Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

ToAkPa

Pani merkille ettei takakontin 12V pistokkeesta tule virtaa auton ollessa pysäköitynä. Eli kun auto on pysäköitynä kahvitauon aikana, niin kylmälaukkuun ei tule virtaa. Kolmessa edellisessä farkussa tuli virtaa koko ajan. Niissä taisi kuitenkin olla joku rajoitin että katkaisi virransyötön kun jännite laski liian alas eli varmistettiin että auto vielä käynnistyy eikä kylmälaukku tyhjennä akkua.

Onko tietoa mikähän mahtaa olla syynä moiseen ratkaisuun? Voisiko syynä olla se että PHEV:n 12V akku on niin pieni eli vähän Ah:a ettei virtaa riitä pysähdyksissä ollessa.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Antore

Olisiko Leonissa sama kuin monessa muussa konsernin autossa, eli sulaketta siirtämällä virta on joko jatkuvaa tai sitten katkeaa sytytysvirran mukana? Kannattaa siis tsekata virtapistokkeen sulake.

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Antore - 07.07.21 - klo:08:40
Olisiko Leonissa sama kuin monessa muussa konsernin autossa, eli sulaketta siirtämällä virta on joko jatkuvaa tai sitten katkeaa sytytysvirran mukana? Kannattaa siis tsekata virtapistokkeen sulake.

Mistähän noista sulakkeita ja niiden paikoista löytyy lisää tietoa? 

Ohjekirjan sivun 62 mukaan auton sisätilan sulaketaulun sulakkeen numero 52 on 12V:n ulosotto 20A sulakkeella. Onko tuo sulake keskikonsolin vai tavaratilan 12V ulosotto vai kummankin yhteinen? Ohjekirjan mukaan sulaketaulussa on kummallakin puolen n:o 52 muutamia vapaita paikkoja.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Antore

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 07.07.21 - klo:10:31
Mistähän noista sulakkeita ja niiden paikoista löytyy lisää tietoa? 

Ohjekirjan sivun 62 mukaan auton sisätilan sulaketaulun sulakkeen numero 52 on 12V:n ulosotto 20A sulakkeella. Onko tuo sulake keskikonsolin vai tavaratilan 12V ulosotto vai kummankin yhteinen? Ohjekirjan mukaan sulaketaulussa on kummallakin puolen n:o 52 muutamia vapaita paikkoja.

Tässä videossa on aika hyvin kuvattu tuota virranulostulon sulaketta ja sen siirtoa. Toinen sulakkeen kannoista pysyy siis samalla paikalla.

https://youtu.be/B2JXmz-nLPU?t=76

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 07.07.21 - klo:08:30
Pani merkille ettei takakontin 12V pistokkeesta tule virtaa auton ollessa pysäköitynä. Eli kun auto on pysäköitynä kahvitauon aikana, niin kylmälaukkuun ei tule virtaa. Kolmessa edellisessä farkussa tuli virtaa koko ajan. Niissä taisi kuitenkin olla joku rajoitin että katkaisi virransyötön kun jännite laski liian alas eli varmistettiin että auto vielä käynnistyy eikä kylmälaukku tyhjennä akkua.

Onko tietoa mikähän mahtaa olla syynä moiseen ratkaisuun? Voisiko syynä olla se että PHEV:n 12V akku on niin pieni eli vähän Ah:a ettei virtaa riitä pysähdyksissä ollessa.

Edellisen 5F mallin (Vm 2017 facelift) farmarissa toimii samalla tavalla eli 12V virtaa tulee vain kun sähköt ovat autossa päällä, eli joko kone käy tai sitten start/stop napista painettu (ilman kytkintä) vain seisontavirta päälle. En ole kokenut asiaa ongelmaksi. Jos kylmälaukussa on pari kylmäpatruunaa mukana, niin puolen tunnin tankkaustauon kylmyys on riittänyt.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Nyt ymmärrän mistä jengi purnaa tuon akun säästön kanssa.
Normimatka mökille, ja säästöpyynti 20%. Perillä oli jäljellä 3%, aina ennen on jäänyt osapuilleen pyydetty määrä.

Onko nyt lähipäivinä tullut joku ota päivitys, ketään kysellyt huollosta tms? Auto herjaa myös disabloitua huoltopartneria.

Toiminta on nyt ihan eri kuin vaikka pari päivää sitten, jolloin tuo toimi vielä loogisesti pyynnin mukaan.

revertti

Minkälaisia matkoja olette pelkällä sähköllä päässeet? Itselläni työmatkaa 16km suuntaansa (4km moottoritietä ja muuten taajamaa) ja töissä ei latausmahdollisuutta ole. Yöksi auton saisi aina lataukseen. Kesällä ei varmaa ongelmia, mutta mitenkä talvella? Keski-suomessa asun ja viime talvenakin oli useampi viikko -20-30 asteen pakkasia. Vai onnistuuko pelkkä sähköllä ajo edes esim -30 asteen pakkasilla?

Monimerkkimies

Lainaus käyttäjältä: revertti - 08.07.21 - klo:20:47
Minkälaisia matkoja olette pelkällä sähköllä päässeet? Itselläni työmatkaa 16km suuntaansa (4km moottoritietä ja muuten taajamaa) ja töissä ei latausmahdollisuutta ole. Yöksi auton saisi aina lataukseen. Kesällä ei varmaa ongelmia, mutta mitenkä talvella? Keski-suomessa asun ja viime talvenakin oli useampi viikko -20-30 asteen pakkasia. Vai onnistuuko pelkkä sähköllä ajo edes esim -30 asteen pakkasilla?

Onhan tässäkin ketjussa noita kulutuksia käyty. Pihistelijä on vetänyt jotain 70km suoritteita mutta en ainakaan itse noihin pääsisi vaikka kuinka ajaisi kaasupoljinta varoen. 50-60km menee aika kepeästi kesällä. Talvella taisi pienimmät ranget olla 35km luokkaa kun oli yli20 astetta pakkasta. Kovilla pakkasilla pakottaa hybrid moodissa päälle mutta muistan välillä ajaneeni sähköllä -25 pakkasellakin. Auto sopii hienosti sun ajoprofiiliin jos tuo työmatka on se pääasiallinen matka mitä ajetaan.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: revertti - 08.07.21 - klo:20:47
Minkälaisia matkoja olette pelkällä sähköllä päässeet?
50-90 km. Moottoritiellä 50 km, maantiellä ja taajamassa 70 km. Todella tarkasti ajaen maantietä max 80 km/h 90 km.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: revertti - 08.07.21 - klo:20:47
Minkälaisia matkoja olette pelkällä sähköllä päässeet? Itselläni työmatkaa 16km suuntaansa (4km moottoritietä ja muuten taajamaa) ja töissä ei latausmahdollisuutta ole. Yöksi auton saisi aina lataukseen. Kesällä ei varmaa ongelmia, mutta mitenkä talvella? Keski-suomessa asun ja viime talvenakin oli useampi viikko -20-30 asteen pakkasia. Vai onnistuuko pelkkä sähköllä ajo edes esim -30 asteen pakkasilla?

Tässä havaintoja, kokemuksia ja näkemyksiä, joilla voi olla vaikutusta valintaasi. Itse olen ollut tyytyväinen autoon ja voin suositella autoa.

Autoni on käyttöönotettu helmikuun alussa. En ole säännöllisesti seurannut kuinka pitkän matkan sähköllä pystyy ajamaan. Parhaimmillaan olen päässyt +15 asteen lämpötilassa tasan 60 km ilman pihistelyä. Nyt kesäkeleissä auton ennuste sähköllä ajettavasta matkasta on vaihdellut 56-64 km välillä. Pakkaskeleillä noin 30 km sähköllä voi olla hyvinkin saavutettavissa.

Kokemuksen mukaan sähköllä ajettavaan matkaan vaikuttaa tosi paljon ulkolämpötila ja siitä johtuen lämmityslaitteiden käyttö matkan aikana. Säännöllinen reitti, jota tulee ajettua muutamia kertoja viikossa on 22 km suuntaansa, eikä latausmahdollisuutta ole toisessa päässä. Suurin osa kehä ykköstä 80 km/h  ja muutama kilometri kummassakin päässä 40 km/h. Sen jälkeen kun lämpötila nousi yli +10 asteen tuo matka on yleensä onnistunut menopaluu sähköllä, kunhan ei käytä istuinlämmitystä eikä takalasin lämmitystä. Eniten akun virtaa ja sitä myöten ajomatka kuluttaa käännepisteellä pakkaskeleillä jäähtyneen auton sisätilojen lämmittäminen sopivaksi.

Huhti-toukokuun aikana tuli tankattua kaksi kertaa ja kummallakin tankillisella tuli ajettua melko tarkkaa 2000 km. Tuosta määrästä arviolta noin 500 km mentiin bensalla ja loput 1500 km sähköllä. Bensan käytön ”suuri” osuus johtuu siitä että vakioreitin jälkeen joutui muut ajot ajamaan bensalla, koska kotonani on vain 8A latausmahdollisuus, jolla akun lataus kestää noin seitsemän tuntia eikä sähkön välitankkaus ole tämän vuoksi käytännössä mahdollista.

Mielestäni sähkön riittäminen ei ole haaste, koska sitten jatketaan ajoa bensalla. Tietysti jos pakkaskelillä viimeisten kilometrien aikana polttomoottori käynnistyy niin se ei ehdi lämpimäksi ennen kuin on jo perillä. Itse hankin autoon viimasuojat, jotta polttomoottori lämpiää nopeammin käynnistyessään ja että moottoritila kylmenisi mahdollisimman vähän ajoviiman vaikutuksesta.

Alla muutamia pointteja ohjekirjasta, jotka vaikuttavat käyttöön sekä kommentit niihin:

Sähköajo onnistuu, kun korkeajänniteakun lämpötila yli -10 astetta " eli kannattaa asettaa lähtöaika ajotietokoneelle ja auto sähköpiuhaan, jolloin auto tulee ladattua ja sisätila sekä käsitykseni mukaan myös akku lämmitettyä. Sähköajo onnistuu kovemmissakin pakkasissa kunhan saa pidettyä korkeajänniteakun sopivan lämpöisenä.

Paljon virtaa kuluttavat tuuletuspuhallus, takalasin lämmitys, istuinlämmitys " eli minimoitava ainakin kahden viimeisen lämmityslaitteen käyttö.

Ei saa pysäköidä moneksi tunniksi pakkaseen, jos varaus alle 40% - eli pitää huolehtia ettei varaus pääse alle tuon arvon ajamalla tarvittaessa polttomoottorilla, jolla voi myös ladata akkua tuohon rajaan asti.

Ei saa jättää yli 24 tunniksi alle -30 asteeseen " tämä kohta tuli yllätyksenä, kun luin ohjekirjaa. En ole vielä keksinyt miten tämä hoidetaan talvella pohjoisen lomamatkoilla, muutoin kuin että pitää ajaa vähintään kerran päivässä ja katsoa että akussa on yli 40% virtaa. Harkitsin myös että pitääkö mökille hankki pressutalli ja siihen kylkeen joku lämmityspuhallin alle 30 asteen pakkasien varalta. Tuo ei ole suuri ongelma täällä Etelä-Suomessa vaikka parkkipaikka on kylmä halli, koska kohtuulliselta etäisyydeltä on löydettävissä joku lämmin parkkihalli. Saattaa olla että lataamalla akkua 6A:lla niin lataaminen ja latausjärjestelmä pitää akun sopivan lämpimänä. Tähän pitää vielä saada vahvistus maahantuojalta/valmistajalta.

Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

revertti

Kiitoksia hyvistä vastauksista. Eiköhän tuo omiin ajoihin soveltuisi täten aika hyvin. Eipä noita alle -20 asteen pakkasia nyt onneksi kovin montaa viikkoa vuodessa ole ja nekin ajot voi bensalla ajella. Moottorin ja sisätilan lämmitin autoon tulisi jokatapauksessa asennettua.

miz

Akussa ei ole erillistä lämmitystä, vaan se lämpeää lataamisen ja ajamisen ohessa.
Eli purettaessa ja varattaessa lämpenee kennotkin.

Jos akun riittävyys kylmällä kelillä epäilyttää niin itse olen lähtenyt bensalla niin tulee se hukkalämpö samalla käytettyä lämmitykseen.

Selkeästi isoin energiasyöppö talvella on lämmitys, penkin ja ratinlämmitys on aika pientä siihen 6kW suoraan sähkölämmitykseen verrattuna. Musta toimii talvellakin ihan hyvin vaikka sähkörange tippuukin puoleen.

Ja tuohon aikaisempaan akun säästötavoitteen toimimattomuuteen: mulla tosiaan teki ekaa kertaa sen että veti akun tyhjäksi pikkuteillä vaikka säästöpyynti oli 20%.
Kysyin asiaa huollosta, ja jos tekee sitä säännöllisesti niin huollon paikka. Pyysivät seuraamaan että tekeekö uudelleen ja millaisessa ajossa.
Tehtaalta ei ole kamppiksia tai päivityksiä alun hallintaan liittyen.

Varsinkin jos navissa on ollut määränpää niin tuo säästöprosentti on toiminut melko tarkasti.


ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: revertti - 09.07.21 - klo:14:28
Kiitoksia hyvistä vastauksista. Eiköhän tuo omiin ajoihin soveltuisi täten aika hyvin. Eipä noita alle -20 asteen pakkasia nyt onneksi kovin montaa viikkoa vuodessa ole ja nekin ajot voi bensalla ajella. Moottorin ja sisätilan lämmitin autoon tulisi jokatapauksessa asennettua.

Harkitsisin vielä tuota sisätilanlämmitintä, koska autossa on kuten miz mainitsi jo 6kW sähköinen lämmitin, joka saa virtansa latausjohdon kautta kun lähtöaika on asetettu autosta tai appistä. Itse en ottanut moottorilämmitintäkään.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

miz

Samaa mieltä lämmittimistä kuin ToAkPa. Johdon nokassa auton oma lämppäri antaa lämpöä sähkösyötön enimmäismäärän, max 3,6kW. Ilman piuhaa käyttää akun virtaa max 6kW teholla. Kahdella johdolla en lähtisi tuota varten touhuamaan.

Moottorinlämmitintä en minäkään laittanut/laita.
Jos on jatkuvasti bensalla lähtöjä kylmässä kelissä niin voi olla ihan perusteltuakin, Etelä-Suomessa ei ole mulle tarpeellinen.

Yaffa0

Tjaa… asun Vantaalla, mutta meinaan silti asentaa lohkarin ja sisäpistokkeen. Ruotsalainen sisätilanlämmitin siirtyy jo kolmanteen autoon. Sitten ei tarvitse lämmittää sisätiloja akulla, saa varmasti kaikki räppänät auki/koko sisätilan lämpimäksi, moottori on lämmin heti lähdöstä ja sen voi pakottaa heti käymään hybriditilassa. Sisätilan lämmittämisen akuilla voi jättää sitten sinne missä sähköä ei ole saatavilla.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 09.07.21 - klo:23:59
Tjaa… asun Vantaalla, mutta meinaan silti asentaa lohkarin ja sisäpistokkeen. Ruotsalainen sisätilanlämmitin siirtyy jo kolmanteen autoon. Sitten ei tarvitse lämmittää sisätiloja akulla, saa varmasti kaikki räppänät auki/koko sisätilan lämpimäksi, moottori on lämmin heti lähdöstä ja sen voi pakottaa heti käymään hybriditilassa. Sisätilan lämmittämisen akuilla voi jättää sitten sinne missä sähköä ei ole saatavilla.

Ei tuo sisätilan lämmitys käytä akkua silloin kun latauspiuha on käytössä, vaan vain silloin kun ei valtakunnan sähköverkko ei ole käytössä. Kyllä 3,6 kW:lla saa ikkunat paremmin auki kuin esim. 2 kW sisätilanlämmittimellä. Auton lähtöaikaan sidotuissa lämmityksessä on valittavissa myös takalasin lämmitys.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Kojuvi

Viimeiset kokemukset tuosta  hybridiajon akun hallinnasta on, että 80 % pyynnillä piti akun 74 %:ssa. Aiemmin ajoi 20 % varaustavoitteella aina tyhjäksi. Pitää vielä kerätä siitä lisää toistoja.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 10.07.21 - klo:07:16
Ei tuo sisätilan lämmitys käytä akkua silloin kun latauspiuha on käytössä, vaan vain silloin kun ei valtakunnan sähköverkko ei ole käytössä. Kyllä 3,6 kW:lla saa ikkunat paremmin auki kuin esim. 2 kW sisätilanlämmittimellä. Auton lähtöaikaan sidotuissa lämmityksessä on valittavissa myös takalasin lämmitys.

Tähän asti on annettu ymmärtää, että auton esilämmitys on lähinnä lehmän henkäys, Jolla saadaan lasit auki miedolla pakkasella, mutta ei autoa lämpimäksi. Kunnon sisätilan lämmittimellä koko auton saa lämpimäksi vaikka -20 asteen pakkasella.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Se lämmityksen teho riippuu suoraan piuhan tehosta.
Matkalaturilla teho max 1800 w. Tämä on mulle riittänyt Helsingissä katoksessa yli 20 pakkasilla. T-paita lämpimäksi tuolla ei saa kuin pikkupakkasella, eikä varmasti jäätä sulatettua kovalla pakkasella koska lämmitysaika on rajoitettu muistaakseni 40 minuuttiin.

Jos on latauslaite tai tehokkaampi piuha niin 3600 w sähkövastukselle luulisi riittävän.

Akkukäytössähön tehoa piisaa, ja liikkeelle lähdettäessä auto lämpenee erittäin nopeasti, rattilämmityskin on oikein toimiva.
Takapenkille jos olisi saanut penkinlämmittimet niin olisin tilannut.

Pihistelijä

Sähköllä on kyllä edullista ajaa. Tänään lähdin mökiltä kauppareissulle. Ensin akku yöllä täyteen 1,10 eurolla. Sitten 50 km Lahteen, jossa varausta oli vielä 35%. Auto Kärkkäisen ilmaiseen lataukseen. Siinä on Kärkkäisen viereissä kävelymatkan sisällä Biltema, Motonet, Puuilo ja Bauhaus. Jokaiseen oli asiaa. Vajaan parin tunnin aikana akkuun kerty 91% lataus. Pääsin sillä reilusti Kouvolaan 60 km päähän. Siellä auto Motonetin lataukseen. Ensimmäinen tunti ilmaiseksi ja sen jälkeen 8,3 s/kWh. Salilla ja ruokakaupassa meni vajaa pari tuntia. Sitten takaisin mökille 40 km matka. Yhteensä 150 km ja energiakuluiksi jäi 1,15 ,. Alle 1 ,/100 km!

Olen tyytyväinen e-Hybridiin. Onneksi Suomeen ei tullut 1.5 TSI Style Leonia manuaalina. Olisin sortunut siihen ja näin jälkeenpäin ajateltua selvästi huonompi hankinta. 1.0 TSI on myynnissä Refrence varustuksella manuaalia ja vain sillä kokonaiskulut jäisivät edullisemmaksi kuin e-Hybridillä. Tosin se ei ole varustelun ja 81 kW tehon suhteen mitenkään vertailukelpoinen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lionman

Tyytyväinen olen minäkin sähköajuun. Tosin itse en ole harrastanut "pihistelyä" erityisemmin, en ole edes kokeillut miten pitkälle sähköllä optimiolosuhteissa maltillisilla nopeuksilla pääsisi. Onko sinulla Pihistelijä käsitystä siitä, mikä kwh-määrä tyhjäksi ajettuihin akkuihin menee? Itse latasin eilen Tampereella Virran tolpasta (15snt/kwh) akun täyteen ja meni 10,8kWh.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Pihistelijä

Minulla ei ole kotona kWh-mittaria, mutta olen ladannut paljon läheisellä Virran pisteellä. Olen tullut sinne pari kertaa ihan nollissa ja ladannut täyteen. Kun selailen lataushistoriaa, on suurin lataus ollut 10,9 kWh.

Pitää jossain välissä vielä testata.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 19.07.21 - klo:21:03
Sähköllä on kyllä edullista ajaa. Tänään lähdin mökiltä kauppareissulle. Ensin akku yöllä täyteen 1,10 eurolla. Sitten 50 km Lahteen, jossa varausta oli vielä 35%. Auto Kärkkäisen ilmaiseen lataukseen. Siinä on Kärkkäisen viereissä kävelymatkan sisällä Biltema, Motonet, Puuilo ja Bauhaus. Jokaiseen oli asiaa. Vajaan parin tunnin aikana akkuun kerty 91% lataus. Pääsin sillä reilusti Kouvolaan 60 km päähän. Siellä auto Motonetin lataukseen. Ensimmäinen tunti ilmaiseksi ja sen jälkeen 8,3 s/kWh. Salilla ja ruokakaupassa meni vajaa pari tuntia. Sitten takaisin mökille 40 km matka. Yhteensä 150 km ja energiakuluiksi jäi 1,15 ,. Alle 1 ,/100 km!


Eli yhteensä 4 tuntia latausta odottaessa kaupoissa kuljeskelua? Itse kyllä yritän kaupoissa käydä niin vähän ja niin nopeasti kuin mahdollista, luulen, että kuukaudessa yhteensä vähemmän, kuin Sä yhdessä päivässä.

Tuntuu, että sähköauto on naisille, jotka kuluttaa kaupoissa enemmän aikaa kuin kotona tai eläkeläisille, joilla ei ole mihinkään kiirettä. :)

miz

^ tai sitten kelle vaan joka lataa pääasiassa kotona.

Tuli ajettua toistaiseksi pisin pätkä ilman välilatauksia, 963 km josta motaria 400km, loput pääosin vaihtelevaa maantietä kolmen kaupunkikohteen välissä. Akku lähtiessä täynnä ja bensan kulutus reissun jälkeen  auton mukaan 5,0, keskinopeus 74.

Leonissa on harmittavasti niin hidas tuo laturi että ei viitsi reissussa latailla julkisilla, ja tällä reissulla olisi pitänyt erikseen hakeutua jonnekin lataukseen joka perheen kanssa ei tullut mieleenkään näillä latausajoilla.
Pitäisi olla yön yli suko käytettävissä tai sitten hidas ja edullinen 3,6 kW tolppa hotellilla. Noita keskinopeita ei taida olla taloudellisessakaan mielessä järkeä käyttää.

mipefin

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 23.07.21 - klo:17:53
Eli yhteensä 4 tuntia latausta odottaessa kaupoissa kuljeskelua? Itse kyllä yritän kaupoissa käydä niin vähän ja niin nopeasti kuin mahdollista, luulen, että kuukaudessa yhteensä vähemmän, kuin Sä yhdessä päivässä.

Tuntuu, että sähköauto on naisille, jotka kuluttaa kaupoissa enemmän aikaa kuin kotona tai eläkeläisille, joilla ei ole mihinkään kiirettä. :)

Sähköauto on niille, jotka ei jaksa käydä bensapumpulla joka viikko, kun "tankki" täyttyy kotipihassa itsekseen ;) Pihistelijän päivä kuulosti kyllä omasta mielestä enemmän siltä että auto ehti olla latauksessa muiden asioiden ohella, kuin että sitä latausta olisi odoteltu. Oikeissa sähköautoissa on toki vauhdikkaampikin lataus.

Itsellä 2400km nyt takana Norjan roadtrippiä, kulutus 5.0L/100km. Joka yö on ollut mahdollista ladata oikealla laturilla tai schukolla nyt melkein viikon ajan. Täällä kulutus ollut jotain 3-5L/100km väliltä vaikka on ollut melkoista vuoristoakin matkan varrella, mutta keskiarvoa nostaa Oulu-Norja väli kun pitkät siirtymät menee tyylillä nopeusrajoitus + alv 24% ;) Tosin alkaapa se kulutus muillakin autoilla nousta kun puhutaan 120+ nopeuksista vakkarissa. Olipa muuten hauska kun Dalsnibban päällä oli 8% akkua Leonissa, mutta sieltä kun ajoi alamäki-siksakkia Geirangeriin niin regenillä tuli 46% asti takaisin :D

Norjassa on kyllä ihailtavan paljon latauspisteitä, tämän tilanteen kun saisi Suomeen myös Oulusta pohjoiseen niin menisin heti hakemaan täyssähkön.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

tet

Lainaus käyttäjältä: miz - 23.07.21 - klo:19:26
Noita keskinopeita ei taida olla taloudellisessakaan mielessä järkeä käyttää.

Riippuu vahvasti operaattorista ja sijainnista. Täällä kaakossa on Virran verkko aika kattava, ja pääsääntöisesti Type2-tolpilla hinta 15 snt/kWh. Ehdottomasti kannattaa ladata 3,7kW plugarillakin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pasi

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.07.21 - klo:23:19
Riippuu vahvasti operaattorista ja sijainnista. Täällä kaakossa on Virran verkko aika kattava, ja pääsääntöisesti Type2-tolpilla hinta 15 snt/kWh. Ehdottomasti kannattaa ladata 3,7kW plugarillakin.

Laskeskelin itselleni nyrkkisäännöt että karkeasti 0,50,/kWh ja 0,03,/min on kipurajat joiden yläpuolella sähköajo on kalliimpaa kuin bensalla ajo. Tuo Virran sähkö on jo samoissa hinnoissa kuin huonommilla sähkösopimuksilla kotilataus ja moninverroin bensaa halvempaa.

Ja totta on, että suurin hyöty näistä saadaan jos saa kotipihassa piuhan päähän, ja ettei näitä kannata asioikseen pysähtyä reissun päällä lataamaan, eikä jonkun vartin stopin takia jaksa kaivella piuhaa vaikka laturi olisi vieressä. Mutta jos muutenkin on pysäköimässä vähänkään pidemmäksi aikaa laturin lähelle niin miksei hyödyntäisi seisonta-aikaa lataukseen.

Yaffa0

Vertailun vuoksi:

Tänään tulin etelä-Savosta takaisin pks alueelle, 320+ kilometriä. Ekat 60-70 km maantietä 90 km/h. Mikkeli-Lusi välillä 110 km/h vakkarissa, ohituskaistoilla ohi, moottoritiellä (Lusi-HKI) 130 km/h vakkarissa. Peräkontti täynnä, kolme matkustajaa. Keskikulutus oli 5,5 l./100 km. Sähköä ei mennyt yhtään  ;D. Kokonaisajo n. 720 km. Lähtiessä tankkasin ja 150 km jäi toimintasädettä.

Oli viimeisiä pidempiä lenkkejä 1.4 TSI ACT:lla. Hyvä kone.

3 viikon päästä sitten hybridin rattiin. Olkoon kulutus mitä tahansa (ei kovin tärkeää itselle), mutta nautitaan 350 Nm väännöstä ja 150 kW:n voimasta.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.07.21 - klo:23:19
Riippuu vahvasti operaattorista ja sijainnista. Täällä kaakossa on Virran verkko aika kattava, ja pääsääntöisesti Type2-tolpilla hinta 15 snt/kWh. Ehdottomasti kannattaa ladata 3,7kW plugarillakin.

Virrallako ei ole lainkaan aikaveloitusta lisäksi?
Esim helenillä näkyi olevan 2 eur/h + 15s/kWh. Tällä tulee jo kalliimmaksi kuin bensalla ajo maantiellä.
Lisäksi pitäisi lähteä siirtämään autoa 3 tunnin latauksen jälkeen..

Mutta ilman muuta kannattaa ladata jos hinta jää alle 0,50 eur /kWh eikä lataamisesta aiheudu muuta vaivaa. Monesti tilanne vaan on se, että pienen sähkömäärän lataamiseen pitäisi autoa siirrellä ja omaa menoa aikatauluttaa niin jää tekemättä ja kotilatauksella mennään. Tästä syystä esim k-latausta en edes miettinyt sen enempää kun olisi pitänyt ajella ympäriinsä tolppien ja hotellien välillä.
Isommalla akulla ja nopeilla latauksella tilanne tietysti ihan eri.

Mistäs nuo virran hinnat näkee, matkalla ois ollut juurikin virran tolppia, mutta näkeekö niitä hintoja mistään ilman rekisteröitymistä? Muilta operaattoreilta löytyy kyllä helposti.

miz

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 24.07.21 - klo:00:28
Vertailun vuoksi:

Tänään tulin etelä-Savosta takaisin pks alueelle, 320+ kilometriä. Ekat 60-70 km maantietä 90 km/h. Mikkeli-Lusi välillä 110 km/h vakkarissa, ohituskaistoilla ohi, moottoritiellä (Lusi-HKI) 130 km/h vakkarissa. Peräkontti täynnä, kolme matkustajaa. Keskikulutus oli 5,5 l./100 km. Sähköä ei mennyt yhtään  ;D. Kokonaisajo n. 720 km. Lähtiessä tankkasin ja 150 km jäi toimintasädettä.

Oli viimeisiä pidempiä lenkkejä 1.4 TSI ACT:lla. Hyvä kone.

3 viikon päästä sitten hybridin rattiin. Olkoon kulutus mitä tahansa (ei kovin tärkeää itselle), mutta nautitaan 350 Nm väännöstä ja 150 kW:n voimasta.

Tuossahan noita kulutuksia on mainittu. Samalla ajolla auto täynnä hybridi menee pienemmällä.
Ajo lisäksi hiljaisempaa ja mukavampaa, myös voimalinjan toiminnan osalta, ladattuna, joten sitä latausta voi suositella siitäkin syystä vaikkei kulutus kiinnostaisikaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy