Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

mipefin

#1050
Lainaus käyttäjältä: miz - 24.07.21 - klo:00:28
Virrallako ei ole lainkaan aikaveloitusta lisäksi?

...

Mistäs nuo virran hinnat näkee, matkalla ois ollut juurikin virran tolppia, mutta näkeekö niitä hintoja mistään ilman rekisteröitymistä? Muilta operaattoreilta löytyy kyllä helposti.
Virran hinnathan vaihtelee ihan todella paljon sen mukaan, paljonko paikan omistaja laittaa hinnaksi. Minä ainakin olen siinä käsityksessä että ne ei ole Virran omia latauspisteitä, vaan he tarjoavat laturia palveluna paikan omistajalle, ja sen takia nuo hinnat vaihtelee niin paljon kun paikan omistaja voi sitten vaikuttaa hintaan. Voi olla aikaveloitteisia, tai sitten ei. Ja ettei ois liian helppoa, niin hinnat on erit tunnuksilla ja ilman. Tunnuksilla on hitusen halvempaa, mutta Virran tilille pitää ladata 30, ennakkoon, josta myös kuluu 1,/kk jos sitä ei käytä vähintään 1,/kk edestä. Ei siis kannata tehdä tunnuksia jos käyttää vain harvoin. Mobiilisoftalla noita itse tulee selattua.

Sivuhuomiona jos reissaajia kiinnostaa, Norjassa on tullut käytettyä Fortumin sovellusta, toimii sama kuin Suomessa. Sen lisäksi Mer on aika yleinen ja se tuli ladattua valmiiksi, mutta ei ole tarvinut vielä käyttää.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 24.07.21 - klo:02:53.
Tunnuksilla on hitusen halvempaa, mutta Virran tilille pitää ladata 30, ennakkoon, josta myös kuluu 1,/kk jos sitä ei käytä vähintään 1,/kk edestä.
Virtaan kannattaa liittyä Helenin kautta. Niillä ei mene euron kk-maksua, veloitus kuun lopussa luottokortilta ja saa tägit ilmaiseksi (kun muistaa raksia ”haluan tägit” option rekisteröinnin yhteydessä).
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

miz

Ok, kiitokset. Täytyy vielä tutkia tuota Helen/Virta komboa.

Virran sivuilta (ei appi) tsekatessa näkyy kyllä laturin tyyppi ja onko vapaana, mutta hintaa ei.
On tosiaan hölmöä jättää lataamatta jos se helposti menee muun elämän ohella.

tet

Lainaus käyttäjältä: miz - 24.07.21 - klo:09:37
Virran sivuilta (ei appi) tsekatessa näkyy kyllä laturin tyyppi ja onko vapaana, mutta hintaa ei.

Näkyy siellä hintakin, kun osaa klikata oikeasta kohtaa, mutta se hinta on se kalliimpi rekisteröitymättömien hinta, ei se joka rekisteröityneeltä veloitetaan. Kartalta (app.virta.global) klikataan haluttua latauspistettä, ja sitten vasemmalta alhaalta "aloita lataus". Sen jälkeen tulee ruudulle hinnat.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lionman

Vertailun vuoksi oma matka-ajokulutukseni toissapäivältä:
352km, josta alkumatka 56km sähköllä. Vakkari 88-90 ja 108-110 riippuen tolpista (noilla alemmilla voin omani mittarivirheellä ajaa läpi niin ei välähdä). Keskinopeus 77kmh.
Kulutus 4,5L/100km. Että voisi verrata Yaffa0:n matkaan, niin pitäisi tietää hänen keskinopeus. Tuo Lusi-Hki 130km/h pätkä nostaa varmasti kulutusta lajinsa. Muutoin oli auton kuormaus minulla aika sama; 2 hlö, takapenkit nurin ja täynnä remppatavaraa.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Lainaus käyttäjältä: tet - 24.07.21 - klo:09:58
Näkyy siellä hintakin, kun osaa klikata oikeasta kohtaa, mutta se hinta on se kalliimpi rekisteröitymättömien hinta, ei se joka rekisteröityneeltä veloitetaan. Kartalta (app.virta.global) klikataan haluttua latauspistettä, ja sitten vasemmalta alhaalta "aloita lataus". Sen jälkeen tulee ruudulle hinnat.

Kiitos!
Tuolla tosiaan on erikseen aikaperusteinen hinta energian päälle, ilmeisesti sitä ei rekisteröityneiltä peritä.
Täytynee tilata tuo tagi valmiiksi jos vaikka on tarvetta joskus reissussa, jos osuu laturi sopivasti hollille.

tet

Lainaus käyttäjältä: miz - 24.07.21 - klo:15:05
Tuolla tosiaan on erikseen aikaperusteinen hinta energian päälle, ilmeisesti sitä ei rekisteröityneiltä peritä.

Virran verkostossa tosiaan hinnat vaihtelevat paljon, joissain on minuuttihintaakin lisänä, taitaa olla jopa ainoanakin perusteena jossain. Katsoin muutaman satunnaisen pisteen, ja kyllä peruste näytti olevan sama rekisteröityneille ja muille, ainoastaan taksat hieman halvemmat jos on rekannut. Eli jos on aikaperusteinen osa hinnassa, on se myös rekisteröityneille.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

miz

Kiitos infoista!

Auton laturi saisi olla pikkaisen nopeampi niin noita voisi hyödyntää fiksummin kahvi- ja ruokatauoilla..

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 24.07.21 - klo:07:22
Virtaan kannattaa liittyä Helenin kautta. Niillä ei mene euron kk-maksua, veloitus kuun lopussa luottokortilta ja saa tägit ilmaiseksi (kun muistaa raksia ”haluan tägit” option rekisteröinnin yhteydessä).

Kiitos tiedosta, tuohan on parempi diili kuin suoraan Virran kautta jos verkosto ja hinnat on kuitenkin samat.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Yaffa0

#1059
Lainaus käyttäjältä: miz - 24.07.21 - klo:00:37
Tuossahan noita kulutuksia on mainittu. Samalla ajolla auto täynnä hybridi menee pienemmällä.
Ajo lisäksi hiljaisempaa ja mukavampaa, myös voimalinjan toiminnan osalta, ladattuna, joten sitä latausta voi suositella siitäkin syystä vaikkei kulutus kiinnostaisikaan.

Kyllä tai ei ;D. Se ladattu/kulutettu sähkö pitäisi muuttaa litroiksi, jotta saa hybridin lukemat täysin vertailukelpoiseksi. Sähkö kun ei ole aivan ilmaista sekään. Keskinopeuden unohdin katsoa, mutta mulla oli mukautuva vakkari noissa lukemissa mitä aiemmin sanoin ja välillä oli jonoa, jolloin vauhti laski ja sitten se taas nousi asetettuun. Moottoritiellä oli vähemmän liikennettä, joten se mentiin aika lailla tuolla 130 km/h. Mitenkään säästellen en ajanut, enkä edes yrittänyt. Maantiellä kutoselta neloselle ohittaessa jne. Alle viiden menisi tuo väli myös näillä huonoilla 18” Bridgestoneilla, jos tosissaan venyttäisi (vauhtia vähän pois sinne 120+ tietämille, ajomoodivalinta ecolle jne.).

Helsinki-Pori välin olen ajanut 4,2:lla, kun pihistin tosissaan. Siihen en usko painavamman hybridin pääsevän, mutta ei ole mulle väliksikään.

Oletko muuten MIZ ajanut koskaan tuolla 1.4 ACT:llä? Koneen ääni ei kuulu edes kierroksilla (5000-6000) autoon sisälle samalla tavalla kuin hybridin kick downissa. Muistan parin tunnin koeajolta, että hybridin kone pitää aikamoista ääntä, kun kick down iskee peliin. Pelkällä sähköllä meni kyllä ihan hiljaa. Mk3 FL Leonissa on konepellin äänieriste ja lisätyt äänieristeet verrattuna ennen faceliftiä olleisiin malleihin. ACT kone on tyhjäkäynnillään värinätön ja muutenkin todella hiljainen. 130 km/h nopeudessä kierrokset ovat 2600-2800. Moottoria ei kuule, rengasmelu on isompi.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Tuolla aiemmin mainitulla reissulla sähköä meni 1,4 kWh/100km. Eli bensat + 16 senttiä / 100km. Sillä rahalla saa bensaa desin.

Pitkän ajan kulutus on nyt  3,1 ja 11kWh / 100km. Pelkkää bensaa tuolla rahalla saisi poltettavaksi 3,8 l/100km, ympärivuotisen keskikulutuksen mukaan. Talvella menee enemmän sähköä lämmityksen myötä ja kesällä vähemmän kun on enemmän maantietä ja bensa-ajoa.
Rauhallisessa ajossa lämpimillä keleillä pääsee osapuilleen 15kWh /100 km kulutuksilla, eli bensan hintoihin muutettaessa suunnilleen 1,1 l/100km.

Kaikki tuo on edelleen  täysin käyttäjästä, latauksista ja ajosta kiinni, nämä luvut pätee siis mun ajoon. Yksittäisillä ajoilla hybridiä on vaikea vertailla, pidemmän ajan kokonaisuus ratkaisee.

Hybridissä ei kyllä ole kierroksilla mikään nätti tai hiljainen ääni, se on täysin totta. Lisäksi D-moodissa hyppää kierrokset esim ohituksissa helposti tarpeettoman korkealle. S-moodi toimii nätimmin noissa tilanteissa.
Normiajossa se on onneksi hiljainen eikä varsinkaan maantiellä vaihtelua sähkön ja bensan välillä erota kuin mittaristosta.
Talvella koneen äänet  kyllä erottaa kylmänä taajamanopeuksissa jopa enemmän kuln pelkissä bensoissa.

Ajoin tuota act:ta koeajolla ennenkuin ostin edellisen 1.8 tsi:n. Pelkkänä dsg:nä molempia.
Ei niissä paljon muuta eroa tuntunut olevan kuin yläpään tehot vähän 1.8 hyväksi. Kulutus taas litran verran toiseen suuntaan rauhallisessakin ajossa. Hyviltä tuntui molemmat.

Lionman

Minun matka-ajon 352km sähköajo-osuuden 56km kun muuttaa bensankulutukseksi niin vastaa 1,7L/100km (edeltävän latauksen Virran hinnalla 15snt/kWh) eli tuolla matkalla vajaa litra "bensana". Se huomioituna keskikulutus 4,5L/100km muuttuu 4,8L/100km tuolla koko matkalla. Enkä itsekään ajanut pihistellen, taisi olla kolme rekan ohitusta muualla kuin ohituskaistoilla, S-asennolla ns. tinni tiskissä. Loppumatka klo 20-23 niin ei ollu hirveesti vastaantulijoita.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Kojuvi

Pysyykö muilla navigaattorissa kotiosoite ja muut suosikkikohteet muistissa? En saa kohteita millään jäämään muistiin, vaan aina kun katkaisee virran, niin minuutin päästä kohteita ei enää ole. Samoin navigointihistoria on aina tyhjä. Connectissa pysyy kotisoite, mutta eikö se synkronoi noita auton kanssa?

ksuuk

#1063
Lainaus käyttäjältä: Lionman - 25.07.21 - klo:09:36
Minun matka-ajon 352km sähköajo-osuuden 56km kun muuttaa bensankulutukseksi niin vastaa 1,7L/100km (edeltävän latauksen Virran hinnalla 15snt/kWh) eli tuolla matkalla vajaa litra "bensana". Se huomioituna keskikulutus 4,5L/100km muuttuu 4,8L/100km tuolla koko matkalla. Enkä itsekään ajanut pihistellen, taisi olla kolme rekan ohitusta muualla kuin ohituskaistoilla, S-asennolla ns. tinni tiskissä. Loppumatka klo 20-23 niin ei ollu hirveesti vastaantulijoita.

Mutta sellaisen 4,5 - 4,8L/100km kulutuksen ei tarvita ollenkaan sähkönapua, siihen pystyvät myös tavalliset moottorit, eli jos lasketaan mukaan hankintahinta, en ymmärrä mistä PHEV säästöä antaa? Oikeataan tuntuu, että sellaisilla matkoilla, enimmäkseen bensalla ajettuna, mutta aina raahattuna sitä akkupakka mukanaan, viiden vuoden kuluttua on se auto tullut pirun kalliiksi. :)

Joten joko täysbensa tai täyssähköauto, hybridi jää ainakin minulta, kuin väliaikainen ohimenevä vaihe, väliin.

Hego

Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 25.07.21 - klo:09:56
Pysyykö muilla navigaattorissa kotiosoite ja muut suosikkikohteet muistissa? En saa kohteita millään jäämään muistiin, vaan aina kun katkaisee virran, niin minuutin päästä kohteita ei enää ole. Samoin navigointihistoria on aina tyhjä. Connectissa pysyy kotisoite, mutta eikö se synkronoi noita auton kanssa?

Juuri meinasin samaa kysyä täältä. Todella ärsyttävä ominaisuus kun navi ei muista mitään osoitteita mitä sinne on syöttänyt. Eikä synkkaus Connecticutin kautta toimi niinkuin pitäis.
Seat León ST PHEV Xcellence

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 25.07.21 - klo:10:27
jos lasketaan mukaan hankintahinta, en ymmärrä mistä PHEV säästöä antaa?
Energiakuluissa. Noin 1,5 ,/100 km. Tulee edullisemmat kokonaiskulut kuin esim. 1.5 TSI Xcellence farkku. Hankintahinnan ero on niin pieni.


best image upload site
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 25.07.21 - klo:11:11
Energiakuluissa. Noin 1,5 ,/100 km. Tulee edullisemmat kokonaiskulut kuin esim. 1.5 TSI Xcellence farkku. Hankintahinnan ero on niin pieni.

Kuinka iso on voitto, jos et käytä ilmaista sähköä? Ja kuinka iso on voitto siinä tapauksessa 1.5 TSI Xcellence farkkun hyödyksi?

V60

Tuohan nyt riippuu ajoprofiilista. Itsellä ajo 80% maantietä, niin hybridi olisi vähän niin ja näin. Just heitin parin päivän reissun 500 km. No eipä tarvinnut miettiä energiatankkausta millään tavalla. Hotellin respassa joku kyseli sähkärin latausmahista. No ei ollut kuin normi lämpötolppa.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 25.07.21 - klo:11:59
Kuinka iso on voitto, jos et käytä ilmaista sähköä? Ja kuinka iso on voitto siinä tapauksessa 1.5 TSI Xcellence farkkun hyödyksi?
1.5 TSI kuluttaisi arviolta 4,0 l/100 km vastaavassa ajossa. Eli bensakulut olisi 6,7 ,/100 km. Satunnaiset ilmaiset tankkaukset kuuluvat sähköajon etuihin, joten turha niitä on karsia pois. Mutta oletetaan nyt, etten käyttäisi niitä ja lataisin kauppaareissuilla vaikka Virran pisteissä 15 s/kWh hintaan. Tuolloin energiakulut noususivivat 1,5 -> 1,7 ,/100 km. 5 ,/100 km jäisi silti säästöä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

miz

Ja itse en päässyt 1,5 tsi: llä alle kuuden reiteillä (kaupunki ja siirtymät) joita eniten ajan. Nyt menee 80% sähköllä. Edellisellä 1.8 tsillä meni 7,5 nuo vakioajot. Kokonaisuutena vähän vähemmän vei keskimäärin.
Oletan että 1,5 tsi:llä olisin päässyt kuuden kieppeille keskikulutuksessa.

Pelkkää maantietä ajaessa varmaan hybridin hyöty on niin tai näin. Jos taas pystyy hyödyntämään sähköajoa ja haluaa enemmän tehoa niin sitten musta kannattaa. Hankintahinnasta oli todella pieni ero verrattuna 1,5 tsi.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 25.07.21 - klo:13:45
1.5 TSI kuluttaisi arviolta 4,0 l/100 km vastaavassa ajossa. Eli bensakulut olisi 6,7 ,/100 km. Satunnaiset ilmaiset tankkaukset kuuluvat sähköajon etuihin, joten turha niitä on karsia pois. Mutta oletetaan nyt, etten käyttäisi niitä ja lataisin kauppaareissuilla vaikka Virran pisteissä 15 s/kWh hintaan. Tuolloin energiakulut noususivivat 1,5 -> 1,7 ,/100 km. 5 ,/100 km jäisi silti säästöä.

Muistuta kauanko ajoit edellistä autoa? Oliko se 3 vuotta? Jos lasket hybridin ja tavallisen moottorin välillä, mukaan lukien hankintahinnan, siis mikä on lopputulos 3 vuoden kuluttua?

Lionman

Minä olen käyttänyt navigointiin pelkästään Android-auton kautta puhelimeni Wazea. Täältä jostain ketjusta siitä kuulin, ja ensinnäkin se kertoo äänellä nopeuskameroista ja toisekseen sen kohdeohjaus käy kätevästi puheella. Eikä tartte osoitettakaan tietää, mm. Ikea Tampere tai Stark Nekala löytyi ihan noilla sanoilla. Se suomea puhuva naisen ääni vastaa kyllä aina että "en ymmärrä mitä tarkoitan Ikea Tampere" mutta sen jälkeen tuo näytölle navigoitavaksi listan kohteita joista oikea on aina löytynyt. Ikea Tampere-tapauksessa lista tosin oli lyhyt. Kolmanneksi siinä on kätevä vaara- ym. varoitusominaisuus. Muutaman kerran naisääni on varoittanut pientareella olevasta autosta, jonka joku on omalla wazellaan merkannut. Ja kerran jo pääsin itsekin ilmoittamaan että pientareauto on poistunut.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Mulla on pysynyt kohteet ja koti muistissa, mutta kohteen haku on paljon huonompi kuin vaikkapa Applen navissa.
Lisäksi auton oma navi ehdottelee välillä outoja kiertoteitä, ja asetettu määränpää ei olekaan määränpää vaan välietappi..
Silloin kun noita ongelmia ei ole niin toimii hyvin, myös energianhallinnan osalta.

Noihin kuluihin vielä:
Omaa hankkiessa laskeskelin noita kuluja noin -tasolla, ja pieni hankintahinnan ero kallisti vaa’an hybridiin myös taloudellisessa mielessä. Hankintahinnan ero / pääomakulut tulee takaisin energiakuluissa ja käyttömaksuissa. Eikä huollotkaan nollaa vielä tuota eroa.
Kaikkien ajossa tämä ei varmasti toteudu näin, ei ole yhtä totuutta enkä enkä sitä väittäkkään.
Edullisimmaksi olisi tietty tullut jatkaa edellisen 4,5 vuotiaan bensa Leonin kanssa.

tet

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 25.07.21 - klo:14:18
Muistuta kauanko ajoit edellistä autoa? Oliko se 3 vuotta? Jos lasket hybridin ja tavallisen moottorin välillä, mukaan lukien hankintahinnan, siis mikä on lopputulos 3 vuoden kuluttua?

Mistäs sitä vielä voi tietää, paljonko on vaihtohyvitys myydessä. Ei hankintahinta mitään sano, pitäisi tietää arvonalenema.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 25.07.21 - klo:10:27
Mutta sellaisen 4,5 - 4,8L/100km kulutuksen ei tarvita ollenkaan sähkönapua, siihen pystyvät myös tavalliset moottorit, eli jos lasketaan mukaan hankintahinta, en ymmärrä mistä PHEV säästöä antaa? Oikeataan tuntuu, että sellaisilla matkoilla, enimmäkseen bensalla ajettuna, mutta aina raahattuna sitä akkupakka mukanaan, viiden vuoden kuluttua on se auto tullut pirun kalliiksi. :)

Joten joko täysbensa tai täyssähköauto, hybridi jää ainakin minulta, kuin väliaikainen ohimenevä vaihe, väliin.

Jos pystyy lataamaan kotonaan joka päivä ja ajaa nurkka-ajoa, niin säästöä tulee varmuudella, mutta maantiellä ei niinkään.

Minulle suurin arvo on moottorien yhteisvoima, sillä vääntö (jolla autoa pääosin ajetaan) on suurinpiirtein sama (350 Nm) kuin Mk3 Cupra Leonin 290 hv koneessa. Käytännön suorituskyky on kunnossa. 2.0 TSI (190 hv) olisi ollut tässä uudessa Mk4 Leonissa pohdinnan arvoinen, mutta se on viivästynyt ja ilmeisesti meille se tulee vain nelivetoisena. Kulutus siinä pomppaa täysin eri litraluvuille ja suorituskyvyssä se on vain hitusen 0-100 km/h nopeampi, ohituskiihtyvyydessä ei sitten enää pärjääkään. Uuden Cupra Leonin olisi saanut etuvedolla (2.0 TSI) 245 hv tehoisena. Mutta samoilla varusteilla kuin hybridi, se olisi ollut n. 3-4 tonnia tyyriimpi, paljon janoisempi, päälle sitten kovemmat vakuutusmaksut ja jokavuotiset verot (jotka voivat kohta nousta lisää kun ympäristömaksuja kiristetään). Siinäkään ei ollut lopulta järkeä.

Täyssähköautojen kantama, vaunun/kärryn vetokyky ja tilat eivät vielä kohtaa vaatimuksia tässä 40 tonnin hintaluokassa. 60 tonnilla sellaisia autoja alkaa jo löytyä, mutta ei niilläkään ajeta 800 kilometriä kesällä/talvella, kuten hybridillä ajetaan. 5-10 vuoden päästä Leonin hintaisia (ja kykyisiä) sähköautoja lienee jo saatavilla.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

^ Hyvin pitkälti samaa mieltä.

Maantielläkin taloudellisuus on erinomainen noin 200 km pätkiin saakka jos sen jälkeen lataa.
Ladattu sähkö (n.10kWh) alentaa kulutusta niin, että tuollaiset pätkät ajelee luokkaa 3,5l bensan kulutuksella ihan normaalissa liikenteen rytmissä ohituksineen. Lyhyemmät vielä pienemmällä. Motari tietty nostaa kulutusta, ja mitä pidemmälle latausväli venyy, sen enemmän nousee bensan kulutus. Jää kuitenkin noin viiden litran paikkeille omien kokemusten mukaan. Siis ilman ulkoista kuormaa kuten kattotelineitä ja pyöriä.

En ole vielä tässä koko ja teholuokassa tavannut autoa jolla pääsisin omalla ajoprofiililla pienemmällä energiankulutuksella (sähköautolla varmaan joo). On ollut bensoja ja yksi dieseli. Pienimmällä meni Leon FR 170 TDi, karvan yli 6 litran keskikulutuksella 80.000 kilsaa aikana.

Lionman

Hyvinpä kuvasitte Yaffa0 ja miz myös minun kokemuksia hybridistäni. Sekä auton hankintakriteerien, että kulutuskokemusten osalta. Myös minulla kärryn kuljetus on tärkeä asia, ja pakko on myöntää että kyllä tehon tuntee ohituksissa, ihan hymyä nostaa suupieliin. Minulla nyt 7,5kk ja n. 18tkm takana. Keskikulutus 3,6L/100km, joka kertoo että matka-ajoja on ollut, välillä myös kärry perässä.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 25.07.21 - klo:14:18
Muistuta kauanko ajoit edellistä autoa? Oliko se 3 vuotta? Jos lasket hybridin ja tavallisen moottorin välillä, mukaan lukien hankintahinnan, siis mikä on lopputulos 3 vuoden kuluttua?
Ajoin edellisellä neljä vuotta. 20 tkm vuodessa. Lasketaan myös neljälle vuodelle. 1.4 PHEV on 2000 , kalliimpi kuin 1.5 TSI. Siitä tulee lisää pääomakuluja. Oletetaan, että auton arvo puolittuu neljässä vuodessa. Täten neljässä vuodessa tulee 1000 , enemmän arvonlennusta. 250 ,/v. Huollot ovat myös kalliimmat. Öljynvaihto 15 tkm vs 30 tkm välein ja DSG:n öljynvaihto 60 tkm kohdalla. Toisaalta 1,5 TSI:llä on se ikävä tarkistushuolto, joka tulee 30 tkm huoltojen väliin. Täten tiuhempi öljynvaihto ei tuo kovin suuria lisäkuluja. Huolloista 150 ,/v lisää. Yhteensä 400 ,/v lisäkuluja. Tekee 2 s/km. Jos PHEV:n bensankulutus pysyy alle 2 l/100 km, tulee se edullisemmaksi kuin 1.5 TSI.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tet

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 25.07.21 - klo:18:45
Minulle suurin arvo on moottorien yhteisvoima, sillä vääntö (jolla autoa pääosin ajetaan) on suurinpiirtein sama (350 Nm) kuin Mk3 Cupra Leonin 290 hv koneessa.

Joo ja ei. Tehollahan se auto liikkuu, mutta vertailu polttiksen vääntömomenttiin kyllä toimii näissä VAG-hybrideissä, joissa sähkömoottori vetää vaihteiston läpi. Homma menee vähän monimutkaisemmaksi esim. tuossa omassani, jossa sähkömotin välitys on useimpien täyssähkäreiden tapaan kiinteä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: tet - 25.07.21 - klo:20:21
Joo ja ei. Tehollahan se auto liikkuu, mutta vertailu polttiksen vääntömomenttiin kyllä toimii näissä VAG-hybrideissä, joissa sähkömoottori vetää vaihteiston läpi. Homma menee vähän monimutkaisemmaksi esim. tuossa omassani, jossa sähkömotin välitys on useimpien täyssähkäreiden tapaan kiinteä.

Lähinnä tarkoitin väännöllä ajamisella sitä, että harva ajaja viitsii kovin usein vedättää konetta sinne punarajalle, jossa maksimiteho on. Useimmiten ajetaan kuitenkin siinä 1500-4500 kierroksen välillä, jolloin (turbo)koneen maksimivääntö on käytössä. Siihen autonvalmistajat ovatkin pääosin pyrkineet moottorien vääntökäyrien ohjelmoinnilla.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy