Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

miz

^
Kannattaa muistaa että se auto puhaltaa sitten kylmää kunnes vastukset on lämmittänyt lämppärin kiertoveden.

jukkanen

Miten tämän PHEV:n lämmitysjärjestelmä toimii, noin niin kuin tiivistetysti maallikkokielellä? Osaisiko ja viitsisikö joku sen kertoa? Tarkoitan siis semmoista perusselitystä käytetystä tekniikasta.

miz

Lämmityksen kierto on jaettu moottorille ja sisätiloille. Jos polttomoottoria ei käytetä/on kylmä, sähkövastuksella lämmitetään sisätilan lämmittävää jäähdytysnestettä, mutta ei moottoria.
Esilämmitys lämmittää matkustamon kiertoa tuolla samalla vastuksella, moottoria ei.
Kun moottori ja neste on lämmin, avataan moottorin jäähdytysnesteen kierto sisätiloihinkin ja sähkövastusta ei tarvi käyttää.

Joku viisas voi kertoa liittyykö tähän kuvioon mitenkään akuston/sähkömoottorin mahdollinen ylijäämälämpö. Akkuja ei kuitenkaan erikseen lämmitetä.

Siksi kylmällä kuluu rutkasti sähköä lämmitykseen  sähköllä ajettaessa, kun kaikki energia otetaan ajoakusta ilman polttomoottorin hukkalämpöä.

Tähän saa korjata tai täydentää mieluusti jos jollain on tarkempaa tietoa.

Hego

Lisäksi kiinnostaisi tietää että toimiiko järjestelmä vielä niin että kun olet sähköllä lämmittänyt lämppärinkennon vedet ja sisästilat lämpimäksi ja sitten kun hybritilalssa moottori lähtee käyntiin, osaako auto hyödyntää lämmityspiirissä kiertävän kuuman veden mottorin lämmitykseen? Ainakin jäähdytysneste lämpenee tosi nopeasti ajossa, jos on lähtenyt suoraan latauksesta sisätilat lämpimänä.
Seat León ST PHEV Xcellence

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Farao - 10.11.21 - klo:09:56
Juurikin näin. 1.8kW laturilla tosin se saattaa dipata alle 90% lähdössä, kun taas perusseinälaturilla 3.6kw se on yleensä 98% tai 99%.

Korjatkaa jos olen väärässä.  Käsitykseni mukaan auto ei käytä korkeajänniteakkua lämmitykseen jos ei ole valittu tätä mahdollisuutta asetuksista.

Vielä nolla keleillä, joita nyt on ollut muutamana päivänä, 8A eli 1,8kW laturilla on akun jännite minulla pysynyt 97-98% , vaikka asetukset ovat mahdollistaneet korkeajänniteakun käytön lämmitykseen.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

miz

Piuhan 8A sähköä mulla ainakin käyttää piuhan ollessa kiinni, vaikka akkukäyttö on sallittu asetuksista.
Eilen viimeksi lataus + lämmitys ja lähdössä akku 99%. Samalla tavalla toimi koko viime talven. Onko tähän tullut joku muutos softassa?

akk

^ Nämä varmaan eroavat hieman merkki- (ja malli ?) kohtaisesti.  Omassa WeConnect-apissa on oma  kohta  lämmityksen aktivoinnile (aktivointi heti) ja valinta lämpötilalle, oletan että se koskee webastoa joka autoon on asennettu. Ajastettuissa on latauksen lisäksi mahdollisuus käyttää ilmastointia. Toisaalla on vielä asetus jolla voidaan valita käytetäänkö ilmastointiin akkua vai ei.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

miz

Joo voi olla eroja eri malleissa.

Leonissa on vain ilmastointi -täppä, joka tarkoittaa sekä lämmitystä että jäähdytystä haluttuun lämpötilaan. Tuo akkuvirran käytön hyväksyntä-täppä tosiaan löytyy, mutta mulla tuntuu vaikuttavan vain käyttöön ilman piuhaa.
Akku on ollut täynnä ennen lähtöä jos esilämmittää piuhassa, eli ei ole käyttänyt akkuvirtaa esilämmitykseen, vaan verkkovirtaa.

Webastoahan Leoniin ei ainakaan vielä saa (jälkiasennuksesta en tiedä).

Myötämäki

Te joilla jo käyttökokemusta viileistä keleistä ladattavalla Leonilla: kun lähtee sähköajoon liikkelle pikkupakkasella, ilman esilämmitystä, esim. n. -5°C , niin kuinka kauan menee aikaa ennen kuin tuo sähkötoiminen lämmityslaite alkaa puhkua selvästi lämmintä ilmaa? Tämä ei tietenkään ole tavallisin toimintatapa, mutta kiinnostava, kun koittaa suhteuttaa tuon sähkötoimisen lämmityksen nopeutta perinteisempien autojen lämmitykseen verrattuna. Esilämmitys on tietysti paras tehdä lähdettäessä liikkeelle kylmässä ja mieluiten kaapelia pitkin tulevalla energialla.

Oletan, että auto kylmänä liikkeelle lähtiessä sisätilojen lämmitys ajoakusta sähkövastuksella olisi nopeampaa kuin polttomoottorin hukkalämmöllä, kun polttomoottorin lämpeneminen vastaavasti on aika hidasta. Onko auton toimintalogiikka sellainen, että voisi halutessaan kylmässä lähteä liikkeelle polttomoottorin voimin, mutta lämmitys ainakin ajon alkuvaiheessa tapahtuisi ajoakun sähköenergialla (jos varausta akussa on)?


Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: miz - 10.11.21 - klo:11:50
^
Kannattaa muistaa että se auto puhaltaa sitten kylmää kunnes vastukset on lämmittänyt lämppärin kiertoveden.

Mutta moottori on lohkarin jäljiltä lämmin, joten sieltä alkaa tulemaan hukkalämpöä ohjaamoon suht. nopsaan.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Lionman

Oletko saanut hybridiin lohkolämmittimen? Minä sain ainoana vaihtoehtona sen tulitikkuaskin kokoisen öljypohjaa lämmittävän säteilylämmittimen/vastuksen. Sillä ei juurikaan lohko lämpene.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

^^^

Lämpöistä alkaa tulemaan muutamassa minuutissa, nopeammin kuin missään mulla olleessa autossa.
Ymmärtääkseni käyttää sähköä rinnalla myös lämmittämiseen, lämpenee nopeasti bensallakin lähtiessä.
Itse laitan connectilla lämpenemään vähän ennen lähtöä, jos ei ole ajastettuna, oli piuha kiinni tai ei.
Ilman piuhaa itse asiassa lämpenee paljon nopeammin kun on täydet tehot tarjolla lämppärille.

Tuon hitaan lämmityksen (ja latauksenkin) vuoksi ajattelin sittenkin taipua ja hommata 16A lataukset kotiin, vaikka sillä 8A piuhallakin pärjää Helsingissä ihan ok.

^^
Mulla myös luulo että on ainoastaan öljypohjan säteilylämmitys tarjolla näihin.

Edellisen 1.8 tai:n letkulämppäriäkään ihan kauhean tehokkaana pitänyt sitä edeltävän webaston jälkeen.

Yaffa0

Säteilylämmitin se on, mutta edelliseen autoon viitaten (jossa oli sama), kovallakin pakkasella oli moottorinkäynnistyksellä eroa kuin yöllä ja päivällä (jos tuo oli ollut päällä pari tuntia) verrattuna siihen, että lähti ilman moottorin lämmitystä. Lämmitettynä (vaikka olisikin sitten vain öljypohjan säteilylämmitin) moottori käynnistyi paljon notkeammin ja lämpöä alkoi tulla 2-3 min päästä ajosta.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Ok, toivottavasti auttaa tässäkin.

Yaffa0

Sen verran vielä vajaan päivän MY 2022 kokemuksista, että:

Tehtaan renkaina tulivat Bridgestone Turanza T005 (92Y !!! nopeusluokalla), paistoviikko 23/21.
Tehtaan renkaissa oli MY22:ssa lukkopultit :O (ostin nämä erikseen turhaan, oli myyjällekin yllätys)
Takapenkillä lämpötilasäätimet olivat kosketuspinnoilla (nappien sijaan)
Keskunäyttö on ihan suht. nopea, ei lagaa. Mutta bugeja tuntuu olevan. Pahimpana tuo: "virhe: turvatyyny" -ilmoitus startissa.

Taidan vaihtaa käyttökielen englanniksi, kuten on ollut aiemmissa autoissani. Helpottaa googlettamista ja vian selvittelyä. Sitä kun tuntuu tämän kanssa tarvitsevan.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

tet

Lainaus käyttäjältä: Myötämäki - 10.11.21 - klo:19:44
Onko auton toimintalogiikka sellainen, että voisi halutessaan kylmässä lähteä liikkeelle polttomoottorin voimin, mutta lämmitys ainakin ajon alkuvaiheessa tapahtuisi ajoakun sähköenergialla (jos varausta akussa on)?

Leonista en osaa sanoa, mutta noin yleisesti, varmaankin nopein tapa saada paikat lämpimäksi on lämmittää sisätilat sähkövastuksella käyttäen moottorin generoimaa sähköä. Silloin polttiksella on enemmän kuormaa, kun pitää auton liikuttamisen lisäksi vielä generoida sähköä sille lämmitysvastukselle, ja siksi se lämpenee nopeammin kuin pelkästään autoa liikuttaessaan. En tiedä tekeekö Leon noin, enkä ole ihan varma edes tuosta omasta Fordista. Se kyllä lämmittää vastuksilla myös polttiksella liikkuessa, ja generoi aina väkisin myös sähköä, koska muuten se ei pysty liikkumaan polttiksen voimin. Mutta sen olisi mahdollista generoida vielä enemmänkin, kun siinä on kaksi sähkökonetta. En vain tiedä, hyödyntääkö se tätä mahdollisuutta - tuskin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

veski

Lämmityksestä onkin ollut hyvin kirjoittelua, mutta tekeekö muilla auto sitä, että esilämmityksen ollessa päällä auto starttaa polttiksena? Auto on kytkettynä Webaston kotilaturiin (oisko 3,8 kw). Sinällään tyhmää käynnistää polttista, kun akku riittäisi omaan ajoon vallan mainioisti. App joskus herjasi 12 v akun varaustilasta, ja aloinkin miettimään, että mitenhän sen latautuminen jos polttomoottori käy harvoin? Itsessään esilämmitys on toiminut hyvin, mutta kyllähän polttomoottorin käynnistyessä autosta tulee aika traktori tärinöineen. Seuraava auto tulee olemaan täyssähkö 😊 plugari on ollut hyvä harjoituskappale.

Monimerkkimies

Juu kyllähän tuo pakkasilla viime talvina teki tuota kun oli liian kylmä mennä akuilla auton mielestä. En nyt muista mikä oli se raja-arvo, mutta tekee tuota. Tosin auton äly on sen verran tyhmä että kun pienen ajelun jälkeen sammutat auton ja käynnistät niin antaa ajaa akuilla vaikka missä pakkasessa.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: veski - 11.11.21 - klo:23:10
Lämmityksestä onkin ollut hyvin kirjoittelua, mutta tekeekö muilla auto sitä, että esilämmityksen ollessa päällä auto starttaa polttiksena? Auto on kytkettynä Webaston kotilaturiin (oisko 3,8 kw). Sinällään tyhmää käynnistää polttista, kun akku riittäisi omaan ajoon vallan mainioisti. App joskus herjasi 12 v akun varaustilasta, ja aloinkin miettimään, että mitenhän sen latautuminen jos polttomoottori käy harvoin? Itsessään esilämmitys on toiminut hyvin, mutta kyllähän polttomoottorin käynnistyessä autosta tulee aika traktori tärinöineen. Seuraava auto tulee olemaan täyssähkö 😊 plugari on ollut hyvä harjoituskappale.

Täh? Eikös tuo traktorimaisuus kuulu dieselelihin?

Tänään käynnistin tarkoituksella ensimmäistä kertaa polttomoottorin paluumatkalla, enkä huomannut sen päällä oloa mistää muusta kuin kierroslukumittarista. Se pyöri 1500-2200 kierroksen välillä. En alkanut huudattamaan konetta, kun siihen ei ollut tarvetta. Mutta mitään värinöitä ei koneesta tullut, eikä kyllä tullut edellisestä 2017 Leonistakaan, jossa oli todella hiljainen ja värinätön kone. Käynnistymisen huomasi toki siinä valoissa seistessä kun start/stop pärähti, mutta sen jälkeen kone kävi värinättömästi ja hiljaa. Edellisen mallin (kuten tämän hybridinkin) kovin äänilähde on rengaskumu, ei moottori.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Monimerkkimies - 11.11.21 - klo:23:18
Juu kyllähän tuo pakkasilla viime talvina teki tuota kun oli liian kylmä mennä akuilla auton mielestä. En nyt muista mikä oli se raja-arvo, mutta tekee tuota. Tosin auton äly on sen verran tyhmä että kun pienen ajelun jälkeen sammutat auton ja käynnistät niin antaa ajaa akuilla vaikka missä pakkasessa.
Tuohan käynnistelee polttomoottoria aika usein näilläkin keleillä käynnistyksen yhteydessä. Itse sammutan auton silloin ja käynnistän uudestaan, lähtee silloin akulla. Turha se on joka päivä käynnistellä polttista kun nurkka-ajoa ajelee. Kerran viikkoon riittää varmasti.

miz

Auto lähtee bensalla kun akun lämpötila on kylmempi kuin -10.
Viime talvena lähti sähköllä katoksesta vielä parhaimmillaan -18 lämmössä, tällöin akun lämpötila oli oletettavasti yli tuon -10.

Ei lähde muuten bensalla esilämmitettynä tai muutenkaan. Moottori kyllä starttaa kylmällä herkemmin kun sähkötehoa on rajoitetusti tarjolla. Näillä etelän keleillä ja lämpötiloilla ei olla vielä lähelläkään noiden ominaisuuksien ilmentymistä.

Kovalla pakkasella se tyhjäkäynnin ääni ei ole mitenkään kaunis, samalla vielä lienee kuormaa päällä kun tekee sähköä siinä ohessa. Ei se kyllä musta erityisesti tärise tai melua varsinkaan kun on hetken pyörinyt. Toki enemmän ja epämiellyttävämmin kuin sähköajossa.

mipefin

Lainaus käyttäjältä: veski - 11.11.21 - klo:23:10
Lämmityksestä onkin ollut hyvin kirjoittelua, mutta tekeekö muilla auto sitä, että esilämmityksen ollessa päällä auto starttaa polttiksena?

Itse olen huomannut kyllä samaa, eli jos laittaa vaikka esilämmitykseen 22C (ja auto ei käynnistyshetkellä ole vielä ehtinyt lopettaa lämmitystä) niin saattaa esim -1C:ssä jo startata polttomoottorin. Jos esilämmitys ei ole ehtinyt loppua ja sen lopettaa itse, niin näin ei käy juuri koskaan paitsi kovilla pakkasilla. Samapa tuo, hyvä että edes välillä tulee käynnisteltyä sitä, tässä paikkakunnan alueella pyöriessä on lähes pelkkää sähköllä ajamista muutoin.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: veski - 11.11.21 - klo:23:10
Lämmityksestä onkin ollut hyvin kirjoittelua, mutta tekeekö muilla auto sitä, että esilämmityksen ollessa päällä auto starttaa polttiksena?
Minulla on tehnyt kolme kertaa. Moottori pärähtää käyntiin heti, kun painaa start nappulaa. Nyt koitakin muistaa sulkea esilämmityksen kännykällä ennenkuin astun autoon. Hieman rasittava ominaisuus, vai onkohan peräti bugi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Farao

Lainaus käyttäjältä: veski - 11.11.21 - klo:23:10
Lämmityksestä onkin ollut hyvin kirjoittelua, mutta tekeekö muilla auto sitä, että esilämmityksen ollessa päällä auto starttaa polttiksena?

Muut ovat tämän jo sanoneet, mutta pistän korteni kekoon ja kerron Formentorin tekevän myös tätä samaa. Oiskos tossa -7C ollut ja oli esilämmitys 22C asteeseen. Tällöin päräytti bensan päälle samassa. Eipä nyt varsinaisesti haittaa tosin. Jotenkin itsekin päättelin tämän olevan yksi tuhannesta ominaisuudesta, mitä ei ole erikseen kerrottu missään manuaalissa tms.  ::)

pasi

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 12.11.21 - klo:06:25
Minulla on tehnyt kolme kertaa. Moottori pärähtää käyntiin heti, kun painaa start nappulaa. Nyt koitakin muistaa sulkea esilämmityksen kännykällä ennenkuin astun autoon. Hieman rasittava ominaisuus, vai onkohan peräti bugi.
Minullakin ruvennut tekemään tuota. Bugilta haiskahtaa, ainakaan en keksi järkevää syytä"ominaisuudelle".

Rasittavaa, etenkin kun sovellus on niin verkkainen kuin on.

miz

#1375
Mitä ihmettä, onko mulla siis eri (vanha) softaversio viime vuoden lopussa valmistuneessa autossa?
Siinä jos on esilämmitys kesken, nyppää piuhan irti niin jatkaa puhallusta akun voimin. Ovi auki, kyytiin ja starttinappulasta lähtee sähköllä ihan normaalisti..

Tekeekö teillä autot tuota sekä ajastettuna että etänä lämmitys päällä napsautettuna, ilman ajastusta?

Edit: saas nähdä miten hyvin toimiva paketti toimii ekan huollon ja päivitysten jälkeen, kaikkea jännää täällä softassa mitä itsellä ei ole..

Yaffa0

Mikäs muuten on viimeisin softaversio? 1804?



Minulla oli vaikeuksia aamulla saada autoa liikkeelle, kun yritin sähköllä ja auto halusi väen väkisin käynnistää koneen. Nyt se on viety sinne huoltoon sen airbag errorin takia. Johan mä ehdin tässä 1,5 päivää ajamaankin. Paluumatkaksi sain 1.5 eTSI:n ja pisti ajattelemaan, että se on jonnin verran mutkattomampi tuote... (ehkä hyvä niin).
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

veski

Itsellä tosiaan kanssa hurahtaa käytniin jos esilämmitys vaiheessa, auto Etelä-Suomessa, joten kovat pakkaset eivät ole vielä akkuja kylmettäneet. Huomasin aplikaation varoittelevan, että 12 voltin akun varaustila alhainen ja uhkaus polttomoottorin tarpeesta. Eli voisiko liittyä siihen, että normiakkua rasitettaessa polttomoottori käynnistyy? En usko, että olisi amerikan temppu, että ko. akku saisi myös osansa seinästä.

Olaz

Täällä ainakin ensimmäisen ~500 kilometrin aikana polttomoottori käynnistyi usein ilman mitään logiikkaa suoraan käynnistyksestä, sen jälkeen käytös muuttui selvästi. Täällä (tai jossain toisessa) ketjussa arveltiin että liittyisi sisäänajoon/säätöihin tms. Toki ohjekirjassa ei mitään tälläistä mainita.

PHEVissä polttomoottori ei käsittääkseni lataa 12v akkua lainkaan.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

miz

Mulla tuo ns sisäänajovaihe oli helmikuussa pakkasilla, ja silloin tuli jonkin verran maantietä heti alkuun niin voi olla että meni tuossa jo ne starttailut.
Pakkasilla tosiaan lähtee välillä suoraan bensalla.

12v akun pitäisi latautua tietääkseni ajoakusta /seinästä samoin kuin esim golf gte:ssä?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy