Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Yaffa0

Minulla ei ole ainakaan vielä käynnistynyt bensakone, vaikka olen lähtenyt kesken lämmityksen. Samalla huomasin viikonloppuna, että kun lähdin kadun varresta kylmällä autolla, niin heti oven avauksesta auto alkoi kiireellä lämmittämään sisäilmaa, vaikka en ollut edes astunut vielä sisään ja "käynnistänyt" autoa.

Tietääkö kukaan varmuudella miten tuo toimii tällaisessa tapauksessa:

On edellisenä iltana ladannut akun esim. 80-90 prosenttiin ja keskeyttänyt latauksen sitten siihen mutta jättänyt auton latausjohtoon ja ajastanut lähdön niin, että siinä on pelkkä lämmitys. Tuleeko tuo lämmitys silloin verkkovirrasta (kun johto on kerran kiinni) vai kuluttaako akkuja? Oman havainnon mukaan tulisi verkkosähköstä lämmitys.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Jos piuhassa on virtaa saatavilla, käyttää sitä.

Siellä infotaimentin syövereissä (olisko e-managerinsa?) on valinta ilmastoinnin aloitukselle ”aloita kun ovi avataan” tms. Tuo lienee aktiivisena sulla ja aloittaa lämmityksen ennen virtojen kytkemistä.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: miz - 16.11.21 - klo:10:56
Jos piuhassa on virtaa saatavilla, käyttää sitä.

OK ja tuo pätee myös "suko-kytkentään". Minulla ei ole (eikä varmaan tulekaan) muuta saataville.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Mulla kans se mukana tullut suko laturi ollut vajaan vuoden käytössä ja on toiminut juurikin niin että piuhan ollessa kiinni lämmittää sen virralla.

Nyt mietinnässä voimavirralla toimivan latauspiuhan hankinta, saisi sen 16A latauksen ja lämmityksen. Tiedä sitten onko sijoituksen arvoinen omassa käytössä.

Le.ON

Kiitos vastauksista. Ei haittaa vaikka kone käynnistyykin, mutta kunhan vain ihmettelin. Tulee bensalla ajettua noin tankillisen verran kuukaudessa muutenkin, joten en sitä tietenkään karsasta. Nyt talvella tulee menemään mun ajoprofiililla ehkä pari tankillista kuukaudessa. Huima pudotus ollut kyllä bensakuluissa vanhaan, vaikkei kotilataustakaan vielä ole.

tgotj

Itsellä tämänhetkinen pitkän ajan keskikulutuksen 2,0l/100km plus sähköt päälle. Ja näin nollakelistä ajettuna semmoinen 24km työmatkoja ja akkua oli jäljellä vissiin 46% kotimatkan päätteeksi. Ja ei, en aio palella sähkölläkään ajaessa eli säädöt kabiinilämmön suhteen ihan normaalit.

Lionman

Minulla vastaava kulutus 3,4. Arvioin sähköt päälle bensana n. 0,8. Kohta vuosi täyttyy, nyt 27,3tkm ajettu. Normiajoa normisäädöin ja ajonopeuksin (vakkari +8) kuten aiemmillakin, usein kärry perässä mökkihommissa. Se on kyllä tyhjänäkin melkoinen jarruvarjo. Auton ominaisuuksien kanssa olen tullut toimeen.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

heller

Ilmottaakos äppi jos auto latautuu tai on latautunut?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Jontigga

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 16.11.21 - klo:05:59
Se tekee tuota, kun auto on ollut johdon päässä esilämmityksessä eikä lämmitys ole vielä loppunut. Käynnistymisen voi välttää lopettamalla esilämmityksen ennen kännistystä. Itse yleensä ensin irrotan latausjohdon ja istun sitten autoon. Jos lämmitys on vielä päällä, suljen sen kännykällä ja käynnistän auton vasta sitten.

- Jos lämmitys johdon kanssa on jo loppunut, moottori ei käynnisty.
- Jos esilämmitys on ollut ilman johtoa akusta, moottori ei kännisty.

Toinen tapa lopettaa auton lämmitys on mennä autoon sisään ja laittaa ainoastaan virrat päälle käynnistys napista ja säätää manuaalisesti lämpötilaa pienemmälle esim. +21. Tämän jälkeen vasta käynnistää auton ja ainakaan minulla ei ole lähtenyt polttomoottori päälle. Tällöin ei tarvitse aina puhelimella käynnistellä hidasta connect sovellusta ja sitä kautta lopettaa auton lämmitystä.


Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

mipefin

Lainaus käyttäjältä: heller - 17.11.21 - klo:12:11
Ilmottaakos äppi jos auto latautuu tai on latautunut?

Appin asetuksista voit itse säätää ilmoittamaan siitä että on latautunut tai jos lataus keskeytyy jostain syystä.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

tgotj

Lainaus käyttäjältä: heller - 17.11.21 - klo:12:11
Ilmottaakos äppi jos auto latautuu tai on latautunut?
Ilmoittaa kun latautunut täyteen.

heller

Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Le.ON

Lainaus käyttäjältä: Jontigga - 17.11.21 - klo:12:28
Toinen tapa lopettaa auton lämmitys on mennä autoon sisään ja laittaa ainoastaan virrat päälle käynnistys napista ja säätää manuaalisesti lämpötilaa pienemmälle esim. +21. Tämän jälkeen vasta käynnistää auton ja ainakaan minulla ei ole lähtenyt polttomoottori päälle. Tällöin ei tarvitse aina puhelimella käynnistellä hidasta connect sovellusta ja sitä kautta lopettaa auton lämmitystä.
Kuulostaa turhan vaivalloiselta ainakin omaan makuun, kun itse tottunut vain kävelemään autolle, kahvasta ovet auki, kaapeli irti auotsta sekä tolpasta ja viskasen takakoppaan, jonka jälkeen istahdan autoon ja menoksi. Se, että moottori käynnistyy satunnaisesti muutamaksi kilometriksi kuluttaen muutaman desin menovettä, ei tunnu juurikaan tankissa tai kukkarossa ja tekee lisäksi hyvää moottorille. Jos polttiksella ajamistä oikein yrittämällä yrittäisi välttää, niin sähköauto saattaisi olla fiksumpi vaihtoehto.

tgotj

Itse pistän polttomoottorin pyörimään kerran viikossa, muut ajot saan vedettyä sähköllä. Sen pitäisi kyllä riittää pitämään polttis vetreänä?

Jontigga

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 17.11.21 - klo:16:06
Kuulostaa turhan vaivalloiselta ainakin omaan makuun, kun itse tottunut vain kävelemään autolle, kahvasta ovet auki, kaapeli irti auotsta sekä tolpasta ja viskasen takakoppaan, jonka jälkeen istahdan autoon ja menoksi. Se, että moottori käynnistyy satunnaisesti muutamaksi kilometriksi kuluttaen muutaman desin menovettä, ei tunnu juurikaan tankissa tai kukkarossa ja tekee lisäksi hyvää moottorille. Jos polttiksella ajamistä oikein yrittämällä yrittäisi välttää, niin sähköauto saattaisi olla fiksumpi vaihtoehto.

Itseäni ei ahdista polttiksella ajo, päinvastoin haluaisin enemmän ajaa hybrid modella sen verran bensalenkkari olen.  ;D itsellä ollut vuoden ajot 20 000km ja keskikulutus ollut noin 2,8l/100km eli kyllä on tullut ajettua polttomoottorilla. Jos tuo menovesi olisi hieman edukkaampaa niin ajaisin mielelläni enemmän hybrid modella.

Talviaikaan käytän tuota metodia välillä kovilla pakkasilla tai muuten lyhyillä ajopätkillä, koska en halua että polttomoottori käynnistyy eikä ehdi lämmetä ajomatkan aikana normaali lämpötiloihin. Pitkässä juoksussa ei tee kovin hyvää ajella lyhyitä stinttejä kylmällä koneella.
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Pihistelijä

Ohjekirjassa puhutaan käyttötilojen yhteydessä Intelligent Hybrid-sovelluksesta. Mistä kohtaa valikkojen syöveristä se löytyy? Pyörittelin mielestäni kaikki mahdolliset paikat, mutten löytänyt. Sen pitäisi määrittää säästetäänkö akkua myös paluumatkalle, vai kulutetaanko se kokonaan jo menomatkalla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Kojuvi

Minulla se on kolmikenttänäkymän toisella sivulla. Sen saa muistaakseni esille, kun painaa pitkään jotain kenttää jolloin siihen sopivat sovellukset tulevat valintalaatikkoon. Noissa kuvissa toisessa on juuri niin tehty. IH on siinä harmaana kun se on jo mukana.




Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 20.11.21 - klo:10:56
Minulla se on kolmikenttänäkymän toisella sivulla. Sen saa muistaakseni esille, kun painaa pitkään jotain kenttää jolloin siihen sopivat sovellukset tulevat valintalaatikkoon.
Kiitos, nyt selvisi. Piti painaa sitä ajoneuvon hallinnan kolmioaluetta vähän aikaa pohjassa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

miz

Toi jää aina välillä mulla vahingossa päälle. Muutaman kerran tuli ihmeteltyä outoja reittejä (ja siinä sivussa akun käyttöä), kun navi piirtää etsityn määränpään välietappina, ja oletuksena aina lopullinen määränpää on koti.

Lionman

Mikä on tuo "ajoneuvon hallinnan kolmioalue", jota Pihistelijä painoit pitkään?

Joku ihmetteli Ocu iV-webastoketjussa lataushybridin matka-ajokulutusta. Enpä sinne viitsinyt asiaa kommentoida, kun eri merkki eikä liity mitenkään webastoon. Tämä joku kertoi päässeensä 3,0L kulutukseen, tuskin on matka-ajoa, mutta jos on niin matka on lyhyt.

Mutta eilen käytiin rouvan kanssa päiväretkellä  268km edestakaisin. Auto oli ladattu täyteen edell. yönä ja ajastettu esilämmitys (+22 pyynnillä)1,5h ennen lähtöä sitten kun lähtöaika tiedettiin. Lähdössä akusto 98% ja auto oli piuhassa lämmityksen ajan (8A). Ensin n. 10km kaupunkipyöritystä ja siiten vakkarilla 108km/h. Päästiin 35m sähköllä.

Kulutus 4,6, keskinop. 72 ja sähkön keskikul. 3,6. Bensalla ajun keskikul. siis 5,3L/100 km. Tämmösiä ne on ollut. Sähkönkulutustiedot  jää tietämättä bensa-ajonkin osalta, kun ei tullut painettua sen kulutusta mieleen silloin, kun sähköllä meno loppui. Yhteensä sähköä kului 9,65kWh.


MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

^
Jos on reippaasti yli sähkörangen pituisia matkoja edessä niin omasta kokemuksesta ne kannattaa ajaa hybridimoodilla. Yli 80 nopeudet käytännössä bensalla niin sähköt jää pienempiin nopeuksiin ja nopeuden muutoksiin joissa siitä on eniten hyötyä, eikä vedä akkua tyhjäksi heti alkuun.
Musta auton navi osaa jakaa reitin mukaan aika kivasti sen sähkön käytön, eniten sähköajoa taajamissa ja hitailla osuuksilla.

Mutta kokonaisuutena nuo kulutuslukemat on varsin lähellä omiakin kokemuksia maantieajossa.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 21.11.21 - klo:11:06
Mikä on tuo "ajoneuvon hallinnan kolmioalue", jota Pihistelijä painoit pitkään?

Avaa tämä 3-osainen näkymä


Paina pitkään joko vasemman tai oikean puolesta osaa => avautuu uusi ikkuna, josta voit valita Intelligent sovelluksen.



Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Ajoin tänään kokeilumielessä hybriditilassa bensatankin ihan tyhjäksi. Läksin aamulla Helsingistä moottoritietä Lahteen päin. Tankki oli ollut jo pitkään punaisella ja bensa rangea oli 25 km. Järvenpään kohdalla range oli 0 km, mutta akussa oli latausta niin paljon, että pääsisin hyvin Mäntsälään, joten jatkoin. Mäntsälässä polttomoottori kävi yhä vaikka range oli ollut pitkään 0 km. Akussa oli yhä 75% latausta, joten laskin, että pääsisin Lahteen joten jatkoin taas. Orimattilassa bensa sitten loppui ja tuli ilmoitus että vain sähköajo on mahdollista. Jatkoin sähköllä Lahteen. Nyt autoon tuli tosin limb-moodi eikä se antanut ajaa yli 80 km/h. Ei edes alamäessä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Yaffa0

Auton käyttöohjeissa sanotaan, että bensatankkia ei pitäisi ajaa täysin tyhjäksi. Samoin siellä sanotaan, että akkuja ei pitäisi ajaa 0% asti (lyhentää akkujen elinikää). Lisäksi Seatin myyjä sanoi, että akkujen lataaminen aina 100% ei myöskään ole niille terveellistä. Tulisi ladata välillä myös 80-85%.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

tgotj

Akkuja ei pitäisi ajaa täysin tyhjäksi, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin valmistaja estää sen softalla. Eli 0% ei oikeasti ole tyhjä akku. Ja täyteen latauksessa akku rasittuu jonkin verran eli optimaalisesti litiumakkua pitäisi aina ladata noin välillä 20-80% jos akun kestoa pelkästään ajattelee. Mutta kyllä itse ainakin lataan täyteen aina ja toivon, että elektroniikka riittävän älykäs hidastamaan loppulatausta niin, että akku kestää ainakin sen ajan minkä autoa pidän. Toki täyssähkö houkuttaa koko ajan enemmän ja enemmän, mutta ehkä tällä mennään vielä vuosia….

Pietarin poika

Moikka! SEAT Leon hybriden latausluukku menee jumiin heti kun tulee vähänkin pakkasta, vaikka ei olisi kosteutta sateen muodossa tullut. Voiko AE jäätyä noin helposti vai onko joku lukitusmekanismi, jota on hoksaa?

miz

Tuosta akusta, tyhjäksihän se ei normaalisti mene, koska sieltä otetaan starttivirtakin vaikka akku olisi ajettu ns. loppuun. Samoin löytyy vielä sähköboostia vaikka ohitukseen. Jos akku on oikeasti tyhjä, ei auto lähde enää liikkkeelle ilman latausta.

Ihan tyhjänä tai täytenä ei kannata pitkään seisottaa, mutta en niin pelkäisi täyteen latausta, koska siinä loppulatauksessa hoidetaan myös kennojen tasapainotus.

Jos vaikkapa talvella ajaa auton paikkaan jossa latausmahdollisuutta ei ole, ja tarkoitus on siellä viipyä vaikka useampia päiviä, jättäisin kyllä itse sinne akkuun vähintään 20%.
Itse asiassa jätän enemmän tai jopa lataan ajossa matkalla, jotta on virtaa esilämmityksiin ja lyhyisiin taajama-ajoihin määränpäässä, jos siellä aikaa aion viettää.

evilk

Minulla oli viime talvena latausliitin rikki Superbista niin pari kertaa huoltoa odottaessa sain varoituksen "suurtehoakku tyhjä, anna auton moottorin käydä!" tjsp. No sitten pakkolatasin sinne kunnolla virtaa.

Omien kokemuksieni mukaan auton softa itse säätelee akun 0-100 väliä käytön mukaan. Eli jos lataat aina täyteen ja vedät tyhjäksi niin 0-100 väli "pienenee" sen huomaa siitä että oletettu kantama laskee. En nyt ole ihan varma tästä, mutta näin sen itse toteuttaisin jos minun pitäisi logiikka koodata.

Superbista (ja muistakin) puuttuu helppo mahdollisuus valita oletus max lataus -prosentti. Turhan hankalaa että se onnistuu vain sovelluksen ajastimen kautta. Oletan että jos tehdas olisi nähnyt tärkeäksi että autoa ladataan yleensä vain 80% asti niin sitä tarjottaisiin oletusvaihtoehtona. No itse käyttelen suht. surutta koska olen ensimmäinen omistaja ja auto lähtee tod. näk. vaihtoon viimeistään kolmen vuoden kohdalla.
Superb IV 1.4 TSI Sportline Combi -20
EX: Octavia RS 2.0 TSI DSG Combi -15, Octavia RS 2.0 TSI Combi -10, Octavia RS 2.0 TFSI Combi -08, Nissan Primera 5d 2.0 -01, Nissan Primera 4d 2.0 -98, Toyota Corolla 1.3 -88, Ford Escort 1.4 -86

heller

Lainaus käyttäjältä: miz - 22.11.21 - klo:08:39
Tuosta akusta, tyhjäksihän se ei normaalisti mene, koska sieltä otetaan starttivirtakin vaikka akku olisi ajettu ns. loppuun. Samoin löytyy vielä sähköboostia vaikka ohitukseen. Jos akku on oikeasti tyhjä, ei auto lähde enää liikkkeelle ilman latausta.

Ihan tyhjänä tai täytenä ei kannata pitkään seisottaa, mutta en niin pelkäisi täyteen latausta, koska siinä loppulatauksessa hoidetaan myös kennojen tasapainotus.

Jos vaikkapa talvella ajaa auton paikkaan jossa latausmahdollisuutta ei ole, ja tarkoitus on siellä viipyä vaikka useampia päiviä, jättäisin kyllä itse sinne akkuun vähintään 20%.
Itse asiassa jätän enemmän tai jopa lataan ajossa matkalla, jotta on virtaa esilämmityksiin ja lyhyisiin taajama-ajoihin määränpäässä, jos siellä aikaa aion viettää.

Paljonkos pidät akussa virtaa / paljonko virtaa pitää olla että esilämmitys toimii aina?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

miz

Esilämmitys ei toimi jos on alle 20% varausta.

100% latausta näytössä ei kuitenkaan tarkoita että akussa olisi se 13kwh ladattu sähköä, vaan yläpäässäkin on puskuri jota ei käytetä. Todellinen akun varaus on luokkaa 90%.
Ymmärrän kyllä pointtinne että jatkuva täyteen lataus ei tee hyvää kestolla, siksi lataan itsekin pääsääntöisesti ajastuksella täyteen ennen lähtöä.

Tuo latausprosenttien määrittely kyllä voisi olla parempikin, nyt seatilla on heti valittavissa ainoastaan 20-50% ajastuksella, ennen lähtöä aina 100%.

Toisekseen olisi kiva jos voisi laittaa muistiin alimman varaustason johon haluaa akun jäävän vaikka maantieajoa ajatellen. Nyt se nollautuu aina startissa ja haluaa käyttää akun tyhjäksi. ,,rsyttävää vaikka pitkää matkaa ajaessa kun aina tauon jälkeen pitää laittaa asetukset uudestaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy