattuna. Kun auton asetti hybriditilaan, ja polttomoottori tuli avuksi, palasi lämmityksen teho enemmän kuin riittävälle tasolle. Mielenkiintoista nähdä talven edetessä minkälaisessa pakkasessa hybriditilan lämmitystehon samantapainen rajakohta on. Nopeus ja maaston aiheuttama kuormitus vaikuttavat tietenkin myös näihin. Minkälaisia kokemuksia kokeneemmilla on kovemmista pakkasista?

miz

Etelä-Suomen peruspakkaset on huomattavasti miedommat, ei paljon tuota kovemmassa ole tullut ajettua :)
Kylmä ei ole tullut kuitenkaan koskaan. Ihmettelen kyllä suuresti jos ei puhalla tarpeeksi lämmintä ilmaa polttomoottorin + 5kW sisätilojen lämmityksen vastuksen kanssa.


Pihistelijä

Minulla ei ole ikinä ollut tarvetta penkinlämmittimille enkä ole käyttänyt niitä nykyisessäkään Leonissa. Sitävastoin ratin lämmitin on oikein hyödyllinen varuste. Minulla on nyt sellainen ensimmäistä kertaa ja sille on ollut käyttöä viime päivinä. Hyvä varuste.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Tänään aamulla -18 C. Auto seissyt yön ulkona. Olin ajastanut akun latautumaan juuri ennen lähtöä. Varausta olikin 98% ja kabiini lämmin. Oli pieni pettymys, että polttomoottori pärähti heti käyntiin. Eilen -15 C vielä lähti sähköllä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

atapi

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 07.12.21 - klo:08:47
Tänään aamulla -18 C. Auto seissyt yön ulkona. Olin ajastanut akun latautumaan juuri ennen lähtöä. Varausta olikin 98% ja kabiini lämmin. Oli pieni pettymys, että polttomoottori pärähti heti käyntiin. Eilen -15 C vielä lähti sähköllä.
Millainen ajosuorite tuosta lopulta kehkeytyi? Lähinnä että miten pitkän ajan/matkan jälkeen pääsi ajamaan sähköllä ja käynnistyikö polttis vielä uudestaankin?

seatkuski

Tässä nyt kolmena aamuna on pakkasta ollut suunnilleen -13 astetta ja joka kerta on yön jälkeen lyönyt polttomoottorin suoraan käyntiin. Lataus/lämmitys ollut ajastettuna appista. Tänäkin aamuna ajoin sitten polttomoottorilla 3 kilometriä, jolloin kojetaulun mukaan sähköä ei käytetty kertaakaan, edes liikennevaloista lähdettäessä. Kun lähdin ajamaan takaisin päin, niin auto käynnistyi sähkölle ja sillä sitten tultiinkiin koko paluumatka kotiin. Sama homma myös eilen, kun käytiin sukulaisten luona ja auto seisoi 3 tuntia pihassa. Hyvin tultiin vain sähköllä takaisin.

Tuntuu turhalta ottaa kylmäkäynnistys bensalla, kun varsinkin nämä aamuiset lyhyet ajomatkat menisi niin kivasti vain sähköllä.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: atapi - 07.12.21 - klo:09:12
Millainen ajosuorite tuosta lopulta kehkeytyi? Lähinnä että miten pitkän ajan/matkan jälkeen pääsi ajamaan sähköllä ja käynnistyikö polttis vielä uudestaankin?
Itsellä -17 auton mittarissa lähtiessä, auto oli kohtuullisen lämmin startatessa, mutta polttomoottorille pärähti ja akku ei ladannut jarrutuksissakaan kuin vasta n. 10 km jälkeen. Eli eipä juuri sähköä ollut käytettävissä. Onneksi näin viileitä aamuja ei täällä etelässä kovin montaa ole keskimäärin talvessa.

miz

Taitaa olla edelleen se akun ”virallinen” lämpötila -10 mikä rajaa e-modella ajon pois. Yleensä menee kylmemmässäkin säässä, mutta tuolloin kylmästä akusta ei saada paljoa tehoa ulos.

Mitä tarkoitatte että ei käytä sähköä ollenkaan tai ei ole sähköä käytettävissä?
Jos akku on erittäin kylmä ja/tai täynnä, niin eihän sinne mitään saa rekuperaatiollakaan mahtumaan.
Sensijaan sähköä kyllä käytetään bensan rinnalla sekä liikkumiseen että lämmitykseen.
Vai näyttääkö sekä hetkelliset- että matkakohtaisen kulutusmittarit nollaa teillä?
Jos akku on tyhjä/alarajassaan, niin bensa pyörittää myös generaattoria ja sähköä käytetään mm. lämmitykseen siinäkin tapauksessa.

Se, että auto ei ole e-moodissa ei tarkoita että sähköä ei käytetä. Olen samaa mieltä että on ärsyttävää kun lyhyillä matkoilla starttaa bensalla periaatteessa turhaan.

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: seatkuski - 07.12.21 - klo:09:42
Tässä nyt kolmena aamuna on pakkasta ollut suunnilleen -13 astetta ja joka kerta on yön jälkeen lyönyt polttomoottorin suoraan käyntiin. Lataus/lämmitys ollut ajastettuna appista. Tänäkin aamuna ajoin sitten polttomoottorilla 3 kilometriä, jolloin kojetaulun mukaan sähköä ei käytetty kertaakaan, edes liikennevaloista lähdettäessä. Kun lähdin ajamaan takaisin päin, niin auto käynnistyi sähkölle ja sillä sitten tultiinkiin koko paluumatka kotiin. Sama homma myös eilen, kun käytiin sukulaisten luona ja auto seisoi 3 tuntia pihassa. Hyvin tultiin vain sähköllä takaisin.

Tuntuu turhalta ottaa kylmäkäynnistys bensalla, kun varsinkin nämä aamuiset lyhyet ajomatkat menisi niin kivasti vain sähköllä.

Onko sinulla ollut 8 vai 16 A:n lataus käytössä?

Itsellä ei ole kokemusta kuin yhdestä kerrasta kymmenen asteen pakkasessa ja 8 A latauksella, jolloin lähti kyllä sähköllä käyntiin, mutta näytti että tehosta on vain 50 % käytössä ja kun sitten kiihdytti normaalisti liikennevaloista liikkeelle niin lähti polttomoottori käyntiin.

Väittävät ettei 8 A lataus lämmitä akkua riittävästi toisin kuin 16 A lataus, jotta kulkisi sähköllä kun lämpötila on alle miinus 10 astetta.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

seatkuski

Lainaus käyttäjältä: miz - 07.12.21 - klo:12:46
Mitä tarkoitatte että ei käytä sähköä ollenkaan tai ei ole sähköä käytettävissä?
Jos akku on erittäin kylmä ja/tai täynnä, niin eihän sinne mitään saa rekuperaatiollakaan mahtumaan.
Sensijaan sähköä kyllä käytetään bensan rinnalla sekä liikkumiseen että lämmitykseen.
Vai näyttääkö sekä hetkelliset- että matkakohtaisen kulutusmittarit nollaa teillä?
Tarkoitin, että auto ei ole vaihtanut pelkälle sähköajolle ollenkaan hybrid-tilassa. En ole huomannut katsoa kulutusmittaria tuolloin - pitääpä huomenna vilkaista.

,,sken kävin asioilla ja auto oli seissyt kolmisen tuntia ilman latausta. Lähti e-tilassa käyntiin, pakkasta -11c. Akku varmasti jo kylmä viimeisten ajojen jälkeen. Näihin ajoihin mennessä ei voi oikein muuta johtopäätöstä tehdä kuin, että päivän ekassa ajossa polttomoottori käynnistyy aina, jos pakkasta enemmän kuin -10c.

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 07.12.21 - klo:13:43
Onko sinulla ollut 8 vai 16 A:n lataus käytössä?

Itsellä ei ole kokemusta kuin yhdestä kerrasta kymmenen asteen pakkasessa ja 8 A latauksella, jolloin lähti kyllä sähköllä käyntiin, mutta näytti että tehosta on vain 50 % käytössä ja kun sitten kiihdytti normaalisti liikennevaloista liikkeelle niin lähti polttomoottori käyntiin.

Väittävät ettei 8 A lataus lämmitä akkua riittävästi toisin kuin 16 A lataus, jotta kulkisi sähköllä kun lämpötila on alle miinus 10 astetta.
8A. Olisi kiinnostava päästä kokeilemaan 16 ampeerilla.

mipefin

Lainaus käyttäjältä: seatkuski - 07.12.21 - klo:13:58
Tarkoitin, että auto ei ole vaihtanut pelkälle sähköajolle ollenkaan hybrid-tilassa. En ole huomannut katsoa kulutusmittaria tuolloin - pitääpä huomenna vilkaista.

Vaihtaa sitten kun bensamoottori ensin lämpeää. Ei se kylmänä sitä ala sammuttelemaan heti ettei tule paljon kylmäkäynnistyksiä putkeen.

Noin 65C öljy ja 90C jäähdytysneste tienoilla alkaa sammuttamaan bensaa ja siirtymään sähkölle hybriditilassa ainakin nyt kovilla pakkasilla, kun tuli tuota seurattua.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

veski

Itsellä edelleen starttaa polttomoottorilla vain jos auto on kotilaturissa (webaston kotilaturi 3 vaihetta kytketty). Mikäli auton käynnistää ilman latausta, niin akulla lähtee. Eli hieman käsittämätöntä logikkaa. Moottoria on ok käyttää motarilla, mutta kylmänä se on todella ärsyttävä kaupunkiajossa, koska esim. jarruttaessa risteykseen  auto puskee edelleen vetopäällä, kun akulla ajolla meno on pehmeää. Plus luulin moottorin startatessa, että takanani ajaa mopo  ::)

miz

Eli jos auto on seissyt päivän pari ilman piuhaa niin lähtee akulla? Ja latauksesta bensalla?
Kuulostaa tosiaan erikoiselta.

Musta on kyllä toiminut melko loogisesti niin, että jos yli kympin pakkasessa lähtee bensalla liikkeelle niin loppupäivän ajot menee hyvin pitkälti sähköllä jos auto on kerinnyt lämpenemään sillä ekalla ajolla.

Jos akku ei ole jäähtynyt kunnolla pakkasen puolelle, niin on melko sama paljonko ulkona on pakkasta, sähköllä menee sen minkä menee. Range tosin pienenee hurjasti kun pakkaset lähenee 20 astetta, tällöin saa mennäkin alkumatkat suosiolla bensalla jos on vaikka joku välipysähdys edessä eikä meinaa ladata.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: veski - 07.12.21 - klo:14:37
Moottoria on ok käyttää motarilla, mutta kylmänä se on todella ärsyttävä kaupunkiajossa, koska esim. jarruttaessa risteykseen  auto puskee edelleen vetopäällä, kun akulla ajolla meno on pehmeää.
Tuo puskeminen ärsyttää itseänikin paljon. Selvä kauneusvirhe.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: atapi - 07.12.21 - klo:09:12
Millainen ajosuorite tuosta lopulta kehkeytyi? Lähinnä että miten pitkän ajan/matkan jälkeen pääsi ajamaan sähköllä ja käynnistyikö polttis vielä uudestaankin?
Minulla oli vain 5 km ajoa, jonka aikana ei vielä päässyt ajamaan sähköllä. Mielummin olisi mennyt noin lyhyen pelkästään sähköllä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tet

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 07.12.21 - klo:14:09
Noin 65C öljy ja 90C jäähdytysneste tienoilla alkaa sammuttamaan bensaa ja siirtymään sähkölle hybriditilassa ainakin nyt kovilla pakkasilla, kun tuli tuota seurattua.

Jos tuo 90 C jäähdytysnesteen lämpötila on jostain auton mittaristosta katsottu, niin sehän tarkoittanee oikeasti 75 C, kuten kaikissa VAG-autoissa jo vuosikymmenten ajan. Mikä sinänsä on korkeampi, kuin tuossa omassa Fordissa. Siinä automaattitilassa polttomoottorin käyntiä kylmällä ohjaa pitkälti lämpötila, jäähdytysneste vaihtelee välillä 52 - 63 C (OBD-portin kautta luettuna).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

heller

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.12.21 - klo:18:41
Jos tuo 90 C jäähdytysnesteen lämpötila on jostain auton mittaristosta katsottu, niin sehän tarkoittanee oikeasti 75 C, kuten kaikissa VAG-autoissa jo vuosikymmenten ajan. Mikä sinänsä on korkeampi, kuin tuossa omassa Fordissa. Siinä automaattitilassa polttomoottorin käyntiä kylmällä ohjaa pitkälti lämpötila, jäähdytysneste vaihtelee välillä 52 - 63 C (OBD-portin kautta luettuna).
Tälle ois hauska saada joku fakta. 90c tarkoitti aikoinaan että se on jotain ~80-100c, ettei turhaan heilu.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

tgotj

Lainaus käyttäjältä: miz - 07.12.21 - klo:12:46
Taitaa olla edelleen se akun ”virallinen” lämpötila -10 mikä rajaa e-modella ajon pois. Yleensä menee kylmemmässäkin säässä, mutta tuolloin kylmästä akusta ei saada paljoa tehoa ulos.

Mitä tarkoitatte että ei käytä sähköä ollenkaan tai ei ole sähköä käytettävissä?
Jos akku on erittäin kylmä ja/tai täynnä, niin eihän sinne mitään saa rekuperaatiollakaan mahtumaan.
Sensijaan sähköä kyllä käytetään bensan rinnalla sekä liikkumiseen että lämmitykseen.
Vai näyttääkö sekä hetkelliset- että matkakohtaisen kulutusmittarit nollaa teillä?
Jos akku on tyhjä/alarajassaan, niin bensa pyörittää myös generaattoria ja sähköä käytetään mm. lämmitykseen siinäkin tapauksessa.

Se, että auto ei ole e-moodissa ei tarkoita että sähköä ei käytetä. Olen samaa mieltä että on ärsyttävää kun lyhyillä matkoilla starttaa bensalla periaatteessa turhaan.
jos akku kylmempi kuin -10 niin ei käynnisty sähköllä. Mutta nyt tosiaan taisi käyttää koko matkalla sähköä vain lämmitykseen ja siihenkin sitä irtosi aika heikosti. Ajaminen meni puhtaasti (pun intended) bensalla. Vasta ihan lopussa antoi pikkuisen ladata rekuperaatiolla. Nyt iltapäivällä meni bensalla koko matkan myös. Tein heti perään toisen pikku kiekauksen, jolloin antoi noin kolmasosan tehosta sähköllä ja käynnistyi siis e-modeen akun lämmettyä ajossa.

Eli ei ainakaan mittariston mukaan käyttänyt kumpaankaan suuntaan sähköä ajamiseen. Kulutusta kyllä oli, mutta sininen palkki loisti poissaolollaan myös kiihdytyksissä.

Yaffa0

 
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 07.12.21 - klo:17:33
Tuo puskeminen ärsyttää itseänikin paljon. Selvä kauneusvirhe.

Niin, olisipa manuaalilaatikko.  ::)

Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Yaffa0

Aamulla startissa  -17 C. Kone ollut piuhassa (säteilylämmitin) 2,5 h ajastimella ja samalla sähköllä sisälämppärillä sisätilat lämpimiksi. Akut ladattu edellisenä iltana 80% asti. Kone startista käyntiin. 500 metrin ajon jälkeen jäähdytysvesi 71 C ja siitä aika nopeasti 90 C. Ei haittaa, että näin kovalla pakkasella kone käy. Hyvä vaan, niin ei tule kylmäkäynnistyksiä. Sisäänajokin menossa vielä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 07.12.21 - klo:23:55
jos akku kylmempi kuin -10 niin ei käynnisty sähköllä. Mutta nyt tosiaan taisi käyttää koko matkalla sähköä vain lämmitykseen ja siihenkin sitä irtosi aika heikosti. Ajaminen meni puhtaasti (pun intended) bensalla. Vasta ihan lopussa antoi pikkuisen ladata rekuperaatiolla. Nyt iltapäivällä meni bensalla koko matkan myös. Tein heti perään toisen pikku kiekauksen, jolloin antoi noin kolmasosan tehosta sähköllä ja käynnistyi siis e-modeen akun lämmettyä ajossa.

Eli ei ainakaan mittariston mukaan käyttänyt kumpaankaan suuntaan sähköä ajamiseen. Kulutusta kyllä oli, mutta sininen palkki loisti poissaolollaan myös kiihdytyksissä.

No paljonko oli kulutukset (kWh + l / 100km) matkalla?
Esim itsellä eilen hybriditilassa vajaalla akulla ja kylmänä lähtö, kulutukset 35km matkalla 3,2 + 19kWh / 100 km. Ajoaikaa tasan tunti.
Lämmitys haukkaa tunnissa max 5kWh.
Hybriditilassa siis käyttää sähkömoottoria ja bensaa samaan aikaan, puhutaankohan me eri asioista?

Sininen palkki on vaan sähköajoa varten, ei hybriditilaa.

Näet sen hetkellisen sähkönkulutuksen mittaristossa, kyllä se pomppaa kiihdytyksissä ylös. Rekuperaatiota ei ole liian kylmällä tai täydellä akulla juurikaan, kun sitä sähköä ei minnekään saa säilöttyä. Ihan normaalia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy