Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

akk

^ Niin, molemmat puhuvat loppujen lopuksi tehosta, sillä teho on väännön ja kierrosluvun tulo.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

tigeli

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 24.07.21 - klo:10:35
Vertailun vuoksi oma matka-ajokulutukseni toissapäivältä:
352km, josta alkumatka 56km sähköllä. Vakkari 88-90 ja 108-110 riippuen tolpista (noilla alemmilla voin omani mittarivirheellä ajaa läpi niin ei välähdä). Keskinopeus 77kmh.
Kulutus 4,5L/100km. Että voisi verrata Yaffa0:n matkaan, niin pitäisi tietää hänen keskinopeus. Tuo Lusi-Hki 130km/h pätkä nostaa varmasti kulutusta lajinsa. Muutoin oli auton kuormaus minulla aika sama; 2 hlö, takapenkit nurin ja täynnä remppatavaraa.

Ei ole Leon, mutta vastaavalla koneella Octavian kulutuksen parilta pidemmältä matkalta:

385km, keskinopeus 89km/h, 4,8 l/100km, 3,3kWh/100km (puolessa välissä matkaa tuli ladattu akkuun 30% lisää virtaa)

381km, keskinopeus 97km/h, 5,1 l/100km, 2,8kWh/100km (ei lisälatauksia)

Motarilla mentiin kummallakin reissulla ~250km paikkeilla.

Le.ON

iPhonelle saatava My Car -autopäiväkirjasovellus on antanut tankkausten välillä keskimääräiseksi bensankulutukseksi 3,9-4,3l/100km. Kotilatausta ei ole vieläkään ja latailen satunnaisesti pari kertaa viikossa läheisellä Virran tolpalla hintaan 16snt/kWh. Päivittäiset kaupunkiajot menevät täysin sähköllä, eikä moottoria raaski käynnistellä kaupungissa. Kaupunkiajossa sähkönkulutus vakiintuu usein siihen 14-15kWh/100km. 50km edestakaisen työmatkan ajan yleensä siten, että akun varaustaso ylläpidetään nykyisessä ja bensankulutus on ajotietokoneen mukaan matkan jälkeen yleensä 4,7l/100km. Mökille tulee ajettua yleensä hybridimoodilla 80km matkan, jolloin bensankulutus jää 3,3-3,5l/100km ja mökillä ladaten sähkö maksaa siirtoineen 12snt/kWh. Ajotapa ei ole mitenkään pihistelevä ja sporttia tulee käytettyä aktiivisesti kiihdytyksissä ja ohituksissa. Kyllä tälläkin autolla saa lähestulkoon itsensä liimattua penkkiin kun painaa lapun pohjaan sportilla motarille siirryttäessä. Tuo sähkömoottori antaa todella mukavan ja sulavan boostin, mitä ei kyllä uupuu tyystin siitä 1,5eTSI moposta.

Vaikkei itsellä sitä kotilatausta ole, niin olen ollut kyllä erittäin tyytyväinen tähän PHEV:iin. Kaiken sen vähän päälle tuhannen euron hintaeron arvoinen. Tuon ylimääräisen maksaa jo helposti siitä, että saa PHEV:in kiihtyvyyden!  8)

miz

Kiitti muuten noista Helen/virta vinkeistä. Sain nyt vihdoin aikaan rekisteröidä ja tilata ne tagit.
Alan käyttämään fiksummin energiaa reissuillakin kunhan laturit osuu sopivasti reitille ja kerkiää latailemaan hotellilla jne.

tet

Lainaus käyttäjältä: tigeli - 28.07.21 - klo:18:02
Ei ole Leon, mutta vastaavalla koneella Octavian kulutuksen parilta pidemmältä matkalta:
385km, keskinopeus 89km/h, 4,8 l/100km, 3,3kWh/100km (puolessa välissä matkaa tuli ladattu akkuun 30% lisää virtaa)
381km, keskinopeus 97km/h, 5,1 l/100km, 2,8kWh/100km (ei lisälatauksia)
Motarilla mentiin kummallakin reissulla ~250km paikkeilla.

Olen mielenkiinnolla katsellut näitä VAG-hybridien kulutuksia, mutta tuntuu, että porukka vetää aikalailla rivakampia reissuja, kuin mitä itse tulee ajettua. Minulla keskinopeudet pyörivät pidemmillä reissuilla yleensä jossain 70 km/h paikkeilla, koska matkalle osuu paljon muutakin kuin motaria tai valtatietä. Kiinnostaisi kuulla, millaisia kulutuslukemia näillä Leoneilla (tai Ocuilla) saa, jos ajo on sekalaisempaa, eikä pelkkää tasaista matka-ajoa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

Tuli 10 tkm mittariin. Kun hommasin auton, päätin kirjata kulutukset Spritmonitoriin aina tankkauksen yhteydessä ja niputtaa lataukset niiden välissä yhteen. Bensaa onkin kulutut paljon odotettua vähemmän eikä ole päässyt vielä tankkaamaan. Leonissa on 40 litran tankki ja siitä on mennyt nyt 12 litraa (saan sen litran tarkkuudella selville mittaristosta ja desin tarkkuudella Seat portaalista). En myöskään pysti mittamaan sähköä seinästä, koska lataan niin monesta eri lähteestä eikä niissä kaikissa ole kWh-mittaria. Siksi minun pitää turvautua sähkön kulutuksessa ajotietokoneen lukemaan ja niistä puuttuukin lataushäviöt. Lisäksi Leon harmittavasti nollaa pitkäaikaisen ajotietokoneen aina 100 tunnin välein eli saan lukemat noin 5000 km pätkissä.

Siksi olen päätynyt kirjaaman lukemat aina 100 tunnin (noin 5000 km) välein. Otan sähkön kulutuksen ajotietokoneesta ja arvoin bensan kulutuksen Seat portaalin tarkasta mittarista. Kulutuslukemasta tulee kyllä tarpeeksia tarkka ainakin desin tarkuudella. Joka tapauksessa pitkässä juoksussa lukema on täysin tarkka, kun tulee se lopullinen tankkaus.

Tässä lukemat nyt 10 tkm jälkeen
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1200349.html

- bensaa 0,12 l/100 km
- sähköä 14,3 kWh/100 km
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.08.21 - klo:20:12
Tuli 10 tkm mittariin. Kun hommasin auton, päätin kirjata kulutukset Spritmonitoriin aina tankkauksen yhteydessä ja niputtaa lataukset niiden välissä yhteen. Bensaa onkin kulutut paljon odotettua vähemmän eikä ole päässyt vielä tankkaamaan. Leonissa on 40 litran tankki ja siitä on mennyt nyt 12 litraa (saan sen litran tarkkuudella selville mittaristosta ja desin tarkkuudella Seat portaalista). En myöskään pysti mittamaan sähköä seinästä, koska lataan niin monesta eri lähteestä eikä niissä kaikissa ole kWh-mittaria. Siksi minun pitää turvautua sähkön kulutuksessa ajotietokoneen lukemaan ja niistä puuttuukin lataushäviöt. Lisäksi Leon harmittavasti nollaa pitkäaikaisen ajotietokoneen aina 100 tunnin välein eli saan lukemat noin 5000 km pätkissä.

Siksi olen päätynyt kirjaaman lukemat aina 100 tunnin (noin 5000 km) välein. Otan sähkön kulutuksen ajotietokoneesta ja arvoin bensan kulutuksen Seat portaalin tarkasta mittarista. Kulutuslukemasta tulee kyllä tarpeeksia tarkka ainakin desin tarkuudella. Joka tapauksessa pitkässä juoksussa lukema on täysin tarkka, kun tulee se lopullinen tankkaus.

Tässä lukemat nyt 10 tkm jälkeen
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1200349.html

- bensaa 0,12 l/100 km
- sähköä 14,3 kWh/100 km

Jotenkin musta tuntuu, että ajat väärällä autolla, kun päälogiikkana tuntuu olevan bensakoneen käynnistämisen välttely. Joku samanhintainen täyssähkö (vaikka Hyundai Kona) olisi varmaan ollut parempi valinta. Olisit päässyt ajelemaan pelkällä sähköllä ja pidemmällä toimintasäteellä. Nyt ajat pelkällä sähköllä, mutta kärsit hitaasta latauksesta ja lyhyestä toimintasäteestä. Bensakone karstoittuu ja menee hukkaan.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.08.21 - klo:20:12
Tuli 10 tkm mittariin. Kun hommasin auton, päätin kirjata kulutukset Spritmonitoriin aina tankkauksen yhteydessä ja niputtaa lataukset niiden välissä yhteen. Bensaa onkin kulutut paljon odotettua vähemmän eikä ole päässyt vielä tankkaamaan. Leonissa on 40 litran tankki ja siitä on mennyt nyt 12 litraa (saan sen litran tarkkuudella selville mittaristosta ja desin tarkkuudella Seat portaalista). En myöskään pysti mittamaan sähköä seinästä, koska lataan niin monesta eri lähteestä eikä niissä kaikissa ole kWh-mittaria. Siksi minun pitää turvautua sähkön kulutuksessa ajotietokoneen lukemaan ja niistä puuttuukin lataushäviöt. Lisäksi Leon harmittavasti nollaa pitkäaikaisen ajotietokoneen aina 100 tunnin välein eli saan lukemat noin 5000 km pätkissä.

Siksi olen päätynyt kirjaaman lukemat aina 100 tunnin (noin 5000 km) välein. Otan sähkön kulutuksen ajotietokoneesta ja arvoin bensan kulutuksen Seat portaalin tarkasta mittarista. Kulutuslukemasta tulee kyllä tarpeeksia tarkka ainakin desin tarkuudella. Joka tapauksessa pitkässä juoksussa lukema on täysin tarkka, kun tulee se lopullinen tankkaus.

Tässä lukemat nyt 10 tkm jälkeen
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1200349.html

- bensaa 0,12 l/100 km
- sähköä 14,3 kWh/100 km

Alkaa kyllä vaikuttamaan 15000 kilometrin öljynvaihtoväli melko väärin mitoitetulta jos 10000 kilometrin kohdalla on 12 litraa bensiiniä käytetty...?

ukormi

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 02.08.21 - klo:11:58
Alkaa kyllä vaikuttamaan 15000 kilometrin öljynvaihtoväli melko väärin mitoitetulta jos 10000 kilometrin kohdalla on 12 litraa bensiiniä käytetty...?

Mahtaa olla kondensiovettä koneessa kohtuullisesti?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 02.08.21 - klo:11:59
Mahtaa olla kondensiovettä koneessa kohtuullisesti?
Olen ajanut moottorin lämpimäksi vähintään joka toinen viikko. Viimeksi eilen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 02.08.21 - klo:11:18
Jotenkin musta tuntuu, että ajat väärällä autolla, kun päälogiikkana tuntuu olevan bensakoneen käynnistämisen välttely.
En ole vältellyt bensalla ajoa kertaakaan. Toki olen maksimoinut sähköllä ajon. Laitan auton piuhan päähän aina kun se seisoo. Sähkörange on riittänyt hyvin ajoihini. PHEV on sopinut ajoprofiilini kuin nenä päähän.

Koronan takia on nyt jäänyt pidemmät reissut tekemättä. Syksyllä alkaa taas tulemaan pidempiä työreissuja. Kulutus tulee nousemaan moninkertaiseksi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

9987

Onkohan seatin käyttöohjekirjassa mainittu mitään polttoaineesta ja säilyvyydestä.

Ladattavilla on mahdollista ajella sähkön ehdoilla ja tankissa yli vuoden vanhat bensat ja vettäkin.

tet

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 02.08.21 - klo:11:58
Alkaa kyllä vaikuttamaan 15000 kilometrin öljynvaihtoväli melko väärin mitoitetulta jos 10000 kilometrin kohdalla on 12 litraa bensiiniä käytetty...?

Kyllähän näissä luulisi olevan vähän pidempi vaihtoväli, mutta VAG lienee suunnitellut tuon huoltovälin fiskaalisin perustein, kuten polttistenkin nykyisen eriskummallisen kahden eri huoltovälin yhtäaikaiskierron. Fordilla plugarin huoltoväli on sama, kuin VAGilla oli aiemmin tavallisissa polttomoottoriautoissa, eli maksimi 30 tkm tai 2 vuotta mutta voi tulla aiemmin jos öljyn kunto sitä vaatii. Itselläni nyt 23 tkm ajettu ja öljyn kunto on enää 9%, eli kohta alkaa pyytelemään öljynvaihtoa. Tähän on kuitenkin selityksenä puolen vuoden latauskielto. Jos olisin päässyt käyttämään sähköä koko ajan, tuo 30 tkm huoltoväli toteutuisi varmasti.

Totuus on kuitenkin se, että tuolla pihistelijän nykyisellä ajoprofiililla oikein mikään huoltoväli ei voi olla järkevä öljyn kuntoa ajatellen. Kilometrien puolesta niitä ei kannattaisi vaihtaa, mutta ajan puolesta ehkä sittenkin. Ford kyllä luultavasti talvella pyörittelee polttista sen verran usein, ettei öljy pääse vettymään. Ehkäpä VAG-plugareilla onnistuu ajaa täysin sähköllä myös talvella, jolloin vuoden öljynvaihtoväli on ehkä sittenkin perusteltua.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Mo1 - 02.08.21 - klo:12:23
Onkohan seatin käyttöohjekirjassa mainittu mitään polttoaineesta ja säilyvyydestä.
Mulla on 98:a tankissa. Sen pitäisi kestaa vähintään vuoden. Leonin tankin pitäisi olla myös niin tiivis, ettei vettä pääse kertymään. Mutta kyllä tämä tankillinen tulee ajettua syksyn aikana.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

seatkuski

Lainaus käyttäjältä: Mo1 - 02.08.21 - klo:12:23
Onkohan seatin käyttöohjekirjassa mainittu mitään polttoaineesta ja säilyvyydestä.

Ladattavilla on mahdollista ajella sähkön ehdoilla ja tankissa yli vuoden vanhat bensat ja vettäkin.
6kk, sivu 305.

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 02.08.21 - klo:11:58
Alkaa kyllä vaikuttamaan 15000 kilometrin öljynvaihtoväli melko väärin mitoitetulta jos 10000 kilometrin kohdalla on 12 litraa bensiiniä käytetty...?
Myyjä puhui ensimmäisestä huollosta 15tkm, mutta seat connect näyttää 30tkm. Mitenhän tämmöinenkin juttu voi olla pielessä..

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: seatkuski - 02.08.21 - klo:13:58
6kk, sivu 305.
Myyjä puhui ensimmäisestä huollosta 15tkm, mutta seat connect näyttää 30tkm. Mitenhän tämmöinenkin juttu voi olla pielessä..

Olisi kyllä kiva tietää totuus tästä, tässä autoa jo yli 7 kuukautta odotelleena. 15000 km öljynvaihtoväli ainakin virittelee auton vaihtohaluja ja -ajatuksia jo ennen auton saapumista. Pitäisikö kuitenkin vaihtaa sitten samantien täyssähköön vaikka niissäkin omat huonot puolensa? Jos hybridissä on puolitettu öljynvaihto- & huoltoväli vastaavaan bensa-autoon verrattuna, vesittää tämä kyllä aika monen kuvitellun hyödyn ja lisäksi vahvistaa käsitystä että hybridiin on kertynyt huonot puolet molemmista tekniikoista, bensasta ja sähköstä...  :o

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: seatkuski - 02.08.21 - klo:13:58
Myyjä puhui ensimmäisestä huollosta 15tkm, mutta seat connect näyttää 30tkm. Mitenhän tämmöinenkin juttu voi olla pielessä..
Öljyt vaihdetaan 15 tkm välein. Joka toisen kohdalla on lisäksi tarkastushuolto.

Kuva Seat Connect sivulta.


Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 02.08.21 - klo:14:18
Jos hybridissä on puolitettu öljynvaihto- & huoltoväli vastaavaan bensa-autoon verrattuna, vesittää tämä kyllä aika monen kuvitellun hyödyn ja lisäksi vahvistaa käsitystä että hybridiin on kertynyt huonot puolet molemmista tekniikoista, bensasta ja sähköstä...  :o
VAG bensoissa on 30 tkm huoltovälin lisäksi se erillinen tarkastushuolto joka elää omaa elämäänsä, Jos tulee alle 30 tkm vuodessa, joutuu niilläkin käyttämään huollossa öljyen vaihdon välissä. Ei tässä sen enempää vaivaa eikä juuri kustannuksiaan tule, varsinkin jos vie omat öljyt.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Olaz

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 02.08.21 - klo:11:18
Jotenkin musta tuntuu, että ajat väärällä autolla, kun päälogiikkana tuntuu olevan bensakoneen käynnistämisen välttely. Joku samanhintainen täyssähkö (vaikka Hyundai Kona) olisi varmaan ollut parempi valinta. Olisit päässyt ajelemaan pelkällä sähköllä ja pidemmällä toimintasäteellä. Nyt ajat pelkällä sähköllä, mutta kärsit hitaasta latauksesta ja lyhyestä toimintasäteestä. Bensakone karstoittuu ja menee hukkaan.

Eihän Konaa voi tilojen puolesta mitenkään verrata Leoniin. Omaankiin ajoprofiiliin täyssähkö olisi ollut parempi vaihtoehto, mutta käytännössä tilojen puolesta ID.4/Enyaq olisi ollut ainoat vaihtoehdot (viime vuoden lopulla) ja niiden hinta sitten jo huomattavasti enemmin kun Leonin. Itsellä nyt vajaat 2800km takana ja bensan kulutus 3,4 litraa/100km. Mutta tossa korostuu loman pidemmät reissut, tulee syksyllä tippumaan paljon ja tulee pitkiä aikoja vain sähköllä ajoa.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.08.21 - klo:14:26
Ei tässä sen enempää vaivaa eikä juuri kustannuksiaan tule, varsinkin jos vie omat öljyt.

Mistä saa ilmaisen sähkön lisäksi myös ilmaista öljyä? Ja jos on jo omat öljyt, mikset vaihda öljyä itse, saat lisäsäästöä. :)

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.08.21 - klo:14:26
VAG bensoissa on 30 tkm huoltovälin lisäksi se erillinen tarkastushuolto joka elää omaa elämäänsä, Jos tulee alle 30 tkm vuodessa, joutuu niilläkin käyttämään huollossa öljyen vaihdon välissä. Ei tässä sen enempää vaivaa eikä juuri kustannuksiaan tule, varsinkin jos vie omat öljyt.

Henkilökohtaisesti minulle ei ole merkitystä tuolla "jos tulee alle 30 tkm vuodessa", kun minulla ajokilometrejä tulee enemmän. Autokauppoja hieroessani ei tullut mieleenkään, että kun tekniikka menee eteenpäin ja polttomoottoria käytetään vähemmän, öljyt joutuu vaihtamaan tuplasti tiheämmin ja siinä kärsivät sekä lompakko että oma arvokas aika. Mutta kukapa myyjä, valmistaja tai maahantuoja haluaisi tuoda esille tällaisia huononnettuja ominaisuuksia, ymmärrän sen kyllä, mutta en pidä siitä, en yhtään.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 02.08.21 - klo:14:18
Olisi kyllä kiva tietää totuus tästä, tässä autoa jo yli 7 kuukautta odotelleena. 15000 km öljynvaihtoväli ainakin virittelee auton vaihtohaluja ja -ajatuksia jo ennen auton saapumista. Pitäisikö kuitenkin vaihtaa sitten samantien täyssähköön vaikka niissäkin omat huonot puolensa? Jos hybridissä on puolitettu öljynvaihto- & huoltoväli vastaavaan bensa-autoon verrattuna, vesittää tämä kyllä aika monen kuvitellun hyödyn ja lisäksi vahvistaa käsitystä että hybridiin on kertynyt huonot puolet molemmista tekniikoista, bensasta ja sähköstä...  :o

No niinhän siinä hybridissä onkin kun tarkastellaan sitä puhtaasti joko tai.

Sähköautona: Surkea range, hidas lataus, saa piuhan kanssa touhuta joka päivä ja välillä useasti päivässä.

Polttomoottoriautona: Ylimääräistä painoa, kutistettu tavaratila, turhan lyhyet huoltovälit - jopa osittain turhat öljyn kuntoon nähden voisi sanoa.

Kahta eri tekniikkaa jotka voivat pettää, toisaalta jos toinen brakaa niin toisella voi mahdollisesti jatkaa matkaa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

miz

Taasko täällä mennään samasta aiheesta 😀

Jos tuo auto ei sovi omaan käyttöön niin jättäkää ihmeessä ostamatta.

Edellisen bensa-auton kanssa jaksoin aina pelata lämppärin johdon kanssa kylmänä aikana eikä sekään ahdistanut yhtään, vaikka sitä edellisessä autossa  oli webasto.

Moottoriautona on toki huonoja puolia, kuten pienempi tavaratila. Mahdollisesti hajoavaa tekniikkaakin on enemmän, ihan totta. Ladata pitää että autossa on mitään järkeä.

Vastapainona sitten on parempi suorituskyky ja hienosti toimiva voimalinja puolella energian kulutuksella, ja kaupungeissa ajo ilman bensan polttamista ja moottorin ääniä.
Sähköauto on sitten taas ihan eri maailma johon näitä ei musta kannata edes vertailla.

Huolloista en osaa sanoa juu enkä jaa, suomen oloissa olen vaihdattanut öljyt mun autoihin muutenkin kerran vuodessa (ajoa tulee max 15.000 km vuodessa, yleensä alle) vaikka olisi voinutkin venyttää pidemmälle huolto-ohjelman puitteissa.
Toki mukautuva huoltoväli tuntuisi näissä hybrideissä fiksulta ratkaisulta.

Pihistelijä

#1103
Taas on akku täynnä huomisia ajoja varten. Ei tämä range aivan surkea ole. Lupaa siis tuon 73 km, johon myös pääsee helposti.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tet - 02.08.21 - klo:12:25
Kyllähän näissä luulisi olevan vähän pidempi vaihtoväli, mutta VAG lienee suunnitellut tuon huoltovälin fiskaalisin perustein,

Ehkäpä VAG-plugareilla onnistuu ajaa täysin sähköllä myös talvella, jolloin vuoden öljynvaihtoväli on ehkä sittenkin perusteltua.
Alkuunhan GTE:t tulivat pidemmällä huoltovälillä, mutta koska näillä tosiaan pystyy ajamaan vaikka vuoden ympäri käynnistämättä polttomoottoria, niin huoltoväliä lyhennettiin niiden vuoksi, jotka eivät ymmärrä kuivatella öljyjä sopivin välein.

jukkanen

#1105
Jotenkin kuvittelisi että nykyään voisi olla mahdollista että auto tarkkailisi öljyn ominaisuuksia ja aikaistaisi öljynvaihtoa vain kun toteaisi tarpeelliseksi. Aika näyttää jääkö tämä nysäväli vag-hybridien pysyväksi vaivaksi. Eipä ole kyllä tätä vuosituhatta tämä, ei alkuunkaan.

Yleisesti ottaen saisivat kyllä kaikkien autojen huolto-ohjelmat olla yleisempää ja helpommin vertailtavaa ja löydettävää tietoa.

Onko muuten tietoa, minkä tehoista laitetta saa kytkeä lisävarusteverkkovirtaulosottoon?
---
EDIT:
Näkyyhän tuo ohjekirjasta löytyvän (olisi tietysti hyvä olla tiedossa tämäkin jo auton valintaa harkitessa...), eli 230 V, 150 W (300 W max 2 minuuttia).
Onko käyttäjillä kokemuksia tämän tavaratilan pistokkeen toimivuudesta ja virran riittävyydestä käytännössä?


Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 04.08.21 - klo:14:24
Jotenkin kuvittelisi että nykyään voisi olla mahdollista että auto tarkkailisi öljyn ominaisuuksia ja aikaistaisi öljynvaihtoa vain kun toteaisi tarpeelliseksi. Aika näyttää jääkö tämä nysäväli vag-hybridien pysyväksi vaivaksi. Eipä ole kyllä tätä vuosituhatta tämä, ei alkuunkaan.

Yleisesti ottaen saisivat kyllä kaikkien autojen huolto-ohjelmat olla yleisempää ja helpommin vertailtavaa ja löydettävää tietoa.

Onko muuten tietoa, minkä tehoista laitetta saa kytkeä lisävarusteverkkovirtaulosottoon?
---
EDIT:
Näkyyhän tuo ohjekirjasta löytyvän (olisi tietysti hyvä olla tiedossa tämäkin jo auton valintaa harkitessa...), eli 230 V, 150 W (300 W max 2 minuuttia).
Onko käyttäjillä kokemuksia tämän tavaratilan pistokkeen toimivuudesta ja virran riittävyydestä käytännössä?

Siitä voi rakentaa ikiliikkujan niin, että vetää  tuosta 150 W lähdöstä sukolatausjohdon auton latausporttiin  ;D

Joo, mutta tuosta öljynvaihdosta vielä... TM ja muutkin autolehdet ovat todenneet jo vuosia, että vaikka autonvalmistajat antavat 30 tkm öljynvaihtovälejä, niin ainakin varsinkin näille pikkuturboille suositellaan öljynvaihtoa vähintään kerran vuodessa oli ajokilometrit sitten mitä tahansa. Näin olen toiminut nykyisenkin autoni kanssa, vaikka siinä on paperilla 30 tkm vaihtoväli. TM:n mukaan turbot pyörivät 100 000 - 200 000 kierroksen nopeuksilla ja siellä ei ole sijaa huonolle voitelulle. Jos öljyn vaihtaminen maksaa n. 80-140 EUR/v, niin onko se auton muihin kuluihin nähden paha rasti? Toki siitä vaivaa on, kun auto pitää viedä vaihtoon, mutta aika monessa paikkaa noita tehdään nykyään myös odotellessa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

jukkanen

Tekniikan maailman suhtautumisesta öljynvaihtoväleihin en kyllä löytänyt ihan noin yksiselitteistä linjausta nimenomaan Tekniikan maailmoista. Netti kyllä on pullollaan ihmisten omia tulkintoja ja näkemyksiä TM:n sanomisista...  ;D

Mitenkäs nuo muut huoltokohteet menevät, eli vaihdellaanko esim. sytystystulppia tiheästi vaikka sytytyskertoja tulisi hyvinkin harvakseen? Onko näissäkin tulossa ikäviä yllätyksiä?

miz

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 04.08.21 - klo:15:39
Tekniikan maailman suhtautumisesta öljynvaihtoväleihin en kyllä löytänyt ihan noin yksiselitteistä linjausta nimenomaan Tekniikan maailmoista. Netti kyllä on pullollaan ihmisten omia tulkintoja ja näkemyksiä TM:n sanomisista...  ;D

Mitenkäs nuo muut huoltokohteet menevät, eli vaihdellaanko esim. sytystystulppia tiheästi vaikka sytytyskertoja tulisi hyvinkin harvakseen? Onko näissäkin tulossa ikäviä yllätyksiä?

Taitaa olla sama kuin muissakin konsernin polttiksissa. 4 vuotta tai 60000km muistaakseni oli edellisessäkin.

Yaffa0

#1109
Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 04.08.21 - klo:15:39
Tekniikan maailman suhtautumisesta öljynvaihtoväleihin en kyllä löytänyt ihan noin yksiselitteistä linjausta nimenomaan Tekniikan maailmoista. Netti kyllä on pullollaan ihmisten omia tulkintoja ja näkemyksiä TM:n sanomisista...  ;D

Mitenkäs nuo muut huoltokohteet menevät, eli vaihdellaanko esim. sytystystulppia tiheästi vaikka sytytyskertoja tulisi hyvinkin harvakseen? Onko näissäkin tulossa ikäviä yllätyksiä?

TM:n artikkelissa: Turboahdin on kuluva osa â€" viat yleistyvät (23.11.2016) sanotaan aika suoraan rivien välistä lukien, että öljyjen vaihtaminen kannattaa (alla pieni ote artikkelista):



Jotta ei copy-right iske päälle, niin tuossa vain pieni osa artikkelia.

Linkki artikkeliin (TM:n tunnarit pitää olla):
https://tekniikanmaailma.fi/turboahdin-kuluva-osa-viat-yleistyvat/
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy