Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

seatkuski

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 11.08.21 - klo:11:11
Luin kyllä, mutta en ymmärrä mistä valitetaan (paitsi, että Kessy toimii edelleen jollakin huonosti).

Mikä on siis ongelma, jos käyttäjä menee autolleen ja koskee ovenkahvaan ja sen jälkeen irroittaa heti latausjohdon? Vai onko pakko toimia niin, että ensin koskee kahvaan ja sitten touhuaa muuta ja vasta sitten irroittaa kaapelin? Jos tietää, että kaapeli kannattaa irroittaa ensimmäiseksi, niin miksi ei toimisi niin?
Jos lähden taaperon kanssa liikenteeseen, on hänet köytettävä heti ensimmäiseksi turvaistuimeen. Tällöin koen itsekin hieman rasittavana, että joudun napauttamaan ovet uudelleen auki, jotta latauspiuha irtoaa. Jos lähden itsekseni ajamaan, ei kyseinen "2 sekunnin päästä latauspiuha lukkoon" -ominaisuus ole mikään ongelma. Eli nämä ovat ihan tapauskohtaisia juttuja, joten vertailu siihen omaan parhaalta ja ainoalta tuntuvaan käyttötottumukseen ei välttämättä ole järkevää.

ram1

#1141
Lainaus käyttäjältä: Tombba - 09.08.21 - klo:15:32
Kuinkas tuo latausluukun lukituksen avaus toimii muilla? Itseä hiertää aikalailla se, että kun lataus on kesken, ja avaa ovet, laturi ei lukkiudu kuin vasta jonkun järkevän ajan kuluttua. En ole kellottanut, mutta ihan riittävän pitkän ajan kuluttua. MUTTA, kun lataus on valmis, ja avaa ovet, niin kappas, laturia ei saakaan irti luukusta, sillä se menee lukkoon tyyliin parin sekunnin kuluttua avaamisesta. Hiertää, kun avaa ovet kessyllä, ja parin sekunnin päästä pitääkin kaivaa avain taskusta, ja avata ovet uudelleen, jotta saa laturin irti autosta. Ja tämä on vielä se yleisin keissi, kun laturi tulee useimmiten irrotettua silloin kuin akku on täynnä.
En tiedä lukiko kukaan tätä, mistä nyt koko keissi sai alkunsa. Jos tosiaan tässä autossa menee noin nopeasti, niin siinähän on vika. Toimiessaanhan tuossa pitäisi olla se 30s. aikaa aina, mutta tässä tapauksessa akun täytyttyä, niin aika menee muutamaan sekkaan. Siitä tässä vänkäämisessä kyse. Eli tosiaan tuo 30s riittää varmasti useimmille, mutta jos menee parissa sekassa, niin eihän siinä ehti edes piuhaa irrottamaan. Itsellä nyt ei tuosta kokemusta, mutta näin itse asian ymmärsin. Ja kyllä monesti nyt on tilanne, että pitää sinne auton sisälle heittää kassia, tai lasta, joten siinä mielessä tuo vähintään 30s. on hyvä. Itse en käytännössä takakonttia taasen käytä koskaan, tai aniharvoin, niin itselle olisi juurikin tuo tarpeeksi pitkä viive tarpeellinen. Valikossa jos olisi viiveen säätö, niin sehän se plussaa olisi.

Mites jos pitää tuon kessyn automaattisena. Onko se liian rasittava oikeassa käytössä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Farao

Lainaus käyttäjältä: seatkuski - 11.08.21 - klo:14:17
Jos lähden taaperon kanssa liikenteeseen, on hänet köytettävä heti ensimmäiseksi turvaistuimeen. Tällöin koen itsekin hieman rasittavana, että joudun napauttamaan ovet uudelleen auki, jotta latauspiuha irtoaa. Jos lähden itsekseni ajamaan, ei kyseinen "2 sekunnin päästä latauspiuha lukkoon" -ominaisuus ole mikään ongelma. Eli nämä ovat ihan tapauskohtaisia juttuja, joten vertailu siihen omaan parhaalta ja ainoalta tuntuvaan käyttötottumukseen ei välttämättä ole järkevää.

No niinpä tietysti. Tässä ollaan oman kuplan sisällä niin pahasti, että kun nuorimmainenkin on kouluikäinen, ettei tuota skenaariota tosissaan tullut edes mieleen. Onkohan mahdollista, jos porukalla aina huollossa asiaa kyseltäisiin, josko tuohon tulisi joku muutos? Itselleni se on yksi ja sama onko se 2sek vai 2min se aika, mutta jos jälkimmäinen palvelisi laajempaa käyttäjäkuntaa niin eihän se nyt huono asia olisi.

miz

Juuri noissa tilanteissa on itsellänikin mennyt piuha takaisin lukkoon kun kun availee pienimmälle ovia / heittää kassit penkille ennen piuhaan koskemista.
Jos sen nyppää heti irti niin ongelmia ei tietty ole.

Muuten kessy ja takaluukku on toimineet erittäin hyvin ekaa käyttökuukautta lukuunottamatta, silloin oli avauksen kanssa ongelmia jonkin aikaa.

Tombba

Tämähän eskaloitui...

Voisin nyt alkuperäisen kysymyksen esittäjänä vähän vielä tarkentaa. Kysymys oli siis siitä, että käyttäytyykö tuo laturin lukitseminen muilla samalla tavoin. Eli eri tavoin riippuen siitä, onko auto ladattu täyteen vai ei.

Kävin oikein kellottamassa molemmat skenaariot. Tässä tieteellisen tutkimuksen tulokset:

1. Auto ladattu täyteen (luukun valossa ei pala mikään valo), ovet auki --> laturin lukittumiseen menee noin 4 sekuntia
2. Auto latauksessa (luukun valossa palaa valo), ovet auki --> laturin lukittumiseen menee noin 30 sekuntia

Tähdennän nyt vielä senkin, että minulle toi 30 sekuntia on varsin ok, ja hyvinkin riittävä, jos vaikka haluaa heittää jotain kamaa takapenkille käsistään ennen kuin irrottaa laturin. Mutta tuo 4 sekuntia on mielestäni varsin lyhyt aika ja aivan järjetön, jos tuo on tehty by design, eli autossani ei ole tämän osalta vikaa.

EDIT: niin ja tuo kessy. Minulla se toimi aluksi huonosti, auto kävi päivityksessä. Tämän jälkeen toimi pari kuukautta ihan hyvin, mutta nyt on alkanut taas tekemään sitä, että välillä ei aukea kosketuksesta, ja joskus taas ei mene lukkoon kosketuksesta.

ram1

^^^^Omalta osaltani tajusin kyllä sinun viestisi alunperinkin, mutta siksihän se juurikin hiukan kääntyi, kun kukaan ei lukenut tuota sinun orkkispostausta. Eli kannattaa hiukan lukea niitä viestejä ennenkuin niihin kommentteja alkaa laittamaan.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

[kassu]

Pahoittelut jos jonkun mielen pahoitin, ei ollut tarkoitus. Nyt tulinkin ajatelleeksi että kun koe-ajolla käytiin niin myyjä taisteli ilmeisesti juuri tämän "ominaisuuden" kanssa kun tuli esittelemään autoa meille. Ihmetteli kun ei meinannut millään johto lähteä autosta. Ei kyllä luulisi olevan mikään tolkuttoman vaikea softamuutos että lukituksen aikaa saisi itse säädettyä.
Seat Leon 1.4 e-HYBRID Xcellence ST 2022
Seat Leon 2.0 tfsi Sport-Up 2006

Tombba

Säädettävä aika olisi toki paras, mutta mulle kyllä riittäisi tuo sama 30 sekuntia myös silloin kun auto on ladattu.

DBMan

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 11.08.21 - klo:17:10
Tämähän eskaloitui...

Voisin nyt alkuperäisen kysymyksen esittäjänä vähän vielä tarkentaa. Kysymys oli siis siitä, että käyttäytyykö tuo laturin lukitseminen muilla samalla tavoin. Eli eri tavoin riippuen siitä, onko auto ladattu täyteen vai ei.

Kävin oikein kellottamassa molemmat skenaariot. Tässä tieteellisen tutkimuksen tulokset:

1. Auto ladattu täyteen (luukun valossa ei pala mikään valo), ovet auki --> laturin lukittumiseen menee noin 4 sekuntia
2. Auto latauksessa (luukun valossa palaa valo), ovet auki --> laturin lukittumiseen menee noin 30 sekuntia

Tähdennän nyt vielä senkin, että minulle toi 30 sekuntia on varsin ok, ja hyvinkin riittävä, jos vaikka haluaa heittää jotain kamaa takapenkille käsistään ennen kuin irrottaa laturin. Mutta tuo 4 sekuntia on mielestäni varsin lyhyt aika ja aivan järjetön, jos tuo on tehty by design, eli autossani ei ole tämän osalta vikaa.

EDIT: niin ja tuo kessy. Minulla se toimi aluksi huonosti, auto kävi päivityksessä. Tämän jälkeen toimi pari kuukautta ihan hyvin, mutta nyt on alkanut taas tekemään sitä, että välillä ei aukea kosketuksesta, ja joskus taas ei mene lukkoon kosketuksesta.

Tähän nyt sen verran lisää, että mullakin kokemusperäisesti käyttäytyy juuri tuossa kuvatulla tavalla. Yleensä pidän (öisin) auton latauksessa sillä tavalla, että akku ladataan heti ensin 50%:iin ja sitten loput ennen aamuksi asetettua lähtöaikaa. Monesti, jos olen illalla vielä lähtenytkin liikkeelle (joko keskeyttämällä latauksen tai puoliksi jo ladatulla akulla), niin lukitus aukeaa ihan Kessylläkin 30 sekunnin ajaksi, kun akku ei ole täyteen ladattu. Sen sijaan jos lähden vasta aamulla liikkeelle (vaikkapa muutama minuutti ajastetun lähtöajan jälkeen), latausluukussa ei pala mitään valoa, mutta heti kun oven avaa, vihreä latausvalo syttyy, ja töpseli lukittuu. Ei irtoa kuin käyttämällä ovet lukossa ja avaamalla uudelleen. Avaimella, eli ovenkahvasta avaaminen ei avaa piuhan lukitusta.
En ymmärrä, mikä logiikka tuossa on, todennäköisesti ei minkäänlaista, vaan on jonkinlainen bugi. Kyllähän sen kanssa pystyy elämään, kun ei anna sen ärsyttää.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

jukkanen

Kai tuosta pitäisi mahdollisimman monen valittaa että edes harkitsisivat korjausta? Aika ala-arvoinen ominaisuus jos oikeasti on suunniteltu noin, eli vähintään väärin suunniteltu ellei kyse ole useamman auton yksilöviasta?

tet

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 13.08.21 - klo:12:14
Sen sijaan jos lähden vasta aamulla liikkeelle (vaikkapa muutama minuutti ajastetun lähtöajan jälkeen), latausluukussa ei pala mitään valoa, mutta heti kun oven avaa, vihreä latausvalo syttyy, ja töpseli lukittuu.

Bugihan tuon on pakko olla, jos lukitus on itsestään vapautunut yön aikana. Eihän se saisi vapautua, pitkäkyntinen nussii kaapelin yön pimeydessä. Kotona nyt vielä voi olla latausasema kiinteällä kaapelilla, tai sukojohto jotenkin kikkailtu lukkoon toisesta päästä. Mutta jos auto on asiointilatauksessa, ja lukitus avautuu itsestään kun lataus on valmis, niin siinähän on vorolle jopa satojen eurojen arvoinen kaapeli, senkun ottaa vaan mukaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

DBMan

Kyllä se töpseli on lukittu kun autokin on lukittu, ei sitä irti saa jos auto lukoossa. Mutta jos siis akku on täynnä, niin kahden sekunnin kuluttua ovien avaamisesta se vihreä latausvalo syttyy ja töpseli lukittuu uudelleen. Ja tämä siis aina kun akku on ladattu täyteen. Näemmä mutkikas selitettävä.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

pasi

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 13.08.21 - klo:18:04
Kyllä se töpseli on lukittu kun autokin on lukittu, ei sitä irti saa jos auto lukoossa. Mutta jos siis akku on täynnä, niin kahden sekunnin kuluttua ovien avaamisesta se vihreä latausvalo syttyy ja töpseli lukittuu uudelleen. Ja tämä siis aina kun akku on ladattu täyteen. Näemmä mutkikas selitettävä.
On kyllä epälooginen käytös.
Luulisi että latauksen ollessa kesken lukittuisi nopeammin että saa jatkettua latausta, mutta jos akku on jo täynnä ei olisi mitään kiirettä lukita heti

tet

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 13.08.21 - klo:18:04
Kyllä se töpseli on lukittu kun autokin on lukittu, ei sitä irti saa jos auto lukoossa. Mutta jos siis akku on täynnä, niin kahden sekunnin kuluttua ovien avaamisesta se vihreä latausvalo syttyy ja töpseli lukittuu uudelleen. Ja tämä siis aina kun akku on ladattu täyteen. Näemmä mutkikas selitettävä.

Ok, väärinkäsitys. Et tuossa selostuksessa maininnut, milloin se lukitus avautuu, joten oletin että se on jo auki kun tulet autolle. Eli aukeaa, kun kosket ovenkahvaan, ja parin sekunnin päästä lukittuu taas.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

passo_s

Passat GTE -20 lukitsi hieman liian nopeasti latauskaapeli uudestaan autoon, eli ovien avaus lukosta ja vähän häärii takaluukulla niin just napsahtaa latauskaapeli takasin lukkoon kun sitä irroittamaan taka luukulta jouti.Kolme kertaa kun huollosta kysyi niin lopulta huolto sai maahantuojalta työohjeen kuinka uudestaan lukituksen aikaa kasvatetaan, pyysin siihen 10sek lisää. Takaluukulla kun työsalkkuja jne nosteli niin kyllä jurppi ovia renkata uudestaan auki että latauskaapelin sai irti.

DBMan

Lainaus käyttäjältä: tet - 13.08.21 - klo:18:29
Ok, väärinkäsitys. Et tuossa selostuksessa maininnut, milloin se lukitus avautuu, joten oletin että se on jo auki kun tulet autolle. Eli aukeaa, kun kosket ovenkahvaan, ja parin sekunnin päästä lukittuu taas.

Juur näin. Välillä vähän nyppii  ;D
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

tigeli

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 11.08.21 - klo:17:10
Kävin oikein kellottamassa molemmat skenaariot. Tässä tieteellisen tutkimuksen tulokset:

1. Auto ladattu täyteen (luukun valossa ei pala mikään valo), ovet auki --> laturin lukittumiseen menee noin 4 sekuntia
2. Auto latauksessa (luukun valossa palaa valo), ovet auki --> laturin lukittumiseen menee noin 30 sekuntia

Octaviassa toimii täysin vastaavasti, ohjekirjassa mainitaan vain tuo 30 sekuntia. Saisi kyllä akun ollessa täynnä myös toimia tuon 30 sekunnin mukaan kun usein tulee nostettua tavaraa/autettua lapsia autoon ennen piuhan irroittamista.

Yaffa0

#1157
Nyt kun kaikki tietää miten tuo toimii, niin ekaksi johto irti. Sitten taapero ja/tai tavarat autoon. Eikai tuossa sen isompaa ongelmaa ole (?). Mun taaperot on jo aikuisia, mutta nykyään on kaksi vilkasta kultaista noutajaa ja nekin jaksaa olla hetken (sen pari sekuntia mitä johdon irtinyppäsyyn menisi) paikoillaan.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

tgotj

Riippuu siitä minkäikäinen taapero on ja kuinka vilkasliikenteinen parkkipaikka. Nelivuotias on yllättävän vikkelä menemään...

tet

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 16.08.21 - klo:10:27
Riippuu siitä minkäikäinen taapero on ja kuinka vilkasliikenteinen parkkipaikka. Nelivuotias on yllättävän vikkelä menemään...

Lisäksi vielä se, mihin sen johdon sitten laittaa. Pudottaako pistokkeen maahan kuralätäkköön siksi aikaa, kunnes saa lapsilogistiikan selväksi, ja sitten kerimään johtoa pois sieltä lätäköstä...
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Makiaa

#1160
Onko porukalla kokemusta miten talvikäytössä riittää tuo hidaslataus 8A virralla? Jaksaako lämmittää ja ladata, vai syökö paljonkin rangea jos haluaa lähteä lämmitetyllä autolla liikenteeseen?
Sähkömiehen kanssa tässä kartoitellaan vaihtoehtoja, kun vähän mietityttää miten talossa riittää sähköt.. Pääsulakkeena 3X25A ja isoimpina kuluttajina on sähkölämmitys, sauna ja ulkoporeallas.. Tähän kun lisää vielä auton latauksen 16A virralla, niin voi olla, että sulakkeet paukkuu.
Sähköliittymän suurentaminen oli sen verran kallis kustannus, ettei sitä ainakaan tulevaksi talveksi pysty hankkimaan.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Makiaa - 16.08.21 - klo:13:59
Onko porukalla kokemusta miten talvikäytössä riittää tuo hidaslataus 8A virralla? Jaksaako lämmittää ja ladata, vai syökö paljonkin rangea jos haluaa lähteä lämmitetyllä autolla liikenteeseen?
Ei jaksa 8 A ladata ja lämmittää yhtä aikaa. Minä latailin vielä maaliskuun alussa -15 C pakkasella 8 A. Myöhemmin asennutin tolppaan uuden pään ja hommasin uuden latausjohdon, joka lataa 16 A. Tosin sillä en ole vielä ehtinyt kokeilemaan pakkasilla. Kokeilin kuitenkin Type-2 aiointilaturilla pakkasilla 16 A ja jaksoi sekä ladata että lämmittää. Toki lataus hieman hidastui.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

miz

Hybridin ei kai pitäisi ladata ja lämmitä samaan aikaan ajastettuna?

Lainaus käyttöohjeesta:
"Kun toiminnot Ilmastointi ja Lataus ovat yhtäaikaa kytkettyinä päälle, ensin autoa ladataan ja sitten ilmastoidaan." Tuon olen huomannut siitä että akku on 100% siinä vaiheessa kun lämmitys lähtee päälle.
Tarkoitatko Pihistelijä että sulla on laitettu manuaalisesti seisontalämmitys näytöstä päälle kun auto on piuhassa?
Toinen kysymys, minkä piuhan hommasit?

Mulle tuo 8A on riittänyt katoksessa talvellakin, jos haluaa lähteä t-paidassa tai auto on taivasalla lasit jäässä niin ei varmasti riitä. Akkukäytöllä ei ole mitään ongelmia.
16A saattaa myös lämmittää akkua enemmän latauksessa jolloin toimii paremmin heti lähdöstä sähköajolla kovemmallakin pakkasella. Eli tulee vähemmän tahattomia bensastartteja. 16A olisi kyllä varmasti parempi talvella.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: miz - 16.08.21 - klo:14:40
Tarkoitatko Pihistelijä että sulla on laitettu manuaalisesti seisontalämmitys näytöstä päälle kun auto on piuhassa?
Istuin autossa kesken latauksen ja laitoin Seat Connect sovelluksesta lämmityksen päälle. Lämpöä tuli, mutta lataaminen ei edistynyt.

Toistin saman 16 A Type-2 latauspisteessä. Lämpöä tuli ja jaksoi hieman ladatakkin.

Lainaus käyttäjältä: miz - 16.08.21 - klo:14:40
Toinen kysymys, minkä piuhan hommasit?
Deltaco EV-1225
- 10 tai 16 A
- on kiinteästi lämmitystolpassa kiinni

https://www.data-systems.fi/tuote/deltaco-e-charge-mode-2-laturi-schuko-type-2-10-16a-5m-kaapeli/
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Yaffa0

Jos on sukovirtaa käytettävissä kahden pistokkeen verran ja sähköjen päästä lähdetään pakkasella, niin aion käyttää:

1) Lohkolämmitintä sisäpistokkeella, jossa sisätilan lämmitin kiinni (tehovalinnat 550/1200/1700W)
2) Akut auton mukana tulevalla 8A:n Suko-laturilla täyteen

Nuo vievät yhteensä sen 3000+ W, jonka sulakkeet kestää. Ja ne voi laittaa toimimaan eri aikaankin (esim. akut täyteen ensin ja sisätilalämppäri ennen lähtöä), jolloin rasitus on pienempi. Bensakoneenkin saa näin lämpimäksi heti startista ja sitten se vaan hybridi-tilassa heti hyrräämään (akunpito 100%, niin ei tule kylmästarttia pakkasella).

Ilman sähköä pelataan sitten auton akkujen lämmityksen/jäähdytyksen varassa.

Saa nähdä muuten, saako Seat toimitettua minulle autoa vielä tulevan talven aikana vai meneekö vielä ensi keväällekin  ;D  (uskomatonta paskaa tuo VAG:n toiminta tällä hetkellä, kaikki merkit samassa tilassa)
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

JP84

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 16.08.21 - klo:14:11
Ei jaksa 8 A ladata ja lämmittää yhtä aikaa. Minä latailin vielä maaliskuun alussa -15 C pakkasella 8 A. Myöhemmin asennutin tolppaan uuden pään ja hommasin uuden latausjohdon, joka lataa 16 A. Tosin sillä en ole vielä ehtinyt kokeilemaan pakkasilla. Kokeilin kuitenkin Type-2 aiointilaturilla pakkasilla 16 A ja jaksoi sekä ladata että lämmittää. Toki lataus hieman hidastui.

Tänään lähti lähti uusi Leon e-Hybridi tilaukseen ja nyt tässä latausvaihtoehtoja ihmettelen :D Millainen sinulla on tuo uusi tolpan pää? Eli minulla on omakotitalossa ulkoseinässä (auton lämmitystä varten) sukopistorasia vikavirtasuojalla (pisorasiassa teksti max. 16A). Tällä pistorasialla on sulaketaululla oma 1x16A sulake. Eli riittäisikö, että ostaisin tuon linkkaamasi Deltacon (EV-1225) latausjohdon, jotta saisi tuon nopeamman latauksen, vai vaatisiko vielä jotain muutakin? Teknisessä tilassa olisi kyllä 3x10A voimavirtapistoke, jonka voisi "siirtää" ulos, tai sitten vetää sulaketaululta kokonaan uudet piuhat, että saisi 3x16A kolmivaihevirran ulos. Mutta olenko käsittänyt oikein, että kolmivaihevirrasta ei ole Leonilla mitään hyötyä? Talossa on kaukolämpö ja puukiuas, joten pääsulakkeiden (3X25) kestosta tuskin tarvitsee murehtia.

akk

^ Olettaisin että tuossa on sama lataussystemi kuin esim. Arteonissa, jossa maksimi latausvirta on 3,6 kW. Tuohon riittää siis 1-vaiheinen 16 A liitäntä. Hankin id chargerin, kytkettiin se 3-vaiheisena tulevaisuutta varten, mutta dippien avulla laitettiin juuri tuo 1-vaihe lataus. Itse en ehkä lähtisi ns. normipistorasiasta latailemaan, ainakin olen tuttavapiiristä kuullut siinä olevan ongelmia (pistorasiat eivät tahdo kestää)
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: JP84 - 16.08.21 - klo:17:18
Eli minulla on omakotitalossa ulkoseinässä (auton lämmitystä varten) sukopistorasia vikavirtasuojalla (pisorasiassa teksti max. 16A). Tällä pistorasialla on sulaketaululla oma 1x16A sulake. Eli riittäisikö, että ostaisin tuon linkkaamasi Deltacon (EV-1225) latausjohdon, jotta saisi tuon nopeamman latauksen, vai vaatisiko vielä jotain muutakin? Teknisessä tilassa olisi kyllä 3x10A voimavirtapistoke, jonka voisi "siirtää" ulos, tai sitten vetää sulaketaululta kokonaan uudet piuhat, että saisi 3x16A kolmivaihevirran ulos. Mutta olenko käsittänyt oikein, että kolmivaihevirrasta ei ole Leonilla mitään hyötyä? Talossa on kaukolämpö ja puukiuas, joten pääsulakkeiden (3X25) kestosta tuskin tarvitsee murehtia.
Leonille ei ole hyötyä 3-vaihevirrasta, mutta tulevaisuutta varten voisi harkita 3 x 16 A latausjohtoa/asemaa.

Lainaus käyttäjältä: JP84 - 16.08.21 - klo:17:18
Millainen sinulla on tuo uusi tolpan pää?
Minulla on Satmaticin 16 A virtaa kestävä rasia, jossa on kWh-mittari.

https://verkkokauppa.huhta.fi/3408582




Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

miz

Itse ajattelin vaihdattaa tämän tyyppisen rasian yhden normirasian tilalle jos 16A piuhan ostan.
https://www.rakennusosa.fi/product/126/pinta-asennettava-latauspistorasia

JP84

Lainaus käyttäjältä: akk - 16.08.21 - klo:17:56
^ Olettaisin että tuossa on sama lataussystemi kuin esim. Arteonissa, jossa maksimi latausvirta on 3,6 kW. Tuohon riittää siis 1-vaiheinen 16 A liitäntä. Hankin id chargerin, kytkettiin se 3-vaiheisena tulevaisuutta varten, mutta dippien avulla laitettiin juuri tuo 1-vaihe lataus. Itse en ehkä lähtisi ns. normipistorasiasta latailemaan, ainakin olen tuttavapiiristä kuullut siinä olevan ongelmia (pistorasiat eivät tahdo kestää)

Kyllä minullakin oli vakaa aikomus, kun ladattava auto tulee, laittaa kiinteä 3x16A kotilatausasema. Mutta nyt kun Leonilla ei ole siitä suurta hyötyä ja se on kuitenkin tarkoitus pitää 4-5 vuotta, niin on alkanut miettimään kuinka paljon sinä aikana kotilatausaemat kehittyy ja kuinka pitkäikäisiä kotilatausasemat ovat? Eli menisikö investointi tässä vaiheessa hukkaan?

Tuon latauskaapelin hinta on kuitenkin alle 200 euroa, mutta kuitenkin varmasti kannattaisi vaihdattaa pistorasia super-sukoraasiaan. Varmasti vähän sekin veisi rahaa.

Mutta onpa tässä aikaa miettiä :D Kerro Pihistelijä kokemuksia tästä laturista pakkasilla lämmityksen kanssa. Ilmeisesti se on nyt toiminut ok?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy