Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Kojuvi

Olenko ymmärtänyt jotain väärin, kun auto ajaa hybridi moodissa aina akun tyhjäksi, tosin hitaammin kuin E-modella. Olen laittanut asetuksista akun minimiksi 20%, eikä navigaattori ole päällä, joten kyse ei ole akku- tyhjänä- perillä-ajosta. Mielestäni tällöin akkuun pitäisi aina jäädä se 20%.

BMF

Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 03.07.21 - klo:11:14
Olenko ymmärtänyt jotain väärin, kun auto ajaa hybridi moodissa aina akun tyhjäksi, tosin hitaammin kuin E-modella. Olen laittanut asetuksista akun minimiksi 20%, eikä navigaattori ole päällä, joten kyse ei ole akku- tyhjänä- perillä-ajosta. Mielestäni tällöin akkuun pitäisi aina jäädä se 20%.

No onkohan siellä kuitenkin se 20% jäljellä? Mistä toteat että se on tyhjä?

Entä jos laitat minimiksi pienemmän lukeman mikäli mahdollista niin näyttääkö sitten että on taas akkua jäljellä?

Eihän se pitäisi koskaan oikeasti "tyhjäksi" mennä vaikka se punasta ja 0% näyttääkin.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

ToAkPa

#992
Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 03.07.21 - klo:11:14
Olenko ymmärtänyt jotain väärin, kun auto ajaa hybridi moodissa aina akun tyhjäksi, tosin hitaammin kuin E-modella. Olen laittanut asetuksista akun minimiksi 20%, eikä navigaattori ole päällä, joten kyse ei ole akku- tyhjänä- perillä-ajosta. Mielestäni tällöin akkuun pitäisi aina jäädä se 20%.

Ymmärtääkseni vain Hybridi moodissa hammasratas symbolin takaa voi asettaa nuolilla tai on merkillä minkä lataustason haluaa säilyttää. Tämän tason joutuu käsitykseni mukaan aina asettamaan jokaista ajokertaa varten uudestaan.

E-moodissa auto käyttää sähköa niin pitkään kun sitä on ja ajetaan hiljempaa kuin 130 km/h. Kovissa kiihdytyksissä ottaa myös polttomoottorin mukaan.

Hybridi moodissa ajotietokone valitsee ajamisen kannalta tarkoituksen mukaisimman moottori akun varaustilan ja ajonopeuden suhteen. Kokemukseni mukaan noin 80 km/h ja sitä suuremmilla nopeuksilla käyttää yleensä polttomoottoria pl. alamäet ja hidastamiset esim. moottoritien rampeissa.

Ohjekirjasta sivulta 217 löytyy tietoja asiasta.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Kojuvi

Ei kai sitä akun tasoa tiedä muualta kuin näytöstä, joka antaa 0 tai korkeintaan 1% ja sähkömatkaksi 1-2 km. Rattaan takaa tosiaan pystyy asettamaan jäännös sähkömäärän, missä minimi tuntuu olevan 20%. Mutta vaikka olen laittanut siihen 20%, niin kaikki sähköt häviää. Minulla oli ajatuksena jättää maantieajossa enemmän sähköä paremman suorituskyvyn takaamiseksi esim ohituksissa. E-moodissa ohitukset kun tuntuivat nuhaislta, jos olin ajanut akun tyhjäksi. Vai onko siellä hybridi moodissa aina jemmassa "näkymätöntä" sähköä  boostia varten.

BMF

#994
Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 03.07.21 - klo:17:28
Ei kai sitä akun tasoa tiedä muualta kuin näytöstä, joka antaa 0 tai korkeintaan 1% ja sähkömatkaksi 1-2 km. Rattaan takaa tosiaan pystyy asettamaan jäännös sähkömäärän, missä minimi tuntuu olevan 20%. Mutta vaikka olen laittanut siihen 20%, niin kaikki sähköt häviää. Minulla oli ajatuksena jättää maantieajossa enemmän sähköä paremman suorituskyvyn takaamiseksi esim ohituksissa. E-moodissa ohitukset kun tuntuivat nuhaislta, jos olin ajanut akun tyhjäksi. Vai onko siellä hybridi moodissa aina jemmassa "näkymätöntä" sähköä  boostia varten.

Kyllä pitäisi olla jemmassa sähköä aina (käytettävissä on jotain 10-11kWh siitä 13kWh:sta). Muutenhan tuo on hengenvaarallinen peli ohituksissa.  Minun mielestäni tuota akkuvarausprosentin säätöä käytetään vain jos tietää että saapuu vaikka kaupunkiin niin voi sitten siellä ajella vihreästi hetken.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Pihistelijä

Hyvä peli. Nyt 8000 km takana ja tankkia yhä 80% jäljellä. Kulutus 0,1 l/100 km. Yhdellä latauksella pääsee 70-90 km. Sähkömoottori on riittävän tehokas jokapäiväiseen ajoon

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

BMF

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.07.21 - klo:18:57
Hyvä peli. Nyt 8000 km takana ja tankkia yhä 80% jäljellä. Kulutus 0,1 l/100 km. Yhdellä latauksella pääsee 70-90 km. Sähkömoottori on riittävän tehokas jokapäiväiseen ajoon


Onnittelut
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.07.21 - klo:18:57
Hyvä peli. Nyt 8000 km takana ja tankkia yhä 80% jäljellä. Kulutus 0,1 l/100 km. Yhdellä latauksella pääsee 70-90 km. Sähkömoottori on riittävän tehokas jokapäiväiseen ajoon


On kyllä kova, näillä keleillä ehkä menisi juuri ja juuri 60km omalla kaasujalalla. Sähköllä on mukava lähtä risteyksistä muita ripeämmin ;)

Tuon auton nimen voi muuten vaihtaa mobiilisoftan asetuksista, jos tuo"LEONSP1,4eHYBXCELL5T" alkaa käymään tylsäksi :D
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 03.07.21 - klo:17:28
Ei kai sitä akun tasoa tiedä muualta kuin näytöstä, joka antaa 0 tai korkeintaan 1% ja sähkömatkaksi 1-2 km. Rattaan takaa tosiaan pystyy asettamaan jäännös sähkömäärän, missä minimi tuntuu olevan 20%. Mutta vaikka olen laittanut siihen 20%, niin kaikki sähköt häviää. Minulla oli ajatuksena jättää maantieajossa enemmän sähköä paremman suorituskyvyn takaamiseksi esim ohituksissa. E-moodissa ohitukset kun tuntuivat nuhaislta, jos olin ajanut akun tyhjäksi. Vai onko siellä hybridi moodissa aina jemmassa "näkymätöntä" sähköä  boostia varten.

Itse laitan ohituksen ajaksi vaihteen sport asentoon, jolloin kiihtyy heti tosi hyvin, eikä tarvitse painaa kaasupoljinta aivan pohjaan asti. Kokemukseni mukaan jos akun varaus on laskenut 1%:n ja teet ohituksen sport asennossa, niin auto nostaa polttomoottorin avulla lataustason noin 8% ja pitää sen 6-10% välillä seuraavaan pysähdykseen asti.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

miz

Lainaus käyttäjältä: BMF - 03.07.21 - klo:18:52
Kyllä pitäisi olla jemmassa sähköä aina (käytettävissä on jotain 10-11kWh siitä 13kWh:sta). Muutenhan tuo on hengenvaarallinen peli ohituksissa.  Minun mielestäni tuota akkuvarausprosentin säätöä käytetään vain jos tietää että saapuu vaikka kaupunkiin niin voi sitten siellä ajella vihreästi hetken.

Tai vaikkapa edestakaisella matkalla, jossa ei ole välilatausmahdollisuutta.

Kojuvi, oletko laittanut tuon arvon 20% startin jälkeen, ja se silti ajaa akun 0% saakka?
Kuten aiemmin joku jo kommentoi, niin lähdössä oletuksena on aina e-mode riippumatta edellisen kerran asetuksesta. Haluttu alaraja täytyy asettaa joka lähdössä, muuten auto käyttää akun varauksen kokonaan ennen pitkää.

tgotj

miz, mulla ainakin noin kun kuvailit. Eli olen ajon aikana asettanut rajan ja silti vetää 0% asti.

Kojuvi

Olen laittanut varaustason lähdössä samalla kun valitsen hybrid-moden. Se on tosiaan tehtävä joka kerta erikseen, muuten lähtee aina E-modella, eikä sitä pysty vaihtamaan ajon aikana. Täytyypä kokeilla tuota ässällä ohitusta. En tiedä oliko todellista vai kuvittelua tuo tyhjällä akulla tullut tehottomuuden tunne.

Pushead

Kyllä muistaaksen e-moden ja hybridimoden välillä voi vaihdella ajaessa ihan vapaasti. Samoin kuin voi ajaessa asettaa akun minimitason mihin vain arvoon. Jos minimitason asettaa korkeammaksi kuin sen hetkinen taso, auto pyrkii lataamaan bensaa käyttäen akun haluttuun tasoon.
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

Kojuvi

Minulla ainakin herjaa jotain turvallisuudesta, jos yrittää vaihtaa ajomoodia vauhdissa. Pitää olla paikallaan, jotta onnistuu.

miz

Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 04.07.21 - klo:10:55
Minulla ainakin herjaa jotain turvallisuudesta, jos yrittää vaihtaa ajomoodia vauhdissa. Pitää olla paikallaan, jotta onnistuu.

Nyt kuulostaa kyllä todella oudoilta oireilta.
Mulla jää kyllä akkua osapuilleen pyydetty määrä vaikka 300km ajon jälkeen, kunhan se asetus on laitettu startin jälkeen. Jos välillä pysähtyy jonnekin, niin täytyy laittaa uudelleen, muuten auto lähtee e-moodissa ja ajaa akun tyhjäksi.

Ajotilaa voi vaihtaa lennossa ajon aikana, sekä näytöltä että vaihdenysästä.

Tyhjällä akulla jos ajaa s-moodissa, niin se kerää pikkuhiljaa akkuun varausta käytettäväksi luokkaa 10%.
Jossain kohtaa tietysti puskurikin menee nolliin jos vetää vaikka peräkkäisiä kick-downeja akun näyttäessä 0 -varausta. Muuten sinne ladataan pikkuhiljaa puskuria ajon ohessa vaikkapa ohituksiin käytettäväksi.

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 04.07.21 - klo:08:12
Täytyypä kokeilla tuota ässällä ohitusta. En tiedä oliko todellista vai kuvittelua tuo tyhjällä akulla tullut tehottomuuden tunne.

Tottakai, S:llä auto käyttää sähköä jo aiemmin ja pienemmillä kierroksilla kuin D:llä kiihdyttäessä. 0-1%:lla on myös vielä oikeasti akkua jäljellä jota auto käyttää, ei toki loputtomiin jos ei välissä ehdi ajossa sitä ladata takaisin.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

tgotj

Lainaus käyttäjältä: miz - 04.07.21 - klo:15:06
Nyt kuulostaa kyllä todella oudoilta oireilta.
Mulla jää kyllä akkua osapuilleen pyydetty määrä vaikka 300km ajon jälkeen, kunhan se asetus on laitettu startin jälkeen. Jos välillä pysähtyy jonnekin, niin täytyy laittaa uudelleen, muuten auto lähtee e-moodissa ja ajaa akun tyhjäksi.

Ajotilaa voi vaihtaa lennossa ajon aikana, sekä näytöltä että vaihdenysästä.

Tyhjällä akulla jos ajaa s-moodissa, niin se kerää pikkuhiljaa akkuun varausta käytettäväksi luokkaa 10%.
Jossain kohtaa tietysti puskurikin menee nolliin jos vetää vaikka peräkkäisiä kick-downeja akun näyttäessä 0 -varausta. Muuten sinne ladataan pikkuhiljaa puskuria ajon ohessa vaikkapa ohituksiin käytettäväksi.
ajotilaa voi towiaan mullakin vaihtaa. Mutta jos laitan kesken ajon varaustilan pyynniksi 20 niin lataa kyllä siihen, mutta hiipuu nollille kyllä ennenpitkää. Eli ei jätä varaustason minimiksi sitä 20%. Tyhjällä akulla kun aloitin 400km siirtymän niin lopussa taisi olla 2% akun näyttö tms. Vaikka laitoin rajaksi 20%. Litra enemmän meni tyhjällä akulla muuten satasella kuin täydellä suurinpiirtein samanpituisessa siirtymässä.

Ja ohitukset ehdottomasti S-moodissa, D päällä kierrättää todella korkealle kickdown.

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 18.06.21 - klo:17:52
Nyt ajettu pidempi matka pohjoiseen. En päässyt Pihistelijän lukemiin, mutta mielestäni ihan kohtuullisiin lukemiin nopeusrajoitusten mukaisella matkavauhdilla.

Oheinen data appistä:
Koko matka 820 km, 1,1 kWh ja 5,4 l/100 km, keskinopeus 86 km/h
Lähdöstä tankkaukseen 551 km, 1,7 kWh ja 5,3 l/100 km, keskinopeus 88 km/h
Tankkauksesta perille mentiin pelkällä bensalla 5,5 l/100 km.

Ajettu 5-tietä rajoitusten mukaisesti eli alkumatka motarilla 120 km/h ja jne. Käytin koko ajan vakionopeussäädintä ja Eco moodissa pl. ohitukset. Autossa kaksi henkeä ja koko auto täynnä mökille menevää tavaraa. Goodyear Eagle F1 renkaissa ohjeen mukaiset suuren kuorman paineet.

Sellainen huomio että kun ensimmäisen kerran ohituksessa käytin sport moodia niin sen jälkeen auto latasi akun 1%:sta 6%:iin ja piti akun latauksen loppumatkan 5-8% välillä.

Tässä kulutustiedot paluumatkan osalta:

Koko matka 821 km, 1,2 kWh ja 5,2 l/100 km, keskinopeus 90 km/h
Lähdöstä tankkaukseen 445 km, 2,5 kWh ja 4,5 l/100 km, keskinopeus 84 km/h
Tankkauksesta perille 376 km mentiin pelkällä bensalla 5,9 l/100 km keskinopeuden ollessa 97 km/h.

Pidän alle kuuden litran kulutusta kohtuu pienenä pelkällä bensalla ajettaessa, kun keskinopeus on liki 100 km/h.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

ToAkPa

Ohjekirjasta löytyy alla oleva teksti sivulta 217.  Osaako joku valaista miten asia saa toimimaan? Eli pitääkö ladata joku sovellus jostakin vai mitä pitää tehdä?

Intelligent Hybrid  -sovellus mahdollistaa sähköenergian säästämisen kotiin (latauspisteeseen) asti vain ”yhdellä klikkauksella”. Jos tätä vaihtoehtoa ei valita, maksimimäärä sähköenergiaa kulutetaan ennen valittuun kohteeseen pääsyä. Jos käyttäjä ei ole aktivoinut reittiopastusta, toiminto mahdollistaa ennakoivan opastuksen ja BMA-tilan aktivoinnin vain yhdellä klikkauksella kyseisestä widgetistä.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

mipefin

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 05.07.21 - klo:14:58
Ohjekirjasta löytyy alla oleva teksti sivulta 217.  Osaako joku valaista miten asia saa toimimaan? Eli pitääkö ladata joku sovellus jostakin vai mitä pitää tehdä?

Intelligent Hybrid  -sovellus mahdollistaa sähköenergian säästämisen kotiin (latauspisteeseen) asti vain ”yhdellä klikkauksella”. Jos tätä vaihtoehtoa ei valita, maksimimäärä sähköenergiaa kulutetaan ennen valittuun kohteeseen pääsyä. Jos käyttäjä ei ole aktivoinut reittiopastusta, toiminto mahdollistaa ennakoivan opastuksen ja BMA-tilan aktivoinnin vain yhdellä klikkauksella kyseisestä widgetistä.

Tuo intelligent hybrid taitaa lukea jossain niistä auton ruudun widgeteistä, mitä voi itse valita näkymään keskinäytöllä sen 3kpl ja 3kpl lisää sivulle pyyhkäisemällä. Pitkään pohjassa pitämällä voi vaihdella niitä. Jostain pitää varmaan myös asettaa koti auton navigaattoriin, mihin se sitten säästelee virtaa.

Edit, kuva netistä:


-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 05.07.21 - klo:15:22
Tuo intelligent hybrid taitaa lukea jossain niistä auton ruudun widgeteistä, mitä voi itse valita näkymään keskinäytöllä sen 3kpl ja 3kpl lisää sivulle pyyhkäisemällä. Pitkään pohjassa pitämällä voi vaihdella niitä. Jostain pitää varmaan myös asettaa koti auton navigaattoriin, mihin se sitten säästelee virtaa.

Edit, kuva netistä:



Kiitos vinkistä. Noiden alareunan kuvakkeiden vaihto oli jo tiedossa, mutta että miten noita 3+3 näyttöjä voi vaihtaa tietyin rajoituksin oli uusi asia. Oppia ikä kaikki!
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Moose

Käytiin koeajamassa  plugari Leon ja tuossa oli kuulemma L turvallisuuspaketti. Tässä autossa oli kuitenkin kaista-avustin. Kun katsoo nettisivuston varustepaketteja, niin Lane Assist Plus tulee XL-paketissa. Missäs vaiheessa tämä perus lane assist tulee vai onko kyseessä sama asia ja jonkinlainen erehdys paketin tasosta?

Näin kesällä oli muuten yllättävän huomaamaton ja "sivistynyt". Odotukset oli paljon huonommat. Tiedä sitten miten talvella.
Cupra Formentor VZ PHEV

miz

Perus lane assist on vakiovaruste.

Xl paketissa tulee travel assist, jonka kaistallapitoavustin ohjaa aktiivisesti valitussa kohdassa kaistaa, kunhan auto tunnistaa kaistamerkinnät. Auto siis ohjaa itse esim urien vieressä, perusavustin korjaa suuntaa kun näyttää siltä että on menossa kaistalta ulos.

Reunaviivan vieressä ajettaessa (urien sivussa) perusavustin alkaa helposti herjaamaan ”aja keskellä kaistaa” kun taas travel assist antaa ohjata auton haluttuun kohtaan ja pitää siinä melko hyvin.

Moose

Vai noin se menee, kiitos tiedosta.

Kuulemma tehtaalta ei enää saa uusin autoihin tilattua tuota XL-pakettia, vaan L on isoin. XL:ssä siis ainakin tällä hetkellä tuo travel assist.
Cupra Formentor VZ PHEV

miz

Lainaus käyttäjältä: Moose - 06.07.21 - klo:09:57
Vai noin se menee, kiitos tiedosta.

Kuulemma tehtaalta ei enää saa uusin autoihin tilattua tuota XL-pakettia, vaan L on isoin. XL:ssä siis ainakin tällä hetkellä tuo travel assist.

Ettei olisi sama kuin itselläkin, eli uusiin autoihin saa uudempaa xl pakettia, ja se vanhempi xl ilman travel assistia oli vain 2020 alkupään autoissa.
Näin oli ainakin hinnastossa edelleen.

Tuohon hybridin akunkäyttöön:
Piti tänään tarkkailla Helsinki - Kotka välillä. Kotoa täydellä akulla, ja motarin päästä hybrid tila päälle 60% akku asetuksella. Tässä kohtaa akkua 90% eikä määränpäätä navissa.
- Porvoon kohdilla jäljellä 70%
- Loviisa 55% tässä kohtaa auto alko latailemaan pikkuhiljaa tasaisellakin.
- Pyhtää 53% , sama varaus jäljellä sekä motarin päässä Kotkassa että perillä pienen taajama-ajon jälkeen.

Kulutus rajoitusten mukaan ajettaessa 5,3 l ja 3,8 kWh / 100km. Keskinopeus 92 km/h.
Tankkauksesta laskettaessa tuo auton näyttö näyttää 0,1 liian vähän.

Jos asettaa määränpään niin mulla on toiminut samoin tuo akun säästö, eli osapuilleen haluttu määrä on jäljellä. Tai sitten ilman määränpäätä akku tyhjäksi määränpäähän mennessä.
Tuntuu jakavan paremmin sähkön käyttöä ja pienentävän bensan kulutusta kun autolla on määränpää tiedossa.

miz

Piti vielä sanoa että vaihto e-modeen välillä nollaa myös tuon akun säästötavoitteen, vaikka autoa ei välillä sammuttaisikaan. Tämä on melko hölmö ominaisuus.

Ei kaikille tästä kyse jos akkua ei ole jäänyt perille päästyä?

DBMan

Joo, huomattu on. Tuossa akunhallintasovelluksen logiikassa olisi vähän parantamisen varaa. Kyllä sen kanssa oppii puljaamaan, kunhan muistaa kaikki erikoisuudet.
Mutta asiasta toiseen, tuossa ylempänä olevasta keskinäytön kuvasta tuli mieleen asia, jota olen viime aikoina vähän ihmetellyt. Näyttö on kunnioitettavan kokoinen, mutta itse aktiivinen näyttöala on paljon itse "tablettia" pienempi. Reunoilla on ainakin 1,5 cm mustaa. Näytöstä saisi suuremman, tai vastaavasti koko kehyksestä pienemmän, jos aktiivinen näyttöala olisi tablettien tyyliin reunasta reunaan ja ylhäältä alas ilman noita reunuksia. Ja olisi tyylikkäämpikin. Mitä enemmän sitä katselee, sitä enemmän se nyppii.  ;D
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

miz

Ok, no sitten en kyllä ymmärrä miten sähkön saa nolliin vaikka pyytää jättämään esim 60%, mulla ei ole onnistunut jos vaan olen laittanut asetukset itse oikein ja ajanut hybriditilassa.

0db

Pitää olla vielä asetusratas  painettuna, eli oranssina, jotta lataisi Hybrid -tilan lisäksi.

miz

^
Toki, eihän muuten näe noita haluttuja (säästettävää/ladattavia) prosentteja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy