Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Farao

Tähän tarkennuksena sen verran, että tekee tätä tosiaan siinä vaiheessa jos on ajastettu lämmitys/appin kautta  lämmitys menossa, kun on roikka kiinni. Jos pelkkä lämmitys ilman roikkaa, niin ei bensa pärähdä. Logiikka - ai missä?

tet

Lainaus käyttäjältä: Olaz - 12.11.21 - klo:10:30
PHEVissä polttomoottori ei käsittääkseni lataa 12v akkua lainkaan.

Juuri näin. Plugareissa (kuten täyssähkiksissäkin) on DC/DC-konvertteri joka lataa 12V akkua korkeajännitepuolelta. Polttiksen pyörittämää 12V laturia ei näissä ole. Toki eri autoissa on varmaan erilaisia toimintalogiikoita siinä, milloin konvertteri on käynnissä ja milloin ei. Mutta täytyy sen pääsääntöisesti ajon aikana olla käynnissä, myös sähköajon. Niin paljon 12V puolella on kuormaa (esim. kaikki auton valot, myös ajovalot, poppikone ym.), ettei se pieni 12V akku kauaa niille sähköä anna.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

Olen tosi tyytyväinen tähän PHEV Leoniin. Se sopii kuin nenä päähän ajoprofiiliini. Työmatka on 42 km suuntaansa. Työpaikan parkkipaikka on Lahden Toriparkissa maan alla. Siellä on hyvät Kempowerin uudet latauspisteet eivätkä ole ainakaan vielä ruuhkaisia. Aina on ollut vapaita paikkoja enemmän kuin puolet.

Ennen auton hankintaa hieman epäilin, että riittääkö sähkörange talvisin tuolle 42 km matkalle. Mutta hyvinhän se riittää. Kotona auto on ulkona, mutta esilämmityksellä saa auton nopeasti lämpimäksi ja kulutus pysyy kohtuullisena matkalla Lahteen. Kotiin päin tultaessa pääsee taas lämpimästä parkkihallista. 42 km ajon jälkeen akussa on vielä 25% varausta.


Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

juksa_

Onko jollain muulla käytössä ABB Terra AC -latausasema? Onko ratkaisua siihen, että latausasema katkaisee virransyötön, kun akku on ladattu täyteen, mikä sotii vähän sitä vastaan, jos haluaisi laittaa sovelluksesta lämmityksen päälle täyteen ladatun auton ollessa piuhassa, mutta suostuu ottamaan virtaa vain korkeajännitysakulta? Virransyöttö ei ainakaan itselläni aktivoidu automaattisesti uudelleen, vaan pitäisi käydä välissä irrottamassa piuha autosta ja aloittamassa lataus uudelleen. Latausasema yhdistetty wifiin, mutta ohjaus toimii silti vain bluetoothilla / lataustagilla. Olen kokeillut myös ajastettua lähtöä, mutta siitä huolimatta lataus päättyy jo aiemmin ja virransyöttö katkeaa, jolloin hoitaa lämmityksen vain auton akulla. Seatin sovellus ilmoittaa täyteen latauksen jälkeen "ei virtaa".

tet

^ Periaatteessa auton pitäisi ohjata latausasema katkaisemaan jännitteet, poistamalla latauspyyntö päältä. Mutta voihan olla, että tuo Terra jostain syystä katkaisee, vaikka auto pitäisi latauspyynnön päällä. Jos se noin tekee, niin selvä latausprotokollan rikkomus mielestäni, eli ei toimi kuten pitäisi. Auto on se, joka määrää, milloin ladataan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mr panu

Lainaus käyttäjältä: juksa_ - 13.11.21 - klo:12:18
Onko jollain muulla käytössä ABB Terra AC -latausasema?

Terrassa on mahdoton määrä kaikenlaista conffaus mahdollisuutta. Se on myös mahdollista kytkeä lataamaan ilman WiFi tai tagi käskytystä. Siihen oli muistaakseni erillinen Android sovellus ainakin ja tietokoneella pitäisi onnistua mikä vain. Epäselväksi itselleni jäi paljonko se antaa conffata ilman "huoltosalasanaa".

Oli omalla ostoslistalla, mutta annoin vaimon designin haukkumisen vaikuttaa ostopäätökseen...

Jos et muualta saa apua, niin laita abb:n terran sivuilla olevaan boxiin "ota yhteyttä" sama kysymys. Voi laittaa suomeksi.

juksa_

Kiitos vastauksista. Sillä tähän päädyinkin, kun markkinoitiin lukemattomilla määritysmahdollisuuksilla ja että vastaa sitä kautta myös tulevaisuuden tarpeisiin. Käyttäjän sovelluksella ei noihin ainakaan pääse käsiksi, kuormanhallinnat, ym. kyllä löytyy. Kysyin ennen ostopäätöstä, että vaikuttaako käyttöohjeen maininta ”Sähköautojen latausasema katkaisee virransyötön automaattisesti, kun latausjakso on suoritettu loppuun.” esim. auton ajastuksiin tai siihen, jos haluaa laittaa lämmitystä päälle latausjakson päätyttyä, mutta vastaus oli, että ei vaikuta siihen, vaan antaa kyllä latausjakson jälkeenkin virtaa edellä mainittuihin. Täytyypä pistää kyssäriä suoraan ABB:lle, jos sieltä löytyisi ratkaisua.

pasi

Minulla on ohjelmoituna lähtöaika joka arkiaamulle osapuilleen normaaliin töihinlähtöaikaan.
Ihan näppärää, mutta sivuvaikutuksena auto lataa muina aikoina omin päin vain puolilleen ja jää odottamaan lähtöaikaa.

Tästähän pääsee ohi tietty valitsemalla näytöltä "välitön lataus" kun on pysäyttänyt auton.
Mutta jos erehtyy nousemaan autosta valitsematta tuota, saatikka laittamaan latausjohdon kiinni ja hoksaa vasta sitten että jäipä laittamatta välitön lataus päälle, niin mitä silloin voi tehdä että lataus lähtisi käyntiin? Ruudulla ei ole mitään valintoja eikä siihen niitä tulekaan vaikka käyttäisi virrat päällä kun koko ajan on piuha kiinni.

Sovelluksesta latauksen toki saa käyntiin, mutta Connectin vasteajat tekevät sen että mitenkään käden käänteessä se ei tapahdu.

Onko muilla käynyt näin, ja oletteko keksineet näppärää konstia tilanteeseen?
Olisikohan se ollut kovinkin vaikeaa tehdä systeemi niin että kun piuha on kiinni niin näytöllä olisi vaikka oven avauksen jälkeen hetken aikaa valinnat "välitön lataus" ja vaikka lataustehon valinta?


miz

Haluaisit siis ilmeisesti ladata auton ja ajaa latauksen ja töihin lähdön välillä, ja pitää samalla lähtöajat aktiivisena?

Ei tuohon taida olla muuta keinoa kuin pohtimasi välitön lataus tavalla tai toisella, tai sitten ottaa ruksi lähtöajasta pois ennen tuota välilatausta. Ruksi sitten takaisin vasta kun pysäköi töihin lähtöön saakka.
Tietty siihen voi aktivoida väliin toisen lähtöajan, tavalla tai toisella pitää kertoa että haluaa ladata nyt, ennen sitä toista lähtöaikaa.

Jos haluttu lähtöaika on tiedossa, auto haluaa pitää akun kunnossa vajaalla latauksella ja ladata (+vähän lämmittää) sen ajoa varten vasta kun siihen on tarvetta.

mipefin

#1389
Lainaus käyttäjältä: pasi - 13.11.21 - klo:18:15
Minulla on ohjelmoituna lähtöaika joka arkiaamulle osapuilleen normaaliin töihinlähtöaikaan.
Ihan näppärää, mutta sivuvaikutuksena auto lataa muina aikoina omin päin vain puolilleen ja jää odottamaan lähtöaikaa.

Tästähän pääsee ohi tietty valitsemalla näytöltä "välitön lataus" kun on pysäyttänyt auton.
Mutta jos erehtyy nousemaan autosta valitsematta tuota, saatikka laittamaan latausjohdon kiinni ja hoksaa vasta sitten että jäipä laittamatta välitön lataus päälle, niin mitä silloin voi tehdä että lataus lähtisi käyntiin? Ruudulla ei ole mitään valintoja eikä siihen niitä tulekaan vaikka käyttäisi virrat päällä kun koko ajan on piuha kiinni.

Sovelluksesta latauksen toki saa käyntiin, mutta Connectin vasteajat tekevät sen että mitenkään käden käänteessä se ei tapahdu.

Onko muilla käynyt näin, ja oletteko keksineet näppärää konstia tilanteeseen?
Olisikohan se ollut kovinkin vaikeaa tehdä systeemi niin että kun piuha on kiinni niin näytöllä olisi vaikka oven avauksen jälkeen hetken aikaa valinnat "välitön lataus" ja vaikka lataustehon valinta?

Eikö tämä nyt kuulosta siltä että sulla on ajastettuna "Lataus ja lämmitys", ja asia korjaantuu sillä että laitat ajastukseen pelkän lämmityksen? Silloin auto lataa heti täyteen kun mahdollista, ja lämmittää sitten kun on sen ajastuksen aika. Itsellä on juuri näin, kun ei ole mitään säännöllistä lähtöaikaa arkisinkaan. Kun sitä latausta ei ole missään päällä olevassa ajastuksessa niin auto lataa täyteen.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

miz

^
Näin munkin mielestä jollei halua sitä akkua ladattuna/lämpimänä vasta lähdöksi.

tgotj

Autosta sai määritettyä halvan sähkön ajankohdan jolloin lataa silloin täyteen ainakin itsellä…

pasi

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 13.11.21 - klo:21:03
Eikö tämä nyt kuulosta siltä että sulla on ajastettuna "Lataus ja lämmitys", ja asia korjaantuu sillä että laitat ajastukseen pelkän lämmityksen? Silloin auto lataa heti täyteen kun mahdollista, ja lämmittää sitten kun on sen ajastuksen aika. Itsellä on juuri näin, kun ei ole mitään säännöllistä lähtöaikaa arkisinkaan. Kun sitä latausta ei ole missään päällä olevassa ajastuksessa niin auto lataa täyteen.
Jep, kyllähän tuo tilanne korjautuu noin.
En ole halunnut asiaa noin tehdä kahdesta syystä:
1) litiumakku ei tykkää siitä että sitä seisotetaan täynnä tai tyhjänä. Akun keston kannalta on parempi että se ladataan täyteen vasta juuri ennen lähtöä. Periaatteessahan tämä ei tietty ole minun ongelmani, koska en aio autoa niin pitkään pitää että akun ikä tulisi vastaan, mutta en ehdoin tahdoin halua kohdella autoa kaltoinkaan.
2) akussa ei ole muuta lämmitystä kuin latauksen ja purun tuottama lämpö. Kylminä aamuina on parempi että akku ladataan täyteen vasta juuri ennen lähtöä, jolloin se on liikkeellelähtiessä lämpimämpi ja toimii paremmin. Ja liikkeellelähtö sähköllä onnistuu vähän kylmemmälläkin.

Eihän tämä sinänsä ongelma ole, vähän ärsyttävä feature vain.

mipefin

Lainaus käyttäjältä: pasi - 14.11.21 - klo:17:09
Jep, kyllähän tuo tilanne korjautuu noin.
En ole halunnut asiaa noin tehdä kahdesta syystä:
1) litiumakku ei tykkää siitä että sitä seisotetaan täynnä tai tyhjänä. Akun keston kannalta on parempi että se ladataan täyteen vasta juuri ennen lähtöä. Periaatteessahan tämä ei tietty ole minun ongelmani, koska en aio autoa niin pitkään pitää että akun ikä tulisi vastaan, mutta en ehdoin tahdoin halua kohdella autoa kaltoinkaan.
2) akussa ei ole muuta lämmitystä kuin latauksen ja purun tuottama lämpö. Kylminä aamuina on parempi että akku ladataan täyteen vasta juuri ennen lähtöä, jolloin se on liikkeellelähtiessä lämpimämpi ja toimii paremmin. Ja liikkeellelähtö sähköllä onnistuu vähän kylmemmälläkin.

Eihän tämä sinänsä ongelma ole, vähän ärsyttävä feature vain.

1) Akun kapasiteetti on 12.8kwh mutta käytettävä osuus on vain 10kwh. Sehän voisi tarkoittaa sitä, että "täyteen ladattuna" akku on oikeasti noin 90% täynnä, ja "tyhjänä" jäljellä on oikeasti vielä 10%. Mutta tämä on vain arvailua ja riippuu siitä miten akunhallintajärjestelmän ovat VAG:lla konffanneet. Itsellä ainakin tulee sen verran ennalta suunnittelematta lähdettyä ajamaan että ei kerkiä odottelemaan 3 tuntia lataamista 8A:lla 50->100%, joten pidän jatkossakin aina täynnä, paitsi jos on tiedossa että en aja esim. viikkoon.
2) Tämä on tosiaan se huono puoli tässä menettelyssä, jonka itse kyllä huomaa aina pakkaskeleillä. Olin jo sanomassa että laittaa sen minimilatausprosentin vaikka 80-90% tienoille, mutta ei sitä näemmä pystynyt laittamaan 50%:a ylemmäs nyt kun tarkistin  :D
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

miz

Lainaus käyttäjältä: pasi - 14.11.21 - klo:17:09
Jep, kyllähän tuo tilanne korjautuu noin.
En ole halunnut asiaa noin tehdä kahdesta syystä:
1) litiumakku ei tykkää siitä että sitä seisotetaan täynnä tai tyhjänä. Akun keston kannalta on parempi että se ladataan täyteen vasta juuri ennen lähtöä. Periaatteessahan tämä ei tietty ole minun ongelmani, koska en aio autoa niin pitkään pitää että akun ikä tulisi vastaan, mutta en ehdoin tahdoin halua kohdella autoa kaltoinkaan.
2) akussa ei ole muuta lämmitystä kuin latauksen ja purun tuottama lämpö. Kylminä aamuina on parempi että akku ladataan täyteen vasta juuri ennen lähtöä, jolloin se on liikkeellelähtiessä lämpimämpi ja toimii paremmin. Ja liikkeellelähtö sähköllä onnistuu vähän kylmemmälläkin.

Eihän tämä sinänsä ongelma ole, vähän ärsyttävä feature vain.



Eikö auto siis nyt toimi juuri niinkuin haluatkin? Haluat että akku on ladattu ja auto lämmitetty ennen säännöllistä lähtöä?
Jos on jotain harvinaisempia poikkeuksia, niin sitten se täppä pitää vaan ottaa ajastuksista pois tai käynnistää lataus erikseen.

Mikä tässä siis ärsyttää tarkkaan ottaen?

pasi

Lainaus käyttäjältä: miz - 14.11.21 - klo:19:03
Eikö auto siis nyt toimi juuri niinkuin haluatkin? Haluat että akku on ladattu ja auto lämmitetty ennen säännöllistä lähtöä?
Jos on jotain harvinaisempia poikkeuksia, niin sitten se täppä pitää vaan ottaa ajastuksista pois tai käynnistää lataus erikseen.

Mikä tässä siis ärsyttää tarkkaan ottaen?
Mielestäni sen tuossa avauksessa sanoin. Se että kun muistaa asian vasta sen jälkeen kun on autosta noussut että olisi pitänyt valita välitön lataus ei sitä voi enää autosta käsin tehdä.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 14.11.21 - klo:18:02
1) Akun kapasiteetti on 12.8kwh mutta käytettävä osuus on vain 10kwh. Sehän voisi tarkoittaa sitä, että "täyteen ladattuna" akku on oikeasti noin 90% täynnä, ja "tyhjänä" jäljellä on oikeasti vielä 10%. Mutta tämä on vain arvailua ja riippuu siitä miten akunhallintajärjestelmän ovat VAG:lla konffanneet. Itsellä ainakin tulee sen verran ennalta suunnittelematta lähdettyä ajamaan että ei kerkiä odottelemaan 3 tuntia lataamista 8A:lla 50->100%, joten pidän jatkossakin aina täynnä, paitsi jos on tiedossa että en aja esim. viikkoon.
2) Tämä on tosiaan se huono puoli tässä menettelyssä, jonka itse kyllä huomaa aina pakkaskeleillä. Olin jo sanomassa että laittaa sen minimilatausprosentin vaikka 80-90% tienoille, mutta ei sitä näemmä pystynyt laittamaan 50%:a ylemmäs nyt kun tarkistin  :D

Minulle myyjä sanoi autoa luovuttaessaan, että akkua olisi hyvä ladata n. 80-90 % tienoille eikä aina 100% täyteen. Toki jos tietää, että lähtee heti latauksen päätyttyä, niin sitten se 100% toimii, kunhan kaikki lataukset eivät aina ole 100% asti.

Kun minulla ei ole nyt säännöllistä ajoa joka päivä, niin olen toistaiseksi ladannut ajojen jälkeen aina heti tuonne 80-90% tienoille.

Eikös tuohon Pasin ongelmaan tosiaan helpointa ole se, että poistaa ajastukset ja lyö vaan kaapelin kiinni autoon. Sehän lähtee heti lataamaan ilman mitään säätöä. Connectin kautta voi latauksen sitten lopettaa haluamaansa prosenttitasoon tai ajastaa seuraavan startin.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Ok, eli ajatukset on päällä ja autosta jo poistuttu kun tulee mieleen että haluatkin ladata ja ajaa ennen seuraavaa ajastusta.
Sorry hämäsi tuo että et halua akkua ladata ennenkuin juuri ennen  seuraava ajastettuna lähtöä.

Auton ulkopuolella kun ei ole erillistä nappia, ja connectia et halua käyttää, eli ei kai siinä muu auta kuin mennä takaisin autoon, virta päälle ja laittaa infotaimentin akunhallinnasta välitön lataus päälle.

En ole ihan varma ottaako samalla toistuvat ajastukset pois käytöstä, mutta nehän voit tsekata tämän ”ylimääräisen” ajokerran jälkeen.
Joka tapauksessa joudut tavalla tai toisella tuon infotaimentin latausasetusten/ajastusten tai connectin kautta asian hoitamaan.

mr panu

Nuo VAG:n autot on kyllä surkeita tämän latauksen hallinnan osalta.
Sitä älyä voi kuitenkin siirtää laturille, eikä ole enää maksullisen online palvelun varassa.

Tutulla on id3:n kanssa käytössä CTEK-NJORD-GO.
Tuon laturin saa vaikka mukaan. Korostuu ehkä täyssähköissä, eikä tarvitse hankkia kuin yksi laturi.

miz

^
Eikös sille autolle tarvi etäohjatusta laturista huolimatta kertoa koska haluaa lähteä lämpimällä autolla?

Muusta latauksen hallinnasta kuin tämä hybridi ei ole kokemuksia, varmasti on parempiakin toteutuksia, mutta itse en ole nähnyt ongelmaa tämän kanssa.
Autolle kerrotaan koska haluaa lähteä. Esim säännöllinen aamulähtö, ja niiden lisäksi /välillä halutut lähtöajat. Tai sitten etänä lataus ja lämmitys käyntiin riippumatta mistään lähtöajoista.

Itse arvostan etätoimintoja muuallakin kuin omassa piuhassa kiinni ollessa (ja tällöin olisi ainoastaan latauksen ajoitus), jos niistä haluaa pitää kiinni, niin on edelleen naimisissa maksullisten lisätoimintojen kanssa.

Etäyhteyden yhdistyminen saisi olla toki vielä nopeampaa, ja mieluiten vielä ilmainen, mutta mulla on toiminut hämmästyttävän luotettavasti kun olen lukenut konsernin ongelmista.
Toivottavasti seuraava softapäivitys ei pasko tätä toimintaa ja tuo uusia bugeja, mulla on versio 1780 vs ilmeisesti uusin 1804..

Yaffa0

Mulla on 1804 ja Connect on toiminut koko ajan tähän asti OK. Eilen auto ilmoitti, että päivitys saatavilla, mutta oltiin liikkeessä, niin en viitsinyt alkaa sitä vielä asentamaan. Katotaan mitä tuo tullessaan ja päivittyykö versio.



Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Hego

Mä oon siinä uskossa että nuo versionumero päivitykset tapahtuvat huollossa. OTA:na tulee noita kartta yms. pikku päivityksiä.

Seat León ST PHEV Xcellence

miz

Samassa luulossa minäkin.
Mulla samat versiot noissa kolmessa alimmassa, auto on käyttöönotettu helmikuussa ja muutamia ota -päivityksiä on tullut matkan varrella, ilmeisesti juurikin navigointi yms.

Le.ON

Tänään töistä lähtiessä höräytti heti käynnistyspainikkeen painamisesta polttomoottorin käyntiin eikä antanut vaihtaa E-modelle, kuin vasta jäähdytysveden lämmettyä 90 asteeseen (öljy jäi edelleen alle mittarajan). Auto oli kuitenkin asetettu normaalisti lataamaan täyteen juuri ennen lähtöä ja olinkin autolla 2 minuuttia ajastuksen jälkeen auton ollessa sisältä lämmin ja akku 99% täynnä, mutta jostain syystä polttiksella mentiin muutama kilometri. Ei maailmaa kaatava ongelma, mutta mistäköhän johtuu? Kylmemmissäkin keleissä mennyt ihan hyvin sähköllä.

Tombba

Ihan normaalia. Mulla tekee samoin about kerran viikossa. Eipä haittaa ajella muutamaa kilsaa bensalla silloin tällöin.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 15.11.21 - klo:12:02
Mulla on 1804 ja Connect on toiminut koko ajan tähän asti OK. Eilen auto ilmoitti, että päivitys saatavilla, mutta oltiin liikkeessä, niin en viitsinyt alkaa sitä vielä asentamaan. Katotaan mitä tuo tullessaan ja päivittyykö versio.




Versionumerot eivät vaihtuneet, mutta bugeja korjailtiin...  ::)


dice shaker app
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 15.11.21 - klo:22:59
Tänään töistä lähtiessä höräytti heti käynnistyspainikkeen painamisesta polttomoottorin käyntiin eikä antanut vaihtaa E-modelle, kuin vasta jäähdytysveden lämmettyä 90 asteeseen (öljy jäi edelleen alle mittarajan). Auto oli kuitenkin asetettu normaalisti lataamaan täyteen juuri ennen lähtöä ja olinkin autolla 2 minuuttia ajastuksen jälkeen auton ollessa sisältä lämmin ja akku 99% täynnä, mutta jostain syystä polttiksella mentiin muutama kilometri. Ei maailmaa kaatava ongelma, mutta mistäköhän johtuu? Kylmemmissäkin keleissä mennyt ihan hyvin sähköllä.
Se tekee tuota, kun auto on ollut johdon päässä esilämmityksessä eikä lämmitys ole vielä loppunut. Käynnistymisen voi välttää lopettamalla esilämmityksen ennen kännistystä. Itse yleensä ensin irrotan latausjohdon ja istun sitten autoon. Jos lämmitys on vielä päällä, suljen sen kännykällä ja käynnistän auton vasta sitten.

- Jos lämmitys johdon kanssa on jo loppunut, moottori ei käynnisty.
- Jos esilämmitys on ollut ilman johtoa akusta, moottori ei kännisty.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 15.11.21 - klo:23:58
Ihan normaalia. Mulla tekee samoin about kerran viikossa. Eipä haittaa ajella muutamaa kilsaa bensalla silloin tällöin.
Minuakaan ei haittaa, mutta haluan tehdä sen tietoisesti. Minua harmittaa suunnattomasti, jos moottori käynnistyy odottamatta puun takaa. Haluan tietää syyn miksi se käynnistyi. Tämä lämmityksen jälkeinen käynnistyminen oli yksi harmituksen paikka. Haluan hallita moottorin käynnistymistä, ettei se käynnisty turhaan jollekin muutaman kilometrin reissulle vaan vasta pitkälle josta siitä on hyötyäkin. Silloinkin tietoisesti asettamalla auton hybriditilaan. Ensimmäisen kilometrin aikana sekä sähkön että bensan kulutus ovat suurta. Siis sähköakin menee enemmän kuin pelkässä sähköajossa. Moottoria ei kannata laittaa tulille lyhyille reissulle.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 16.11.21 - klo:05:59
Se tekee tuota, kun auto on ollut johdon päässä esilämmityksessä eikä lämmitys ole vielä loppunut. Käynnistymisen voi välttää lopettamalla esilämmityksen ennen kännistystä. Itse yleensä ensin irrotan latausjohdon ja istun sitten autoon. Jos lämmitys on vielä päällä, suljen sen kännykällä ja käynnistän auton vasta sitten.

- Jos lämmitys johdon kanssa on jo loppunut, moottori ei käynnisty.
- Jos esilämmitys on ollut ilman johtoa akusta, moottori ei kännisty.
Tai sitten huomatessaan moottorin käynnistyvän, sammuttaa sen samantien ja käynnistää uudestaan. Nyt lähtee sähköllä.

miz

Olisi ihan mielenkiintoista tietää mikä idea tässä muutoksessa on takana, vai onko ihan joku bugi.
Omassa, ilmeisesti vanhassa, softaversiossa tätä ominaisuutta ei vielä ole.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy